Uncategorized
رواية جبابرة العشق الفصل الثامن 8 بقلم اميرة عمرو – تحميل الرواية pdf

رواية جبابرة العشق الفصل الثامن 8 بقلم اميرة عمرو
8 = الثامن 8 /
يخرج أيهم من الغرفة بعدما ابدل ثيابه ليساعده مراد وكنان بالسير ليجد جوليا وجيسكا بالخارج والثلاثي المرح ماعدا آسين لينظر حوله عله يجدها
أيهم ببرود: الدكتور المسئول عن حالتي فين
كنان: راحة تجيب اذن الخروج وقالت نسبقها علي العربية
يزيد: انا مش مصدق ان احنا هيبقي معانا شباب ياه دا الواحد حس انه هيقضي بقية عمره مع دول وهو يشاور علي شجن وتولان
شجن بغيظ: مالهم دول يا استاذ يزيد
تولان بغيظ: متنساش ان احنا اللي بنغطي علي غلطاتك وانت عارف كويس آسين لو عرفت هتعمل فيك ايه
يزيد بغيظ : مش لوحدي ما انتم كمان هيتعلم عليكم معايا علشان خبيتو
شجن : تصدق احنا غلطانين ان احنا بنداري بلاويك بعد كده هنقول لولا بس ان انت بتصعب علينا وبنقول نرحمه شويه
يزيد: جري ايه يا ماما انت فاكرة يعني انك كده بتهدديني طب اقوبك علي حاجة اراهنك اذا كانت تعرف كل حاجة وعاملة نفسها بتستعبط دي آسين يا بابا
شجن: انت بتقول علي أختي عبيطة تصدق انا كنت بقول كلتم وخلاص بس هنفذ يا يزيد الكلب
يزيد : روحي قوليلها يا ماما يا حثالة البرك انت
شجن: انا يا حمار مخطط
يزيد: حمار مخطط يا جاموسة اسمه حمار وحشي دا اخرت التعليم المجاني يا جزمة من غير رباط
شجن: انا جزمة من غير رباط يا يا عيونك عيون بوتجاز يا محطة من غير جاز
يزيد:بالكلمتين دول انت فاكرة نفسك ست دا انتي ست اشهر يا بت
تولان: باااااااااس والله ما انتم مكملين كملوا خناق في البيت
يزيد وشجن: ماشي بس نروح تفضولنا الساحة اصل مبنحبش شريك
تولان: يلا يالا انت وهي اقدامي علي العربية مش عارفة انتم كبار ومتخرجين من جامعات اجنبية اللي يشوفكم يقول متخرجين من تحت ايد هدي شراب يلا
اما الاخرين كانو يتابعون مايحدث بصدمة فهؤلاء يبدون كالأطفال ولم يستطيعوا تمالك انفسهم من الضحك لينفجروا ضاحكين علي هؤلاء
اما جيسكا تقول بحنق: عايزينا نروح نعيش عند دول بيئة اوي
سمعتها تولان لتقول : دا علي أساس ان احنا مستنينك نشرفي بيتنا وانت عاملة زي المهرج باللي علي وشك ده بتفكريني بسيد قشطة
ليضحك شجن ويزيد عليها ليخرجوا جميعا ويجدوا الكثير من السيارات وهناك سيارة في المنتصف تقف عند بابها آسين وتستند عليه وهي مغمضمة العين لتقول بصوت يملأه الثقة:
اتأخرتوا ليه انا مستنية هنا حوالي ٢٥ دقيقة وحضارتكم لسه مجتوش
لتتنحنح شجن وتقول: احم يعني احنا كنا اقصد
لتقاطعها تولان: آسفين بس كنا مستنين مستر أيهم يجنز ونيجي
لتومأ لها آسين ببرود وتتجه ليفتح لها السائق بسرعة لتركب السيارة ومعها الآخرين وهم غير مدركين لما يحدث لتقول جوليا لكنان
جوليا: انتم جبتوا العربيات دي كلها منين
كنان: مش عارف مراد انت اللي امرت بكده
مراد : لأ مش انا ليتجهو بنظرهم ناحية جيسكا
جيسكا: محدش يبصلي كده مش انا
كنان : مين انت اللي طلبت منهم كده
أيهم: مش انا وبعدين انا من امتي بخرج بالحراسة الكتيرة دي انا مش بخاف علشان اجيب اللي يحرسني
مراد: امال مين
لينظروا نا حية الاربعة الجالسين فيجدوا آسين ممسكة بهاتفها ويزيد يشرب عصير وشجن وتولان تتحدثان بأمور عدة
لتقطع الصمت آسين ببرودها المعتاد وهي لم ترفع نظرها عن الهاتف:
كل حاجة هتعرفوها في ميعادها محدش يسأل علي حاجة دلوقتي اللي عايز يسأل لما نروح البيت ابقوا اسألوا علي العموم وصلنا
لينظر الجميع ليجدوا السيارة تتوقف وتصدر صوت لتفتح البوابه إلكترونياً ليدخل الجميع الي الداخل ويخرج الجميع من السيارة ليجدوا نفسهم أمام قصر غاية في الجمال ليس كما توقعوا فهم كانوا يتوقعون انهم سيعيشون بمكان شهبي ليس بقصر كبير يشبه القصور الملكية
لتقول جيسكا بصدمة: هو احنا هنقعد هنا
شجن: اه ليه كنتي مفكرة هتقعدي في حارة مثلا دا قصر الرعد اللي بتملكه الطبيبة المعجزة من اكبر القصور الموجودة فى العالم ومن اجملهم كمان
جوليا بانبهار: دا اجمل من اللي احنا عايشين فيه
كنان:فعلا انا قعدت اتخيل ازاي هنعيش في شقة في حارة شعبية
يزيد: يلا والا هتفضلوا واقفين كده القصر من جوا اجمل كمان
ليدخل الجميع وفور دخولهم قال الثلاثي المرح بصوت عالي :
يا عمورة يا جيجي انتو فين احنا جينا
لتقول جوليا باستغراب : مين عمورة ومين جيجي
لتقول تولان وشجن بصوت واحد: عمورة المز الكراش بتاعنا
يزيد: جيجي المزة والحتة اللي في الشمال
لينصدمالجميع ويحزن البعض علي معرفتهم بان عشاقهم يعشقون غيرهم
ليقولوا مرة اخري بصوت عالي: يا جيهان يا عامر انتم فين يابشر احنا رجعناا
لياتي علي صوتهم رجل وامرأة يبدو عليهم الوقار والحكمة ولكن مازالوا يتمتعون بجمالهم رغم كبر السن فقد ظنوا انهم شباب مثلهم ليقول لهم عامر وجيهان غير منتبهين لهؤلاء الواقفين معهم
عامر: في ايه يا حيوان منك ليها
يزيد: جري ايه يا عمورة جينا ملقنكاش انت والمزه اقصد جيجي فقولنا ن فر علينا تعب التدوير ونادي
تولان : ايه عامر انا موحشتكش والا ايه
عامر بابتسامة : لا طبعا وحشتيني علي الاقل فيكي فايدة من الابن الكلب ده
شجن بحزن مصتنع: اخص عليك يا عامر يا خاين انا موحشتكش انا كمان والا ايه والا الحب لتولان بس اهئ اهئ اهئ اخص عليك
عامر : هي صحيح وحشتني بس انت اللي في الحتة الشمال يا قلبي
شجن : حبيب قلبي يا عمورة
تولان : حبيبي يا ناس
ليحتضنهم الاثنتان بينما يزيد ليمثل يزيد الحزن و يقول:
اهئ اهئ طب انا ايه مش بوحشك زيهم
عامر:لأ هما يوحشوني انما انت لأ
يزيد: اخص عليك انت ليه قاسي معايا ليه بس انا مش هزعل نفسي جيهان حبيبة قلبي بوحشها صح ويقلب عينيه مثل عيون القطة البريئة لتضحك جيهان وتقول:
لا انت بتوحشني يا زيدوا بس معتش تقلب عينك كده تاني اصلك بيبقي شكلك وحش اوي بس بتأثر فيا
يزيد بصدمة: بجد ببقي وحش بس ازاي بتاثر فيكي دا انا دايما بعمل كده للوحش بتاعنا يمكن يرقف قلبو بيا ومضربش ومش بتتاثر وبضرب ضرب ولا كأني بني ادم زي البشر
آسين: ما انا بضربك علشان شكلك الوحش ده وقلبت عينك اللي زي السحلية مش القطة علي الاقل القطة ارحم بتستفزني فبضرب بضمير
عامر: والله انت اللي فيهم اضربيه براحتك يا ما وهو صغير بيقطع عليا اللحظات الرومانسية بقلبت عنيه دي
يزيد: انا
عامر :آه
لتنظر جيهان اللي الموجدين فهيلم تنتبه لهم من قبل
لتقول وهي تشاور عليهم
: مين دول
عامر وهو ينظر الي ما تشير جيجي: ايوا صح احنا مأخدناش بالنا مين دول
يزيد: ماهو انت لو تبطل محن وجو العشق الممنوع شويه كنت اخدت بالك العيال من كتر الوقفة خللوا
جوليا بابتسامة : مش اوي بس محبناش نقطع عليكم جو الرحايا اللي شغال فقلنا نتفرج
عامر با بتسامة وقد احس ان تلك الفتاة هي من ستحرك قلب ابنه الذي لا يميل: مين القمر
جوليا: جوليا ومين بقي النجم ده
تولان: ايه جو المجرة ده تعالو اقعدو وهنعرفكم علي بعض
ليتجه الجميع الي غرفة المعيشة ويجلسوا سويا ويتعرفوا عليهم ويخبروهم بحالة ايهم وانه بحاجة الي الرعاية فاضطروا الي المجئ هنا ولم يخبروهم بانهم مافيا حتي لا يجعلوهم يتركوا المكان وينصدم الجميع بمعرفة ان عامر يبقي ابو يزيد وجيهان تبقي أم تولان وهناك من سعد انهم ليسوا كما ظنوا انهم يعيشون هكذا سويا وخاصة بانهم شباب ويعلموا ان والد يزيد هو عامر البحيري رجل الاعمال وايضا ينصدم عامر فالذي يجلس امامه فهد الاقتصاد
عامر: ألف سلامة عليك يا أيهم والا اقول يا فهد
الاقتصاد
أيهم بابتسامة خفيفة: تقدر تقول يا أيهم عادي
جيهان : نورتونا القصر نور بوجدكم
مراد : القص منور باصحابه يا مدام جيهان
تولان بمرح : الكق يا يزيد دا بيقول للست اللي هي امي يا مدام يا عم مدام مين دا انا عمري ماقولتلها يا ماما الا مرة اتنين تلاتة كده جيهان علطول او جيجي
جيهان: ماهو انت لو متربية كنتي قولتي يا ماما بس اقول ايه انا معرفتش اربي
يزيد: ايه يا جيجي مش عايزين نكبرك دا احنا بندورلك علي عريس واللي هو انا ان شاء الله
تولان : بس عمورة حبيب قلبي هيتجوز واللي هي انا اكيد صح يا عمورة
عامر: لأ انا هتجوز البت شجن بس تقول موافقة القمر العسل بتاعنا
يزيد:ههههه قصف جبهة ابويا بيغزل بالمزة بتاعته اقدامي ومش عامل حساب ان احنا كلنا فراغ عاطفي
شجن :اكيد موافقة وهو حد يشوف العسل ده و يرفض
تولان بغيظ: حد يشيل البت دي من اقدامي الله يخرب بيتك وانت عسل كده والا اختك اللي المزة وهي صاروخ ارض جو كده
آسين وهي ترفع احدي حاجبيها: صاروخ ومزة لا انت جالك حول في المشاعر
تولان: هو الواحد لاقي كفايه علينا انت دا انت عسل كده
آسين: طب اقعدي يا تولان بشعرك الاحمر ده
شجن: اشك في جينات البت تولان دي
جيهان :ليه
شجن: هو انتي كنت بتتوحمي علي ايه في البت دي علشان يطلع شعرها احمر كده
جيهان : الصراحة ورق عنب
لينفجر الجميع ضاحكا
بينما آسين تكتفي بالابتسامة
يزيد : ههههه بتقلك ههههههه ورق عنب هههههه
تولان بغيظ: يعني ملقتيش غير ورق العنب وتتوحمي وبعدين بلاش انت يا يزيد بدل ما اتكلم واقول الست الوالدة كانت بتتوحم علي ايه
يزيد: بلاش وحيات عيالك يا شيخة اللهي يارب اشوفك بالابيض
تولان بصدمة: عايز تشوفني بكفني يايزيد
يزيد: انت روحتي فين انا بقول الفستان الابيض يا عمري
جوليا : هاا كانت بتتوحم علي ايه
تولان: كانت بتتوحم علي
يقاطعها يزيد : حبيبة قلبي طب احلفلك علي ايه ان انت اللي في حتة الشمال وهعملك اللي انت عايزاه
شجن بابتسامة شر وخبث: طب وانا يا زيدوا هتعملي ايه ماهي لو سكتت انا مش هسكت
يزيد : انا طول عمري بقول عليك انت والبت آسين العاقلين في البيت ده
محشي كرنب قالتها آسين بابتسامة شر وتسلية
لينظر لها الجميع ومن ثم ما لبسوا ثواني حتي انفجروا ضاحكين
شجن بضحك: اعذروهم يا جماعة اصل العيلة كلها كانت بتتوحم علي محشي
آسين: علشان كده العيال طلعو مختلفين عقليا من المحشي
عامر: هههه يومها كنت نايم والاقي اللي بيصحيني ويقولي عايزه محشي كرنب الساعة ٣ الفجر ههههه
يزيد:طب ليه الفضايح يعني هو انا مش ابنك يا حج
عامر: أشك ان انت ابني بالتخلف ده العيلة كلها عاقلة اما انت مش عارف جايب التخلف ده منين
يزيد بصوت منخفض:من بعض ما عندكم
كنان بضحك: شكل العيلة دي فرفش وعسل كده انا قررت استقر هنا
مراد:هو كان بيت ابوك يا عم ما تركن علي جنب
جيسكا بغرور: انتم طول الوقت كده يعني مفيش جد خالص
جيهان وهي تنظر لها من اعلاها لاسفلها وتقول بصوت منخفض سمعه الكل لشجن وتولان :
مين السحلية دي وهي قاعدة زي مايكون القصر مش عاجبها بألوان البيض اللي بنرسمها عليه في شم النسيم دي
شجن وتولان : منعرفش
ليكتم الجميع ضحكته فهم سمعوا ما قالته جيهان علي جيسكا
عامر بهدوء ورزانه: لا فيه عندك انا وجيهان كبار القصر واحنا اللي ربينا الكل ومعانا الدادة رحمة ساعدتنا في تربيتهم يزيد صح انا ابوه بس بعامله علي اني صاحبه مش ابوه والبنات بردو بيعاملونا كده يزيد وشجن وتولان اسمهم الثلاثي المرح علشان طول الوقت بيضحكوا ويهزروا بس وقت الجد جد اما بقي الكينج بتاعهم طول الوقت جد معندهاش رحمة خالص بس بتكره الظلم نادر لما تضحك بتكتفي بالابتسامة ورغم جبروتها وقوتها بس بتتغير ١٨٠ درجة لما تتكلم مع اختها شجن هم صحيح مش من العيلة واحنا اتعرفنا عليهم من تولان لما هي وآسين بقوا اصحاب آسين صحيح قاسية بس عندها حنان يكفي العالم ده كله صحيح محدش يقدر يعصبها بس لما يتعلق الموضوع بعشقها وحبها رعد بتتخلي عن برودها وتبقي عاملة زي الوحش اللي مستني يمسك فريسته وساعتها محدش بيقدر يمنعها تقدر تقول عليه
يزيد: الله يرحمه
آسين : رعد حياتي وكل حاجة بس مبظلمش حد هما بيغلطوا فيه و أنا مش بستحمل حد يجيب في سيرته بالغلط
شجن: رعد مالك قلوبنا مهما حصل واللي يغلط فيه كانه بيحفر قبره بايده وخصوصا لو وقع تحت ايد آسين لانها مش هترحمه ممكن انا لكن هي لأ
ليشعر أيهم بالغيرة من ذلك الرعد فهو محور اهتمامها لو يراه سوف يلقنه درس علي امتلاكه قلب معشوقته انه لا ينكر انه احبها منذ ان رآها
وكذلك كنان احس بالغيرة علي شجنمن كلامها عن رعد الا يكفي انها تتكلم مع عامر ويزيد ولكنه سيحاول امتلاكها بقلبها وحبها له
آسين : بالنسبة لشجن فهي مش اختي وبس لا انا امها ابوها اختها كل حاجة انا اللي ربيتها وانا اللي هسلمها للشخص اللي يستحقها شجن دي عمري كله لو انا قاسية علي الكل الا عليها هي بنتي انا مش بنت حد تاني
شجن وهي تحتضن آسين: انت طول عمرك بتحميني ودايما بتهتمي بيا انا ومش بتهتمي بنفسك كنت بتسهري لما اكون تعبانة واول ما اخف واسترد صحتي بتبقي فرحانة انت سندي وضهري وانا من غيرك مسواش
يزيد : مش هنخلص يا جماعة يلا بقي انا جوعان
تولان: وانا كمان جوعانة
شجن
وهي ما زالت تحتضن آسين: وانا كمان جوعانة عايزين ناكل يا جماعة
آسين بابتسامة خفيفة لشجن وتنادي علي كرستين: خليهم يجهزوا الاكل علشان نأكل وننام
ويذهبوا الي طاولة الطعام وتناولوا طعامهم ويذهب كل واحد الي غرفته كما حددتها آسين لهم ليناموا في الايام القادمة ستكون دمار للجميع ويبدأ الانتقام












بارت صغير وأحداث بسيطة يا رب يعجبكم واحداث جاية كتير
جبابرة العشق
بقلم/ آسين
وووويتبع
يخرج أيهم من الغرفة بعدما ابدل ثيابه ليساعده مراد وكنان بالسير ليجد جوليا وجيسكا بالخارج والثلاثي المرح ماعدا آسين لينظر حوله عله يجدها
أيهم ببرود: الدكتور المسئول عن حالتي فين
كنان: راحة تجيب اذن الخروج وقالت نسبقها علي العربية
يزيد: انا مش مصدق ان احنا هيبقي معانا شباب ياه دا الواحد حس انه هيقضي بقية عمره مع دول وهو يشاور علي شجن وتولان
شجن بغيظ: مالهم دول يا استاذ يزيد
تولان بغيظ: متنساش ان احنا اللي بنغطي علي غلطاتك وانت عارف كويس آسين لو عرفت هتعمل فيك ايه
يزيد بغيظ : مش لوحدي ما انتم كمان هيتعلم عليكم معايا علشان خبيتو
شجن : تصدق احنا غلطانين ان احنا بنداري بلاويك بعد كده هنقول لولا بس ان انت بتصعب علينا وبنقول نرحمه شويه
يزيد: جري ايه يا ماما انت فاكرة يعني انك كده بتهدديني طب اقوبك علي حاجة اراهنك اذا كانت تعرف كل حاجة وعاملة نفسها بتستعبط دي آسين يا بابا
شجن: انت بتقول علي أختي عبيطة تصدق انا كنت بقول كلتم وخلاص بس هنفذ يا يزيد الكلب
يزيد : روحي قوليلها يا ماما يا حثالة البرك انت
شجن: انا يا حمار مخطط
يزيد: حمار مخطط يا جاموسة اسمه حمار وحشي دا اخرت التعليم المجاني يا جزمة من غير رباط
شجن: انا جزمة من غير رباط يا يا عيونك عيون بوتجاز يا محطة من غير جاز
يزيد:بالكلمتين دول انت فاكرة نفسك ست دا انتي ست اشهر يا بت
تولان: باااااااااس والله ما انتم مكملين كملوا خناق في البيت
يزيد وشجن: ماشي بس نروح تفضولنا الساحة اصل مبنحبش شريك
تولان: يلا يالا انت وهي اقدامي علي العربية مش عارفة انتم كبار ومتخرجين من جامعات اجنبية اللي يشوفكم يقول متخرجين من تحت ايد هدي شراب يلا
اما الاخرين كانو يتابعون مايحدث بصدمة فهؤلاء يبدون كالأطفال ولم يستطيعوا تمالك انفسهم من الضحك لينفجروا ضاحكين علي هؤلاء
اما جيسكا تقول بحنق: عايزينا نروح نعيش عند دول بيئة اوي
سمعتها تولان لتقول : دا علي أساس ان احنا مستنينك نشرفي بيتنا وانت عاملة زي المهرج باللي علي وشك ده بتفكريني بسيد قشطة
ليضحك شجن ويزيد عليها ليخرجوا جميعا ويجدوا الكثير من السيارات وهناك سيارة في المنتصف تقف عند بابها آسين وتستند عليه وهي مغمضمة العين لتقول بصوت يملأه الثقة:
اتأخرتوا ليه انا مستنية هنا حوالي ٢٥ دقيقة وحضارتكم لسه مجتوش
لتتنحنح شجن وتقول: احم يعني احنا كنا اقصد
لتقاطعها تولان: آسفين بس كنا مستنين مستر أيهم يجنز ونيجي
لتومأ لها آسين ببرود وتتجه ليفتح لها السائق بسرعة لتركب السيارة ومعها الآخرين وهم غير مدركين لما يحدث لتقول جوليا لكنان
جوليا: انتم جبتوا العربيات دي كلها منين
كنان: مش عارف مراد انت اللي امرت بكده
مراد : لأ مش انا ليتجهو بنظرهم ناحية جيسكا
جيسكا: محدش يبصلي كده مش انا
كنان : مين انت اللي طلبت منهم كده
أيهم: مش انا وبعدين انا من امتي بخرج بالحراسة الكتيرة دي انا مش بخاف علشان اجيب اللي يحرسني
مراد: امال مين
لينظروا نا حية الاربعة الجالسين فيجدوا آسين ممسكة بهاتفها ويزيد يشرب عصير وشجن وتولان تتحدثان بأمور عدة
لتقطع الصمت آسين ببرودها المعتاد وهي لم ترفع نظرها عن الهاتف:
كل حاجة هتعرفوها في ميعادها محدش يسأل علي حاجة دلوقتي اللي عايز يسأل لما نروح البيت ابقوا اسألوا علي العموم وصلنا
لينظر الجميع ليجدوا السيارة تتوقف وتصدر صوت لتفتح البوابه إلكترونياً ليدخل الجميع الي الداخل ويخرج الجميع من السيارة ليجدوا نفسهم أمام قصر غاية في الجمال ليس كما توقعوا فهم كانوا يتوقعون انهم سيعيشون بمكان شهبي ليس بقصر كبير يشبه القصور الملكية
لتقول جيسكا بصدمة: هو احنا هنقعد هنا
شجن: اه ليه كنتي مفكرة هتقعدي في حارة مثلا دا قصر الرعد اللي بتملكه الطبيبة المعجزة من اكبر القصور الموجودة فى العالم ومن اجملهم كمان
جوليا بانبهار: دا اجمل من اللي احنا عايشين فيه
كنان:فعلا انا قعدت اتخيل ازاي هنعيش في شقة في حارة شعبية
يزيد: يلا والا هتفضلوا واقفين كده القصر من جوا اجمل كمان
ليدخل الجميع وفور دخولهم قال الثلاثي المرح بصوت عالي :
يا عمورة يا جيجي انتو فين احنا جينا
لتقول جوليا باستغراب : مين عمورة ومين جيجي
لتقول تولان وشجن بصوت واحد: عمورة المز الكراش بتاعنا
يزيد: جيجي المزة والحتة اللي في الشمال
لينصدمالجميع ويحزن البعض علي معرفتهم بان عشاقهم يعشقون غيرهم
ليقولوا مرة اخري بصوت عالي: يا جيهان يا عامر انتم فين يابشر احنا رجعناا
لياتي علي صوتهم رجل وامرأة يبدو عليهم الوقار والحكمة ولكن مازالوا يتمتعون بجمالهم رغم كبر السن فقد ظنوا انهم شباب مثلهم ليقول لهم عامر وجيهان غير منتبهين لهؤلاء الواقفين معهم
عامر: في ايه يا حيوان منك ليها
يزيد: جري ايه يا عمورة جينا ملقنكاش انت والمزه اقصد جيجي فقولنا ن فر علينا تعب التدوير ونادي
تولان : ايه عامر انا موحشتكش والا ايه
عامر بابتسامة : لا طبعا وحشتيني علي الاقل فيكي فايدة من الابن الكلب ده
شجن بحزن مصتنع: اخص عليك يا عامر يا خاين انا موحشتكش انا كمان والا ايه والا الحب لتولان بس اهئ اهئ اهئ اخص عليك
عامر : هي صحيح وحشتني بس انت اللي في الحتة الشمال يا قلبي
شجن : حبيب قلبي يا عمورة
تولان : حبيبي يا ناس
ليحتضنهم الاثنتان بينما يزيد ليمثل يزيد الحزن و يقول:
اهئ اهئ طب انا ايه مش بوحشك زيهم
عامر:لأ هما يوحشوني انما انت لأ
يزيد: اخص عليك انت ليه قاسي معايا ليه بس انا مش هزعل نفسي جيهان حبيبة قلبي بوحشها صح ويقلب عينيه مثل عيون القطة البريئة لتضحك جيهان وتقول:
لا انت بتوحشني يا زيدوا بس معتش تقلب عينك كده تاني اصلك بيبقي شكلك وحش اوي بس بتأثر فيا
يزيد بصدمة: بجد ببقي وحش بس ازاي بتاثر فيكي دا انا دايما بعمل كده للوحش بتاعنا يمكن يرقف قلبو بيا ومضربش ومش بتتاثر وبضرب ضرب ولا كأني بني ادم زي البشر
آسين: ما انا بضربك علشان شكلك الوحش ده وقلبت عينك اللي زي السحلية مش القطة علي الاقل القطة ارحم بتستفزني فبضرب بضمير
عامر: والله انت اللي فيهم اضربيه براحتك يا ما وهو صغير بيقطع عليا اللحظات الرومانسية بقلبت عنيه دي
يزيد: انا
عامر :آه
لتنظر جيهان اللي الموجدين فهيلم تنتبه لهم من قبل
لتقول وهي تشاور عليهم
: مين دول
عامر وهو ينظر الي ما تشير جيجي: ايوا صح احنا مأخدناش بالنا مين دول
يزيد: ماهو انت لو تبطل محن وجو العشق الممنوع شويه كنت اخدت بالك العيال من كتر الوقفة خللوا
جوليا بابتسامة : مش اوي بس محبناش نقطع عليكم جو الرحايا اللي شغال فقلنا نتفرج
عامر با بتسامة وقد احس ان تلك الفتاة هي من ستحرك قلب ابنه الذي لا يميل: مين القمر
جوليا: جوليا ومين بقي النجم ده
تولان: ايه جو المجرة ده تعالو اقعدو وهنعرفكم علي بعض
ليتجه الجميع الي غرفة المعيشة ويجلسوا سويا ويتعرفوا عليهم ويخبروهم بحالة ايهم وانه بحاجة الي الرعاية فاضطروا الي المجئ هنا ولم يخبروهم بانهم مافيا حتي لا يجعلوهم يتركوا المكان وينصدم الجميع بمعرفة ان عامر يبقي ابو يزيد وجيهان تبقي أم تولان وهناك من سعد انهم ليسوا كما ظنوا انهم يعيشون هكذا سويا وخاصة بانهم شباب ويعلموا ان والد يزيد هو عامر البحيري رجل الاعمال وايضا ينصدم عامر فالذي يجلس امامه فهد الاقتصاد
عامر: ألف سلامة عليك يا أيهم والا اقول يا فهد
الاقتصاد
أيهم بابتسامة خفيفة: تقدر تقول يا أيهم عادي
جيهان : نورتونا القصر نور بوجدكم
مراد : القص منور باصحابه يا مدام جيهان
تولان بمرح : الكق يا يزيد دا بيقول للست اللي هي امي يا مدام يا عم مدام مين دا انا عمري ماقولتلها يا ماما الا مرة اتنين تلاتة كده جيهان علطول او جيجي
جيهان: ماهو انت لو متربية كنتي قولتي يا ماما بس اقول ايه انا معرفتش اربي
يزيد: ايه يا جيجي مش عايزين نكبرك دا احنا بندورلك علي عريس واللي هو انا ان شاء الله
تولان : بس عمورة حبيب قلبي هيتجوز واللي هي انا اكيد صح يا عمورة
عامر: لأ انا هتجوز البت شجن بس تقول موافقة القمر العسل بتاعنا
يزيد:ههههه قصف جبهة ابويا بيغزل بالمزة بتاعته اقدامي ومش عامل حساب ان احنا كلنا فراغ عاطفي
شجن :اكيد موافقة وهو حد يشوف العسل ده و يرفض
تولان بغيظ: حد يشيل البت دي من اقدامي الله يخرب بيتك وانت عسل كده والا اختك اللي المزة وهي صاروخ ارض جو كده
آسين وهي ترفع احدي حاجبيها: صاروخ ومزة لا انت جالك حول في المشاعر
تولان: هو الواحد لاقي كفايه علينا انت دا انت عسل كده
آسين: طب اقعدي يا تولان بشعرك الاحمر ده
شجن: اشك في جينات البت تولان دي
جيهان :ليه
شجن: هو انتي كنت بتتوحمي علي ايه في البت دي علشان يطلع شعرها احمر كده
جيهان : الصراحة ورق عنب
لينفجر الجميع ضاحكا
بينما آسين تكتفي بالابتسامة
يزيد : ههههه بتقلك ههههههه ورق عنب هههههه
تولان بغيظ: يعني ملقتيش غير ورق العنب وتتوحمي وبعدين بلاش انت يا يزيد بدل ما اتكلم واقول الست الوالدة كانت بتتوحم علي ايه
يزيد: بلاش وحيات عيالك يا شيخة اللهي يارب اشوفك بالابيض
تولان بصدمة: عايز تشوفني بكفني يايزيد
يزيد: انت روحتي فين انا بقول الفستان الابيض يا عمري
جوليا : هاا كانت بتتوحم علي ايه
تولان: كانت بتتوحم علي
يقاطعها يزيد : حبيبة قلبي طب احلفلك علي ايه ان انت اللي في حتة الشمال وهعملك اللي انت عايزاه
شجن بابتسامة شر وخبث: طب وانا يا زيدوا هتعملي ايه ماهي لو سكتت انا مش هسكت
يزيد : انا طول عمري بقول عليك انت والبت آسين العاقلين في البيت ده
محشي كرنب قالتها آسين بابتسامة شر وتسلية
لينظر لها الجميع ومن ثم ما لبسوا ثواني حتي انفجروا ضاحكين
شجن بضحك: اعذروهم يا جماعة اصل العيلة كلها كانت بتتوحم علي محشي
آسين: علشان كده العيال طلعو مختلفين عقليا من المحشي
عامر: هههه يومها كنت نايم والاقي اللي بيصحيني ويقولي عايزه محشي كرنب الساعة ٣ الفجر ههههه
يزيد:طب ليه الفضايح يعني هو انا مش ابنك يا حج
عامر: أشك ان انت ابني بالتخلف ده العيلة كلها عاقلة اما انت مش عارف جايب التخلف ده منين
يزيد بصوت منخفض:من بعض ما عندكم
كنان بضحك: شكل العيلة دي فرفش وعسل كده انا قررت استقر هنا
مراد:هو كان بيت ابوك يا عم ما تركن علي جنب
جيسكا بغرور: انتم طول الوقت كده يعني مفيش جد خالص
جيهان وهي تنظر لها من اعلاها لاسفلها وتقول بصوت منخفض سمعه الكل لشجن وتولان :
مين السحلية دي وهي قاعدة زي مايكون القصر مش عاجبها بألوان البيض اللي بنرسمها عليه في شم النسيم دي
شجن وتولان : منعرفش
ليكتم الجميع ضحكته فهم سمعوا ما قالته جيهان علي جيسكا
عامر بهدوء ورزانه: لا فيه عندك انا وجيهان كبار القصر واحنا اللي ربينا الكل ومعانا الدادة رحمة ساعدتنا في تربيتهم يزيد صح انا ابوه بس بعامله علي اني صاحبه مش ابوه والبنات بردو بيعاملونا كده يزيد وشجن وتولان اسمهم الثلاثي المرح علشان طول الوقت بيضحكوا ويهزروا بس وقت الجد جد اما بقي الكينج بتاعهم طول الوقت جد معندهاش رحمة خالص بس بتكره الظلم نادر لما تضحك بتكتفي بالابتسامة ورغم جبروتها وقوتها بس بتتغير ١٨٠ درجة لما تتكلم مع اختها شجن هم صحيح مش من العيلة واحنا اتعرفنا عليهم من تولان لما هي وآسين بقوا اصحاب آسين صحيح قاسية بس عندها حنان يكفي العالم ده كله صحيح محدش يقدر يعصبها بس لما يتعلق الموضوع بعشقها وحبها رعد بتتخلي عن برودها وتبقي عاملة زي الوحش اللي مستني يمسك فريسته وساعتها محدش بيقدر يمنعها تقدر تقول عليه
يزيد: الله يرحمه
آسين : رعد حياتي وكل حاجة بس مبظلمش حد هما بيغلطوا فيه و أنا مش بستحمل حد يجيب في سيرته بالغلط
شجن: رعد مالك قلوبنا مهما حصل واللي يغلط فيه كانه بيحفر قبره بايده وخصوصا لو وقع تحت ايد آسين لانها مش هترحمه ممكن انا لكن هي لأ
ليشعر أيهم بالغيرة من ذلك الرعد فهو محور اهتمامها لو يراه سوف يلقنه درس علي امتلاكه قلب معشوقته انه لا ينكر انه احبها منذ ان رآها
وكذلك كنان احس بالغيرة علي شجنمن كلامها عن رعد الا يكفي انها تتكلم مع عامر ويزيد ولكنه سيحاول امتلاكها بقلبها وحبها له
آسين : بالنسبة لشجن فهي مش اختي وبس لا انا امها ابوها اختها كل حاجة انا اللي ربيتها وانا اللي هسلمها للشخص اللي يستحقها شجن دي عمري كله لو انا قاسية علي الكل الا عليها هي بنتي انا مش بنت حد تاني
شجن وهي تحتضن آسين: انت طول عمرك بتحميني ودايما بتهتمي بيا انا ومش بتهتمي بنفسك كنت بتسهري لما اكون تعبانة واول ما اخف واسترد صحتي بتبقي فرحانة انت سندي وضهري وانا من غيرك مسواش
يزيد : مش هنخلص يا جماعة يلا بقي انا جوعان
تولان: وانا كمان جوعانة
شجن
وهي ما زالت تحتضن آسين: وانا كمان جوعانة عايزين ناكل يا جماعة
آسين بابتسامة خفيفة لشجن وتنادي علي كرستين: خليهم يجهزوا الاكل علشان نأكل وننام
ويذهبوا الي طاولة الطعام وتناولوا طعامهم ويذهب كل واحد الي غرفته كما حددتها آسين لهم ليناموا في الايام القادمة ستكون دمار للجميع ويبدأ الانتقام
بارت صغير وأحداث بسيطة يا رب يعجبكم واحداث جاية كتير
جبابرة العشق
بقلم/ آسين
وووويتبع

