رواية اللقاء المنتظر الفصل الرابع 4 بقلم ندي عبدالحميد – تحميل الرواية pdf

رواية اللقاء المنتظر الفصل الرابع 4 بقلم ندي عبدالحميد
الفصل الرابع
احست ليليان بالاحراج الشديد ثم قالت : احم ميرسي
امير وقد احس بجرئته الزائدة وكاد ان يعتذر لها علي سوء تصرفه لكن جاءت ريم قائلة : اميير اميير ماما عاوزة تكلمك تطمن عليك
امير : هاتيها دي وحشاني اوي ، الو يا حبيبتي انا وصلت اهوه الحمدلله
مروة: حمدلله عالسلامه يا حبيبي انت كويس
امير : اه الحمدلله انا بخير
مروة : انتوا هتتأخروا ولا ايه
امير : لا احنا جايين اهوه علاطول ما تقلقيش
مروة : ماشي يا حبيبي انا مستنياكم
امير : اوك عاوزة حاجة واحنا جايين
مروة: لا شكرا تيجوا بالسلامه
امير : مع السلامه
ريم : يالا يا امير
امير : انتي جايه بعربيتك
ريم : لا احنا جايين بعربية ليليان علشان عربيتي بتتصلح
امير : طب انا هركب تاكسي وهخليه يمشي وراكم علشان تبقوا علي راحتكم
ريم : اوك اللي تشوفه
امير : يالا بينا
ريم وليليان: يلا
خرجوا من المطار واوقف امير تاكسي وادخل شنطه بالتاكسي وركب به ثم اخبر السائق بان يسير خلف سيارة ليليان
في عربية ليليان :
ريم : ايه يابنتي مال خدودك عاملة زي الطماطم كده ليه
ليليان بارتباك : هااه لا مافيش بس اصل الجو حر ولما يكون الجو حر خدودي بتحمر
ريم : اوعي يكون روميو ضايقك بالكلام ولا حاجة
ليليان : مين روميو ؟؟
ريم : امير ، وانا بقوله يا روميو اصله لايق عليه الاسم ده اوى
ليليان : ااها
ريم : المهم هو عملك حاجة
ليليان : آآ..لا طبعا ايه اللى بتقوليه ده
ريم : ممم اوك (احست ريم بشئ حصل بين امير وليليان اثناء مكالمتها لوالدتها ولكن ليليان لا تريد ان تقوله فهي تشعر بصديقتها من اول نظرة )
وعند وصولهم بيت ريم :
نزل امير من التاكسي وانزل شنطه ونزلت ريم وليليان
ريم : معلش تعبناكي يا لي لي انهارده
ليليان : لا يابنتي مافيش تعب ولا حاجة
ريم : طب اطلعي معانا شوية
ليليان : شكرا يا ريم وحمدلله عالسلامه يا بشمهندس امير
امير : الله يسلمك ميرسي
ليليان : يلا سلام يا ريم
ريم : مع السلامه ولما تروحي اتصلي طمنيني
ليليان : اوك يلا بااي
وركبت ليليان عربيتها ومشيت وكانت تفكر في ما حصل اليوم
صعد امير وريم الي منزلهما…
ورن امير جرس الباب لتفتح لهم مروة قائلة : حمدلله عالسلامه يا حبيبي
امير وقد احتضن امه بشدة فقد اشتاق لها كثيرا : الله يسلمك يا حبيبتي وحشاني والله
ريم بهزار : يادي الفضايح طب ادخلوا سلموا علي بعض جوا مش عالباب يعني
مروة : اتفضل يا حبيبي نورت بيتك
ريم : لا علي فاكرة بقي هو البيت كان منور باصحابه
امير بهزار : سيبك منها يا ماما انا جعاان اووي وواحشني اكلك
مروة : عملالك كل الاكل اللي انت بتحبه ادخل غير هدومك هيكون جاهز ، يلا يا ريم ادخلي غيري انتي كمان علشان تتغدي مع اخوكي
امير وريم : اوك
وبعد ان ابدلوا ملابسهم وذهبوا الي السفرة :
امير : الله تسلم ايدك يا ست الكل الاكل طعمه حلو اوي
مروة : بالهنا والشفا
ريم بهزار : انا سمعت كده ان فيه ناس بتعرف تعمل اكل صح ياماما
مروة : ههههه صح
ريم : واحنا بقي لازم ندوق الاكل علشان نعرف الغربة بتعلم ازاي
امير : يا سلام من عنيا الغداء بكرة عليا
ريم : بجد يا امير
امير : اه بجد بس ما ليش دعوة لو حاجة اتحرقت او كانت مش مستوية كويس
ريم : لا يا حبيبي خلاص شكرا انا هاكل من ايد مامتي حبيبتي احسن ما اروح عالمستشفي
مروة : هههههه عن اذنكم بقي انا هدخل انام لحسن مش نمت من امبارح من قلقي عليك
امير وريم : تصبحي علي خير يا حبيبتي
مروة : وانتوا من اهله
وبعد الانتهاء من الاكل :
امير : الا قوليلي يا ريم ما فيش حاجة كده ولا كده
ريم : لا ياخويا مافيش انت اللي مافيش حاجة
امير سريعا : لا
ريم : وانا كنت فاكرة انك هتدخل علينا بمزة وحتة عيل اتاريك طلعت اهبل
امير : اهدي يا بت شوية انتوا عارفين كويس اني مش هتجوز من هناك
ريم : ليه بس يا معلم دا حتي كلهم هناك مزز والحياة حلوة
امير : معلم ؟! ايه الطريقة اللي بتكلميني بيها دي اهو انا لسه عارف دلوقتي ليه ما حدش معجب بيكي
ريم : سيبك مني ورد علي سؤالي
امير : يا بنتي كلهم هناك زي بعض وماتعرفيش ماضيهم كان عامل ازاي والحياة سايبة عالاخر وانا ما احبش مراتي تهزر مع ده وتضحك مع ده وطبعا مش هقدر امنعها لان عاداتهم هناك غيرنا بس كده
ريم : اااه لا طلع عندك حق ، بقولك ايه يالا ندخل ننام علشان انت شكلك تعبان اوي وانا ورايا كلية الصبح
امير : اه ياريت ، احم..آآ صحيح هي ليليان اتصلت بيكي
ريم باستفهام مقصود : تتصل بيا ليه
امير : علشان يعني تطمنك انها وصلت
ريم : اه اتصلت ووصلت بخير الحمدلله ، بس انا عاوزة اسألك علي حاجة كده
امير : اسألي بس في السريع
ريم : هو انت قولت ايه لليليان انهارده
امير باستنكار : انا ؟ ما قولتش حاجة بتسألي ليه
ريم : اصل انا لما جيت وقولتلك خد كلم ماما لاقيت خدودها عاملة زي الطماطم وكانت مرتبكة اوي
امير وقد تذكر ما قاله ثم رسم علي وجهة ابتسامه
ريم وقد لاحظت امير : ايه يابني مالك سرحت في ايه
امير : هااه لا ولا حاجة انا جاي تعبان وداخل انام تصبحي علي خير
ريم : وانت من اهله
ريم لنفسها: هههههههه قال ايه ولا حاجة ، عليا انا بردو
وفي صباح اليوم التالي
ريم : ايه النشاط ده كله امير صاحي بدري كده صباح الخير
امير ومروة : صباح النور
ريم : ماما انا رايحة الجامعة عاوزة حاجة
مروة : لا يا حبيبتي شكرا
امير : استني اجي اوصلك واشوف الشوارع هنا عاملة ايه
ريم : لا ليليان مستنياني تحت بعربيتها
امير : ليليان !
مروة : طب خليها تطلع تفطر معانا يابنتي وبعد كده ابقوا روحوا
ريم : لا ياماما هنتأخر
امير : اما انتي جبارة صحيح يعني هي جيالك بعربيتها وهتوصلك لحد الكلية ومش عوزاها تطلع تفطر
ريم : انت مالك هي بتعدي عليا علاطول اصلا ، انا نازلة بقي لان هي مستنياني تحت ، سلام
مروة : مع السلامه
امير : ماما انا هروح اشوفهم من البلكونة واطمن انهم مشيوا مع بعض
مروة : ماشي
ذهب امير سريعا لكى ينظر عليهم ويري ليليان ايضا وابتسم لها ثم دلف الى الداخل مرة اخرى…
ريم : يا صباح الجمال
ليليان : صباح النورعليكي
ريم : بقولك ايه عاوزين ناخد المحاضرات اللي فاتتنا دي علشان نذاكرها علاطول
ليليان : اوك ياريت ، ممكن نبقي ناخدها من انجي
ريم : اووك ، تعرفي احسن حاجة انهارده
ليليان : ايه
ريم : ان عندنا محاضرة واحدة بس ونروح علاطول علشان اقعد مع امير
ليليان : اه قولي كده بقي امير جه وهيخليكي تنسيني
ريم : انا اقدر انساكي ، انا بس متحمسه وعاوزة اشوف الهدايا اللي جابهالي
ليليان : ههههه اوك
في الجامعة
كريم : تاااامر يا تااامر
تامر : صباح الخير يا كيمو
كريم : صباح الفل ، ماتعرفش اخو ريم وصل بالسلامه ولا
تامر : اة وصل
كريم : طب الحمدلله
تامر : عرفت الجديد ولا لسه
كريم : ايه
تامر : اصل سمعت كلام كده ان في رحلة طالعة تبع الجامعة بس لسه مش حددوا المعاد
كريم : رحلة اخيييرا دا الواحد خلاص كان اتخنق
تامر : معاك حق والله بس مش تعرف هي طالعة فين الاول
كريم : ياعم انشالله تكون طالعة بلطيم بس الواحد عاوز يتفسح وخلاص
تامر : ههههه بلطيم ، اسلوبك بقي بيئة اوي ماتقعدش معايا كتير تاني وخاف علي مستقبلك ، وخد بالك انك داخل علي مشروع جواز فلازم تبقي ابن ناس علشان يوافقوا عليك
كريم : عيب عليك انا كده من زمان بس مش عاوز اوضح ، وبعدين اللي يقعد معاك يتعدي علاطول
تامر : هو فيه احلي من كده ، بردو ماعرفتش هي طالعة فين
كريم : انت بقيت زنان وتحب الرغي انت بتكلم انجي كتير ولا ايه
تامر: ماااشي ماااشي انا غلطان اني عاوز افرحك واقولك عالمكان الحلو اللي ممكن ناس تانيه تطلعه يعني وكده
كريم : قصدك ريم
تامر : مالك قلبت بطة بلدي كده ليه لما سمعت اسمها
كريم : ياعم انت هتزلني قول واخلص
تامر : انا سمعت انها رايحة شرم
كريم : ههههه شرم مرة واحدة ايه التطور الفظيع ده
تامر : بفكر ما اخدش البت انجي معايا
كريم : طب اعملها كده وشوف هتعمل فيك ايه
تامر: جري ايه ياعم هو الواحد مش هيعرف يهزر كمان ، والله دا انا بحبها اووي
كريم : عارف لو ماكنتش صاحبي والله ماكنت هصدقك
في المساء في منزل ريم بالتحديد:
ريم : السلام عليكم
مروة وامير : وعليكم السلام
مروة : حمدلله عالسلامة
ريم : الله يسلمك
مروة : احضرلك الغداء
ريم : اه ياريت
مروة : حاضر يا حبيبتي
ريم : اتغديت انت طبعا ومش استنتني
امير : انا ادغيت مع ماما علشان تاخد علاجها
ريم بفرحة : اهاا ، طب انا هغير هدومي واتغدي واشوف بقي الهدايا اللي جبتهالي
امير : اوك
وبعد ان انهت ريم غدائها :
ريم : انا جاهزة يلا يلا
امير : طيب حاضر يلا
يتـــــــــــــــــبع



