Uncategorized

رواية زواج غير تقليدي الفصل الرابع والعشرين 24 بقلم سارة الراوي – تحميل الرواية pdf


رواية زواج غير تقليدي الفصل الرابع والعشرين 24 بقلم سارة الراوي

 

الفصل الرابع والعشرين

…………….…………………….….…

و في هذه الاثناء دخلت الممرضه و افاقت عمر لتأخذ منه عينة دم

لم يكن عمر مبالياً بما تفعله الممرضه بل كان نضره معلق بوالده ، نضرات الرعب في عيون عمر كانت صدمه لمحمود ، انه يرى ابنه الوحيد خائف لمجرد وجوده معه في نفس الغرفه ، بعد خروج الممرضه اقترب محمود من عمر

عمر بتوتر،، حضرتك عايز مني ايه

الاب، بحزن، انت خايف مني يا عمر

عمر وقد بدأ يتذكر انهياره ذالك اليوم و بدأ ينكمش في مكانه،ثم بدأ يتكلم بسرعه و عصبيه، انا مش مدمن يا بابا والله الحبايه اللي خدتها كانت مسكن مش مخدرات، انا مش كده ، انت ليه بتقول اني مدمن حرام عليك ،،،،

محمود،، اهدى يا عمر بس اسمعني انا مصدقك متخافش مني انا عايز اتكلم معاك

عمر، بتردد،، انت عايز مني ايه تاني انا تعبت خلاص مش قادر استحمل ارجوك انا عارف اني خيبتلك كل امالك و اني مش الابن اللي انت بتتمناه بس انا مش قادر اتغير و لا عارف ارضيك ازاي

محمود،و قد تأثر جدا بكلام عمر،، انا مش عايزك تتغير ، انا اللي لازم اتغير يا بني ، كل اللي انت فيه ده بسببي بس انا عايزك تسمعني عشان تعذرني

عمر،، نضر الى والده بنضره خوف و توتر

محمود ،، زمان يا عمر قبل ما اتجوز اصلا كنت عايش حياة كلهه غلط في غلط ، سبت الكليه و بقيت اخد الفلوس و اضيعهه على الشرب و الخمره و الستات ، و في يوم ابويه اجبرني اني امسك الشغل مع اخويه سمير و كنت مسؤول عن صفقه كبيره جدا و صحاب الشركه عرفو اني بسكر علشان كده لما رحت قابلتهم كانو محضرين الويسكي و الخمره و كل حاجه و انا طبعا نسيت الصفقه و الشغل و بقيت اشرب لغايه ما سكرت و هم استغلو الفرصه و مضوني على شيكات تساوي ملايين ، لما ابويه عرف استغنى عن نص الشركه ليهم عشان نقدر نسدد الفلوس و انا مروحش السجن بس ابويه طردني من البيت و ماستحملش الصدمه و مات بعديها بفتره قصيره ، مات و هو غضبان عليه ، انا عشت عمري كلو يا عمر و انا حاسس بالذنب و كل القسوه بتاعتي عليك عشان كنت خايف انك تغلط غلطتي و تعيش الحياه اللي انا عشتهه ، سامحني يا بني انا عشت طول عمري فاكر اني بحميك والنهارده اكتشفت اني السبب فكل تعبك…………

سالت دموع عمر و هو يستمع لقصه والده ، رق قلبه مره اخرى لوالده و نضر اليه بنضره شفقه

عمر،، انا … انا

محمود،، اتكلم يا عمر عايز حاجه اجيبهالك

عمر،، بتردد،، انا محتاجلك اوي يا بابا

انفجر محمود بالبكاء عندما سمع من عمر تلك الكلمات انها المره الاولى التي يشعر بأنكسار عمر، و قسوته اللتي استمرت سنوات طويله تلاشت فجأه فأحتضن عمر و بكى الاثنين من كل قلبهم ، فكل كلمات الاعتذار لا تساوي تلك الدموع الصادقه

محمود،، و هو محتضن عمر،، انا طول عمري فخور بيك يا بني ، لما كنت ابصلك و انت بتشتغل و الناس بتقلي ابنك اخلاقه كويسه و ابنك بيشتغل كويس اوي كنت بحس اني اسعد راجل في الدنيا ، بس لما شفتك بتاخد الحبايه و انت مستعجل فجأه افتكرت كل اللي حصلي زمان ، خفت عليك اوي كنت فاكر ان ربنا بيطلع فيك اللي انا عملته فأبويه ،، انت مكنتش تستاهل قسوتي عليك انا عارف بس انا غلطت سامحني يا بني

عمر،، انا استنيت منك كلمه شكر او تشجيع طول عمري، انت دايما كنت بتحسسني اني فاشل و كنت بعمل كل حاجه عشان اثبتلك اني قد المسؤليه بس دايماً كان في حاجه بتخليك متصدقنيش

محمود بندم،، ايوا لما كنت بتعمل حاجه كويسه انا مش بشجعك عشان كنت متخيل انك ممكن تتغر و تغلط ، انت احسن ابن في الدنيا يا عمر

عمر بحزن،، متسيبنيش يا بابا انا خايف اوي ..

محمود بأبتسامه ،، متخفش انا مش هسيبك حتى لو انت طردتني

عمر،، انا اسف على كل حاجه مكنتش عايزكو تعرفو عشان متخافوش عليه كده

محمود،، انت ياما خفت علينا و مش عايزنا نخاف عليك و لانقف جانبك ، انا الي اسف يا بني كنت بشغلك كتير و انت تعبان

عمر، لمس يد والده ،، بابا ممكن تستنى هنا لحد ما انام

محمود،، طبعا ، انا هنا حتى بعد ما تنام

عمر ،، بنعاس،، لاء بسمه هتفضل هنا ، انا عايز الكل يروحو عشان يرتاحو و انت كمان يا بابا اوعى تنسى الدوا بتاعك

محمود،، يا بني انت شايل هم الكل كده ليه ، ارتاح انت بس و انا هخليهم يروحو و هاخد الدوا كمان يلا بقى نام انت مش قادر تفتح عنيك .

تشبث عمر بيد والده كطفل صغير و استسلم للنوم و هو يشعر بأمان تام اما محمود فنزلت دموعه فور نوم عمر ، تذكر كيف كان عمر ينام على قدمه عندما كان صغيرا و تأتي سماح و تبعده لتجلس مكانه ثم يبدأون بالشجار ، كيف لتلك الايام ان تمضي بسرعه و تأتي مكانها ايام قاسيه و صعبه على تلك العائله، كيف لعمر ان ينام على سرير المستشفى البارد بعد ان كان ينام على قدم والده

…………..……………….….…………………………

مضت تلك الليله بصعوبه على الجميع ، ذهبو الكل الى المنزل كما طلب عمر و بقيت بسمة معه

بسمة،، اصحى يا عمر بقه الدكتور قال انك لازم تصحى بدري النهارده

عمر، بنعاس ، الدوا ده بيخليني عايز انام طول الوقت

بسمة ،، معلش برضو حاول تشغل نفسك بأي حاجه عشان تفضل صاحي

عمر بأبتسامه،، طب ما تشغليني انت بحاجه

بسمة،، تحب اشغلك ازاي

عمر،، ممكن مثلا تديني بوسه صغيره

بسمة،، بخجل،، بس بقى يا عمر احنا فمستشفى

عمر ،، و ايه يعني هو انت مش مراتي انا بقه من حقي اخد كل حقوقي فأي حته

بسمة،، بضحك،، يا مجنون حقوقك كلهه مره واحده

عمر،، ده اقل واجب ، انا ساكت بس عشان احنا مش فالبيت

بسمة،، يا طماع ،، مش كفايه اني نايمه فحضنك طول الليل ده لو كان حد من الدكاتره دخل كنا هنتفضح

عمر،، مراتي و بحبهه فيهه اي دي

بسمة،، بموت فيك يا حبيب قلب بسمة

عمر،، انا عارف اني تعبتك اوي معايا و انت حامل و محتاجه ترتاحي بس انا بجد بكره المستشفيات و لولا انك معايا كنت هربت من هنا من زمان

بسمة،، بدموع،، انا خايفه يا عمر من العمليه ، اوعى تفكر تسيبني انا مش هعرف اعيش من غيرك

عمر،، العمليه دي ربنا اللي كتبهالي و لو كاتبلي اني اعيش يبقى هعيش معاكي طول عمري و لو ،،،

بسمة مقاطعه ،، مفيش لو ، خلينا نفكر بطريقه ايجابيه

عمر،، متخافيش يا حبيبتي ،، انا بحبك

بسمة و هي تمسح دموعها ،، انا عمري معرفت يعني ايه حب غير لما شفتك ، انت في فتره صغيره بقيت كل حاجه فحياتي بعد مكنت متخيله اني خسرت كل حاجه بعد ما اهلي توفو

عمر،، انت حبيبتي مش بس مراتي ، سنين طويله و انا بستناكي و اتمنى انك تبقي مراتي و لما بقيتي مراتي بجد كنت مضطر اخليكي تكرهيني ، كنت عايز اكرهك فيه عشان متزعليش بعد كده

بسمة،، مقدرتش اكرهك ابدا كنت حاسه دايما انك بتحبني

عمر،، الضاهر اني ممثل فاشل اوي

بسمة،، ههههه بصراحه اه

عمر ،، لما شفتك و انت منهاره و بتعيطي لما عرفتي موضوع ندى حسيت اني عايز انتحر بجد ، احتقرت نفسي اوي ، انا اسف على كل اللي مريتي بيه بسببي

بسمة،، الايام الفاتت كانت صعبه عليه اوي ، لما حسيت انك بتحب ندى فعلا كل حاجه جوايه اتهزت بس بعد لما شفتك سامحتك حتى من غير ما اعرف الحقيقه لاني ببساطه عرفت اني مش هقدر اعيش من غيرك

عمر،، بحبك يا بسمة اوي انت حب عمري كلو ، ومع اني عارف ان احنا في المستشفى بس ده ميمنعش انك تديني البوسه بتاعتي

بسمة،، على فكره الضاهر الورم اللي فدماغك مقصر عليك فعلا و حنتفضح بجد

عمر ،متصنع الالم، ااه الحقيني يا بسمه

اقتربت بسمة منه بفزع فجذبها اليه بسرعه و هو يضحك و قام بتقبيلها

في هذه الاثناء دخلت عليهم فاطمة وسماح و قد شعرو بالاحراج الشديد

سماح،، احم احم الضاهر ان احنا جينا فوقت مش مناسب ولا ايه

ابتعدت بسمة بسرعه البرق عن عمر و لون وجهها شديد الاحمرار من الخجل اما عمر فكاد ان ينفجر من الضحك على منضرها

فاطمة، بأبتسامه ،، ربنا يسعدكو يا حبيبي

عمر، بتلعثم،، ربنا يخليكي يا ماما

سماح بمشاكسه،، و انا اقول انت عايزنا نروح البيت ليه

عمر،، ربنا يخلصني من لسانك يا شيخة

سماح،، بعد الشر عليه ، ده انا عسل والله و خصوصاً لما بقفش الناس و هم في مواقف محرجه هههههههههه

عمر، بضحك، اتلمي يا سماح بسمة هيغمى عليهه من الاحراج

بسمة،، عن اذنكو انا هجيب قهوه

…….…………………………….……………….…………………

بعد خروج بسمة،، سأل عمر عن والده

عمر،، هو بابا مجاش معاكو؟

فاطمة بسعاده،، لا يا حبيبي جه معانا بس قاعد بره مع ماهر ومراد

عمر،، اه صحيح هو ماهر مدخلش معاكم ليه

فاطمة،، اهو تلاقي جاي دلوقتي

ثم دخل ماهر و محمود و مراد،، صباح الخير

عمر ،، هو انا هدخل امته العمليات

ماهر و هو يفحص عمر ،، ضغطك عالي شويه عايزين نضبطه قبل ما تدخل

محمود ،، بقلق ،، عالي من ايه يعني هو كويس

ماهر،، لا اتطمنو مفيش حاجه تخوف بس الضاهر انه مخدش الدوا

فاطمة،، صحيح الكلام ده يا عمر

عمر،، بيخليني نايم على طول يا ماما

ماهر،، انت لازم تنام و ترتاح و قدامك مشوار طويل عشان تخف يا عمر و لازم تلتزم بمواعيد الدوا و الجلسات

عمر،، ايه ، هو انا لازم ارجع لجلسات العلاج الكيميائي تاني

ماهر بحزن،، بعد ما نشيل الورم لازم نتأكد ان المرض مش هيرجع تاني و الخلايا السرطانيه ممكن ترجع لو وقفنا العلاج الكيميائي

نضر الجميع بأسى لحال عمر

عمر،، هو انا هستمر على الجلسات اد ايه

ماهر ،، ممكن سنه او اكتر و انت متعود عليهه يعني مش حاجه جديده بس اهم حاجه نخلص من الورم

عمر بضيق،، ربنا يسهل

فاطمة،، يعني هو هيفضل في المستشفى اد ايه

عمر،، تقريبا شهر بعد العمليه و طبعا في الوقت ده مفيش مجهود كبير و لا تعب

محمود،، ايوا طبعا لازم يرتاح

عمر ،، متكبروش الموضوع يا جماعه انا هبقى كويس

الجميع ،، ان شاء الله

…….……………………………………………

عادت بسمه و هي تحمل القهوه و قد صادفها عمر في الممر

ماهر،، عمر هيدخل العمليات بعد ساعه

ريم بتوتر،، ربنا ينجيه و تنجح العمليه

ماهر،، ان شاء الله بقولك ايه يا بسمة هو محدش جاي

بسمة،، حد زي مين

ماهر بتردد،، يعني اصل خالتك امبارح قالت انها جايه و ريم كمان

بسمة،، اه هي جايه بس مش دلوقتي عشان وليد فالشغل و مفيش حديوصلهم

ماهر،، هو لازم وليد اللي يوصلهم يعني

بسمة،،بأستغراب،، ايوا طبعا امال مين اللي هيوصلهم غيرو

ماهر،، هي ريم لحقت تتخطب تاني مش لسه فاسخه خطوبتهه من اللي اسمه سامي ده

ريم بدهشهه،، تتخطب تاني؟؟؟

ماهر،، انا مش قصدي اتدخل بس كنت عايز اعرف اذا كان يعني وليد يعني يستاهلها وله زي سامي

بسمة،، بضحك ،، وليد مين يا دكتور انت فاهم غلط ، وليد ده يبقى اخوهه مش خطيبها

ضهرت على ماهر علامات الدهشه و الفرح و الابتسامه و لكنه شعر بالذنب من طريقه كلامه مع ريم

ماهر ،، انا اسف الضاهر اني فهمت غلط

بسمة،، لا عادي ولا يهمك يا سيدي

…….………………………………………

بعد ساعه دخلو الممرضات غرفه عمر ليأخذوه للعمليات …….

ياتري عمر هيحصله ايه العملية وهل هتنجح ولا هتكون نهاية الحكايه..؟؟





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى