Uncategorized

رواية زواج غير تقليدي الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم سارة الراوي – تحميل الرواية pdf


رواية زواج غير تقليدي الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم سارة الراوي

 

الفصل الثاني و العشرين

….………………..….…………………………

فاطمة،، انت السبب يا محمود ، انت اللي وصلتو لكده حرام عليك

محمود،، انا مكنتش عارف انه تعبان ، والله مكنت عارف انه تعبان

فاطمة،، و حتى لو مش عيان ،ده ابنك ليه بتعذبو كده ، لو مهما عمل برضو بتحسسو انو فاشل

محمود،، انا كنت عايزو يطلع راجل و ميبقاش مستهتر

فاطمة،، بس هو راجل فعلا و شهم و مبيرفضلكش اي طلب حتى لو على حساب راحتو

محمود،، كفايه يا فاطمة مش قادر اسمع حاجه

فاطمة،، ببكاء ،، ابنك بيموت يا محمود عارف يعني ايه بيموت

لم يستطع محمود الرد عليها و اكتفى بتأنيب الضمير الذي يشعر به

………………………………………….. ….

في المستشفى كانت بسمة جالسه بجانب سريره لم تفارقه و تتكلم معه بلا ملل رغم انه لا يرد عليها

سماح،، انا مش قادره اصدق ان عمر ف الحاله دي حاسه اني بحلم

مراد،، ربنا يشفيه بس هو لازم يعمل العمليه

سماح ،، وحنقنعه ازاي اذا كان مبيتكلمش مع حد خالص

مراد،، انا في حاجه في دماغي كده بس مش عارف حتجيب نتيجه وله لا

سماح،، حاجة ايه ؟؟

مراد،، سيبك من الكلام ده دلوقتي هو عمر عامل ايه

سماح،ببكاء، زي ما هو مبيتكلمش انا حاسه ان حالتو بتدهور كل يوم و انا مش بأيدي اعمل حاجه

مراد،، احتضنها بحنان،، انشالله حيقوم بالسلامه ادعيلو انتي بس

سماح،، يارب يا مراد ، يارب

……………………………………………….………………

في غرفه عمر استمرت بسمة بالكلام معه حتى دخل الطبيب النفسي

دكتور عادل ،، صباح الخير يا مدام بسمه

بسمة،، صباح النور يا دكتور

دكتور عادل ،، ايه يا عمر عامل ايه النهارده يا بطل

لم يجيب عمر على سؤال الطبيب

بسمة،، هو مش بيرد علينا ليه يا دكتور

الطبيب،، ممكن نتكلم بره

خرجت بسمة برفقه الطبيب خارج غرفة عمر و انضمو فاطمة و محمود لهم

محمود،، طمني يا دكتور

الطبيب،، انا مش حخبي عليكو حالتو النفسيه سيئه جدا و محتاج علاج نفسي عشان يقدر يتغلب على الازمه اللي بيمر بيهه

بسمة،، هو ايه اللي حصل ده فجأه بطل كلام تماماً

الطبيب،، الضغط اللي تعرض ليه مش سهل ابدا المرض و الالم ده غير انه كان مستحمل كل حاجه لوحدو و اكيد موضوع انكو تفتكرو ان هو مدمن ده صدمه كبيره اوي و من اقرب الناس ليه

تحول نضر الجميع على محمود و هو يحاول اخفاء دموعه

بسبب كل لحضه ضلم ابنه و شك فيه ……

بسمة،، هو احنا يا دكتور قدامنا وقت عشان العلاج النفسي، اصلو لازم يقتنع بالعمليه الاول

دكتور عادل،، انا مسؤول عن حالتو نفسياً و اكيد هحاول اتكلم معاه في موضوع العمليه بس الافضل تتكلمو مع

دكتور ماهر عشان تعرفو نتيجه التحاليل و الاشعات عشان نعرف قدامنا وقت قد ايه

فاطمة،، هو ماهر فين صحيح

دكتور عادل،، اكيد في المكتب

محمود،، متشكرين يا دكتور احنا هنشوف هو فين

………………………………………………………………

ذهبو الجميع للبحث عن ماهر حتى وصلو مكتبه ليجدوه نائم على الكرسي بتعب واضح

الممرضه،، معلش يا جماعه مينفعش تتكلمو مع دكتور ماهر دلوقتي

محمود،بأستغراب، هو نايم هنا ليه؟

الممرضه ، بيقولو ان صاحبو هنا في المستشفى ومن ساعه ما دخل المستشفى و دكتور ماهر منامش خالص ده لسه حالاً كان ،،،،

قاطعها ماهر و هو يصحو من نومه بصعوبه ،، خلاص انا صاحي اتفضلو يا جماعه

فاطمة،، معلش يا بني صحيناك من النوم و انت تعبان

ماهر،، لا ابدا مفيش مشكله

محمود ، هو عمر حالته ايه دلوقتي

ماهر بضيق،، حالة عمر بتتدهور بسرعه ، الورم ضاغط على اماكن حساسه جدا في المخ و ده هيخلي العمليه اصعب جدا و لو استنينه اكتر من كده فرصه نجاح العمليه حتقل جدا

محمود ، بخوف ،، و مستنين ايه متعملولو العمليه

ماهر،، عمر مش موافق و الحل الوحيد اللي ممكن يخلينا ندخله العمليات ،،،

بسمة،، كمل يا ماهر وقفت ليه

ماهر ، الحل الوحيد ان ادكتور النفسي يكتبلنا تقرير ان

عمر مش فحاله نفسيه تسمحلو انه ياخد القرار بخصوص صحته

محمود،، خلاص اكتبو التقرير ده و اعمل العمليه

ماهر ، بعصبيه، العمليه لو اتعملت و عمر مش موافق انا ممكن اخسره طول عمري و انتو كمان

فاطمة،، يا بني هو مش دريان بنفسه يبقى احنا لازم ننقذو من اللي هو بيعمله

بسمة،، مفيش اي حل تاني

ماهر ، للأسف عمر يائس جدا ومعندوش اي امل و لا حتى عايز يعيش و العلاج النفسي بياخد وقت و احنا مفيش قدامنا اي وقت نضيعو

قاطع كلامهم صوت الممرضه و هي تنادي على ماهر

الممرضه ،، الحق يا عمر الاستاذ عمر بي….

و قبل ان تكمل كلامها ركض الجميع على غرفه عمر بأقصى سرعه

عندما وصلو الى غرفه عمر وجدوه يعتصرالغطاء بيده و تضهر عليه علامات الالم الشديد و صوت أنينه الخافت يملأ ارجاء الغرفه

هذه المره الاولى التي يدخل فيها محمود الى غرفة عمر

صورة عمر بهذا الشكل وهو يتألم هزت كل معاني الابوه في قلب محمود،،، تذكر شكل عمر و هو صغير و متمسك به ليذهب معه الى العمل

في لحضه واحده تغيرت كل القسوه التي سكنت قلبه لسنين طويله الى حنان جعل دموعه تنهمر بقوه لرؤيه عمر بهذا الشكل

تمسكت بسمة بيد عمر فضغط عليها بقوه و كأنه يتوسل اليها لتساعده

ماهر،، اهدى يا عمر دقايق و مش حتحس بأي حاجه

بسمة،، عمر انا معاك و مش هسيبك انا عايزاك تستحمل شويه و بكرا حتدخل العمليات خلاص و نخلص من الكابوس ده

صعق الخبر عمر لدرجه انه نطق و لأول مره بعد ثلاثه ايام من السكوت التام

عمر ،بصراخ ، مش حعمل العمليه

فاطمة،، هدي نفسك يا بني ان شاء الله حتبقى كويس و تقوم بالسلامه

التفت عمر على ماهر بتوسل،، انت وعدتني

ماهر،، انا اسف بس انت لازم تعمل العمليه ، لازم تعيش يا عمر عشان ابنك اللي جاي و اهلك و مراتك و عشاني

عمر،، انا مش عايز اعيش اكتر من كده ، انت وعدتني

بسمة،، متقولش كده ارجوك انت هتعيش و حترجع زي زمااان

محمود،، استريح يا عمر ، بكرا وراك عمليه

انتبه عمر لوجود والده في الغرفه و فجأه بدا ينكمش في مكانه و قال بصوت ضعيف،،، انت عايز مني اي انا معنديش حاجه تانيه اديهالك ، سبني فحالي بقه

محمود بحزن،، انا يابني عايز اساعدك

عمر،، انت مش حتلحق تعمل اي حاجه انا هموت قبل ما تفكر انك تأذيني

فاطمة،، يا بني ابوك بيحبك مش عايز يأذيك

عمر بصوت خافت و قد بدأ المخدر يعمل مفعوله ،، ابعدو عني انا مش عايز حد ، كلكو بتكرهوني

بسمة ،، لا انا بحبك و عمري محبيت حد غيرك

عمر،، خلي بالك من ابننا ،، انا كان نفسي اشوفو اوي

بسمة،، لا يا عمر انت مش حتستسلم بسهوله احنا حنربي ابننا سوه و مش حنسيب بعض تاني

لم يرد عليها و استسلم للنوم بهدوء

ماهر،، سيبو يرتاح يا جماعه و بكرا حيدخل العمليه حتى لو مش عايز لازم ناخد القرار بداله هو مش قادر يحدد هو عايز ايه

بسمة،، تفتكر حيبقى كويس

ماهر ،، العمليه صعبه اوي و مكان الورم خطير بس مقدمناش حل تاني

فاطمه و هي تبكي،، منضرو قطع قلبي ، شفت يا محمود بيتعذب اد ايه

محمود جلس على اقرب كرسي و هو مصدوم ، لم يكن يعتقد انه هو السبب في ما حصل لابنه الوحيد

طلب ماهر من الجميع الذهاب الى المنزل و لكن بسمه اصرت على البقاء بجانب عمر و استغلت فرصه نومه و هي تصلي و تدعو ربها كثيرا ان تنجح العمليه ثم اتصلت بريم و اخبرتها عن موعد العمليه،،،، لم تنام بسمة سوى ساعات قليله ، القلق على عمر و الخوف من نتيجه العمليه لم يدعها تنام ……….

……………………….…………………………………………………. ..

في اليوم التالي جلست بسمه في الكافتيريا بأنتضار وصول خالتها و ريم و ايضاً عائلة عمر

جلس بجانبها ماهر وهو يحمل فنجان القهوه

ماهر ،، انت مروحتيش من امبارح صح

بسمة،، لا مقدرتش اسيب عمر و انت كمان شكلك مطبق من امبارح

ماهر،، انا بقالي يومين منمتش

بسمة،، هو انت اللي حتعمل العمليه لعمر

ماهر ،، انا حدخل العمليه بس مش انا اللي هعملهة ، في دكتور كبير اوي اخصائي و شاطر جدا هو اللي هيعملهه

بسمة،، انا خايفه اوي و حاسه ان فيه حاجه هتحصل

ماهر،، متخافيش ان شاء الله حيقوم بالسلامه بس انت خليكي جانبو هو محتاجلك اوي الفتره دي ، على فكره هو طول عمرو بيحبك و لما رفض يتجوزك فالأول كان عشان ميضلمكيش

بسمة،، انا حاسه اني عايزه اعتذرله الف مره ، مش متخيله ازاي هو استحملني كل الفتره دي من غير ميقلي

ماهر،،انا مبسوط اوي انكو قربتو لبعض تاني

بسمة،،انا مش عارفه ازاي اشكرك على اللي عملته لولاك كانت ندى عملت اللي فدماغها و فرقتنا عن بعض

ماهر ،، اللي عملته ده كان طبيعي جدا ، عمر ده اخويه و انت يا بسمه بقيتي اختي ، و لولا ريم كمان مكنتش عرفت اعمل حاجه

بسمة ،، معاك حق انا نسيت اشكرهه ، بس هيه جايه دلوقتي جايه

ماهر بحماس و ابتسامة ،، بجد ريم جايه ،، قصدي ان هم جايين كلهم

لاحضت بسمة حماس عمر و ابتسمت ،، ايوا خالتو اصرت انها تيجي و ريم و وليد هييجو معاها

ماهر بتوتر ،، وليد مين؟؟

فأشارت بسمة بأصبعها ، هو اللي هناك ده اللي واقف جنب ريم

اجتمعو الجميع في الكافتيريا بعد وصول عائله عمر ، اما ماهر فكان يفترس وليد بنضراته وهو جالس بجانب ريم

ماهر،، كويس ان الكل متجمعين هنا ، ياريت لما تدخلو لعمر تحاولو تطمنو و تحسسو ان الكل مسنين انه يخرج بالسلامه بس ياريت محدش يضغط عليه عشان يتكلم

بسمة،، ايه رأيكو نروح لعمر ، اصل انا سايبه من نص ساعه عشان كنت مستنياكو

انطلق الجميع الى غرفه عمر و حين وصولهم الى الغرفه اكتشفو الكارثه الغير متوقعه

لن ينسى اي احد منهم ذالك اليوم و ذالك المنضر المؤسف

فور دخولهم الغرفه وجدو عمر على ملقى على الارض و هو غارق في دمائه ……….ياتري عمر هيحصله ايه….. وياتري عمر هيموت……؟؟





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى