رواية غرام القاضي الفصل الثاني عشر 12 بقلم بيري الصياد – تحميل الرواية pdf

تضحك صاحبة الصوت بقوه وتقول.الحب الاول والاخير مش كده
يبتسم جبل علي ضحكتها ويقول.تؤ تؤ الاول بس الاخير في كلام تاني بنتك جات بعدك وخدت كل الحب يا لين
والي هذا الحد نعلم أن صاحبة الصوت هي لين الذي نعلمها جميعاً جيد (بخ محدش فيكم توقعها وكلكم في الكومنتات ظلمتوا اود الغلبان اللي حيلتي هههه وانا نفسي اتصدمت والله توقعت تعرفوا علشان في منكم بيقدر يتوقع صح اوي ومتخيلتش متعرفوش لدرجه اتاخرت عليكم يلا كملوا) وتبتعد لين عنه وتقول بحزن متصنع.يعني انت مبقتش تحبني انا بعد غرام يا جبل
يقبل جبل جبهتها ويقول.حبيت بنتك علشان هي حته منك يا لين معقول ابطل احبك علشان حبتها
تبتسم لين وتضع يدها على وجهه وتقول.ابني اللي مخلفتهوش هتفضل طول عمرك واخد حته كبيره اوي من قلبي يا جبل انت ابني الكبير
يبتسم جبل اليها ويمسك يدها بين يده ويقول.وانتي هتفضلي القمر الكبير بس بعد بنتك الصراحه
تضربه لين علي كتفه وتقول.ليه يا حبيبي انا مبقتش حلوه ولا ايه
يقترب جبل منها ويهمس بجانب اذنها ويقول.لا حلوه بس بنتك واتكه يا لين الصراحه بنتك حاجه كده مش عايزه غير اوضة النوم ونور خافض ووقتها اعمل ما يحللي فيها واكلها حته حته
تشهق لين بقوه وتضربه علي صدره بقوه وتقول.هتفضل طول عمرك سافل كده
يضحك جبل بقوه كبيرة عليها وينظر الي صبحي الذي يبتسم عليهم ويقول.روح اعملنا شاي يا راجل يا طيب وانا ولين هنشوف فريده
اومال لهو صبحي ويذهب ليفعل كما قال جبل الذي مسك يد لين وقال وهو يسحبها خلفه.تعالي يا وليه اوريكي الخلفه الجديده وتقوليلي ليه ماتصليش بيا وقولتلي انك جايه كنت جيت خدتك من المطار
تبتسم لين وتدخل (اسبطل) كبير يوجد به عدد كبير من الاحصانه ويذهب جبل الي فرس كبير ويقف أمامها ويضع يده على رأسها ويمسح علي شعرها وينظر الي مهر صغيره ويقول وهو ينظر الي لين.ودي غرام الخلفه الجديده لفريده
يبتسم جبل ويقول.علشان جات في نفس اليوم اللي جات بنتك في يا لين ولقيت بنتك فرس ويستاهل اسمها يكون فرس من فرسان القاضي
تضحك لين وتقول.برغم اني حاسه ان تفكيرك وسخ بس هسكت المره دي
جبل بغمزه.عيبك انك فاهمني يا مرات الحج صابر
تبتسم لين بحزن شديد وتقول.والحج صابر عامل ايه يا جبل
يقفذ جبل بسرعه كبيره ويركب هذه الفرس بمهاره ويمسح علي شعرها فهو يعشقها بشدة وهذه تمتلك قطعه من قلب القاضي لذلك لم يتحمل عليها شئ سيئ يقول وهو مازال يمسح علي شعرها.مش ناقصوا غير شوفتك يا لين ودلوقتي مش هيكون ناقصوا حاجه
تغلق لين عينيها بقوه كبيرة وتقول.انا رجعت علشان زهقت من عثمان يا جبل مش علشان ارجع لصابر انا جيت بس علشان تعبت وجبت اخري منه
ينظر اليها جبل ويقول.هو عملك حاجه يا لين
تجلس لين علي الأرض بعيد عن الفرس وتقول.انا تعبت يا جبل تعبت من الدنيا كلها حاسه اني خسرت كل حاجه في حياتي ولادي وجوزي ومعندش اب يفكر في حيات بنته ولا ايي حد يا جبل انا تعبت وخسرت كل حاجه في حياتي ومبقاش ليا حد في الدنيا دي
يقفذ جبل بسرعه من علي الفرس ويذهب الي لين ويجلس بجانبها ويسحبها الي الاحضانه ويضمها بقوه ويقول.اخص عليكي يا مرا معقول بعد كل ده وملكيش حد اومل جبل مات ولا ايه
لين بدموع شديده.متقولش كده يا جبل انا تعبانه بجد ومش حمل حاجه والله
يضمها جبل بقوه اكبر وينظر أمامه وهو يفكر بحديثها ويغلق عينيه بقوه ويقول.خلاص يا لينو اهدي واوعدك ان كل حاجه هتكون احسن من الأول بس اهدي شويه وخلينا نتكلم بهدوء
تبقي لين تبكي بقوه كبيرة الي فترة طويلة ويأتي صبحي وينظر الي لين وجبل الذي اشار بأنه يترك الصينيه الذي عليها الشاي بجانبه ويفعل صبحي كما يريد جبل ويذهب من هذا المكان ويمسح جبل علي شعر لين ويقول.لين كفايه كده انتي مش هتستفادي حاجه من العياط ده غير انك هتتعبي نفسك اهدي شويه
تبتعد لين عنه وتمسح دموعها وتقول.لسه هتعب نفسي يا جبل انا تعبتها واللي حصل حصل
يبتسم جبل ويقول.لا محصلش حاجه يا لينو بس بطلي تكوني سلبيه وكل حاجه هتكون فل بس اسمعي مني
نهي حديثه ويمسك كوب الشاي ويعطي اليها وتمسكه لين وتقول.مش عارفه ليه حاسه انك هتغرقني يا قاضي
يمسك جبل الكوب الآخر ويقول.اخص عليكي يا لين معقول تكون ثقتك فيا معدومه كده المهم ايه اللي حصل وخلكي تيجي كده دلوقتي
تنظر لين أمامها وتقول وهي تنظر الي جبل.عثمان عرف ان غرام في مصر يا جبل
يشرف جبل من الكوب ويقول.اممم وايه يعني ما يعرف ولا يتنيل علي عينه
تنزل دموع لين وتقول.بس انا خايفه علي بنتي منه يا جبل عثمان مش هيهده ولا هيرتحوا بال غير لما يجوز غرام ل
.ليييييييييييين بلاش السيرة دي وكده كده بنتك مش هتتجوز ال$$$$ ده فبلاش تتعبي نفسك احسن.كان هذا حديث جبل الغاضب بشدة بأنها تقول هذا تنظر إليه لين وتنظر أمامها ولا تتحدث وهي تعلم غيرة هذا القاضي جيد ينظر اليها جبل ويرمي هذا الكوب الذي بيده بقوه في الحائط وتتفزع لين وتقول.جبل يخربيتك في ايه
ينظر اليها جبل ولا يتحدث بل ينهض ويذهب الي هذه فريده ويمسح علي شعرها وتغلق فريده عينيها باستمتاع شديد ويقول جبل وهو ينظر الي لين بعد ان هدي قليلاً.هتنفذي الوعد امتي يا لين
تنظر اليه لين وتبتسم وتتذكر
(فلاش بك)
كانت لين تجلس وهي متعبه بشدة فهي الآن في شهورها الاخيره في حملها بابنتها الصغيره الذي لم تأتي بعد تره بالذي يدخل من الباب المفتوح وينظر اليها ويذهب يجلس بجانبها ويقول.مالك يا لينو انتي تعبانه
تنظر لين الي هذا الصبي الذي يتخطي السادس سنوات وتضع يدها على وجهه وتقول.لا يا حبيبي انا كويسه
ينظر اليها الصبي بشك ويقول.ليه حساس انك كدابه يا لين
ويضع يده على بطنها ويقول.هي بنتك دي تعبكي اوي
تضحك لين بخفه وتقول.لا هي بتدلع مش اكتر
يبتسم الصبي ويقول.وهي هتيجي امتي يا لين انا عايزها تيجي علشان العب معاها وتكون حبيبتي
تنظر اليه لين وتبتسم وتقول.انت لسه مصمم انها هتكون حبيبتك خليها اختك احسن
ينفي هذا الصبي ويقول.لا انا عايزها حبيبتي علشان هتكون منك وانتي مينفعش تكوني حبيبتي يبقي بنتك تكون حبيبتي واتجوزها انا وخليكي انتي مع صابر يا رب ينفعك
تضحك لين بقوه وتعب وتضع يدها على وجهه وتقول.وانا اوعدك ان بنتي من اول يوم هتيجي في وهي هتتكتب ليك يا جبل وبنتي مش هتتجوز غيرك بس انت تخليها تحبك علشان تكون مبسوطه معاك
يبتسم جبل ويضمها ويقول.اطمني هخليها تعشقني وهتيجي تقولك انا عايزه اتجوز جبل يا ماما
تضحك لين وتضمه الي احضانها بقوه فهي تعشق هذا الصبي الذي يكبر عن ولدها بخمس شهور فقط وهي تعشقه بشدة كما ولدها تماماً
(بك)
تنهض لين وتقول.بس انت منفذتش وعدك يا جبل بنتي مجاش وقالتلي انها عايزه تتجوزك يا قاضي
ييتسم جبل وينظر الي فريده ويقول.ايه رايك انتي يا فريده نخليها نوفق بالحب
وينظر الي لين ويقول.ولا نكسر دماغها ونخليها نوفق غصب عنها
تشهق لين وترفع فريده قدمها الامامي بسرعه كبيره وتبتعد لين بسرعه من عنف هذه الفرس فهي تفعل حركتها بعنف ومن الممكن ان تجرح الذي أمامها بسهوله شديده من حركتها ويمسكها جبل بسرعه ويقول.بس يخربيتك هتموتي حماتي الغاليه وانا لسه عايزها علشان تجوزني البت
لين بغضب.يعني لوله انك عايزني تموتني عادي يا جبل
جبل بغمزه اليها.عيب عليك يا ام الوتكه متهونيش عليا اخليها تقتلك
تبتسم لين وتقول.ربنا يسترها علي البت وانت معاها يا قاضي انا مش قلقانه غير منك لما تكون البت مراتك
يضحك جبل بخفه ويقول بغمزة وقحه.هعملها براحه متخفيش انتي وجوزهاني بس وسيبي الباقي عليا
تقترب لين من فريده وتضع يدها على رأسها وتقول.معقول يا فريده تبعيني علشان الكلب ده
تنزل فريده رأسها الي الأسفل وكأنها تعتذر منها لتبتسم لين وتمسح علي رأسها وتقول.وبعدين يا جبل هنعمل ايه
يبتسم جبل ويقول.هنروح علي البيت وبعدها ربنا يحلها يا لين
تنظر اليه لين بسرعه وتقول.انت بتقول ايه انا مستحيل اروح البيت ده
ينظر اليها جبل وكان ان يتحدث لاكن يدق هاتفه لينظر اليه ويره موسي وتنظر لين الي الهاتف وعيناها تدمع بشدة ليفتح علي موسي ويضع الهاتف علي مبكر الصوت ويسمع موسي وهو يقول.انت فين يا جبل انا جيتلك علي البيت وملقتكش
جبل وهو ينظر الي لين.انا في مشوار دلوقتي المهم اسبقني انت علي البيت واستنيني انت واختك وابوك في شقة صفاء
يستغرب موسي بشدة ويقول.ليه يعني هو في حاجه
تنظر لين الي جبل وتنفي براسها بأنها لم تفعل هذا ويقول جبل ببرود.لا مفيش بس عايز اخد رأيكم في كام حاجه يلا طير انت
نهي حديثه ويغلق الهاتف وتقول لين بدموع.انا مش هروح يا جبل انا مش هشوفهم
يذهب جبل اليها ويضمها الي الاحضانه ويقول.ثقي فيا يا لين ولادك محتاجينك معاهم انتي خلاص طلعتي من عند عثمان يبقي تعيشي حياتك زي ما انتي عايزه وترجعي اللي خسرتي بسبب عثمان وانا مش هرتاح غير لما ارجعلك كل حقك وده وعد مني
تبكي لين بقوه وتقول.مش هقدر يا جبل مش هقدر اقف قدمهم بعد كل ده ارحمني علشان خاطري
يخرجها جبل من احضانه ويقول وهو ينظر اليها.ارحمني انتي يا لين واطمني انا معاكي ومش هخليكي اكيد تروحي تعيشي مع صابر انتي هتعيشي في الشقة اللي تحته يعني هتكوني بعيده عنه وفي نفس الوقت قريبه من ولادك
لين بغيظ ودموع.يعني الشقة اللي تحته بعيده عنه يا جبل ما هيكون في نفس البيت
يمسك جبل يدها ويسحبها خلفه ويقول.صابر مفهوش الحيل ينزل يا لين اطمني مش هتلاقي العاشق الولهان اللي كل شويه ينط قدام بيتك هو كبر علي الكلام ده
تبتسم لين ويخرج جبل من هذا المنزل بالكامل ويقف (توكتوك) ويركب لين به ويركب بجانبها ويقول الي السائق.روح علي البيت يالا
اومال لهو السائق ويقود وتنظر لين الي جبل وهي تخاف بشدة من هذه الموجهة الذي لم تكن تستعد اليها الان فهي لا تريد ان تره موسي وصابر الآن وبعد كل هذه السنوات لاكنها تثق بجبل وتعلم بأنه لا يريد سوا ان يجعلها سعيده وهي لم تريد ان تبتعد عن ولدها بعد الآن فالاشتياق يصل معها الي حد الموت ولم تعد تتحمل البعد أكثر ينظر اليها جبل ويفهم بماذا تفكر ليبتسم وينظر أمامه وهو يعلم جيد ماذا يفعل الآن ويصل هذا (التوكتوك) بعد مدة قصيرة وينزل جبل وتنزل خلفه لين وتنظر الي المنزل باشتياق شديد فهي لها سنوات عديدة لم تأتي الي هذا المنزل ينظر اليها جبل ويعلم بأنها تريد تعود الآن ولا تريد أن تدخل بهذا المنزل ليمسك يدها ويسحبها الي الداخل وكانت لين ان تعترض لاكن يقول جبل وهو يسحبها الي الاعلي.خلاص يا لينو وثقي في ابنك جبل شويه
تغلق لين عينيها وتنزل دمعه منها وهي تخاف بشدة وقلبها يدق بعنف شديد وهي لا تعلم ماذا سوف يحدث الآن ويقف جبل أمام شقة صفاء وينظر الي لين ويدق علي الباب ويره بمن يفتح وينظر الي لين ويصفر بقوه ويقول.الله عليك يا قاضي وعلي اختارتك كل يوم داخل عليا بمزه شكل
يصفعه جبل خلف رأسه ويقول.اتلم يا زفر واوعي كده
نهي حديثه ويدخل الي الشقه وينظر الي الجميع ويره موسي وشقيقته ووالده يجلسون بالفعل وينظر الي غرام يرها ترتدي
ليقول بصوت عالي.غطي شعرك يا بت انتي
غرام بغضب.مش مغ
قطع حديثها حبيبه الذي قالت وهي تضع (الطرحه) علي رأسها.ارحموني بقي انتوا الاتنين صدعتوني وشكلي هنتحر بسببكم
ينظر جبل الي غرام الذي تغضب منه بشدة وينظر الي موسي وصابر الذي لم يرون لين الي الآن فهي تقف خلفه وهو يمسك يدها لاجل ان لا تهرب فهو يتوقع منها كل شئ ويقول موسي.في ايه يا جبل ان
قطع حديثه وهو يره جبل يبتعد عن طريق لين وتظهر لين أمام الجميع وهي تنظر الي الأرض وينهض موسي بسرعه وكأن لدغته حيه وهو ينظر اليها بصدمه شديده وتقول غرام بفرحه شديده.ماما
وتنهض بسرعه كبيره وتركض تضمها بقوه كبيرة وتضمها لين بقوه اكبر وتنظر الي موسي وتنزل دموعها بغزاره شديده لينظر موسي بعيد عنها سريعا وتنظر لين الي صابر الذي ينظر اليها واخر شيء يتوقعه ان يرها الآن بعد كل هذه السنوات وينظر الي موسي الذي كان ان يذهب لاكن يمسكه جبل ويقول.اصبر يالا عايزك
ينظر موسي اليه وينظر الي لين ويقول.مش هقعد ثانيه واحده يا قاضي
نهي حديثه ويذهب الي الخارج تنظر خلفه لين وتنزل دموعها بغزاره وحزن شديد وتبتعد غرام عنها وتنظر خلف موسي وتنظر الي والدتها وتنهض صفاء وتذهب بسرعه الي لين وتضمها بجميع قوتها وتقول بعتاب واشتياق شديد.معقول متساليش فيا كل ده يا لين هانت عليكي العشره كده
تضمها لين بقوه وتمسح دموعها وتقول.غصب عني والله يا صفاء
تفهم صفاء حزنها الشديد وتنظر الي جبل الذي يغضب من موسي وفعلته فهو كان يريد ان يجلس علي الاقل مع لين لاكن هو لم يفعل هذا وتبتعد صفاء عن لين وتقول.خلاص مش مهم اهم حاجه انك رجعتي تاني يا لين البيت كان وحش اوي من غيرك من يوم ما مشيتي وراحت حاجات كتير اوي
تبتسم لين وتمسح دموعها وتقول.شكرآ يا صفاء شكراً علي كل اللي عملتي مكاني عمري ما هقدر اوفي حقك
تنفي صفاء وتقول.انا معملتش حاجه يا لين انا رديت جمايل كانت وهتكون طول عمري فوق دماغي
تنزل دموع لين وينهض صابر ويقول وهو ينظر اليها.حمدلله علي سلامتك يا لين
تنظر اليه لين وتنظر بعيد عنه وهي لم تستطيع ان تنظر الي عينيه وتقول.شكرآ
ييتسم صابر ويذهب الي الخارج دون كلمه واحده ويقول بدر بهيام وهو ينظر الي لين.كده في بيتنا بقي في قمرين الواحد مش مصدق نفسه
ويقترب من لين ويمسك يدها ويقول.البت غرام مش راضيه بيا يبقي اقبلي انتي واتجوزيني وحيات امك انا تعبت من العزوبيه وعايز القي حضن يدفيني في الشتا ده تتجوزيني يا قمر
تضحك لين بقوه وتضربه علي وجهه بخفه وتقول.لا متجوزه يا حبيبي شوف حد غيري
بدر بغضب وغيظ شديد.متجوزه ليه يعني تعالي وانا هطلقك من جوزك واتجوزيني انا ما مش هفضل كده طول عمري ده ظلم والله
لين بضحك علي شكله.يخربيتك انت مش معقول والله ده انا قد امك يا كلب
يشهق بدر بقوه كبيرة ويقول.قد مين لمواخذه ده انتي اصغر مني
يصفعه جبل خلف رأسه بقوه ويقول.دي ام موسي يا زباله اتلم وبطل شغل العيال ده
يتصدم بدر بشدة وهو ينظر الي لين ويقول بعدم تصديق.انتي ام البغل ده ازاي
تبتسم لين بحزن شديد ولا تتحدث وتفهم صفاء حزنها الشديد وتقول وهي تسحبها معها الي غرفتها.لا انتي تيجي علشان تحكيلي كنتي فين وبتعملي ايه كل ده يا لين وايه اللي خلكي تنسيني كده
تنظر غرام خلف لين وتقول وهي تنظر الي جبل.هو انت تعرف ماما منين وكمان ايه اللي عارفك انها جايه انهارده
يقترب جبل منها بشدة ويقول بهمس اليها.تعالي فوق وهقولك ازاي وبالمره نشوف لبسه ايه تحت هدومك دي صح لونهم ايه
تشهق غرام بقوه وتغضب بشده منه وكانت ان تتحدث بغضب شديد لاكن يغمز جبل اليها بوقحه ويذهب الي الخارج لكي يره موسي وتنظر خلفه غرام بغضب شديد ويقول بدر بفضول شديد وهو يضع ذراعه علي كتفها.بت يا غرام كان بيقولك ايه يا بت
غرام بغضب شديد.هو انت واخوك هتبطلوا بت دي امتي
يضع بدر يده علي كتفها ويقول.يا بت ده انتي المفروض تفرحي لما اقولك كده علي الاقل هتحسي نفسك لسه صغيره مش قربتي علي الخمسينات كده
تبتعد غرام عنه وتقول.والله ما هسيبك يا بدر الكلب
نهت حديثها وتمسك عصا توجد ويركض بدر بسرعه وهو يقول.اهدي بس يا غرام عيب كده انتي كنتي بنت كيوت ايه اللي حصلك دلوقتي
غرام بصوت عالي.هو اللي يشوفك انت واخوك ينفع يكون كيوت ده انا من يوم ما جيت وانا شايفه معاكم ايام سواده
يقف بدر ويقول وهو يضع يده على خصره.وانتي مش قادره علي الحمار هتتشطري علي البردعه يا غرام ولا ايه
غرام بعدم فهم.مين الحمار
بدر ببالها شديد.اكيد جبل
تشهق حبيبه بقوه وتقول بصوت عالي.انت عملت ايه في نفسك يا بدر يالهووووي جببببل اوعي تقتله لاااااااااااااااااااا بددددددددددر
يتفزع بدر بشدة ويركض بسرعه كبيره الي غرفته ويغلق الباب بسرعه ويقول بخوف شديد وصوت عالي.والله ما عملت حاجه ده انا الكلب والحمار اوعا تعمل حاجه تضيعك بسببي اوعا يا جبل
يضحكون غرام وحبيبه بقوه كبيرة ويصفقون بيد بعض ويسمع بدر صوت ضحكتهم ليفتح الباب بتوتر ويخرج رأسه وينظر الي الخارج ولا يره جبل ليخرج من الغرفه ويقول بغضب شديد وهو ينظر اليهم.والله ما هسيبك يا كلبه منك ليها
نهي حديثه ويمسك (حزام) ويفكه من علي خصره ويضربه علي الأرض بقوه ويصرخون الفتيات ويركضون بسرعه كبيره منه ويركض خلفهم بدر وهو يتوعد اليهم من الذي فعلوا معه الآن
يدخل المنزل يره يجلس علي الكرسي وهو يشرف من سيجاره بيده ليبتسم جبل ويقول.من امتي وانت بتشرب يا ابن الحج صابر ما كان ده غلط ووحش
ينظر الي موسي ويقول بغضب شديد.ايه اللي جاب الست دي هنا يا جبل
يذهب جبل ويأخذ منه السيجاره وياخذ منها نفس كبير ويقول.امك سابت جدك والارف بتاعه وجات علشانكم يا موسي
ينهض موسي ويضرب الكرسي بقوه كبيرة ويقول بصوت عالي.جات بعد ايه يا جبل جات بعد ما زهقت منه ولا اكيد عملها حاجه خليتها تيجي هنا دلوقتي
ينفخ جبل الدخان في الاعلي ويقول.صوت امك يا $$$$$ وبعدين انت متعصب ليه كده
يمسك موسي شعره ويشده بقوه كبيرة ويقول.انا مش عايز الست دي تفضل في البيت يا جبل اتصرف وخليها تمشي
يلكمه جبل بقوه كبيرة ويقول بغضب شديد.لين مش هتطلع من البيت يا $$$$ ولو انت مش عايزها اولع بغاز وسخ وتغير تصرفاتك دي احسنلك لين متستهلش الكره ولا الطريقة الزباله بتاعتك
موسي بصوت اعلي.لا تستاهل يا جبل الست اللي تمشي وتسيب ابنها ومتفكرش في تستاهل والست اللي ابنها يقولها متمشيش مش هقدر اعيش من غيرك وتسيبوا يبقي تستاهل لين عمرها ما كانت ام زي الناس هي واحده انانيه ومش بتفكر غير في نفسها وبس
يأخذ جبل نفس عميق لكي يهده قليلاً ويقول.انت اللي فاهم غلط يا موسي بلاش تبقي حمار وتضيع لين علشان لين حرام تضيعها من ايدك يا موسي عمرك ما هتلاقي ام زيها
ينظر موسي بعيد عنه ويقول.هي اللي ضيعتني يا جبل انا معملتش حاجه انا بس برد اللي هي عملته
ينظر اليه جبل ويقول.يعني انت مبتحبش لين ولا معتبرها امك
ينظر موسي اليه ويقول بقسوة.لين مبقتش امي من يوم ما سيبتني وراحت مع اخوها يا جبل
يبتسم جبل ببرود وهو يعلم ما بداخل شقيقه آلان ويقول.يبقي تنساها وتشيلها من دماغك يا موسي لين هتعيش في شقتي من انهارده وطالما هي متفرقش معاك يبقي مش هيفرق وجودها او عدمه عندك
ينظر موسي أمامه وهو لا يعرف ماذا يقول اليه الآن ويستكمل جبل حديثه ويقول.وياريت متتكلمش معاها من الأساس علشان انا مش هقبل منك كلمه واحده تديقها ولا تخلي دمعه واحده تنزل منها يا ابن الحج صابر ولو ده حصل حتي لو بالغلط مش هسمح وحتي لو هخسرك فيها يا صاحبي
ينظر اليه موسي بسرعه ويقول بغضب شديد.انت المفروض تقف معايا يا جبل انا اخوك وانت ملكش علاقة بيها ولا بعلاقتي معاها حتي
يقترب جبل منه ويقول.كلامي قولتوا يا موسي ويلا علشان نرجع البيت علشان جعان وجيب اخري
كان موسي ان يعترض لاكن يمسكه جبل من ذراعه ويقول وهو يسحبه معه الي الخارج.لا انا مش ناقص صداع ميتين امك تعال واخلص




