Uncategorized

رواية واحنا صغيرين يحيي وفرح كاملة جميع الفصول – روايات سعودية جريئة pdf


– متخفش يا يويو.. انا هفضل معاك

= انا مش خايف.. بس متعمليش مشاكل لحد لما اخرج فاهمه يا سوكه!

– انا مش عايزة اروح المدرسة لوحدي

= مينفعش وبعدين انتي سوكه اكيد مش خايفة

– لا انا خايفة عشان مش هتبقي معايا

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

” فوقت بعد لما وقعت في الكلية… بدات ادرك الى حواليا.. ولاقيتة واقف وسطهم! “

– فرح!!! انتي كويسه؟

” تنحت قدام سؤالة وبصيت على ماما.. الى قربت ناحيتي بلهفه هي ومريم “

– انتي كويسة؟

= انا كويسة.. متقلقوش..

” اتنهد بأرتياح و ماما خرجت للدكتور و هو قرب ناحيتي “

– حصل ايه؟

= متخفش.. مصْربتش حد زي زمان

ابتسم وهو بيبصلي بقلق واضح: بتكلم جد.. مالك؟

– معرفش انا كنت في المحاضرة عادي وفجأة دماغي تقلت اوي ومحستش بحاجه اغم عليا فجأة 

” يحيى سابها وخرج كان الدكتور واقف مع معتز و ممدوح و سلوى وبعدين مشي “

يحيى: قال ايه؟ مالها!

سلوى: بيقول ضغط عصبي شديد

ممدوح: هي فعلا كانت ضاغطه نفسها..

يحيى: طب يعني فيه حاجه هيعملوها ولا الى هيتم ايه دلوقتي

سلوى: لا هي هتروح معانا انهارده ياحبيبي.. شكرا يا يحيى على تعبك

يحيى بهدوء: متقوليش كده يا طنط..

معتز: ألف سلامة عليها يا ممدوح.. يلا احنا يا يحيى عشان عندنا سفر؟؟ لازم نرجع إسكندرية

يحيى رد بحده ونفاذ صبر: انا مش هاروح في حتة !!

” سابة ونزل استناهم تحت المستشفى ولكنه نزل وراه وعفاريت الدنيا بتتنطط قدامه “

– انت ازاي يا ولد انت تتكلم معايا كده !!! 

رفع عيونه وبصله و هو بيضحك بسخرية: اكتر من 12 سنه.. بتضحك عليا و تبلغني رفض عمي ممدوح ليا اني اخطب فرح.. كل السنين دي وانت عارف اني بحبها!! و بتضحك عليا!! طب مصعبتش عليك؟؟ بلاش! مفكرتش هتعمل ايه في اليوم الى هكتشف فيه كدبك عليا !

” معتز كان هيرفع ايده و يصْربه بالقلم و لكنه قبضها و زعق بعصبية “

– انت مجنو ن !!! حب ايه وكلام فارغ ايه؟؟؟ انت فيه زيك بالملايين قاعدين فالشوراع مش لاقين ياكلوا !! وانا مأمن مستقبلك من وقت لما سافرنا عشان شغلي و كاتبلك كل حاجه و جوزتك جوازه متحلمش بيها !!!! و بعد كل ده مش عاجبك

يحيى نهره بعْضب: لاء !!!!!! متقوليش عملت ده كله عشاني !!!! هو انا طلبت منك كل ده !!!! انا طلبت فيلا كبيرة !!!! و طلبت شركات و عربيات و حفلات و اعلام ؟؟؟ طلبت بنت راجل غني و له نفوذ !!! انا مطلبتش كل ده!! 

كل ده انت الى كنت عايزه..!! 

– يعني هتعصيني !!!! هتسيب كل حاجه ؟؟؟

= وانا هسمع كلامك ازاي وانت كلامك متناقض !! ربتني على الدين صح.. اشهدلك بكده بقلمي سلسبيل احمد بس في نفس الوقت عايزني اتجوز بنت لبسها كله مفتوح و ابوها عامل حفلة فيها حْمرا عادي و ناس متعرفش شيء عن الدين؟ هي دي الجوازة الي عاوزهالي يا بابا؟

دموعه نزلت و بصلة بفقدان امل: انت لخبطلي كل حاجه.. كل حاجه في حياتي بوظتها انا مبقتش عارف ايه الصح وايه الغلط..!! بس انا مش هكمل معاك انا هتنازل لك عن كل حاجه ومش عاوز منك اي حاجه عاوزك تسبني انا هتجوز فرح وهعيش حياتي في القاهره زي ما كنت بتمني.. لأول مره في حياتي يا بابا مش هنفذ اوامرك ليا.. و هرسم حياة لنفسي..بأختياري انا 

” في اللحظه دي.. معتز عاش مشاعر كتير رفض لكلام يحيى المنطقي.. وفي نفس الوقت بيميل انوه يقتنع بكلامه.. شعور غصْب ان ابنه بينقده !! وبيعدل عليه.. وشعور كسوف من نفسه ان ابنه بقا واعي ورافض لكل حاجه غلط.. في النهايه مردش عليه.. وركب العربية بهدوء ومشي.. “

” حاولت اهدي ومسحت عيني بتعب وانا بتنفس بعمق و طلعت تاني عند فرح.. عمو ممدوح كان قاعد بره.. فا قعدت جمبه “

– انت كويس يا حبيبي؟

” اتفاجئت من سؤالة.. السؤال الى عمره ما جه من أهلي.. ابتسمت بهدوء “

– اه.. انا بس مرهق شوية

قاطعته: وقبل ما تقولي امشي انا لازم اطمن على فرح ولازم تبلغني انك موافق يا عمو.. انا مش هقدر ابعد عنها ساعه كمان من حياتي

” كان متفاجئ و لكنه بصله و ابتسم “

– وانتوا صغيرين كنت بشوفها فرحانه ازاي وهي بتلعب معاك.. كنت بغير منك ولما تروح البيت اقولها يا فرح تعالي نلعب.. تقولي انا لعبت كتير انا ويحيى مش قادره.. اقول اه.. وبعدين مع الواد ده بقا؟؟

“يحيى عيونه لمعت و ضحك”

= مكنتش بتحبني برضو..؟

ضحك وطبطب على ضهره: لا طبعا انت طول عمرك ابني يا حبيبي.. مخلفتش ولاد.. فا كنت بعتبرك ابني.. و كنت بشوف ازاي بتخلي بالك عليها وبفرح..

بصله بتنهيده: طنط هي الى بتكرهني؟

– الفترة الى فرح كانت بتبقي لوحدها فيها من غيرك كانت بتبقي مقريفه ومش طايقه حد فا سلوى مقبلتش ده.. هي ام.. وخافت عليها ومكانتش لاقيه حل لكني متأكد.. انها حاليا عندها استعداد تفهم.. وانتوا كبرتوا.. فا الوضع اتغير..

يحيى بصلة بأمل: يعني اعتبر دي موافقة

” قاطعهم خروج فرح و مريم و سلوى. “

” لما شوفته مع بابا.. الاتنين جمب بعض.. اكتر اتنين بيحبوني وبيخافو عليا.. اكتر اتنين بحبهم في حياتي.. ابتسمت اكتر لما شوفت الرضا في عيون بابا.. عرفت وقتها اني مش هبكي تاني.. بقلمي سلسبيل احمد”

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

” اللهم صلِ وسلم وبارك على سيدنا محمد “

|| بعد مرور أسبوع | في إسكندرية ||

– صدقيني يا سارة انا بعتذر لك.. انتي ملكيش ذنب.. انا بس كنت معدوم الشخصية و سمعت كلامه ومكنش عندي اختيار انا عارف اني استاهل اي حاجه بس المهم عندي تعرفي الحقيقة

بصتله وعينيها بتدمع: يعني انت مش عاوزني صح؟

– انا بحب فرح.. انا حقيقي اسف

دمعه نزلت منها ومسحتها وهي بتبتسم: يا بختها يا يحيى.. بجد يبختها

– انا بتمنالك تلاقي حد انتي كمان يحبك.. كل شخص يستاهل يلاقي الى بيبادله الحب يا سارة.

” هزت راسها بتفهم.. الموضوع بالنسبالي انتهي لحد كده ومبقتش حاسس بالذنب.. طلعت على الفيلا عشان اخد حاجتي الى محتاجها.. “

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

” لا إله إلا انت سبحانك اني كنت من الظالمين “

|| في الفيلا ||

” كنت قاعد قدام ماما بعد لما حكيت لها كل حاجه “

– اتمني حضرتك تحترمي قراري.. زي ما بتقوليلي دايما.. 

بدموع: يعني هتسيبنا يا يحيى !!

= أرجعي معايا! حضرتك نسيتي كل حاجه هناك؟ اكتر من نص عمرك كان هناك! و صحبتك!! طنط سلوى..

– كل ده ماضي!! الى بتتكلم فيه ده ماضي

= مش بالنسبالي يا ماما..! انا اخدت حاجتي و رتبت كل حاجه.. و هخطبها اخر الأسبوع ده..

– انت عارف ان ابوك

قاطعتها: مش عايز اعرف..! كفايه الأذى الى حصلي!!

– يحيى ابوك مش على طبيعته!

” و على ذكر بابا لاقيتة داخل.. تقريبا عرف بوجودي.. عشان ادركت مؤخرا انوه بيراقبني قومت وقفت قصاده ” 

– كل حاجه بيني و بين سارة انتهت.. و كل فلوسي واي حاجه بملكها حولتها لحضرتك.. أكيد هيساعدوك في مشكلة الشركات.. وانا مازالت موجود يا بابا اي وقت هتحتاجني فيه هبقي معاك

“معتز بصلة بتعب وابتسم بسخرية ويحيى استغرب”

– انا معنديش اي مشاكل في الفلوس مع اي بنك.. الشغل ماشي كويس وكل حاجه كويسة

بصتلة بعدم فهم: يعني ايه

– انا غيرت حسابات الشركة و عرفتهم يخلوك تفتكر اننا في مشكلة.. عشان اضمن انك توافق تخطب سارة بعد رفضك ليها كذا مره..

” نجلاء مكانتش مصدقه الى سمعته “

– حضرتك بتهزر صح ؟؟

بصلة بعدم تصديق: عملت كده ليه !!! ليه !!!

= عشان مكنتش عايز اموت وانا سايبلك كل ده لوحدك.. قولت اننا هناسب عيلتهم.. وهيبقي ليك نفوذ و سلطة يحموك

بعصبية: برضو حضرتك بتحطني كا سبب  !!

بصيت لماما: انا ماشي ..

نجلاء: استني يا يحيى .. انا جاية معاك.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 

|| في القاهرة | بعد مرور أيام ||

” كنت في اوضتي.. بجهز عشان الخطوبة!! بطني وجعاني ومش مصدقه..!! ومريم واقفة تضحك عليا..”

– فرح لو ناوية يغم عليكي قوليلي يحببتي

= مريم انا اعصابي كلها سايبه.. هو انا هتخطب ليحيى دلوقتي؟ ليحيى؟؟

– اه 

= الى قعدت احبه عمري كله؟؟

– ايوه هو

= الى بيناديني سوكه؟

– هو بيناديكي سوكه لسه

حدفتها بالمخده: اسكتي

” ضحكنا احنا الاتنين وهي بتبصلي بحب في المرايا لفيت وبصتلها “

– مريم انا بحبك اوي.. انتي ازاي يابت كنتي بتخلي بالك عليا و دي مُهمتي! انا الكبيرة

ضحكت: اتعلمت ده منك يا فروحه.. نساعد اي حد.. نقدم كل الى نقدر عليه.. السن مجرد رقم.. و الحنية مش لازم تستخبي..

دمعت وحضنتها: بحبك يا مريومتي

– وانا بحبك يا فروحة.

” خرجت يومها من اوضتي وشوفته واقف مستني.. اتفقنا نحافظ على المسافات.. و قصاد كده شرط عليا نتجوز في خلال شهر.. ومقدرتش اقول لاء “

– احمم.. يعني الحقيقة شكلك مش سوكه خالص

“ضحكت بكسوف وسعادة”

– بس انتي عارفه انك هتفضلي سوكه صح؟

بصتله بنص عين: انت عارف انك هتفضل سلحفاة

= انتي تعرفي اني بشيل 70 كيلو.. و طولي 185 ولا متعرفيش

– وايه كمان يا سلحفاة بيه؟

ضحك وبصلها بحب: و جبتلك حاجه يا فرح

= ايه هي..

– انتي فاكره جبتيلي ايه في عيد ميلادي اخر عيد ميلاد حضرناه سوا

= الساعة الزرقا!!

– فاكره قولتي ايه ساعتها؟

# فلاش باك 

– ده انتي لبستي فستان زي البنات بجد يا سوكه

= وانت ملبستش سلحفاة ليه يا يويو

– رخمه

= بارد

– فين هديتي يابت!!

= مع ماما.. اكيد طنط نجلاء خدتها تشيلها

– عايز اعرف جبتي ايه

= اوكيه تعالي نفتحها..!

” دخلنا ندور لحد ما شاورت له عليها”

– الى لونها ازرق

بصلي: ده اكتر لون بحبه

= اممم مانا عارفه يا عبيـ ـط

” راح جابها و بدأ يفتح فيها وشال لفة الهدايا على جمب وبعدين فتح البوكس اتفاجئ بسلحفاة لعبه شالها من البوكس وبصلها بصدمه “

– انتي جبتيلي سلحفاة يا فرح !!

فضلت تضحك: جبت سلحفاة للسلحفاة يا يويو !! مالك

لقته مصدوم فا اتكلمت من بين ضحكها: دور تاني

” مد ايده ولقي كيكه من الى بيحبها.. وبعدين لقي ساعه لونها ازرق مسكها بتعجب “

– بتهزري !! واو

ابتسمت: دي كانت اخر واحده لونها ازرق حظك حلو يا يويو 

= دي جميلة اوي زي الي شوفناها وعجبتني ثانكس يا سوكه

– هستني تجبلي برضو هديه حلوة متنساش..

= عاوزة اية في عيد ميلادك؟

رفعت كتافها: انت مفروض تعرف!

= اتفقنا..

باك # 

– انتي قولتي لي يومها اعرف انت.. صح؟

= ايوه!! 

– وبما ان عيد ميلادك بعد بكره

” ادالها علبة مربعه لونها بينك “

– افتحيها

= ايه دي؟

– افتحي يا سوكه..

” فتحتها.. لاقيتة عُقد!!! بصتلة بصدمه “

– ينهار أبيض انت عرفت منين اصلا

= طول عمرك بتحبي روبانزل.. كنت متأكد إنك هتبقي عايزه العُقد ده..

– جبتة منين وازاي!!

= اديت التصميم لحد

– طيب و فلوسة! اكيد بفلوس كتير!

= دي تاني مفاجأة.. اصبري دقايق

” مكنتش فاهمه حاجه.. ولكن بعد دقايق فهمت.. اونكل معتز هنا!.. و طنط نجلاء.. اتكلم مع اونكل زي ما طلبت منه..! مكنتش موافقة ابدا يكون زعلان منه او العلاقة تبقي كده بسببي.. وحتي بابا اتكلم معاه.. و قالي هيحاول يحل الموضوع.. و يحيى وعدني.. انوه هيحل كل حاجه.. واليوم بالنسبالي كده اكتمل! “

” عشان بعدها.. كل حاجه تمشي زي ما كنا بنحلم.. وكأننا لسه صغيرين..! وكل حاجه مُمكن!”

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

|| بعد سنين كتير.. ||

– كده الحدوتة خلصت.. نوم بقا

– لا يا مامي كملي !!!

= فريده.. خلاص في مدرسة بكره!

ابتسمت: اه.. و يونس تعبان انا مش عايزه اروح بكره لوحدي بقا..

ضحكت: هو انا شوفت القصة دي فين قبل كده؟؟

– لا يا مامي يع انا وهو صحاب!!

اتنهدت وبصتلها: فيرو.. حببتي انتي و يونس زمايل و جيران لانه ولد صحابك هما البنات الحلوين الى زيك.. و كل واحد له حياتة.. مينفعش نقلد بعض.. او مثلا حد يأثر على التاني بحاجة وحشة زي انك تغيبي بسبب يونس.. احنا هندعي يخف.. بس هتروحي و هتكوني مع باقي صحابك البنات فاهمه يا حببتي؟

هزت راسها بتفهم: حاضر.. بس ممكن نقوله الف سلامه برضو صح؟

– اه يا فيرو أكيد.. المهم فاهمه انك مفروض تفرقي

= اه.. احنا زمايل.. وجيران و صحابي البنات هما صحابي اوي عشان بنات زيي لكن يونس ولد..

– شاطرة يا قلب مامي يلا جود نايت!

= جود نايت

” اديتها بوسة و خرجت لقيت يحيى يا دوبك بيدخل من الباب شاورت له بهمس يدخل براحه “

– انا ما صدقت تنام.. كلت دماغي لازم تعرف القصة كلها النهارده..

= وحكيتي لها كله كده؟

ضحكت: كا حاجه

حضنها وخدها جمبها: ما تحكيلي انا كمان..

بصتله وانا بضحك: احكيلك اية!

” كان ماسك ايدي وباصص لي بحب.. نظرة عمرها ما اختلفت.. من وقت واحنا عيال.. “

– احكيلي عن الاسد الشجاع الى حفظ وعده و رجع لصاحبتة..

= اممم.. بس هو سابها كتير اوي!!

– بس رجع لها!!

= بس سابها كتير

اتعدل وبصلي: بس رجعلها يا سوكه!

= طيب متبقاش قماص يا يويو.. رجع لها

– و اتجوزها.. وجابوا فريده

= وفريده شكلها هتعمل قصة زينا مع يونس

– اوف.. انا بكره الواد ده

= بس..! ده طفل!

– طفل رخم..

ضحكت: متخفش.. انا فهمتها وهفضل اتكلم معاها واخليها تفهم..اكتر

= طب مانا عندي فكرة تانيه ما ايه رأيك نجيب لها اخ..

– يحيى.. اسخن لك تاكل؟

= هو الاكل ايه؟

– مكرونه بشاميل بالفراخ.

= وقاعده كل ده و سيباها لوحدها.؟

– هسخن لك

= قوليلي بحبك الأول

– قول انت الاول

= بحبك يا سوكه..

“قلبت وشي فا ضحك وكمل”

– بحبك يا فرح.. يالي كنتي أجمل بنت في المدرسة.. و أجمل بنت في الدنيا.. و مش هحب غيرك ابدا.. انتي اول حد قلبي يدق له.. وحبي ليكي عمره ما اتغير.. رغم اي حاجه كنت متمسك بيه..  لسه زي ماهو نفس حب الى حبتهولك.. واحنا صغيرين.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

تمت…

خلصتي؟ الرواية الجاية أقوى وأحلى… تعالي وعيشيها معانا👇





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى