Uncategorized

رواية غرام القاضي الفصل الحادي عشر 11 بقلم بيري الصياد – تحميل الرواية pdf


البارت الحادى عشر من غرام القاضى

ينهض عثمان بسرعه ويقول.هي فين يا فوزي

فوزي وهو يتنفس بعنف.هي في مصر دلوقتي

ينظر عثمان أمامه وينظر الي هذا الشخص ويقول.حضر كل حاجه علشان هننزل مصر بكره الصبح

يتنهد فوزي بقوه ويقول.احنا عارفنا ان هي في مصر بس فين بتحديد معرفناش نحدد يا عثمان باشا لسه هنحدد ونقدر وقتها نسافر

يضرب عثمان بالعصا الخاصه به بقوه في الأرض ويقول بصوت قوي.معاك يومين وتعرف هي فين يا فوزي ولو ده محصلش اترحم علي نفسك فاهم

يضع فوزي برأسه في الأرض باحترام شديد ويقول عثمان.روح يلا

اومال لهو فوزي ويقول.تحت امرك يا عثمان باشا

ويذهب الي الخارج ينظر خلفه عثمان وينهض ويذهب الي غرفة لين ويفتح الباب يرها تجلس وهي تنظر الي هذا الألبوم الذي معها يذهب اليها وينظر الي الصورة الذي تنظر اليها يرها صورة اليها ومعها صابر وموسي منذو ان كان صغير ليسحب هذا الالبوم منها بعنف ويرمي علي الأرض بقوه كبيرة ويقول بغضب شديد.هتفضلي لحد امتي تفكري في الشحات ده

تنظر اليه لين وتنهض وتقول بصوت عالي.الشحات ده احسن منك مليون مره يا عثمان انا عاشت مع الشحات اللي بتقوله عليه احلي سنين عمري عاشت معاه الراحه اللي مشفتهاش معاك يوم واحد

يصفعها عثمان بقوه ويمسكها بعنف من ذراعها ويقول بغضب شديد وصوت عالي وهو يهزها بعنف.كدااابه يا لين كدابه انتي كنتي عايشه معاه في فقر وعمرك ما لقيتي معاه الراحه اللي انا عايشتك فيها طول عمرك انتي عندي كنتي قبل ما تطلبي الحاجه كانت تكون تحت رجلك مش معاه هو يا تلاقي اللقمه يا تنامي بالجوع اوعي تقرني عاشتك معايا وبين عاشتي علشان مفيش مقارنه من الأساس

تنزل دموع لين وتقول.عمر ما هيكون في مقارنه يا عثمان علشان حرام لما اقارن صابر بيك انا عاشت مع صابر اكتر من تمن سنين وعمره ما يوم من الايام مد ايده عليا ولا قالي كلمه واحده تجرحني ولا تزعلني بس انا من يوم ما اتولدت وانت موريني اسوا ايام حياتي طول عمرك بتزلني بالعيشه معاك وكانك مفضل عليا بيها عمرك ما قولت لنفسك اني بنتك واللي بتعمله معايا واجب عليك طول عمرك بتزلني بكل حاجه تعملها وتجبها ليا لاكن صابر كان عكسك هو كان بيعمل كل اللي عليه بس علشان يخليني مبسوطه يا عثمان عمري ما هسمحك علي باعد ابني وجوزي عني

يبتسم عثمان وهو لم يتأثر بكلمه واحده من الذي قالتها الأن ويقول.طليقك يا لين متنسيش انه طلقك

تنظر اليه لين وتقول.وبسبب مين عمل كده بسببك انت يا عثمان انت خربت بيت بنتك وخليتها تبعد عن جوزها وابنها وياريتك استكفيت علي كده لا انت عايز تخرب حيات بنتي اللي عمري ما هقبل ان تعمل معاها ده

يضحك عثمان ويتركها ويقول.لا ما انا هجبها وهخليها تجي وتعمل اللي انا عايزو غصب عنها يا لين بنتك هتكون هنا في الاقل من اربع ايام هخليها ترجع غصب عنها وتتجوز اوس

نهي حديثه ويذهب إلى خارج الغرفه تنظر خلفه لين وتجلس علي السرير وتبكي بقوه كبيرة وتضع يدها على وجهها وهي تفكر بحديث هذا الاب القاسي الذي لا يفرق معه شئ سوا الذي يريد يفعله ولا يهمه اذا كان صح ام غلط لا يفرق معه

يخرج من غرفة لين ويذهب الي غرفته ويدخل ويجلس علي السرير ويره بالذي يدخل الغرفه بعد ان فتح الباب بعنف ويقول بغضب شديد.انت عرفت غرام فين يا جدي

ينظر اليه عثمان ويميل برأسه بخفه ويقول.هي راحت مصر

اوس بصوت عالي.وايه اللي خلها تروح علي هناك واحنا ملناش حد في مصر اصلآ

عثمان بغضب شديد.اووووووس صوتك عالي اوي متنساش انا مين واطي صوتك شويه

يغضب اوس منه اكتر لاكن يمسك حاله لكي يأخذ الذي يريده ويتزوج غرام كما يريد ويذهب يقف أمامه ويقول بهدوء متصنع.اسف يا جدو بس انا متعصب من هدوئك وسكوتك ده انت المفروض تنزل مصر علشان تجيب غرام وترجع اسمك زي ما كان انت عارف احنا خسارنا ايه بسبب اللي عملته غرام ولازم نفكر كويس هي ممكن تكون فين

ينظر اليه عثمان وينظر أمامه ويقول اوس بتفكير شديد.هي ممكن تكون راحت لابوها يا جدي

ينظر اليه عثمان ويقول.لا مستحيل لين تبعت غرام لابوها بعد اللي حصل بينهم هما اتفقوا انها هتاخد غرام وهو هياخد ابنهم التاني ومفيش واحد فيهم يرجع لتاني ولين عارفه ان صابر هيرفض غرام ومش هيخليها معاه بعد اللي حصل بينهم (ده علشان انت واطي وابن كلب مفكر الناس كلها زيك يخربيتك عصبتني)

اوس بغضب شديد.اومل هتكون راحت فين يا جدي وليه اختارت مصر بالذات ما كان ممكن تروح لمكان تاني

ينهض عثمان ويسير الي الامام ويقول.هما اكيد فاكروا ان احنا عمرنا ما هنتخيل ان غرام تروح مصر وعلشان كده راحت هناك

يغضب اوس بشدة من برود عثمان فهو من المفترض يغضب أكثر لاكن هو يتعامل بهذا البرود الذي يغضب اوس بشدة منه ليقول اوس بغضب شديد وهو لم يلاحظ ماذا يقول ولمن.انت ليه بارد كده واحد غيرك المفروض يقلب الدنيا فوق راس الكل علشان يعرف حفيدته فين مش انت قاعد هنا بكل برود وم

قطع حديثه عثمان الذي صفعه بجميع قوته وقال بصوت عالي بشدة.اخرس يا حيوان وشوف نفسك بتقول ايه وانا بفكر بعقلي علشان كده لازم اكون هادي العصبيه دي مش هتستفاد منها في حاجه فاهههههم

ينظر اليه اوس ويذهب الي الخارج دون كلمه واحده ويذهب الي غرفته ويمسك زجاجه خمور من الذي يوجودين علي الطاوله ويرفع زجاجه علي فمه ويشرف منها بشرها شديده وهو يفكر بهذه غرام ويفكر بالذي يفعله لكي يعرف أين هي الآن ينزل الزجاجه من علي فمه ويقول وهو ينظر امامه.هجيبك يا غرام لو كنتي تحت الارض هجيبك وهتجوزك كمان واللي رفضتي تعملي وهربتي بسببه هخليكي ترجعي وتعملي برضيكي او غصب عنك اصبري عليا يا غرامي

نهي حديثه وهو ينظر أمامه ويفكر بغرام ويشرب من زجاجه الخمور الذي بيده ويجلس علي السرير وهو يتخيل غرام معه وبين يده ويفعل بها ما يشاء فهل احلام هذا الشاب سوف تكن سبب كبير لموته وحجيم حياته ام ماذا يحدث به

في صباح يوم جديد تفتح غرام عينيها وهي تشعر بيد تمسح علي شعرها بهدوء تنظر الي من يفعل ذلك تره موسي لتبتسم اليه ويقبل موسي وجهها ويقول.صباح الخير يا قمر

تبتسم غرام وتقول.صباح النور

ينظر اليها موسي ويقول.قومي يلا علشان تفطري انا عملتلك الاكل يلا

تنظر غرام الي الطعام الذي فعله اليها موسي وتنظر اليه وتعلم بأنه يفعل ذلك لكي لا تشتاق الي والدتها ولكي لا تتذكرها لتذهب الي أحضانه ويضمها موسي بقوه وتقول غرام.ماما بتعمل حاجات كتير اوي غير الاكل يا موسي

يغلق موسي عينيه بقوه كبيرة ويقول.وانا مليش دعوه باللي هي بتعمله يا غرام انا عملتلك الفطار علشان ابوكي نايم ومش هيصحي دلوقتي وانا نازل ومش عايزك تفضلي جعانه بس

تنظر اليه غرام وتقول بابتسامة وهي تضع يدها على وجهه.انت معقول موحشتكش ماما يا موسي معقول كل السنين دي محستش انك عايز تشوفها

يبتعد موسي عنها ويقول ببرود.كلي وانا نازل علشان عندي شغل يا غرام خلي بالك من نفسك ومتنزليش تحت ولو عايزه تقعدي مع حبيبه اتصلي بيها وخليها تطلع تمام

تفهم غرام بأنه يتهرب من سؤالها لتميل اليه فهي لا تريد ان تضغط عليه الآن ويقبل موسي رأسها ويذهب الي الخارج وتسمع غرام صوت غلق الباب لتنظر الي الطعام الذي علي الطاوله وتتسطح مره اخرى وتمسك الوساده وتضمها الي الاحضانها وتغلق عينيها بقوه كبيرة وهي تتذكر ما حدث معها في الأمس وتتذكر والدتها فهي تريد ان ترها بشدة تغلق عينيها وبعد وقت من التفكير بلحظاتها مع والدتها تسمع صوت دق علي الباب لتنظر أمامها وتستغرب من هذا الذي يدق لاكن تفكر بأنها حبيبه لتنهض وتذهب الي الباب وتفتح وتره الشخص الذي لم تتوقع أن تره الآن تره جبل الذي نظر اليها تنظر اليه غرام وتتذكر ما فعله الأمس وتتذكر شكله وهو غاضب لتخاف منه بشدة ويقول جبل ببرود.ابوكي فين

تنظر اليه غرام ولا تستطيع ان ترد عليه وتبقي وقت علي هذا الوضع وينظر جبل الي عينيها ويبقون علي هذا الوضع لفترة لم يتذكرون كم كانت واخيرأ تنطق غرام بصعوبه شديده وتقول بصوت متقطع.ن..نايم

وكانت ان تغلق الباب لاكن يضع جبل قدمه ويمنعها تغلق هذا الباب وتنظر اليه غرام وهي تخاف منه بشدة بالفعل وتركض الي غرفتها ينظر خلفها جبل ويدخل الي الداخل ويغلق الباب خلفه ويذهب الي غرفتها يرها تعطي ظهرها وهي تفرق بيدها بقوه وتوتر شديد ليبتسم عليها وهو يعلم بماذا تفكر الآن ويقترب منها بشده ويقول بجانب اذنها.مفيش داعي للخوف ده علي فكرة انا مش باذي علي اللي يقرب ناحية حاجه تخصني

تتفزع غرام بشدة من صوته وتلف بسرعه وكانت ان تقع لاكن يمسك يدها جبل بسرعه ويسحبها اليه لتضرب في صدره بقوه كبيرة وتنظر غرام اليه وهي قريبه منه لهذه الدرجه وتلاحظ ملامحه الرجوليه الذي تجعل جميع بنات حواء تترمي اسفل قدمه فهو وسيم الي حد كبير لم تلاحظه غرام الي الآن يبتسم جبل عليها وعلي توهانها الواضح بشدة وينظر الي شفتيها الذي لم تختفي من عقله ولم تبتعد عن باله ويغلق عينيه لكي يسيطر علي رغبته بتقبليها الآن يحاول ان يسيطر علي حاله فهو لم يحدث هذا معه في حياته وتنتبه غرام الي حالها وتسحب حالها منه بعنف شديد لتقع علي السرير بقوه كبيرة ويقع جبل عليها بعد ان سحبته معها من الجاكيت الذي يرتدي كان هو من الممكن ان يمسكها ولم يجعلها تقع من الأساس لاكن لا يكن القاضي إذا ما استغل هذه الفرصه الذي أتات اليه بهذه السهوله ويقع جبل عليها وينظر اليها وتغضب غرام بشدة وتقول.ايه اللي انت عملته ده

ينظر جبل الي شفتيها ويقول.انتي اللي غبيه وبتعملي حاجات مش عارفه عواقبها هتكون ازاي

ترفع غرام يدها لكي تبعده عنها لاكن يمسك جبل يدها ويضعها فوق رأسها وهو يمسكها بيده الاثنين وينظر جبل اليها وينظر الي مقدمة صدرها الذي تظهر امامه بهذا الاغراء الشديد الذي جعل الدماء تفور وتضرب عقله بعنف شديد وتنظر غرام اليه وتقول بتوتر وخجل شديد.جبل ابعد

ينظر اليها جبل وينظر الي شفتيها ويقول بهمس اليها.يحرق ميتين واللي جابوا جبل يا شيخه

(ميتين جبل في قبورهم.وانا مال امي يا جدع 😂😂 معلش مقدرتش معلقش في دي كملوا كملوا)

تبتسم غرام بعدم ارادتها وهي تسمعه بخجل شديد وتقول.ابعد مينفعش كده

ينظر جبل الي عينيها ويمسك يدها بيد واحده ويضع يده على شعرها وينزل علي شفتيها ويمسكهم بين إصباعه ويشعر بنعومتهم أسفل اصباعه وتغلق غرام عينيها باستمتاع غريب بشدة من فعلته ويمسح جبل بأصبعه علي شفتيها ويبلع ريقه بصعوبه شديده وهو ينظر اليهم وينظر اليها وهي تغلق عينيها بقوه كبيرة ويغلق جبل عينيه لكي يعود اليه عقله فهو لم يكن خائن في يوم ولم يكن الآن ويفعل شئ معها يهز ثقه صابر وموسي به ليبتسم وهو يقول في داخله.يبقي نلعب علي خفيف بس دلوقتي

ويقترب جبل منها بشدة ويقول وشفتيه تكاد تلمس وجهها.مالك يا فله انتي لسه خايفه مني ولا ايه

وأخيراً تفيق غرام من حالتها وتنظر إليه بغضب وتقول.لا مش خايفه بس اوعي مينفعش اللي بتعمله ده وعيب

جبل وهو ينظر الي مقدمة صدرها بوقحة شديده.ومش عيب لما تفتحي الباب ونص صدرك طالع كده

تشهق غرام بقوه وخجل شديد من وقحته وتقول.انت بتقول ايه اوعي

وتحاول غرام ان تجعله يتركها وتتحرك حركه جعلت عقل هذا القاضي يغيب عنه من هذه الحركه وينظر اليها وجسدها يهتز أمامه بهذه الطريقة ليضغط علي شفتيه بوقحه ويقول.شكلك مش هتجبيها لبر ومش هترتاحي غير لما اعمل اللي في دماغي دلوقتي

تشعر غرام بأنه يقصد شئ وقحه مثله لتضغط على شفتيها بقوه وخجل شديد ليمسك جبل شفتيها بسرعه ويقول.تؤ تؤ مينفعش يا فله دي املاك ناس متقربيش منها احسنلك

تستغرب غرام بشدة وتقول.املاك ناس ازاي وبعدين اوعا بقي وبلاش اللي بتعمله ده

ينظر اليها جبل ويبتسم وينهض من عليها ويسحبها لتقف أمامه فهو لا يضمن حاله ماذا يفعل اذا رآها وهي تتسطح أمامه بهذه الملابس الذي تريدها فهي ترتدي

وينظر اليها جبل ويقول.روحي يا بت البسي هدوم زي الناس وتاني مره متفتحيش الباب ولا تقعدي بلبس ده

تضع غرام يدها علي خصرها وتقول بغضب.وليه انا قاعدة في بيتي واقعد واعمل اللي انا عايزه

يسحبها جبل اليه بقوه كبيرة ويقول وهو يجز علي اسنانه بقوه.انتي تسمعي الكلام من غير ولا حرف انا لسه منستش اللي عملتي امبارح فا لمي دورك معايا علشان مسودش عشتك فاهمه

تنظر اليه غرام وهي قريبه منه بشدة وتقول برغم خوفها الشديد منه.لا مش فاهمه وانا معملتش حاجه تستاهل كل اللي عملته وبتعمله انا قاعده في بيتي انتي المعارض كل حاجه لا بره ولا جوه

جبل وهو يجز علي اسنانه بقوه وتسمع غرام صوت احكاكهم من الغضب الشديد.لبسك ده ميتقعدش بي غير في أوضة النوم وكمان لما تتجوزي تلبسي لجوزك غير كده لا وتغيري طريقة لبسك دي علشان مكسرش دماغك اللي عايزه تكسير دي فاهمممممممه

تخاف غرام من صوته واومالت براسها من خوفها وينظر جبل اليها ويقترب منها ويقول بجانب اذنها.احبك وانتي مطيعه كده خليكي كده علي طول يا فله هتكوني قمر اوي

تغلق غرام عينيها بقوه من شعورها وقلبها الذي يدق بعنف وقوه شديده الآن وتحاول ان تعود لعقلها وتقول.انا مسميش فله انا اسمي غرام اسمي حلو وسهل اوي علي فكرة بلاش فله دي

يضحك جبل بخفه ويقول بهمس مثير بشدة.اسمك سهل عليا بس مش هيكون سهل عليكي يا بت الحج صابر

تغلق غرام عينيها بقوه كبيرة وهي تشعر بقلبها سوف يخرج من مكانه ويبتعد جبل عنها ويقول وهو يذهب الي الخارج.ابقي قولي لصابر اني جيت ولاقيته نايم وهبقي اجيله بليل

تنظر غرام خلفه وتسمع صوت الباب يغلق لتضع يدها مكان قلبها وهي تشعر به يدق بعنف شديد وتحاول ان تهده قليلا وتجلس علي السرير وهي تحاول ان تمتلك اعصابها بعد انهيارها من هذا القاضي فماذا سوف يحدث بهذه الفتاه بسبب هذا القاضي بعد

كان ينزل علي الدرج وهو يبتسم علي هذه الفتاة يره بالذي تقف امام شقته ومن الواضح عليها ان كانت تدق الباب لكي يفتح اليها لاكن لا احد يفتح اليها تنظر اليه وتقول.انت كنت بتعمل ايه فوق يا جبل

يستكمل جبل طريقه وينزل علي الدرج ويقول.كنت عايز الحاج صابر يا صفاء

تمسكه صفاء قبل ان ينزل وتقول.وكنت عايزو في ايه يا جبل دلوقتي

جبل بغضب.في ايه يا صفاء هو تحقيق ولا ايه سيبني دلوقتي علشان مش فاضي

وكان ان يذهب لاكن تمسك صفاء ذراعه وتقول.لا كلمني زي ما بكلمك يا جبل تقدر تقولي كنت عايز صابر في ايه دلوقتي

يضغط جبل علي شفتيه بقوه ويقول.صفاء انا مش فاضي لي لات الحرايم ده انتي واحده فاضيه ومفيش واركي حاجه لاكن انا واريا مليون حاجه في دماغي انزلي العبي بالابره والخيط بتاعك وسيبني دلوقتي

تنظر اليه صفاء وتنزل دمعه منها وتقول.معقول بتكلم امك كده يا جبل

جبل بغضب.امي معرفش مالها علي الصبح ماسكه فيا ومش راضيه تسيبني اشوف اللي ورايا مالك يا صفاء علي الصبح

تمسح صفاء دموعها وتقول.عايزك نحدد معاد فرحك يا جبل

ينفخ جبل بقوه كبيرة وينظر اليها فهذه السيده لم تجعله يستمتع بالذي فعله مع هذه الفتاه وهذا يجعله يغضب منها اكتر ليبتسم بتصنع ويقول.طيب بعدين يا صفاء مش دلوقتي

تقف صفاء أمامه وتقول.لا دلوقتي يا جبل حدد معاد تتجوز في

يمسح جبل علي وجهه وينظر اليها ويفكر قليلا ويقول ببرود.تمام يا صفاء عدي من هنا لتلاتين يوم هيكون فرحي بس حضري نفسك علشان تحسبي علي الجوازه دي

نهي حديثه ويسحب يدها من عليه وينزل الي الأسفل تنظر خلفه صفاء وتفكر في قرارها صحيح ام ماذا فا موفقة جبل بهذه الطريقة تقلقها بشدة ولا تجعلها تطمئن لهذا الزوج لاكن تقنع حالها بأنه لم يكن سعيد بحياته سوا بهذه الطريقة وتنزل الي الأسفل وهي تسعد بشدة بأنها ستزوج ولدها بالذي تريدها وسوف يفعل كما تريد

يخرج جبل من المنزل ويرفع يده ويفرد ظهره وينظر الي هذا الذي يخرج من منزل عاصم ليبتسم ببرود ويقول هذا الذي خرج.منور يا قاضي

ينظر جبل الي عاصم الذي وجهه يظهر به الكثير من الجروح ويده الاثنين يوجد بهم شاش طبي وينظر الي هذا ويقول.عارف ياخويا

ينظر عاصم الي الشاب ويقول وهو ينظر الي جبل.تعال يا جلال علشان نعمل اللي اتفقنا عليه

يبتسم جبل وهو يعلم بأن هذا عاصم سوف يجمع ما يكره لكي يفوز عليه لظنه بأنه إذا إجمتع مع اكبر اعداءه سوف يفوز لا يتقن بأن اذا اجتمع العالم باكمله علي هذا القاضي لا احد يفوز عليه فهو سوف يفعل كل شئ ولا احد يستطيع ان يقف أمامه يقترب جبل من عاصم ليخاف عاصم بشده وكان ان يبتعد عنه لاكن يمسكه جبل ويقول.خد بس ومتخفش كده يا راجل ده احنا ولاد حته واحده معقول تكون الثقه بينا كده عيب والله

وينظر الي جلال هذا الشاب الذي تشاجر معه منذو فتره (اوعوا تكونوا نسيتوا ازعل واجيب ناس تزعل خليكم مصحصين معايا كده) ويبتسم ويقول.جزامه ولقيت فردتها ليقين علي بعض اوي بس يا رب تفلحوا بدعي من قلبي

نهي حديثه ويقف (توكتوك) كان يمر من امامهم ويركب به ويشير اليهم ويقود السائق من امامهم ويذهب الي (التوكتوك) فهو يعلم الي اين يذهب القاضي الان ينظر جبل الي المراء علي عاصم وجلال الذي يتحدثون مع بعض وواضح عليهم الغل الشديد وينظر أمامه ويبتسم بسخريه شديدة ويصل الي (الموقف) وينزل من (التوكتوك) ويره موسي يجلس في (القهوه) وهو ينظر أمامه يرفع حاجبه ويذهب يجلس بجانبه ويقول.مالك يالا بتحب جديد ولا ايه

ينظر اليه موسي ويقول.ايه اللي جاب غرام وخلها تبعد عن امها وهي مش عارفه تعيش من غيرها كده يا جبل

يرفع جبل حاجبه ويقول.مش عارفه تعيش ازاي ما هي كويسه وعايشه اهي

يتنهد موسي بقوه ويبدأ ان يسرد عليه الذي حدث في الامس وانهار غرام الشديد من اشتياقها الي والدتها ينظر جبل أمامه ويقول موسي.ايه بقي اللي يخليها تيجي وهي متعقله بامها بطريقه دي

ينظر اليه جبل وهو لا يريد ان يقول اليه السبب لكي لا يعلم بأنه يتحدث مع لين ليقول ببرود.اكيد كانت عايزه تشوف ابوها واخوها وتتعرف عليهم يا موسي

موسي بغضب.بعد كل السنين دي يا جبل انت بتفكر ازاي اشمعنا يعني دلوقتي حبت تتعرف علينا اكيد في حاجه تانيه غير الحوار ده

يضرب جبل الطاوله بقوه ويقول بصوت اعلي.يمكن امك قالتها دلوقتي عليكم يا $$$$ واكيد هي جالها فضول تعرف مين ابوها وال$$$$ اخوها وبعدين انت جاي تكلمني انا ما تروح تشوف السبب بعيد عني

ينفخ موسي بقوه ويقول.انا ابن كلب علشان بفكر معاك يا جبل

يأتي سوسته (بالشيشه) ويضعها امام جبل الذي مسك هذا الشئ وأخذ نفس كبير وينفخ الدخان ويقول.وتفكر ليه من الاساس الموضوع مش محتاج التفكير ده كله اختك كانت عايزه تشوفكم وجات خلصت

ينفي موسي ويقول.لا يا جبل ولو زي ما انت بتقول ليه لما قولتلها كلميها قالت أن امها قالتلها ان هي اللي هتتصل بيها وانها متتصلش عليها لو الموضوع عادي زي ما انت بتقول مكنتش قالت كده

ينظر اليه جبل ويقول.طب سيبك من الحوار ده وخلينا في المهم مش ناوي تبطل امها دي وتقتنع انها امك كمان

ينهض موسي ويقول.لا انا امشي احسن ما اقعد معاك يا قاضي

وكان ان يذهب لاكن يقول جبل.انا عايزها يا موسي

يلف موسي وينظر اليه ويقول.عايز ام غرام

يأخذ جبل نفس كبير من (الشيشه) ويقول.لا يا $$$امك عايز اختك تبقي ليا

يبتسم موسي ويقول.وانا مش هلاقي اغلي منك ادي لي اختي يا جبل

يبتسم جبل وينفخ الدخان ويستكمل موسي وهو يقول.بس تخلص من بت خالك وامك تكون راضيه الاول يا جبل

جبل بغضب.وانا هعمل اللي انا عايزو من غير ده يا موسي ولا هستني اذن امك ولا حد هيتحكم في قراراتي

يجلس موسي بجانبه مره اخرى ويقول.بس انا مش هخلي اختي تدخل وصفاء مش راضيه يا جبل غرام مش هتستحمل الكره ومش عايزيها تحارب حد علشان تكون معاك حارب انت علشانها وتعال خدها انا اختي مش هتحارب لاجل حد وحتي لو كنت انت يا جبل غرام تعبت من فقدان ابوها ومش هخليها تتعب تاني بطريقه دي يا تدخل عندك وانا متاكد انها هتكون مرتاحه بكل الطرق يا بلها احسن يا صاحبي

وينهض ويذهب من أمام جبل الذي أخذ نفس كبير من الشيشه وينفخ الدخان في الاعلي وينظر أمامه وهو يفكر بحديث موسي اليه الآن وهو يعلم بأنه لا يريد سوا سعادته مع شقيقته ولا يريد ان تتعب معه بهذه الطريقة يبتسم جبل وهو يفكر بالذي يفعله بعد الآن

كانت تجلس مع حبيبه الذي من فتره طويله معها فالان أتاه الليل وهي لم تتركها لكي لا تحزن لحالها فعلت جميع عمل المنزل سريعآ وصعدت لتجلس معها يسمعون صوت يأتي من الأسفل لتقول غرام باستغراب.ايه الصوت ده

تنهض حبيبه وتقول.دي قاعدة هيحلوا بيها مشكله تعالي نتفرج عليها

تتذكر غرام حديث جبل اليها لتقول بغيظ.لا خلينا هنا علشان اخوكي انا مش ناقصه كلامه ولا اللي بيعمله

تضحك حبيبه بخفه وتقول.لا تعالي هو مش هيتكلم

تستغرب غرام وتقول.ليه مش هيتكلم انتي مشفتيش شكله كان عامل ازاي امبارح

تسحب حبيبه (الطرحه) علي رأسها وتمسك الاخره الذي أتات بها لغرام وتضعها علي رأسها وتقول اليها.طول ما هو تحت عادي لاكن لو هو مش تحت مش مسموح نطلع

تنهض غرام وتقول.وده ليه

تسحبها حبيبه الي البلكون وتقول.علشان طول ما هو قاعد تحت محدش هيتجرا وهيبص لفوق علشان كده نتفجر عادي وهو مش هيتكلم لاكن لو هو مش موجود محدش هيفرق معاه حاجه تعالي بس

نهت حديثها وتفتح البلكون وتدخل بها وتدخل معها غرام وتنظر الي الاسفل تره عدد كبير من الرجال يجلسون علي مجموعه من الكراسي بشكل دائري وتنظر غرام اليهم جميعاً لا تره هذا القاضي لتنظر الي حبيبه وكانت ان تتحدث لاكن تره بالذي يقف امام هذا المجمع وهو(توكتوك) وينزل منه جبل ومعه موسي وبدر معهم أيضاً وينهضون جميع الرجال كبير وصغير من ان يرون هذا الشاب لتنظر غرام اليه باستغراب شديد وتقول وهي تنظر الي حبيبه.هو في ايه

تضع حبيبه ذراعها علي كتف غرام وتقول.يا بنتي ده القاضي وكل اللي دول موجودين علشان ياخدوا منه كلمه ينفذوها وتحل المشكله هو اللي بيحكم الحته دي ومحدش يقدر يرفض كلمته

تنظر غرام الي الأسفل وتره جبل يجلس ويأتي شاب يضع امامه (الشيشه) وياخذ جبل نفس كبير منها وينفخ الدخان ويقول.ايه يا عزوز احنا مش هنخلص من مشاكلك ولا ايه

عزوز بخوف منه.والله ما عملت حاجه المره دي يا قاضي انا جاي هنا زيي زيك معرفش ايه اللي حصل

يقف أمامه شاب ويقول بغضب شديد.متعرفش ايه اللي حصل يا راجل يا ا

قطع حديثه جبل الذي قال بصوت عالي.مصطفي انا قاعد في ايه اومل

ينظر اليه مصطفي ويقول.اعزرني يا عم جبل بس اللي بيحصل ده لا يرضي الدين ولا ربنا واكيد مش هيرضيك انت كمان

يأخذ جبل نفس كبير من (الشيشه) ويقول.ارغي وقول ايه اللي حصل

ينظر مصطفي الي عزوز وينظر الي جبل ويقول.زي ما انت عارف انا كنت خاطب بت عزوز من سنه ونص وكنا انا وهو متفقين علي كل حاجه واني هتجوز مع امي مش كده

يميل جبل برأسه ويقول.وكان المفروض دخلتك بعد شهرين

يشعر مصطفي بالراحه قليلا ويقول.وهو جاه وغير كل ده وقال انه مش عجبه وبعد كده قالي ان كل شئ قسمه ونصيب وبعت الحاجه مع ابنه وبعدها مكلمش يومين القي بنته مخطوبه لابن خالتها اللي رجع من الكويت

ينظر جبل الي عزوز ويقول.جري ايه يا عزوز هو كان متفق مع راجل ولا لموخذه $$$$

عزوز بخوف.لا راجل يا قاضي بس الدنيا غليت والحال مبق

جبل بغضب شديد وصوت افزع الجميع.غليت ايه يا راجل يا ناقص هي بايعه دي بنتك يا $$$$ ايه الهبل ده

يخاف هذا الراجل بشدة منه وينهض ويقول.بنتي ومش عايز اجوزها لواحد زي ده يا قاضي هي جالها ابن خالتها احسن منه مليون مره يبقي ليه اظلمها معاه انت مترضاش بظلم

يأخذ جبل نفس كبير من (الشيشه) ويقول.اترزع وبلاش تتكلم احسن ما اقل منك

يجلس هذا الراجل دون ان يتحدث وينظر الي مصطفي وهو يتوعد لهو وينظر جبل الي مصطفي ويقول.وانت عايز ايه دلوقتي البت وباعت مستني ايه تاني يا حيلتها

يقترب مصطفي منه ويقول.محصلش يا عم جبل جنات بتحبني زي ما انا بحبها وهي مغصوبه علي الجوزاه دي وانا مش هخليها تتجوز غيري ومش هسيبها

ينظر اليه جبل ويعود بظهره الي الخلف ويقول.هاتوا جنات بت عزوز

ينهض عزوز ويقول بتوتر.وعايزها ليه يا قاضي احنا هنحل المشكله من غير ما ندخل فيها البنات دي بنتي وهي هتتجوز اللي انا اختاره

جبل بصوت قوي.ابعت هات بنتك يا عزوز ولم ليلتك السوداه احسنلك

ينظر عزوز اليه جبل بخوف وينظر الي ابنه الذي لم يتجرأ ان يتحدث ويميل ابنه ويذهب لكي يفعل كما يريد جبل الذي نظر اليهم وينظر الي موسي الذي نزل اليه وهمس في أذنه ببعض الكلمات ويأخذ جبل نفس كبير من (الشيشه) وتأتي فتاه ومعها والدتها تمسكها من ذراعها ينظر اليها جبل ويقول.ابوكي بيقول انك موفقه علي جوازك من ابن خالتك

تنظر هذه الفتاة الي مصطفي الذي ينظر اليها برجاء شديد بأنها تتحدث لاكن تنظر الفتاه الي الأرض ولم تتحدث وينظر إليها جبل وينظر الي مصطفي ويقول.رايك ايه يا عروسه في الكلام ده

الفتاه بصوت متقطع من التوتر الشديد.الراي رايك يا عم جبل

ينظر اليها جبل وينظر الي يد والدتها الذي تضغط علي ذراعها وتقرصها بقوه كبيرة وينظر الي حالة الفتاه ووجهها ليعود بظهره الي الخلف ويقول.موسي ابعت هات الشيخ سلطان من بيته

ينظر موسي الي شاب ويركض هذا الشاب بسرعه كبيره ويقول عزوز بتوتر.عايزو ليه يا قاضي

يأخذ جبل نفس من (الشيشه) ويقول.هيطلق امك يا حيلتها

يتحرج عزوز بشدة ولم يتحدث بل ينظر الي ابنته بغضب شديد وينظر اليه جبل وينظر الي الاعلي وياخذ باله من هذه الفتاه الذي مازالت ترقب كل شئ باهتمام كبير بالذي سوف يفعله مع هذا الشاب والفتاه يبتسم جبل ويأخذ نفس كبير من (الشيشه) وهو مازال ينظر اليها وينظر الي الجميع ويره عاصم يجلس امام منزله مع جلال ليبتسم باستفزاز شديد اليهم ويغضب عاصم منه بشدة وينظر بعيد عنه ويأتي هذا الشيخ بعد مدة قصيرة بشدة ويقول.امرني يا قاضي

ينظر اليه جبل ويقول.افتح الدفتر واكتب كتاب بت عزوز علي مصطفي يا شيخ

ينهض عزوز بسرعه ويقول.انت بتقول ايه ي

ينظر اليه جبل بنظرة كافيه ان يجعله يجلس مره اخرى دون كلمه واحده ويجلس الشيخ ويخرج مصطفي البطاقه الشخصيه الخاصه به بفرحه شديده ويقول جبل وهو ينفخ الدخان من فمه.طلع بطاقتك وحط ايدك في ايد مصطفي يا عزوز

ينظر اليه عزوز ويفعل كما قال وهو لم يستطيع ان يعترض بكلمه واحده وتبدأ بالفعل مراسم الزواج الخاصه بهذا الشاب وهذه الفتاه الذي لم تصدق ما يحدث الآن وينظر جبل الي الاعلي ويره غرام سعيده بشدة من هذا الذي يحدث فهي تريد ان هذا الشاب يتزوج هذه الفتاه الذي كان واضح عليها الحزن الشديد ويبتسم جبل علي ابتسامتها السعيده وينزل موسي اليه ويهمس بجانب اذنه وهو يقول.يعني غيرك ممنوع يبص بس انت عادي ما تتلم يا روح امك وافتكر ان دي اختي وانا مقبلش انك تقعد تبص عليها كده

ينظر اليه جبل ويقول.ابقي فكرني ارد عليك بس بعد ما نخلص من ام القاعده دي

يبتسم موسي ويقول.عيني يا قاضي

ويسمعون الذي يقول.بارك الله ليكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

يصفر بدر بقوه كبيرة ويقول.زغرطوا يا وليه منك ليها

يطلقون سيدات الحاره الزغريط بالفعل وينهض مصطفي بسرعه كبيره ويذهب الي الفتاه الذي تدعي جنات ويضمها بقوه كبيرة وتضمه جنات بجميع قوتها وينظر جبل اليهم ويبتسم وينظر الي عزوز ويقول.لما تكون عطي كلمه لواحد اوعا تخلف بيها يا ناقص ومش علشان قرشين تبيع بنتك لواحد الله اعلم هيعمل فيها ايه مصطفي هيدخل بعد اسبوعين علي نفس الاتفاق القديم

وينهض ويبتعد مصطفي عن جنات ويقبل رأسها وينظر الي جبل وكان ان يتحدث لاكن يشير اليه جبل بعد ان دق هاتفه وينظر اليه وينظر جبل الي موسي ويقول بصوت لا يصل سوا اليه.شوف مصطفي محتاج ايه علشان الجوزاه دي تمم واتصرف معاه

موسي بنفس الصوت.يمضي وصلات امانه ولا ايه النظام

ينظر جبل الي غرام الذي تسعد ويبتسم ويقول.لا سيبه ويسد في الوقت اللي يكون معاه

ويذهب الي مكان بعيد قليلاً ويفتح الهاتف علي الذي يدق ويقول.في ايه يا صبحي

صبحي بسرعه.الحق يا جبل فريده تعبانه اوي انت لازم تيجي تشوفها بسرعه

يذهب جبل الي (توكتوك) ويقول.استني انا جاي

ويركب به ويقود السائق ويقول جبل.اطلع علي$$$$$$$ يالا

اومال لهو السائق ويقود بسرعه ويصل بعد قليل وينزل جبل من (التوكتوك) ويذهب الي هذا المنزل وينظر اليه ويدق علي الباب ويخرج رجل في عمره الخمسون تقربيآ ويدخل جبل ويقول وهو ينظر اليه.في ايه يا صبحي فريده مالها

.وحشتها وكانت هتموت وتشوفك يا قاضي.يلف جبل وينظر الي صاحبة الصوت ويبتسم ابتسامه لم تظهر سوا القليل ويقترب ن صاحبة الصوت ويضمها بقوه كبيرة ويقول.اول حب في حيات القاضي





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى