Uncategorized

رواية الميراث ابناء المافيا الفصل الثاني 2 بقلم منة ابراهيم – تحميل الرواية pdf


                                              

اللهم صلِّ وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين اجمعين وسلم تسليما كثيرا إلى يوم الدين 💕💕

+

-لا تنسون الدعاد لأهل غزة وكل بقاع الاراضي العربية المحتلة♡

+

#رواية_الميراث 

#بقلم _الكاتبة_Manna Ibrahim

+

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

+

كاد ان يتحدث مراد لكن خاطر قاطعهُ قائلاً بهدوء :” استني يا عمي مراد….. انا كنت جاي هنا عشان احضر العزا مش عشان الوصية”

+

خطى خطواتهُ نحوّ باب المنزل ولكنهُ إِكْتَشَفَ أنَّ الباب مُغلق ، نظر الي مراد بغضب مكتوم. 

+

حمزة كان ينظر لـ أياد بإستمرار ، لاحظ انه غير منتبهًا لهم ، وايضا يبدوا متعبًا تحدث حمزة لـ خاطر قائلاً بحزم :” ارجع مكانك يا استاذ خاطر ( نزع نظارته السمراء بعدما عاند خاطر

ولم يتحرك من مكانه وقال حمزة بنبرة مخيفة

بعض الشيئ ) متخلنيش استخدم الوش التاني “

2

خاطر تنهد ثم عاد جالسًا مكانهُ بجانب أياد دون التفوه بكلمة واخيرًا بدأ مراد بقراءة الوَصِيَّةُ قائلاً بعدما تحمحم :” هقرأ الوصية ….. بسم الله الرحمن الرحيم ….. ابنائي الأعزاء ….. “

+

ليقول اياد بسخرية وأستهزاء :” بلا اعزاء بلا نيله “

6

كتم حمزة ضحكته بصعوبه ثم اكمل مراد :” انا أكتب هذه الوصية الآن وانا لا أعلم اذا كنت سأعيش معكم لليوم الذي أخبركم فيه الحقيقة ام لا ، لكن إذا انتم تستمعون الي هذا الكلام من المحامي الخاص بي ، فبتأكيد لقد توفيت ، انا اعتذر لكم يا ابنائي على ما حدث معكم من ماضي مؤلم وبالاخص حمزة ، بني انا اعلم انّكَ الأكثر حزنًا بين اخوتك لكن لا تُظهر ذلك ، وانا افتخر بك ، اريدك ان تكون اباً و اخاً و سنداً و عوناً لهم “

1

في هذا الوقت استقام حمزة بعدما رأي صورة لوالده وهو صغير مُتعلقة على الحائط ، يرمق الصورة بحزن عميق ، استمع إلى كلام مراد. 

+

مراد بهدود وهو ينظر إلى الأخوة :” اظن الكلام واضح ….. حمزة هو الواصي عليكم “

3

فتح الجميع فمه بصدمة عدا حمزة الذي لازال ينظر لصورة والده بهدوء ، تحدث الاربعة بصوت واحد جعل من اذن مراد يدخل بها شيئ. 

+

فهد وخاطر ويوسف واياد بنفس واحد :” نـــعـــم؟!!” 

1

مراد بهدوء :” والله ماانا اللي كتبت الوصية “

1

                

خاطر تنفس بهدوء :” ممكن يا استاذ مراد تكمل الوصية لحد الاخر ” 

+

مراد بهدوء هو أيضا :” الوصية مضمونها اربع حاجات ….. الحاجة الاولي هي أن حمزة هيكون مسؤول عنكم لمدة سنة …. هيبقى المتحكم بقراراتكم واحد واحد مهما كانت صغيرة ….. ثانيًا انتوا الخمسة هديروا شركة والدكم الموجوده في مصر …. ( بتأكيد ) انتوا الخمسة …. ومن حق أي واحد فيكم انه يتحكم في الشركة دي ….. بس برضو حمزة هو المسؤول يعني من حقه يرفض على قرارك او لا …. ثالثًا بقي ان أحوال الشركة دي مدمره لو مقدرتوش تديروها وتحلو مشاكلها في خلال 8شهور …. هنضطر اننا نخلي المدة تكون سنتين مش سنة واحده …. رابعًا لازم كلكم تقعدوا مع بعض في البيت ده لمدة سنة …. بيت أدهم الحديدي “

8

لم يتكلم اي منهم وتابع مراد بعدما تنهد للمره الالف :” اما عن الورث فكل واحد فيكم هياخد حقه بعد تنفيد الوصية “

+

فهد ببرود :” انا مش فاضي للهبل ده ….. سلام عليكم “

+

قال آخر جملة ووقف يرمق الجميع بهدوء خاطر استطاع رؤية نظرة الاستهزاء بعين فهد ، تنهد وقال متحدثًا بهدوء وتعب :” انا مش عايز لا فلوس ولا ورث ولا شركة ولا عايز حتي اني اعيش “

1

واخيرًا تحدث اياد بهدوء :” ممكن اسأل سؤال…. ليه بابا مجمعناش قبل ما يموت؟….. قرر انه يعلم صدقة يعني” 

1

مراد بأستغراب :” انتوا بتسألوني ليه يا جماعة …. ما تروحوا تسألوا ابوكوا “

+

يوسِف بغضب :” اكيد يعني ياعم مراد مش هندخل المقابر عشان حاجة تافهه زي دي ” 

6

مراد استقام بغضب شديد فهو تعب اليوم كثيرا و بداخله يقول : ‘كله منك يا أدهم الكلب ‘ 

3

واخيرا أستدار حمزة الذي كان منذ لحظات يرمق صورة ابيه ويتأملها ، قال لمراد بهدوء :” اتفضل اقعد يا عمي مراد نتكلم الاول “

+

جلس مراد المحامي امام الأخوة يرمقهم بجمود قائلاً بحده : ” لو مش عايزين تقعدوا مع بعض وتنفذوا وصية ابوكوا …… انا معنديش مانع ….. بس لازم تكونوا عارفين ان اللي هينفذ الوصية دي حتى لو مش من ولاد أدهم بيه…… هياخد حقكوا كلكوا واللي هي ملايين الدولارات ” 

+

فهد ببرود :” أستحاله احط ايدي في ايد ناس قذره زي دي ” 

2

حمزة بصرامة :” دول مش ناس يا فهد ….. دول اخواتك …. واحترم نفسك ورتب كلامك قبل ما تقوله “

6

فهد نظر اليه ببرود وغيظ :” أنت تخرس خالص … اكيد انت ضحكت على ابويا عشان تبقي مسؤول عننا ….. لو كنت مفكر ان وصية بابا هي اللي هتقعدني هنا ….. تبقي بتحلم “

2

        

          

                

حمزة أبتسم ببرود :” خلصت ولا لسه؟ “

+

فهد وقف امام حمزة مباشرةً وقال بتحدي :” لا لسه مخلصتش “

+

وكاد ان يلكمهُ على وجههُ لكن يد حمزة امسكت يد فهد بقوة شديده تمنعهُ من فعل ذلك. 

+

حمزة مع ذلك فهو محافظًا على هدوءه وبروده :” اقعد على الكنبة بدل ما اخليك تبات في المستشفى النهارده “

6

مراد بهدوء قاطعهم :” كل واحد عايز يمشي من البيت ده … يعمل اللي هو عايزوا ….. بس لازم تدفعوا شرط جزائي” 

+

فهد بصدمة : ” شرط جزائي ؟!! ” 

+

مراد بهدوء :” اللي عايز يتنازل عن كل حاجة ….. لازم يدفع عشرين مليون دولار على الاقل “

1

* حسنًا من الواضح أن أدهم كان ذكيًا جدًا حيث انهُ وضع كل الاحتياطات امامهُ ، وفكر بمبلغ كبير كالذي قالهُ مراد لكي لا يستطيع اي منهم دفعهُ ، كي يعيشون معاً حتى لو تطلب الأمر اجبارًا . 

+

خاطر بفزع :” عشرين مليون دولار … ( بتأتاه) اكي ــ اكيد انت قولت عشرين مليون مبروك ؟ ” 

6

فهد ببرود :” وده كمان مكتوب في الوصية؟” 

+

اومئ مراد وتحدث يوسف بغيظ مكتوم :” عشرين مليون ايه يا عم مراد اللي هندفهم شرط جزائي ….. إذا كان انا لما بلاقي عشرين جنية في جيبي ببقى عايز اعيط ….. تقوم انت تقولي عشرين مليون دولار …. يا راجل اسكت “

3

مراد بهدوء :” ابوكوا كان مخطط لكل حاجة وكتب مبلغ كبير زي ده عشان متعرفوش تدفعوه وتقعدوا مع بعض “

+

* يبدوا ان مراد صريحاً جدا. 

+

استقام اياد وتقدم من مراد قائلاً لهُ وهو يدفعهُ نحوَّ باب المنزل :” اه ياريت تستئذان لو سمحت …. ( اخرجهُ من المنزل وصفع الباب بقوة ) قال عشرين مليون قال “

1

وقف امام اخوته قائلاً بنبرة شبه مضحكة :” الدنيا فضيت عليا انا وانتوا ” 

3

نزع حمزة نظارته السمراء قائلاً للبقية بينما يشير على اياد :” مين الاهطل ده؟ ” 

14

يوسف ببلاهه :” اخونا “

+

فهد نظر اليه :” بجد؟ “

+

يوسف بهدوء :” تخيل “

+

حمزة نظر اليهم واحد تلو الاخر قائلاً بهدوء :” كل واحد يروح ينام”

+

خاطر بغيظ :” الساعة سبعة الصبح “

+

وقف حمزة امامهم قائلاً بنبره هادئة :” من هنا ورايح مفيش حد يتقدم على خطوه غير بأذني …… كلها سنة وترجعوا زي ما انتوا” 

+

        

          

                

حمزة تنهد ثم اتجه نحوَّ الدرج يصعد الي غرفتهُ والبقية لازالوا في الصالة. 

+

فهد بغضب مكتوم :” انا ايه اللي جبني هنا؟” 

+

خاطر نظر اليه بهدوء :” انا مش هيتضحك عليا بكلمتين ….. مش هعترف ان انتوا اخواتي غير لما نعمل تحاليل DNA” 

+

*حسنًا يبدوا ان خاطر لم يصدق بعد. 

+

شعر اياد بالتعب فأستقام متجهًا الي غرفتهُ ، وسرعان ما تحدث يوسف قائلاً لـ خاطر بمرح :” الا قولي يا خطورة”

2

خاطر بسخطٍ :” اسمي الاستاذ خاطر يا بغل انت “

+

يوسف ببراءة :” قولي يا استاذ خطورة”

3

نزع خاطر حذاءهُ وقام برميهُ على يوسف قائلاً بغضب :” ما تحترم نفسك يالا ….. انا ساكتلك من الصبح.”

3

يوسف بهدوء :” انا قولت حاجة غلط ! ….. ده انا بدلعك يا خطورتي “

3

خاطر تنهد و استقام من مكانهُ ، نتمنى أن لا ينفجر ، اخذ حقائبهُ وذهب مع الخادم لكي يعرفهُ على طريق غرفتهُ .

+

بينما فهد يجلس امام يوسف شارد الذهن ، قطع تفكيرهُ صوت يوسف وهو يقول وهو يضع قدمًا فوق الأخري :” كابتن فهد …. ممكن اسألك سؤال؟ “

+

فهد أومئ بهدوء وتحدث يوسف قائلاً :” أنت مُدرب مُلاكمة ازاي ؟ “

+

فهد ببرود :” زي السكر في الشاي….. هو ايه اللي مُدرب ازاي؟ “

+

يوسف تأفف:” ياعم مش قصدي …. بس حدسي بيقولي انك مش مُدرب ملاكمة خـــالص”

+

فهد توتر :” تقصد ايه؟ “

+

يوسف ضيق عينيه :” لما كنت عايش مع خالي …. في مره كان بيكلم واحد اسمه الدكتور فهد الحديدي الكلام ده من حوالي تلات سنين ….. معرفش اذا كنت انت او لا “

+

فهد بإرتباك :” ل ـــ لا طبعاً مش انا “

14

يوسف أراد أن يتعرف على فهد أكثر فتحدث بعدما مد يده للمصافحة قائلاً بمرح :” معاك الاخ يوسف …. ممكن نتعرف “

+

فهد بحنق :” هتتعرف على اخوك؟ “

1

يوسف وسع عينيه :” يعني انت مصدق ان احنا اخوات؟ “

+

فهد أومئ :” ايوا …. طول الوقت كنت حاسس ان في حاجة غلط …. ليه انا عايش مع عمتي بدل ابويا؟ ….. وكمان يا يوسف انا لاحظت ان فيه شبه بينا ” 

+

نظر يوسف الي عين فهد وشعره :” معاك حق …. بس ده مش سبب ….. يخلق من الشبه أربعين ” 

+

        

          

                

فهد ببرود :” انا مش بقرر حاجة غير لما اكون متأكد منها كويس ( مد يديه ليصافح يوسف) معاك الكابتن فهد سابقاً “

3

شد يوسف علي يد فهد وقد احبهُ حقًا لكن لا يعلم لماذا يشعر ان هناك شيئًا غريبًا في فهد. 

+

في صباح اليوم الثاني 

+

بيت الأخوة

+

جميعهم لديه ماضيه سواء كان سعيد ام مؤلم ، خمسة اخوه جمعهم وصية الاب ، لا يعرفون انهم اخوه لكن ما يقوله لك قلبك صدقهُ. 

+

حل صباح يوم جديد وها هم يبدأون بالمشاجرة على من يمسك جهاز التحكم الخاص بالتلفاز. 

+

اياد بغضب :” يوسف اخلص بقي وهات الزفت الريموت في فيلم حلو عايز اسمعه” 

+

يوسف بهدوء :” اقعد في الأرض شوية” 

+

اتي خاطر وجلس بجانبهم لكن بعيدًا عنهم بمسافة صغيره وبدأ بأخذ كتاب من المكتبة الصغيرة. 

+

وبعده فهد الذي اتجه ناحيتهم واخذ جهاز التحكم من يوسف ونقل القناة الي قناة رياضيه. 

+

اياد نظر اليهم بغضب مكتوم ، ولكنه شعر بالأمل عندما نزل حمزة ، تقدم منهم ونظر اليهم بتقزز وغضب عدا خاطر واياد ، وقام بأخذ جهاز التحكم وثواني ووجد قناة القرآن الكريم امامهُ ، وضع جهاز التحكم بجانب التلفاز ، وقال بهدوء . 

4

حمزة :” احنا هنبدأ بالشغل في الشركة الاسبوع الجاي ….. ياريت الباشمهندس يوسف يكون جاهز قبلنا لأنك هتعين الشركة هتشوف اذا كانت محتاجة تتهد وتتبني تاني ولا لأ ….. انا داخل مكتبي ….. إياك اسمع نفس حد فيكم” 

4

دخل حمزة المكتب دون أن يعطي فرصه لهم ان يتكلموا ، أغلق باب المكتب وتحدث اياد بصوت منخفض تمكن الأخوة من سماعه :” احسن حاجة عملها انه جاب قناة القرآن … مش زي مسلسل ولا قناة رياضية “

+

ختم حديثه وهو ينظر لفهد ويوسف اللذان نظرا اليه بتوعد شديد ، توتر ثم جلس على الاريكة بجانب فهد. 

+

نظر يوسف الي خاطر وقال بسخرية :” بتقرأ ايه يا استاذ خاطر ؟ …. ماتسمعنا معاك …. ولا انت مش بتحب حد يسمع التخلف اللي يتقرأو “

+

استقام خاطر وقد اشتعل غضبًا قائلاً بعصبية :” انا لا اسمح بالتحدث عن كتبي بهذه الطريقة “. 

5

* تتذكرون عندما أخبرتكم ان خاطر ينسي ويتحدث باللغة العربية ، لقد بدأ ينسى بالفعل . 

+

يوسف ببلاهه :” بيقول ايه الواد ده ؟ “

+

*ضحك اياد بصخب على ملامح يوسف المصدومة . 

+

        

          

                

خاطر بأستهزاء :” بس يا بابا…. بس يا حبيبي اسكت شوية ” 

+

فهد بضجر :” بس بقي انتوا الاتنين “

+

نظر الي بعضهم بغضب شديد ، وأشار كل منهم على الآخر :” هو اللي بدأ” 

+

فهد تنهد بتعب :” خلاص حقكوا عليا ….. يلا كل واحد في حاله الله يكرمكم ….. انا مش ناقص وجع دماغ ” 

+

ختم كلامهُ واراد إراحة رأسهُ على فخذ اياد الذي دُهِشَ من فعلتهُ ، نظر يوسف الي فهد بطرف عينيهِ قائلاً بضحك :” عالفكرة بقي ده اياد مش امك “

3

خاطر بإنزعاج. :” ما تبطل رغي بقي يا زفت انت مش عارف اركز في القراءة “

+

يوسف بحنق :” انا كلمتك يلا؟ “

+

خاطر تأفف بضجر وعاد يوسف بالتحدث مره اخرى لكن هذه المرة كان سؤال فضولي موجه لخاطر :” أنت بتشتغل ايه يا خاطر ؟ ” 

+

خاطر تنهد :” أستاذ لغة عربية “

+

يوسف :” بتروح المدرسة يعني؟ “

+

خاطر أومئ وتابع يوسف فضوله :” الساعة كام بقي “

+

خاطر بهدوء :” بروح الساعة تسعة دي بدايه حصصي” 

+

يوسف ببلاهه :” بالليل؟ ” 

1

خاطر بغضب :” ليه شايفني رقاصه قدامك؟” 

9

كتم فهد واياد ضحكاتهم بصعوبة بالغة ، والآخرين ينظرون إلى بعضهم بغضب ويبدوا ان هذه العلاقة لن تستمر لمدة طويلة.

+

امسك اياد هاتفهُ وقام بفتح الرمز السري ، وفتح حساب الفيسبوك ، بينما هو يقرأ الاخبار عثر على منشور مكتوبًا عليهِ ‘ لا يجوز للزوجة ان تنادي زوجها بأسمه ، لابد من’ سيدي ‘ او ‘ مولاي’ “

9

اياد بسخرية :” او السلطان العظيم “

+

فهد رفع رأسه مستغربًا ، ضحك بخفه بعدما قرأ ذَلِكَ المنشور ، وفجأة أردف يوسف :” حد يدعيلي وهو قاعد كده لو سمحتم “

+

اياد نظر اليه :” هدعيلك وانا بصلي “

+

يوسف بإبتسامة :” الله يبارك يا اياد ….. حبيبي والله “

+

اياد بصوت منخفض تمكن يوسف من سماعهُ :” ربنا ياخدك قادر يا كريم” 

+

يوسف بغضب :” اتفووو” 

1

فهد بضجر :” عيـــب انا قاعد” 

3

اياد استقام فجأة مما أدى إلى سقوط رأس فهد علي الارض ، واياد اسرع بالذهاب الي غرفتهُ لقد أحَّسَ بألم شديد يواجه صدره. 

3

مكتب حمزة

+

اخرج من جيبه علبة السجائر وقام بإشعال واحدة ، يعمل وهو يستنشق من سجارته ، وفجأة مر علي عقله ذكرى بشعة ، كم تمني ان تنشق الأرض وتبتلعهُ بسبب تلك الذكرى. 

3

اخذ يبحث عن دواءهُ كالمجنون ، يفتح الادراج ويرميها على الأرض بسبب عدم تواجد هذا الدواء. 

7

حمزة بصراخ حاد :” حطيت الزفت ده فين؟” 

+

وقعت عيناه على صورة والده وتحدث قائلاً بأعين حمراء :” أنت اللي عملت فيا كده ….. انت اللي خلتني ـــ اااااه” 

3

امسك رأسهُ في نهاية كلامهُ يضغط عليه بقوه لعل هذه الذكريات تختفي نهائيًا ، وهناك من يقف على الباب مصدومًا من حالة أخيه. 

+

أقترب بلا تردد ومسح على صدر الاخر بخفه ، قائلاً بهدوء والقلق واضح على وجهه :” أنت كويس؟ “

+

لم يتكلم حمزة او ينبس بحرف فلقد كان مغمضاً العينين وصدوه مازال يعلو ويهبط بسبب أضطراب تنفسه. 

+

لمح فهد شريط دواء ملقي على الأرض ، تنهد بعدما قرأ الاسم من الواضح انه عاني مثلهُ ، ساعده بالوقوف واسرع بأمساكهُ جيدًا قبل أن يقع واجلسهُ على الكرسي ، بسرعة نادى فهد علي يوسف بصوت عالِ. 

+

فهد :” يوسف هات كباية مية من عندك بسرعة “

+

يتبع…… 

+

انتهت _ الحلقة _الثانية 🙈

3

أقتباس من الحلقة الجاية. . 

+

فهد وهو يجلس بجانب حمزة :” انا استغربت لما مراد قال ان انت الواصي ، كان المفروض يقول اياد بس مش كلنا ” 

+

حمزة تنهد بتعب :” انا اللي قولتله يكتب كده يا فهد في الوصية ” 

*************

+

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــ 

+

البارت التالت مكتمل ممكن انزله النهارده 

انا بقول ممكن انزله مش متأكده. 

+

_رايكم؟ 

+

_توقعاتكم؟ 

+

_ ايه الدواء اللي بياخده حمزة وايه سببه؟ 

( تحذير) من غير مبالغة لو سمحتوا 🙂

5

دمتم بخير 🙈💗…… سلام 👋

+





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى