Uncategorized

رواية قسوة حماه الفصل الثالث 3 بقلم مصطفي جابر – تحميل الرواية pdf


رواية قسوة حماه الفصل الثالث 3 بقلم مصطفي جابر

اهم يا باشا البنتين اللي ضربو الولدين دول
ياسين بصدمة: نهاركم أسود رهف و نفين ؟.انتو اللي عملتوا كدا في جوز الشباب دول ؟
رهف ببرود: اه احنا اللي مسكناهم وضربناهم فيها حاجه دي.
ياسين بعصبية: انتي مجنونه اييي مستقوية نفسك علي مين ؟.
الشاب بخبث : يا باشا احنا كنا قاعدين في حالنا و بالغلط خبطت فيها لقيتها فجأة مسكت الكوباية ونزلت علي دماغي سببتلي جرح كبير اهو .
صحبه التاني: اه يا بيه احنا عاوزين نعمل فيها محضر وانا ابويا لو عرف مش هيرحمها لا هيا ولا اهلها.
يوسف بغضب: طب اركن يا حبيب بابي وماما عشان انا اهلها واختي مش مجنونة عشان تعمل كدا من الباب للطاق.
نفين بدموع : هم اللي ضايقونا بكلام سافل يا ابيه والله
رهف بزعيق ل نفين: بت انتي متعيطيش انا خدت حقك من الصنف القذر دول ووريني هيقدر يعملو اي
الشاب بغضب: ما تحترمي نفسك انا لو مسكتك هزعلك.
ياسين ببرود: جرب بس تقرب منها وقسما بالله لهروقك انت والبابي بتاعك.
الشاب بلع ريقه بخوف..
ياسين بهدؤء: احكي يا رهف حصل اي.
رهف ببرود: كانو بيعاكسونا و الحيوان دا مسك ايدي و التاني وهو معدي من جمب نيڤين لمس وسطها بس انا قومت بالواجب وسمحت بكرامتهم الأرض
يوسف بغيرة وغضب: نعممم يا روح امك لمست نفين منين.
نفين انهارت و يوسف اتجنن لما شاف دموعها هجم علي الشباب و مسكهم ضرب..
ياسين بيبعده: اهدا يا يوسف انت في زفت قسم مش خناقة في شارع وحقهم انا هاخده وسع.
يوسف بغضب اعمي: اوعي سبني عليهم اللي معندهمش ريحة الرجولة دول سيبني يا ياسين.
ياسين بعد يوسف ونادى للعسكري: يا عسكري خدهم ارميهم في الحجز دلوقتي يلا.
العسكري مسكهم..
الشاب وهو خارج بص ل رهف بغضب وزق العسكري ومسكها من شعرها: والله لوريكي و ايدي هتعلم عليكي مش احمد العزازي اللي بت تمد ايديها عليه.
ايد ضربته بالبوكس وقع علي الارض و رهف كانت هتقع سندها في حضنه..
ياسين وهو ساند رهف: انت هنا في مملكتي و قلة ادبك دي انا هدفعك تمنها ومش هخليك تشوف الشارع تاني خدههمممممم.
خدهم العسكري و رهف بصت ل ياسين و قلبها دق.
ياسين كان لسه محاوطها: ما تبعد ولا انت غاوي تلزيق.
ياسين زقها بهدؤء كانت هتقع مسكت نفسها: ما تحاسب هو يا كده يا كده
ياسين بذهول: مانتي اللي قولتي سبني جاية تقولي لا لما سابتك انتي عبيطة يابت انتي.
رهف بغيظ: لم لسانك اي سكتناله دخل ب حماره.
نفين وسط دموعها ضحكت: ههههه شكلكم حلو اوي وانتو بتتخانقوا.
رهف و ياسين بنفس واحد: اسكتي.
رهف ببرود: اسمع يا ياسين احنا هنعمل محضر للاتنين دول ولو معرفتش تربيهم قولي انا هقوم بالواجب.
ياسين بغيظ ل يوسف: خد اختك وامشي بدل ما ازعلها
يوسف بجمود: طيب يلا يا رهف.
مسك ايديها وبص علي نفين بغضب ومشي..
ياسين ابتسم: اقعدي يا نفين انا هخلص الشغل دا ونروح وحقكم هجيبه.
نفين بتوتر: هو يوسف ماله دا مسلمش عليا حتي.
ياسين بابتسامة: معلش انشغل في المصيبه اخته دي.
نفين بابتسامة: طيب يا ابيه الا صحيح هو انت ليه بتتخانق مع رهف كل لما تشوفها ومش طايقين بعض.
ياسين بغيظ: عشان لسانها اطول منها ده جوزها اتوفي وارتاح منها الصبر ونص دي
: علي فكرة انا مش شبر ونص.
بصوا للصوت بذهول..
رهف دخلت ببرود وراحت ل نفين: هاتي يا وليه التليفون بتاعي نسيته معاكي.
نفين بتذكر: اه صحيح خدي اهو.
خدته منها : أنا رايحه اكل كشري مع اخويا حبيبي تيجي معايا
ياسين بخبث: طب ما نيجي احنا الاتنين معاكم واهو نتسلى كلنا.
نفين بحماس: موافقة يلا.
رهف بابتسامة: ماشي يلا تعالي يا حبيبتي و خلي أخوكي اللي زي عمود النور ده يحصلنا.
خدتها ومشيت وهو ضحك: ماشي يا رهف..
في محل الكشري..
رهف بجوع: واحد تاني كمالة يا عم صابر.
ياسين بذهول: قصدك تالت انتي كل دا ومشبعتيش.
رهف بغيظ: يعم هو انا باكل من جيبك انت
ياسين ببرود: لا أنا بس خايفك تتخني اكتر منتي تخينة كده ومدورة شبه الكورة الكفر ومش باينه من الارض.
رهف بصدمة: قصدك ان انا تخينه ؟؟؟؟
يوسف كح بخوف : كح كح ما خلاص بقا صل علي النبي انت وهيا وبطلوا خناق بقا.
نفين بابتسامة: سيبهم يا أبيه يوسف شكلهم حلو اوي وهم كده
رهف بتبص ل ياسين ببرود وهو بيبادلها نفس النظرة..
يوسف بابتسامة: طب اي رايكم تعملوا معاهدة صلح بينكم وتبطلوا خناق.
رهف: لا مش عاوزة عشان بيقولي اني شبر ونص و تخينه عمود النور دا.
نفين بخبث: خلاص عندي تحدي هيعجبكم اللي يتخانق مع التاني الاول يدفع لاخوه 200 جنيه.
يوسف بضحك: أنا موافق كده هنلم كتير اوي.
ياسين بغيظ: بعينكم وانا قبلت التحدي دا.
رهف بثقة: وانا كمان قبلت.
نفين بابتسامة: طب الحمدلله هقوم اجيب عصير.
يوسف بتوتر: احم وانا هاجي معاكي لو ياسين وافق يعني.
ياسين بخبث: موافق روحوا بس متتأخروش
نفين ابتسمت وراحت مع يوسف..
ياسين بابتسامة: بصي احنا بدأناها غلط بس حقك عليا انا اسف انا يلي بدءتها.
هلرهف بابتسامة: وانا كمان اسفه يا ياسين.
ياسين بتوتر: هو يعني بعد وفاة جوزك مش بتفكري تتجوزي.
رهف بهدؤء: لا يا ياسين انا بالنسبالي خدت نصيبي من الدنيا وبعد جمال مش عاوزة اتجوز تاني.
ياسين بتفهم: انا فاهمك بس هسالك سؤال هتفضلي عايشة العمر دا كله لوحدك و اكيد يوسف هيتجوز و ينتبه ل مراته وعياله اي هتفضلي لوحدك.
رهف والدموع لمعت في عنيها: ممكن بعد اذنك تسكت اه هعيش لوحدي مين يقبل ب واحد زيي مش بتخلف اصلا.
ياسين بصدمة: ايييه انتي مش بتخلفي.
رهف بسخرية: اومال فاكر اني مخلفتش ليه عشان علي راي حماتي معيوبة ومليش في الخلفة يبقا افضل لوحدي افضل من انه اظلم حد معايا اي حد له حق يكون له بيت واسرة واطفال ودا نصيبي وانا راضيه.
ياسين بابتسامة: وانتي كمان ليكي الحق في كدا واكيد في علاج ولو مفيش علاج يبقا لة لاقتي شخص حبك مش هيهمه بتخلفي ولا لا انك انتي هتكوني بنته وحبيبته وكل حاجه في دنيته.
رهف بحزن: وابقي انا اللي ظلمته بص يا ياسين اقفل الموضوع بعد اذنك معرفش اي خالاك تفتحه اصلا.
ياسين بهدؤء: خلاص نغير الموضوع بقا .. تحلي ب رز ولبن ولا ام علي.
رهف بابتسامة: الاتنين طبعا يلا اطلبهم بقا.
ياسين بضحك: عيوني ليكي يا رهوفه.
رهف ابتسمت..
عند يوسف و نفين.
يوسف بتوتر: احم كنت عاوز اخد رايك في حاجه طلبتها من ياسين بس قولت له اسالك الاول.
نفين بابتسامة: اتفضل يا يوسف.
يوسف بهدؤء: بصراحه انا طلبت ايدك من ياسين وهو موافق و كنت عاوز اعرف رايك يعني.
نفين بكسوف ووشها احمر: ماهو يعني بص هبعت لك الرد مع ياسين سلام.
سابته وجريت وهو ضحك علي كسوفها..
بعد شويه..
في بيت ياسين..
نفين بفرحه: انا موافقة يا ابيه.
ياسين بابتسامة’ انا عارف من الاول انك موافقة بصراحه انتو مفضوحين اوي.
نفين بكسوف: ا ازاي يعني يا ابيه هو يوسف قالك اي بالظبط يعني.
ياسين بغمز: هو مقالش بس انتي باين عليكي وهو باين عليه و انتو الاتنين مخبيين ولا انتي كنتي هتعترفي ولا هو كان هيعترف انه بيحبك .
نفين بخبث: زيك انت و رهف كدا يا ابيه بس الفرق انك مخبي علي نفسك ومش راضي تعترف انك بتحبها.
ياسين بهدؤء: فكك من الموضوع دا يا نفين وجهزي نفسك يا عروسة يوم الجمعه قراءة الفاتحه.
نفين حضنت ياسين..
عند رهف..
يوسف بهدؤء: مالك يا رهف ليه زعلانه من اول ما جينا.
رهف بهدؤء: مش عارفه يا يوسف حاسه اني متلغبطه اوي وتفكيري واخدني لحتة تانيه.
يوسف بخبث: لحتة تانيه مع ياسين مش كدا مستغربة نفسك انتي ليه قاعده عمالة تفكري فيه وانتو يدوب متقبلتوش غير كام مرة.
رهف بحزن: مينفعش افكر فيه يا يوسف عارف ليه لاني منفعش حد تصبح علي خير.
دخلت تنام.
يوسف لنفسه: تنفعيه لانه هو كمان بيحبك عينك فضحتك يا رهف حبتيه و بتكابري.
تاني يوم..
رهف كانت قاعده علي البحر جه قعد جنبها: مبترديش ليه يا هانم.
رهف بصدمة وخضة : انت جيت هنا ازاي وبعدين ارد علي اي في اي.
ياسين بضحك: اهدي ياختي انا رنيت عليكي كتير مش بتردي ف عرفت انك هنا جيت اقعد معاكي شويه.
رهف برفع حاجب: مسمعتش التليفون وبعدين تعالى هنا انت عرفت مكاني منين انشاء الله انت مراقبني.
ياسين بحنان: انا عارف كل خطواتك و عارف بتحبي اي وبتكرهي اي كمان.
رهف بصت له باستغراب..
ياسين طلع شوكولاته’ ودي ليكي.
رهف بهدؤء: انت بتعمل معايا كده ليه يا ياسين.
ياسين بحب: هتعرفي يوم قراءة الفاتحه بتاعت اخوكي واختي تيجي ناكل درة وبطاطا.
رهف ابتسمت: ماشي بس بشرط.
ياسين بحنان: اؤمري.
رهف بابتسامة: نجيب بلح الشام وحمص الشام.
ياسين بضحك: اوديكي الشام نفسها لو تحبي.
قام و مد ايده ليها وهي قلبها دق وقامت معه…
قضوا يوم حلو و ياسين كان مبسوط وهي كمان..
في مكان ما…
البنت بغضب : طلقني بقولك طلقني انت اي مش بتفهم ولا عقلك متركب بالشقلوب.
الشخص ببرود : مش هطلقك يا حبيبتي غير بمزاجي انا .. ده اتفاق بينا وسري معاكي
نور ببرود: مهو علشان سرك معايا يبقي هفضحك يا جمال وهعرف كل الدنيا انك لسه عايش و عامل كل دا عشان تهرب من المصايب اللي عملتها وزورت ورق وفاتك
جمال بصدمة:



Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى