Uncategorized

رواية طلب استغاثة الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم هبة السيد – تحميل الرواية pdf


رواية طلب استغاثة الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم هبة السيد

  

(الفصل الثانى والعشرون)

حنين ببساطة/محتاره ايه هو انتى اول واحده يتقدملها عريس…
هنا مؤيده/ على رأيك.. انا لازم أعيش حياتى مش هوقفها تانى أصلا.
حنين مشجعه/صح كده.

*ومع تلك الكلمات مسكت هنا هاتفها واتصلت بشقيقتها كي تخبرها.

يارا بحب/الو؛هنون لسه فاكره تسألى على اختك الصغيره يا وحشه.
هنا بحب/معلش يا رورو غصب عنى والله.. انتى فين؟
يارا بإجابة/لسه جايه من الشغل أهو…
هنا/ماشي طيب انا جيالك عشان عيزاكى فى موضوع كده.
يارا مؤكده/تمام هستناكى.
____________________________________
*مر ذلك الأسبوع بأكمله كانوا يعيشون فقط الحب الحب الحب ما أجمل ذلك الإحساس الذى يجعلك تحلق بالسماء ولكن بالفعل ما صدمها بالفعل اليوم عندما إستيقظت على قبلاته وابتسامته وهو يقدملها لها إذن الكليه التى سمحت لها بأن تكمل دراستها بعدما كان هو السبب بإنها تخسر هذه السنة عانقته بسعاده ولكنها بعدت قليلاً لتنظر لعيونه كي تستشعر رضاءه عن ذلك فهى تعلم أن قرار هكذا صعب كثيراً عليه ولكنها علمت إنه يفعل ذلك كي تصدق بأنه يثق بها عن السابق وهذا جعلها تبكى بفرح… أمسك وجهها بين يده ونظر بعيونها بعشق.

سامح بحب/بتعيطي ليه؟
رنا بسعاده/بحبك.

*جذبها إليه وقبل جبينها وعانقها.

سامح بصدق/ وأنا كمان بموت فيكي.
____________________________________
*بقصر الصاوي بغرفه يارا بعدما ذهبت لها شقيقتها كانوا جالسين يتحدثون.

يارا بذهول/ هتتخطبي. طيب مين وأمته وازاي؟!
هنا بإجابة/أدهم صاحب كريم وايهاب وشغال معاهم فى المستشفى.
يارا بفرح/مبروووك يا حبيبتي بجد فرحتلك اوى.
هنا بابتسامة/ الله يبارك فيكي يا قلبي.
يارا مستفسرة/طيب امته بقه.
هنا موضحه/اليومين دول.
يارا بصدمه/ازاى أنا المفروض أسافر بعد بكرة وهاجى بعد أسبوع.
هنا ببساطة/طيب تمام يبقه الخطوبه بكرة.
يارا بذهول /انتى بتهزرى يا هنا صح!!
هنا موضحه/لأ والله بتكلم بجد دى خطوبه مش جواز يعنى عادى.
يارا بإستسلام/طيب ماشي.
هنا بابتسامة/ طيب انا هروح بقه وانتى قولى للى عندك تمام.
يارا بموافقة/تمام.
____________________________________
*دلف إلى قصره ثم إلى غرفه المرسم الخاص بشقيقته لأنها تعشق الرسم.. عندما رأته ذهبت إليه وعانقته ليبادلها هو العناق..

باسم بحب/سمر حبى بتعمل ايه.
سمر بابتسامة/ برسم اخويا اوسم واحد فى الدنيا.

*نظر إلى الرسم ليجدها ترسمه للمرة المئه.

باسم بضحك /هههه يخربيتك يابنتى انتى مش بترسمي غيرى.
سمر بفخر/ طبعاً لأن مفيش غيرك فى حياتى يا أحسن اخ فى الدنيا.

*قبل جبينها بحنان وسمع هاتفه يرن ليرا إنها يارا فأجاب.

باسم/الو..
يارا بإحراج/ الو معلش أنى بتصل بيك يا أستاذ باسم بس كنت طالبه منك طلب.
باسم موضحاً/عادى يا يارا اتصلى فى اي وقت قوليلى طلبك بقه.
يارا بحرج/ أصل خطوبه اختى بكرة وكنت عايزه استأذن من حضرتك انى اخد اجازه بكرة.
باسم بتأكيد/تمام مفيش اى مشكله والف مبروك لأختك.
يارا بابتسامة/الله يبارك فحضرتك شكرا بجد.

*أغلق الهاتف تحت نظرات شقيقته المتفحصه وقد علم بماذا تفكر من تلك الابتسامه الخبيثة التي ارتسمت على ثغرها الآن تنهد رافعاً حاجبه بسخرية على افكارها تلك.

باسم مصححا/مش زى ما بتفكري دى متجوزه ومحترمه …أنا بس معجب بشغلها وأخلاقها.
سمر بضحك /طول عمرك صريح معايا طيب مصدقاك خلاص.

“سمر عدنان”
شقيقه باسم لا يمتلكوا غير بعضهم يحبها كثيراً ويقدم لها الكثير من الإهتمام والحنان وهى تعشقه كثيراً..
تبلغ من العمر ال٢٢ عاماً مرحه جدا مع المقربين فقط أما الغرباء لا لا لا فهى الفتاه الجميله ذات العيون الخضراء والشعر الأسود الطويل الذى تخفيه بحجابها والذى تموت الشباب من أجل نظرة منها فقط ولكنها لا تعيرهم إهتمام فهى تربيه باسم عدنان يا ساده 😉.
____________________________________
*دلف إيهاب إلى غرفتها نظر لها نظرة جانبيه بارده فهى منذ أسبوع تحاول أن تقنعه بسفرها وهو رافضاً تماماً… اقتربت منه ثم عانقته وعندما لاحظت تصلب جسده. ابتعدت قليلاً ونظرت لعيونه العسليه..

يارا بحزن/ لسه زعلان مني؟
إيهاب بعصبية/ مش عايز كلام فى الموضوع ده يا يارا.
يارا بخوف/ م.ماشي يا ايهاب مش هتكلم فى الموضوع ده كنت عايزة أقولك على حاجه تانيه.
ايهاب ببرود /ايه.
يارا موضحه/ خطوبه هنا بكرة على ادهم زميلكم. أنا قولت لماما وبابا وكريم.
ايهاب بتساؤل/ اممم وهما يعرفوا بعض منين؟!
يارا موضحه/من فرحنا.
ايهاب بموافقة/ماشي.

*قال ذلك ثم توجه للمرحاض أما هي فنامت وهى تبكى من ذلك الأسلوب الجديد الذى يتعامل به معها منذ ذهبت إلى العمل..
____________________________________
*من وقت ما سمع يارا وهى تقول ذلك وهو سيفقد عقله ماذا تريد هى منه هل تريد ان تجننه لقد بعد عنها منذ آخر لقاء لهما عندما كانوا فى السياره بعد عنها فقط كي تتأقلم وتتعود على فكرة إنه يحبها وحذرها أن لا تقترب من ادهم ولكن ماذا فعلت هى ضربت بحديثه عرض الحائط.. أخذ سيارته وخرج من القصر ليعرف بماذا تنوى..

*بمنزل هنا كانت حنين قد خلدت للنوم لأنها تستيقظ باكراً بسبب عملها اما هنا فكانت مستيقظه منذ هاتفت أدهم وأخبرته بأن يقيموا خطوبتهم غدا.. لا تعرف كي تسرعت هكذا وكيف تضع نفسها بهذا المأزق.. قطع شرودها صوت طرقات خفيفه على باب المنزل..

هنا بتساؤل/مين هييجى فى وقت متأخر زى ده!!؟

*ذهبت وفتحت الباب وصدقونى عندما رأته أمامها كانت ستقع أرضاً لا تعرف ما هذا الشعور الذي امتلك قلبها عند رؤيته.. أبتسم بخبث ثم دفعها للداخل وأغلق الباب تحت ذهولها أمسكها من معصمها وسحبها ليدلفوا إلى غرفتها ثم اغلق الباب عليهم من الداخل..لترجع هى لوعيها.. حاولت أن تأخذ منه المفتاح ولكن بدون فائده… وعندما تحدث دب الرعب فى أوصالها من طريقته.

هنا بغضب/ بقولك هات المفتاح
كريم بهدوء مخيف/اسكتى أحسن بدل ما تشوفى حاجه مش هتعجبك.
هنا بتلعثم/ ع.عايز ايه؟
كريم مستفسرا/خطوبه مين بكرة.
هنا بتوتر/ خ.خطوبتى أنا.

*تعجبت وهى تراه يضحك بهستيريا ثم نظر لها ،لتنصدم من دموعه عندما توقف عن الضحك.. اقترب منها وأمسك ذراعيها بعنف.

كريم بألم/ ليه مصرة إنك توجعينى يا هنا ليبيه.

*لا تعرف لماذا بكت هى ايضاً وهى تعلم نفسها قويه ولكن عندما تراه تستسلم للضعف.

كريم بعصبية/مكنتش أعرف يعنى ايه الحب غير لما شفتك،بعدت عنك عشان متكرهنيش كنت مستنيكي وعندى أمل انك هتحبينى.

*ثم جذبها من ذراعها بعنف لتصطدم بصدره ليكمل حديثه

كريم بهمس خطير/ أنا مبعدتش عنك عشان تحبى غيرى يا هنا ومش هسمحلك بده فهمانى.

*كانت هى تخبر عقلها بأن تفعل شئ وإلا ستنسي بما وعدت والدته وستخضع له لذلك فعلت شيئاً علمت إنها ستندم كثيراً فى ما بعد.. دفعته عنها لتصفعه بقوة على وجهه.. ثم قالت كلام لم تكن تتوقع إنها ستكون بارعه فى الكذب هكذا. رفعت سبابتها فى وجهه لتقول بنبرة محذزة.

هنا بصراخ/ أوعى تلمسنى تانى انته فاهم.. انا مش بحبك انا بحب أدهم هو الإنسان الوحيد اللى قدر يخلينى أحبه أنته ملكش اي وجود فى حياتى، ياااريت تفهم ده.
كريم بعصبية/انتى ازاى تقوليلى كده هو بمزاجك.
هنا بغضب /طبعاً بمزاجى اومال بالعافية.
كريم بغيظ/لأ مش بالعافية.

*ثم جذبها من خصرها بعنف وأمسك شعرها من الخلف ليثبت رأسها ليقبلها من شفتيها بعنف حتى ادمت شفتيها أما هى فكانت مصدومه مما فعل وكانت تحاول أن تلتقط انفاسها.. أبتعد عنها إنش واحد ونظر لعيونها بألم كبير ليهمس بأذنيها.

كريم بغضب/ هتندمى يا هنا صدقينى..

*قال ذلك ثم دفعها بعيداً عنه وخرج من الغرفه والمنزل بأكمله.. أما هى فقد وقعت
ارضاً وظلت تبكى حتى غفت على حالتها تلك
____________________________________
*فى الصباح استيقظت يارا ولكنها رأت ايهاب مازال نائماً استغربت لأنه يذهب لعمله باكراً على عكس اليوم.. عندما شعر بحركاتها بجانبه استيقظ هو أيضاً ليراها بذلك الثوب الأبيض القصير الذى سيفقده عقله ولكن لا سيظل على بروده تلك تنهد بقله حيله ثم نهض ودلف إلى المرحاض تحت انظارها.. وبعدما خرج سألته.

يارا بتساؤل /مرحتش المستشفى ليه انته تعبان.
ايهاب موضحاً/قومى البسي علشان اوديكى لهنا.

*حسناً بالحقيقة هو اخذ اجازة اليوم من أجل كريم فهو يعلم انه سيكون بحاجته اليوم..

*وبالفعل ظل معه حتى المساء لأن حالته كانت صعبه… وبعد أن أوصله إلى القصر ذهب هو إلى منزل هنا
____________________________________
*بمنزل هنا آقامت خطوبه بسيطه كان بها فقط هى و يارا وايهاب وحنين وادهم وشقيقته حلا التى تأقلمت مع يارا وحنين جدا واحبتهم ولكن هنا لم يتثنى لها فقط غير التعارف لذلك قررت إنها ستتقرب اليها فيما بعد. وبعد الخطوبه. قبل أدهم جبينها بحب.

أدهم بسعاده/ أنا فرحان اوى يا هنا بجد.
هنا بابتسامه سطحية/ وأنا كمان.
ادهم/ هعدى عليكى بكرة عشان نخرج مع بعض تمام.
هنا/ تمام.

*دلفت إلى غرفتها وبدلت ملابسها ونامت سريعاً لأن اخر ما تريده هو أن تدخل بصراع الأفكار مثل كل يوم..
____________________________________
*بعدما وصلوا إلى القصر ودلفوا الى غرفتهم كانت ستتحرك ولكنه جذبها إليه حتى اصطدمت بصدره القوى نظرت إليه على الفور فرأت ابتسامته التى اشتاقت لها كثيراً…

يارا بتوجس/ انته كويس.
ايهاب موضحاً/أها كويس جدا.. بصي من غير اى مقدمات انا موافق على السفريه بتاعتك.
يارا بصدمه/ بجد وغيرت رأيك فجأه ازاى؟!؟!.
ايهاب بتقرير/ انا أخدت أجازه وهروح معاكى منها تباشري شغلك ومنها شهر عسل لينا. ايه رأيك؟!
يارا بسعاده/تحفه جدا.

*ثم عانقته بفرح.ليبادلها هو العناق أيضاً.

يارا بحب/ بحبك اوى يا بيبو.
ايهاب بعشق/وانا بموت فيكى يا روح بيبو.
____________________________________
ماذا سيحدث بتلك السفريه؟
وبماذا سيرد كريم الصفعه لهنا؟
ما المفاجآت التي تختبئ لنا؟

الثالث والعشرين من هنا 





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى