Uncategorized

رواية اللقاء المنتظر كامله وحصريه بقلم ندي عبدالحميد – تحميل الرواية pdf


رواية اللقاء المنتظر كامله وحصريه بقلم ندي عبدالحميد

ليليان: هي بطلة الرواية
هي بنت تتميز بالبشرة البيضاء والشعر البني الفاتح الناعم والطويل ذات العيون العسلية الرائعة ، تعشق الرسم والورد وسماع الموسيقي وخاصة فيروز والعزف علي الآلات الموسيقية
سمية : والدة ليليان وهي امرأة طيبة وحنونة
مازن: اخو ليليان ويكبرها في العمر 3 سنوات
ريم : هي صديقة العمر والمقربة جدا من ليليان
مروة : والدة ريم
امير : اخو ريم ويكبرها في العمر بسنتين ، يتميز بالشعر البني الناعم والطول والوسامة
انجي ونهي : اصحاب ريم وليليان من اولي كلية
تامر : خطيب انجي

الفصل الاول
عند برج ايفل بباريس ليلا كانت ليليان تردي فستان باللون الاحمر شديد الجمال وكان شعرها ينسدل علي ظهرها بجماله الساحر وكان يقف امامها شخص لم تتعرف علي ملامحه جيدا وكان يقدم لها بوكيه ورد باللون الاحمر (لونها المفضل ) وكانت في غاية السعادة ولكن بجانب السعادة كان هناك شعور بالاطمئنان الشديد ، لم تُرِد ان يمر الوقت ، كانت تود بشدة التعرف على ملامح الشخص الذى معها ولكن كلما دققت فى ملامحه كان يقول لها ” فقط اغلقي عينيكي الساحرتين وستشعرين بي وتعرفيني “…!
وفجأة يرن المنبه ليعلن عن قدوم صباح جديد فتستيقظ ليليان قائلة الحمد لله الذي عافاني في جسدي ورد عليا روحي واذن لي بذكره
وقامت من علي فراشها لتنظر من شرفتها قائلة : لحد امتي يارب هفضل احلم بالحلم ده كل فترة احلم بنفس المكان ونفس شكلي ونفس كل حاجة بس انا عاوزة اعرف مين الشخص اللي كان معايا ده ؟ وليه بحس بالسعادة دي كلها ؟ يمكن يكون …؟؟ لالالا ده بعيد عنى مسافات واكيد مش فاكرنى اصلا ، قد ايه نفسي الحلم ده يتحقق !!
ثم دخلت لتأخذ شاور وتؤدى فريضتها وبعد انتهائها :
سمية : صباح الخير يا حبيبتي
ليليان : صباح الخير يا ماما
سمية : ثوانى ويكون الفطار جاهز
ليليان : مش احنا قولنا انا هعمل كل حاجة بعد كده وبلاش تتعبي نفسك خالص ، اعتبري نفسك برنسيس البيت وانا الخدامة بتاعتك
سمية : ههههه مهو انتى مش هتهونى عليا
ليليان : وانا مش مستغنية عنك يا ماما ، علشان خاطرى ريحي نفسك وانا هعملك كل اللى انتى عوزاه
سمية : اوك اللى تشوفيه
ليليان : ايه الهزار ده انتى وافقتى بالسهولة دى ، مش من شوية كنتي بتقولى تهونى عليا راح فيين الكلام ده
سمية : وبعدييين انتى هترجعى فى كلامك ولا ايه
ليليان : حقك طبعا ما انتى ما صدقتى تلاقي اللي يعملك اللى انتى عوزاه هههه
سمية : قال يعني بتعملى اووى
ليليان : طااااب يا ماما انا هدخل اغير هدومي وانزل بقا لو قعدت اكتر من كده هتأخر بسببك
سمية : هههههه خلاص خلاص روحى انتى اللى عماله تتكلمى
ليليان : انا بردو هههههه الله يسامحك
سمية : هتعدى على ريم
ليليان : اة ان شاء الله يارب تكون صحيت لحسن لو روحت لاقيتها نايمة هرتكب فيها جريمة
سمية : طب بجد هحضرلك فطار بس انهاردة علشان انتى متأخرة
ليليان : لالا خليكي انا هفطر مع البنات فى الجامعة
سمية : انتى لما لتنزلى من غير فطار بتدوخى وبيجيلك هبوط
ليليان : احنا متفقين هنفطر سوا ماتقلقيش عليا ، هدخل انا بقي اغير هدومى علشان مش اتأخر
سمية : ربنا معاكى ياحبيبتى
في مكان اخر:
مروة : ريم حبيبتي اصحي يالا علشان ما تتأخريش علي جامعتك
ريم : ماما ونبي سبيني انام كمان شوية واستمتع بأخر عشر دقايق من الاجازة
مروة : يابنتي قومي بقي بلاش كلام فاضي دي عاشر مرة اقولك قومي
جرس الباب يرن
مروة : بقولك ايه انا هروح اشوف مين عالباب اجي الاقيكي قومتي
ريم : مع الف سلامة يا حبيبتي
مروة : يارب صبرني
يرن جرس الباب مرة اخري
مروة : ايوة انا جايه اهوه ثواني ياللي عالباب
فتحت مروة الباب لتجد امامها ليليان
ليليان : صباح الخير يا طنط
مروة : صباح الفل عليكي يا حبيبتي اتفضلي
ليليان : شكرا (وتدخل ليليان ) ، هي ريم جهزت ولا لسه
مروة : صاحبتك نايمة جوا ومش عاوزة تقوم
ليليان : اييييه ؟؟ لسه نايمة
مروة : من بدري عماله اصحي فيها وهي مش عاوزة تقوم ، بقولك ايه ادخلي صحيها انتى انا تعبت منها
ليليان بهزار :دا انا هدخل اقتلها مش هصحيها
مروة : هههههههه ربنا يخليكم لبعض
في غرفة ريم :
ليليان : بت يا ريم اصحي بقي هنتاخر عالجامعة كده يخربيتك
ريم : ليليان ! انتي ايه اللي جايبك عندنا الصبح كده ، وبعدين ما احنا ملتزمين بقالنا 3 سنين وترم ما جتش علي مرة يعني من نفسي
ليليان : في حد يصبح عالناس كده بذمتك ، وبعدين مش احنا متفقين اعدي عليكي علشان عربيتك في الصيانة وايه النوم ده كله يالا قومي بقي لحسن انتي عارفة كويس ممكن اعمل فيكي ايه
ريم : لالا خلاص والله هقوم بلاش مايه وتلج وحركات الاطفال بتاعتك دي
ليليان بسخرية : ايوة كده ناس مش بتيجي غير بالتلج
انا هستناكي بره بقي عقبال ما تقومي وتجهزي
ريم : اوك
ليليان : ماتتأخريش عليا هااااه
ريم : ماشي ماشي
خرجت ليليان من غرفة ريم وانتظرتها بالخارج..وبعد انتظار ربم كثير نسبيا من الوقت
ريم : يلا يا لى لى انا جهزت
ليليان : لا اتأخرى كمان شوية وفوتى علينا المحاضرة
ريم : يارييييت نفسي احس الاحساس دا اووى لكن اعمل ايه ربنا رزقنى بواحدة مواعيدها مظبوطة للاسف
ليليان : مافيش احلى من الانتظام عاوزين نخلص بقا
ريم : يسمع منك ربنا ياااارب
مروة : يلا يابنات الفطار جااهز
ريم : ليه يا ماما تعبتى نفسك احنا متفقين هنفطر فى الجامعة
ليليان : ميرسي يا طنط بالهنا والشفا
مروة : لا انا عملت حسابكوا خلاص وبدل ماتكلوا اكل الشارع كلوا من البيت احسن
ريم : مهو اصل نهى وانجى هيفطروا معانا يعنى كلنا سوا
ليليان : معلش بقا يا طنط تتعوض مرة تانيه
ريم : يلا بقا يا لى لى متأخرين كده مش هينفع
ليليان : لا والله ؟؟!
ريم : خلا بقا يا ماما احنا نازلين عاوزة حاجة
مروة : لا يا حبيبتي شكرا خدوا بالكم من نفسكم ، لا اله لا الله
ريم وليليان : محمد سول الله
عند جامعة القاهرة كلية اعلام :
ليليان : تصدقي يا ريمو لمتنا عالكافيتريا وحشتني اووي
ريم : وانا كمان اووي لا واللي انا مش مصدقاه اكتر ان دا اخر ترم لينا في الكلية
ليليان : وانا كمان السنين عدت بسرعة اووي
انجي : بتجيبوا في سيرة مين عالصبح كده
ليليان : جي جي وحشتيني يا بت عاملة ايه وقد احتضنا سويا
انجي : الحمد لله وانتي كمان وحشتيني
ريم : ايه وانا مش ليا نصيب في الحب ده ولا ايه
انجي : ازاي يعني انتي كمان وحشتيني اوي ووحشتني القاعدة معاكي والكلام عن الناس
ريم : هههههههه ، اة صح فكرتيني امال فين نهي
نهي : انا جيييت وحشتوني اووي يا بنات
الجميع : انتي اكتر
وظلت الفتيات يضحكن بعض الوقت قبل دخولهم المحاضرة الاولي
علي الجانب الاخر
كريم : صباح الخير يامعلم واحشني
تامر : ههههههه انت هتعمل زي البنات ياعم ولا ايه ما احنا كنا مع بعض اول امبارح
كريم : تصدق انا غلطان اني بسلم عليك ياض
تامر : يااض ؟؟ خلاص مش هقولك اخر اخبارها
كريم : استني بس يا تامر انت شوفتها انهارده
تامر : مش هقولك
كريم : ما تبقاش رخم بقي وقول يا اما مش هساعدك اخر السنة انت عارف ان امتحانات اخر السنة فاضل عليها 3 شهور وخليك انت بقي تخلل في الجامعة
تامر : تصدق صعبت عليا ، خلاص هقولك
كريم : اخلص
تامر : انجي قالتلي ان اخوها هيجي مصر قريب زيارة يعني وكده وساعتها ممكن تروح تتقدملها وتخطبها
كريم : خلاص خلتني وانا واقف اتقدمتلها وخطبتها افرض هي اصلا مش هتوافق عليا او فيه حد تاني في حياتها
تامر : اولا انجي مأكدالي ان مافيش حد في حياتها ثانيا انت واحد محترم وابن ناس وبتطلع كل سنة من الأوائل عالدفعة هتكون عاوزة ايه تاني ثالثا لازم يبقي عندك ثقة في نفسك اومال هتكلمها ازاي اصلا
كريم : ان شاء الله خير
تامر: ربنا يسهلك الحال يا صاحبي
كريم : مش يالا بينا بقي عالمحاضرة
تامر : ليه كده دا انا لسه جايبلك خبر حلو
كريم : بقولك ايه شد حيلك بقي معايا السنة دي شوية علشان تجيب مجموع عالي وتشتغل في مكان كويس وتتجوز انجي اللي تاعبها معاك دي
تامر بسخرية : تصدق كلامك اثر فيا ، يالا ياعم العاقل عالمحاضرة
كريم بصوت منخفض : انا مش عارف هي مستحملاك ازاي
تامر : بتقول حاجة
كريم : لا مافيش بقولك يالا
يتبع





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى