Uncategorized

رواية الميراث ابناء المافيا كامله وحصريه بقلم منة ابراهيم – تحميل الرواية pdf


                                              

اللهم صلِّ وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين اجمعين وسلم تسليما كثيرا إلى يوم الدين 💕💕

+

-لا تنسون الدعاد لأهل غزة وكل بقاع الاراضي العربية المحتلة♡

+

#رواية_الميراث 

#بقلم _الكاتبة_Manna Ibrahim

+

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

+

+

في مكاناً ما، وتحديداً في مكتب أدهم الحديدي الخاص بالمنزل .

+

يجلس خلف مكتبهُ على الكرسي ، متردداً فيما سيغعلهُ الأن ، هل يكتب ، ام يخبرهم بالحقيقة بدون مقدماتٍ ، قاطع تفكيرهُ صوت طرقاتِ على باب المكتب ، سمح للطارق ان يدخل. 

2

فُتِحَ الباب ، اتضح انه المحامي مراد الخاص به وصديقه المُقرب ، أشار لهُ ان يجلس على احد الكراسي الموضوعة امام مكتبهُ ، فتحدث قائلاً بهدوء شديد. 

+

أدهم :” الاولاد خلاص كبروا …… وده الوقت المناسب اني ….. اقولهم الحقيقة ” 

+

مراد بأستغراب : ” هتواجهم بالحقيقة دي ازاي ؟ ” 

+

أدهم أبتسم :”بـ الوصية ….. ( راقب ملامح وجهه مراد ثم اكمل ) لو انا قولتلهم انكوا اخوات بعد ما اجمعهم ….. احتمال كبير ميصدقونيش ….. بس لما يكون مكتوب في الوصية الكلام ده ….. واكيد مفيش هزار في الوصية يا مراد ….. هيصدقوه طبعاً ” 

+

مراد بهدوء :” ايه اللي هيكون مكتوب في الوصية ؟ “

+

أدهم تنهد :” هقولك اهو يا عم ….. ركز بقي معايا …. واسمعني كويس في اللي هقوله ده “

2

في مكان اخر 

وتحديداً عند حمزة في إيطاليا. 

+

يجلس على الكرسي في الشرفة ويطالع السماء والأشجار التي حول البيت وهو يرتشف من قهوته. 

+

بعد مدة سمع صوت هاتفه يعلن عن وصول مكالمة ، نظر لهاتفه التي كان موضوع على الطاولة التي بجانبه ، ثم سحبه وقام بالرد بعدما رأي تحت الرقم ” من مصر ” . 

+

حمزة أبتسم : ” السلام عليكم ….. عمي مراد كيف حالك “

3

مراد بهدوء : “وعليكم السلام ….. انا بخير …. فقط أود أن أتحدث في موضوع ما يخص والدك ” 

+

تحولت لهجة حمزة من إيطالية الي مصرية : ” خير ياعمي؟ “

1

مراد بهدوء :” خير ان شاء الله ….. يؤسفني اني اقولك ان …. والدك مات “

+

                

حمزة بهدوء غريب :” حصل امتى الكلام ده؟.”

5

مراد تنهد :” النهارده الصبح “

+

حمزة ببرود :” المطلوب مني ايه؟ “

1

مراد بأستغراب : ” أنت مش زعلان؟ ” 

8

حمزة بسخرية : ” عايزيني اصرخ و اصوت زي الستات ولا ايه يا عمي ؟ “

10

مراد تنهد :” مش قصدي يابني بس ده ابوك …. عموماً انت لازم ترجع مصر عشان العزاء و الجنازة ….. وكمان تقسيم الورث وتنفيذ الوصية …… لازم تكون حاضر يا سيادة المقدم ….. لان اخواتك مش هيقفوا في العزا لوحدهم “

+

حمزة تنهد بحيرة :” ماشي هكون عندك في أسرع وقت”

+

أومئ مراد ثم أغلق الهاتف ، واما حمزة فهو حائراً بتفكيرهُ ، لا يعلم لما هذا الشعور يأتي له دوماً ، أستدار ليدخل الغرفة ، تقدم من المنضدة الجانبيه للسرير وفتح احد الادراج وقام بأخذ دواءهُ . 

8

( الكاتبة : محدش يسأل دوا ايه اللي بياخده عشان انا عارفه ان انتوا هتسألوا ، مع الوقت هنعرف ايه الدواء ده وايه سببه ) 

14

قام بمناداة مساعدهُ الذي حضر فوراً ودخل الغرفة بإحترام قائلاً لحمزة :” امرك يا فندم ” 

+

حمزة بجدية : ” احجزلي اول طيارة على مصر ….. والناس اللي هنا دول تبلغ المخابرات الايطاليه انهم هيشرفوا في مصر شوية وبعدين يرجعوا ….. ده اذا رجعوا اصلا ” 

+

رائد وهو يؤدي التحية العسكرية :” تحت امرك يا فندم ” 

+

في مكان اخر 

وتحديداً في تركيا 

منزل الكابتن فهد الحديدي 

+

يخرج من المنزل متجه إلى الحديقة الأمامية ، بدأ بالركض وإداء التمرينات التي يفعلها كل صباح ، كل الحراس ينظرون اليه بأبتسامة ، بينما هو مازال يركض بسرعة و احترافيه ثم دخل البيت وهو يركض متجهاً الي غرفة مخصصة لألعاب الرياضة . 

+

بدأ بضرب كيس الملاكمة بقوة توقف بعدما سمع صوت احد من الخدم يناديه. 

+

أستدار لينظر خلفهُ وتحدث باللهجة التركية قائلاً ببرود :”ماذا تريد؟ ” 

+

الحارس مد الهاتف الي فهد قائلاً :” السيد مراد المحامي الخاص بوالدك ….. يريد التحدث إليك “

+

اخذ فهد الهاتف من يد الحارس قائلاً لهُ بعدما رأي رقم المتصل :” حسناً اذهب انت الآن “

+

نفذ الحارس أوامر فهد ثم خرج من الغرفة ، وضع فهد الهاتف على اذنيه قائلاً ببرود :” ايه اللي فكرك بيا ؟ “

+

مراد بهدوء :” مفيش سلام عليكم الاول ؟ …… ده حتى سلام ربنا ياخي “

+

فهد بسذاجة :” سلام عليكم يا شيخ مراد …… عايز ايه بقي؟”

2

        

          

                

مراد جاهد ليقول بحزن مصطنع :” للاسف والدك مات يا كابتن ” 

+

فهد شهق :” بجد؟” 

+

مراد بغضب :” هو انتوا ليه فرحانين انه مات ياجماعة ؟!! ….. ايوا يا فهد بجد ” 

4

فهد ببساطة :” طيب عايز ايه بقى ؟ “

+

مراد بهدوء :” عايزك تيجي عشان العزا وتقسيم الورث “

+

فهد بحزن : ” ورث؟….. لو الورث هيعوضني عن اللي حصلي زمان يبقى اجي ” 

+

مراد بحزن هو ايضا :” ابوك مقصدش انه يبعدك عنه ….. انت عارف كده كويس ….. وكمان انت ليك اخوات يا كابتن فهد ….. يلا سلام “

+

أغلق فهد الهاتف ثم نادي على مساعده وهو لا يفهم ما قاله مراد ، اتي مساعده فورا وهو الوحيد الذي يتحدث مصري بين الحراس والخدم. 

+

أنس بهدوء : ” نعم يا كابتن “

+

فهد تنهد :” جهز الهلكوبتر هنرجع القاهرة “

10

أومئ انس رغم إستغرابه وخرج ينفذ ما امرهُ فهد. 

+

في محافظ الإسكندرية 

تحديداً في منزل راجح الحديدي 

غرفة خاطر ” الاخ الثالث” 

1

يجلس خلف مكتبهِ على الكرسي ويقرأ كتابًا كعادتهُ ، اخذ يقلب الصفحة لكي يكمل قرائتهُ لكنه قاطع تركيزه صوتِ نِداء والده بالتبني . 

+

خرج من الغرفة متجهًا الي مكتب راجح ، طرق الباب ثم سمع ابيه يسمح لهُ بالدخول ، ففتح الباب ودلف الي المكتب ثم وقف امام مكتب ابيه بإحترامٍ .

+

راجح بهدوء أشار الي الاريكة :” اقعد على الكنبة دي يا خاطر ” 

+

جلس خاطر على الاريكة ثم استقام راجح قائلاً لابنه بعدما جلس بجانبهُ :” أنت مؤمن بقضاء ربنا …. مش كده يا خاطر ؟ ” 

+

خاطر أومئ : ” اكيد ” 

+

راجح ربت على كتف ابنه :” شد حيلك يابني” 

+

خاطر بعدم فهم :” هو في ايه؟” 

+

راجح بحزن :” ابوك أدهم توفي “

+

قبض قلب خاطر أثر سماع تلك الكلمات لم يتحمل الخبر ووقع مغشيًا عليه ، ارتعب راجح ثم ضرب خد خاطر بخفه قائلاً. 

21

راجح بفزع :” خاطر ….. خاطر انت سمعني ؟… بالله عليك ياخي قوم” 

+

بدأ خاطر بالسعال بعدما رمي راجح مياه على وجههُ ولم تمر لحظاتٍ وأنفجر بالبكاءِ بحضن راجح. 

+

خاطر :”يعني خلاص هوا سبني ومشي مش هشوفه تاني” 

6

( الكاتبة بغناء : اه يعني خلاص انا مش هشوفك تاني 😓أسفه ياجماعه اندمجت 🤣) 

2

راجح بهدوء :” ادعيله بالرحمة ياحبيبي …… ويلاا بقي عشان تشوف اخواتك ” 

+

خاطر تنبه على كلمة راجح الاخيرة :” اخواتي !! ” 

1

        

          

                

راجح بهدوء :”هتسافر بالليل على القاهرة ….. وهناك مراد هيفهمك كل حاجة” 

1

أومئ خاطر ومسح دموعه ثم ذهب ليحضر حقيبته ، وراجح تنهد على ما سيفعله أدهم بإبنائه. 

+

في مطار القاهرة 

عند يوسف” الاخ الرابع ” 

+

هبط من الطائرة ليتأمل مصر وسمائها قائلاً بهدوء وهو يبتسم : ” مصر منورة بيا ….. ( بدأ بالغناء) بلادي بلادي بلااادي لكي حبي وفؤادي مصر يا ام البلاد …..”

7

_” أنت لسه هتغني ….. انزل يابيه في ركاب عايزين ينزلوا وانت واقف على السلم والشنط زنقه الباب “

+

يوسف بهدوء :” أنت بتزعقلي انا ؟ “

+

الرجل بغضب :” اومال بزعق لشبحك يعني؟ “

1

يوسف بغباء :” اه بحسب لتكون بتزعق للشنط ولا حاجة ….. كله الا الشنط “

3

ثم حمل الحقائب ونزل من على سلم الطائرة ، خرج من المطار وقابله هناك مراد بأبتسامة.

+

مراد :” حمدلله على السلامة يا بشمهندس يوسف “

3

يوسف بحزن :” الله يسلمك …… انا اول ما عرفت ان ابويا مات …… نزلت مصر عالطول “

10

مراد بهدوء :” عين العقل ….. يلا اتفضل معايا عشان نروح البيت “

+

صعد يوسف مقعد الراكب الأمامي بعدما وضع حقائبهُ في حقيبة السيارة التي في الخلف ، ثم صعد مراد هو الاخر مقعد السائق ، بعد القليل من الوقت . 

+

يوسف بمرح :” اقف على جنب و انزل هات لنا عصير قصب “

+

مراد بأستغراب :” يوسف هو انت ليه بتتعامل كأنك هتتجوز النهارده ؟ ….. يا حبيبي ده ابوك مات” 

+

يوسف بهدوء :” يعني هو الراجل يموت من هنا ….. واحنا ننكد على اللي جبونا من الناحية التانية” 

5

مراد بيآس :” حصلكم ايه يا ولاد أدهم؟ “

2

يوسف بتعجب :” ولاد ؟ ….. عمي مراد انت شايفني كام واحد ؟ “

+

مراد بإنزعاج :” اسكت يابني خلينا نوصل بسلام ….. وبالمناسبة انا قصدي على اخواتك  ” 

+

يوسف تنهد :”مش عارف ليه حاسس انك زعلان ومين اخواتي دول “

+

مراد نظر اليه :” حاسس مش متأكد ؟ “

+

يوسف بفضول :”اقولك نكته “

+

مراد بغضب :” مش وقت خفة دم اهلك يا يوسف “

+

        

          

                

يوسف وكأنه لم يسمع :” بيقولك مره واحد أقرع زيك” 

2

نظر مراد اليه بتوعد ثم تابع يوسف بخوف :” خلاص خلاص ( ثم قال بمرح ) بيقولك مره آيس كريم وقع من الدور التاسع ….. قال ألحسوني “

9

انفجر مراد ضحكاً على سخافة يوسف وقال يوسف برفعة حاجب :” هو مش كنت زعلان من شوية؟ ” 

+

مراد تحمحم : “كل حاجة بتتغير في غمضة عين يا يوسِف” 

+

همهم يوسف ثم نقل انظاره الي الامام وهو يفكر بكلمة ” اخواتك ” ومراد نسي ما هي الخطة التي اخبره بها أدهم. 

1

في محافظة القاهرة 

في مركز الشرطة 

+

يقف امام الضابط مكتفاً اليدين الي صدره وهو يشتعل غضباً من هذا الواقف بجانبه ، تنبه على ماقاله الضابط. 

3

الضابط بغضب :” هو احنا مش هنخلص منكم انتوا الاتنين …… وبذات انت يا استاذ اياد …… ده انت بقيت تيجي القسم ده اكتر مني ….. انا هديك فرصة تانيه وان شاء الله تكون حرمت من اللي اللي انت شوفته في التخشيبة النهارده …. مع اني كنت عايزك تتعرض على النيابة ( تحدث وكأنه ليس ضابطًا ) بس انا طلعت جدع معك ” 

+

اياد بلامبالاة :” كتر خيرك ( نظر الي الرجل

الذي دخل هذا المكان بسببه قائلاً بشر مخفي ) خرجني انت بس وان شاء الله هتكون المرة الأخيرة اني ادخل هنا “

+

الرجل بخوف من نظرات اياد :” لو سمعت يا حضرة الضابط انا عايز اعمل محضر عدم تعدي “

+

اياد بخبث وغباء :” لو سمحت اني عايز اعمل محضر ……. تعدي “

1

بعد قليل

وصل اياد الي بيت ابيه في القاهرة 

+

ترجل من سيارته ثم ذهب إلى المنزل بعدما فتح الباب ، دخل الصالة وجلس امام شاشة التلفاز ، بعد قليل من الوقت وجد رسالة من عمه مراد يخبره فيها ان والده توفي. 

+

حزن اياد كثيرا لكن ليس لدرجة البكاء ، اياد ليس متعلق بأبيه لان أدهم كان كثير السفر فأياد ظن ان والده يحب العمل أكثر منه. 

10

* لكن أدهم كان يذهب لزيارة أبنائهُ الآخرين َليس لأجل العمل. 

+

بعد قليل فُتِح الباب ودخل منه مراد ويوسف ، تقدم مراد من اياد وأشار ليوسف بالاقتراب قائلاً. 

+

مراد بهدوء :” اتفضلوا روحوا ارتاحوا ” 

+

يوسف نظر لـ إياد : ” مش تعرفنا الاول؟” 

+

مراد تنهد ثم أشار لـ اياد :” ده اياد ( اشار الي يوسف وهو ينظر لـ اياد) ده البشمهندس يوسف. 

+

        

          

                

أومئ كل من يوسف واياد ثم اتجه يوسف نحو الدرج وصعد الي غرفته الذي لم يعرفها بعد. 

+

بعد ساعتين من الوقت فُتِح الباب ودخل منه خاطر ، رآي اياد احدًا اخر يدخل البيت دون أن يعرفه تنهد بعمق. 

1

خاطر كاد ان يتكلم لكن مراد قاطع حديثه :” استاذ خاطر جيت القاهرة امتى؟” 

+

خاطر بهدوء :” لسه جاي حالاً ” 

+

مراد همهم ثم قال لـ خاطر بعدما لاحظ انه ينظر إلى اياد :” اعرفك يا استاذ خاطر ….. ده يبقى اياد ( نظر لـ اياد ) ده يبقى الاستاذ خاطر يا اياد. 

+

نزل يوسف الي الاسفل وهو يرمق خاطر بإستغزاب حتى تحدث مراد قائلاً :” ده بقي يبقى البشمهندس يوسف يا خاطر….. وده الاستاذ خاطر يا يوسف “

1

قال آخر كلماتهُ وهو ينظر إلى يوسف الذي قال بحنق :” تشرفنا ” 

+

مراد تحمحم :” اتفضلوا اقعدوا في الصالة …. انا شوية ورجعلكم” 

+

أومئ خاطر ولم يتكلم اي من يوسف او اياد ثم خرج مراد من المنزل ، وقال يوسف بمرح. 

+

يوسف وهو ينظر إلى خاطر :” بتشتغل ايه بقي يا شبح؟ ” 

3

خاطر نظر اليه بهدوء :” بس يا بابا “

4

في اليوم الثاني

الساعة الرابعة فجرًا 

+

في بيت الحديدي 

+

يترجل من سيارتهُ وهو بكامل اناقتهُ ، اتجه نحو المنزل بخطوات ثابته ، فتح لهُ الحارس الباب لكي يدخل. 

+

دخل فهد المنزل وقد تعجب بعد رؤيتهُ لثلاث أشخاص في الصالة ، تنهد ثم أظهر الوجه البارد وتقدم منهم بهدوء ، جلس بجانب يوسِف الذي استغرب مَن هذا ؟ وكيف جاء؟ ولما دخل الي هنا؟. 

+

استقام جميع الأخوة بعدما دخل مراد المنزل ، نظر الي كل من اياد ويوسف وخاطر وفهد نظرة مطوله ، ثم تحدث قائلاً وهو ينظر إلى باب المنزل بعدما تنهد بعمق . 

+

مراد :” ادخل يا سيادة المقدم ” 

+

اياد بعدما سمع مراد يقول ” سيادة المقدم” أدرك انه فعل خطأ ما ، واما البقية لم يتأثرون او يقلقوا فهم لم يفعلوا شيئًا. 

2

دلف الي المنزل ودخل معهُ الخوف والرهبة ، خطي نحو الصالة بخطوات ثابته وواثقه وبنفس ذات الوقت كانت متواضعة ، كان ينظر إلى البقية من خلف نظارته السمراء. 

1

مراد نظر الي البقية بهدوء :” اعرفكم على بعض بقي ( أشار الي إياد ) اياد الحديدي طالب في كلية علوم عنده ٢٠ سنة ….. ( أشار الي يوسِف ) الباشمهندس يوسف الحديدي عنده ٢٥ سنة …. ( أشار بيديه نحو خاطر ) الاستاذ خاطر الحديدي عنده ٢٦ سنة استاذ اللغة العربية ……( وهو يشير بيديه على فهد ) اما ده بقي يكون الكابتن فهد الحديدي ….. مُدرب رياضة الملاكمة عنده ٢٨ سنة …… ( وهو يربت على ظهر حمزة) اما الوحش ده ….. يكون المقدم حمزة الحديدي ….. بيشتغل في جهاز المخابرات المصرية ….. ولقبه الأسد عنده ٣٠ سنة “

+

*توقع جميع الأخوة انهم ابناء عم فقط لآن مراد ذكر اسم العالم ولم يذكر اسم الوالد لكن حمزة كان لهُ رأي اخر . 

+

فهد ببرود :” هو انت جايبنا هنا عشان تعرفنا على بعض “

+

مراد تنهد للمره التي لا نعلم عددها :” الحقيقة انا جايبكم عشان اعرفكم ان انتوا اخوات “

+

فهد ببرود :” أنت هتهزر يا جدع انت؟” 

+

خاطر صاح بغضب :” انا عايز اعرف ده تخلف ولا غباء اللي انت بتقوله ده !!! ” 

5

اياد بإنزعاج :” اخوات مين ياعم انت؟ “

+

يوسف بجديه لأول مره تظهر امام احد :” ثواني بس يا جماعة اهدوا شوية بس نفهم …… اخوات ازاي يا عم مراد ؟ “

+

مراد بهدوء :” اخوكم الكبير يكون حمزة….. واللي بعده هو فهد ….. التالت يبقى خاطر…… الرابع بقي يبقى يوسف …… اما الخامس والأخير فهو اياد “

+

جلس مراد امام الأخوة على الاريكة و بجانبهُ حمزة الذي وضع قدمًا فوق الأخري ، ثم تحدث مراد بهدوء وهو يفتح حقيبتهُ الصغيرة وآخرج منها أوراق الوصية :” انتوا موجودين هنا عشان تنفيد وصية والدكم ….. والورث بتاعكم “

1

فهد تنهد :” قول ياعم الوصية خلينا نخلص من الموال ده” 

+

حمزة بهدوء :” مش لما نفهم احنا اخوات ازاي يا كابتن ” 

1

مراد بهدوء :” كل حاجة مكتوبه في الوصية ….. والسيد الوالد كاتب لكم رسالة بجانب الوصية ….. يفهمكم كل حاجة “

1

يوسِف بتسائل :” كل حاجة كل حاجة؟ “

+

اومئ مراد ثم أشار حمزة الي الأوراق قائلاً بحزم :” اقرأ ياعم مراد وخلصنا من الحوار ده اللي ملوش اي تلاتين لازمه ده” 

+

مراد تحدث بينه وبين نفسه بسخرية :’ للاسف يا أسد انا لما اقرأ الوصية …. الحوار هيبدأ مش هينتهي ‘ 

+

تنتهي الحلقة بنظرات الأخوة لبعضهم بغموض شديد ويبدوا عليهم الإنزعاج الشديد،ويبدوا أنها بداية لا تبشر بالخير. 

+

يتبع….. 

+

          #الميراث……أبناء المافيا. 

+

           ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

+

_ ياترى ايه محتوى الوصية ومضمون الرسالة ؟

1

_ ايه سبب هدوء حمزة وليه معملش اي ردة فعل زي اخواته؟

5

بتمنى تكون الرواية عجبتكم وتتفاعلوا عليها لأني محتاجة دعمكم جامد ❤

+

دمتم بخير🙈💗….. سلام 👋

+





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى