Uncategorized

رواية لم تكن اختياري الفصل العاشر 10 بقلم هبة النحال – تحميل الرواية pdf


رواية لم تكن اختياري الفصل العاشر 10 بقلم هبة النحال

البارت العاشر:
ياتي صباح يوم جديد ..ومع كل اشراقة شمس كان يوهمها ايهاب بحبه لها اكثر فاكثر وتزداد تعلقا به وانخداعا ..استيقظت من نومها بعد ان روادتها عدة كوابيس لا تعرف ما هي تفسيرها .فهي ترى نفسها تقع من ع حافة جبل عالي ولكن قبل ان ترتطم بالارض تجد تلك اليد البيضاء التي تمسك بها بقوة وتسحبها للاعلى ..!!نفضت من راسها تلك الافكار ثم ذهبت لتستعد للجامعة …
..
سارة:يوسف عمال يفجر في مفاجاة ورا التانية
رنسي باستغراب :ايه في ايه.
سارة:عاوز اننا ندخل ع اخر الشهر دة
رنسي:وااااو كيييوت ع فكرة ..طب هو الشقة جهزت وخلاص يعني
سارة:ايوة مهود ة السبب الي خلاه ياخد القرار دة …
رنسي:ربنا يتمللك ع خير يا عكووزة انتي
سارة:اناا عكوووزة ..ماشي يا ام سنان واقعة
رنسي:ههههههههه
وفي وسط ضحكاتهم ترى رنسي ايهاب الواقف مع مجموعة فتيات ويتمازح معهم دون ان يراعي مشاعرها ..ضجرت من ذلك المنظر ثم اسرعت الي محاضرتها لكي لا تحتك معه ومن ثم استقلت تاكسي وذهبت للمنزل مباشرة .لا تريد ان تحادث احد او تتكلم مع احد .نعم فقد اشعل في قلبها نار الغيرة ..لماذا يتضاحك مع غيرها امام الجميع بينما هي لا يمكنها ان تمشي معه وتضحك مثلهم ..فكرت بالموضوع بمنظور خاطئ ..فوجدت انها هي التي تضع حدودا بينهم لذلك يلجا لغيرها فقررت الحمقاء ان تزيل تلك الحدود خوفا من يضيع منها ايهااب بعد ان وجدتة اخير!!!!!!
مر اليوم وجاء صباح اليوم التالي عندما ذهبت سارة للمحاضرة اتجهت رنسي وقد كانت ع اتم الاناقة ذهبت بكل ثقة ناحية ايهاب واخترقت تلك الفتيات والفتيان وهي تنظر بتلك النظرات الثابتة في عيون ايهاب الذي قد استغرب منها ثم وبكل ثقة طبعت ع وجنته قبلة قائلة:هاي يا حبيبي صباح الخير
ثم كمن لاحظت انه يقف مع احد التفتت بكل ثقة:هاي جايز ..انا رنسي
جحظت العيون من فعلتها من تلك .؟؟بعض الفتيات اكنو لها الحقد والبعض الاخر ابتسم ابتسامة حسرة عليها فهي الضحية لهذه السنة !!نعم انها ضحية الاسد ايهاب
اخذها ايهاب من يدها مستغربا:ايه دة؟
رنسي:ايه حبيبي..؟؟مش لازم الكل يعرف عشان الكل يحط حدو ف التعامل
ابتسم بخباثة ثم اقترب من اذنها:طبعا يا قلبي .وبجد احلى مفاجأة
رنسي وهي تبتسم بعد ان احست انها انجزت ما ارادت تحقيقة:ماشي بقى انا هروح المحاضرة بتاعتي دلوقتي
ايهاب:ماشي هستناكي برة نبقى نروح سوى
رنسي ةهي تبتعد :اوك يا بيبي هستناك ..باي
انتظرها بالخارج وهو متملل لكن مجبر بعد ان طردة والده ايضا احتياااجه لها زاد !!
خرجت وهي تبحث عنه بعيناها ثم عندما راته اتجهت بجوارة وركبت السيارة سار قليلا بالسيارة وقبل ان يصل الي الفيلا اوقف السيارة قليلا
ايهاب وهو ينظر لها:نفسي اجي اتقدملك بقى يا رنسي وتبقي خطبتي قدام كل الناس من غير خوف من اي حد
نظرت لها وقد دمعت عيناها من فرحتها:طب وايه الي مانعك يا ايهاب؟
ايهاب:منتي عارفة يا حببتي اني لازم اكون نفسي والشغل في الشركة الايام دي ملخبط يعني مليش مرتب كويس ..وانا قدامي كتير اوي عشان شغلي يتثبت لاني لسه بدرس
رنسي مندفعة:خلاص يبقى انا هساعدك
ايهاب باستغراب مصطنع:يعني ايه تقصدي ايه بتساعديني؟
رنسي موضحة:يعني نحوش سوى انا هديك الفلوس وتحوشهم معاك ونشوف هنجمع اد ايه
ايهاب تصنع الرفض :اييه يا رنسي الي بتقوليه دةة ..مستحيييل طبعا اوانا ابقى راجل ازاي .لالالا مستحيل
اعجبت رنسي برفضة وان بالطبع يجب ان يكون ذلك ردة فعله الطبعي ثم اردفت قائلة بابتسامة:يا حبيبي انا وانت واحد وكمان لو عاوز نبقى مع بعض بسرعة يبقى لازم نقف جمب بعض
اخذ يفكر امامها قليلا وكانة مازال غير مقتنع:خلاص يا رنسي بس بردو انا هشتغل في كذا شغلانة
ابتسمت رنسي :واخييرا وافقت ..ماشي بقى ربنا معانا ..
ثم اوصلها ونزلت رنسي ..عندما هم بالذهاب وجد من تقف ع سور الحديقة من بعيد …ازاح نظارته الشمسية واخذ يتذكر تلك الملامح ..هي تصنعت عدم المبالاة وانها لا تراه ..نزل من سيارتة متوجها اليها قائلا:انسة سلمى مش كدة.
التفتت بكل رقة قائله:ايوة مين حضرتك؟؟
ايهاب:ايه نسيتيني؟ ثم قال مازحا :ع العموم انا ايهاب الي كنت هخبط حضرتك بالعربيه .هههه
ابتسمت سلمى برقة:ايوة ايوة افتكرت حضرتك
رد ايهاب مسرعا:كنت مستني اتصالك بيا ..بس شكلك نسيتي
سلمى باستغراب:ايوة بس انا ملقتش سبب للاتصال بحضرتك !!
ايهاب:ايه مش ممكن نكون اصحاب ؟؟
ابتسمت له سلمى ثم قالت:اه اكيد ممكن
وجد فريسة سهله اخرى ابتسم ثم قال :هستنى بقى اتصالك بيا النهردة متتاخريش
ودعتة واحست بالانتصااار واخييرا اصبح مرغوبا بها مثلها مثل رنسي !!!
بقيت رنسي تاتي بمصروفها وتجمعه لاعطاءة لايهاب غدا وقد كانت تحس بالفرحة ..عندما دخلت امها عليها وجدتها تعد اموالها !
سمية:ايه يا رنسي ناوية تشتري لبس جديد.
رنسي:لا يا مامي دي واحدة صاحبتي في مشكلة ويا عيني محتاجة فلوس ضروري فقلت اساعدها واول ما هيبقى معاهم هتردهوملي
قبلتها امها قائله:شاطرة يا حببتي دايما ساعدي صحابك بس بردو خلي بالك مش اي حد بيكون عاوز مساعدة في الي بيستغل وضعك..ويلا الاكل هيتحط تعالي اتغدي الاول ونامي ..
ابتسمت رنسي متفهمة كلام امها ثم تركتها امها لتحضر الغداء..
تمر الايام ويستغل ايهاب فرص صحبويته مع رنسي اكثر ف اكثر حتى جاء ذلك اليوم الذي لم يكن في الحسبان ان يحدث
عندما اثارت الشكوك والظنون قلب سارة واخذت تحتار في تصرفات صديقتها التي اختلفت ف الاونه الاخيرة
سارة وهي تتمتم:سامحني يارب انا مش اقصد اني اتجسس عليها بس فعلا هي متغيرة اوي ..
نعم فاصبحت رنسي تتاخر ف الخروج من الجامعة واصبحت مواعيدها تختلف كثيرا عن التي تعرفها سارة
خرجت رنسي واقتربت من السيارة وجلست بجواره تخرج من حقيبتها ما جمعتو من المال:خد يا حبيبي حاليا دول 1000 جنيه واكيد بابي هيدني المصروف قريب
ايهاب وهو ياخذهم منها:يا قلبي ربنا يجمعنا ع خير يارب
اقترب منها ليطبع ع خدها تلك القبلة التي كانت محملة بالكثير من الاكاذيب السوداء ..
وحدث ما لم يتوقع عندما خرجت سارة من الجامعة ورات ذلك الموقف !!!!!!راتها بجواره في السيارة وهو قريب منها للغاية !
سارة بغضب:رنسييييي
توقف قلبها وفكرها اتجهت سارة مسرعة الى السيارة وفتحت باب السيارة وباندفاع اخرجت رنسي ثم صفعتها ع وجهها
سارة بعصبية:اييه ايل بتهببيييه دةةة .انتي ازاااي تعملي حاجة زي كدة .
ولان الكلب يبقى داائما كلب .هرب ايهاب بسيارتة
رنسي وهي مصدومة ثم خرجت من صدمتها بصراخ:انتي عااوزة مني ايييه .انتي ملكيش دعوة بتصرفاتي انا مش صغيرة
صدمت سارة برد رنسي:انا يا رنسي بتقوليلي الكلام دة؟؟يعني لما انقذك من كلب زي ده ..والي متعرفهوش انو كل يوم والتاني سهران في حتة شكل مع واحدة شكل وانا شوفتو بعنيا دول بش خفت عليكي من الصدمة وقلت بكرة تعقلي الاقيكي بترمي نفسك في النار بايديكيييي؟؟؟؟؟؟
رفضت رنسي ان تستوعب لتلك الكلمات فقالت بعلو الصوت:انتي كداااابة وانتي غيرااانة منيي بس عشااان يوسف مبيعملش معاكي كدة ولا بيفسحك ..انتي عايزاني افضل زيك لحد ما ربنا يفرجها ويجلي العريس الي يعد يقولي البس كذا واعمل كذا..بعدييين انا حرة
صدمت سارة من ردها حتى اوجعها قلبها:ماشي يا صحبتي..من النهردة انتي حرة .وانا هطلع من حياتك .اعملي الي يعجبك !!!!!والي ريحك .





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى