Uncategorized

رواية هواجس رجل وعنفوان انثي الفصل الثالث 3 بقلم ريم السيد – تحميل الرواية pdf


رواية هواجس رجل وعنفوان انثي الفصل الثالث 3 بقلم ريم السيد

3💚
سيلين بضحك:اه..صحيح هى اسمها ايه؟؟
ميرنا بضحك هى الاخرى:اسمها تحسين تقريبا …لالا ظلكتها اسمها قال ايه “جميله”بلا نيله ايه الكذب دا والله ولا تطول تحسين حتى .
عمر بغضب وعصبيه :ايه الاقله الادب دى ؛مفيش احترام ليا ع الاقل وهى تبقى خطيبتى يعنى مقبلشى اى حد يتريق عليها حتى لو كان مين؟وهى فعلا جميله اسم ع مسمى مش احسن من خلقتكم دى ..عاملين شبه كرم صاحبى يلا يابت انتى وهى من هنا .
وعند انتهائه من كلامه انفجر من الضحك عندما رأه وجههم الحمراء من كثرت غضبهم من هذه الفتاه التى تسمى خطيبنه والى ولع انه شبههم بكرم … واول من تحدثت كانت سيلين لانها لن تستطيع ان تسكت ع هذا الكلام المستفز.
سيلين بغضب وغيرة شديده :مين دى اللى جميله دى نفخ وشفط يابابا ابقى تعالى يوم الفرح وهتلاقى كل دا صناعى وهتقول سييلين قالت …وكمان احنا اللى شبه كره ع الاقل مش بنورى نفسنا وجمالنا للى يسوى واللى ميسواش واحنا محتفظين بجمالنا الربانى ياحبيبى لجوزنا ..علشان من حقه بس هو اللى نحطله زينه وميكاج ومش انا اللى بقول كدا دا ربنا ؛قال تعالى ف كتابه العزيز: وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (31)…صدق الله العظيم ..علشان كدا احنا بنعمل بدينا يااستاذ واحنا فخورين بكدامش علشان نعجب الناس نغضب ربنا عز وجل ..لا طبعا .. ايه لسه عند رأيك؟؟!
وتنهدت بقوه لانها تحدثت دون قطع لاخد نفسها وزاد وجهها احمرارا
ميرنا بذهول واعجاب : رأى ايه ؟؟!..يااخربيت بيتك والبيوت اللى جمب بيتك ايه الحلاوة دى دا انتى ولا بروفسير ف الجامعه …بروفسير ايه دا انتى داعيه وااااو…هههههه😂 جامده اخر حاجه ياحبى
عمر بذهول وصدمه واعجاب شديد :ايه!!!بسم الله ماشاء الله الرد جاهز..ومظبوط …لا ياستى انتى عندك حق.
وف نفسه “داانا ياما قولت لجميله الكلام دا بس هى ولا هنا ومبتسمعشى الكلام اعمل ايه بس؟؟؟..بحبها ربنا يهديها…بس سيلين بسم الله ما شاء الله عليها حفظه قراءن وبتعمل بيه كمان..ربنا ييسر ليها امورها ويرزقها بابن الح…”
لم يقدر ان ينطق الكلمه فلقد احس بشئ غريب ولا يعلم ماهو ولكنه لم يعر للامر اى اهتام وتخطى الامر وتركههم وغادر وهم يضحكون عليه وع منظره وهو يحدث نفسه.
سيلين بضحك :ايه رأيك انفع محاميه كمان صح ههههه😂
ميرنا بضحك:محاميه بس دا انتى وكيله نيابه ايه يابنتى الجمال والطعامه دى ..دا انا اوى يكسف بلد بحالها وانتى وقفتيه ف نص هدومه وكان منظره مسخره😂
سيلين بطريقه مسرحيه وهى تبعت القبلات ف الهواء:لا داعى للتصفيق فنحن ع وضعنا …شكرا…شكرا😘💃
وكان يتابعهم من شرفته وكان يضحك ع طفولتها وبراءتها وضحكتها الملائكيه وعندما انتهت سيلين من عرضها الصغير وقعت ميرنا ع الارض من شده الضحك ووقعت سيلين فوقها وهم يضحكون بشده وبراءة حتى ادمعت اعينهم .
دق بابا غرفه عمر فذهب عمر ليفتح الباب ويقول بابتسامه هادئه وبعض الحيرة :اذيك ياعمو ف حاجه ولا ايه؟؟!
حسام “والد سلين”:ايه يابنى هو انا لازم اجيلك علشان حاجه ؟
عمر باحراج وقلق :لا ياعمو انت تشرف ف اى وقت بس مستغرب بس!!
حسام بحرج وقليل من التوتر :لا يابنى عادى بس انا فعلا جايلك ف خدمه ؟
عمر بسرعه وقلق:خير ياعمو خدمه ايه انت تؤمر؟!
حسام بتوتر وارتباك:بص من غير لف ودوران انا حاسس……





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى