Uncategorized
رواية جبابرة العشق الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم اميرة عمرو – تحميل الرواية pdf

رواية جبابرة العشق الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم اميرة عمرو
22 =البارت الثاني وعشرون 22 /
للجميع@
بعد مرور أسبوع تتعافي فيه شجن وتعود الي القصر مع الجميع واهتمام كنان بها تحت استغراب الجميع من برود آسين وانها لا تفعل شئ سوا الرؤية والصمت ،وتقرب يزيد من جوليا فكان يخترع الاسباب حتي يراها وكان يخترع حيلة التوصيل لرؤية شجن من أجل التقرب منها ،أما مراد وتولان فهما لايكفان عن المشاجرة والعراك كثيرا ولكن تنتهي بغزل مراد لتولان وخجلهامنه،أما أبطالنا فهما مثل الجليد ملوك للبرود لا يتحركان خطوة تجاه تلك المشاعر بل باردان لأقصي درجة ،أما سوزان فهي تبحث عن الفرصة المناسبة لتفرقة الرباعي الأخوي حتي تنفذ خطة رائف زيدان وتنجد بجلدها من العقاب بالموت علي يد زعيم مافيا
☆☆☆☆☆☆☆☆
يوم جديد يحمل في ساعته وشمسه وسحابه الكثير من المفاجآت في غرفة شجن نجد الجميع معها يتحدثون ماعدا آسين وأيهم فهما كانا غير حاضرين معهم ويمرحون معا لتدخل سوزان وعلامات الحزن المصطنع تظهر علي وجهها
سوزان: حمدلله علي سلامتك يا شجن
شجن ببرود: شكرا
سوزان بحزن مصطنع: تعرفي انا كنت خايفة عليكي جدا ليحصلك حاجة
تولان بسخرية : لا ما هو واضح أوي انك خايفة عليها
سوزان : معقول مخافش علي بنتي دي بنتي اللي مخلفتش غيرها ولازم اخاف عليها
يزيد بتهكم: طالما خايفة عليها كده مزورتهاش في المستشفى ليه أول ما انصابت والا دا علشان خايفة عليها
سوزان: مكنتش قادرة اشوفها بالحالة دي مقدرتش اشوفها وهي بتموت دي بنتي مكنتش اقدر اسمع خبر وحش عنها في المستشفي
تولان: لا ما هو واضح
شجن ببرود: تولان ..خلاص
تولان بغيظ: مش شايفة عمالة تمثل علينا أزاي
شجن ببرود: مش كنت جاية تطمني عليا وجيتي في حاجة تانية
سوزان بخوف مصطنع: كنت في موضوع كده
يزيد : موضوع ايه؟؟
سوزان: موضوع يخص آسين ….
تولان بغضب: وانت مالك بآسين عايزة منها ايه مش كفاية اللي بتعمليه فينا عايزة ايه تاني وناوية علي ايه
سوزان: لا لا مش قصدي انا اقصد انا خايفة عليها من اللي ناوية تعمله
كنان باهتمامر أنت عايزة تقولي ايه
سوزان بخبث: أنا خايفة عليها هي وشجن فكنت عايزة اوريكم حاجة يمكن تحاولوا تقنعوها هي بتسمع منكم
شجن : ويا تري ايه هو الموضوع اللي عايزانا نقنعه بيها
سوزان بخبث وفحيح أفعي: أنا مش هتكلم أنت هتشوفوا بعنيكم
وتخرج هاتفها وتفتحه علي فيديو وتعطيه الي شجن ليري الجميع الفيديو الذي بين آسين وأيهم ومراد وهم يتفقون علي صفقة الادوية الفاسدة لتأخذ سوزان الهاتف منهم وتقول :
مش بس ده دا في واحد كمان ……
وتعطيهم الهاتف ويري الجميع الفيديو الذي بين آسين وزعيم المافيا رائف زيدان لترمي شجن الهاتف بغضب وتقول بصراخ: أنت كدابة …آسين مستحيل تعمل كده ..أنت جاية توقعي بينا ….أنت عايزة ايه مننا تاني مش كفاية اللي عملتيه فينا زمان جاية دلوقتي توقعي بينا وتنهي أي حاجة بينا أنت ايه يا شيخة شيطان شيطان
كنان محاولا تهدئة شجن: اخدي يا شجن العصبية غلط وانت لسه تعبانة
شجن بصراخ: اهدي إزاي دي جاية تتبلي علي أختي …جاية توقع بينا عايزة تدمرنا زي ما دمرتينا زمان ….حررام عليكي ارحمينا من شرك بقي ايه مفيش دم خالص ولا رحمة في قلبك
سوزان : لو مش مصدقاني اسأليها وانت تعرفي اذا كنت بقول الحقيقة والا بكدب بس صدقيني دي الحقيقة
يزيد ببرود : ابعتلي الفيديو دلوقتي علي فوني
لترسل له الفيديو وتخرج من الغرفة تاركة هؤلاء يشتعلون غضبا فهي أشعلت النيران في قلوبهم وتركتهم وخرجت وتتجه الي غرفتها وتقوم بالاتصال علي البوص : اللي قولته اتنفذ يا بوص الدور بقي عليك انت
وتغلق الهاتف وتبتسم بشر وخبث فهي استطاعت أن تشعل النيران بهم وتقول بشر: ولسه اللي جاي أكتر من كده
عند شجن والجميع لتقول تولان بغضب: أنت إزاي تصدق الست دي أنت مش عارف آسين أكيد الفيديو دا مفبركاه ومش حقيقي
يزيد بهدوء : دلوقتي نعرف إذا كان الفيديو أصلي والا مفبركاه
شجن : أنا مستحيل أصدقها مستحيل أنتم مش عارفين آسين قدي دي كانت بتهتم بيا كانت بتسهر جنبي لما أكون تعبانة هي الوحيدة اللي كانت بتسهر جنبي مش حد تاني
كنان: اهدي يا شجن هي أكيد مش قصدها
يزيد ببرود: أنا دلوقتي هعرف اذا كان حقيقي والا لاء
ليخرج هاتفه ويقوم بالاتصال علي الأفعي
( جويرية بطلة رواية فتيات من جحيم )
: جوري محتاج منك خدمة ومحدش هيقدر ينفذها غيرك
جويرية: هي دي أهلاً اللي كنت مستنياها بس علي العموم هعيديها عايز ايه
يزيد: هبعتلك فيديو كنت عايز أعرف اذا كان حقيقي والا لاء
جويرية : تمام ربع ساعة وتكون عرفت اذا كان حقيقي والا لاء
يزيد: تمام
ليغلق الخط جويرية باستغراب : ماله ده …ايه اللي حصله بقي دا يزيد
جوليا: مين جويرية دي
يزيد: جويرية تبقي الأفعي من فتيات من جحيم
كنان بصدمة: أنت تعرفهم
تولان: احنا أصدقاء من زمان ونعرف بعض ويعتبر كمان متربيين سوا
مراد : دول جبابرة يابني
يزيد: اللي شفوه صعب وخصوصا أريام أكتر واحدة اتعذبت فيهم تخيلي يرموها في الميتم وهي طفلة ويقتلوا مامتها الحقيقة هما شافوا أيام صعب وماضيهم صعب جدا
شجن : معاك حق بس دلوقتي ابتدوا انتقامهم
وفجأة يأتي اتصال ليزيد :
يزيد : ايه الاخبار ….انت متأكدة …..متشغليش بالك…..تمام سلام….
