رواية الحب علي اوتار الموسيقي الفصل التاسع عشر 19 بقلم اسراء خالد – تحميل الرواية pdf

رواية الحب علي اوتار الموسيقي الفصل التاسع عشر 19 بقلم اسراء خالد
مررت ثلات شهور علي رنيم مع العائلة الجديدة
شعرت رنيم بأنها فرد حقيقي في تلك الاسرةليست مجرد فتاة يتيمة فرضت الأيام عليهم أن تعيش معهم..
ما أثبت لها هذا معاملة الجميع معها بطريقة لطيفة وتقديمها مناسبات سعيدة وحزينة سواء علي أنها ابنتهم الصغيرةوكان هذا بالنسبة لنادية وزجها
أما بالنسبة لهدير فكانت ترى رنيم أختها الكبيرة لها وكان كلاهما سعيد بتلك العلاقة..فهدير كانت تحكي لرنيم عن مشاعرها تجاه محسن وأسرارها ومشاكل وتستشير رنيم في الملابس والميك أب ورنيم تبدى رأيها وتنصحها أن تبدو علي طبيعتها مع خطيب ألا تتصنع..
أما هادي ف رنيم كانت تشكل في حياته جزء كبير كان يعتبرها الأخت والصديقة فكان يشاركها كل تفاصيل حياته..ف رنيم كانت تعلم عن هادي كل شئ بداية من اللون المفضل له حتي نزواته في الكلية وفي الثانوية…
كان يقضي معها أكبر وقت في يومه سواء كان المنزل بقضاء الساعات أمام البلاي ستيشن أما في الخارج فخروجات هادي مع كثيرة جدا
مما تسبب في تضيق نادية وكانت تخفي الأمر عن رنيم حتي لاتتضيق و تخبر هادي بذلك معللة بكلام الجيران عند رؤيتهم مع بعضهم البعض ولكن هادي يرد عليها بأنه لايهتم بكلام الناس وأنه إذا لم يخرج معها سوف يتكلم الناس عنها أيضا بسبب إقامتها معهم وأنه يفعل ذلك بهدف أن يخفف علي رنيم حتي لاتتذكر أمها
★***★***★***★***★
صباح اليوم ٢١مارس (عيد الأم )
كانت رنيم اتفقت مع هادي بأن يأخذها صباحاً إلي قبر أمها بعد أخذ موافقة ماما نادية وبابا علاء كما كانت رنيم تناديهم…
ذهبت رنيم ومعها هادي إلي قبر أمها قرأنا الفاتحة علي روحها ثم طلبت من هادى أن يتركها بمفردها قليلا نفذ هادي طلبها ورحل ولكنه بقي يراقبها من بعيد…
جلست رنيم علي قدميها بدأت بالبكاء قائلة:أنتي وحشتني أوي..طنط نادية وكلهم بيعاملوني كويس بس أنا كنت عاوزكي معايا كلهم بعتبروا أني أختهم وبئر أسرارهم…أنا بقا محتاج حد افضفض معاه محتاج أحس أن في حد ارمي عليه همومي وكلهم بيشوفني أني حد قوى…أنا ضعيفة اوي ودليل أن أول حد بدأ يهتم بي.. حبته وهو مش يستهل خالص…بتنهيدة حزن:دا زي ما يكون صدق ان خلص بي وأنا من حكايات هادي مع البنات اللي صاحبهم اكتشفت ان كان بيتسلي بي مش أكتر
ثم قامت ومسحت دموعها وخرجت لهادي فكان لديهم مشاوير كثير قبل أن يعودوا إلي المنزل
ف رنيم اقترحت علي هادي وهدير أن يقيموا في المنزل حفلة صغيرة بمناسبة عيد الام وفيها تشكر نادية علي معاملة حسنة معها…
ذهب هادي ورنيم إلي أحد محلات الملابس لشراء هدايا لنادية يقدموه لها
اشتريت رنيم عباية سوداء مطرزة رفض هادي أن تدفع رنيم ثمن عباية وأصر أن يدفع هو
أما هادي فقد اشتري لها مكواة بدلا من التي تلفت من شهرين
ثم عادوا إلي المنزل ولكنهم أخفوا الهدايا في شنطة العربية ليقدمها مساءاً في الحفلة
★***★***★***★***★
في المساء
عادت نادية وابنتها هدير إلي المنزل بعد ذهابهم لشراء مايلازم هدير من جهاز العروس
نادية فتحت باب شقتها وجدت الشقة مظلمة
نادية لهدير:ايه كلهم ناموا….
لم تكمل كلمتها حتي أضي النور صدمت نادية فكان يقف هادي يحمل قالب جاتوه بجانبه رنيم وعلاء وحضر أيضا محسن وأمه زينب وأبوه حماد ونسرين وابنتها رانيا وأخيها علي يقولوا لنادية بصوت واحد:كل سنه وأنتي طيبة
هدير لنادية:كل سنه وأنتي طيبة يا ماما
نادية بفرحة: أنتو طبين يا جماعة… وثم وجهت كلامها لهدير:وأنتي طيبة يا حبيبتي ويارب أشوفك في بيت جوزك…ثم حضنتها و قبلتها
هادي:يلا يا جماعة بجد التورتة تقيلة أوى
نادية:ماشي…شكلها حلو أوى ورأيني مكتوب عليها ايه؟
وضع هادي التورتة المكتوب عليها ”كل سنه وأنتي طيبة يا ماما أبناءك هادي هدير رنيم“ قرأت نادية العبارة بفرحة عارمة ثم قالت:يا حبيابي فيكو الخير
هادي لنادية:أنتي لازم تشكري رنيم هي صاحبة الفكرة
نادية لرنيم:متشكرة أوى ياحبيبتي علي المفاجأة الجميلة
رنيم:علي دا أنا برد جزء صغير أوى من جمايلك لماما الله يرحمها وعلي أنا
نادية لم ترد بلا أكتفت بتقبيل رنيم
قطعت نادية التورتة وزعت علي الجميع وجلسوا يتحدثوا ويضحكوا
وأثناء حديثهم
محسن لرنيم:ما تغني حاجة بالمناسبة الجميلة دا أنتي صوتك حلو أوى…دا الحف…قطع كلامه حتي لاتحزن رنيم بتذكر أمها
رنيم:لا..أنا بقالي فترة مش بغني..مش هينفع
هدير لرنيم:والله فكرة حلوة غني يلا بقا عشان خاطرى
قام هادي واقفا ثم قال للجميع:الان سيداتي أنساتي نقدم لكم ملكة الغناء العربي رنيم
رنيم لهادي:بطل وبعدين معاك
هادي:هتغني أنت نستي الماتش اللي أنتي خسرانة فيه أربعة صفر…دا الحكم بتاعي
رنيم:ماشي هوريك بعدين..
ست الحبايب يا حبيبة، يا أغلى من روحي ودمي
يا حنينة وكلك طيبة، يارب يخليكي يا أمي
يارب يخليكي يا أمي، يا ست الحبايب يا حبيبة
زمان سهرتي وتعبتي وشلتي من عمري ليالي
ولسه برضو دلوقتي بتحملي الهم بدالي
أنام وتسهري، وتباتي تفكري
وتصحي من الآدان وتيجي تشقّري
يارب يخليكي يا أمي، يا ست الحبايب يا حبيبة
نادية لرنيم: ياحبيتي ربنا يخليلكي لي
رنيم ابتسمت لها
هادي لرنيم بتذمر طفولي:وأنا عيدى ميلادي بكره
رنيم اقترابت من هادي:طبعا يا نهار أبيض هو أن أقدر أنسيك
وضعت رنيم يدها علي كتف هادي وتغني له:
يا غالي عليا يا هادي أخويا
يا أجمل هدية من أمي وأبويا
يا هادي يا أخويا
هادي لرنيم:ماشي ياعم..يلا عشان نجيب المعلوم
رنيم وقد فهمت قصده:ماشي
غاب هادى ورنيم لمدة دقائق ثم عادوا
هادي لنادية:اتفضلي يا ست الكل
فتحت الهدية ووجدت مكواة
نادية:يا حبيبي جاب مكواة عشان تكوي بيها هدومك حتي في الهدايا بتفكر في مصحلتك
رنيم لنادية:اتفضلي يا ماما
نادية:ليه تعبت نفسك…فتحتها ثم نظرت لرنيم قائلة:يا حبيتي يا رنيم دا العباية اللي كانت عجبني….ثم نظرت لهادى:هي ديه الهدية ولا بلاش
هدير لنادية:اتفضلي هدية محسن
نادية:الله ياروحي ساعة أسوارة شيك أوى
واستمرت الحفلة تحدثوا قليلا و ثم ذهب كلا منهم إلي بيته فيهم من كان سعيد مرتاح البال ومن كان يشتعل غيظاً
★***★***★***★
في منزل جلال
كانت نسرين تجلس علي الاريكة تضرب علي فخديها مراراً وتكراراً تقول:اه..اه فعلا اللي خلف ما ماتش منك لله..منك لله يا نرمين مش رحمة حد وأنتي حية ولا حتي وأنتي ميتة سيبها خليفتها…أنا قاعدة اخطط ورتب والبت تجي تأخد كدا علي السهل
رانيا لنسرين:أنتي ايه اللي خليكي تقولي كدا
نسرين:أنتي هتجنني دا نقص يلبسها الدبل …وأنتي قاعدة زي كوبة كدا…البت قاعدة تقول ماما..ماما نادية خليتهم زي الخاتم في صبعها…..ثم عضت علي أصابعها غيظا من رنيم
علي لنسرين:بصراحة البت تتحب أصلها عاملة زي ملاك
نسرين: هي سحرلكم أي رجل يشوفها يريل عليها
ثم قامت واتجهت إلي غرفتها وهي تسبب وتلعن في رنيم
★***★***★***★
في غرفة نادية
نادية كانت تجلس بجانب زوجها علاء علي السرير
نادية لعلاء:ايه رأيك في رنيم؟
علاء وقد طوي الجريدة:من ناحية ايه ؟
نادية:يعني لهادي
علاء:أنتي أتهفيتي في عقلك ولا ايه يا ولية أنتي ديه عندها ١٦سنه
نادية:وابنك لسه بدرى عليه ايه رأيك ؟
علاء:رأيي أن أنام عشان ورا شغل بكره بدرى
نادية:نام يا خويا نام
★***★***★***★
في إحدي الكافيهات في القاهرة
كان محمد عبد المقصود ورامي يجلسان يتحدثان معاً في أمر مهم
رامي لمحمد:فكرت في الموضوع
محمد:اه…لا مش مسافر
رامي:أنت مجنون حد يرفض فرصة زي ديه دول عرضين عليك أنك تدرس في معهد الموسيقي في فرنسا وموفرين لك كل حاجة الإقامة وهتنزل مرتين في السنة علي حسابهم والعقد قابل للتجدد كل سنه دا زائد المرتب الفظيع دا ومكافأت والسكن علي حسابهم كمان…بقولك فاكر تاني بس بسرعة عشان الراجل مش هيستنك تمام…سلام
محمد:ايه رايح فين ماتقعد
رامي:لا ورا مشوار مهم..سلام
محمد:سلام
رحل رامي وترك محمد بمفرده لتدخل من الباب فتاة تشبه رنيم مما جعل محمد يتذكر حبيبة قلبه وصغيرته رنيم
محمد لنفسه:وحشتني أوى يا رنيم أنت روحتي فين؟….. ثم يغمض عينيه ويتذكر محاولاته المميتة في الوصول إليها…
لقد سرق ملفها من الأوبرا ثم ذهب إلي عنوانها المكتوب في الملف ولكن القدر كان أسرع منه ف رنيم قد انتقلت للعيش مع نادية وعائلتها ولكنه لم يستطع الوصول للمكانها الجديد مما تسرب اليأس لقلبه في إيجادها
محمد وقد أفق من شروده:أنا لازم أسافر عشان أنسي….ثم رحل
★***★***★***★


