رواية الحب علي اوتار الموسيقي الفصل التاسع 9 بقلم اسراء خالد – تحميل الرواية pdf

رواية الحب علي اوتار الموسيقي الفصل التاسع 9 بقلم اسراء خالد
يجلس فؤاد كعادته علي صخرة يعزف العود…
تدخل عليه فتاة ذات تسعة عشر ربيعا تتميز بأنها بيضاء البشرة وشعرها الاحمر وعيونها خضراء وتشبه بحد كبير أمها جميلة زوجة فؤاد..تدعي ليليان
ليليان لفؤاد:شو ياللي عم جاذبك هنا
فؤاد:جميلة رجعت من السفر
ليليان:اي..رجعت من الضيعة
فؤاد:طب خلي أمك تجي المكتب
ليليان:حاضر
★*************★
في المكتب في مطعم فؤاد
تدخل جميلة المكتب وكان فؤاد جالس علي كرسي مكتبه أمامه أوراق….
جميلة لفؤاد:شو حبيبي وحشتني… تقرب منه كتير: يؤبرني هالعيون أنا كتير كنت مشتاقه لعيونك
فؤاد وقد بعد عنها:جميلة الظرف دا مش غريب عليكي
جميلة تبلتع ريقها:مو بتذكر حبيبي
فؤاد:ماشي عندك حق الظرف دا من عشرين سنه
جميلة:مين ياللي جاب هالورق
فؤاد:فاكرة يا حبيبتي لما كنت بجدد المطعم
جميلة تهزز رأسها بإيجاب
فؤاد:جددت أرض المكتب لما العمال شالوالسراميك الارض لاقيوا الورق..اللي كنتي مخبياه
كنتي مفكرة اني مش اعرف بس للاسف..اناعرفت متأخر ابني حبيبي زمانه رجل ومعاه عيال أنا كنت سابيه طفل عنده ١١سنه..وبدأ بالبكاء
جميلة تقرب من فؤاد:انا عملت كل هاد ميشان بحبك
فؤاد:حب ايه دا انتي
خبتي عنى انا عندي عايلة زوجة وابن..حرام عليكي انا بكرهك
جميلة بكباء:لافؤاد انا عم بحبك مشان هيك سويت كل شي حبيبي
فؤاد ممسك جميلة بشده:انتي تحكيلي كل حاجة بدل ما ادفنك مكانك
جميلة بخوف:حا..حاضر
Flashback
كانت جميلة فتاة ذات تسعة عشر أول يوم لها للعمل في مستشفي في بيروت كممرضة…
كانت جميلة تسير مع كرستين رئيسة الممرضات
كرستين:حبيبتي جميلة راح تنبسطي كتير هنا
جميلة لم تكن تستمع إلي كرستين..وفي ممرات المستشفي لمحت من خلال زجاج العناية المركزة رجل قمحي ذو ملامح رجولية وسألت كرستين عنه وأجابتها
كرستين بحسرة:الرچل هاد كان جاي من أسبوع في حادث انقلاب حافلة وتوفي كل ياللي في الحافلة ماعدا هو ولسه مافأق…أنتي راح تأخدي هالحالة شو رأيك؟
جميلة تهزز رأسها بإيجاب
تولت جميلة مسئولية المريض وتعتني به
وفي يوم كانت جميلة تغير المحاليل له إذا بصوت تألم:اه اه اه
جميلة:حمدالله علي سلامتك..راح نادي الطبيب
اتي الطبيب مع جميلة
الطبيب للمريض:حمدالله أنك بخير كل هاد بفضل أنسة جميلة
المريض:أنا فين؟
الطبيب:بالمشفي مش فاكر الحادث
المريض:حادثة…مش فاكر..أنا..مين أنا بعمل ايه؟
الطبيب:مش فاكر اي شي
Back
جميلة محدثة فؤاد:بعد كدا سوي تحاليل واكتشفوا انك فقدت الذاكرة
فؤاد:والورق دا لاقيته فين؟
جميلة:لما خرجت من المشفي الامانات عطتني ها الورق
فؤاد:طب لما لاقيت الورق استغليتى اني مش فاكر حاجة خفيت الورق
جميلة تهزز رأسها بإيجاب
فؤاد:أنا هنزل مصر عشان اشوف بني ومراتي اللي فاكرني ميت…وانتي طالق
جميلة بصدمة:شو
رحل فؤاد وترك جميلة تبكي بحرقة علي طلاقها وتقول لنفسها:إنها سويت ها الشئ مشان بنتى
Flashback
في مطعم أبيها المغلق منذ وفاته والتي اعادت فتحه ليعمل به فؤاد( الاسم الذي اطلقته علي المريض فاقد الذاكرة) تركت المشفي وساعدته وعملت كنادلة
أتيت ليان صديقة جميلة وبئر أسرارها
ليان لجميلة:شو هتسوى في ابنك ياللي في بطنك؟
جميلة بكاء:مو عارفة
ليان:أنا لاقيت حل
جميلة بلهفة:شو
ليان:الرجل ياللي مو فاكر شي هاد ممكن يتزوج منك ويصير والد ياللي في بطنك
جميلة:حسان شو راح يسوى
ليان:هو كان عم بهتم بشي من وقت ياللي عرف أنك حامل صار بعيد عنك
جميلة ببكاء: هااد كيف راح يتزوجني؟
ليان:هو محتاج هوية وإقامة هنا أنتي اعرضي هيك وهو ما راح يرفض يتزوج منك
جميلة: والورق تبعه
ليان:مو لازم الورق يشوفوا سوى اي شي فيه..هاد ميشانك وميشان أهل الضيعة لما يدروا شو راح يسوي
ترحل ليان وتترك جميلة تفكر…اتي فؤاد ليري جميلة تفكر
فؤاد لجميلة:مالك بتفكرى في ايه؟
جميلة:مافي شي…عرفت شو راح تسوي في مشكلة الاقامة
فؤاد بحزن :لا..لازم اسيب لبنان
جميلة:أنا لاقيت حل
فؤاد:بجد
جميلة:اتجوزني هتأخد الاقامة
فؤاد: بجد دي أحلي مساعدة هو أنا أطول
جميلة تبتسم نصف ابتسامة حزنا وحسرة علي ابنها الذي لا يريد ان يعترف أبوه به
وبعد أيام يعقد زواج جميلة وفؤاد… وتمر٩ شهور تلد ابنتها ليليان….وتمر سنوات تخشي فيها جميلة من يكشف سرها
Back
★************★
في منزل جلال عبد الحق
نسرين تدخل غرفة رانيا
نسرين لرانيا:دا فاتحة هدير بعد يومين
رانيا:اه عارفة هدير كلمتني
نسرين:طب…..وجلست بجانب ابنتها:عايزكى تتكلمي وتهزرى وتضحكي مع هادي
رانيا بخيبة أمل:هادي يا ما ما عمره ما هيفكر فيا حتي لو أنا رحت كلمته…..هادى عمره ما هيتجوز جواز الصالونات…زمانا غير زمانكو
نسرين:ايه الكلام الفاضي دا..اي زمانا وزمانكو
رانيا:ديه الحقيقة يا ما ما
نسرين بسخرية: الحقيقة يا ماما…..وتحول نبرة صوتها من السخرية إلي العصبية: اي رأيك بقا هتروحي تتكلمي معاه وتضحكي والابتسامة هتبقي من الودن للودن
★**************★
في منزل رنيم
وفي مساء اليوم التالي
رنيم في غرفتها تري ماذا سوف ترتدي في فاتحة هدير..استقرت علي فستان متداخل في ألوانه برتقالي وأخضر وأصفر يناسب موعدها فالحفلة تكون بعد العصر
تدخل نرمين علي رنيم
رنيم لنرمين:ايه رأيك ياماما ألبس بكرا الفستان البرتقالي ولا الاسود ولا الاحمر؟
نرمين:لا..البرتقالي بيقي حلو عليكي…اه أنا هروح بدري عشان نادية عايزني بدري وأنتي تعالي علي راحتك
رنيم:ماشي
وتخرج نرمين من الغرفة لتنام وتستغل رنيم لتكلم حبيبها محمد
رنيم تمسك بهاتفها وتتصل بمحمد
محمد:الو
رنيم:ازيك؟
محمد:انا كويس لما سمعت صوتك وحشتني
رنيم بخجل:انت كمان
محمد:لا بجد وحشني اوى..أنا جاي الاسكندرية بكره
رنيم:بكره..مينفعش ياحبيبي
محمد:ليه؟
رنيم:في فاتحة هدير بنت صاحبة ماما
محمد:يادي الحظ الاسود..خلاص هعوضها
رنيم:انت زعلان ياحبيبي
محمد:لا..انتي ذنبك ايه..وبعدين انا عمري مازعل منك
رنيم:هههههه
محمد:انا بجد عمري
ما
حبيت ولاهحب حد قدك
رنيم:انا بجد عمري حبيت قبلك بس مش عارفة حاسة أنك اول وأخر حب في حياتي
تدخل نرمين علي رنيم قائلة:بتكلمي مين؟
رنيم:هااا يا رنا كملي ايه اللي حصل مع منار…بتقولي حاجة يا ماما
نرمين لرنيم:خالص يا حبيتي كملي كلام مع رنا
وتخرج نرمين لترك رنيم تكمل كلامها مع محمد
محمد:يالهوي علي الخبث اللي أنتي في مرة تقول عليا رنا… مرة منار أنا مش عارف هتقولي عليا ايه المرة الجاية
رنيم:هههههههه…سلام عشان ماما
محمد:طب سلام يا حبي
★***********★
في صباح اليوم التالي
ذهبت نرمين إلي نادية كما طلبت منها وعندما وصلت وجدت نادية في المطبخ تقف مع الشيف المأجور تعطيه التعليمات وكانت معها نسرين او(ام اربعة واربعين)كما تسميها نرمين
تدخل نرمين إلي نادية قائلة:الف مبروك يا نادية وعقبال هادى…وانتي يا نسرين كمان عقبال عيالك
نسرين بحده:وعقبال بنتك ان شاء الله تفرحي بيها وتشوفيها عروسة
كانت كلمات نسرين تنزل علي رأس نرمين كأنها سهام فهي تشك بأنها سوف تحضر ذلك اليوم…
نادية تقطع شرود نرمين قائلة:تعالوا نشرب كوبتين شاي في البلكونة
نسرين:وماله
في البلكونة كانت نادية ومعها نرمين ونسرين يشربوا الشاي
نرمين لنادية:اومال فين العروسة وباقي الجماعة؟
نادية:العروسة في الاوضة مع رانيا بنت نسرين..وهادي ياأختي نايم زي القتيل محدش عارف يصحيه والحاج عنده مشاوير يعملها وجاي علطول
نرمين:طب هدخل للعروسة ابارك لها
نادية:ماشي..وتعالي اوصلك للاوضة
★****************★
في غرفة هدير
صوت الأغاني عالية وهدير جالسة تمشط شعرها ورانيا تضع مكياج فهي لا تستطيع ان تظهر أمام هادي بدون مكياج…..
تدخل نادية معها نرمين
نادية لهدير: طنط نرمين عايزة تباركلك
هبت هدير واقفة:اتفضلي يا طنط
نرمين وهي تحتضنها وتقبلها:الف مبروك وربنا يتمم بخير ان شاء الله
هدير:الله يبارك فيك ياطنط وعقبال بنت حضرتك
نرمين لهدير:تعيش ياحبيبتي….وتنظر لرانيا:عقبالك انتي كمان عايزة افرح بيك
رانيا:ان شاء الله ياطنط….وهي تقول لنفسها: يارب انا وانت يا هادي
نادية لهدير:وان شاء الله هتبلسوا امتي الساعة داخلة علي١١ الضهر
هدير:شويه لسه بدري
وتخرج نادية ونرمين وتتركهما ويكملان ما يفعلونه
★************★
عند نسرين في البلكونة
نسرين تجلس بمفردها وتشرب الشاي
نرمين ونادية تدخلان عليها
نسرين لنادية:رانيا بتعمل ايه؟
نادية:اقعدة مع هدير في الأوضة
نسرين تشتعل غيظا من ابنتها لم تفعل أي شئ مما طلبته منها
نادية لنرمين:بنتك هتجئ امتي؟
نرمين:أنا قلتها تجي علي راحتها
نادية:راحتها لا تجئ تقعد مع هدير ورانيا بدلا ماتقعد لوحدها في البيت…كلميها تجئ
نرمين:حاضر هكلمها
★**************★
في منزل رنيم
كانت في غرفتها تعزف على
كمان ابيها فهي تعشق العزف عليه بتشعر كأنها تلامس أصبابع أيدي ابيها…فالكمان يعتبر الشئ الوحيد المتبقي من أبيها….
هاتف رنيم يرن ليعلن علي المتصل أمها
رنيم:ألو
نرمين:تعالي ياحبيبتي اقعدي معانا بدل ما تقعد لوحدك..ألبسي وتعالي وهنبعت حد يجيبك هنا
رنيم:حاضر …..وأغلقت الخط وذهبت لتستعد
ارتدت فستانها البرتقالي المنقوش وحجاب برتقالي سادة ينتاسب معها
جلست تنظر الشخص….
★**********★
في غرفة هادي
هادي نائم علي السرير كأنه لم ينام من قبل
نادية:اقوم يلا…عشان تجب رنيم
هادى:ابعتوا حد تاني أنا عايز انام
نادية:لا كفاية نوم اصحي بقا
هادي قد قام من عالسرير قائلا بنرفزة: حاضر هقوم ارح اجيب الأميرة ملكة ملوك العالم حلو كدا
نادية تكتم الضحكة:حلو يلا روح
★************★
في منزل رنيم كانت تنتظر الشخص الذي يوصلها لمنزل نادية….
ولكن جاء لم تتوقع رؤيته البارد الشخص عديم الدم والإحساس الذي قابلته في المحطة….
حاولت أن تقنع نفسها بأن هذا الشخص جاء لشخص آخر ليس هي
★*************★
أما هادي
كان في شارع رنيم يبحث عن رقم ١٠ رقم منزلها حتي لمحه …نظر لأعلي ورأي مالم يتوقعه المتمردة فتاة المحطة
هادي أشار بتحية لرنيم
رنيم بهمس: بارد….لكنه سمعها
هادى لرنيم:هنقضيها كدا من البلكونة يلا انزل