شجن بسرعة: ها ايه الفيديو متفبرك صح ..أنا كنت متأكده من كده أنا هروح اطردها من القصر الست دي
يزيد: الفيديو حقيقي
شجن بصدمة : أنت بتقول كده ….أكيد كدب آسين مش كده وتجهش بالبكاء :آسين مش كده أيوا هي مش كده بس قسماُ بالله يا آسين لتندمي علشان بترمي بسمعة رعد الحديدي اللي هتلوثها بالطين
تولان بغضب مكتوم:آسين فين
يزيد: معرفش
لتخرج تولان هاتفها وتقوم بالاتصال علي هاتف آسين :
آسين ..أنت فين….قوليلي ….تمام انا جاية
** ___________________________**
عند رائف زيدان نجده ذلك الشيطان جالس بكل هيبة
وأمامه أيهم ،كان يبه سمومه فيه يريد أن يمنع أي وسيلة لبناء صداقة أو علاقة بين آسين وأي شخص وخصوصا أيهم فهو وسيم جدا والجميع يتمناه
أيهم ببرود: ممكن أعرف أنت طلبتني ليه
رائف: مالك مستعجل ليه هتعرف وهتبقي مبسوط أوي
أيهم بعدم فهم: تقصد ايه
رائف بخبث: هقولك اللي انت كنت عايز تعرفه من زمان
أيهم :تقصد ايه
رائف: جه الوقت اللي تعرف فيه مين اللي قتل نصار العمري
عند نطق تلك الكلمات تلهفت أذنيه لمترفة من ذلك الشخص الذي كان السبب بدمار حياتهم من هو
أيهم بلهفة: هو مين قولي بسرعة
رائف بخبث وفحيح أفعي: اللي قتل أبوك يبقي…رعد …رعد الحديدي
أيهم : أنت بتقول ايه ايه علاقة رعد بنصار العمري
رائف : لأنه كان عايز يقبض علي أبوك ولما مهرفش وخسر القضية قرر ينتقم منه وقتله
أيهم بشرر: صدقني لأنتقم منه اشد انتقام
رائف: بس هو مات
أيهم: بس بناته عايشين
رائف بسرعة: لا آسين ملهاش ذنب… ليتدارك نفسه ..اقصد اني ليا تار مع رعد الحديدي وحابب أخده منه بس هو ميت دلوقتي يبقي أخده من بناته واقرب شخص ليه آسين بنت سارة
أيهم: بس دا انتقامي أنا كمان
رائفر: ومتزساش انه انتقامي أنا كمان وعلشان كده انت هتساعدني
أيهم بشر: بم ان انتقامنا واحد يبقي انا معاك ايه المطلوب
رائف بخبث:************* وكده يبقي اللعبة في إيدينا
أيهم بشر وعيون كالصقر وتدب الرعب في أي شخص : صدقني كل اللي كان السبب في موت نصار العمري ليندم أشد الندم حتي لو كان مين
ويتركه ويذهب ويتجه الي الخارج ليقوم بالاتصال علي شخص ما: مستنيك في مكانا
ويغلق الهاتف ويذهب وهو يتوعد بالدمار ممن كانو السبب بتعساته هو وشقيقه
*_______________________________*
في الشركة عند آسين كانت جالسة تتابع بعض الاعمال الخاصة بها وفجأة تجد باب مكتبها يفتح علي مسرعه وتدخل الي المكتب بسرعة البرق
آسين بغضب: أنت إزاي تدخلي كده
شجن بغضب:هو دا اللي يهمك إزاي ادخل كده وانك تعملي صفقة أدوية فاسدة لا ازاي
آسين بغضب: شجن صوتك ميعلاش انت متهرغيش انت بتكلمي مين انت بتكلمي بنت الرعد ومتنسيش انك بتكلمي الاسطورة مش أي حد تاني
شجن بصراخ وصوت عالي: اذا كنت انت الاسطورة فأنا ابقي الاعصار ،عايزة تضيعي تعب السنين اللي فاتت عايزة تضيعي تعب رعد وسمعته ايه كل ده علشان الفلوس انا عايزة افهم احنا عندنا فلوس كتير ومن أكبر سيدات الاعمال في العالم ليه تعملي كده ليه احنا عملنا ليكي ايه ردي عليا انت عارفة أنا مكنتش مصدقة سوزان وهي بتقول انك هتدخلي مصر أدوية فاسدة مكنتش مصدقة وكمان مع الراجل اللي قتل رعد لا بجد برافو
آسين ببرود: دا شغل وفي مصلحة وانت عارفة اني في الشغل ظش بهتم غير بالمصلحة
شجن: يا بجاحتك بس تصدقي الغلط مش عليكي الغلط اني كنت بعتبر واحدة زيك اخت ليا وام واب بس انت مش آسين اللي اعرفها لأن آسين اللي اعرفها بتهتم بسمعة رعد ومش بتأذي حد وانت ناوية تقتلي ملايين بس لا زم افوقك وفجأة ترفع يدها حتي تصفع آسين لتجد من يقبض علي يدها لتنظر الي يزيد بغضب: سيب إيدي خليني افوقها
يزيد بهدوء: حتي لو غلطت دي تبقي أختك الكبيرة لو نسيتي
آسين ببرود: لما تهدي ابقي كلميني علشان نتفاهم بخصوص الصفقة تمام
وتهم بالخروج من الباب لتجد شجن تقول: يا ريتك ما كنت أختي ولا كنت اعرفك آسين ماتت من يوم ما حابت تضيع سمعة رعد وتحطها في الأرض انا بكرهك
تولان ببرود: انا بكره اليوم اللي قابلتك فيه وعرفتك فيه أنا ميشرفنيش ان واحدة زيك تكون صديقتي
لتخرج من آسين من المكتب بل الاحري خارج الشركة بأكملها أما شجن انهارت في البكاء والجميع يحاول تهدئتها
شجن ببكاء: أنا بكرها …بكرها بكرها…
كنان بتهدئة: اهدي يا قلبي اهدي ….متبكيش انت مش لازم تزعلي احمدي ربك انك كشفتيها في الوقت المناسب وعرفتي حقيقتها
شجن : بس دي أختي …
يزيد بمقاطعة: وبم انها اختك عملتي كده ليه قوليلي محاولتيش تفهمي هي عملت كده ليه لا جيتي وقعدتي تهيني فيها
تولان: عايزنا نعمل ايه لما نعرف انها هتدخل مصر أدوية فاسدة هتقتل ملايين
يزيد: عتيزكم تثقوا فيها لأنكم اكتر ناس تعرف آسين بس الظاهر اني انخدعت فيكم عند أول موقف اتهمتوها ومحولتوش تعرفوا السبب
مراد : أنت عايز توصل لإيه
يزيد وهو يجلس علي الكرسي: عايز اقول ليه ميكنش دا الانتقام وهي بتنتقم
مراد: انا سمعتكم كتير بتتكلموا عن انتقام بس انتقام ايه معرفش
يزيد بهدوء: اقعدوا وانا هحكيلك
ليحكي لهم يزيد ما حدث منذ سنين ما حدث يوم مقتل رعد
كنان: كل دا حصل بس ازاي طفلة تستحمل كل ده
يزيد: آسين تعمل اي حاجة الا انها تسيب حقها ولو الانتقام بخصوص رعد
كنان: نفس طريق أيهم هو كمان عايش علشان ينتقم من اللي قتل أبوه واللي يعرفه البوص رائف زيدان اللي كان موجود هنا معانا في الاتفاق
مراد : لحظة شجن بتقول ان آسين اتفقت مع اللي قتل رعد الحديدي اللي هو البوص اللي هو نفس الشخص اللي يعرف مين اللي قتل نصار العمري يعني كده كل حاجة واضحة
تولان: متفهمني انت تقصد ايه
مراد: اللي اقصده ان اللي قتل رعد الحديدي هو نفسه اللي قتل نصار العمري يعني الاتنين عرفوا ده ودلوقتي الاتنين بدأوا الانتقام
شجن ببكاء: يعني أنا دلوقتي ظلمت اختي ظلمتها واتهمتها أنا وحشة أوي أنا خسرت أختي خسرتها
تولان ببكاء: وأنا خسرت صاحبة عمري خسرتها خلاص
يزيد بهدوء: اهدوا يا جماعة مش وقت الكلام ده لازم نصلح اللي احنا عملناه وغلطنا في آسين قبل ما الموضوع يكبر
شجن: أنا لازم اعتذرلها واخليها تسامحني لازم حني لو فيها موتي
مراد: يزيد اتصل اعرف هي فين
يزيد:تمام
*___________________________*
في مكان بعيد عنهم نجد تلك الواقفة بكل هدوء وتري مصر من فوق نعم يا سادة انه المقطم نجدها واقفة تنظر أمامها بشرود :
الزمن اتغير وحاجات كتيرة اتغيرت أوي بس لسه المكان ده زي ما هو بحس فيه براحة غريبة نفس اللي كنت بحسها مع رعد زمان لما كنا بنيجي سوا هنا ونفضل واقفين ولسه فاكرة كلامه
(المقطم ده لو بصيتي تحت تلاقي وادي وموت لو بصيتي قدام هتلاقي حياة والمقطم بيخليكي تعرفي طريقك اذا هتختاري الهاوية والا الحياة بس لو معرفتيش الإجابة بصي علي الحياة يمكن تلاقي أمل أو هدف مستنيكي أو شعاع نور وسط العتمة بس اعرفي دايما أن لكل شخص طريق وانت اختاري طريق العقل والقوة علشان توصل للقوة وقتها هتبقي قوة بس متنسيش قلبك لأنه هيجي في يوم وينبض لشخص ما )
كلامك يا رعد بيريحني وبيحسسني بالأمان بس وبيديني الامل وانا هبص علي الحياة لأني لقيت شعاع النور اللي قولت عليه
لتتنهد بضيق فهي منذ نصف ساعة واقفة هنا لتقول بغضب: ايه قلة الذوق دي
ليأتيها صوت من الخلف: متشكر علي رأيك فيا جدا
لتنظر آسين خلفها وتقول بحدة: بقالي نص ساعه واقفة مستنيه حضرتك وأنت معرفش فين لو مش قد كلامك ومش بتلتزم بمواعيدك ابقي اقول او اتصل حتي تقول انك هتتأخر دا أنت حتي معتذرتش
أيهم ببرود: لو أنت مدية فرصة كنت اعتذرت بس إزاي وكضرتك ماصدقتي ماسورة وانفتحت
آسين ببرود: خير كنت عايزني في إيه
ليقف أيهم بجوارها ويقول ببرود: سنين بستني اليوم ده وأخيرا جه اليوم اللي هنتقم فيه من كان السبب في موت نصار العمري
آسين: قصدك ننتقم لأنه مش انتقامك لوحدك أنا كمان عايزة انتقم لرعدي وأخليه يعرف أن رعد الحديدي خلف بنت بميت راجل مش بسهولة انك تدمرها أو تهزمها
رعد ببرود: بس عمري ما هنسي اليوم اللي جيتي فيه وعرفتيني الحقيقة
# فلاش باك
كان نائم بسريره بالمشفي ليجد من يفتح الباب ويدخل بكل بهدوء ليظن أنه أحد أعدائه ويحاول التخاص منه ليخرج مسدسه من تحت المخدة ويصوبه تجاه جالس الشخص وينير الاضواء فجأة ويقول :أنت مين
لتلتف آسين له ليقول أيهم بصدمة: أنتِ
آسين ببرود: أيوا أنا …ايه مكنتش متوقع اني ممكن أجيلك
أيهم بسخرية : وياتري بقي جاية ليه أصل مش معقول دكتورة زيك تيجي غرفة مرض في نص الليل كده وكمان المريض دا شاب وحلو وسيم وكمان غني وأي واحدة تتمناه الا اذا كانت عايزة ومن ثم يغمز لها تقضي سهرة حلوة وكمان جاية بإرادتها
لتنظر له آسين بقرف وتتجه الي الأريكة وتجلس عليها لينظر لها هو ويجلس علي السرير لتقول آسين ببرود: بس أنا مش اللي بتهتم بالحاجات دي وأكيد أنت عارف دا كويس لأنك شفت اللي حصل يوميها في الديسكو
أيهم بابتسامة جانبية: ودي حاجة تتنسي ..خير عايزة ايه
آسين ببرود: مسألتش نفسك ايه اللي يخلي دكتورة من أكبر الدكاترة تروح ديسكو تحتفل فيه بعيد ميلادها ومعاها أصدقائها وتحصل خناقة يومها وميهتموش لحاجة وان مكان ده أكتر الاماكن اللي بيتوافد عليها رجال المافيا
أيهم باستغراب: أنت عايزة توصلي لإيه
آسين ببرود وخي تضع قدم فوق أخري وتقول ببرود شديد: عايزة اقول اني كنت رايحة هناك وأنا عارفة مين اللي موجود بمعني أصح اني رايحة بإرادتي وكمان عارفة ان مين هيروح هناك يومها وعرفت انه الشيطان وكنت حابة اعرف مين هو الشيطان
أيهم: وعرفتي مين هو
آسين : أيوا عرفت مين هو وعرفت كمان انه بيدور علي اللي قتل أبوه سيادة الرائد نصارالعمري
أيهم بصدمة: أنت بتقولي وعرفتي دا منين وكمان مين دا اللي رائد ومن ثم يكمل بغضب أنت شاربة حاجة يا بت انت الزمي حدودك كويس
آسين: صوتك وكمان اقعد واسمع انا عايزة اقول ايه أبوك نصار العمري كان رائد في المخابرات مش زي ما أنت فاكر أنه كان شغال مع المافيا بالعكس هو كان شغال في المخابرات وكان في مهمة من المهمات اللي جمعته مع والدي والاتنين بقوا مع بعض في المهمة بس والدك انكشف للكل وعرفوا انه مخابرات فقتلوه واللي قتله نفس اللي قتل شريكه في المهمة دي وشريكه يا بابا وعلشان كده جبت معايا الورق اللي يثبت كلامي وان والدك مخابرات
أيهم بهدوء ما قبل العاصفة: مين اللي قتلهم ؟؟…
آسين ببرود : وقت ما تتأكد من كلامي هتعرف مين اللي قتله والورق عندك يمكن تتوصل للقاتل من غير ما اقولك
وتتجه الي باب الغرفة وتقول: سلام مؤقتا …
وتخرج وتترك لأيهم الورق ويأخذه ويقوم بالاتصال علي أحد اتباعه لمعرفة اذا كان ما تقوله حقيقة ام لا و و ياتي الصباح ويتم اكتشاف ان كلام آسين حقيقي ليأتي اتصال لأيهم وهو ان والده رائد في المخابرات ليربط الخيوط ببعضها ويقول: هتندم علي اليوم اللي قتلت فيه نصار العمري وعملت فيه الشيطان
#باك
أيهم بحدة: بس أنت مقولتيش انك الأسطورة وقتها عرفتيني الحقيفة بس مكملتهاش
آسين ببرود:مش لازم تعرف الحقيقة كاملة وسر الاسطورة كان لازم يفضل سر لوقت مناسب وفترة معينه أنا أحددها
أيهم ببرود: الخطوة الجاية هنعمل ايه ….
لتزفر آسين ببطء شديد كأن هناك ثقل علي صدرها: الخطوة الجاية اللي ممكن يعملها شخص واحد بس
أيهم: ومين الشخص ده ..
آسين: آسر الصياد (آسر الصياد بطل رواية سجينة الغرام ويعمل بالمخابرات ويلقب بفهد المخابرات )
أيهم : عايزة تقوليلي ان اللي هياخد انتقامنا آسر الصياد أنا ممكن برصاصة أنهي عليه مش محتاج مساعدة
آسين : أنا مقولتش انه هو اللي هينتقم أنا قولت انه هو هيساعدنا في حاجات معينة أما القتل فدا مستحيل لأنى وعدت رعد اني مستحيل اقتل وان هاخد انتقامي بالعقل مش بالقتل والدم
ليهم أيهم بالرد ليجد هاتف آسين يعلن عن اتصال لتأخذه آسين وتري ان المتصل يزيد لترد عليه
آسين ببرود: نعم ..عايز تقول ايه انت كمان
يزيد بحدة: آسين مش وقت كلامك ده أنت فين
آسين: شئ ميخصكش أنا فين طب اقولك انا فين قاعدة وسط المجرمين وقتالين القتلة وبنتفق علي تهريب آثار
يزيد :آسين احنا عرفنا كل حاجة كنت مخبياها عننا فقولي أنت فين
آسين بتوتر وهي تنظر الي أيهم الذي يتابع ما يحدث: عرفت ايه بالظبط
يزيد : عرفنا حكاية الانتقام وكمان انك بتنتقي لوالدك قولي أنت فين
آسين : المقطم هتلاقيني هناك
يزيد : تمام
ليغلق الخط وتنظر الي أيهم الذي يقول بغضب:يعني حاولنا منكشفش حكاية الانتقام دي علشان محدش يدخل وفي الآخر يعرفوا
آسين : دلوقتي نعرف كل حاجة …….
بعد مرور بعض الوقت نجد ثلاث سيارات وراء بعضها ليخرج من يزيد وتولان وشجن ومراد وكنان ليتجهوا الي مكان ما تقف آسين
مراد باستغراب: أنت بتعمل هنا ايه يا أيهم
أيهم ببرود: يعني توصلتوا لحكاية الانتقام ومعرفتوش ان انا كمان شريكها ومعاها
شجن ببكاء :آسين أنا آسفة والله آسفة سامحيني يا آسين صدقيني أنا الغضب عماني ونساني كل اللي فات صدقيني يا آسين والله أنا آسفة مكنتش عارفة انا بعمل وقتها كل اللي كنت شيفاه انك بتتعاوني مع اللي قتل رعد وكمان هتدخلي أدوية فاسدة هتقتل ملايين وانت علمتيني مسكتش عن الحق ودا كان اللي لازم اعمله أنا آسفة وحتي لما كنت هرفع إيدي عليكي انا مش عارفة كنت هعمل كده إزاي ان شاء الله كنت مُت قبل ما اعمل كده
كانت آسين تستمع الي كلامها واعتذارها بكل برود ولا يظهر علي وجهها أي تعبير ولكن تلك الحمقاء تتمني الموت لتضع إصبعها علي شفتيها لمنعها من تكملة الحديث
آسين: اوعي تقولي كده تاني بالعكس أنا فرحانة انك متخلتيش عن مبادئك علشاني أنا فخورة بيكي
شجن :يعني أنت مسمحاني
آسين بابتسامة: مين قالك ان كنت زعلانة منك او حتي مخصماكي أنا كان كل ده مش فارق معايا من أساسه يكفيني أن أختي مش بتعمل حاجة غلط
لتبسم شجن وتقوم باحتضان آسين وتقول : أنت أعظم أخت في العالم ده كله
تولان: آسين أنااا….
آسين ببرود: مش عايزة اسمع صوتك ..
تولان ببكاء: طب اسمعيني لو سمحتي
آسين : اسمع اني أسوأ صديقة او انك ميشرفكيش ان واحدة زيي تبقي صاحبتك وانك ندمانة علي اليوم اللي بقينا فيه أصحاب
تولان: أنا آسفة دا كان قبل ما اعرف الحقيقة أنا آسفة سامحيني أرجوكي يا آسين
آسين بابتسامة: مش قبل ما تتعاقبي يا حلوة
تولان بسرعة: وانا مستعدة لأي عقاب هتقولي عليه
آسين بخبث وهي تنظر لمراد: عقابك هو ان فرحك انت ومراد بعد سنتين
مراد بصراخ: لااا الا ده أنت عايزاني أخلل والا ايه حرام عليكي ويكمل وهو ينظر الي تولان بحنق: كان لازم يا ختي تزعليها وينظر مرة أخري الي آسين لعلها تعدل عن رأيها بلاش العقاب ده غيريه الا العقاب أنا مش هقدر استني سنتين ليه ليه
يزيد بضحك: والله آسين دي عسل والنعمة أحلي واجمد عقاب شفته في حياتي
أيهم: خلصتو خلينا في المهم جيين ليه
يزيد : اظن انكم عارفين ان اكتشفنا لعبتكم
شجن لآسين: انا عايزة انتقم لرعد معاكي
آسين بحدة: شجن مليون مرة قولتلك ان ده انتقامي انا ومحدش هينتقم لرعد غيري مفهموم
كنان : ناويين علي ايه
آسين ببرود: علي كل خير بس الأهم دلوقتي انكم هترجعوا القصر وهيبقي في تفكك في علاقتنا كلنا يعني من الآخر كانكم متعرفوش حاجة عن الانتقام واننا متخاصمين. بقينا أعداء
تولان: بس ليه كل ده
آسين: لأن في حية في القصر بتبخ سمها في الكل فلازم نلاعبها شوية لحد ما نوصل للي احنا عايزينه وكفاية انها مع العدو وانا عايزاها توصله اللي هو عايزه في نفس الوقت اللي احنا عايزينه يوصله مفهوم
ليومأ لها الجميع ويمر أسبوع كامل كان الجميع يتعامل فيه بكره وغضب مصطنع كما أمرت آسين بينما هذا جعل عامر وجيهان يشكون في أمرهم لتغيرهم بينما سوزان سعيدة لتلك الخلافات التي بينهم وتوصلها للبوص ليفرح أيضا ليظن انه قد وصل الي هدفه ولكنه لا يعلم انه لعبة يتم تدويريها
اليوم المنشود انه اليوم الذي ستنتهي فيه لعبة الانتقام لنجد الجميع واقف في الميناء لاستلام شحنة الادوية وكان معهم البوص
كان يقف كل من البوص وآسين وأيهم
آسين ببرود: أظن كده الشحنة وصلت والصفقة تمت
رائف بخبث: ايوا دي تعتبر أكبر صفقة ادوية فاسدة تدخل مصر عن طريق الاسطورة
أيهم ببرود: هي لسه مخلصتش وقت ما تعدي من المينا وقتها نطمن ان الشحنة وصلت مصر من غير اي عوائق
آسين بحدة: عايز تفهمني ان مش مهتمية بشغلي بس واضح اوي انك متعرفش مين هي آسين
رائف: مش وقت خناق دلوقتي خلونا نشوف اللي بيحصل
بينما علي بعد ليس بقليل نجد عناصر الشرطة واقفة تنتظر الهجوم عليهم بقيادة آسر الصياد ليعطي إشارة لفريقه ببدأ الهجوم ليبدأ الجميع ويقفوا للهجوم
وفجأة يسمع الجميع ضرب نار ويحصل اشتداد بينهم وبين رجال المافيا لتظل فترة (البنات والشباب كانوا واقفين بعيد بيراقبوا كل حاجة من بعيد ودا أمر من أيهم وآسين بعد إصرارهم انهم يجوا معاهم واللي كان موجود وقتها أيهم وآسين بس)
ك
ان هناك اشتداد حاد بينهم وبعد فترة من الوقت يتجمع الجميع ليقف الجميع
آسر ببرود: دلوقتي احنا مسكنا الشحنة بس رئيسهم هرب
شجن بحدة: فين آسين
لينظر الجميع حوله لمعرفة أين آسين ولكن لم يجدوها هي أو أيهم
يزيد بحدة: هيكونوا راحو فين لازم نوصلهم لأن اللي جاي دمار
مراد بهدوء: شكلهم كده خدعونا وماقلوش علي خطتهم الاصلية ادونا بس اللي احنا لازم نعرفهم بس الاي هما ناويين عليه لاء
آسر بغموض : متقلقش هنعرف هما فين ودي مش صعبة علي آسر الصياد
بينما هناك تجلس علي الكرسي مغمضة العين او بعمني ادق يضعون قماش علي عينيها ومكبلة في الكرسي لنجد جالسه بكل برود وعدم خوف وفجأة يفتح الباب ويدخل منه ثلاث أشخاص ليشير ذلك الواقف لهم بازاله تلك القماشة من علي عيونها لتغمض عينيها من شدة الضوء لتفتحها لتجد أمامها من تبغضه وبشده رائف وسوزان وأيهم
ليقول رائف بابتسامة: أهلا بيكي في جحيم رائف زيدان
*_____________________*
الأميرة
للجميع@
بعد مرور أسبوع تتعافي فيه شجن وتعود الي القصر مع الجميع واهتمام كنان بها تحت استغراب الجميع من برود آسين وانها لا تفعل شئ سوا الرؤية والصمت ،وتقرب يزيد من جوليا فكان يخترع الاسباب حتي يراها وكان يخترع حيلة التوصيل لرؤية شجن من أجل التقرب منها ،أما مراد وتولان فهما لايكفان عن المشاجرة والعراك كثيرا ولكن تنتهي بغزل مراد لتولان وخجلهامنه،أما أبطالنا فهما مثل الجليد ملوك للبرود لا يتحركان خطوة تجاه تلك المشاعر بل باردان لأقصي درجة ،أما سوزان فهي تبحث عن الفرصة المناسبة لتفرقة الرباعي الأخوي حتي تنفذ خطة رائف زيدان وتنجد بجلدها من العقاب بالموت علي يد زعيم مافيا
☆☆☆☆☆☆☆☆
يوم جديد يحمل في ساعته وشمسه وسحابه الكثير من المفاجآت في غرفة شجن نجد الجميع معها يتحدثون ماعدا آسين وأيهم فهما كانا غير حاضرين معهم ويمرحون معا لتدخل سوزان وعلامات الحزن المصطنع تظهر علي وجهها
سوزان: حمدلله علي سلامتك يا شجن
شجن ببرود: شكرا
سوزان بحزن مصطنع: تعرفي انا كنت خايفة عليكي جدا ليحصلك حاجة
تولان بسخرية : لا ما هو واضح أوي انك خايفة عليها
سوزان : معقول مخافش علي بنتي دي بنتي اللي مخلفتش غيرها ولازم اخاف عليها
يزيد بتهكم: طالما خايفة عليها كده مزورتهاش في المستشفى ليه أول ما انصابت والا دا علشان خايفة عليها
سوزان: مكنتش قادرة اشوفها بالحالة دي مقدرتش اشوفها وهي بتموت دي بنتي مكنتش اقدر اسمع خبر وحش عنها في المستشفي
تولان: لا ما هو واضح
شجن ببرود: تولان ..خلاص
تولان بغيظ: مش شايفة عمالة تمثل علينا أزاي
شجن ببرود: مش كنت جاية تطمني عليا وجيتي في حاجة تانية
سوزان بخوف مصطنع: كنت في موضوع كده
يزيد : موضوع ايه؟؟
سوزان: موضوع يخص آسين ….
تولان بغضب: وانت مالك بآسين عايزة منها ايه مش كفاية اللي بتعمليه فينا عايزة ايه تاني وناوية علي ايه
سوزان: لا لا مش قصدي انا اقصد انا خايفة عليها من اللي ناوية تعمله
كنان باهتمامر أنت عايزة تقولي ايه
سوزان بخبث: أنا خايفة عليها هي وشجن فكنت عايزة اوريكم حاجة يمكن تحاولوا تقنعوها هي بتسمع منكم
شجن : ويا تري ايه هو الموضوع اللي عايزانا نقنعه بيها
سوزان بخبث وفحيح أفعي: أنا مش هتكلم أنت هتشوفوا بعنيكم
وتخرج هاتفها وتفتحه علي فيديو وتعطيه الي شجن ليري الجميع الفيديو الذي بين آسين وأيهم ومراد وهم يتفقون علي صفقة الادوية الفاسدة لتأخذ سوزان الهاتف منهم وتقول :
مش بس ده دا في واحد كمان ……
وتعطيهم الهاتف ويري الجميع الفيديو الذي بين آسين وزعيم المافيا رائف زيدان لترمي شجن الهاتف بغضب وتقول بصراخ: أنت كدابة …آسين مستحيل تعمل كده ..أنت جاية توقعي بينا ….أنت عايزة ايه مننا تاني مش كفاية اللي عملتيه فينا زمان جاية دلوقتي توقعي بينا وتنهي أي حاجة بينا أنت ايه يا شيخة شيطان شيطان
كنان محاولا تهدئة شجن: اخدي يا شجن العصبية غلط وانت لسه تعبانة
شجن بصراخ: اهدي إزاي دي جاية تتبلي علي أختي …جاية توقع بينا عايزة تدمرنا زي ما دمرتينا زمان ….حررام عليكي ارحمينا من شرك بقي ايه مفيش دم خالص ولا رحمة في قلبك
سوزان : لو مش مصدقاني اسأليها وانت تعرفي اذا كنت بقول الحقيقة والا بكدب بس صدقيني دي الحقيقة
يزيد ببرود : ابعتلي الفيديو دلوقتي علي فوني
لترسل له الفيديو وتخرج من الغرفة تاركة هؤلاء يشتعلون غضبا فهي أشعلت النيران في قلوبهم وتركتهم وخرجت وتتجه الي غرفتها وتقوم بالاتصال علي البوص : اللي قولته اتنفذ يا بوص الدور بقي عليك انت
وتغلق الهاتف وتبتسم بشر وخبث فهي استطاعت أن تشعل النيران بهم وتقول بشر: ولسه اللي جاي أكتر من كده
عند شجن والجميع لتقول تولان بغضب: أنت إزاي تصدق الست دي أنت مش عارف آسين أكيد الفيديو دا مفبركاه ومش حقيقي
يزيد بهدوء : دلوقتي نعرف إذا كان الفيديو أصلي والا مفبركاه
شجن : أنا مستحيل أصدقها مستحيل أنتم مش عارفين آسين قدي دي كانت بتهتم بيا كانت بتسهر جنبي لما أكون تعبانة هي الوحيدة اللي كانت بتسهر جنبي مش حد تاني
كنان: اهدي يا شجن هي أكيد مش قصدها
يزيد ببرود: أنا دلوقتي هعرف اذا كان حقيقي والا لاء
ليخرج هاتفه ويقوم بالاتصال علي الأفعي
( جويرية بطلة رواية فتيات من جحيم )
: جوري محتاج منك خدمة ومحدش هيقدر ينفذها غيرك
جويرية: هي دي أهلاً اللي كنت مستنياها بس علي العموم هعيديها عايز ايه
يزيد: هبعتلك فيديو كنت عايز أعرف اذا كان حقيقي والا لاء
جويرية : تمام ربع ساعة وتكون عرفت اذا كان حقيقي والا لاء
يزيد: تمام
ليغلق الخط جويرية باستغراب : ماله ده …ايه اللي حصله بقي دا يزيد
جوليا: مين جويرية دي
يزيد: جويرية تبقي الأفعي من فتيات من جحيم
كنان بصدمة: أنت تعرفهم
تولان: احنا أصدقاء من زمان ونعرف بعض ويعتبر كمان متربيين سوا
مراد : دول جبابرة يابني
يزيد: اللي شفوه صعب وخصوصا أريام أكتر واحدة اتعذبت فيهم تخيلي يرموها في الميتم وهي طفلة ويقتلوا مامتها الحقيقة هما شافوا أيام صعب وماضيهم صعب جدا
شجن : معاك حق بس دلوقتي ابتدوا انتقامهم
وفجأة يأتي اتصال ليزيد :
يزيد : ايه الاخبار ….انت متأكدة …..متشغليش بالك…..تمام سلام….
شجن بسرعة: ها ايه الفيديو متفبرك صح ..أنا كنت متأكده من كده أنا هروح اطردها من القصر الست دي
يزيد: الفيديو حقيقي
شجن بصدمة : أنت بتقول كده ….أكيد كدب آسين مش كده وتجهش بالبكاء :آسين مش كده أيوا هي مش كده بس قسماُ بالله يا آسين لتندمي علشان بترمي بسمعة رعد الحديدي اللي هتلوثها بالطين
تولان بغضب مكتوم:آسين فين
يزيد: معرفش
لتخرج تولان هاتفها وتقوم بالاتصال علي هاتف آسين :
آسين ..أنت فين….قوليلي ….تمام انا جاية
** ___________________________**
عند رائف زيدان نجده ذلك الشيطان جالس بكل هيبة
وأمامه أيهم ،كان يبه سمومه فيه يريد أن يمنع أي وسيلة لبناء صداقة أو علاقة بين آسين وأي شخص وخصوصا أيهم فهو وسيم جدا والجميع يتمناه
أيهم ببرود: ممكن أعرف أنت طلبتني ليه
رائف: مالك مستعجل ليه هتعرف وهتبقي مبسوط أوي
أيهم بعدم فهم: تقصد ايه
رائف بخبث: هقولك اللي انت كنت عايز تعرفه من زمان
أيهم :تقصد ايه
رائف: جه الوقت اللي تعرف فيه مين اللي قتل نصار العمري
عند نطق تلك الكلمات تلهفت أذنيه لمترفة من ذلك الشخص الذي كان السبب بدمار حياتهم من هو
أيهم بلهفة: هو مين قولي بسرعة
رائف بخبث وفحيح أفعي: اللي قتل أبوك يبقي…رعد …رعد الحديدي
أيهم : أنت بتقول ايه ايه علاقة رعد بنصار العمري
رائف : لأنه كان عايز يقبض علي أبوك ولما مهرفش وخسر القضية قرر ينتقم منه وقتله
أيهم بشرر: صدقني لأنتقم منه اشد انتقام
رائف: بس هو مات
أيهم: بس بناته عايشين
رائف بسرعة: لا آسين ملهاش ذنب… ليتدارك نفسه ..اقصد اني ليا تار مع رعد الحديدي وحابب أخده منه بس هو ميت دلوقتي يبقي أخده من بناته واقرب شخص ليه آسين بنت سارة
أيهم: بس دا انتقامي أنا كمان
رائفر: ومتزساش انه انتقامي أنا كمان وعلشان كده انت هتساعدني
أيهم بشر: بم ان انتقامنا واحد يبقي انا معاك ايه المطلوب
رائف بخبث:************* وكده يبقي اللعبة في إيدينا
أيهم بشر وعيون كالصقر وتدب الرعب في أي شخص : صدقني كل اللي كان السبب في موت نصار العمري ليندم أشد الندم حتي لو كان مين
ويتركه ويذهب ويتجه الي الخارج ليقوم بالاتصال علي شخص ما: مستنيك في مكانا
ويغلق الهاتف ويذهب وهو يتوعد بالدمار ممن كانو السبب بتعساته هو وشقيقه
*_______________________________*
في الشركة عند آسين كانت جالسة تتابع بعض الاعمال الخاصة بها وفجأة تجد باب مكتبها يفتح علي مسرعه وتدخل الي المكتب بسرعة البرق
آسين بغضب: أنت إزاي تدخلي كده
شجن بغضب:هو دا اللي يهمك إزاي ادخل كده وانك تعملي صفقة أدوية فاسدة لا ازاي
آسين بغضب: شجن صوتك ميعلاش انت متهرغيش انت بتكلمي مين انت بتكلمي بنت الرعد ومتنسيش انك بتكلمي الاسطورة مش أي حد تاني
شجن بصراخ وصوت عالي: اذا كنت انت الاسطورة فأنا ابقي الاعصار ،عايزة تضيعي تعب السنين اللي فاتت عايزة تضيعي تعب رعد وسمعته ايه كل ده علشان الفلوس انا عايزة افهم احنا عندنا فلوس كتير ومن أكبر سيدات الاعمال في العالم ليه تعملي كده ليه احنا عملنا ليكي ايه ردي عليا انت عارفة أنا مكنتش مصدقة سوزان وهي بتقول انك هتدخلي مصر أدوية فاسدة مكنتش مصدقة وكمان مع الراجل اللي قتل رعد لا بجد برافو
آسين ببرود: دا شغل وفي مصلحة وانت عارفة اني في الشغل ظش بهتم غير بالمصلحة
شجن: يا بجاحتك بس تصدقي الغلط مش عليكي الغلط اني كنت بعتبر واحدة زيك اخت ليا وام واب بس انت مش آسين اللي اعرفها لأن آسين اللي اعرفها بتهتم بسمعة رعد ومش بتأذي حد وانت ناوية تقتلي ملايين بس لا زم افوقك وفجأة ترفع يدها حتي تصفع آسين لتجد من يقبض علي يدها لتنظر الي يزيد بغضب: سيب إيدي خليني افوقها
يزيد بهدوء: حتي لو غلطت دي تبقي أختك الكبيرة لو نسيتي
آسين ببرود: لما تهدي ابقي كلميني علشان نتفاهم بخصوص الصفقة تمام
وتهم بالخروج من الباب لتجد شجن تقول: يا ريتك ما كنت أختي ولا كنت اعرفك آسين ماتت من يوم ما حابت تضيع سمعة رعد وتحطها في الأرض انا بكرهك
تولان ببرود: انا بكره اليوم اللي قابلتك فيه وعرفتك فيه أنا ميشرفنيش ان واحدة زيك تكون صديقتي
لتخرج من آسين من المكتب بل الاحري خارج الشركة بأكملها أما شجن انهارت في البكاء والجميع يحاول تهدئتها
شجن ببكاء: أنا بكرها …بكرها بكرها…
كنان بتهدئة: اهدي يا قلبي اهدي ….متبكيش انت مش لازم تزعلي احمدي ربك انك كشفتيها في الوقت المناسب وعرفتي حقيقتها
شجن : بس دي أختي …
يزيد بمقاطعة: وبم انها اختك عملتي كده ليه قوليلي محاولتيش تفهمي هي عملت كده ليه لا جيتي وقعدتي تهيني فيها
تولان: عايزنا نعمل ايه لما نعرف انها هتدخل مصر أدوية فاسدة هتقتل ملايين
يزيد: عتيزكم تثقوا فيها لأنكم اكتر ناس تعرف آسين بس الظاهر اني انخدعت فيكم عند أول موقف اتهمتوها ومحولتوش تعرفوا السبب
مراد : أنت عايز توصل لإيه
يزيد وهو يجلس علي الكرسي: عايز اقول ليه ميكنش دا الانتقام وهي بتنتقم
مراد: انا سمعتكم كتير بتتكلموا عن انتقام بس انتقام ايه معرفش
يزيد بهدوء: اقعدوا وانا هحكيلك
ليحكي لهم يزيد ما حدث منذ سنين ما حدث يوم مقتل رعد
كنان: كل دا حصل بس ازاي طفلة تستحمل كل ده
يزيد: آسين تعمل اي حاجة الا انها تسيب حقها ولو الانتقام بخصوص رعد
كنان: نفس طريق أيهم هو كمان عايش علشان ينتقم من اللي قتل أبوه واللي يعرفه البوص رائف زيدان اللي كان موجود هنا معانا في الاتفاق
مراد : لحظة شجن بتقول ان آسين اتفقت مع اللي قتل رعد الحديدي اللي هو البوص اللي هو نفس الشخص اللي يعرف مين اللي قتل نصار العمري يعني كده كل حاجة واضحة
تولان: متفهمني انت تقصد ايه
مراد: اللي اقصده ان اللي قتل رعد الحديدي هو نفسه اللي قتل نصار العمري يعني الاتنين عرفوا ده ودلوقتي الاتنين بدأوا الانتقام
شجن ببكاء: يعني أنا دلوقتي ظلمت اختي ظلمتها واتهمتها أنا وحشة أوي أنا خسرت أختي خسرتها
تولان ببكاء: وأنا خسرت صاحبة عمري خسرتها خلاص
يزيد بهدوء: اهدوا يا جماعة مش وقت الكلام ده لازم نصلح اللي احنا عملناه وغلطنا في آسين قبل ما الموضوع يكبر
شجن: أنا لازم اعتذرلها واخليها تسامحني لازم حني لو فيها موتي
مراد: يزيد اتصل اعرف هي فين
يزيد:تمام
*___________________________*
في مكان بعيد عنهم نجد تلك الواقفة بكل هدوء وتري مصر من فوق نعم يا سادة انه المقطم نجدها واقفة تنظر أمامها بشرود :
الزمن اتغير وحاجات كتيرة اتغيرت أوي بس لسه المكان ده زي ما هو بحس فيه براحة غريبة نفس اللي كنت بحسها مع رعد زمان لما كنا بنيجي سوا هنا ونفضل واقفين ولسه فاكرة كلامه
(المقطم ده لو بصيتي تحت تلاقي وادي وموت لو بصيتي قدام هتلاقي حياة والمقطم بيخليكي تعرفي طريقك اذا هتختاري الهاوية والا الحياة بس لو معرفتيش الإجابة بصي علي الحياة يمكن تلاقي أمل أو هدف مستنيكي أو شعاع نور وسط العتمة بس اعرفي دايما أن لكل شخص طريق وانت اختاري طريق العقل والقوة علشان توصل للقوة وقتها هتبقي قوة بس متنسيش قلبك لأنه هيجي في يوم وينبض لشخص ما )
كلامك يا رعد بيريحني وبيحسسني بالأمان بس وبيديني الامل وانا هبص علي الحياة لأني لقيت شعاع النور اللي قولت عليه
لتتنهد بضيق فهي منذ نصف ساعة واقفة هنا لتقول بغضب: ايه قلة الذوق دي
ليأتيها صوت من الخلف: متشكر علي رأيك فيا جدا
لتنظر آسين خلفها وتقول بحدة: بقالي نص ساعه واقفة مستنيه حضرتك وأنت معرفش فين لو مش قد كلامك ومش بتلتزم بمواعيدك ابقي اقول او اتصل حتي تقول انك هتتأخر دا أنت حتي معتذرتش
أيهم ببرود: لو أنت مدية فرصة كنت اعتذرت بس إزاي وكضرتك ماصدقتي ماسورة وانفتحت
آسين ببرود: خير كنت عايزني في إيه
ليقف أيهم بجوارها ويقول ببرود: سنين بستني اليوم ده وأخيرا جه اليوم اللي هنتقم فيه من كان السبب في موت نصار العمري
آسين: قصدك ننتقم لأنه مش انتقامك لوحدك أنا كمان عايزة انتقم لرعدي وأخليه يعرف أن رعد الحديدي خلف بنت بميت راجل مش بسهولة انك تدمرها أو تهزمها
رعد ببرود: بس عمري ما هنسي اليوم اللي جيتي فيه وعرفتيني الحقيقة
# فلاش باك
كان نائم بسريره بالمشفي ليجد من يفتح الباب ويدخل بكل بهدوء ليظن أنه أحد أعدائه ويحاول التخاص منه ليخرج مسدسه من تحت المخدة ويصوبه تجاه جالس الشخص وينير الاضواء فجأة ويقول :أنت مين
لتلتف آسين له ليقول أيهم بصدمة: أنتِ
آسين ببرود: أيوا أنا …ايه مكنتش متوقع اني ممكن أجيلك
أيهم بسخرية : وياتري بقي جاية ليه أصل مش معقول دكتورة زيك تيجي غرفة مرض في نص الليل كده وكمان المريض دا شاب وحلو وسيم وكمان غني وأي واحدة تتمناه الا اذا كانت عايزة ومن ثم يغمز لها تقضي سهرة حلوة وكمان جاية بإرادتها
لتنظر له آسين بقرف وتتجه الي الأريكة وتجلس عليها لينظر لها هو ويجلس علي السرير لتقول آسين ببرود: بس أنا مش اللي بتهتم بالحاجات دي وأكيد أنت عارف دا كويس لأنك شفت اللي حصل يوميها في الديسكو
أيهم بابتسامة جانبية: ودي حاجة تتنسي ..خير عايزة ايه
آسين ببرود: مسألتش نفسك ايه اللي يخلي دكتورة من أكبر الدكاترة تروح ديسكو تحتفل فيه بعيد ميلادها ومعاها أصدقائها وتحصل خناقة يومها وميهتموش لحاجة وان مكان ده أكتر الاماكن اللي بيتوافد عليها رجال المافيا
أيهم باستغراب: أنت عايزة توصلي لإيه
آسين ببرود وخي تضع قدم فوق أخري وتقول ببرود شديد: عايزة اقول اني كنت رايحة هناك وأنا عارفة مين اللي موجود بمعني أصح اني رايحة بإرادتي وكمان عارفة ان مين هيروح هناك يومها وعرفت انه الشيطان وكنت حابة اعرف مين هو الشيطان
أيهم: وعرفتي مين هو
آسين : أيوا عرفت مين هو وعرفت كمان انه بيدور علي اللي قتل أبوه سيادة الرائد نصارالعمري
أيهم بصدمة: أنت بتقولي وعرفتي دا منين وكمان مين دا اللي رائد ومن ثم يكمل بغضب أنت شاربة حاجة يا بت انت الزمي حدودك كويس
آسين: صوتك وكمان اقعد واسمع انا عايزة اقول ايه أبوك نصار العمري كان رائد في المخابرات مش زي ما أنت فاكر أنه كان شغال مع المافيا بالعكس هو كان شغال في المخابرات وكان في مهمة من المهمات اللي جمعته مع والدي والاتنين بقوا مع بعض في المهمة بس والدك انكشف للكل وعرفوا انه مخابرات فقتلوه واللي قتله نفس اللي قتل شريكه في المهمة دي وشريكه يا بابا وعلشان كده جبت معايا الورق اللي يثبت كلامي وان والدك مخابرات
أيهم بهدوء ما قبل العاصفة: مين اللي قتلهم ؟؟…
آسين ببرود : وقت ما تتأكد من كلامي هتعرف مين اللي قتله والورق عندك يمكن تتوصل للقاتل من غير ما اقولك
وتتجه الي باب الغرفة وتقول: سلام مؤقتا …
وتخرج وتترك لأيهم الورق ويأخذه ويقوم بالاتصال علي أحد اتباعه لمعرفة اذا كان ما تقوله حقيقة ام لا و و ياتي الصباح ويتم اكتشاف ان كلام آسين حقيقي ليأتي اتصال لأيهم وهو ان والده رائد في المخابرات ليربط الخيوط ببعضها ويقول: هتندم علي اليوم اللي قتلت فيه نصار العمري وعملت فيه الشيطان
#باك
أيهم بحدة: بس أنت مقولتيش انك الأسطورة وقتها عرفتيني الحقيفة بس مكملتهاش
آسين ببرود:مش لازم تعرف الحقيقة كاملة وسر الاسطورة كان لازم يفضل سر لوقت مناسب وفترة معينه أنا أحددها
أيهم ببرود: الخطوة الجاية هنعمل ايه ….
لتزفر آسين ببطء شديد كأن هناك ثقل علي صدرها: الخطوة الجاية اللي ممكن يعملها شخص واحد بس
أيهم: ومين الشخص ده ..
آسين: آسر الصياد (آسر الصياد بطل رواية سجينة الغرام ويعمل بالمخابرات ويلقب بفهد المخابرات )
أيهم : عايزة تقوليلي ان اللي هياخد انتقامنا آسر الصياد أنا ممكن برصاصة أنهي عليه مش محتاج مساعدة
آسين : أنا مقولتش انه هو اللي هينتقم أنا قولت انه هو هيساعدنا في حاجات معينة أما القتل فدا مستحيل لأنى وعدت رعد اني مستحيل اقتل وان هاخد انتقامي بالعقل مش بالقتل والدم
ليهم أيهم بالرد ليجد هاتف آسين يعلن عن اتصال لتأخذه آسين وتري ان المتصل يزيد لترد عليه
آسين ببرود: نعم ..عايز تقول ايه انت كمان
يزيد بحدة: آسين مش وقت كلامك ده أنت فين
آسين: شئ ميخصكش أنا فين طب اقولك انا فين قاعدة وسط المجرمين وقتالين القتلة وبنتفق علي تهريب آثار
يزيد :آسين احنا عرفنا كل حاجة كنت مخبياها عننا فقولي أنت فين
آسين بتوتر وهي تنظر الي أيهم الذي يتابع ما يحدث: عرفت ايه بالظبط
يزيد : عرفنا حكاية الانتقام وكمان انك بتنتقي لوالدك قولي أنت فين
آسين : المقطم هتلاقيني هناك
يزيد : تمام
ليغلق الخط وتنظر الي أيهم الذي يقول بغضب:يعني حاولنا منكشفش حكاية الانتقام دي علشان محدش يدخل وفي الآخر يعرفوا
آسين : دلوقتي نعرف كل حاجة …….
بعد مرور بعض الوقت نجد ثلاث سيارات وراء بعضها ليخرج من يزيد وتولان وشجن ومراد وكنان ليتجهوا الي مكان ما تقف آسين
مراد باستغراب: أنت بتعمل هنا ايه يا أيهم
أيهم ببرود: يعني توصلتوا لحكاية الانتقام ومعرفتوش ان انا كمان شريكها ومعاها
شجن ببكاء :آسين أنا آسفة والله آسفة سامحيني يا آسين صدقيني أنا الغضب عماني ونساني كل اللي فات صدقيني يا آسين والله أنا آسفة مكنتش عارفة انا بعمل وقتها كل اللي كنت شيفاه انك بتتعاوني مع اللي قتل رعد وكمان هتدخلي أدوية فاسدة هتقتل ملايين وانت علمتيني مسكتش عن الحق ودا كان اللي لازم اعمله أنا آسفة وحتي لما كنت هرفع إيدي عليكي انا مش عارفة كنت هعمل كده إزاي ان شاء الله كنت مُت قبل ما اعمل كده
كانت آسين تستمع الي كلامها واعتذارها بكل برود ولا يظهر علي وجهها أي تعبير ولكن تلك الحمقاء تتمني الموت لتضع إصبعها علي شفتيها لمنعها من تكملة الحديث
آسين: اوعي تقولي كده تاني بالعكس أنا فرحانة انك متخلتيش عن مبادئك علشاني أنا فخورة بيكي
شجن :يعني أنت مسمحاني
آسين بابتسامة: مين قالك ان كنت زعلانة منك او حتي مخصماكي أنا كان كل ده مش فارق معايا من أساسه يكفيني أن أختي مش بتعمل حاجة غلط
لتبسم شجن وتقوم باحتضان آسين وتقول : أنت أعظم أخت في العالم ده كله
تولان: آسين أنااا….
آسين ببرود: مش عايزة اسمع صوتك ..
تولان ببكاء: طب اسمعيني لو سمحتي
آسين : اسمع اني أسوأ صديقة او انك ميشرفكيش ان واحدة زيي تبقي صاحبتك وانك ندمانة علي اليوم اللي بقينا فيه أصحاب
تولان: أنا آسفة دا كان قبل ما اعرف الحقيقة أنا آسفة سامحيني أرجوكي يا آسين
آسين بابتسامة: مش قبل ما تتعاقبي يا حلوة
تولان بسرعة: وانا مستعدة لأي عقاب هتقولي عليه
آسين بخبث وهي تنظر لمراد: عقابك هو ان فرحك انت ومراد بعد سنتين
مراد بصراخ: لااا الا ده أنت عايزاني أخلل والا ايه حرام عليكي ويكمل وهو ينظر الي تولان بحنق: كان لازم يا ختي تزعليها وينظر مرة أخري الي آسين لعلها تعدل عن رأيها بلاش العقاب ده غيريه الا العقاب أنا مش هقدر استني سنتين ليه ليه
يزيد بضحك: والله آسين دي عسل والنعمة أحلي واجمد عقاب شفته في حياتي
أيهم: خلصتو خلينا في المهم جيين ليه
يزيد : اظن انكم عارفين ان اكتشفنا لعبتكم
شجن لآسين: انا عايزة انتقم لرعد معاكي
آسين بحدة: شجن مليون مرة قولتلك ان ده انتقامي انا ومحدش هينتقم لرعد غيري مفهموم
كنان : ناويين علي ايه
آسين ببرود: علي كل خير بس الأهم دلوقتي انكم هترجعوا القصر وهيبقي في تفكك في علاقتنا كلنا يعني من الآخر كانكم متعرفوش حاجة عن الانتقام واننا متخاصمين. بقينا أعداء
تولان: بس ليه كل ده
آسين: لأن في حية في القصر بتبخ سمها في الكل فلازم نلاعبها شوية لحد ما نوصل للي احنا عايزينه وكفاية انها مع العدو وانا عايزاها توصله اللي هو عايزه في نفس الوقت اللي احنا عايزينه يوصله مفهوم
ليومأ لها الجميع ويمر أسبوع كامل كان الجميع يتعامل فيه بكره وغضب مصطنع كما أمرت آسين بينما هذا جعل عامر وجيهان يشكون في أمرهم لتغيرهم بينما سوزان سعيدة لتلك الخلافات التي بينهم وتوصلها للبوص ليفرح أيضا ليظن انه قد وصل الي هدفه ولكنه لا يعلم انه لعبة يتم تدويريها
اليوم المنشود انه اليوم الذي ستنتهي فيه لعبة الانتقام لنجد الجميع واقف في الميناء لاستلام شحنة الادوية وكان معهم البوص
كان يقف كل من البوص وآسين وأيهم
آسين ببرود: أظن كده الشحنة وصلت والصفقة تمت
رائف بخبث: ايوا دي تعتبر أكبر صفقة ادوية فاسدة تدخل مصر عن طريق الاسطورة
أيهم ببرود: هي لسه مخلصتش وقت ما تعدي من المينا وقتها نطمن ان الشحنة وصلت مصر من غير اي عوائق
آسين بحدة: عايز تفهمني ان مش مهتمية بشغلي بس واضح اوي انك متعرفش مين هي آسين
رائف: مش وقت خناق دلوقتي خلونا نشوف اللي بيحصل
بينما علي بعد ليس بقليل نجد عناصر الشرطة واقفة تنتظر الهجوم عليهم بقيادة آسر الصياد ليعطي إشارة لفريقه ببدأ الهجوم ليبدأ الجميع ويقفوا للهجوم
وفجأة يسمع الجميع ضرب نار ويحصل اشتداد بينهم وبين رجال المافيا لتظل فترة (البنات والشباب كانوا واقفين بعيد بيراقبوا كل حاجة من بعيد ودا أمر من أيهم وآسين بعد إصرارهم انهم يجوا معاهم واللي كان موجود وقتها أيهم وآسين بس)
ك
ان هناك اشتداد حاد بينهم وبعد فترة من الوقت يتجمع الجميع ليقف الجميع
آسر ببرود: دلوقتي احنا مسكنا الشحنة بس رئيسهم هرب
شجن بحدة: فين آسين
لينظر الجميع حوله لمعرفة أين آسين ولكن لم يجدوها هي أو أيهم
يزيد بحدة: هيكونوا راحو فين لازم نوصلهم لأن اللي جاي دمار
مراد بهدوء: شكلهم كده خدعونا وماقلوش علي خطتهم الاصلية ادونا بس اللي احنا لازم نعرفهم بس الاي هما ناويين عليه لاء
آسر بغموض : متقلقش هنعرف هما فين ودي مش صعبة علي آسر الصياد
بينما هناك تجلس علي الكرسي مغمضة العين او بعمني ادق يضعون قماش علي عينيها ومكبلة في الكرسي لنجد جالسه بكل برود وعدم خوف وفجأة يفتح الباب ويدخل منه ثلاث أشخاص ليشير ذلك الواقف لهم بازاله تلك القماشة من علي عيونها لتغمض عينيها من شدة الضوء لتفتحها لتجد أمامها من تبغضه وبشده رائف وسوزان وأيهم
ليقول رائف بابتسامة: أهلا بيكي في جحيم رائف زيدان
*_____________________*
الأميرة
