Uncategorized

رواية طلب استغاثة الفصل الرابع عشر 14 بقلم هبة السيد – تحميل الرواية pdf


رواية طلب استغاثة الفصل الرابع عشر 14 بقلم هبة السيد

 

(الفصل الرابع عشر)

كريم بتوتر/مالك يا هنا مردتيش عليا ليه أنا قلت حاجه دايقتك؟!.
هنا بحرج/ لأ يا كريم بس الموضوع فاجإنى شويه.
كريم بتفهم/هنا أنا مش عايزك تردى عليا دلوقتى أرجوكى فكرى في الموضوع.

*اومأت له بالإيجاب ثم توجهت لغرفه شقيقتها لتطمئن عليها…. ظلت يارا تحكى لها عما حدث معها بغيابها وكيف تعرفت على إيهاب ،عن كل شئ
ولكن هى كانت بعالم آخر.

هنا ببالها/هو كريم شاب كويس وشهم ومضحكش على نفسي هو وسيم فعلاً ووقف جنبي فى وقت صعب عليا.. بس مش عارفه ليه خايفه انا فعلاً معجبه بيه بس مش عارفه اعمل ايه.

يارا بنداء/هنااا ياابنتى.
هنا بوعى/ ها ايه.
يارا بضحك/ههه ده انتى مش معايا خالص.. طيب يا هنون روحى نامى شكلك تعبانه…
هنا بموافقة/ماشي يا قلبى هتصل بيكى بكرة.
يارا بإستغراب/ليه مأنتى هتكوني في الأوضه اللى جنبى يعنى تيجى وقت ما تعوزى.
هنا بنفى/لأ يا يارا أنا هروح بيتنا إحنا.
يارا برفض/ لأ يا هنا ارجوكي هما جهزولك الاوضه طيب خليكى النهارده ونروح بكرة عشان الوقت أتأخر.
هنا بإستسلام/ماشي يا يارا.

*ثم بعد ذلك توجهت للغرفة المخصصة لها ونامت سريعاً بدون أن تفكر بشيء من كثرة الإرهاق.
__________________________________
*أستيقظ سامح وتوجه إلى غرفتها فمنذ أن نطقت بتلك الجمله البارحه وقد تركها وذهب لغرفته بدون أن ينطق بحرف ولكنه فكر كثيرا،كثيرا حتى أرهقه التفكير…. دلف إلى غرفتها فوجدها خارجه من المرحاض لتوها مرتدية بيجامه ذات أكمام طويله بالون الوردي وتلف منشفة على شعرها الطويل… تقدم منها حتى وقف أمامها وأبتسم على شكلها الطفولي. ثم قبلها من جبينها.

سامح بابتسامة/صباح الخير.
رنا بإستغراب/صباح النور. أنته كويس.. انا امبارح مكنش قصدى أدايقك
سامح مقاطعاً/أنا فكرت في كلامك.. وهو ده فعلاً الحل الوحيد يا رنا أنا لازم اتعالج في المستشفى. بس عندى شروط.
رنا بتوجس/ايه هى.
سامح موضحاً/مش هتقعدى هنا لوحدك..
رنا بعدم فهم/ طيب هقعد فين؟!
سامح بإجابة/ فى قصر احمد العيمرى. مع والدى ووالدتى.
رنا بموافقة/ معنديش مشكله.. ايه باقى الشروط.
سامح بتهديد/انتى عارفه كويس أن عندى هوس بالشك والغيره والتملك ولحد ما أخف من ده عايزك ما تعمليش حاجه تدايقنى.
رنا مؤيده/ تمام.
سامح بغيره/ومش هتروحى فحته من غير ما تاخدى إذنى.

*ظلت توافق على هذه الشروط إلى أن توقفت عند ذلك الشرط.

سامح بابتسامة خبيثة/ولما أحتاجك هتجيلى بإرادتك كامله.

*كانت ستقول مواقفه ولكن عندما انتبهت لما يريد شهقت عاليا وهى تلعن أفكاره هذه ولكنها تعرف دينها وبشرع الله هى زوجته الان وحرام ان تمنع نفسها عنه. نظرت له وكانت هذه الابتسامة مازالت تزين ثغره. زمت شفتيها بأمتعاض لأنها تعرف إذا رفضت شرط واحد سينهى الحديث بإنه لن يذهب لذلك لن تناوله إياها.سيذهب وانتهى

رنا بإجابة/موافقه.
سامح برضا/تمام يلا بينا على القصر الأول.
رنا مؤيده/ ماشي.

*ذهب ليرتدى ملابسه وهى ايضاً وبعد ذلك خرجوا معجبنيش متوجهين إلى القصر.

رنا فى بالها/يارب تكونى راضيه عنى يا ماما الله يرحمك.
____________________________________
*استيقظت صباحاً وكانت مقرره إنها ستذهب إلى منزلها اليوم… بعد حديث كريم معها البارحه هى بالفعل تشعر بإعجاب اتجاهه. ولكن هى خارجه لتوها من مرحله صعبه بحياتها تشتت عقلها عن التفكير كلياً،،قطع شرودها الطرق على باب غرفتها ظنت أنها يارا.

هنا بإجابة/ أدخل.

*كانت زينب من دخلت وليس يارا… تقدمت من هنا بتردد وهى ترسم على ثغرها شبه ابتسامة.

زينب بتوتر /صباح الخير يا هنا
هنا بإحترام/ صباح النور يا طنط.
زينب موضحه/كنت عايزة اكلمك فى موضوع.
هنا بإجابة/اتفضلي يا طنط سمعاكى.
زينب بصراحه/أنا عارفه أن كريم معجب بيكى،،بس طالبه منك طلب..عيزاكى تنهى الإعجاب ده من عندك انا عارفه انه امبارح صراحك إنه بيحبك أرجوكى يا بنتى انا اتحرمت منه خمس سنين مش عايزاه أول ما يرجعلى يروح منى تانى بسبب المشاكل انتى اكتر واحده عارفه إن سامح مريض ومتهور وممكن يأذى كريم عشانك..
هنا بأنزعاج /متخافيش يا طنط كريم ساعدنى وانا اكيد مش هردله معروفه معايا بأنه يتأذى.
زينب ببكاء/اوعدينى يا بنتى أرجوكى.
هنا بمواقفه/أوعدك انى مش هتقبل حب كريم ليا طول ما ده هيدايقك أو هيأذيه..ومتخافيش انا عمري ما خلفت بوعدى.
زينب بإرتياح/ربنا يريح قلبك يارب يا بنتى.أنا هنزل ويلا انتى كمان عشان تفطرى معانا.

*ثم خرجت بدون اضافه المزيد.. لا تعرف ما الذى ازعجها من حديث زينب فهى معها كل الحق بإن تخاف على ابنها وهى تعلم جيداً انها بالفعل ستكون موضع آذى له لذلك لن تسمح بتطور العلاقه اكثر من إعجاب ستدفن ذلك الشعور من ولادته… ارتدت أحدى فساتين يارا التى اعطتهم لها وكان بلون الازرق الذى يليق بلون عيناها كثيرا ذو أكمام طويله وفضفاض يزينه من الخصر حزام بلون الأبيض ارتدت الحذاء الرياضي ابيض اللون وتركت شعرها الطويل الذى يصل لبعد خصرها منساب.. ثم توجهت للأسفل وكان الجميع موجود لينظر اليها كريم بصدمه من إعجابه بها سحرته بتلك الاطلالة البسيطة وهى بذلك الفستان وشعرها الذى عشقه من يوم ما رآها ولكن بريق عيناها كان يشعر به لأنه لمعه من الحزن وليس الفرح فاق من شروده بها على صوت يارا التى تقدمت نحوها وعانقتها بحب.

يارا بفخر/دى اختى هنا اللى أعرفها أخيراً رجعتى زى الأول عسل جدا.
هنا بحب/والله انتى اللى عسل يا قلبى.
يارا بحماس/طيب تعالى عشان نفطر وبعد كده هننزل نتسوق شويه.
هنا مقاطعه/يارا أنا مسافره.

*وقعت الصدمه على الكل وأكثرهم كريم ويارا التى أدمعت عيناها.

يارا بحزن/تسافرى طيب أنا.
هنا مبرره/يا حبيبتى ما انتى فى بيت جوزك اهو.
يارا موضحه/ايوة بس انا عيزاكى معايا.
هنا بإجابة/يا يارا حتى انا لو مكنتش خيتافي كنت هرجع بيتى مش هقعد هنا.
يارا ببكاء/ طيب ليه حد زعلك فحاجه؟
هنا بنفى/لأ والله كل اللى هنا كويسين بس..
ايهاب مقاطعا/طيب ليه يا هنا فكرتى فى السفر.

*تنهدت وهى تنظر لكريم ثم نظرت لايهاب ويارا مره اخره لتقول.

هنا بكذب/شغل فى عرض شغل كويس وهروح أشوفه.
إيهاب مبرراً/ بسيطه أشتغلى معانا فى المستشفى.
يارا مؤيده /ايوه يا هنا اشتغلى هنا خليكى جنبى والنبى.
هنا بحزن/ يا حبيبتى أي وقت هتعوزينى فيه هتلاقينى قدامك والله.

*وقعت عيناها على زينب التى كانت تبكى بأسف فتذكرت كل حديثهم لتتنهد وهى تنظر لتوسلات شقيقتها التى مزقت روحها لتغمض عيناها هى تقول بنبره يارا تعرفها جيدا وهى نبره غير قابله للجدال.

هنا بأمر/يارا أنا قررت ومش هتراجع.

*لتنظر لها يارا ببكاء ثم تهز رأسها بالموافقة بإستسلام. فهى تعرف شقيقتها وتعلم كيف هى عنيده. فى قراراتها.

يارا بطفوليه/بس وقت ما هعوزك هتيجي على طول.
هنا بابتسامة/ اللى تأمر بيه اميرتى.

*ثم عانقوا بعضهم..

هنا بتوصية/خلى بالك منها يا ايهاب.
ايهاب بتأكيد/ فعيوني.

*اما ذلك الذى كان ينظرلها فقط كان يعرف أنها تكذب فهو لم يدرس علم النفس كى لا يستطيع تفسير تلك النظرات تقدم منها حتى وقف أمامها لتنظر له بقوة عكس ما بداخلها.

كريم بهدوء/ممكن اتكلم معاكى شويه بعد اذنك.

*اومأت له بالموافقة فإتجه إلى مكتبه وهى خلفه.. وعندما دخلت اغلق الباب عليهم ووقف أمامها ظل ينظر لعيونها الزرقاء لدقائق معدودة ثم تنهد ليردف.

كريم بتساؤل/كلام امبارح هو السبب فى قرارك ده.
هنا بكذب/ لأ أنا قولت اني مسافره عشان شغل.
كريم محاصرا إياها/انتى مش معاكى فون ولسه خارجه من مرضك يا هنا يعنى ملاحقتيش تعرفى ولا تشوفى على فرص عمل.
هنا بتوتر /ل لأ شفت اعلان فى التلفزيون.
كريم مستفسرا/ وهتسافرى فين بقه.
هنا بأنزعاج/ حاجه متخصكش علفكره.
كريم بعصبية/ لأ تخصنى وبعدين انتى مردتيش على كلامى امبارح.
هنا مقاطعه/عرضك مرفوض يا أستاذ كريم.

*رفع حاجبه باستعجاب وقد تأكد أنه السبب بقرار رحيلها.

كريم بفهم/اها عشان كده قررتى انك تسافرى.
هنا بعصبية/ملكش دعوه بيه انته فاهم.

*ليجذبها من ذراعها لتصطدم بصدره القوى ليهتف بصوت عالى.

كريم بغضب/ ازاى مليش دعوه أنا بحبك انتى ليه مش فهمانى.

*كانت تصارع نفسها كى لا تبكى لا تعرف لماذا تريد البكاء الآن ظلت تتنفس بصوت عالى كانت بالكاد تستطيع التنفس ليرجع هو لرشده عندما رآها هكذا.

كريم بخوف/هنا طيب أهدى خلاص اعملى اللى انتى عايزاه بس أهدى كده غلط.

*ظلت تنظر له وهى تحاول أن تتنفس تشعر بأنها تختنق وتشعر بخوف شديد لا تعرف من اين أتى… ذهب نحو درج مكتبه ثم رجع لها ووضع فتحه البخاخ فى فمها وضغط على الذر
وبعد دقائق استعادت هى السيطرة على أنفاسها وبددت توترها قليلاً لتنظر له بحزن.

هنا موضحه/بص يا أستاذ كريم انته بجد وقفت معايا فى أشد اوقاتى الصعبه وانا مقدرة ده جدا.. بس أنا مفيش فقلبى من ناحيتك أى مشاعر غير الإمتنان يا ريت تتفهم ده.
كريم بمواقفه/تمام.

*هو يعرف أنها تكذب ولكنه سايرها كى لا تغضب مره أخرى فهو حلل شخصيتها الآن وأيقن إنها عنيده وقويه وهذا الأسلوب معها لم يجدي نفعاً.مد يده لها بهاتفه والبخاخ وبعض الأدوية

كريم موضحاً/ماشي امسكى دول.
هنا مستفسرة/ايه دول!
كريم بإجابة/ ده البخاخ والأودية اللى هتمشي عليهم وده فون عشان ابقه اطمن عليكي.
هنا بنفى/لأ مش…
كريم مقاطعا/أرجوكى اسمعى الكلام.

*اومأت له ثم خرجت ودعت شقيقتها ثم رحلت.
___________________________________
*وصلوا إلى القصر ودلفوا للداخل فرحت نجلاء كثيرا برؤيه أبنها عانقته بحنان ام معهود

سامح بحب/وحشتينى اوى يا امى.
نجلاء بشوق/ وانته كمان يا سامح.. مين اللى معاك دى يابنى؟!
سامح موضحاً/ دى رنا ياماما مراتى.
نجلاء بحزنمراتك من غير ما تقولى يا سامح.
سامح مبرراً/معلش يا امى رنا هتفهمك على كل حاجه.
نجلاء موضحه/ أنا عارفه كل اللى حصل أبوك حكالى يا سامح.
سامح بإصرار/أنا هتعالج يا امى.
نجلاء بفرح/ بجد يابنى.
سامح بتأكيد/بجد ادعى بقه للى اقنعتنى
نجلاء مستفسرة/مين؟
سامح بإجابة/رنا.
نجلاء بحب/انا والله يا بنتى حبيتك من ساعه ما شفتك.
رنا بخجل/وأنا والله يا طنط.
نجلاء بابتسامة/ قوليلى ماما يا رنا.
رنا بحزن/م.ماما.

*رأى إنها تكتم دموعها استأذن من والدته ثم أمسك بيدها ودلفوا الى غرفته وأغلق الباب.

سامح بتفهم/عيطى
رنا بذهول/إيه.

*جذبها من خصرها لتصطدم بصدره ثم نزع حجابها ليرى شعرها الذى يعشقه رفع وجهها الملائكي بيده ثم نظر لعيونها المتمرده.

سامح بتأكيد/ انت عارف انك عايزة تعيطى ماتكتميش عياطك يا رنا.

*نظرت إليه لدقائق وهو يبادلها النظر ثم انفجرت هى باكيه ليضمها إلى صدره وتدفن هى وجهها بعنقه.

رنا ببكاء/كانت وحشتني اوي يا سامح وحشتنى.. ملحقتش اشبع من كنت عايشه فى سكن الطالبات مكنتش معاها. آآه يا امى نفسي أشوفها اوى نفسي تحضنى تانى حتى لو لمره واحده بس.
سامح مهدئاً اياها/هشششش أهدى وادعيلها بالرحمة يا رنا.

*بعد دقائق كانت قد هدأت أبتعدت عنه قليلاً ولكنه جذبها اليه ليقبل جبينها. ثم نظر لعيونها.

سامح موضحاً/نامى شويه وانا خارج وهاجى بالليل.
رنا بتوجس/ رايح فين؟
سامح مطمنا /متخافيش انا رايح اتكلم مع بابا وأعرفه انى ناوى اتعالج.
رنا بموافقة/ ماشي.
سامح بتهديد/متطلعيش الشباك ولا البلكونه ولا تتكلمى مع حد من برا متخلنيش اتعصب عليكى.

*لم تشاء ان تدخل معه في شجار اخر لذلك اومأت له بالموافقة خرج هو متوجهاً للمشفى أما هى فاستسلمت للنوم.
____________________________________
ماذا سيحدث برأيكم وهل سامح سينفذ قراره ام مجرد حديث فقط 🔥؟

وما تتوقعون الذى سيحدث بين كريم وهنا 💖 بعد ذلك الهروب؟

الخامس عشر من هنا 





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى