رواية غرام القاضي الفصل السابع عشر 17 بقلم بيري الصياد – تحميل الرواية pdf

يخرج جبل من المنزل ويره عثمان يتحدث مع احد الرجال لكي يعلم أين منزل جبل القاضي والجميع ينظرون اليه بصدمه وهم لا يتوقعون ان يرون شخص كهذا في هذه الحاره ويمسك جبل كرسي يوجد امام احد المنازل ويجلس عليه ويقول.ايه يا عبد العزيز في ايه هنا
ينظر اليه عبد العزيز ويقول.ده الباشا بيدور علي بيتك يا قاضي هو يخصك ولا ايه
ينظر عثمان الي هذا القاضي ويعلم بأن هذا هو الشاب الذي تزوج حفيدته وينظر جبل اليه ويقول.وانت تعرف عني اني اعرف الاشكال دي يا عبد العزيز ولا ايه
عثمان بغضب شديد.ومالها الاشكال دي يالا
يبتسم جبل ويقول بوقحته المعتادة.اشكال لموخذة نضيفه بس بالعكس افهمها انت بقي
ينظر اليه عثمان وهو يغضب بشده من وقحة هذا الشاب ويقول بصوت عالي.انت بتقول ايه يا ك
قطع حديثه جبل الذي نهض ورمي الكرسي وقال بغضب شديد.في ايه يا عم انت انت جاي تعلي صوتك في حتتي انت متعرفش ان الحاره دي ليها كبير ولا حد ضحك عليك وقالك انها وكاله من غير بواب
عثمان بغضب منه.انت مين هو كبيرك وانا هخلي يريبك علشان تعرف تتكلم مع الأكبر منك كويس بعد كده
يبتسم جبل ببرود شديد ويقترب من عثمان ويقول.مليش كبير انا كبير نفسي عجبك ولا يعجبك بالغصب
ينظر عثمان اليه وهو قريب منه ويره بهذا الشاب قوة وجراءه لا يرها في شاب في حياته كان عثمان ان يتحدث لاكن يره لين تخرج من المنزل بعد ان علمت من صفاء الذي حدث ينظر اليها عثمان ويقترب منها وكان ان يصفعها بقوه لاكن يره بالذي يمسك يده قبل ان تنزل علي وجهها ويقول بغضب شديد.الزم حدودك يا عثمان بيه واوعا تفكر ترفع ايدك علي مراتي طول ما انا عايش فاهم
ينظر عثمان الي من فعل ذلك ويره صابر الذي لم يره منذو سنوات ليضحك بقوه كبيرة ويقول.مراتك اه
ويغير نبرته ويقول بغضب شديد.انت طلقتها من زمان اوي يا صابر اوعا تنساه حاجه زي دي هي دلوقتي طلقيتك مش مراتك خلاص
يبتسم جبل وتأتي عيونه علي عاصم الذي يقف وهو يتابع ما يحدث بابتسامة شماته ليفهم علي الفور بماذا يفكر عاصم الآن ويره غرام تخرج من المنزل مع حبيبه وهي ترتدي
وتضع (طرحه) علي رأسها بعد ان اعطيتها اليها حبيبه لكي لا يغضب جبل الآن يبتسم جبل ببرود ويره لين تقف بجانب صابر الذي وضع يده على كتفها وتقول لين وهي تنظر الي عثمان.رجعتلوا يا عثمان جوزي ورجعتلوا تاني
يتصدم عثمان بشده ويأتي علي حديثها موسي وينظر الي لين وصابر الذي ابتسم وتصل سيارة اوس ومعه فوزي وينزل اوس من السياره وينظر الي غرام ويذهب اليها بسرعه ويقول.غرام ان
قطع حديثه وهو يره الذي يمسك يده بقوه كبيرة بعد ان كان يضعها علي غرام ويلويها خلف ظهره ويسحبه اليه ويقول بهمس مخيف بشدة.ايدك يا توحشك يا ننوس عين امك
ينظر اوس الي هذا القاضي بطرف عينه ويقول بغضب ووجع شديد.سيب ايدي انت بتعمل ايه
يرمي جبل علي الأرض بعنف وقوة شديده ويقول.يلا يا عثمان خد حفيدك ال$$$$ ده ومشفش وشك هنا تاني
عثمان بغضب شديد.وانا مش هموت علشان اقعد هنا يالا انا عايز بنتي وحفيدتي ومش هاجي الإمكان الزباله دي تاني
صابر بغضب شديد.ملكش عندي حد يا عثمان باشا مراتي وبنتي هيفضلوا معايا وفي بيتي ومش هيطلعوا من هنا
عثمان بغضب شديد وصوت عالي.بيتك ايه يالا انت بتسمي الخرابه اللي عايش فيها بيت انا جاي علشان اخد لين وغرام انا مش هخليهم يعشيوا معاك لحظه واحده بعد كده
صابر بصوت عالي.وانا قولتلك بنتي ومراتي مش هيتحركوا معاك خطوه واحده غور انت من هنا وانساهم من دماغك خلاص
كان عثمان ان يتحدث لاكن يحرك جبل رقبته ويقول.وعهد الله لو مطلعتش من الحاره دي خلال خمس ثواني لا اعمل معاك حاجه هتقل منك اوي يا عثمان
كان عثمان ان يتحدث لاكن يلكم جبل اوس الذي كان يقف بجانب عثمان وهو يغضب من هذا الشاب بشدة بقوه كبيرة ويقول بصوت عالي.الخمس ثواني خلصوا يا غبي
تشهق لين بقوه وهي تره جبل يسب والدها وهذا لم يفعله احد في حياتها ويلكم جبل اوس علي وجه الآخر ويرفع اوس يده لكي يلكم جبل ليرد اليه الذي يفعله لاكن يلف جبل ويمسك يده ويلويها بقوه كبيرة خلف ظهره ويمسك إصباعه بيده ويكسرهم ليصرخ اوس بقوه ووجع شديد ويقول عثمان بغضب شديد وهو ينظر الي الحراس.انتوا مستنين ايه حوشوا الحيوان ده
كانوا الحراس ان يتحركون بالفعل لاكن يره عثمان بالذي يمسكه من الخلف ويضع السكين علي رقبته ويقول.تلاته بالله العظيم اللي هيتحرك خطوة واحده لا اطير دماغه دلوقتي
تتفزع لين بشدة وتقول بصراخ.لاااا يا موسي اوعا تعمل كده اوعا علشاني انا
ينظر موسي الذي يمسك عثمان من الخلف ويضع سكين علي رقبته وينزع السكين في رقبته بخفه وهو يرها تنزل دموع من الذي يفعله وكانت لين ان تقترب منه لاكن يقول موسي بغضب شديد.صاااابر شوف مراتك
يمسك صابر لين وهو يره جبل يمسك اوس ويضرب ضرب مبرح وهو يلكم به بقوه كبيرة وهو كان ينتظر هذا القاء منذو ان علم بأن هذا الحقير يريد يتزوج غرام ويمسكه جبل من قميصه ويضرب جبهته بانفه وجبهته بقوه كبيرة ليقع اوس بوجع شديد وتنظر غرام اليه ولا تعرف لماذا لاكنها شعرت بفرح بالذي يفعله جبل بهذا الشاب الذي كان دائما يعرض طريقها ويزعجها ويلكم جبل اوس بقوه كبيره وتقع اسنان اوس بعنف شديد وهو لا يستطيع ان يفعل شئ ام غضب هذا القاضي ويقول جبل بصوت قوي.بدر ربط كل حراس الباشا انت والشباب
يركض احد الشباب الي (المحل) الخاص به ويخرج الكثير من الاحبال ويرمي الي بدر ويمسك بدر الحبل ويمسك فوزي الذي لم يستوعب شئ ولا يعلم ماذا يفعل فموسي يمسك عثمان واذا تحرك حركة واحده سوف يقتله بتأكد ويتحرك فوزي بعنف لكي يتركه بدر الذي يمسكه بقوه ليقول بدر بغيظ شديد.بس يا عجل يا بقرة انت وخليني اربطك بهدوء علشان لو محصلش ده جبل هيربطني مكانك اصبر بقي يلعن شغلك العكر
نهي حديثه وهو يلوي يده خلف ظهره ويربطها بقوه كبيرة وفوزي يتحرك بعنف لكي يتركه ويرمي بدر علي الأرض بعد أن ربطه جيد وينفخ بقوه ويقول.داهيه تاخدك يا $$$ ما اوسخ منك غير اللي مشغلك
يمسكون شباب هذه الحاره بالكامل باقي رجال عثمان عاده عاصم الذي ينظر إلى جبل بغضب شديد وهو يره يضرب اوس بقوه وعنف شديد وكأنه كان ينتظر هذا القاء واخيرأ اتاه اليه وينظر عاصم الي شباب الحاره الذي سيطرون علي رجال عثمان فهم يفدون جبل برقبتهم ويفعلون كل شئ لاجله ويغضب عاصم بشده وهو يره جبل يفوز هذه المره تركض لين بسرعه كبيره الي جبل وتقول بصراخ عالي.جبببل بس كفايه هتقتلوا في ايدك يا ابني كفايه
يضرب جبل اوس بقدمه بقوه كبيرة ويقفد اوس الوعي علي الفور دون ان ينطق بشئ فهو لم يعد يتحمل أكثر من الضرب المبرح الذي اخذه من هذا القاضي وينظر جبل الي عثمان الذي لم يصدق الذي حدث الي الان ويأتي شاب بكرسي ويضعه امام جبل ليجلس جبل عليه وتأتي والدة عاصم بكوب ماء وتعطي اليه وتقول.اشرب يا حبيبي انت اكيد تعبت
يغضب عاصم من والدته بشدة فهي تحب جبل بشدة وهذا الذي يجعل عاصم يغضب منها دائما ويمسك جبل كوب الماء ويأخذ شرفه منه ويبصق علي الأرض وهو ينظر الي عثمان الذي لا يعرف ماذا يفعل ويشرف جبل من الماء وينظر الي غرام الذي لا تستوعب ماذا يفعل هذا القاضي وينظر إلى عثمان ويشير الي موسي ان يتركه وبالفعل يتركه موسي ويذهب الي غرام ويضمها الي الاحضانه وهو يعلم بأنها تشعر بخوف من الذي يحدث وهو يريد ان يجعلها تطمئن ينظر اليه جبل ويضع قدم علي الاخره ويرمي الماء الذي معه علي اوس الذي اتفزع بشدة ولا يستطيع ان يحرك جسده من الالم الذي يشعر به ويقول جبل.ايه يا عثمان بلمت كده ليه ما تظبط نفسك يا راجل عيب علي مكانك في البلد
وأخيراً يستطيع عثمان ان يتحدث ويقول بغضب شديد وصوت عالي.انت عملت ايه يالا انت مش عارف انا مين ولا ايه
يبتسم جبل وينظر الي والدة عاصم ويغمز اليها غمزة فهمتها جيد لتذهب الي منزلها وينهض جبل ويقف امام عثمان ويرفع يده ويمسح علي المنديل الذي يوجد في جيب البدله الذي يرتدي ويقول.قبل ما تيجي هنا سالت علي كبير الحارة يا عثمان ولا جيت وانت عبيط ومش فاهم حاجه
يرفع عثمان يده لكي يصفع هذا الشاب الذي يقول هذا الحديث اليه وكان ان يصفع جبل بالفعل لاكن يمسك جبل يده بقوة كبيرة ويشهقون الجميع بصدمه شديده الي الذي كان يفعله عثمان الآن فلا احد تجرأ علي فعل هذا الشئ مع جبل وتخرج غرام من احضان موسي وتنظر الي يد عثمان الذي مازالت ترفع في الاعلي وجبل يمسكها ويضغط جبل عليها بقوه كبيرة ويقول.شكلك لسه مش عارف انت بتلعب مع مين يا عثمان
يسحب عثمان يده منه ويقول بغضب شديد.شكلك انت مش عارف انا مين يالا انا عث
قطع حديثه جبل الذي أشار إليه وقال.هششششش مش ناقصين صداع صوتك اللي فرحان بي ده تروح تجعر بي في قصرك مش عندي هنا مفيش غير صوت واحد بس اللي يعلي وهو صوت جبل القاضي
يتصدم عثمان بشده من هذا الشاب ويمسك جبل المنديل الذي مع عثمان ويمسح به يده ويره موسي كلب عاصم يركض بسرعه كبيره الي الخارج ليفهم بماذا يفكر جبل الآن ليبتسم وتذهب لين تقف امام والدها وتقول بغضب شديد.انت جاي هنا ليه يا عثمان باشا عايز مني ايه تاني انا سبتلك بيتك وقصرك وجيت هنا ومش عايزه منك حاجه بس ابعد عني
يقف كلب عاصم بجانب جبل وينظر اليه عاصم ويغضب بشدة ويتعهد بأنه يقتل هذا الكلب ووالدته الذي جعلته يخرج لجبل وينظر إليها بغضب شديد ويمسك عاصم لين من ذراعها ويقول بصوت عالي.انتي هتجيبي بنتك وهتيجي معايا يا لين والا هحرق المكان ده باللي في وهخليكي تندمي طول عمرك يلا روحي هاتي بنتك وتعالي
نهي حديثه وهو يدفشها وكانت ان تقع لاكن يمسكها موسي بسرعه كبيره وينظر الي عثمان بغضب شديد ويرفع هذه العصا الذي توجد في الأرض بقدمه ويمسكها بقوه كبيرة ويرميها علي قدم عثمان بقوه كبيرة وكان عثمان ان يقع علي الأرض وهو يتألم بشدة فهذه العصا كبيره وموسي رامها بطريقه تجعله يتالم بشدة ويقول عثمان بغضب شديد.انت عملت ايه يا حيوان
موسي بصوت عالي بشدة.لوله انك ابو امي كنت عملت معاك تصرف يزعلك دلوقتي لم شوية ال$$$$$ اللي مشغلهم وامشي من هنا والا قسمآ برب العزه لا اقتلك ولا هتفرق في حاجه
تنظر لين الي موسي وتنزل دموعها بفرح بأنه قال والدته ويضع جبل منديل عثمان ان فم الكلب الذي ركض بسرعه كبيره الي عثمان ويهجم عليه بقوه كبيرة ليقع عثمان ويقع الكلب فوقه وهو يعض به ويصرخ عثمان بصوت عالي والم شديد وتنظر لين الي والدها وتركض اليه وتحاول ان تدفشه الكلب عنه لاكن هذا الكلب قد أخذ الأمر من جبل ولم يترك عثمان ان وكان يقضي عليه وتقول غرام بصراخ وبكاء.جددددددو
وكانت ان تركض اليه لاكن يمسكها جبل بقوه ويقربها منه تنظر اليه غرام وتقول بدموع شديده.جبل كفايه علشان خاطري كفايه متخليش الكلب ده يعمل في كده علشان خاطري انا المره دي كفايه ووقف الكلب ده
ينظر اليها جبل ويصفر بفمه ليقف الكلب وتمسك لين والدها وتقول وهي تساعده ينهض.قوم يا بابا قوم معايا
ينهض عثمان بمساعدة لين بتعب ووجع شديد وهو لم يعد يتحمل ويقول جبل وهو مازال ينظر الي غرام.موسي حمل رجالت الباشا وحفيده في العربية وارميهم قدم مستشفى الحمير اكتر حاجه هتنفعهم دلوقتي
يشير موسي الي شباب الحارة وبدر الذي ركض لكي يأتي بسيارة وينظر جبل الي عثمان ويقول.المره دي هخليك تروح انت علي رجلك يا عثمان بس المره الجايه موعدكش علشان كده احسنلك تحافظ علي نفسك كويس انت راجل كبير ومش حمل ضربه واحده برضو
نهي حديثه بغمزه الي عثمان الذي نظر اليه بغضب وغل شديد يكبر بداخله لهذا الشاب وجميع ما يوجد بداخل هذه الحاره ويذهب عثمان الي اوس لكي يجعله ينهض فهو لم يوجد به شئ سليم ولم يعد يتحرك ليذهب موسي ويقول وهو يسحب اوس بعنف شديد.عنك انت يا عثمان باشا وانا هشرف علي وصوله علي المستشفى بنفسي علشان يعلجوا كويس اطمن
يسحب جبل غرام ويذهب بها الي داخل المنزل وينظر إليها ويمسح دموعها بيده ويقول.مفيش داعي انك تعيطي علي واحد زي ده يا غرام كفايه
تنظر اليه غرام وتترمي بين الاحضانه بقوه كبيرة وتبكي بعنف شديد ينظر جبل أمامه ويضمها الي احضانه بقوه كبيرة وتقول غرام ببكاء شديد.ده جدو يا جبل هو مكنش وحش والله مبقاش كده غير لما لما
ينظر جبل أمامه برفعة حاجب ويقول.لما ايه يا غرام
لم تستطيع غرام ان تتحدث وهي تبكي بقوه كبيرة ليضمها جبل بقوه اكبر ويقول.غرام اهدي شويه وكلمني زي الناس ايه اللي حصل
تنفي غرام براسها وهي لا تستطيع ان تتحدث لينفخ جبل بقوه كبيرة ويره موسي يدخل المنزل وينظر اليه بغضب شديد ويذهب ويسحب غرام منه ويضمها هو الي أحضانه ليغضب جبل اكتر ويقول.في ايه يالا
موسي بغضب أشد وصوت عالي.في اني قولتلك ابعد عنها لحد ما تكتب عليها يا جبل
نهي حديثه ويذهب مع شقيقته الي الاعلي لينظر خلفه جبل وينفخ بغضب شديد ويره صابر ولين يدخلون ومعهم صفاء الذي كانت معهم في الأسفل أيضا وتركض حبيبه الي الاعلي وينظر جبل الي لين ويعلم بأنها تحزن منه ومن الذي فعله اليوم ليذهب ويقف أمامها ويضع يده علي ذراعها ويقول.ايه يا لينو مالك لويه بوزك كده ليه
لين بغيظ شديد.يعني مش عارف ليه يا جبل تقدر تقولي ايه اللي عملته ده
جبل برفعة حاجب.كنتي عايزهم يجي يعلموا عليا في حتتي يا مرا ولا ايه وبعدين ابوكي اللي راجل مش تمام ومبيفهمش بالكلام اعملك ايه انا
تضغط لين علي شفتيها بقوه وتقول.جبل امشي من قدمي انا غلطانه اني بتكلم معاك وانا عارفه انك سافل ومش بتشتري لحد حاجه
يقبل جبل جبهتها ويقول.طب خلاص وفكي بوزك ده يا وليه و
قطع حديثه صابر الذي سحب لين منه ويقول بغضب شديد.ما تتلم يالا في ايه
ينظر اليه جبل ويبتسم وينظر الي لين ويقول.طب خدها علي شقتك يلا مفيش داعي انها تفضل بعيد عنك دلوقتي كله عرف انك رجعتها لذمتك تاني
ينظر صابر الي لين الذي تخاف بشدة من رد فعل موسي علي وجودها معه ويسحبها الي الاعلي وينظر جبل الي صفاء الذي تنظر إليه نظرة لا يريد ان يرها وكان ان يذهب لاكن تقول صفاء.وبعدين يا ابن بطني
جبل دون ان ينظر اليها.ولا قبلين يا ام جبل
تذهب صفاء وتقف أمامه وتقول وهي تنظر اليه.عثمان مش هيسكت علي اللي حصل انهارده يا جبل وإذا انت كسبته انهارده هو مش هيسمح انك تكسب كل مره
يبتسم جبل ويقول.مش بياخد الروح غير اللي خلقها يا صفاء وانا لا خوفت ولا هخاف من انسان علي وش الدنيا وإذا علي عثمان فهو هياخد علي عينه كل مره يقرب من الحارة دي
وكان ان يذهب لاكن تقول صفاء.الحارة برضو ولا غرام يا قاضي
يبتسم جبل ويقول بغمزه.اللي يقرب من الحاره هياخد علي عينه
ويقترب من صفاء ويهمس اليها.بس اللي يقرب من غرام هاخد روحه يا صفاء
تنظر اليه صفاء وتقول بغضب.لا انت شكل غرام جننتك خلاص يا جبل
يبتسم جبل ويميل برأسه ويقول.وخدت كل حاجه ياما
تنظر اليه صفاء بعدم تصديق الي عشق هذا القاضي لهذه الفتاه الذي لم تتوقعه وتقول.معقول بالسرعه دي يا جبل
ينظر اليها جبل ويقول.غرام ليا من اول يوم اتخلقت في ياما وانا قولتها كلمه وانا عيل مكملش سبع سنين وهرجع اقولها وانا راجل واحد وتلاتين سنه غرام بت صابر مش هتكون غير مراتي انا ومحدش هيتجوزها غيري يا ام جبل
تتذكر صفاء بأن ولدها قال هذه الجمله تماماً يوم ولادة غرام من ان رآها وتنظر إليه وهي تشعر بعشق القاضي ولاول مره تشعر بأن جبل لم يكن يسعد سوا مع هذه الفتاة وتشعر بأنه لم يحب ام يعشق فتاه سوا غرام ولحظه واحده مرات علي صفاء وتناست كل شئ وسعدت من قلبها لاجل ولدها لاكن تأتي في عقلها ابنة شقيقها وعثمان الذي تعلم بأنه لم يترك ولدها اذا فعل الذي يفكر به لتقول بغضب شديد.وبت خالك اللي خطيبها من سنه ونص يا جبل ده انت فرحك اخر الشهر
يبتسم جبل ويقول ببرود.وفرحي علي معاده اخر الشهر يا ام جبل اطمني انتي
نهي حديثه ويذهب الي خارج هذا المنزل وتنظر خلفه صفاء وهي لا تعلم بماذا يفكر ولدها وماذا يفعل الآن فهو يقول ويصرح لها بأنه يعشق غرام وهي شعرت بعشقه الشديد ومن يقول بأنه سوف يتزوج ساره تنظر صفاء أمامها وهي سوف تجن من التفكير في الذي يفعله هذا القاضي الذي لا احد يفهمه ولا احد يعلم ماذا يخطط ليفعل (يلا وروني مين اللي فهمت جبل وعارف ومتوقعه هو هيعمل ايه وقولولي توقعاتكم في اللي هيعملوا جبل)
كان موسي يجلس علي السرير وهو يضم غرام بين احضانه ويمسح علي شعرها ويقول.بس يا غرام كفايه يا حبيبتي
غرام ببكاء.انتوا ليه عملتوا كده يا موسي ليه حرام عليكم اللي عملتوا جدو مش وحش علشان تعملوا كده
يخرجها موسي من احضانه ويقول بغضب شديد.مش وحش ايه الزباله ده هو اللي فرق امك وابوكي يا غرام وانتي شوفتي عمل ايه تحت كل ده ومش وحش
تبكي غرام وتقول.والله كان كويس اوي معايا يا موسي هو بس بعد اللي عملوا اوس مبقاش زي زمان واتغير بس هو مكنش كده وكان حنون والله
يضمها موسي الي احضانه وهو لا يريدها تحزن ام تبكي بهذا الشكل ويقول.وال$$$$ اوس عمل ايه يا غرام
تغلق غرام عينيها بقوه وتقول بين شهقاتها.هو.. هو ع$$$$$$$$$$$$ وتسرد عليه غرام كل ما فعله اوس بها والصور الذي لا تعلم من أين أتات وتقول اليه بانها كانت تتزوج اوس وبانها هربت قبل خطبتها من اوس وبأن اوس كانت يتعرض لها دائما وتقول اليه كل شئ عاشت به هذه الفتاة مع هذا الحقير اوس الي ان هربت من القصر وينظر موسي أمامه بغضب شديد وهو لا يره أمامه من الغضب ويخرج غرام من أحضانه ويقول بصوت عالي.وانتي ازاي متقوليش علي حاجه زي دي يا غرام
يدخل صابر علي حديثه ويقول بغضب.انت بتزعق لاختك ليه يا موسي
ينهض موسي ويقول بصوت عالي بشدة وهو ينظر الي لين الذي ذهبت الي غرام وضمتها الي احضانها.ابن اخوكي ازاي يعمل اللي عملوا مع غرام يا لين هانم
تنظر اليه لين ولا تستطيع ان تتحدث ليقول موسي بغضب شديد.ماشي يا لين براحتك بس اوعدك اني هاخد روح ابن اخوكي علشان يقرب من اختي تاني
ويذهب الي الباب وكان ان يخرج لاكن يمسكه صابر ويقول بغضب.اعقل شويه يا موسي وبطل الجنان اللي انت في اختك واهي سابتهم ورجعتلك حافظ عليها وبلاش تبقي غبي ومتسرع انت لو روحت قتلته انت هتروح في داهيه واختك هتروح وارك اعقل شويه وكفايه اللي حصل انهارده
ينظر اليه موسي ويسحب ذراعه منه ويذهب الي الخارج لتقول لين.الحقوا يا صابر
يذهب صابر ويجلس بجانب غرام علي الناحيه الاخرى ويسحبها من احضان لين ويضمها هو الي أحضانه ويقول.سيبي يهده وهيرجع يا لين متقلقيش عليه موسي عاقل
تنظر لين اليه وتنظر الي غرام الذي تدفن حالها بين الاحضانه والدها وهي مازالت تبكي من غضب موسي ويتنهد صابر بقوه ويقول.كفايه يا غرام محصلش حاجه اهدي شويه يا قلب ابوكي
تنفي غرام وتغلق عينيها وهي تتذكر غضب موسي عليها وغضب والدها وجبل أيضاً اليوم فهذا اليوم الجميع يغضبون عليهم لتحزن وتحزن خاصه من موسي بأنه تحدث معها بهذه الطريقة وهي لم تتوقع هذا منه وتبكي غرام بقوه تنظر لين الي صابر وتغلق عينيها بأنها سوف تهده بتأكد لينفخ صابر بقوه ويضم ابنته اكثر الي احضانه لكي تهده
كان يجلس وهو يشرف من هذه الزجاجه ويره بالذي يدخل عليه وهو غاضب بشدة لينظر اليه برفعة حاجب ويقول.مالك يالا في ايه
ينظر اليه موسي ويمسك منه هذه الزجاجه وياخذ منها نفس كبير وينفخ الدخان في الهواء ليستغرب جبل بشدة ويقول.في ايه يا موسي ايه اللي معصبك كده
موسي بغضب.ايه هو العصبيه بقت ممنوعه يا جبل
جبل بغضب أشد.ااه ممنوعه مفيش حاجه تستاهل انك تتعصب عليها كده ايه اللي حصل
كان موسي ان يصراخ به ليسرد عليه حديث غرام لاكن يخاف من غضب جبل فهو كان اليوم أن يقتل اوس فقط لاجل انه كان يضع يده عليها ما إذا علم بالذي فعله مع غرام بتأكد سوف يقتله دون ان يأخذ دقيقه واحده تفكير فهو يعلم جبل جيد لينظر موسي أمامه ولا يتحدث ليقول جبل بصوت عالي.في ايه يا $$$$ ما تنطق وقول في ايه
ينظر اليه موسي ويقول.كنت عارف ان صابر رد لين لذمته
ينفخ جبل بقوه ويحاول يهده قليلا ويقول.وكنت شاهد كمان
موسي بغضب.ومقولتيش ليه يا جبل ولا حبيت تشوفني متقرتص وسطكم
جبل بغضب شديد وصوت عالي.في ايه يالا ما كفايه بقي واقعد علي جنب وبعدين هتكون متقرتص لما ابوك يرجع امك
ينفخ موسي بقوه ويقول.انت سيبتني عبيط وسطكم يا جبل وبدل ما تيجي تقولي علي اللي بيحصل من واريا عملت زيهم وخبيت الموضوع ده عليا
ياخذ جبل الزجاجه الذي بيد موسي ويأخذ منها نفس كبير ويقول وهو ينفخ الدخان في الاعلي.اختك عامله ايه يا موسي
موسي بغضب.انت ليه مش مقتنع انك ملكش علاقة بغرام يا جبل وقاعد تحضن فيها والله اعلم بتعمل ايه من واريا وهي لا مراتك ولا ليك علاقه بيها اصلآ
ينظر اليه جبل ويقول.ايوه برضو مقولش هي عامله ايه دلوقتي
يجز موسي علي أسنانه بقوه كبيرة ويقول.ملكش دعوه بيها يا جبل انت لحد دلوقتي معملتش الشرط اللي انا قولت عليه علشان تكون بتاعتك يبقي متجيش تسأل ولا تحضنها وابعد عنها خلاص علشان انا مش ضامن انت بتعمل ايه فيها لما تكون معاها
جبل بوقحه شديده.ب$$$$$$ ياخويا
يتصدم موسي بشدة من وقحته الشديده وكان ان يلكمه بقوه كبيرة لاكن يمسك جبل يده قبل ان تنزل عليه ويقول بصراخ عالي.اعقل يا $$$$ شويه وافهم ان اختك مراتي يعني حتي لو بعمل معاها ايه محدش لي الحق يتكلم معايا ربع كلمه غرام مراتي فاهم

