Uncategorized

رواية غرام القاضي الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم بيري الصياد – تحميل الرواية pdf


رواية غرام القاضي الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم بيري الصياد 

البارت الثاني والعشرون من غرام القاضى

ويجز علي اسنانه بكل ما يوجد قوة به ويضغط علي يده بقوه كبيرة وتظهر عروقه بشدة من غضبه الشديد ويذهب موسي الي صفاء ويقول بغضب شديد.انتي عملتي ايه ياما

تنظر صفاء الي جبل وتقول.انت من انهارده لا ابني ولا اعرفك انا ابني جبل مات من انهارده ومليش عيال بالاسم ده من دلوقتي

ينظر جبل اليها بغضب شديد منها ومن حديثها وفعلتها الآن ويذهب من أمامها ويسحب موسي صفاء الي الداخل وتنظر غرام خلف جبل وهي تشعر بأن يوجد بداخله وجع وألم شديد لا يبوح به لا تعرف لماذا لاكن نزلت دموعها بحزن شديد عليه وهي لا تعلم ماذا يحدث بداخله وتذهب الي غرفتها وترمي جسدها علي السرير وهي تحزن بشدة علي هذا القاضي ولا تعلم لماذا لاكنها شعرت بأنها تريد ان تذهب إليه بشده الآن فماذا سوف يحدث بهم بعد

يدخل موسي بصفاء الي شقتها ويقول بغضب شديد.ايه كلامك ده وايه اللي عملتي ده ياما

صفاء بغضب أشد.انت مسمعتش عاصم قال اليه يا موسي جبل عيشنا طول عمرنا بالحرام يا موسي ابني ماشي في طريق الحرام ومن غير ما يفكر في النتيجة جبل اختار دنيته علي اخرته يا موسي

موسي بصوت عالي بشدة.لاا جبل اختاركم انتوا يا صفاء جبل اختار يريحك ويقطم في الصخر علشانكم وعلشان ميخلكيش تمدي ايدك لحد حتي لو جبل ماشي في الطريق ده فاده علشانكم انتوا هو لولكم مكنش فكر في يوم يعمل كده

صفاء بغضب شديد.مكنش عمل كده يا موسي كان احسن لو مكنش عمل اللي عمله ياريتني كنت موت من الجوع قبل ما يفكر جبل يمشي في الحرام

ينفخ موسي بقوه كبيرة وهو يغضب بشده من هذه السيده بشدة ويقول صابر.انتي غلطتي يا ام جبل هو مهما عمل هيفضل القاضي وانتي هانتي القاضي قدام كل اهل الحارة انتي امه ومكنش المفروض تعملي ده وانتي عارفه جبل كويس اوي هو بيشيل في نفسه وانتي كان المفروض تقدري وتقدري هو تعب قد ايه علشانكم وعلشان تعيشوا مستورين واوعي تنسي جبل تعب وشقي قد ايه من وهو عيل صغير علشانكم وحتي لو عمل ايه اعرفي ان جبل معملش كده من فارغ واكيد عمل ده بعد ما تعب اقعدي مع نفسك شويه واعرفي وافهمي غلطتك مع ابنك وافتكري كل حاجه حصلت في من وهو صغير وبلاش تبقي انتي والدنيا علي ابنك

نهي حديثه وياخذ لين ويذهب الي الاعلي وينظر موسي الي صفاء الذي تنظر أمامها دون ان تفعل شئ ليذهب الي الخارج وينزل الي الأسفل وينظر الي عاصم الذي يضع ثلح علي وجهه الذي يروم من الذي به ليقترب موسي منه ويلكمه بقوه كبيرة ويقول بغضب شديد لاكن صوت منخفض.انت عملت ايه يا زباله يا $$$$

يبتسم عاصم ويمسح بجانب فمه ويقول.عملت معاك واجب ومقولتش انك كنت معانا في كل حاجه علشان ابوك ولا قولت حتي اننا احنا الاربعه عملنا كل حاجه وحاجات متخطرش علي بال حد

ينظر اليه موسي بغضب شديد ويقول.انت واحد اهبل يالا وفايدتها ايه انك تعمل كل ده ما انت اللي خسرت في النهايه

ينفي عاصم بغضب وهو يقول.لا مخسرتش يا موسي كان لازم صفاء تعرف مين هو جبل اللي مفكره شيخ جامع متعرفش ان جبل كان كبرنا في كل حاجه وهو اللي كان يخطط ويقول نعمل ايه ومنعملش أيه احنا الاربعه مشينا في طريق الشمال بسبب جبل يا موسي كلنا كنا معاه في كل حاجه وفي الاخر ضيعنا كنا وخليني انا اعيش من غير قلب واخسر نفسي وخلي واحد يتغرب ومحدش عارف عنه حاجه من خمس سنين وانت اهو لا عارف تتقدم ولا تتأخر في حياتك من غير جبل هو ضيعنا كلنا وانا ندمان اني كنت ماشي واره في يوم من الايام ولو يرجع بيا الزمن كنت قتلته وانا معاه

ينظر اليه موسي ويلكمه بجميع قوته ليقع عاصم علي الأرض بقوه وعنف شديد ويقول موسي.انت واحد واطي وحمار يا عاصم وناكر للجميل كمان اوعا تنسي جبل عامل ايه علشانا جبل كان يحط نفسه في وش المدفع بس علشان يحمينا وميحصلشنا حاجه انت واحد زباله وشيطانك مصورك كل حاجه وانت مصدق وفي الآخر هتخسر انت يا عاصم بس هيكون الوقت أتأخر اوي

نهي حديثه ويذهب من امام عاصم الذي نظر خلفه وهو لا يعلم هل حديثه صحيح يشعر باليد الذي تضع علي كتفه وهي تقول.تعال يا ضنايا تعال علشان ترتاح شويه من اللي انت في

ينظر اليها عاصم وينهض معها ويقول بغل وغضب شديد.طول ما جبل عايش مش هرتاح ياما مش هرتاح غير لما اقتل جبل

نهي حديثه ويذهب من امام والدته الذي نظرت خلفه وتمسح دموعها الذي نزلت غصب عنها وهي تحزن بشدة علي حالة ولدها الذي لا تعلم متي سوف يتغير ويعود كما كان في السابق تنظر الي السماء وتدعي ربها أنه يعود ولدها كما كان وأنه يفهم الذي حدث بطريقه الصحيح فهل سوف يفيق عاصم من الذي به ام سوف يبقي الي هذه الحاله الي النهايه (توقعتكم بسرعه يا وليه)

يدخل المنزل بعد ان فتح الباب ويره هذا القاضي يأخذ نفس كبير من هذه الزجاجه ويكتم الدخان في دخله لينفخ موسي بقوه كبيرة ويذهب يجلس امامه ويقول.وبعدين يا قاضي

ينفخ جبل الدخان في الاعلي ويقول.ولا قبلين يا ابن الحج

ينظر اليه موسي ويقول.انت عارف ان صفاء متقصدش حاجه يا جبل وه

قطع حديثه جبل الذي اشار اليه وقال.ولا تقصد يا موسي مش فارقه كتير

يبتسم موسي وهو يعلم صديقه جيد ويره وهو ياخذ نفس كبير من هذه الزجاجه ليقول موسي لكي يجعله يتنساه الموضوع.هتعمل ايه مع غرام يا قاضي

ينفخ جبل الدخان ويقول.هتجوزها

يرفع موسي حاجبه ويقول.غرام مش طايقك ولا طايقه تشوفك حتي

يبتسم جبل ويقول.ومالو اتجوزها غصب عنها مش هتفرق كتير

موسي باستغرب.ودي هتعملها ازاي يا جبل

يأخذ جبل نفس كبير من هذه الزجاجه وينفخ الدخان في الاعلي ويقول.هعملها يا موسي وهو ده اهم حاجه دلوقتي ومش هتفرق اعملها ازاي علشان مفيش حاجه في الدنيا كلها هتقف في وش جوازي من اختك

يشعر موسي بأن جبل يريد ان يفعل شئ ليقول بهدوء.غرام لسه زعلانه ومتعصبه من اللي حصل يا جبل ولو جيت عليها زياده ممكن الموضوع يقلب معاك بحاجات تانيه خدها براحه

جبل بغمزه وقحه.متقلقش هاخدها براحه اوي لحد ما تتعود

موسي بغضب.انت في ايه ولا ايه يا جبل انا بقولك خدها براحه بكلام مش بقلة الادب والسفاله

يرفع جبل حاجبه ويقول.يعني الحق عليا وانت اللي مش عجبك اني هعامل اختك براحه ده انت المفروض تشكرني اني هاجي علي نفسي علشان متموتش بين ايدي

يجز موسي علي أسنانه بقوه كبيرة ويقول.انا غلطان وابن كلب علشان قاعد معاك يا جبل

يأخذ جبل نفس كبير من الزجاجه ويقول.طب يلا يا ابن الكلب قصدي يا غلطان قوم شوف شغلك وسيبني امخمخ لاختك علشان اتجوزها اخر الشهر

يتصدم موسي ويقول.اخر الشهر ايه يا جبل ده ناقص يومين

ينفخ جبل الدخان ويقول.ويومين كافين اوي اني اتجوزها فيهم يلا طير انت وسيبني دلوقتي

ينهض موسي ويقول.تمام يا قاضي خليك بس افتكر ان غرام مش هتوفق بسهوله اللي انت متوقعها غرام عايزه صبر يا قاضي اصبر علشان تاخدها وتكسبها يا صاحبي

نهي حديثه ويذهب الي الخارج ينظر خلفه جبل ويأخذ نفس كبير ويعود الي الخلف بظهره ويسند ظهره علي الحائط وينفخ الدخان الي الاعلي بقوه كبيرة وينظر جبل الي سطح الغرفه ويقول في داخله.وبعدين يا دنيا عايزه تاخديني علي فين تاني لسه مستكفتيش باللي عملتي لحد دلوقتي ولسه عايزه تقضي عليا

ويبتسم ببرود شديد ويقول.بس هفضل اعند فيكي لحد ما يا انا افوز عليكي يا تنهي عليا ودي اللي مش هسمح بيها

نهي حديثه وهو يفكر في الذي حدث والذي يريد يفعله في هذه الدنيا لكي يرتاح ويفوز بنهايه ينهض بعد وقت طويل ويذهب الي الخارج ويغلق باب المنزل ويذهب الي منزله ويقف وهو يره عاصم يوحد أمام منزله وهو يبتسم بشماته شديده ليبتسم جبل ويرفع اليه اصبعه ويفعل اليه حركة وقحه ويدخل منزله بلامبلاء من الذي فعله هذا الشاب فهو لا يفرق معه شئ ويصعد الي الاعلي ويره حبيبه توجد أمام شقة والدتها وتنظر اليه وعيونها تلمع بدموع لينظر اليها ويصعد الي الاعلي وتركض حبيبه خلفه وتمسك يده وتقول بدموع تنزل غصب عنها.جبل والله ما كنت اعرف ان عاصم هيعمل كده ومتوقعتش ان عاصم اخوك يعمل فيك كده

ينظر اليها جبل ويقول.عاصم مبقاش اخويا من زمان اوي يا حبيبه واوعي تفكري انك تامني لي ولا تفكري ان علاقتنا هترجع في يوم تاني عاصم خلاص راح في طريق اللي بيروح مبيرجعش

تترمي حبيبه بين الاحضانه بقوه وتقول ببكاء شديد.هيرجع يا جبل عاصم هيرجع بس بعد ما يفوق من اللي هو في مينفعش انتوا تعملوا كده في بعض مينفعش يا جبل

نهت حبيبه حديثها وتبكي بقوه ووجع شديد داخل قلبها ليضمها جبل بقوه كبيرة ويقول.طب وانتي بتعيطي ليه دلوقتي يا حبيبت اخوكي

حبيبه بدموع.علشان انت زعلان مني وانا مقدرش اعيش وانت زعلان مني كده يا جبل

ينظر جبل أمامه وهو يعلم جيد ما بداخل شقيقته الآن ليقبل رأسها ببطئ ويقول.اوعدك اني هحل كل حاجه يا حبيبه وكل حاجه هترجع احسن من الاول كمان

تغلق حبيبه عينيها بقوه ووجع شديد تحاول ان تخفي داخل قلبها وتقول.مش عايزه حاجه غير انك متزعلش مني يا جبل انا مقدرش اعيش من غيرك

يبتسم جبل ويخرجها من الاحضانه ويقبل جبهتها ببطئ ويقول.وانا عمري ما ازعل منك يا بت انتي بنتي ومفيش اب بيزعل من بنته بس بلاش تشيلي في قلبك يا حبيبه واوعي تفكري ان اخوكي مش عارف ايه اللي جوكي

تبتسم حبيبه بحب شديد وتمسك يده وتضغط عليها وتقول.انا كويسه اوي يا جبل اطمن علي اختك

يضمها جبل الي أحضانه لتبكي حبيبه بقوه بين احضان شقيقها الذي غلق عينيه بقوه كبيرة وهو يكره أن يرها تبكي فهو لا يستطيع ان يرها بهذه الحاله ويضمها بجميع قوته ويقول جبل.لسه بتحبي يا حبيبه

تبكي حبيبه بقوه اكبر وتقول.محبتش ولا هقدر اشوف غيره يا جبل ومش قادره اعيش كده انا تعبت تعبت اوي يا جبل

يضمها جبل بقوه كبيرة وينظر أمامه ويغلق عينيه ويفتحها ويضرب حبيبه علي رأسها بخفه ويقول.ما تتلمي يا كلبه ايه مبتحبيش غيره مفيش احترام للاخ الكبير خلاص لا شكل تربيتك بقيت في الضايع وبوظتي كل حاجه يا بت صفاء

تضحك حبيبه بخفه وتبتعد عنه وتمسح دموعها وتقول.مش انت اللي سالت انا مالي بقي

يبتسم جبل ويمسح بقايه دموعها ويقول.مش عايزك تشيلي هم حاجه طول ما اخوكي علي وش الدنيا دي يا حبيبه فاهمه

اومالت لهو حبيبه ليقبل جبل جبهتها ويقول.انزلي لامك يلا ومتخفيش

تبتسم حبيبه لهو وتقبله وتذهب الي الأسفل ينظر جبل خلفها وياخذ نفس كبير ويتعهد في داخله ان يعود الحياه والسعادة الي شقيقته ويتعهد بأنه يفعل كل شئ ليجعلها سعيده بحياتها ويصعد الي الاعلي ويقف امام شقة صابر ويدق علي الباب ويره غرام تفتح اليه وهي ترتدي

لينظر اليها بوقحه شديد ويقول.هي المونه مكلمتش معاكي علشان تسقفي الدور اللي تحت ولا ايه

تنظر اليه غرام بغضب وتذهب الي غرفتها دون ان تتحدث وتأتي لين وتنظر الي جبل وتقول.جبل تعال واقف ليه

يدخل جبل الي الأسفل ويقول وهو ينظر الي لين.فين صابر يا لينو

تبتسم لين وتقول.نزل يحلق تحت

يبتسم جبل بخبث ويقول بوقحه.طب ما تنزلي تشوفي صفاء تحت وتسبيني مع بنتك يمكن تحن واجبلك حفيد تفرحي بي

تضربه لين علي صدره بخفه وتقول.اتلم يا سافل

يمسك جبل يدها ويقول.طب يلا يا لين هورينا وانزلي لصفاء تحت

تبتسم لين وتقول.حاضر ياخويا هسيبك الشقة بس اوعا تعمل حاجه يا جبل انا هسيبك محترم اطلع القيك محترم تمام

اومال لها جبل وهو يقول.حاضر يا غاليه مش هعمل حاجه بس هستفرد بالبت شويه قبل الفرح

تضحك لين بخفه وتقول.ليه انت لسه مصمم علي الفرح اللي بعد يومين ده

جبل بغمزة وقحه.لو عايزه تلغي الفرح وتديني بنتك علشان الصراحه هموت وادخل عليها ومش عايز غير كده لو هتخلوني اعمل ده من غير فرح معنديش مانع

تضربه لين علي كتفه وتقول.لا يا حبيبي انا عايزه افرح ببنتي

جبل بوقحه.والله وانا هموت وافرح ببنتك

لين وهي تذهب الي الباب.انا فقدت الامل فيك يا جبل انت مفيش حل يخليك تبطل اللي بتعمله ده خلاص

ينظر خلفها جبل بعد ان غلقت الباب خلفها ويذهب الي غرفة غرام ويفتح الباب وينظر اليها وهي تنام علي بطنها وتضع الوساده اسفل صدرها وهي تنظر أمامها بشرود وحزن ينظر اليها جبل بوقحة شديده وينظر الي الوساده ويتمني بهذه اللحظه ان يكون صدره مكان هذه الوساده وهي تضمها بهذه الطريقة ويذهب ويتسطح بجانبها علي صدره ويضع يده على خصرها بوقحه شديده ويقول.اموت انا في الملبن

تتفزع غرام بشدة وتنظر الي هذا القاضي بسرعه وتنهض بسرعه كبيره وكانت ان تذهب لاكن يلف جبل ويسحبها علي صدره بقوه كبيرة ليخبط صدرها بقوه به ليضغط جبل علي شفتيه بوقحه شديده وتقول غرام بغضب وهي تحاول ان تجعله يتركها.انت ايه اللي جابك هنا

يضع جبل يده علي خصرها ويشدد عليها ويقول.واحد وجاي يشوف مراته عندك مانع

غرام بغضب شديد.وانا قولتلك مش قابله يا جبل

يقترب جبل منها بشده ويخبط انفه بأنها بخفه ويقول.مش بمزاجك يا بت صابر

تنظر اليه غرام وتقول وهي تريد ان تتحرك من بين يده.اوعا وسيبني بقي ومتقربش مني تاني

يسحبها جبل اليه أكثر ويرفعها اليه ويقول.اللي انتي عايزاه يا فله

تنظر اليه غرام وتتذكر ما حدث في الأسفل قبل قليل لتحمحم بخفه وتقول.ممكن أسألك سؤال

يفهم جبل عن ماذا تريد تتحدث ليقربها منه أكثر ويقول.اممم اسالي

غرام بترقب لرد فعله.هو ليه عا

قطع حديثها جبل الذي قال بغضب شديد.اوعي تنطقي اسمه يا بت صابر فاهممممه

تنظر اليه غرام وتقول بغيظ شديد.وليه يا حبيبي هو مش اهله اختاروا الاسم ده علشان ننادي عليه به ولا انا متهالي

ينظر اليها جبل ويبتسم علي هذه الكلمه الذي تخرج من بين شفتيها بطريقة تجعله يعشقها اكتر ويضغط علي خصرها بقوه كبيرة ويقول وهو يجز علي اسنانه.متنطقيش اسم دكر في الدنيا كلها فاهمه يا بت

تنظر اليه غرام وتقول وفضولها سوف يقتلها.طب هو بيكرهك كده ليه انا مشفتش حد بيكرهك غيره وازاي انتوا الاتنين كنتوا كويسين مع بعض وقلبتوا كده

ينظر اليها جبل ويبتسم ويقول.حاجتين لو دخلوا في ايي علاقة اعرفي انها هتدمر مهما كانت قويه يا غرام

غرام باستغراب.ايه هما

يبتسم جبل ببرود ويقول.الفلوس والحريم لو دخلوا بين ايي اتنين في الدنيا كلها هيدمروها

تشعر غرام بالغيرة وتقول بغيره شديده.وايه اللي بوبظ العلاقة دي يا جبل

يقبل جبل شفتيها بخفه لكي يجعلها تستقبل هجومه عليها بعد قليل ويقول.الاتنين

تبتعد غرام عنه وتقول.قولتلك متقربش مني

يميل جبل براسه وكانت غرام ان تتحدث لاكن تره الذي يقلبها علي السرير بقوه كبيرة ويهبط فوقها ويمسك يدها يضعها فوق رأسها لتقول غرام بغضب.انت هتعمل ايه يا جبل

جبل وهو ينظر الي شفتيها.الفرولة وحشاني اوي ولازم ادوق طعم الحياه منهم يا فله

غرام بخجل وهي تره نظرته الوقحه.جبل ا

قطع حديثها جبل الذي قال وهو يهبط علي شفتيها.قلبه

ويمسك شفتيها بين شفتيه ويقبلهم بقوه كبيرة تغلق غرام عينيها بقوه وهي لا تعرف ماذا تفعل فهي مشاعرها مشتته تماماً ولا تعرف ما الذي تريده تشعر بهذا القاضي يمسك شفتيها السفليه بين اسنانه ويمصهم بقوه كبيرة وهو يضغط عليهم بين اسنانه ويدخل لسانه الي فمها ليره اسنانها توجد جاحز بينه وبين فمها ليبتعد عنها قليلا ويقول بصوت إجش من رغبته الشديده.افتحي يا فله

تفهم غرام عن ماذا يتحدث وتقول.جبل بس

يهبط جبل علي شفتيها ويقطم عليهم بقوه كبيرة لتفتح غرام فمها بوجع من فعلته ويدخل جبل لسانه ويمسك لسانها ويمصه بقوه وتلذذ شديد وينزل جبل يده الوقحه الذي نزلت أسفل ملابس هذه الفتاه ويعصر جسدها بوقحه بين يده وينزل يده أسفل ملابسها الداخليه ويحركها بوقحه شديده لتتؤه غرام معه ولاول مره تتجوب غرام ولا تمانع الذي يفعله هذا القاضي الذي شعر بها ويترك يدها ويمسك شفتيها بين اسنانه ويمصهم بقوه كبيرة ويبتعد عنها بخفه وينزل الي رقبتها ويقبلها ببطئ شديد لكي لا تفيق من حالتها ويمسك ملابسها ويرفعهم الي الاعلي وتظهر ملابس غرام الداخليه وينظر اليها يرها تغلق عينيها لينزع ملابسها العلويه بخفه شديده لدرجة ان لا تشعر هذه الفتاة بالذي يفعله جبل الذي هبط علي مقدمة صدرها بقوه ووقحه شديده ويقبلها بقوه كبيره وهو يترك علامته الجديده عليها وتفيق غرام من حالتها وهي تشعر بوجع من الذي يفعله وتنظر اليه وتتصدم بشده وهي تره حالها شبة عاريه أسفل هذا القاضي وكانت ان تصرخ بصوت عالي لاكن يضع جبل يده علي فمها وقال.اكتمي يا بت المرا في ايه

تحاول غرام ان تنزع يده من عليها وهي تشعر بوجهها تشعل به النار من خجلها وهذا الموقف الذي تتعرض اليه لاول مره وينظر جبل اليها ويفهم خجلها لينزل يده علي جسدها بوقحة شديده ويقول بوقحه اشد.كل ده ملكي انا يا بت صابر اوعي تنسي ان انا جوزك وكل ستني فيكي بتاعي دلوقتي

ويقترب منها ويهمس بجانب اذنها بنبرة مثيره.ومش هتقدري تخبي مني حاجه يا غرامي اهدي ومتبوظيش اللحظه اللي اتمنها من زمان وسيبني استمتع يا بت صابر

تنظر اليه غرام بغضب شديد وينظر إليها جبل ويبتسم ويقبل وجهها ببطئ شديد ويقول.حضري نفسك علشان دخلتك بعد يومين يا عروسه

تتصدم غرام بشدة وينزع جبل يده عنها وتقول غرام.انت بتقول ايه

يبتسم جبل ويقبل مقدمة صدرها قبله رطبه ويقول.اللي سمعتي انا هدخل عليكي بعد يومين

وينظر إليها ويقول بوقحة شديده.ولو عايزني ادخل دلوقتي انا مستعد لده اوي واطمني هخلي كل حاجه تبان طبيعيه يوم الفرح ومحدش هيشك في حاجه

غرام بغضب شديد.انت بتقول ايه انا مش هتجوزك ولا هعمل الكلام الفاضي اللي بتقول عليه

يبتسم جبل ويقول.ومالو يا حبيبتي براحتك

تنظر اليه غرام وهي لا تعرف بماذا يفكر هذا القاضي وتقول وهي تحاول ان تنهض من اسفله.طب اوعا بقي علشان عايزه اقوم مينفعش افضل معاك كده عيب

يضحك جبل بسخريه ويقول وهو ينظر الي باقي ملابسها الداخليه.والله العيب ان دول يفضلوا عليكي وانا موجود استني

نهي حديثه وكان ان ينزع ملابسها الداخليه عنها لاكن تمسك غرام يده بسرعه كبيره وتقول بخجل شديد وهي تكاد تبكي بالفعل.جبل كفايه علشان خاطري واوعا عايزه البس

ينظر اليها جبل ويمص شفتيها بقوه كبيرة وينهض من عليها لتسحب غرام البطانيه عليها بسرعه كبيره وينظر اليها جبل ويقول.متفرحيش اوي كده يا روح امك انهارده سيبتك بس بعد بكره وحيات امك ما حد هيحلك مني

تخجل غرام بشدة وتغطي وجهها وتقول بصراخ عالي.اطلع بره يا سافل انا مش هتجوز واحد زيك انا مش موفقه علي كل اللي انت بتقوله ده

يبتسم جبل وينزع البطانيه من علي وجهها ويقول.قولتلك مش ضروري توفقي يا فله كلامي هيتنفذ غصب عن الكل وانا متفق مع ابوكي علي كل حاجه فرحنا بعد بكره جهزي نفسك كويس يا عروسه وابقي كتري من القلوب اصلي بعشقها

نهي حديثه بغمزه وقحه فهمتها غرام بشدة ويذهب الي الخارج وتنظر غرام خلفه بغضب شديد وهي لا تعرف ماذا تفعل لكي تتخلص من هذا القاضي ولا تتزوجه فهي لا تريد هذا الزواج ولا تريد ان تبقي زوجة جبل القاضي فهي لا تريد هذا الوقح فماذا سوف يحدث معهم بعد وماذا سوف تفعل غرام لكي تتخلص من هذا الزفاف وهل سوف تندم علي هذا ام ماذا يحدث معهم بعد

ينزل علي الدرج ويذهب الي شقته ويفتح الباب ويدخل بشقة ويغلق الباب وكان ان يتحرك لاكن يره بالذي تجلس علي الكرسي ومن الواضح انها كانت تنتظره ينظر اليها ببرود شديد وكان ان يذهب الي الغرفه لاكن يسمعها تقول ودموعها تنزل غصب عنها.جبل

يقف جبل ويرها تنهض وتذهب تقف أمامه وكانت ان تضع يدها عليه لاكن يعود جبل خطوه الي الخلف ويقول ببرود شديد.خير يا ام بدر جايه هنا ليه دلوقتي

تتصدم صفاء من معاملته معها وتنزل دموعها بغزاره شديده وتقول.انا عارفه اني غلطت يا ج

قطع حديثها جبل الذي قال.هششششش مش عايز لا اسمعك ولا اسمع غلطك يا ام بدر تقدري تنزلي بيتك وياريت متجيش الشقة دي تاني وانا اوعدك اني هشوف مكان تاني انقل في علشان اريحك علي الآخر

نهي حديثه ويذهب الي الغرفة تنظر خلفه صفاء وهي تشعر بوجع ولدها منها ومن فعلتها وتنزل دموعها بغزاره وحزن شديد وتذهب الي الغرفة وتره ينزع التشيرت الذي يرتدي وعاري الصدر تماماً لتذهب وتقف أمامه وتقول.عايزني اعمل ايه لما اعرف انك ربيت اخواتك من الحرام يا جبل انا كنت بتفخر انك ابني علي طول وان ابني عاش طول عمره راجل وهو عيل عشر سنين شال مسؤولة بيت بحاله عايزني اعمل ايه لما اعرف انك اكلتنا من حرام يا جبل انت اختارت الدنيا يا ابني ونسيت ربك ونسيت ان في حساب عايزني اعمل ايه لما اعرف كل ده

ينظر جبل ببرود شديد ويقول.ترفعي ايدك وتضربيني قدام اهل الحارة كلهم مش كده يا ام بدر

تنفي صفاء وتقول بدموع.مكنتش شايفه قدامي يا جبل مافتكرتش غير لما كنت تيجيني فرحان وتديني الفلوس اللي عملتها مفكرتش غير في اخواتك اللي عاشوا طول عمرهم وهما غرقنين في المال الح

قطع حديثها جبل الذي صراخ بصوت عالي وهو يقول.لاااا يا صفاء انا مغرقش حد في مالي الحرام وولادك مفيش لقمه واحده دخلت بقوهم من حرام كله كان من تعبي وشاقي انا وشغل المخدرات وكل ده انت ولا ولادك انا مسمحتش ان مليم واحد يدخل ليكم يعني اطمني ولادك اتربيوا من تعب اخوهم مش من الحرام زي ما انتي بتقولي

تتصدم صفاء من حديثه وتقول.اومل اشتغلت ليه في الارف ده طالما مدخلتش علينا المال ده

ينظر اليها جبل ويذهب الي الخزينه الذي توجد ويقول ببرود وهو يخرج منها تشيرت اليه.دي حاجه تخصني انا ومش من حق حد يتدخل فيها

تذهب صفاء وتلفه اليها بعنف وتقول بصوت عالي.ازاي مش من حق حد يتدخل يا جبل انا امك ومن حقي اعر

قطع حديثها جبل الذي قال بغضب شديد وصوت عالي.لا امي اعتبرتني ميت انهارده وانا ميت في نظرها واوعي تنسي كلامك جبل ابنك مات علشان لو انتي رجعتي في كلامك انا مش هرجع ولا هنسي يا صفاء

ويرتدي التشيرت ويذهب الي الباب وكان ان يخرج لاكن يقول دون ان يلف ام ينظر اليها.وابقي قولي لاخوكي ان ابنك مات علشان انا مش هكون ميت واتجوز بت اخوكي

تتصدم صفاء بشدة وتقول.انت بتقول ايه يا جبل

يبتسم جبل ببرود ويلف اليها ويقول.اللي سمعتي يا ام بدر ابنك مات والميت مبيتجوزتش فرحي هيتم لاكن علي غرام بت صابر انا مش هتجوز بت اخوكي وكويس انها جات منك انتي علشان انا لو كنت اتجوزها كان ده هيكون علشانك وانتي موتني بالحيه يبقي تغور الجوزاه واروح اتجوز البت اللي انا عايزها

نهي حديثه ويذهب الي الخارج تنظر خلفه صفاء وهي لم تصدق ماذا فعل هذا القاضي بها الآن فهو قبل كل هذا والذي فعلته فوق رأسها وجعلها تندم علي أفعالها معه الآلاف المرات ليست فقط بأنه لم يتزوج ابنة شقيقها بهذه الطريقة لاكن هي تعلم بأن ولدها يوجد به وجع وألم شديد وعميق لا يتحدث ولا يريد ان يظهر عليه فهو يكره هذا الشئ ولم يفعلها ولم يبوح لاحد بالذي يشعر به تنزل دموع صفاء بندم وغزاره شديده وهي تفكر بولدها الذي خسرته طوال حياتها فهي تعلم بأنه لم يعود كما كان معها في يوم فجبل اذا خسر احد لا يعود معه كما كان وهذا الجميع يعملونه عن القاضي فماذا سوف يحدث بعد

كانت تتسطح علي السرير بعد ان ارتدت

وهي تنظر الي سطح الغرفه وتتذكر حديث جبل اليها اليوم لتنهض بسرعه وتقول بغضب شديد في داخلها.مش هتجوزك يا جبل عمري ما هكون البديله بتاعتك ومش هتجوزك مهما حصل

وتنظر أمامها وتقول في داخلها.بس هعمل ايه هو مخلي بابا واقف معاه ومستحيل اقدر امنعه ولا أرفضه هو ممكن يغصبني اتجوزه ومحدش هيتكلم اووووووف

تنفخ غرام بقوه كبيرة وتمسك شعرها وهي تفكر بماذا تفعل الآن لكي تخرج من هذا المزنق تفكر بأنها تذهب الي عثمان لاكن ترمي هذه الفكرة في عرض الحائط وتنزعها من عقلها فهي لا تريد ان تعود لهذا الجد مره اخرى وتتعب غرام من التفكير وتتسطح علي السرير وتأتي اليها فكرة لتنهض بسرعه وتنظر أمامها وتقول.بس انا ههرب من البيت ومش هرجع غير بعد اليومين دول يكون جبل بعد عني

تبتسم غرام وهي تخطط وتحك رأسها وتقول بخوف.بس هو لو عرف انا فين ممكن يقتلني

وتتذكر الذي فعله مع عاصم في الأسفل لتبلع ريقها بصعوبه وخوف وتقول.انا مش هاخد في ايده غلوه ده من اول قلم هموت وهيحضروا جنازتي كمان

تنظر غرام أمامها بخوف وهي تفكر بالذي تفعله مع هذا القاضي لكي ترتاح من كل هذا وتقوي حالها قليلاً وتقول.في ايه يا غرام انتي من امتي بتخافي عيب كده انا هعمل اللي انا عايزه واللي يحصل يحصل بس

نهت حديثها باصرار شديده وتسمع صوت هاتفها يدق لتنظر الي الرقم ترها حبيبه لتفتح عليها وكانت ان تتحدث لاكن تسمع الذي يقول.فينك يا بت مش جايه ليه مش عيب اللي بتعملي ده مش المفروض تيجي تشوفي طلبات حماتك ايه

تتغظ غرام بشدة منه وتقول.حماتي ايه يا بدر انا معنديش حماه يا بابا

بدر بصدمه متصنعه.اخص عليكي يا غرام معقول بتتبري من حماتك يا بت طب احترمي جوزك علي الاقل بس هقول ايه مرات جبل اكيد مش هتكون شيخة جامع يعني

تضغط غرام علي شفتيها وهي تشعر بتاثير هذه الكلمه علي هذا القلب المسكين(مرات جبل) ويقول بدر بخبث.روحتي فين يا مرات اخويا معقول اخويا يكون شاغلك اوي لدرجة انك متتكلميش معايا

غرام بغيظ شديد.انت متصل بيا ليه يا بدر وبعدين ده تلفون حبيبه بتكلمني منه ليه

بدر بغيظ أشد.اتصدقي الحق عليا علشان قولت افتح باب الود بينا علشان متكونيش العمه الحربايه العقربه وتخلي عيالك يكرهوني كفايه ابوهم عليا

تنهض غرام وتقول.انت يالا جوزتني اخوك وخليتني عمه حربايه وعقربه لا وكمان خليتني اخلف عيال من اخوك

بدر بوقحه شديده.اومل لو مش هتخلفيهم من اخويا هتخلفيهم من مين يا غرام وبعدين يا بت اطمني انا واثق انك من اول ليله هتكو

قطع حديثها غرام الذي غلقت الهاتف بسرعه كبيره قبل ان يستكمل هذا الوقح وتقول غرام.لا دي السفاله في دم العيله كلها ايه ده

نهت حديثها وتنظر أمامها بعدم تصديق وصدمه من هذه العائله الذي تقول حديث وقح ولا يفرق معهم شي وتجلس غرام علي السرير وهي تفكر في الذي تريد تفعله وتنظر الي الساعه ترها تخطط الثامنه مساء لتتسطح علي السرير وهي تقرار انها سوف تهرب من هذا المنزل لكي لا تتزوج جبل ولكي لا تذهب الي عثمان وتعهد حالها بأنها سوف تعود بعد ان يمروا هذه الأيام وبعد منتصف الليل بعد ان ناموا جميع عائلة غرام وبعد ان جلست معهم جميعاً لكي تشبع منهم قليلاً تدخل غرام غرفتها بعد ان تأكدت ان والدتها وصابر وموسي نائمين الآن وتخرج هذه الحقيبه الصغيره الذي وضعت بها ملابس اليها وتبدل ملابسها وترتدي

وتذهب تأخذ اشياءها وتذهب الي الخارج ببطئ شديد وتنظر حولها في المنزل وهي تره الهدوء يعم علي المكان باكمله وتذهب غرام وتفتح الباب ببطئ وهدوء شديد وتخرج الي الخارج وتغلق الباب بهدوء وتتنفس براحه شديده من الذي فعلته وتنزل الي الأسفل بهدوء وبطئ وهي تخاف ان احد يرها وتفشل خطتها وتنزل الي أسفل هذا المنزل وتنظر الي الباب الخارجي للمنزل الذي يغلق وتغلق عينيها بقوه كبيرة لكي تقوي حالها علي الذي سوف تفعله وتذهب الي الباب وتفتحه وكانت ان تخرج لاكن تسمع الصوت الذي فزعها بشدة وهو يقول.علي فين يا غرام هانم في وقت زي دي من غير ما تسالي جوزك





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى