Uncategorized

رواية غرام القاضي الفصل الثالث عشر 13 بقلم بيري الصياد – تحميل الرواية pdf


ويرونه يكتم الدخان بفمه وهو ينظر أمامه بجمود شديد وتستغرب لين بشدة وتنظر الي جبل وتقول.في ايه فين ابراهيم

تنظر اليها صفاء بحزن شديد وكانت ان تتحدث لاكن يقول جبل بملامح لا يوجد بها مشاعر.مات

تشهق صفاء بقوه وفزع شديد وتنظر الي جبل الذي نظر اليها وترك هذا الشئ الذي كان يشرف منه وينهض ويذهب الي الخارج دون كلمه واحده تنظر خلفه صفاء وتنهض بسرعه وتذهب الي غرفتها وتنظر خلفها لين وتنهض وتذهب خلفها بسرعه وتنظر غرام الي موسي وتقول.هو في ايه

ينهض موسي ويقول.مفيش حاجه تعالي علشان نطلع ننام يلا

تنفي غرام وتقول.انا هنام مع ماما انهارده يا موسي مش هسيبها

يغضب موسي منها ويقول.براحتك يا غرام اعملي اللي انتي عايزاه

نهي حديثه ويذهب الي الخارج تنظر خلفه غرام وتسمع بدر وهو يقول.ايه العيله الهبله دي هما مالهم بيعملونا كده ليه يا اخت غرام ميكونش يا بت لقينا قدام باب جامع

تنظر اليه غرام وتقول.لا انت ممكن لاكن انا ابويا وامي الاتنين معترفين اني بنتهم لاكن انت محدش معترف بيك حتي حبيبه مش كده يا بيبو

حبيبه بضحك.كده يا قلبي مفيش كلام بعد كلامك

ينظر اليهم بدر باشمزاز متصنع ويقول.طب غوروا من وشي انتوا الاتنين بنات معفنين وعايزين صنفره

تنهض غرام وتقول بردح جديد عليها.صنفرة ايه يالا ده انت اللي محتاج وش جديد علي وشك ده علشان ينفع

ينهض بدر ويمسكها من ملابسها ويقول وهو يهزها.وش مين اللي محتاج وش انتي يا بت مش كنتي متربيه وبت ناس قلبتي وبقيتي بت شوارع كده في ظرف أسبوع ازاي

غرام بغيظ شديد.وهو اللي يعرف اشكالكم ينفع يبقي ابن ناس يا بدر ده كفايه اخوك ده يتوب عن كل حاجه يا راجل

ينظر اليها بدر بصدمه شديده ويقول.بت انتي متاكده انك غرام

تنهض حبيبه وتقول.ايوه ياخويا هي غرام بس بعد التعديل بذمتك مش كده احلي

يضربها بدر خلف رأسها بقوه ويقول.لا ياختي مش احلي انا عايز البت الكيوت اللي كنت باعكس فيها تضحك مش عبده موته اللي واقف ده

غرام بغيظ شديد وهي تحاول ان تفلت من يده.عبده في عينك اوعا يا بدر انا مش قاعده معاك تاني وانت تور كده

وتفلت منه بالفعل وتمسكها حبيبه وتقول وهي تذهب معها الي غرفه بدر.تعالي يا بت وسيبك منه ده كلب تعالي انا عايزكي احسن ما تحرقي دمك مع واحد زي ده

ينظر خلفها بدر ويحك شعره ويقول.هو ماله واحد زي ده هل يا تره انا وحش لا اكيد كلهم فاهمني غلط عيله واطيه هيقول ايه يلا منهم للي كلت دراع جوزها الاتنين اما اروح انام احسن ما جبل يعملها معايا علي الصبح

نهي حديثه ويذهب الي غرفة جبل لكي ينام بها بعد ان ذهبت حبيبه الي غرفته مع غرام

.كل ده حصل وجبل ميجبليش سيرة.كان هذا صوت لين الذي قالته بصدمه وعدم تصديق بأن جبل اخفي عليها كل هذا وتمسح صفاء دموعها الذي نزلت منها وهي تسرد عليها جميع ما حدث وتقول.جبل بيحب بنتك يا لين

تنظر اليها لين وتبتسم وتقول.وانتي ايه رايك يا صفاء

تمسك صفاء يدها وتقول.ربنا يعلم اني حبيت بنتك زي كأنها بنتي يا لين بس انا رايي انهم يبعدوا عن بعض احسن ياختي انتي عارفه ابوكي كويس اوي وهو لو عرف بحاجه زي دي مش هسيب جبل في حاله ومش هيرتاح غير لما يبعدهم عن بعض زي ما عمل معاكي انتي وصابر

تنظر اليها لين وتنظر بعيد عنها دون ان تتحدث لتستكمل صفاء وتقول.انتي بنفسك كنتي تيجي تحكيلي عن ابوكي واللي بيعملوا يا لين وانا وانتي عارفين كويس اوي ان عثمان مش هيسيبهم يتهنوا مع بعض يبقي ليه نتعبهم بشكل ده واحنا نقدر نمنعهم من الاول ونمنع اللي جبل عايزو

تنظر اليها لين وتقول.معقول عايزه تكسري قلب ابنك علشان خايفه عليه من عثمان يا صفاء مفكرتيش انه لو بيحب غرام فعلاً قلبه هيتكسر لما يسيبها زي ما هيتكسر لو عثمان فرقهم

تنزل دموع صفاء وتقول.لا يا لين لما يبتعدوا علي الشاط غير لما يغوصوا مع بعض وجبل خاطب بنت خاله وهيتجوزها بعد شهر

تتصدم لين بشدة من حديث صفاء وتقول.انتي بتقولي ايه

تستغرب صفاء صدمتها وتقول.زي ما بقولك كده يا لين في ايه

تنظر لين اليها وتنظر أمامها وهي تفكر بحديث صفاء الذي نظرت اليها باستغرب وقالت.في ايه يا لين

تنظر اليها لين وتقول.مفيش حاجه يا صفاء انا همشي دلوقتي

نهت حديثها وتنهض لتمسك صفاء يدها بسرعه وتقول.اوعي تكوني زعلتي مني يا لين انتي عارفه جبل ايه عندي ده حته من روحي وانا مقدرش استغنى عنه ولا ارمي كده

تنظر اليها لين وتقول.مش زعلانه يا صفاء وانا عارفه ومقدره حبك لابنك وحقك بس نصيحه مني متقفيش في وش جبل علشان هتخسري يا صفاء وانا بقولك كده مش بصفتي ام غرام لا بصفتي صاحبتك وخايفه عليكي

وكانت ان تذهب لاكن تمسكها صفاء وتقول.انتي رايحه فين

تنظر اليها لين وتقول.همشي يا صفاء انا مليش مكان في البيت ده

تجلسها صفاء علي السرير وتقول.غلطانه يا لين انتي ليكي مكان كبير اوي في البيت ده وانتي مش هتمشي من هنا تاني وهتعيشي معايا ومع عيالك طول العمر كفايه بقي متعبتيش في البعد ده

تنظر اليها لين بحزن ووجع شديد وهي تريد ان تبكي بشدة لتفهم صفاء حزنها الشديد وتضمها الي الاحضانها لتنفجر لين في البكاء وتبكي بقوه وعنف شديد وتقول.ابني مش عايز يشوفني يا صفاء هو بقي قاسي اوي عليا

تضمها صفاء بقوه وتقول.حقه يا لين اهدي وهو هيهده وهرجعلك تاني والله موسي مفيش اطيب منه بس ادي فرصه يفهم اللي حصل

تبكي لين بحرقه شديده وتقول.بس انا عايزه احضنه يا صفاء نفسي احضن ابني وهو مش هاين عليا يبص في وشي حتي انا تعبت يا صفاء تعبت وحاسه اني هموت من اللي انا في

كانت تسمع هذا الحديث من الخارج وهي تحزن بشدة علي والدتها وتسمع جملتها الاخيره لتنظر أمامها وهي لم تتخيل حياتها دون والدتها فهي تعشقها بشدة ولم تستطيع ان تعيش دونها تذهب وتجلس علي الكرسي وهي تفكر بموسي ولماذا لا يريد ان يره والدته بهذا الشكل ولماذا يفعل كل هذا وهي تعلم بأنه حنون بشدة لماذا يبقي قاسي علي هذه السيده بهذه الطريقة تغلق عينيها بقوه بعد وقت طويل من التفكير وتقرار بأنها تذهب الي موسي وتتحدث معه لكي يهده علي والدتها ولا يفعل معها كل هذا لتنهض وتذهب الي خارج هذه الشقة وتنظر إمامها وكانت ان تركض الي الاعلي لاكن تره بالذي يصعد علي الدرج وهو عاري الصدر لتنظر اليه وتقول.انت كنت فين كده

ينظر اليها هذا القاضي ويقول.انتي ايه اللي طلعلك دلوقتي يا بت

تغضب غرام بشدة وتقول.انت ليه مصر دايما تعصبني

يقترب جبل منها لتعود غرام الي الخارج وكانت ان تركض الي الاعلي لكي لا يقترب منها لاكن يمسكها هذا القاضي بسرعه ويحصرها علي الحائط ويقول وهو ينظر الي شفتيها.رايحه فين دلوقتي

تلاحظ غرام نظرته علي شفتيها لتضع يدها على صدره لتبعده عنها لاكن تشعل نار جسد هذا القاضي بعد ان شعر بلمستها الناعمه علي صدره ليمسك يدها ويرفعها اعلي رأسها ويقترب منها أكثر ويقول بحراره شديده.انتي عارفه انتي بتعملي ايه في نفسك يا فله

تنظر اليه غرام وهي قريبه منه بهذا الشكل وتقول.ابعد يا جبل

ينظر جبل الي شفتيها التي تنطق اسمه بهذا الشكل ويقترب منها اكتر وهو غايب عن هذا العالم تنظر اليه غرام وتقول.جب

قطع حديثها هذا القاضي الذي وضع اصباعه علي شفتيها (اوعوا تكونوا فهمتوا غلط ازعل 😂)وقال.هششششششش لو قولتي جبل تاني عليا الحلال من ديني لا اخدك شقتي فوق وادخل عليكي حالا

تشهق غرام بقوه وتقول بغضب تحاول به ان تخفي خجلها الشديد من وقحته.انت بتقول ايه اوعا وسيبني اطلع

قالت هذا وهي تحاول ان تجعله يتركها لينظر اليها جبل ويبتسم ويقترب منها بشده ويهمس بجانب اذنها وهو يقول.هتتلمي ولا اعمل اللي في دماغي دلوقتي

تضغط غرام علي شفتيها بقوه وتقول.سيبني امشي وبطل اللي بتعمله ده

ينظر اليها جبل ويرها تضغط علي شفتيها بهذه الطريقة ليمسك يدها بيده واحده ويمسك شفتيها بين اصبعه ويقول وهو ينظر اليهم.مش قولتلك بلاش تقربي من املاك الناس بطريقة المستفزه دي

تنظر اليه غرام وتغلق عينيها بقوه وهي لم تستطيع ان تتحدث من الذي يفعله وينظر اليها جبل ويترك شفتيها ويمسك سحاب التشيرت الذي ترتدي وينزله قليلاً لتتفزع غرام وتقول.انت بتعمل ايه اوعا يا جبل

ينظر جبل اليها وينظر الي مقدمة صدرها الذي تظهر منها القليل بشدة فهو لم يظهر سوا رقبتها وجزء يكاد يظهر من مقدمة صدرها فقط لكي يغضبها ويقترب منها اكتر ويقول.عامل دماغ رايقه اوي ومحتاجك تكميلها يا فله

تغضب غرام بشدة وتقول بغضب شديد لاكن بصوت منخفض لكي لا احد يسمعها الآن.انت فكرني ايه اوعا يا جبل علشان ماصوتش والم عليك الناس

ينظر اليها جبل ويبتسم ويسحبها اليه بقوه كبيرة ويضمها الي الاحضانه وهو يلف ذراعه حول خصرها تتصدم غرام من فعلته وتشعر به يدفن وجهه في شعرها الطويل لتقول بتوتر شديد.انت بتعمل ا

قطع حديثها جبل الذي قال بهمس شديد.هشششششششش بس يا غرام اسكتي دلوقتي خالص

تتصدم غرام من افعاله وحديثه وتستمع بشدة باسمها وهو يخرج منه بهذا الهمس المثير بشدة وتنظر أمامها وهو مازال يضمها الي الاحضانه وتغلق عينيها من هذه المشاعر الذي هجمت عليها الآن ولا تفعل شئ ام تتحرك يغلق جبل عينيه بقوه ووجع شديد يوجد داخل قلبه ويريد ان يرتاح من هذه الذكريات الذي تهجم علي عقله بهذا العنف الذي يكاد يقتله بالفعل يبقون جبل وغرام بهذا الوضع الي فترة طويلة بشدة ويفتح جبل عينيه وينظر أمامه وهو يفكر بكل شئ ويعود لعقله بعد قليل ويستوعب ماذا يفعل الآن ويبتعد قليلاً عن هذه الفتاة الذي كانت تستمتع بشدة بين الاحضانه وينظر اليها ويقبل وجهها ببطئ شديد ويقول بهمس مثير بشدة.كان نفسي اكمل معاكي باقي الليله بس هصبر لحد ما تبقي حلالي قدام الكل يا فله ووقتها هيعيشك ليله هتفكريها طول عمرك ومش هتنسي لحظه واحده منها

تفتح غرام عينيها وتنظر اليه وتغضب بشده وتبتعد عنه بعد ان تركها وكانت ان تركض الي الاعلي لاكن يمسكها جبل ويغلق السحاب ويخرج مفتاح من بنطاله ويقول وهو يضعه في يدها.ممكن متلقيش صابر ولا موسي صاحين دلوقتي خدي افتحي بده وابقي هاتي بكره ويلا روحي نامي وكفايه عليكي كده انهارده

لا تستطيع غرام ان تتحدث لتركض الي الاعلي وهي بالفعل تشعر بأن قلبها سوف يخرج من مكانه من هذه المشاعر الذي تشعر بها الآن تدخل شقة والدها بعد ان فتحت الباب بمفتاح جبل وتغلق الباب وتضع ظهرها عليه وتضع يدها مكان قلبها لكي يهده قليلاً وتنفخ بقوه كبيرة وتقول.منك لله يا شيخ وجودي معاك في مكان واحد مصيبه لازم ابعد عنك خلاص بعد كده انت سافل ومش مضمون

نهت كلامه وتنفخ بقوه وتنظر الي غرفة موسي لتذهب اليها وتفتح الباب تره ينام بعمق شديد لتدخل الغرفه وتغلق الباب خلفها وتذهب الي موسي وتجلس بجانبه وتضع يدها على كتفه وتهزه بخفه وهي تقول.موسي قوم موسي

يفتح موسي عينيه وينظر إليها ويقول.غرام في ايه

تمسك غرام يده وتقول.قوم عايزه اتكلم معاك شويه

ينهض موسي ويقول باستغرب.في ايه

غرام بحزن وهي تنظر اليه.انت ليه بتعمل كده مع ماما يا موسي

ينظر موسي بعيد عنها وتستكمل غرام وهي تقول.ماما متستهلش انك تعاملها كده يا موسي ماما بتحبك اوي ومش عايزه حاجه غير ان ابنها يكون معاها ليه بتعمل معاها كده

موسي بغضب وهو ينظر اليها.وانا كمان مكنتش عايز غير امي تكون معايا يا غرام بس امك اختارت تروح لابوها وتبعدني عنها ومفكرتش فيا لحظه واحده عايزني اعمل ايه اروح اخدها بالحضن بعد اللي عملته معايا

تنزل دمعه من غرام بحزن وتقول.دي ماما يا موسي وعمرها ما كانت وحشه لين أحن واطيب واحده في الدنيا كلها

موسي ببرود.ده بنسبالك انتي يا غرام مش انا

تمسك غرام يده وتقول.لا وانت كمان يا موسي ماما بتحبك وبتعيط كتير اوي علشان انت مش قابلها حرام عليك تعمل فيها كده بص علشان خاطري انا تعال وروح ليها مره واحده بس علشاني يا موسي

ينظر اليها موسي ويضغط علي يدها ويقول.انتي كنتي فين في الوقت ده يا غرام

تفهم غرام بأنه يتهرب منها لتنهض وتقول بغضب.طالمآ انت مش قابل ماما يبقي انا كمان مش قابله بابا يا موسي هو كمان سابني اعيش لوحدي وانا معرفش عنه حاجه وهو برضو مفكرش فيا لحظه يبقي انا همشي انا وماما ومش هرجع هنا تاني

وكانت ان تذهب لاكن يمسكها موسي بسرعه ويقول بغضب.انتي ليه مش فاهمه يا غرام لين هي اللي اختارت تطلق من ابوكي وهو قالها مليون مره انها بتغلط بس هي صممت علي الطلاق وخدتك ومشيت ابويا ملهوش دعوه بكل ده

غرام ببرود دون ان تنظر اليه.وانا كمان مليش دعوه بكل ده يا موسي هو كان المفروض يسأل عليا علي الاقل مش يرمني كده زي ما لين عملت معاك وزي ما انت بتقول انا همشي مع ماما الصبح

ينهض موسي ويقف أمامها ويقول.غرام انتي شاربه حاجه علي الصبح في ايه مال علاقتي بامك ومال اللي انتي بتعملي ده

تنظر اليه غرام وتقول.يا انت تقبل ماما واعيش معاكم هنا يا تسيبها وانا امشي من هنا يا موسي انا وانت خسرنا وجود اهلنا معانا بسبب الطلاق وخسرنا نفس الخساره وانا هعمل زي ما انت هتعمل بظبط وانت ليك الاختيار دلوقتي

يمسح موسي علي وجهه وهو يغضب منها بشدة فهي تستغل نقطة ضعفه الآن وينظر اليها ويقول.ماشي يا غرام بس اديني وقت اقدر استوعب ان لين رجعت تاني ممكن تعملي ده ولا هتطلعي بحاجه تاني

تذهب غرام الي احضانه وينفخ موسي بقوه ويضمها الي الاحضانه بقوه كبيرة وتقول غرام.خلاص بس مش كتير ماشي

يشعر موسي برائحه يعلمها جيد بشقيقته لينظر أمامه ويقول ببرود.انتي شوفتي جبل دلوقتي يا غرام

تتوتر غرام بشدة وتقول.ها لا مشفتهوش انا هروح انام

نهت حديثها وتركض الي الخارج وينظر خلفها موسي وهو يعلم بأنها تكذب فهو يعلم جيد رائحة جبل الذي يشعر بها علي شقيقته الآن وينظر أمامه وهو يتأكد بأن جبل لم يترك شقيقته وبأنه يريدها بالفعل فهو لم يفعل هذا مع فتاه سوا وان كانت هذه الفتاه تمتلك شئ كبير بهذا القاضي ينفخ موسي بغضب شديد من ان جبل أقترب من غرام بهذه الطريقة وهو لم يكن زوجها ولا توجد بينهما علاقة وبرغم من انه يضحي بحياته لاجل جبل الي ان لا يقبل بهذا الشئ ولا يقبل بأنه يقترب منها بهذه الطريقة الان يجلس موسي وهو يفكر بماذا يفعل مع جبل الآن فماذا سوف يحدث بعد

في صباح يوم جديد يفتح جبل عينيه ويتفزع وهو يره الذي تمسك عليه سكين وهي تريد ان تقتله الأن لينهض بسرعه ويمسك يدها ويقول.يخربيت اهلك انتي عايزه تقتلني يا لين

لين وهي تحاول ان تصل السكين اليه.ده انا هعمل منك شاورما يا ابن صفاء بقي عايز تتجوز علي البت يا كلب ليه ياخويا مش عجبك

جبل بغيظ شديد وهو مازال يمسكها بقوه.مش لما اتنيل واتجوزها الاول يا لين اهدي يا مرا مش كده

لين بغضب شديد.والله لا اقتلك يا جبل الكلب بقي بتضحك عليا يالا وتقولي بحب بنتك وعايزها واعرف من أمك انك هتتجوز بنت خالك بعد شهر بتضحك عليا انا يا جبل

يقبل جبل جبهتها ويقول.بعشقها ومش عايز غيرها يا لين اهدي يا وليه واحترمي اني جوز بنتك عايزها تترامل وانا مدخلتش عليها ده انا لسه مخدش بوسه حتي اهدي لحد ما ادخل بس

لين بصراخ.والله ما هسيبك يا جبل

يتركها جبل ويركض منها ويقول وهو يقف خلف الأريكة.طب اهدي بس لحد ما ادوق بنتك الاول عايز ات

قطع حديثه لين الذي قالت بغضب شديد.جببببببببل ارحمني من سافلتك دي شويه واتهد يخربيتك

جبل بغمزه وقحه بشدة.طب ولما اتهد اجبلك احفاد ازاي يا لينو ولا هجيبهم لاسلكي

تغضب لين أكثر وترمي عليه السكين وهي تعلم بأنه يتفدها فهي لم تفعل هذا بتأكد ويتحرك جبل بسرعه وتأتي السكين علي لوحه في الحائط وتقع اللوحه علي الأرض بعنف وينظر جبل الي لين ويقول.عجبك الخساير اللي جايه من واركي انتي وبنتك يا لين يعني انا مستفدش منكم حاجه لحد دلوقتي

تذهب لين وتقف أمامه وتقول وهي تضع يدها على خصرها.وعايز تستفاد ايه ياخويا

جبل بوقحة شديده.السرير جوه جديد بالكيس بتاعه وهموت واشوفوا هيستحمل قد ايه واجرب بنتك عليه روحي هاتيها اجربها ووقتها هكون م

قطع حديثه لين الذي وضعت يدها علي اذنها وهي تقول.باااااااااس يخربيتك يا جبل ارحمني

يمسك جبل يدها ويقول.الله يعني الحق عليا يا لين مش بقولك علي المطلوب

تنظر اليه لين وتقول.عايز تتجوز بنت خالك ليه يا قاضي

جبل بغمزة وقحه.عايز اجرب نفسي اذا هنفع مع بنتك ولا لا

لين بغضب شديد.ولو منفعتش ياخويا هتعمل ايه

يسحبها جبل ويقول وهو يجلسها علي الأريكة.وقتها هتجوزها وامري لله اهو هي هتكون ستر وغطه عليا

تضغط لين علي شفتيها بقوه كبيرة وتقول.انت عارف لو ماتكلمتش انا هعمل فيك ايه يا جبل

يتسطح جبل علي الاريكه ويضع رأسه علي قدمها ويقول بهدوء.صفاء قرفني بحوار بت اخوها يا لين ومعنديش حل تاني غير اني اريحها واتجوز

تنظر لين اليه بعدم تصديق وتقول.انت بتهزر يا جبل

ينفي جبل ويقول.وههزر ليه يعني والله ده اللي حصل

تنفخ لين بقوه كبيرة وهي تعلم صديقتها جيد وتقول.وغرام يا جبل

يغلق جبل عينيه ويقول.امممم مالها

تضربه لين علي جبهته بقوه وتقول.بتسلم علي امك يا عين امك

يمسك جبل يدها ويقول بستفزاز شديد.وامي بتسلم عليها يا لينو

لين وهي تجز علي أسنانها بقوه.انت عارف لو ماتكلمتش دلوقتي يا جبل هعمل فيك ايه هقتلك ومتحضرش فرحك ده احسن ما تتجوز غير البت

يضحك جبل بخفه ويقول.اصيله وتعميلها يا لين وبعدين يا وليه اتقلي شويه اشوفك انا كده اقول ايه الوليه ما صدقت ترمي بنتها

تبتسم لين وتقول.لا يا عيني ما صدقت ارمي ابني لواحده تربي وتطلع عليه القديم والجديد وتخلي واحد متربي احسن ما هو صايع كده

جبل بزهول متصنع.ايه الشر ده يا مرا يخربيتك ده انتي عديتي الشر بمراحل

تضع لين يدها علي شعره وتمسح عليه وتقول.سيبك من شري وقولي ايه موضوع جوازك ده يا جبل انت اكيد مش هتعمل ده وتتجوز علي غرام مش كده

يبتسم جبل ويقول وهو ينظر الي سطح الغرفه.تؤ تؤ هتجوز بعد شهر يا لين

تتصدم لين بشدة وتقول.انت بتقول ايه يا جبل انت هتتجوز غير غرام ازاي تعمل كده

ينظر اليها جبل ويبتسم ابتسامة جعلت لين تقلق بشدة وتقول.انت ناوي علي ايه يا قاضي انا مش مطمنلك

ينظر جبل الي سطح الغرفه ويقول.اسمعي بعقل يا لين وايي حركة كده ولا كده مش عايزها دلوقتي تمام

اومالت لهو لين دون ان تتحدث وينظر اليها جبل ويبدأ ان يسرد عليها ما يريد يفعله وتنظر اليه لين بصدمه شديده وهو مازال يسرد الذي سوف يفعله هذا القاضي وتقول لين بصدمه بعد ان انتهي.يخربيتك ده انت شيطان

جبل بغضب متصنع.طب لاحظي اني جوز بنتك يا لين واحترميني شويه علي الأقل علشان بنتك

تنظر اليه لين وتقول.انت متاكد من اللي هتعمله يا جبل

يبتسم جبل ويقول.عندك شك فيا

تتنهد لين بقوه وتقول.معنديش غير ثقه فيك يا جبل بس شهر قليل اوي وانت بتخاطر بكل حاجه كده وممكن لو حصل حاجه واحده عكس ما انت بتخطط هتخسر كل حاجه يا ابني

ينهض جبل ويقول بغمزه اليها.اطمني يا لينو انا واثق من كل حاجه

تبتسم لين وتقول.انا خايفه من ثقتك دي يا قاضي

جبل وهو يذهب الي الحمام.القاضي مش بيخسر يا لين اطمني وانا عارف انا بعمل ايه

تنظر خلفه لين وتبتسم وتنهض وكانت ان تتحدث لاكن تسمع صوت الباب يدق لتنظر خلف جبل وتذهب الي الباب وتفتحه وتره الذي يقف في وجهها وهو لم يتوقع ان تبقي لين في هذا المكان الآن ينظر اليها ويشعر باشتياق وحزن وخزلان الكثير من المشاعر الذي تقتله بشدة من الداخل كان ان يذهب لاكن تمسك لين يده بسرعه كبيره ينظر الي يدها وينظر اليها ولا يفعل شئ لتقترب لين منه وتضع يدها على وجهه وهي لم تستوعب بأن ولدها الذي تمنت ايام وليالي ان تقف أمامه امامها الان وتضع يدها عليه أيضاً تنزل دموع لين بغزاره شديده وهي تنظر اليه بحزن شديد بأن هذا الصبي كبر وهي بعيده عنه لم تكن معه بهذه الأيام ينظر موسي اليها وتنزل دمعه حارقه منه غصب عنه وتمسحها لين يدها وتقول بدموع شديده.وحشتني اوي يا موسي

يغلق موسي عينيه بقوه كبيرة وينزل يدها من عليه ويقول.انتي اللي اختارتي يا لين هانم مش انا

تبكي لين بقوه وعنف شديد جعل قلب موسي يتفتت بشدة عليها ويسحبها اليه وتترمي لين بين الاحضانه بقوه كبيرة وتبكي بحرقة ووجع شديد ويغلق موسي عينيه بقوه كبيرة وهو يرها تبكي بهذا الشكل الذي يجعل قلب ما يرها يتفتت عليها ويرفع يده ويضمها بجميع ما يوجد قوة بداخله يضمها باشتياق وحزن شديد عليه وعلي حالها ولهذه الحالة الذي وصلت اليها يخرج جبل من الحمام وهو يمسح شعره بالمنشفه الذي بيده وينظر الي الخارج يرهم ليبتسم عليهم ويذهب الي غرفة من الغرف لكي يترك اليهم فرصه ولا يقطع هذه اللحظه الذي تتمنها لين منذو سنوات عديدة يفتح موسي عينيه وقلبه وعقله مازلوا يحملون الكثير من هذه السيدة لا تستطيع ان يتنساه كل شئ بهذه السهولة تشعر به لين لتنظر اليه وينظر موسي اليها وينزل يده من عليها ويذهب الي الأسفل بهدوء شديد وكأن لم يكن هذا الطفل الذي كان يضم والدته بهذا الاشتياق الشديد تنظر خلفه لين وتمسح دموعها وهي لم تتوقع ان بهذه السرعه تأتي اليها فرصه ان تضمه علي الأقل تعلم بأنه مازال يحزن منها ولم ينتساه بهذه السهولة لاكنها معه الي ان يعود ولدها من جديد تسمع صوت هاتفها لتخرجه من ملابسها وتنظر اليه تره رقم شهد الفتاه الذي تعمل في قصر عثمان تفتح عليها وتسمعها تقول.الحقي يا مدام لين





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى