رواية غرام القاضي الفصل التاسع 9 بقلم بيري الصياد – تحميل الرواية pdf

البارت التاسع من غرام القاضى
ويذهب الي البلكون لكي يره ما سبب هذه الطلقات ومن فعل ذلك يره رجل كبير في السن يطلق هذه الطلقات ليقول بصوت عالي بشدة.في ايه يا عبد العزيز ايه اللي بتعمله ده علي المسا
ينظر اليه الرجل وكان ان يتحدث لاكن يسمع جبل الذي يقول بصوت قوي.اب بيحتفل برجوع ابنه يا قاضي ايه ممنوع
ينظر جبل الي صاحب الصوت ويره شاب يبلغ من العمر التاسع والعشرون ليفهم ماذا حدث ويبتسم ببرود ويقول.يحتفل ياخويا بس مش بطريقه دي احنا مش ناقصين صداع
يخرج موسي وينظر الي هذا الشاب الذي يقف ويقول بصدمه.عاصم
ينظر اليه هذا الشاب الذي يدعي عاصم ويقول وهو ينظر الي جبل.مفيش مبروك وحمدلله علي السلامه ولا ايه يا قاضي ده انت حتي صاحب واجب عيب لما تقع منك دي
يضع جبل يده علي السور ويميل قليلاً ويقول.لا في يا عاصم بس قولي انت الاول قاعده البورش حلوه ولا ايه نظامها
يبتسم عاصم ويقول.بكره ان شاء الله تجربها بنفسك وتبقي تقولي اذا عجبتك ولا لا يا قاضي
يضحك جبل بخفه ويقول بغمزه اليه.ملناش في الباطل واللي لي بس هو اللي بيدخل ولا ايه رايك انت
يضحك عاصم بسخريه شديدة يفهمها جبل وينظر الي موسي الذي يفهم كل شئ أيضاً ويقول عاصم.هو في راي بعد رايك برضو يا قاضي
تخرج غرام بفضول شديد لكي تره من صاحب الصوت وينظر اليها عاصم ويميل برأسه باعجاب شديد بهذه الفتاه لينظر جبل مكان ما ينظر ويره هذه الفتاة تخرج و(الطرحه) لم توجد علي رأسها ليدفشها الي شقيقها الذي ضمها الي أحضانه ويدخلها قليلاً الي الداخل ويخرج جبل (المطوه) من جانبه ويفتحها بسرعه كبيره ويرميها بسرعه ومهاره شديده علي عاصم الذي لف بسرعه كبيره قبل ان تأتي عليه ويقول جبل بصوت افزع جميع اهل الحاره بشدة.عينك يا ابن ال$$$$$$ ولو طلعت لفوق تاني عليا الحرام من ديني لا انزل اخزقهملك واخليك اعمي طول عمرك يا $$$$ فاهههههههههههههم
ينظر اليه عاصم وهو يشعر بأن يوجد شئ بداخل هذا القاضي لهذه الفتاه وينظر الي (المطوه) الذي نزلت علي الأرض وتفدها بصعوبه وياخذ هذه (المطوه) ويغلقها بقوه ويضحك بقوه كبيرة ويقول بصوت عالي وهو يلعب (بالمطوه) وهو يذهب من امام جبل.ربنا يكفيك شر راجل لما يحب مرا يا قاضي
ينظر خلفه جبل وينظر الي غرام الذي مازالت بين احضان موسي ويسحبها منه ويدخلها الي الداخل ويقول بغضب شديد وهو ينظر إليها.انتي ايه اللي خلكي تتزفتي وتطلعي يا بت انتي
يدخل موسي الي الداخل وتقول غرام بغضب برغم خوفها منه.كنت عايز اشوف مين اللي بيتكلم وبعدين انت مالك أصلا انا اعمل اللي انا عايزه وان
قطع حديثها جبل الذي كان يصفعها بقوه لاكن يمسك موسي يده بسرعه قبل ان تنزل عليها ويقول.جبل بس كفايه
ينظر اليه جبل وينظر الي غرام الذي تنظر اليه وهي لم تستوعب ماذا كان يفعل الآن ويقول بصوت افزعها بشدة.طول ما انتي متزفته وقاعده في البيت ده تمشي زي ما انا عايز ومن غير ما تفتحي بوقك فاهمه
لا تستطيع غرام ان تتحدث ليعدل جبل الجاكيت الذي يرتدي بغضب شديد ويذهب الي الخارج وتذهب صفاء بسرعه الي غرام وتضمها وتقول.معلش يا حبيبتي حقك عليا انا هو لما يتعصب مش بيشوف والله
ينفخ موسي بقوه كبيرة ويقول.خلاص ياما مفيش حاجه تعالي يا غرام يلا نطلع
تبتعد غرام عن صفاء وتنظر اليها وكانت ان تتحدث لاكن يسمعون الذي يقول.هو مال جبل نازل زي التور كده ليه ومش شا
قطع حديثه وهو ينظر الي غرام ليقول.اوبا الورد البلدي هنا ايه الجمال ده يا بت قمر يخربيت اهلك
غرام بغيظ شديد.انت بتشتمني ولا بتعمل ايه دلوقتي
يقترب بدر منها ويقول.طبعآ لا يا روحي هو في حد في الدنيا كلها يقدر يشتم القمر ده ده يبقي جاحد والله
يضربه موسي خلف رأسه بقوه ويقول.اتلم يا زفر دي اختي
يضع بدر يده أسفل دقنه ويقول وهو ينظر الي غرام بهيام.ايه اللي جاب التور للغزال بقي بذمتك القمر ده ينفع يكون اختك ده يبقي حرام وظلم كمان
يصفعه موسي بقوه ويقول بصوت عالي.ما قولتلك اتلم يا حيوان
يتفزع بدر بشدة ويبتعد عنه ويقول بغضب شديد.في ايه يا عم كان ضرورة تفصلني يعني
يمسك موسي يد غرام ويقول وهو يسحبها معه الي الخارج.اخرس يا عجل وغور نام علشان تصحي الصبح علي شغلك علشان جبل ميعملش معاك الصح
ويصعد بغرام الي الاعلي وتنظر اليه غرام وتقول.عجبك اللي عملوا ال
قطع حديثها موسي الذي قال وهو ينظر اليها.جبل عايز مصلحتك يا غرام وانتي مكنش المفروض تطلعي اصلآ
غرام بغضب.ليه يعني انا مش جايه هنا علشان اتحبس واخوك ده من ساعت ما جيت وهو مش سيبني في حالي وانا محبتهوش خلي يبعد عني وميتكلمش معايا تاني وانا مش نازله عندهم علشان مشفهوش
نهت حديثها وتذهب الي شقة والدها ينظر خلفها موسي ويتنهد بقوه كبيرة ويذهب الي الأسفل لكي يره جبل ويره لماذا كل هذا الغضب الشديد علي غرام ولاجل ان يجعله يهده عليها قليلا
تدخل غرام الشقة بعد ان فتح اليها والدها تنظر اليه وكانت ان تذهب لاكن يمسكها صابر ويقول.في ايه يا غرام مالك
تنظر اليه غرام وتشعر بأنه سوف يحساب جبل علي ما يفعله معها لتقول بحزن متصنع وهي تذهب الي احضانه.اللي اسمه جبل ضربني يا بابا
ينظر صابر أمامه ويعلم بأنها تكذب ليضمها بقوه ويقول.عملتي ايه يا قلب ابوكي
تنظر اليه غرام وتقول بغضب طفوليه.ليه هو الملاك بتاعكم مبلغطتش خلاص ولازم اكون انا الغلطانه
يمسح صابر علي شعرها بحنان ويقول.جبل طول عمره ممدش ايده علي بنت يا غرام هو بيضرب موسي وبدر لما يضربوا حبيبه بهزار ما بالك من واحده ميعرفهاش باله يومين هيضربها من الباب لطاق كده اكيد عملتي حاجه
تنظر اليه غرام ولا تتحدث ليقول صابر بابتسامة.علشان طلعتي البلكونه مش كده
اومالت لهو غرام وتبتعد عنه وتقول بغضب.يعني ايه لما اطلع اشوف في ايه ما هو وموسي طلعوا اشمعنا انا يعني
يمسكها صابر من ذراعها بخفه ويقول.علشان انتي بت يا غرام وانتي متعرفيش الشخص اللي واقف تحت ده بيفكر في ايه ولا ناويه هتكون ايه وجبل فاهم كويس اوي علشان كده مش عايزك تطلعي ولا يشوفك
تستغرب غرام حديثه وتقول.ازاي يعني
يبتسم صابر ويقول.بكره تعرفي روحي نامي دلوقتي ونبقي نتكلم بكره يلا تصبحي علي خير
تبتسم غرام وتقول.وانت من اهله
ويذهب صابر الي غرفته وتنظر خلفه غرام وتذهب الي غرفتها وتجلس علي السرير وتعود بظهرها الي الخلف وتنظر الي هاتف والدها الذي أعطي اليها وتمسكه وتفتح الهاتف وتكتب رقم والدتها وتدق اليها وفي هذا الوقت كانت لين تمسك صورة وهي تنظر اليها ودموعها تنزل بغزاره وحزن شديد وتنظر الي هاتفها وتتصدم بشدة من هذا الرقم وتنهض بسرعه كبيره وتنظر الي الهاتف ويدها ترجف بخفه وتفتح علي الرقم ويدها تذيد رجفتها وتسمع غرام وهي تقول.ماما وحشتني اوي
تتنفس لين بعنف شديد وتقع علي السرير وهي جلسه وتقول بدموع تحاول تخفيها.وانتي اكتر يا روحي عامله ايه يا غرام مبسوطه عندك
تنزل دموع غرام وهي تشعر باشتياق شديد الي والدتها وتقول.انتي وحشتني اوي يا لينو وعايزه ارجعلك تاني
تتنفزع لين وتقول.لا يا غرام اوعي تعملي ده انتي لازم تفضلي عندك ومتتحركيش لحد ما نشوف هنعمل ايه فاهمه يا حبيبتي
تمسح غرام دموعها وتقول.ماشي بس انا عايزه اشوفك تعالي علشان خاطري يا ماما وسيبي جدو احنا مش عايزين منه حاجه بس تعالي هنا
تغلق لين عينيها بقوه وتقول.مش هينفع يا غرام خلي بالك انتي من نفسك كويس وكل حاجه هتكون كويسه
تفهم غرام حزن ووجع والدتها الشديد وتقول.اه صح طنط صفاء بتسلم عليكي وعايزه تكلمك
تبتسم لين وتقول.سلميلي عليها ولما تروحي ليها خليني اكلمها يا غرام هي وحشتني اوي
وتبقي غرام تتحدث مع لين الي فترة طويلة بشدة وهي تقول اليها ماذا حدث معها منذو ان أتات وماذا فعلت وتغلق معها بعد مدة طويله بعد ان قالت اليها لين لم تدق اليها مره اخرى وهي الذي سوف تتحدث معها فهي تخاف ان تدق في يوم ويكن الهاتف ليست معها ويعلم احد مكان غرام وهي لا تريد ذلك تنظر غرام الي الهاتف وتعود تتسطح علي السرير وتغلق عينيها لكي تنام لاكن تشم رائحة غريبه بشدة لتنظر بجانبها وتره الجاكيت الخاص بجبل الذي أعطي اليها منذو كانت في (الموقف) لكي تستر حالها تنظر اليه وتمد يدها تمسكه وتقربه من انفها وتستنشق رائحته الذي دخلت قلبها قبل رئتها وهي تستنشق عطره الذي يختلط برائحته الرجوليه الذي جعلت قلبها يدق بعنف وقوه شديده لم يدق بها من يوم تشعر غرام بأن حرارتها قد ذدات من خجلها والمشاعر الذي تشعر بها الآن وتنتبه لحالها وتنهض بسرعه وتنظر الي الجاكيت وكانت ان ترمي بعد ان تذكرت افعال هذا القاضي معها لاكن تنظر اليه وتضعه بجانبها وتتسطح مره اخرى وتغلق عينيها وتحاول ان تنام لاكن لا تعرف لتمسك الوسادة وتضمها الي الاحضانها وهي لم تنتبه بأنها تضم الجاكيت مع الوساده وتغلق عينيها وهي تشعر برائحته وتنام غرام بسرعه كبيره وهي تشعر براحه لا تعلم من اين أتات اليها الآن
يدخل المنزل ويره جبل يجلس وهو ياخذ الدخان من هذه الزجاجه الذي بيده لينفخ بقوه كبيرة ويقول.يا ابني نفسي تبطل اللي موديك في داهيه ده
ينظر اليه جبل وينفخ الدخان في الاعلي ويقول.بي من غيره في داهيه يبقي نعلي الدماغ بي احسن
يذهب موسي ويجلس أمامه ويقول.مالك ومال غرام يا قاضي
يأخذ جبل نفس كبير من هذا الشئ ويقول.مالي ومالها شايفني ماسك في رقبتها ما انا في حالي اهو
ينظر موسي اليه ويقول.شايف فيك حاجه مشفتهاش طول عمري يا صاحبي طريقتك مع غرام مش مطمنني يا جبل
يرمي جبل هذه الزجاجه بغضب شديد ويقول بصوت عالي.مش مطمنك ايه يالا هو انا عملت ايه كل ده علشان مش عايز اختك تبقي واحده $$$$$$ زي ما لما كانت مع جدك وانت وابوك سايبنها تمشي زي ما هي عايزه وكأنكم فرحانين باللي هي بتعمله ده
يبتسم موسي ويقول.اكيد مش فرحانين يا جبل بس هي واحده واحده هتتعود علي المكان وطريقة العيشه في متنساش انها عاشت في بيئه طول عمرها عكس دي يعني مش من يوم وليله هتتغير وتبقي زي ما احنا عايزين
يمسك جبل سيجاره ويضعها في فمه ويشعلها ويأخذ نفس كبير منها ويقول.يبقي تخليك انت وابوك في حوار اليوم والليله والبيئه وتسيبني انا اتصرف معاها يا $$$$ واختك لو ممشيتش عدل بالزوق يبقي تمشي غصب عنها اعتقد انك عارف كويس اوي احنا في ايه ولو سيبنها تعيش زي ما هي عايزه هيحصل ايه
ينظر اليه موسي ويقول.حساس ان عاصم مش هيجبها لبر وأنه طالع وناويها علي شر يا جبل لازم نشوف صرفه معاه بسرعه
يأخذ جبل نفس وينفخه ويقول.لا ده سيبك منه وسيبه يجيب اخره وبعدها نبقي نتصرف معاه
يتنهد موسى بقوه ويقول.انت ليه مش فاهمني يا جبل نظرته لغرام مش مطمنني وخصوصاً وهو شاكك ان في حاجه جواك ناحيتها ودي هتكون نقطه يمسكك منها
ينهض جبل ويقول.قولتلك سيبك منه ومش هيقدر يعمل حاجه بس خلي اختك تستر نفسها وتبطل شغل ال$$$$$$ اللي كانت عايشه في
موسي بغضب.طب لاحظ انك بتتكلم علي اختي يا جبل عيب كده
يلوح جبل بيده بلامبلاء ويقول وهو يذهب.يا شيخ روح ربيها الاول وتبقي تيجي تتكلم معايا وتقولي ايه العيب
ينظر خلفه موسي وينفخ بغضب وقوة وينظر أمامه وينهض ويذهب الي الخارج ويغلق باب المنزل ويذهب الي المنزل وكان ان يدخل لاكن يسمع الذي يقول.هي الفرس اللي عندكم ده يخص مين يا موسي
يلف موسي وينظر اليه ويذهب يلكمه بجميع قوته ويمسكه من لاقة الجاكيت الذي يرتدي ويقول بغضب شديد.تخصني انا يا عاصم دي اختي يا ابن ال$$$$$$ واوعي تفكر تتكلم عنها ولا دماغك الوسخه تفكر فيها علشان ممكن اقتلك فيها يا عاصم فاهم
يمسك عاصم يده وينزلها من عليه ويقول بخبث شديد.بس انا شايف ان في كميه حلوه اوي بينها وبين القاضي يا موسي
يفهم موسي حديثه جيد ليقول وهو ينظر اليه.دي اختي انا يا عاصم ولا ليها علاقة بجبل ولا غيره غرام لسه جايه امبارح معتقدش لحق يحصل حاجه من اللي دماغك الوسخه يا $$$$ فاهم
يبتسم عاصم ويقول.لو اختك بس هيكون تمام يا موسي بس لو ليها علاقة بجبل وقتها هيكون في كلام تاني
.كده ولا كده مش هتعرف تعمل حاجه يا عاصم علشان انت راديو بتاع كلام مش افعال.ينظرون موسي وعاصم الي صاحب الصوت يرونه جبل ليقول عاصم بغضب شديد.لا ليا في افعال كمان يا جبل لو عايز تشوف دلوقتي انا جاهز
يقترب جبل منه ويقف أمامه وينظر الي عينيه بتحدي وبرود ويرفع يده وكان عاصم ان يبتعد عنه لظنه بأنه سوف يضربه لاكن يضع جبل يده علي كتفه ويخبط عليه بقوه ويقول وهو ينظر الي عاصم.متلعبش في عدد عمرك يا عاصم انت عارف كويس اوي مين هو القاضي فابلاش شيطانك يوزك علشان هيسوحك ووقتها وعهد الله ما هفكر في ايي حاجه
ويقترب منه بشدة ويقول بجانب أذنه.وممكن المره دي انهيك خلاص ولا هتفرق معايا في حاجه اوعي تنساه مين هو القاضي وعيش حياتك بعيد عني وده علشانك مش علشاني
ويبتعد عنه وكان ان يذهب لاكن يقول عاصم.اوعي انت تنساه عاصم يا جبل ولو كنت نسيت اللي فات فاتعال دلوقتي افكرك بكل حاجه ووقتها نشوف مين اللي المفروض يخاف من التاني ومتنساش انا اعرف ايه عنك وعن عمايلك اللي تشرف
ينظر اليه جبل وينظر الي موسي الذي نظر الي عاصم وهو يعلم جيد عن ماذا يتحدث ليبتسم جبل ويقول.اعلي ما في خيالك اركبه ده لو عندك خيل أصلا
وكان ان يصعد الي منزله لاكن يقول عاصم.لا عندي يا قاضي وعندي كتير وعالي اوي ولو حابب تجرب معنديش مانع
يفعل جبل حركة بأصبعه دون ان ينظر الي عاصم ويستكمل طريقه ويصعد الي المنزل ويغضب عاصم بشدة وينظر الي موسي الذي ابتسم ويقول.بلاش جبل يا عاصم انا وانت عارفين كويس اوي انك لو عملت حاجه مفيش غيرك هيخسر فا وفر علي نفسك وابعد عنه احسنلك
نهي حديثه ويذهب الي الاعلي هو الآخر وينظر خلفه عاصم ويقول بغضب عارم في داخله.لا يا موسي جبل هتكون نهايته علي ايدي انا ودلوقتي بس عرفت ايه هي النقطه اللي هلعب عليها
وينظر أمامه ويستكمل في داخله بابتسامة خبث.اخت موسي لازم اعرف ايه اللي وارها وجات منين وايه اللي جابها بعد كل السنين دي هي دي نقطه ضعف جبل اللي اقدر استغلها واضح اوي انه محموق عليها يبقي نشوف طريقها هي ودي اول حاجه هدمرك بيها يا قاضي
نهي حديثه بغل وشر شديد وهو يخطط لاجل ان ينهي علي هذا القاضي ويفكر لماذا جبل تهمه هذه الفتاه لهذه الدرجه ولماذا يره نظرته كهذا حين يتحدث عنها يخرج هذا الشاب علبة السجائر الخاصه به ويذهب يجلس علي السور الصغير الذي بجانب المنازل ويشعل هذه السيجاره وياخذ منها نفس وهو يفكر في كيف ينهي ويدمر هذا القاضي فهل سوف يفعل هذا الشاب الذي يريده ام ماذا يحدث به (اعداء ابو جبل كتروا اوي يا عين امك ياخويا مش عارف تلاقيها منين ولا منين الدنيا جايه عليك اوي يا غالي هي دايما مبتجيش غير علي الغلبان اللي زيك ههههه)
في صباح يوم جديد علي الجميع تفتح غرام عينيها وتنظر الي سطح الغرفه وترفع يدها بطفوليه وتنزلها وتنهض وتذهب الي الخارج وتره صابر يجلس علي الكرسي لتذهب اليه وتقبله وتقول.صباح الخير يا بابا
يبتسم صابر ويمسك يدها ويجلسها بجانبه ويقول.صباح الخير يا ست البنات اقعدي وانا هجيب الاكل علشان تأكلي
تنظر غرام اليه وتبتسم وتقول.لا مش جعانه دلوقتي هروح اخد دوش الاول وبعدين اتصل بحبيبه واخليها تطلع تقعد معايا شويه
ينظر اليها صابر ويقول.ليه انتي مش هتنزلي تقعدي معاها
غرام بغيظ شديد.لا مش هنزل انا مش عايزه اشوف القاضي بتاعكم ده علشان كل لما بشوفه بتعصب اكتر انا هروح اكلم حبيبه وجايه
اومال لها صابر بابتسامه وتنهض غرام وتذهب الي غرفتها مره اخرى وتره جاكيت يوجد علي الوساده لتذهب اليه بسرعه تمسكه وتخفي عن العين لاجل ان لا احد يره معها وتنفخ بقوه كبيره وتذهب تمسك هاتفها وتدق الي حبيبه الذي كانت تجلس بجانب والدتها بعد ان نزل بدر لعمله ولم يأتي جبل فهو يوجد في شقته ولا يريد ينزل ويجلس مع والدته لاجل ان لا تتحدث عن الزواج الآن وتسمع حبيبه صوت الهاتف وتنظر اليه وتفتح عليها وتقول.يا هلا يا غرام هانم فينك مش ظاهره ليه مش اتفقنا انك تتزلي تقعدي معايا الصبح
تنفخ غرام بقوه فهي اتفقت معها علي هذا قبل ان يحدث كل هذا وقالت اليها بأنها سوف تنزل اليها بعد ان يذهب جبل من المنزل لاجل ان لا تره وتقول.تعالي انتي اقعدي معايا يا حبيبه انا تعبانه ومش قادره انزل
تفهمها حبيبه جيد لتنهض وتقول.ماشي استنني وانا جايلك دلوقتي
تبتسم غرام وتقول.ماشي مستنيكي متتاخريش عليا باي
حبيبه بابتسامه.باي
وتغلق الهاتف وتقول وهي تذهب الي غرفتها.ماما انا طالعه اقعد مع غرام شويه وهبقي انزل علشان اروح اجيب طلبات البيت
اومالت لها صفاء وتقول.ماشي بس متتاخريش
تخرج حبيبه وهي تضع علي رأسها الحجاب وتقول.ماشي يلا سلام
نهت حديثها وتذهب إلى الباب وتفتحه وتتفزع بشدة وهي تره هذه الفتاه تقف علي الباب وكانت ان تطرق عليه وتقول بخضه شديدة.اعوذ بالله الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم ايه ده
ساره بغضب شديد.ايه يا حبيبه انتي شوفتي عفريت قدمك ولا ايه
تضع حبيبه يدها مكان قلبها وتقول.يا شيخه كان ارحم علي الاقل كنا هنقدر عليه مش شيطانين الإنس اللي ميقدرش عليهم غير ربنا
ساره بصوت عالي.انتي بتقولي ايه يا حبيبه
حبيبه بغضب شديد.بقول ايه يعني غوري يا بت جايكي الارف وانتي عامله زي عم شكشك كده غوري
نهت حديثها وهي تبعدها عن طريقها وتذهب الي الاعلي تنظر خلفها ساره بغضب شديد وهي تتوعد اليها بالكثير وتنظر الي صفاء الذي قالت.تعالي يا ساره تعالي يا حبيبتي
تدخل ساره المنزل وتغلق الباب وتنظر الي المنزل وتقول وهي تذهب الي صفاء.هو مفيش حد في البيت هنا يا عمتي ولا ايه
صفاء وهي تفعل الملابس بيدها.اه يا حبيبتي بدر وجبل نازلوا وحبيبه طلعت تقعد مع غرام شويه
تغضب ساره بشدة وتقول.وليه تقعد معاها ليها ايه عندها علشان تطلعلها كده
تنظر اليها صفاء وتقول بطبيه وابتسامه.حبيبه حابت غرام اوي يا ساره وما صدقت ما لقيت واحده تقعد معاها وعلشان كده طلعت تقعد مع غرام
تنظر ساره أمامها وهي تحاول ان تخفي غضبها الشديد وتقول بحزن متصنع.مش حبيبه بس اللي حابت غرام يا عمتي واضح ان في غيرها حاب غرام
تستغرب صفاء بشدة وتقول.قصدك ايه يا ساره
تنظر اليها ساره بصدمه متصنعه وتقول بتوتر متصنع.لا يا عمتي مفيش حاجه انا هقوم اعملك ش
قطعت حديثها صفاء الذي مسكت يدها قبل ان تنهض وقالت بغضب.لا مش عايزه حاجه يا ساره قولي قصدك علي مين بكلامك ده
ساره ببكاء متصنع.قصدي ان حتي جبل حاب غرام يا عمتي واضح اوي انه خلاص مبقاش عايزني اكتر من الاول غرام جات وخدت الباقي من جبل اللي كان معايا
تنظر اليها صفاء وتقول.لا انتي غلطانه يا ساره جبل مبيحبش ولا حب حد
تنهض ساره وتقول بغضب.لا حبها يا عمتي انتي مش شايفه نظرة ابنك وتصرفاته مع البت دي وهي مكملتش اسبوع هنا جبل متغير اوي من اليومين اللي قعدت فيهم البت دي وانتي متقدريش تنكري ده
تنظر اليها صفاء وتنظر أمامها وهي تفكر بحديث هذه الفتاه (الحربايه العقربه الجاموسه ايي لقب من النوع ده هيكون لايق عليها اوي متخافوش) وتنظر اليها ساره وتجلس وتبكي بتصنع شديد وتمثيل محترف وتنظر اليها صفاء وتضمها الي الاحضانها وتقول ساره ببكاء متصنع.جبل هيسيني يا عمتي انا هموت نفسي لو ده حصل انا مقدرش اعيش من غير جبل وهو هيسيني وهيروح لغرام اكيد
تضمها صفاء وتقول.لا مش هيسيبك يا ساره هو هيتجوزك انتي اطمني يا حبيبتي واهدي شويه
تبكي ساره بتمثيل وتقول.انتي مش هتقدري تعملي حاجه معاه يا عمتي وهو هيعمل اللي عايزو في الآخر وانا اللي هطلع خسارنه كل حاجه انا مخلتش حد يدخل حياتي غير جبل وصبرت واستنيته لحد ما خطبني وهقتل نفسي لو سابني بعد كل اللي عملتوا علشانه يا عمتي
وتبكي هذه الفتاه بتمثيلها وتقول صفاء وهي تنظر أمامها.مش هيسيبك يا ساره وانا انهارده هخلي يحدد معاد لفرحكم ومش هخلي حد يقف في وش جوازكم من بعض يا حبيبتي اهدي خلاص
تبتعد عنها ساره وتقول بفرحه شديده.بجد يا عمتي
اومألت لها صفاء وتقول.ايوه يا حبيبتي اطمني ومتشليش هم حاجه
تضمها ساره بقوه كبيرة وتقول.شكرآ اوي يا عمتي مش عارفه كنت هعمل ايه لو مكنتش انتي في حياتي بجد شكراً
تضمها صفاء وهي تفكر ماذا تفعل مع جبل اليوم وتنظر هذه الفتاة أمامها وتبتسم بخبث شديد وتمسح دموعها باطرف اصباعها وهي تنظر أمامها وتبتسم بنصار بنجاح خطتها وبانها فعلت الذي لأجله أتات الي هذا المنزل الآن فماذا سوف يحدث معهم بعد
كانت تجلس مع حبيبه الذي نهضت وقالت.طيب هنزل انا دلوقتي وهبقي ارجعلك تاني
تنهض غرام وتقول.لا خليكي معايا يا حبيبه انا بزهق لوحدي
حبيبه بابتسامه. عايزه اروح اجيب طلبات البيت هجبهم وهرجع اقعد معاكي علي طول
تأتي فكرة الي غرام وتنظر الي حبيبه وتقول.خديني معاكي نروح نجيب الحاجه مع بعض
تخاف حبيبه من جبل بشدة وتقول.لا خليكي يا غرام احنا مش ناقصين جبل د
قطع حديثها غرام الذي قالت بغضب.وانا مليش دعوه بجبل يا حبيبه انا عايزه انزل معاكي دلوقتي ومحدش لي دعوه بيا
تنظر اليها حبيبه وتتنهد بقوه وتقول.ماشي بس هتلبسي البس اللي اجيبه ليكي ماشي
كانت غرام ان تتحدث لاكن تقول حبيبه.غرام انتي لازم تعملي ده علشان ترتاحي وعلشان متعمليش مشاكل مع جبل وكمان انتي مينفعش تنزلي بالبسك ده رجالة الحاره ياكلوكي بعينهم
تقتنع غرام وتميل براسها بخفه لتبتسم حبيبه وتقول.استني هنا وانا هجبلك الهدوم وهرجعلك بسرعه
اومألت لها غرام وتذهب حبيبه الي الخارج وتنظر خلفها غرام وتبتسم وتجلس وتنتظر قليلاً وتسمع صوت جرس الباب لتنهض بسرعه لظنها بأن هذه حبيبه وتعلم بأن والدها ينام الأن ولم يفتح اليها لتركض الي الباب وتفتحه بسرعه وتنظر الي الذي يدق وتعود الي الخلف بفزع شديد وهي تنظر اليه وهي تره
