رواية طلب استغاثة الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم هبة السيد – تحميل الرواية pdf

رواية طلب استغاثة الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم هبة السيد
(الفصل الخامس والعشرون)
إيهاب بصدمه /انتى كنتى حامل يا يارا ؟![]()
*نظرت إليه بخذلان لتردف.
يارا بحسره /امبارح عرفت امبارح وشوف الحظ النهارده مات ملحقتش افرح وكله بسببك.
إيهاب بحزن /مقولتليش ليه.
يارا بصراخ/ كنت عملهالك مفاجئه بعد ما نتصالح بس أنته واحد متستهلش حبي ليك ولا تستاهل أنى افضل معاك.
*حاولت النهوض ولكنها صرخت بسبب ألم قدمها اقترب ايهاب منها.
إيهاب بخوف /ما ينفعش تقومي يا يارا انتى رجلك مكسوره.
*بعدت يده عنها وظلت تصرخ بهيستريا.
يارا بصراخ/ أبعد عني, أبعد عني متلمسنيش أنا بكرهك.
ايهاب بصدمه/ انا.
احمد مقاطعا/ إيهاب أطلع دلوقتي عشان يارا حالتها وحشه.
زينب مؤيده /يلا يا ابني تعالى سيبها ترتاح شويه لوحدها.
*خرجوا من الغرفه وظلت هي تبكي لتتصل بشقيقتها بعد ذلك.
هنا بإجابة/يويو وحشتينى جدا.
يارا بشهيق /ه.هنا.
هنا بخوف/ مالك يا يارا بتعيطي ليه يا حبيبتي.
يارا ببكاء /هنا تعالى عشان خاطري عايزاكي جنبى.
هنا بقلق/مسافه السكه وهكون عندك.
*وبالفعل كانت بالقصر بأقل من ربع ساعه.
دخلت وكان كلا من أحمد وزينب وايهاب بغرفه الجلوس بحاله صمت تام بمزيج من الحزن.واكثرهم حزنا كان ايهاب بالطبع.. نظرت اليهم بشك ثم صعدت إلى غرفه شقيقتها…لتحكى لها يارا ما حدث باكمله من بدايه السفر لنهايه موت جنينها لتتحول عيون هنا الزرقاء اللطيفه الى المحتده..تقوم بترتيب ملابس شقيقتها وتحاول أن تجعلها تنهض ولكن الأخرى تصرخ من الألم لذلك قررت إنها ستذهب لتحضر حنين كي تساعدها هبطت الدرج مرة اخري لتجد ايهاب كاد يصعد وقفت أمامه و نظرت إليه باشمئزاز ثم تجاوزته واتجهت إلى والديه ليتبعها هو فهو يعلم إنها لن تمرر كل هذا على خير فهى شقيقتها الكبرى و تحبها كثيراً.
هنا بغضب /كنت مفكره ان أختي لما تكون هنا هتكون في أمان لكن أتضح العكس وازاي يحصل كل ده وماحدش فيكم يقول لي أصلا إزاي.
زينب موضحه/ يا بنتي هما لسه جايين من السفر و إحنا ماكناش نعرف أن هم متخانقين أصلا غير لما لقينا يارا نازله بتعيط و حصل اللي حصل.
احمد بهدوء/ هنحاول نحل المشاكل اللي بينهم يا بنتي بس بهدوء علشان الموضوع ما يكبرش.
هنا بغضب/ ابنك…ابنك هو السبب في كل ده وهو اللي عمل كده في أختي وانا مش هتنازل عن حقها ولو هي ضعيفه انا اعرف ازاي اجيب لها حقها.. انا هاخدها معايا.
ايهاب بذهول /نعم.
هنا بسخريه/ ايه يا استاذ ايهاب عندك رأي تاني.
…/اكيد ده مش هيحصل.
*التفتت لترى كريم هو المتحدث بعدما أتصلت به والدته وأخبرته بما حدث ليأتي.
هنا بعصبية/ معلش قول كده بس هو ايه اللي مش هيحصل ومين اللي هيمنعني اصلا دي أختي!
كريم بهدوء/ هنا لو سمحتي لازم نحل الأمور بطريقه عقلانيه ك ناس متحضرين يا ريت بعد أذنك تقعدي عشان نعرف نحل المشاكل دى.
احمد مؤيداً/صح يا بنى اقعدى يا هنا.
*ظلت تضحك بسخرية لتبكي بعدها. موجهه حديثها لاحمد وكريم.
هنا بغضب/الأستاذ إيهاب ابنكم المحترم طلب من أختي إنها يا إما تسيب الشغل يا إما يطلقوا ده أولا، ثانياً طول مده السفر كان سايبها لوحدها ما بيجيش غير بالليل وهي نايمه ومش بيمشي غير الصبح وهي نايمه برضه معاملته كانت وحشه معاها وآخر حاجه زعق لها وطلب منها إنها تمشي لما جت النهارده عشان كده كانت نازله بتعيط على السلم ووقعت وسقطت يعني كل اللي حصل ده بسببه ولسه عايزين تحلوا الأمور بعقلانيه انهي عقلانيه إللي بتتكلموا عنها.
*نظر كلاً منهم إلى ايهاب الذى كانت رأسه أرضاً ليتقدم منه كريم.
كريم بغضب/إيهاب فاكر أول مرة شفت فيها يا قلت ايه،قلتلها إن قبل ما أكون أخوك هكون أخوها وأنى هجبلها حقها لو ف يوم أنته زعلتها.
إيهاب مبرراً/صدقنى يا كريم أنا مكنتش أعرف أن كل ده هيحصل.
كريم مقاطعا/الكلام خلص يا ايهاب..
*نظر إليه بمعنى لا تتكلم،ليتجه إلى هنا،
كريم بإذن/بعد إذنك يا بابا بما إنى.بعتبر نفسي اخوها ليارا فأنا قررت.
*اومأ له والده ليكمل.
كريم بقرار/يارا مش هتمشي من هنا…
هنا مقاطعه/نعم لأ طبعا.
كريم مكملاً/خلينى اكمل يا هنا… انا قلت إنها هتفضل هنا لسببين إن رجلها مكسوره وأن ده بيتها.. وعقاب ايهاب هيكون إنه مش هيشوفها رغم إنها فبيته،الوضع هيفضل كده لحد ما نفسيه يارا ترتاح وتقرر هي عايزة إيه واللى هي عيزاه أنا هنفذه.
هنا بإعتراض/ بس…..
كريم مقاطعا/مفيش بس يا هنا الموضوع منتهى وتقدرى تيجي تقعدى مع أختك زى ما انتى عايزة.
ايهاب بحزن /انته جيت عليا اوي يا كريم.
*قال ذلك ثم خرج من القصر لتنادى عليه والدته.
كريم مقاطعا/سبيه يا أمى عشان يعرف أن إللى هو عمله غلط.
زينب ببكاء/ بس يابنى.
أحمد مؤيداً/ كريم عنده حق يا زينب سبيه.
هنا بإمتنان/شكرا يا كريم أنا هطلع اشوف يارا وهمشي وهاجي بكره عشان أشوفها.
احمد موضحاً/ فأى وقت يا بنتى ده بيتك.
هنا/شكرا يا عمى.
*صعدت لشقيقتها التى مازالت تبكي،واخبرتها بما حدث وأنها ستأتي غدا كي تراها ثم ذهبت إلى منزلها…..
____________________________________
*في صباح اليوم الثانى،أوصلها سامح إلى الجامعة مثل كل يوم..دخلت لتحضر محاضرتها وبعد الإنتهاء كانت خارجه مع صديقاتها..ذهبت معهم إلى الكافتيريا حتى ينتظروا المحاضره الأخرى،جلسوا على أحد الطاولات وتناولوا طلباتهم حتى انتهى الوقت ودلفوا إلى دكتور المحاضره التى سيروه لأول مرة ويعلمون عن فقط انه صارم ولا يتهاون أبدا رغم صغر سنه عن باقي زملائه. وكان يدعو(محمود)دخلت هي وزملائها وبعد دقائق دخل هو وألقى التحيه على الكل وعرفهم بنفسه ثم بدأ فى شرح المحاضره كانت رنا متابعه جيده ولكن بدون شعور منها شردت بسامح رجعت على أرض الواقع مرة أخرى على صوته الغاضب مره أخرى.
محمود بغضب/اتفضلي يا آنسه قومي وقولي اللي كنت بقوله دلوقتي.
*وبالفعل وقفت وقالت كل ما كان يقول هو بدون ان تنسى حرف، نعم يا ساده فهذه هي رنا ذات الشخصيه القويه و العيون الجريئه والعقل الفبركي.
محمود مبرراً/ انتى فعلاً قولتى كل اللى انا قلته بس ده ما يمنعش برده إنك كنتي سرحانه ومش مركزه معايا.
رنا بثقه/اسفه بس حضرتك سألتني و انا جاوبت بيتهيألى ما فيش اي مشكله حاليا.
*نظر إليها مطولاً ثم سمح لها بالجلوس مرة أخرى..لتنتهى المحاضره بعد مرور الوقت وعندما خرجت كان سامح ينتظرها على البوابه كالعاده صعدوا الى السياره وذهبوا الى منزلهم.
____________________________________
*خرجت هنا فى الصباح الباكر وانجزت عملها الذى حصلت عليه ثم توجهت الي قصر الصاوي لتري شقيقتها التي جبرت قدمها بسبب الكسر. كانت هادئه أكثر من البارحه ولكن هدوئها كان مخيف تتحدث فقط للإجابه على الاسئله التي تطرحها عليها هنا. طرق الباب فسمحت هنا بالدخول لتجده كريم.
كريم موضحاً/ عامله إيه دلوقتي يا يارا،يارب تكوني أحسن من امبارح.
يارا بهدوء/الحمد لله يا كريم.
كريم بتقرير/ متشغليش بالك بحاجه خالص وما تفكريش في أي حاجه أنا أتصلت ب باسم النهارده وقلت له إنك اتجبستى وعطاكي أجازه مفتوحه يعني تقدري ترجعي في أي وقت انتى عايزاه.
يارا بإمتنان/ شكراً يا كريم بجد.
كريم بطيبه/ انتى اختي يا يارا, يلا اسيبكم انا بقه دلوقتي علشان رايح المستشفى.
*قال ذلك ثم خرج من القصر ….وبعد ساعه رجعت هنا إلى منزلها لتجد حنين. تبكي. اتجهت نحوها وربطت على كتفها.
هنا بقلق/مالك يا حنين بتعيطي ليه.
حنين ببكاء/أنا سيبت الشغل يا هنا.
هنا بصدمه /ليه يا حنين إنتى بقالك فيه شهرين بس هما عرفوا برضو.
حنين بحسره/اكيييد يا هنا الموضوع بقه واضح هما عرفوا من أول يوم شغل ليا هناك ومع ذلك حاولوا يدونى فرصه لكن أنا بهدلت الدنيا كل ما اشوف دكتور قريب منى أو اجي أعامل مريض اللى بيحصل بيكون فوضي بحس أن روحي اتسحبت منى وبيغمى عليا.
هنا موضحه/يا حنين كل اللي انتى بتتكلمي عليه ده محتاج دكتوره وانتى اي حد يسألك بتقولي له اللي إنك متابعه انتى بتضحكي على نفسك كده مش عليهم يا حنين.
حنين بحزن/ متشغليش بالك بيا أنسى يا هنا المهم يارا عامله ايه دلوقتي؟
هنا بحزن/ كويسه بس على طول ساكته.
حنين مبررة/معلش يا هنا اللى مرت بيه مش شويه.
هنا مؤيده/ربنا معاها.
____________________________________
*بقصر الصاوي.. بغرفه كريم.
إيهاب بترجي/والنبي يا كريم خلينى أشوفها.
كريم موضحاً/مش هينفع يا ايهاب يارا حالتها وحشه..
إيهاب بعصبية/دى مراتى يا كريم هتمنعنى أشوفها.
كريم بغضب/مراتك دى إللى أنته كنت هطلقها يا إيهاب.
*نزل رأسه أرضاً بأسي..ليتنهد منه كريم وربط على كتفه.ليردف..
كريم بموافقة/ماشي يا إيهاب روح شوفها هي دلوقتي نايمه.
إيهاب مؤيداً/ماشي يا كريم والله ما هخليها تحس بوجودى أصلاً هشوفها شويه بس وهطمن عليها وهطلع على طول.
كريم بموافقة/ماشي.
*دخل إلى غرفتها ليجدها بالفعل نائمه ووسادتها مبلله من كثره بكائها..قبل جبينها ثم قبل شفتيها قبله خفيفه وأبتعد..ليجلس على الكرسي المقابل إليها وأمسك يدها.
إيهاب بندم/أسف مكنتش أقصد كل ده صدقينى يا يارا،والله ما كنت أعرف أنك حامل ويوم ما خيرتك بيني وبين الشغل كنت متوقع إنك هتختارينى انا ردك صدمنى واللى انا عملته ده كان رد فعل. بس أنا والله بحبك يا يارا.
*نزلت دمعه من عينه مسحها وخرج من الغرفه سريعاً كي ينفرد بحزنه.
____________________________________
*بمنزل سامح أستيقظ سامح ليجد رنا جالسه بجانبه تبكي،إعتدل بجلسته وأمسك وجهها بين يده ونظر لعيونها التى يعشقها،
سامح بقلق/ بتعيطى ليه يا روحي ايه اللى حصل بس؟!
رنا ببكاء/ س.سامح عايز ازور قبر ماما.
سامح بموافقة/حاضر يا حبيبتي قومى إلبسي وهوديكي.
*وبالفعل ذهبوا ليزوروا قبر والدتها وبعد الإنتهاء كان سامح سيوصلها إلى جامعتها ولكنها رفضت وقالت إنها لا تريد الذهاب اليوم.. شعر هو بأنها حزينه لسبب ما لذلك قرر إنه أيضاً يأخذ اليوم عطله ويخرجون للعشاء ليلاً.
(توضيح)
رنا كانت تبكي لأنها حلمت بوالدتها تقول لها إن زواجها بخطر وعليها حمايته من القادم المجهول لذلك شعرت بالخوف والإشتياق إلى والدتها ايضاً.
____________________________________
*هبطت تلك الطائرة أرضا معلنه عن وصولها إلى أرض مصر لتهبط فتاه ذات عيون خضراء وشعر كستنائي قصير ذات قوام رشيق ومعها رجل بنفس لون عيونها وشعره أسود ناعم بخصلات طويله وطويل القامه ذو جسم رياضي. لينظر إليها بابتسامة لتبادله نفس الابتسامه.
(ملحوظة)
هما اجنبيين وحديثهم باللغه الانجليزيه ولكني سأكتبه لكم بالعربيه الفصحى.
…../ما رأيك اخى ها قد وصلنا إلى مصر.
…./إذا هيا إلى منزل حبيبكي.
…./أريد أن أرى وجهه عندما يرانى.
…./سترين عزيزتى أظنه سيفرح كثيراً.
____________________________________
برأيكم من يكونون هذان الإثنان؟
ومن هو حبيب تلك الفتاه؟
ياترا ما القادم
؟
السادس والعشرين من هنا


