رواية غرام القاضي الفصل الثامن 8 بقلم بيري الصياد – تحميل الرواية pdf

البارت الثامن من غرام القاضى
تنظر غرام الي صاحب الصوت تره موسي وتنظر الي صابر الذي قال بهدوء شديد.تعالوا علشان ناكل ونبقي نشوف هنعمل ايه
موسي وهو يذهب الي غرفته.مش جعان كلوا انتوا وانا هروح انام
تنظر خلفه غرام وتقول وهي تنظر الي صابر.موسي ابن ماما ولا لا يا بابا
يبتسم صابر علي هذه الكلمه الذي تخرج منها بطريقه رائعه بشدة ويقول.ابنها يا غرام انا متجوزتش غير امك وجبنا انا وهي موسي وانتي
تستغرب غرام بشدة وتقول.اومال ليه موسي بيقول كده وليه مش بيحب ماما
يمسك صابر يدها ويقول.علشان هو شايل كتير اوي من امك يا غرام موسي اكتر واحد خسر من وار العلاقة دي وعلشان كده مش معترف بامك
تنظر اليه غرام وهي لا تفهم شي وكانت ان تتحدث لاكن ينهض صابر ويقول.تعالي علشان ناكل مع بعض يا غرام
تنظر اليه غرام وتقول.انا عايزه اعرف كل حاجه يا بابا قولي علشان خاطري ايه اللي حصل
يمسك صابر يدها ويسحبها معه ويقول وهو يذهب بها الي المطبخ.تعالي علشان تاكلي انتي مكلتيش حاجه من ساعت ما جيتي وانا هبقي اقولك كل حاجه
يدخل شقته ويرمي المفتاح علي الطاوله ويذهب يتسطح علي الأريكة وينظر الي سطح الغرفه ويبتسم ويضع يده أسفل رأسه وهو مازال ينظر الي سطح الغرفه وتأتي بعقله هذه الفتاة الذي ظهرت اليوم ليبتسم ويقول باستمتاع شديد.غرام
ويضحك بخفه شديد ويقول.لزمك تربيه من الاول وجديد وده علي الله ثم عليا انا يا بت الحج صابر
نهي حديثه وهو يفكر في اشياء مختلفه تشغل عقله ويغلق عينيه بعد فترة طويله من التفكير وينام جبل بعمق شديد وهو مازال يفكر بكل شئ في كل شئ حدث في هذا اليوم
في صباح يوم جديد علي الجميع تفتح غرام عينيها وتنظر الي سطح الغرفه وتتنهد بقوه كبيرة وهي تشعر بأن والدها يخفي عليها الكثير وهي تريد ان تعلم كل شئ تنهض وتنظر الي هاتفها وهي تريد ان تطمن علي والدتها فهي منذو ان أتات لم تتحدث معها وهذا يزعجها بشدة تنهض وهي تقرار ان تذهب لكي تأتي بشريحه جديده لكي تتحدث مع والدتها فهذه الشريحه الذي معها لم تصلح لتدق الي والدتها تذهب الي حقيبتها وتخرج منها ملابس اليها وتذهب الي الخارج لكي تستحم وترتدي هذه الملابس تره موسي يخرج من غرفته وكان ان يذهب الي الخارج لاكن ينظر اليها ويبتسم ويقول.صباح الخير
تبتسم غرام وتقترب منه وتقول.صباح النور
كان موسي ان يتحدث لاكن تقطعه غرام وهي تقول. انت ليه بتكره ماما يا موسي
ينظر اليها موسي ويقول.انا مبكرهش حد يا غرام
تمسك غرام يده وتقول.اومل ليه مش عايزها تكون مامتك انت متعرفش لينو دي طيبه وجميله اوي وهتحبها اوي لو شوفتها والله
يضغط موسي علي يدها ويقول.مشفتهاش ومش عايز اشوف حد يا غرام خلينا كده احسن بكتير
تنظر اليه غرام وتنظر الي يده الذي تضغط علي يدها وتنظر اليه وتقول.ليه يا موسي ليه مش عايز تشوفها
يقبل موسي رأسها بخفه ويقول.لما نرجع نتكلم سيبي ابوكي نايم دلوقتي علشان الدوا اللي بيخدوا في نسبة منوم
اومالت لهو غرام وتقول.انا عايزه انزل لحبيبه هي قالتلي اني اقدر انزل في ايي وقت
ينفخ موسي وهو بالفعل لا يريدها ان تجتمع مع جبل فهو يعلم جبل جيد ويقول.تمام انزلي بس البسي لبس كويس يا غرام فاهمه
اومألت لهو غرام ويبتسم موسي اليها ويقول بغمزه.يلا يا قمر لازم امشي سلام
تبتسم غرام اليه ويذهب موسي الي الخارج وتنظر خلفه غرام وتضم ملابسها اليها وهي تفكر لماذا موسي يكره والدتها بهذه الطريقة فهي أحبته حقا وتشعر بأنه يخفي شئ خلف غضبه هذا وتتنهد بقوه كبيرة وتذهب الي الحمام وتستحم سريعآ وتخرج وهي ترتدي
لظنها بأن هذه الملابس كافيه لكي لا احد ينظر اليها وبانها بهذه الطريق تفعل كما قال موسي اليها وتذهب إلى غرفتها وتسرح شعرها وتفعل روتينها وتذهب الي الخارج وهي تتحمس بشدة لكي تنزل الي حبيبه تنزل علي الدرج وفي نفس الوقت يخرج جبل من شقته وكان ان ينزل الي الأسفل لاكن يسمع صوت خطواتها وهي تنزل علي الدرج لينظر اليها من الأسفل الي الاعلي ويقول.يا حلو يالي الجمال دقق علي بابك
تتفزع غرام بشدة من صوته وجوده الغير متوقع الآن وتنظر اليه وتنزل وتقول.انت بتعمل ايه هنا
يرفع جبل حاجبه ويقول.ابوكي ولا اخوكي شافوا لبسك ده قبل ما تنزلي يا بت
غرام بغضب.بابا نايم وموسي طلع وقولتلك بلاش بت دي
يقترب جبل منها لتعود غرام الي الخلف بسرعه وخوف منه وتقول بتوتر.في ايه
يبتسم جبل ويقترب منها أكثر الي ان خبط ظهرها بالحائط تنظر غرام الي الحائط وتنظر الي جبل وتقول بتوتر شديد من قربه منها بهذه الطريقة.انت بتعمل ايه ابعد
نهت حديثها وكانت ان تذهب لاكن يضع جبل يده بسرعه قبل ان تذهب لتنظر اليه وتقول.في ايه ابعد عني مينفعش كده عيب
تأتي عيون جبل علي شفتيها وهو لا يعرف ان ينظر لمكان سواهم ويقول.ايه العيب
تغلق غرام عينيها بقوه كبيرة وتفتحها وتقول.انك تقرب مني كده مينفعش ابعد عني انت اخويا وعيب تعمل معايا كده
يضحك جبل بقوه ورجوليه شديده لتنظر اليه غرام وتنظر الي ضحكته الذي لا تظهر سوا القليل وتقول بغضب.انت بتضحك علي ايه
ينظر اليها جبل ويقول.علي اخويا دي جبتيها منين
تنفخ غرام بغضب شديد منه وتقول.حبيبه قالت إن موسي اخوها في الرضاعه يبقي انت كمان اخويا سهله
يقترب جبل منها أكثر ويقول.موسي اخوها علشان امي رضعته لاكن انا مرضعتش من امك علشان اكون ابنها
ويستكمل بغمزه وقحه بشدة.بس لو بنتها عايزه تعوض ده دلوقتي انا معنديش مانع وارحب اوي بالموضوع علشان اخوك كان سعران ومخلنيش اخد حقي فاديني انتي اللي اتحرمت منه
نهي حديثه بوقحه شديده لتشهق غرام بقوه كبيرة وتقول بغضب شديد وهي تحاول تخفي خجلها من حديثه الوقح بشدة.انت واحد قليل الادب وسافل
يضرب جبل بأصبعه علي انفها بخفه ويقول.انا متربش اصلآ غوري غيري هدومك دي وغطي شعر امك ده احنا مش ناقصين هم علي الصبح
تبتعد غرام عنه بسرعه وتقول بغضب.مش هغير حاجه لبسي كويس وعجبني اوي
جبل بغضب شديد وصوت افزعها بشدة.غوري يا بت اتزفتي واعملي اللي قولت عليه من غير ما تفتحي بوقك ده يلا وبعد كده خلي ابوكي يشوف لبسك قبل ما تنزلي يا كده يا اتزفتي خليكي في بيت ابوكي من غير ما تطلعي بره فاهممممممممه
تتفزع غرام بشدة من صوته وتركض الي الاعلي بسرعه كبيره وينظر خلفها جبل ويقول بصوت عالي لاجل ان تسمعه.وبت ابوكي تطلعي من غير طرحه علي شعرك وعهد إلله لا اخلي ابوكي يحضر جنازتك
تغلق غرام الباب بقوه بعد ان دخلت الشقه وتضع ظهرها علي الباب وتضع يدها مكان قلبها الذي يدق بقوه وخوف من هذا القاضي الذي صوته افزعها بالفعل فهي لا تعرف لماذا اخافت منه بهذه الطريقة لاكن صوته يخيف الرجال لم يخيفها وهي فتاه بريئه بجانب هذا القاضي تتنفس غرام براحه بأنها هربت منه وتره والدها يخرج من غرفته ويقول.ايه الصوت ده يا غرام جبل بيزعق ليه
تنظر اليه غرام بتوتر وتقول.ها لا معرفش ماله انا مطلعتش اصلآ
ينظر اليها صابر ويعلم ماذا حدث علي الفور ليبتسم ويقول.ادخلي غيري هدومك يا غرام واعرفي ان انتي هنا في مكان غير اللي كنتي في وجبل راجل مبيقبلش بالغلط ولا الحال المايل
غرام بغضب.انت واقف معاه
يقترب صابر منها ويضع يده علي شعرها ويقول.انا عايز مصلحتك يا بنتي هخلي حبيبه تجيب ليكي هدوم علشان تلبسيها هنا وسيبك من هدومك دي تمام
يبتعد صابر عنها ويذهب الي الطاوله وياخذ هاتفه ويقول وهو يعطي اليها.خلي تلفوني ده معاكي كده كده انا مش بكلم حد هتلاقي عليه كل ارقام اللي هنا ورقم حبيبه موجود كمان
تبتسم غرام وتأخذ منه الهاتف وتذهب الي الغرفه وهي تريد ان تجعل حبيبه تصعد لتجلس معها فهي تشعر بالملل وتريد ان تتحدث مع احد ولم تنزل لكي لا تره هذا القاضي لكي لا يفعل شئ يغضبها ويزعجها اكتر
ينزل من (التوكتوك) ويره موسي يجلس علي (القهوه) وهو يشرب من كأس (الشاي) ليذهب ويشير الي سوسته الذي فهم علي الفور ويذهب يجلس بجانب موسي ويقول.ايه يالا بتفكر في ايه
ينظر اليه موسي ويقول وهو ينظر امامه.ولا حاجه
يبتسم جبل ويقول.انت كاره اختك يا موسي
ينظر اليه موسي بسرعه ويقول.دي اختي يا قاضي اكرها ازاي وليه
ينظر جبل الي سوسته الذي أتاه ( بالشيشه) وياخذ منه هذا الشئ وياخذ نفس كبير منها ويقول.علشان كانت مع امك وانت بتكرها يبقي كرهت اختك
ينظر موسي أمامه ويقول ببرود.انا مش بحاسب حد علي تصرفات حد تاني يا قاضي وانت عارف ده كويس غرام اختي وعمري ما اكرها
ينفخ جبل الدخان في الاعلي ويقول.ولين امك وعمرك ما تكرها برضو يا ابن الحج صابر
يضرب موسي الطاوله ويقول.امي اللي اختارت اهلها عني يا جبل دي مكلفتش نفسها وفكرت في يوم تسأل عليا مره واحده من يوم ما اطلقت وكأني مش ابنها اصلآ يا عم
يبتسم جبل ويقول.واختك نفس الوضع يا موسي برضو ابوك مكنش يعرف عنها حاجه وبرضو مسالش عنها ولا يعرف هي كانت عايشه ازاي طول السنين اللي فاتت يعني وضعك نفس وضع اختك مختلفش حاجه
يجز موسي علي أسنانه ويقول بغضب شديد يحاول يكتمه.لا تفرق يا جبل ام غرام اختارت انها تبعد عني وتسيبني مع صابر واختارت غرام تبقي معاها ومفكرتش فيا هعيش ازاي لما هي تمشي رمتني واره ضهرها وكملت طريقها من غير ما تفكر
يأخذ جبل نفس من (الشيشه) ويقول.عيد حساباتك يا موسي وفكر كويس اوي لين سابتك علي حسب اتفاقها مع ابوك ان هو هياخدك وهي هتاخد غرام وكل واحد يروح لحاله
ينهض موسي ويقول.وانا وغرام زنبنا ايه يا جبل طلعنا بين اب وام زي دول تقدر تقولي زنبنا ايه نعيش كل ده ولو عايز الحق صابر مش السبب في اللي حصل لين اللي خربت بيتها بايديها لما سمعت كلام اخوها وابوها واختارهم يبقي خليها تشيل اللي عملتوا وطالما هي بعتني بمزاجها يبقي مترجعش احسن من اللي هيحصل فيها يا قاضي
نهي حديثه ويذهب من امام هذا القاضي الذي نفخ الدخان في الاعلي وهو ينظر خلفه ويأخذ نفس آخر وهو يفكر بحديثه جيد فهو يعلم بأن كل هذا الحديث لا يوجد لهو أساس فهو يقول كل هذا فقط من غضبه وحزنه الشديد من لين الذي تركته في السابق بطريقه جعلت قلبه يقسي عليها بشدة لاكن جبل يعلم جيد بأن موسي مازال يحب لين ولم يستطيع ان يكرها كما يظهر اليه الآن فماذا سوف يحدث بعد (ليه حاسه ان موسي مظلوم بجد صعب عليا قولولي رايكم انتوا في الموضوع ده)
كان يجلس وهو يشرف من هذه الزجاجه الذي بيده وينظر الي الصورة الذي علي الحائط ويقول بغضب شديد وعدم وعي من كمية الخمور الذي شربها.هترجعلي يا غرام هترجعي وهتكوني معايا تاني يا غرامي انا مش هخليكي تكوني بعيد عني كتير لازم ترجعي علشان تكوني بتاعتي انا هترجعي يا غرامي هترجعي
نهي حديثه بسكر شديد وهو لم يكن بوعيه يفتح الجد الباب وينظر اليه وينظر الي الزجاجات الذي توجد علي الأرض وينظر الي اوس ويقول بغضب شديد.انت بتعمل ايه يا اوس
ينظر اوس اليه وينهض بثقل شديد ويقترب من عثمان ويقول.اهلا أهلا بجدي اللي بنت بنته ضحكت عليه وهربت في خطوبتها وميعرفش عنها حاجه لحد دلوقتي بقي حتت بنت زي دي تخليك تلف حولين نفسك كده معقول مش قادر تعرف هي فين ولا يمكن انننننت اللي هربتههههههههها يا عثمااااااااااااان صصصصصح انت اللي خليت غرام تسيبني
نهي حديثه بصراخ عالي بشدة ليقول عثمان بغضب.روح نام يا اوس ولما تفوق نبقي نتكلم
وكان ان يذهب لاكن يمسك اوس ذراعه ويقول.انا عايز غرام يا جدي انا مش قادر اعيش من غيرها رجعهلي لو بتحبني رجعها علشان تكون معايا
ينظر اليه عثمان ويقول.هترجع يا اوس غرام مش هتكون غير ليك وحتي لو بالغصب غرام بتاعتك انت واوعدك اني هرجعلك قريب اوي وهجوزهالك
يبتسم اوس بعدم وعي ويقول.امتي انا عايزها انهارده علشان تكون معايا يا جدي خليها مراتي علشان اقدر اخدها وتكون بتاعتي
ينظر اليه عثمان ويبتسم بشر وخبث شديد ويقول.هتكون مراتك يا اوس اطمن غرام هترجع غصب عنها قريب اوي وهتكون مراتك
يغلق اوس عينيه ويفتحها غصب عنه من آثار الخمور ويمسكه الجد ويضعه علي السرير ويذهب الي الخارج ويذهب وهو لم يلاحظ هذه الفتاة الذي كانت تسمتع لحديثه وتركض هذه الفتاة بسرعه الي لين وتدق باب غرفتها وتسمع لين تأذن اليها بدخول لتدخل الفتاه وتغلق الباب خلفها وتقول وهي تتنفس بعنف.حاسه ان عثمان باشا عارف مكان غرام يا مدام لين
تنهض لين بسرعه كبيره وتقول.عارف ازاي مستحيل يا شهد وانتي عرفتي منين
تذهب شهد وتقف أمامها وتقول.انا سمعت عثمان باشا وهو بيقول لاوس انه ه$$$$$$$$$$ وتسرد عليها جميع ما سمعته الآن وتنظر لين أمامها وهي تخاف بشدة علي ابنتها ولا تعرف ماذا تفعل لتجلس علي السرير وتقول.عثمان مستحيل يعرف غرام فين هو عارف اني مش هرجعها لابوها تاني وكمان ميعرفش مكان ابوها اصلآ
تنظر شهد اليها وتقول.احنا لازم نحذر غرام علشان ممكن عثمان باشا يعرف هي فين في ايي وقت
تنظر لين اليها وتقول.لا مش غرام اللي هنحذرها هي هتقلق ومش هتعرف تعمل حاجه
شهد باستغراب شديد.اومل هنحذر مين
لين وهي تنظر امامها.اللي هيحمي غرام من شر عثمان
تستغرب شهد أكثر وتقول.انتي بتتكلمي علي مين
تبتسم لين وتنظر اليها بشرود وتقول.عليالقاضي هو الوحيد اللي هيقدر يحمي غرام من عثمان لازم اكمله دلوقتي
نهت حديثها وتمسك الهاتف وكانت ان تدق اليه لاكن تقول شهد باستغراب شديد.مين القاضي ده يا مدام لين ده حد يعرف غرام
اومالت لها لين وتقول وهي تنظر اليها.روحي شوفي عثمان فين ورقبي كل حاجه يا شهد فاهمه
اومالت لها شهد وتذهب الي الخارج تنظر خلفها لين وترها تغلق الباب جيد لتنظر لين الي الهاتف وتدق الي هذا الرقم وتسمع الذي يقول.القاضي في خدمتك يا مرات الحج
تضحك لين بقوه وتقول.يا ابني ارحمني انا دلوقتي طلقته مش مراته
جبل بابتسامة خبث.وماله ترجعي تكوني مراته تاني سهله اوي ارجعي وانا هجوزلك لي تاني
تبتسم لين وتقول.مش هينفع يا جبل احنا خلاص خدنا نصبنا من بعض ومش هينفع نرجع تاني
يأخذ جبل نفس كبير من (الشيشه) الذي بجانبه ويقول.انزلي انتي وسيبي الموضوع ده عليا انا يا لين
تغلق لين عينيها وتقول.مش هينفع خلاص يا جبل المهم انا مكلمك بخصوص غرام
ينفخ جبل الدخان ويقول.اممم مالها
لين بخوف ودموع تستعد لنزول.لازم تحميها كويس يا جبل عثمان لو عرف هي فين مش هيرحمها
يرفع جبل حاجبه ويقول.ليه يعني وبعدين ايه اللي خلكي تقراري انك تبعتي بنتك لابوها دلوقتي
تمسح لين دموعها وتقول.حصل حاجات وكان لازم ابعتها لابوها علشان يحميها يا جبل انا مش قادره احميها هنا بعد كده
جبل بنفاذ صبر.ما تخلصي يا لين وقولي اللي عندك علشان اعرف عثمان ال$$$$$ ده عايز ايه
تشهق لين بقوه من وقحته وتقول.ده ابويا علي فكرة ايه الألفاظ دي يا جبل
جبل بلامبلاء شديده.ابوكي و$$$$$ يا لين دي حقيقه منقدرش ننكرها المهم هو عايز ايه من بنتك
تتنهد لين بقوه كبيرة وتقول.عايز يجوزها لاوس
ينظر جبل أمامه وياخذ نفس كبير بشدة من (الشيشه) ويكتم الدخان في داخله ولم يخرجه وتقول لين.جبل انت روحت فين جبل
يحرك جبل رقبته بخفه ويقول.امممم معاكي
تتنفس لين براحه وتقول.اومل مش بترد عليا ليه
يبتسم جبل ببرود ويقول.ولا حاجه قولتلي عايز يجوزها والهانم بتاعتك متجوزتش ليه
تنفخ لين وتقول.غرام مش عايزه اوس يا جبل وعلشان كده هربت قبل ما تتجوزه بس عثمان مش هيسبها هو مصمم انه يجوزها اوس حتي لو غصب عنها مش هتفرق معاه حاجه
يبتسم جبل ويقول.وماله خلي يجي يأخذها ويجوزها
تتصدم لين بشدة وتنهض وتقول.انت بتقول ايه يا جبل انا بكلمك علشان تحميها تقولي يتجوزها
جبل بخبث وشر شديد.اللي هينزل لحارة ال$$$$$ من عيلتك مش هيطلع منها علي رجله يا لين وده وعد من القاضي وانا في انتظار ابوكي ولا ال$$$$ التاني وياريت يشرفوا في ايي وقت علشان ياخدوا وجبهم سلام
نهي حديثه ويغلق الهاتف وينظر أمامه ويبتسم ويعود بظهره الي الخلف ويضع قدم علي الاخره ويقول في داخله.عثمان الدمنهوري شكلي بسببك هرجع لايام مكنتش عايز ارجعها تاني وشكلكم هتشوفوا الوش الوسخ من جبل بس يلا انت تستاهل ومش خساره فيك
نهي حديثه ويبتسم وياخذ نفس كبير من (الشيشه) وينفخ الدخان في الاعلي وهو يفكر في الذي يفعله مع هذا عثمان واوس لاكنه سوف ينتظر الي ان يأتون اليه واذا فعلوا ذلك سوف يفعل معهم كما يستحقون وسوف يجعلهم يندمون علي ما فعلوا بحياتهم الي هذا اليوم فهل سوف يفوز القاضي علي عيلة الدمنهوري ام سوف ياخذون غرام ويفعلون ما يريدونه ولا احد يقف أمامهم فى هذا الشئ فماذا يحدث بعد
كانت تقف في المطبخ مع حبيبه بعد ان نزلت اليها وهي ترتدي
وخرجت بعد محيلتها علي صابر لاجل ان يجعلها تنزل فهي تختناق من الجلوس لحالها وهو وافق فهو يعلم بأن ابنته كانت تعيش حياة مختلفه وبتاكد لم يستطيع ان يغيرها من يوم وليله لذلك يتركها تفعل كما تريد وسوف يتحدث معها بعد ذلك تقول حبيبه وهي تنظر الي غرام.تعالي نطلع نقعد بره لحد ما الشباب يجيوا علشان نتعشي مع بعض
تتوتر غرام من انها تره هذا القاضي مره اخرى لتقول.لا انا هروح اشوف بابا
تمسكها حبيبه وتقول وهي تسحبها معها الي الخارج.لا خليكي معايا وكده كده هتلاقي عمي صابر نايم دلوقتي ومينفعش تطلعي تقعدي لوحدك خليكي هنا احسن
تخرج غرام وتنظر الي صفاء الذي تجلس وكانت ان تتحدث لاكن يسمعون دق علي الباب لتذهب حبيبه الي الباب بعد ان رفعت (الطرحه) علي رأسها وتنظر غرام الي الباب وهي لا تريد ان تكن جبل لكي لا تره الآن فهي تغضب منه ومن حديثه معها تنظر حبيبه الي الذي علي الباب وتنفخ بقوه وتبعدها الذي علي الباب وهي تقول.في ايه يا حبيبه واقفه كده ليه ع
قطع حديثها وهي تنظر الي غرام وتتصدم بشدة من وجود فتاة كهذه في منزل جبل ويدخلون والديها وشقيقها وينظرون الي غرام بزهول شديد وينظر شقيقها الي غرام باعجاب شديد وتترك حبيبه الباب وتقول بغيظ شديد.في ايه يا ساره ايه الداخله دي
تنظر اليها ساره وتنظر الي غرام بغيره شديده وتقول.مين البت دي وايه اللي جايبها عندكم يا حبيبه
غرام بغضب شديد.متقوليش بت انا ليا اسم علي فكرة
تضع ساره يدها علي خصرها وتقول بردح شديد.ومش عجبك ليه يادلعدي وبعدين انا اسمك اعمل ب
.سارررررررررررره شدي بالستاره مش عايزين صداع.تنظر ساره الي صاحب الصوت بخوف من صوته تره جبل الذي قال هذا وتنظر اليه وتنظر غرام الذي تتصدم من طريقتها وتنظر الي جبل مره اخرى وتذهب تضع يدها على كتفه وتقول برقه متصنعه.معلش يا حبيبي مكنش قصدي بس اتعصبت شويه من طريقتها معايا
تنظر اليها غرام بصدمه وهي لا تعرف ما هي العلاقة الذي تربط بين جبل وبين هذه الفتاة وينزع جبل يد ساره عنه بعنف ويقول وهو يجلس علي الكرسي.اكتمي وملكيش دعوه بيها ولا بطريقتها
تنظر ساره الي جبل بغضب شديد وينظر جبل الي غرام وينظر الي ملابسها ويمسك الكأس الذي يوجد علي الطاوله ويرمي أسفل قدمها ويقول بصوت عالي افزع الجميع.حبيبه خدي البت دي لبسيها هدوم من عندك وخليها تحط حاجه علي شعرها ده
يتفزعون الجميع بشدة وتقول غرام بغضب.انا مش هلبس حاجه ولا هغير هدو
قطع حديثها وهي تنظر الي جبل الذي اسودت عينيه من الغضب لتخاف غرام منه بشدة وتذهب حبيبه وتسحبها معها الي غرفتها لكي تنقذها من غضب شقيقها وتنظر ساره الي والدتها الذي تأكل بشفتيها بغيظ وغل شديد من هذا القاضي وبافعله وينظر جبل الي ساره ويقول.غوري اعملي فحمه بدل ما انتي واقفه كده
اومألت لهو ساره دون كلمه وتذهب لتفعل كما قال وتقول بسمه والدتها وهي تجلس بجانب صفاء.عامله ايه يا صفاء ياختي
تبتسم صفاء وتقول.كويسه الحمدلله يا بسمه
بسمه وهي تنظر الي جبل.كنا قاعدين انا واخوكي قولنا نيجي نطمن عليكي وبالمره نحدد معاد فرح جبل وساره علشان نجهز كل حاجه
يسحب جبل (الشيشه) ويضعها امامه ويبدأ يضع عليها (المعسل) تنظر اليه صفاء ولا تتحدث ليقول عيد وهو يجلس.ايه رايك نعمل الفرح بعد شهر يا جبل
ينظر اليه جبل ويقول.طب انت لمؤاخذه اريل وماشي وار المدام انا ذنبي ايه امشي وارها
يغضب عيد بشدة ويقول بغضب شديد.انت بتقول ايه يا جبل ايه اللي بتقوله ده
جبل بصوت عالي.مش دي الحقيقه ولا هي بتزعل وبتيجي علي الجرح اوي انا مش همشي وار كلام الحريم يا عيد عايز تمشي انت امشي لاكن متجيش تخليني امشي معاك مش ناقص انا والفرح ده انا اللي هحدده ومحدش غيري
تأتي ساره وهي معها الفحم وتعطي الي جبل الذي أخذه منها بغضب منها ومن والدها وعائلتها ويضع الفحم علي (الشيشه) وياخذ نفس كبير منها وينظر الي عيد الذي يكتم غضبه يشده ويسمع صوت فتح باب غرفة حبيبه لينظر الي الباب ويره شقيقته تخرج وتخرج خلفها هذه الفتاه وهي ترتدي
وتضع (طرحه) علي شعرها ليضغط علي شفتيه بوقحه شديده ويأخذ نفس كبير بشدة وهو ينظر اليها وهو يعجبه بشدة شكلها وهي بهذه الملابس وبهذه الهيئه أمامه لاكن يخفي هذا الشعور وينظر بعيد عنها وتأتي عيونه علي وليد الذي ينظر إلى غرام باعجاب شديد ليرمي عليه الطبق الخاص بالفحم ويقول بصوت عالي.عينك لا توحشك يا $$$$$ واتلم علشان مخليش امك تزعل عليك انهارده
يخاف وليد بشدة منه وينظر بعيد عن غرام ويذهب يجلس بجانب شقيقته الذي تجلس وهي تنظر الي غرام بغضب وغيره شديد ويميل وليد عليها ويقول بهمس شديد اليها.خافي علي مكانك يا ساره البت دي ممكن تاخد جبل بسهوله وممكن تخلي يسيبك كمان
تنظر اليه ساره وتنظر الي غرام الذي جلست بجانب حبيبه وهم يتحدثون مع بعض وتنظر الي جبل الذي يشرف من هذه الشئ وتنظر إليه وتقول بنفس الهمس.جبل ميقدرش يسيبني يا وليد وحتي لو عايز يعملها مش هقدر
وليد باستغراب وسخريه.جبل معندهوش غالي يا ساره وعمرك ما تثقي في علشان مفيش حاجه تخلي يفضل معاكي يعني هو مش بيطيق عيلتنا كلها اصلآ
تنظر ساره الي صفاء وتبتسم بخبث شديد وتقول وهي تنظر الي وليد.هستغل عمتي وهخليها تخلي جبل يتجوزني وفي اسرع وقت هكون مرات القاضي
نهت حديثها وتبتسم بخبث شديد وينظر اليها وليد ويقول.انا حساس انك هتعملي مصيبه يا ساره
تنظر ساره الي غرام الذي لا تنظر الي جبل فهي تخاف وتغضب منه وكانت تريد ان تذهب لاكن جعلتها حبيبه تجلس غصب عنها وتنظر الي جبل وتقول في داخلها.هكون مراتك يا جبل وعمتي هي اللي هتساعدني اعمل ده وحتي لو كنت هعمل ايه هكون مراتك والبت دي عمرها ما هتاخدك مني ولا هتقدر تعمل ده
نهت حديثها وهي تنظر الي غرام ويأتي موسي في هذا الوقت لتنهض غرام بسرعه لكي تذهب من هذا المكان فهي لا تريد ان تجمتع في مكان مع هذا القاضي وينظر اليها موسي ويفهم ماذا فعل القاضي بشقيقته ليبتسم ويذهب ويقول وهو يشعر بأن بها شئ اخر.في حاجه يا غرام حد كلمك ولا عملك حاجه
بسمه وهي تنظر اليه.ليه ياخويا شايفنا بناكل البشر ما اختك سليمه اهي ومفهاش حاجه
قالت هذا بعد ان عملت من صفاء من غرام وماذا تفعل في هذا المكان وينظر موسي الي بسمه ويقول.طب احمدي ربك انها سليمه يا ام وليد علشان لو حصلها حاجه انتوا اللي هتزعلوا مش انا
بسمه بغضب.واحنا مالنا بيها احنا ولا قربنا منها ولا كلمنها حتي
يجلس موسي ويجلس غرام بجانبه ويقول.وده لمصلحتكم برضو غرام اختي واللي يزعلها يزعلني واللي يقرب منها اقتله
قال هذا بعد ان لاحظ نظرتها ونظرت ابنتها الي غرام وتبتسم غرام وهي تنظر اليه وتنظر بسمه الي ابنتها وتنظر الي جبل الذي نفخ الدخان في الاعلي وقال.ايه يا حبيبه مفيش عشا في ليلتكم دي ولا ايه عايزين ننام
تنظر اليه صفاء وهي تعلم ماذا يقصد وتنهض بسمه وتقول بغضب مكتوم وهي تنظر الي جبل.مفيش داعي تقول كده يا جبل احنا ماشين يا ابن سلفتي ومش هنتقل عليكم
يبتسم جبل باستفزاز شديد ويقول.لا بتفهموا في الاصول يا بسمه
تغضب بسمه منه وتنظر الي ابنتها وزوجها ويذهبوا الي الخارج وتقول صفاء بغضب وهي تنظر الي جبل بعد ان ذهبوا عائلة شقيقها.ينفع اللي بتعملوا يا جبل
ينظر اليها جبل وياخذ نفس من (الشيشه) ويقول.مع ناس زي دي ينفع عادي يا صفاء
وينظر الي حبيبه ويقول.قومي حطي الاكل علشان جعان
اومالت لهو حبيبه وتنهض وتميل غرام علي موسي وتقول.موسي تعال نطلع بقي كفايه كده
ينظر اليها موسي وكان ان يتحدث لاكن يسمع الذي يقول.مفيش طلوع يا بت الحج صابر خليكي قاعده وياريت تسمعني سكوتك هيكون احسنلك
غرام بغضب شديد.بس انا عايزه اطلع ايه هتحسبني هنا انا طالعه
نهت حديثها وتنهض وكانت ان تذهب لاكن يسمعون الجميع صوت طلقات نارية تأتي من الأسفل وتقع الاطباق من يد حبيبه وتصرخ غرام بفزع شديد وينهض جبل بسرعه و


