رواية غرام القاضي الفصل الثلاثون 30 بقلم بيري الصياد – تحميل الرواية pdf

تتصدم غرام بشدة وتنزل عليها صاقعه قويه بشدة وهي تسمع حديثه وتنظر إليه وتقول وهي تخرج صوتها بصعوبه شديده.انت واحد كداب جبل عمره ما يعمل كده
عاصم بغضب شديد.لا عمل كده يا غرام وانا شوفتها بعيني وهي ميته في حضنه وتقدري تروحي وتسالي جوزك مين اللي قتل سالي مراتي وشوفي هيجوبك وهيقولك ايه
تخرج صفاء من شقتها علي صوت عاصم وتقول.في ايه يا عاصم مالك
ينظر اليها عاصم ويشير علي غرام ويقول.تعالي قولي لمرات ابنك مين اللي قتل سالي يا صفاء تعالي وقوليلها ان ابنك اللي عمل كده وهو اللي قتلها
تنفي صفاء برأسها بعنف ودموعها تنزل وتقول.بس يا عاصم بس كفايه
عاصم بصوت عالي.كلكم كلاب جبل يا صفاء كلكم مفيش واحد فيكم يقدر يقول الحقيقه بس انا لاا ياما انا اقولها في وش التخين جبل القاضي هو اللي قتل سالي القاضي بت عمه علشان كان بيحبها وعايزها
وينظر الي غرام ويستكمل ويقول.وكان بغير عليها زي ما بغير عليكي بظبط يا غرام وبعد ما هي رفضت حبه ده وقالت إنها مش عايزه وأنها هتنجوزني انا قتلها قتلها وماتت وهي في حضنه وروحها طلعت بين ايده جبل واحد مريض وعايز يتعالج يا غرام علشان لو فضلتي معاه احلفلك مصيرك هيكون مصير سا
قطع حديثه صفاء الذي صفعته بقوه كبيرة علي وجهه وقالت بصراخ عالي ودموع.كفايه يا عاصم كفايه
ينظر اليها عاصم ويذهب الي الأسفل وتنظر صفاء الي غرام الذي تتصدم بشده من حديثه لتقول صفاء.غرام حبيبتي سيبك من كلام عاصم هو واحد مجروح وزعلان علي مراته بس
تنظر اليها غرام واخيرآ تستطيع ان تحرك شئ منها وكانت قدمها وتركض الي الاعلي بسرعه كبيره وتفتح باب الشقة وتدخل بها وتنظر حولها وهي تتذكر حديث عاصم اليها الان.لا عمل كده يا غرام وانا شوفتها بعيني وهي ميته في حضنه.جبل القاضي هو اللي قتل سالي القاضي بت عمه علشان كان بيحبها وعايزها.وكان بغير عليها زي ما بغير عليكي بظبط يا غرام وبعد ما هي رفضت حبه ده وقالت إنها مش عايزه وأنها هتنجوزني انا قتلها قتلها وماتت وهي في حضنه وروحها طلعت بين ايده جبل واحد مريض وعايز يتعالج يا غرام
وتنظر أمامها وهي لم تصدق ولم تستوعب كل هذا الحديث تنزل دموعها بغزاره شديده وهي لا تعلم لماذا يقول هذا المختل هذا الحديث لا تستطيع ان تصدق كل هذا لاكن تتذكر غيره جبل الشديده والمجنونه عليها وتعلم بأنه يقتل كل ما يقترب منه وهو بهذه الحاله تتذكر غضبه الشديد علي اوس وعاصم وكل من يقترب ام يتحدث معها لاكنه لم يفكر ياذيها من هذه الغيره لا تستطيع ان تصدق بأن زوجها رجل قاتل وقتل ابنة عمه بهذه الطريقة لا تستطيع ان تندم بأنها جعلت جبل يأخذ منها كل شئ قبل ان تعلم ماضي وتعلم اجابات لكل شيء غامض حدث امامها تقع غرام علي الأرض وهي لا تعرف ماذا حدث وماذا فعلت بحالها وماذا يقول هذا الحقير عاصم قلبها يصرخ بأنه يكذب عليها وجبل الذي يكن معها لا يقتل فتاه ولم يفعلها لاكن عقلها يصرخ بصوت اعلي وهو يقول بأن اذا هذا صحيح لماذا عاصم يتأكد لهذه الدرجه لماذا جبل لا يثبت لعاصم بأنه خطأ لماذا لم يفعل جبل هذا تشعر غرام بأنها ولاول مره في حياتها بانها تايهه لهذه الدرجه لا تعلم ماذا تفعل تسمع صوت قلبها ام عقلها تغلق غرام عينيها بقوه كبيرة وتنزل دموعها وهي تفكر ماذا سوف يحدث اذا كلام عاصم صحيح فهي تكن بهذه الطريقة خسرت كل شئ بالفعل فهل حديث عاصم صحيح وبأن القاضي قتل هذه الفتاة الذي تدعي سالي ام ماذا حدث لكي يقول عاصم هذا الحديث
قبل هذا الوقت بقليل كان جبل يقف امام قصر عثمان وهو ينظر اليه من الخارج ويبتسم وهو يره عثمان فهل تجديد في هذا القصر بعد الذي فعله جبل به ويقول جبل بداخله.امممم الواضح ان مفرقش معاك كتير يا عثمان باشا بس اتقل عليا
نهي حديثه ويبتسم ببرود ويذهب الي الداخل ويدق علي الباب وتفتح اليه خادمه ينظر اليها جبل ويقول.فين عثمان
تنظر اليه الفتاه باستغرب واعجاب وتضع يدها على الباب وتقول بدلع شديد.وانت عايزو في ايه
يرفع جبل حاجبه ويقول.غوري يا بت وروحي قولي للي مشغلك جبل عايزك
تنظر اليه الفتاه بوقحه شديده وتضغط على شفتيها بوقحه وتقول.من ناحية جبل فجبل اوي الصراحه
يغضب جبل منها بشدة ويقول بصوت افزعها بشدة.ما تغوري يا $$$$$ من وشي انتي شكلك بت $$$$$ ومش نافع معاكي الاحترام غوري يا $$$$$ قولي لعثمان اني عايزو
تتعدل الفتاه بسرعه وخوف من صوته وتقول.هروح اقول لعثمان باشا عليك
نهت حديثها وتذهب الي الداخل سريعآ ينظر خلفها جبل ويجز علي اسنانه بقوه ويقول.هقول ايه اللي مشغلها عثمان عايزها تبقي ازاي ما اكيد هتكون زباله كده
نهي حديثه ويذهب الي الداخل وينظر الي القصر من الداخل ويبتسم ببرود ويره عثمان ينزل علي الدرج لينظر اليه ويقول عثمان بغضب.انت ايه اللي جابك هنا يالا
يبتسم جبل ويقول.ليا حق عندك وقولت بدل ما اروح للحكومه اجي واخده منك انت جد مراتي برضو
يضرب عثمان العصا الخاصه به في الأرض ويقول بصوت عالي.حق ايه يالا اللي بتتكلم عليا
يضع جبل يده على كتفه بوجع متصنع ويقول.شكلك متعرفش ان ابن ابنك ضربني بنار لما كان عندي وكتير قالولي ابلغ عليه وياخد كام السنه للشروع في قتل بس انا علشان قلبي أبيض وصافي قولت ليه مجيش لعثمان باشا ونتكلم وادي ونحل المشكله
ينظر اليه عثمان بغضب شديد ويقول.عايز ايه يا قاضي
يبتسم جبل ببرود شديد ويقول.ابن ابنك لو دخل حارة ال$$$$$ تاني اوعدك وده وعد وكلمه من جبل القاضي هخلي يطلع منها وهو جثه يا عثمان انا لو كنت سكت المره اللي فاتت علي كلامه واللي عمله فاده علشان لين وعلشان انا عارف ان ابن ابنك مبقاش في عقل وبقي مجنون بس احذر من صبري يا عثمان انا جيت علشان احذرك بس واعرفك علشان لما ابعتلك ابن ابنك في كافنه متزعلش
نهي حديثه وكان ان يذهب لاكن يبتسم ويلف ويقول وهو ينظر الي عثمان.ونصيحه مني عالج ابن ابنك واه ابقي اتعالج معاه بالمره علشان انت محتاج ده اكتر منه
ويذهب جبل الي الخارج وعثمان يضغط علي العصا بقوه كبيرة وهو يغضب بشده ويريد ان يذهب يقتل هذا الشاب ولا يستطيع ان يتحمل ليصرخ ويقول بصوت عالي بشدة.جبببببببببببببببل
وينظر أمامه ويقول في داخله.هقتلك يا جبل وعد مني موتك هيكون علي ايدي انا بس بعد ما اخد حفيدتي منك هي مستحيل تعيش مع واحد زيك يا زباله غرام ولين هيرجعوا تاني
نهي حديثه وهو يفكر بكل شئ حدث ويحدث ويريد أن يفعله مع هذا القاضي لكي يتخلص منه وينظر عثمان امامه ويتذكر شئ ليبتسم بخبث وشر شديد وهو يعلم الآن فقط الحل ويعلم ماذا سوف يفعل مع هذا القاضي لكي يأخذ غرام منه دون ان يفعل شئ معه فماذا سوف يفعل عثمان وبماذا يفكر آلان وهل سوف تنجح خطته ام ماذا يحدث (توقعتك بسرعه يا وليه)
كانت صفاء تجلس علي السرير وهي تخاف بشدة ان تقول غرام الي جبل علي حديث عاصم اليها وبأنه تحدث معها بهذه الطريقة فهي تعلم جنون ولدها وبأنه سوف يقتل عاصم اذا علم بحديثه لغرام اليوم تمسك هاتفها وتدق الي حسن الذي فتح عليها وقال.الو
صفاء بسرعه.حسن الحق عاصم عمل مصيبه
يرفع حسن حاجبه ويقول.في ايه ياما ايه اللي حصل
تبدأ صفاء ان تسرد علي حسن الذي حدث لينهض حسن بعد أن انتهت ويقول.تمام يا صفاء متقلقيش انتي وانا هحل كل حاجه
صفاء بخوف ودموعها تستعد لاطلاق.جبل ميعرفش ان عاصم قال لغرام حاجه يا حسن جبل لو عرف هيقتله وانت عارف جبل كويس هو مستحيل يسكت
حسن وهو يخرج من المنزل.سلام يا صفاء ومتقلقيش انا هتصرف سلام بقي
تتنهد صفاء بقوه كبيرة وتقول.ماشي يا حسن سلام
يغلق حسن الهاتف وكان ان يذهب الي منزل عاصم لاكن يره جبل يأتي عليه ليقف وينظر اليه ويرفع جبل حاجبه ويقول.مالك يالا واقف كده ليه
يضع حسن يده في جيب البنطال ويقول.عندك مانع ياخويا انا واقف في ملك الحكومه
يرفع جبل يده ويلكمه بقوه كبيرة ويمسكه من لاقة قميصه ويقول وهو يجز علي اسنانه بقوه.ملك ال$$$$$$$$ يا $$$$ اتصدق يا حسن الحاجه الوحيده اللي عايز اعملها دلوقتي هي اني اقتلك
يضحك حسن بخفه ويمسك يده ويقول بغمزه وقحه.وترمل اختك قبل دخلتها حتي ده يرضي مين يا راجل
ينظر اليه جبل ولا يتحدث ليبتسم حسن ويقول.دخلتي علي اختك اول الاسبوع الجاي
جبل ببرود وهو يذهب الي منزله.لما تشوف حلمة ودنك ياخويا انا معنديش بنات ليك واختي هطلقها منك قريب علشان ارتاح منك خلاص
يضحك حسن بسخريه شديدة ويقول.ابقي ورينا هتعملها ازاي يا قاضي
يبتسم جبل ويذهب الي الداخل وينظر خلفه حسن ويذهب الي منزل عاصم ويدق عليه ويفتح اليه بعد قليل عاصم الذي نظر اليه ويقول وهو يدخل ويترك اليه الباب.تعال ياخ
قطع حديثه حسن الذي لفه اليه بعنف شديد وصفعه علي وجهه بقوه كبيرة ويتصدم عاصم من فعلته ويقول حسن بغضب شديد.انت حمار يالا مالك ومال مرات جبل وليه روحت قولتلها كل ده يا $$$$
عاصم بغضب أشد.واحده بتسالني جوزي عاملك ايه عايزني اقولها ايه وبعدين انا مكدبتش في حرف واحد يا حسن
يغضب حسن اكتر ويقول.اتصدق انك $$$ فعلاً انا دلوقتي في انك كدبت ولا لا انا في انك تقف مع مرات جبل وتتكلم معاها بطريقة دي انت ملكش كلام معاها يا عاصم ثم ان انت مكنش ينفع تقول ده كله يا غبي
عاصم بصوت عالي.مقولش ده كله ليه بقولك هي اللي سالت وانا جوبت عليها مش اكتر وم
قطع حديثه حسن الذي قال بصوت اعلي.سالت قولها روحي اسالي جوزك وهو يقولك لاكن انك تفتح معاها ده كله مكنش ينفع يا حيوان انت كده بتخون الباقي وانا نفسي مقدرش الامنك علي حرمة بيتي بعد كده باللي عملته ده يا عاصم
ينظر اليه عاصم ويقول.وانا مقولش تامني يا حسن وكمان مش انا اللي بدأت مع جبل هو اللي بدا وخان الصحابيه والعيش والملح وكله علي يدك وبعدين انت جاي محموق عليه اوي ليه شكلك نسيت سالي يا حسن ايه مش دي كانت اختك ولا انا متهالي
يمسح حسن علي وجهه بوجع وحزن شديد يحاول يخفي ويقول.ولا عمري اقدر انساها يا عاصم وانا مش بدافع عن جبل انا بقول الحق وان اللي عملته كان غلط وانت مكنش ينفع تقول ده كله لمرات القاضي هو لو عرف مش هيسكت وانت هتكون فتحت معاه حرب انت مش قدها يا عاصم وكمان اللي عايزك تعرفه يا صاحبي ان جبل بعيد عن موضوع سالي عمره ما كان وحش معانا معرفش اللي حصل حصل ازاي بس كل اللي اعرفه ان جبل ضحه كتير اوي علشانا واللي يعمل اللي جبل عملوا لينا عمره ما يخون ويعمل اللي احنا شوفنا في حاجه مخفيه محدش يعرفها وده اللي انا متاكد منه وهعرف كل حاجه قريب اوي يا عاصم ولوقتها ياريت متعمليش حاجه مع جبل ممكن تندم عليها بعدين
نهي حديثه ويذهب الي الخارج وينظر خلفه عاصم ويغلق حسن الباب وينظر عاصم أمامه وهو يفكر جيد بحديث حسن ويتذكر الايام الرائعه الذي عاشها مع جبل من ان كانوا الاربعه يد واحده ولا يقدر عليهم سوا الموت ويتذكر صورة زوجته وهي بين يد جبل واتسحبت روحها في هذه الثانيه ليغلق عينيه بوجع شديد وهو لا يعلم ما هو الشئ الصحيح كل الذي يعلمه بأن هذه الفتاة أخذت قلبه وعقله معها الي الموت ويعلم بأن جبل هو سبب موتها وهذا المهم اليه الآن لا يفكر بشئ آخر فماذا سوف يكن مصير هذا عاصم في هذه الدنيا وهل سوف يلتقي بالفتاه الذي سوف تحي قلبه من جديد ام ماذا سوف يحدث معه (توقعتك بسرعه يا وليه)
يدخل الي شقته وينظر اليها لا يره هذه الفتاة ليبتسم وهو يعلم بانها بالغرفه ليذهب اليها ويفتح الباب يرها تنام ولا يظهر منها شئ فهي اسفل البطانيه ولا يظهر منها إنش واحد ليرفع حاجبه ويذهب اليها ويسحب هذه البطانيه لتتفزع هذه الفتاة بخوف شديد حقيقي بشدة وتنظر اليه بفزع ليهبط جبل ويمص شفتيها بقوه ويقول.اهده يا قلبي في ايه
تغلق غرام عينيها بقوه كبيرة وتنزل دموعها وهي تتذكر حديث عاصم ويشعر جبل بدموعها ليبتعد عنها وينظر اليها يرها تبكي ليقول.في ايه يا غرام ليه الدموع دي
تبكي غرام بقوه كبيرة وهي لا تستطيع ان تكتم بداخلها الآن ليجلس بجانبها ويسحبها الي أحضانه وتبكي غرام بقوه اكبر ويتصدم جبل من افعالها بشدة ويقول.غرام في ايه
غرام ببكاء شديد وبين شهقتها.او ع ا تك ون ك ده يا ج بل او ع ا ع ل شان خا ط ري تك ون عم لت د ه انا ام وت ل و ده ح ص ل او ع ا ي ا ج بل وال ن بي
(اوعا تكون كده يا جبل اوعا علشان خاطري تكون عملت ده انا اموت لو ده حصل اوعا يا جبل والنبي)
ينظر جبل أمامه وهو لا يفهمها ويقول.غرام ممكن تهدي وتكلميني زي الناس وتقوليلي في ايه لكل ده
تبكي غرام ولا تستطيع ان تتحدث ليجز جبل علي اسنانه بقوه كبيرة ويضمها اكثر وهو يريد ان يجعلها تهده قليلاً وبالفعل تهده غرام قليلاً ويبعدها جبل عن أحضانه ويقول وهو ينظر اليها.ممكن تقوليلي في ايه يا غرام وايه اللي حصل
تنظر اليه غرام ودموعها مازالت تنزل بغزاره وتقول.انت قتلت سالي بجد يا جبل
يتصدم جبل بشدة من هذا السؤال الذي لم يتوقعه نهائي ويقول.انتي جبتي الكلام ده منين
تبكي غرام بقوه وتقول.يعني الكلام ده صح يا جبل
يمسكها جبل بقوه كبيرة من ذراعها ويقول بغضب شديد وصوت افزعها.جابتتتتتتتي الكلاااااااام ددددده منين يا غرااااااااااااااااام انطقي
تتفزع غرام منه بشدة وينظر جبل الي ملابسها ويقول بغضب شديد.انتي طلعتي من الشقة يا غرااااااااااااااااام
تبلع غرام ريقها بصعوبه شديده وتقول.نزلت عند طنط صفاء علشا
قطع حديثها جبل الذي قال وهو يمسكها بقوه اكبر.وانتي تنزلي ليه ومن غير ما تقوليلي حتي ايه اللي نزلك يا غرام وعرفتي الهبل ده منين
تنظر اليه غرام وتغلق عينيها بقوه كبيرة وهي لا تعلم ماذا سوف يفعل بها إذا علم بأنها وقفت عاصم وسألته عن سبب العدوا بينهما لتقول وهي تنظر بعيد عنه.كنت زهقانه ونزلت علشان اقعد مع حبيبه وسالت طنط صفاء وهي قالتلي الك
قطع حديثها جبل الذي صفعها بقوه كبيرة علي وجهها لتقع غرام علي السرير بقوه وعنف ويمسكها جبل بقوه كبيرة من ذراعها ويقول بغضب اعمي وصراخ عالي.انتتتتتتي واحدددددده كداااااااااابه ياااااااا غرااااااااااااااااام وانا قولتلك الااااااااا الكداااااااب عندددددددددي ده اللي مش هقبل بي انتي اتكلمتي مع عاصصصصصصم يا بت صااااااااابر صصصصصصح
تنظر اليه غرام بصدمه شديده وهي لم تتوقع يفعل بها هذا ولا ترد ليهزها جبل بقوه كبيرة وهو لا يره أمامه من الغضب الشديد ويقول بصراخ عالي.انطقي يا بت وقوليلي كلمتي ال$$$$$ ده ازاي وازاي تجيلك الجراءه تتكلمي معاااه في كل ده يا غرااااااااااااااااام انطقي
تنزل دموع غرام بغزاره شديده وتقول وهي حقا تتصدم وتخاف منه بشدة.شوفته تحت وسالته ي
قطع حديثها جبل الذي قال بصوت عالي وصل لجميع الحاره.وتسالي ليه اصلاااااااا وانتي كنتي تقدري تيجي تساليني انا ولا هو الكلام مع ال$$$$ ده كان عجبك اكتر يا غرااااااااااااااااام هااااااانم
لا تستطيع غرام ان تتحدث ام تنطق بكلمه واحده وينظر اليها جبل وهو يغضب منها بشدة ولا يستطيع ان يره أمامه ويرميها علي السرير ويذهب الي الخارج ويفتح الباب ويره جميع ما يوجد في المنزل كانوا يدقوا علي الباب بقوه ويقول صابر بغضب شديد.انت بتزعق كده ليه يا جبل
تركض لين بسرعه كبيره لكي تره ابنتها وتركض خلفها حبيبه ويقول جبل بصوت عالي وهو ينزل الي الأسفل.بنتك لو طلعت خطوه واحده بره الشقه مش هترجع ليها تاني وهتكون طالق بتلاته يا صابر
يتصدمون الجميع بشدة من حديث هذا القاضي الذي نزل الي الأسفل ويذهب الي منزل عاصم ويضرب الباب بقوه كبيرة بقدمه ليتكسر هذا الباب بقوه كبيرة ويذهب جبل الي غرفة عاصم ويره يجلس علي الأريكة ليضربه جبل بقدمه بقوه كبيرة لتقع هذه الأريكة بقوه ويسحب جبل هذا عاصم ويلكمه بجميع قوته ويمسكه من التشيرت الذي يرتدي ويقول بغضب شديد وصوت عالي بشدة.انت ازاي تقف مع مراتي يا ابن ال$$$$$$ وازاي تقوليها الكلام الفاضي بتاعك ده ازااااااااااااي تعممممممممممل كددددددددده ياااااااا $$$$
يبتسم عاصم ويقول.ايه خايف لا الهانم تعرف حقيقة جوزها الم
قطع حديثه جبل الذي صفعه بقوه كبيرة ويدخل حسن علي حديثه وهو يقول بصراخ عالي.وعهد الله لا اقتلك يا ابن ال$$$$$ وهخليك تروح لحبيبت القلب بتاعتك
نهي حديثه ويخرج (المطوه) الخاصه به ويفتحها بسرعه وكان ان يطعن عاصم بها لاكن يمسك حسن يده بسرعه وقوة كبيرة ويدخل موسي في هذا الوقت ويقول حسن بصوت عالي.كفاااايه جنان ياااا جبل محصلش حاجه لكل ده
يلكمة جبل بقوه كبيرة ويقول بغضب شديد وصوت عالي.ده بنسبالك انت لاكن انا لا غور من وشي ومحدش يدخل بيني وبين ال$$$$ ده
وكان ان يهجم ويضرب عاصم مره اخرى لاكن يمسكه موسي ويقول بغضب شديد.جببببببببببل كفاااااايه كددددده هتقتله بين ايدك
حبل بصراخ غاضب بشدة.قولت محدش لي دعوة
موسي بصوت عالي هو الآخر.جببببببببببل فووووووق لنفسك شويه ده عاصم يعني مش عدوك وانت جاي تقتله اهده بقي شويه وفكر بعقلك انت بتضيع غرام وكل حاجه من ايدك بطريقه كده
يلكمة جبل بجميع قوته وهو يغضب بأنه ذكر اسم هذه الفتاة امام حسن وعاصم ويقول جبل بصوت هز اركان المنزل.حسااااااابك معااااايا بعدين يا زباله
نهي حديثه وينظر الي عاصم ويقول.وانت اوعا تكون فاكر ان الموضوع خلص كده علشان عليا الحرام من ديني لا اربيك من الاول وجديد يا عاصم ولا ادفعك تمن اللي حصل غالي اوي
ويذهب الي الخارج دون ان ينطق بكلمه واحده وينفخ موسي بقوه كبيرة وينظر الي حسن الذي مد يده الي عاصم ويساعده ينهض ليقول موسي وهو ينظر الي عاصم.انت عملت ايه يا $$$$ علشان يعمل معاك ده كله
ينظر حسن اليه وينظر الي عاصم ويتنهد بقوه كبيرة ويسرد حسن ما فعله عاصم لينظر اليه موسي وهو لم يصدق ما يحدث ويقول موسي.انت حبك عميك اوي يا عاصم عميك لكل حاجه ومبقتش تفكر غير في حاجه ملهاش اساس أصلا جبل عمره ما يعمل كده افهم شويه
عاصم بغضب شديد.مووووووسي متجيش تحمي لجبل قدمي علشان منخسرش بعض انا وانت
موسي وهو يذهب الي الخارج.احنا خسرنا بعض من زمان اوي يا عاصم
ينظر خلفه عاصم ويقول بصوت عالي.ده علشان انت مش شايف غير الملاك بتاعك يا موسي لو كنت شايف الحقيقه كانت نظرتك هتختلف كتير
ينظر حسن الي عاصم ويقول.قولتلك بلاش تدخل الحرايم في مشاكلنا يا عاصم وانت عارف غيرة وجنان جبل روحت اتكلمت مع مراته في كل ده
عاصم بغضب شديد.هو مفيش غير عاصم هو الابن كلب واللي بيغلط يا حسن انتوا ليه مش شايفين غلطات جبل اشمعنا انا ولا هو علشان عاصم الضعيف وجبل محدش هيقدر يقرب ناحيته
يبتسم حسن ببرود ويقول.لا علشان جبل كلنا عارفينه وكلنا عارفين انك متسرع ومستهتر اوي يا عاصم ارحم نفسك شويه علشان متخسرش اكتر من كده كفايه علشان انا تعبت منكم انتوا خليتوني اندم اني فكرت ارجع تاني
نهي حديثه ويذهب الي الخارج ينظر خلفه عاصم ويمسح علي شعره وهو لا يعلم ماذا يفعل وهل الذي فعله هو الشئ الصحيح ام ماذا
يدخل المنزل يره جبل يأخذ نفس كبير من هذه الزجاجه ويكتمه بداخله وهو ينظر أمامه ومازال الغضب الشئ الوحيد الذي يظهر عليه لينفخ موسي بقوه كبيرة وهو يره يعود يأخذ نفس آخر ليذهب ويجلس بجانبه ويقول.ممكن تهده شويه يا جبل انت بتخسر كل حاجه كده يا صاحبي
ينظر اليه جبل ويأخذ نفس كبير بشدة يكاد يخنتق منه ويكتمه بداخله يغلق موسي عينيه بقوه ويقول.جبل ارحم نفسك شويه
ينظر اليه جبل ويقول.اختك شاكه لو مش متاكده اني قتلت سالي وجايه تتاكد مني ده يا موسي
ينفخ موسي بقوه ويقول.انت وغرام لسه معملتوش الثقه بيكم يا جبل انتوا لسه في الاول وطبيعي واحده تشوف كل كره عاصم هتقول انه معاه حق ويكرهك الكره ده لسبب كبير زي كده وانت اللي لازم تبني ثقة بينك وبينها وبدل ما تبدا تعمل ده روحت خسرتها بدل ما تكسبها ليك باعمايلك معاها
يأخذ جبل نفس كبير بشدة من هذه الزجاجه ويقول.انها تسال سؤال زي ده وتسمع كلام ال$$$$ عاصم يبقي اللي بيني وبينها علاقة مينفعش تكمل يا موسي اختك المفروض حتي لو انا قتلت سالي فعلاً يكون عندها ولو واحد في المية ثقه فيا مش تصدق كده
موسي بغضب شديد.انت حمار يالا ولا ايه ما هي جات تسالك علشان عايزه تعرف اذا انت عملت كده فعلا ولا لا يبقي هي مش مصدقه من الأول وعايزه تشوف ردك عليها
يرمي جبل الزجاجه بقوه كبيرة في الحائط ويقول بصوت عالي بشدة.انها تروح وتسأل واحد زي عاصم عارفه ومتاكده اني لو عرفت ههد الدنيا فوق دماغ الكل بطريقه دي يبقي مراتي مقدرتنيش يا موسي ولما سالتها وانا عارف ومتاكد ايه هي الحقيقه وتكدب عليا تبقي واحده مينفعش اسيبها في بيتي وبلاش التوضيح أكتر من كده انت عارف اني سمي وموتي الكدب وانا حذرتها قبل كده وهي مسمعتش الكلام عايزني أعمل ايه بعد ده كله
ينفخ موسي بقوه كبيرة ويقول.تتعصب عليها وتعلي صوتك ويسمعوا كل اهل الحاره وتقل منها ومنك بطريقه دي يا جبل مش كده
ينظر جبل الي يده ويتذكر صفعته لهذه الفتاه ليضغط علي يده بقوه كبيرة وتظهر عروقه وهو يغضب بشده من حاله فهو لا يضرب فتاه بهذه الطريقة سوا ان كان لا يره أمامه وهو بهذه الحاله يفعل كل شئ يأتي بعقله ويغلق جبل عينيه بقوه كبيرة ويقول.روح وسيبني مع نفسي شويه يا موسي
ينهض موسي وهو يعلم حالته الآن من الداخل ويقول.تمام يا جبل بس خلي بالك من اللي بتعمله كويس اوي يا جبل واعرف انك لو خسرت غرام ممكن متقدرش تراجعها ويا عالم الدنيا هتعمل فيكم ايه يا صاحبي بلاش تخسر دي علشان انا وانت عارفين هي ايه بنسبه للقاضي
ينظر اليه جبل ويذهب موسي الي الخارج وينظر خلفه جبل وينظر أمامه وهو يتذكر كل ما حدث معه ويتذكر صفعته الذي لم يتوقع ان يفعلها مع غرام وخاصه وهو لا يريدها ان تأخذ هذه الفكرة السيئه من البدايه بهذه الطريقة يعود جبل بظهره الي الخلف وينظر الي سطح الغرفه وهو يفكر بكل ما يحدث وفعله الآن ويغلق عينيه بوجع شديد وهو لا يعلم الي أين تأخذه هذه الدنيا أكثر فهل الذي فعله جبل مع غرام وصفعته اليها مبراره ام لا (محتاجه رايكم اوي بجد في دي)
يدخل موسي شقة جبل بعد ان فتحت اليه حبيبه الباب ويقول موسي وهو ينظر اليها.فين غرام يا بيبو
تتنهد حبيبه بقوه وتقول.كانت بتعيط ونامت شويه وصحيت تاني يا موسي ولسه بتعيط ومش راضيه تبطل هي كده هتتعب روح شوفها
يذهب موسي الي غرفة جبل وغرام ويدق علي الباب وتسمح لين ان يدخل ويدخل موسي وينظر الي غرام الذي بين احضان لين وهي تبكي بقوه وينظر الي لين الذي تحزن عليها بشدة وهي تضمها ليغلق عينيه اليها بأنها تطمئن ولا تقلق عليها لتنزل دموع لين وتنفي بأنها لم تطمئن هذه المره ليميل اليها موسي ويذهب يضع يده على شعر غرام ويقول.ايه يا غرام مش كفايه نكد كده ولا لسه في شويه كمان
تبتعد غرام عن لين وتترمي بين احضانه بقوه كبيرة ليضمها موسي بقوه اكبر ويشير الي لين بأنها تذهب لتنفي لين وينظر اليها موسي نظرة فهمتها جيد لتتنهد بحزن شديد علي ابنتها وتذهب الي الخارج ويقبل موسي رأس غرام ويقول.ليه تسالي عاصم علي حاجه زي دي يا غرام
غرام ببكاء شديد.علشان كنت عايزه اعرف ايه سبب كره عاصم لجبل يا موسي وعلشان كده سالته
موسي بهدوء.وليه مروحتيش سالتي جوزك علي ده يا غرام لو كنتي روحتي سالتي جبل كان هيقولك
تغلق غرام عينيها بقوه كبيرة وتقول.انا سالته مره وهو اتهرب مني يا موسي وانا كان لازم اعرف ايه سبب كل ده وليه عاصم بيكره جبل اوي كده
يمسح موسي علي رأسها بحنان شديد ويقول.اسالي جبل يا غرام عمرك ما تروحي تسالي عدو جوزك انت بتكره ليه مفيش ست تعمليها ده حتي لو مش علشان عيب علشان احترمها لجوزها ميقلش قدام حد وانتي عارفه جبل عصبي وبيتعصب من الاقل حاجه ما بالك لما يعرف انك اتكلمتي مع واحد زي عاصم في اللي انتي بتقولي ده
تبتعد غرام عنه وتقول بغضب ودموع.جبل عمره ما هيقولي حاجه يا موسي هو قافل اوي علي نفسه وانا مش عارفه عنه حاجه
يضع موسي يده علي وجهها ويقول.جبل عايز الحضن اللي يرمي في كل همومه ومشاكله يا غرام اوعي تكوني فاكره ان عصبية جبل وزعيقه في الكبير والصغير من فارغ لا يا قلب اخوكي جبل شايل حمول تقيله اوي ومحتاج اللي يفتح ليها قلبه ويقول كل اللي جوه جبل جوه كتير اوي يا غرام ومحتاج الحضن الدافي اللي يرمي في كل ده وانتي بدل ما تسيسي وتكسبي علشان تكسبي قلبه ويبقي كتاب مفتوح قدمك رايحه تسالي عاصم اللي مبيكرش حد في حياته قد جبل افهمي غيرة جبل وتصرفته يا غرام علشان ترتاحي معاه علشان بطريقة دي انتوا الاتنين مش هتنفعوا مع بعض فاهمه يا غرام
تنظر اليه غرام وتميل براسها وهي تفكر بحديثه جيد ويقبل موسي رأسه ويقول.اكبري وبطلي شغل العيال والفضول اللي هيموتك ده يا غرام علشان كده جبل هيرميكي من البلكونه قريب اوي ياختي
غرام بغضب طفوليه.انا الغلطانه في الآخر
يبتسم موسي ويقول.فكري بعقل واحده عايزه تكسب جوزها وهو اللي يقولها علي كل اللي هي عايزه مش بعيله عايزه ترضي فضولها علشان ترتاح افهمي جوزك علشان تعيشي مبسوطه يا بت يلا همشي انا دلوقتي وانتي خلي بالك من نفسك
نهي حديثه وينهض ويقبل راس غرام ويذهب الي الخارج وهو يترك هذه الفتاه تفكر في كل ما حدث وتنزل دموعها وهي تتذكر صفعته اليها وتترمي علي السرير وهي تبكي ولا تستطيع ان تنساه الذي فعله جبل معها
بعد مدة طويله يدخل جبل شقته وينظر حوله لا يره احد ليذهب الي غرفته ويدق علي الباب وتنهض حبيبه وتذهب تفتح الباب وتنظر اليه وينظر جبل الي الداخل ويره غرام بين الاحضان لين ليذهب الي الداخل ويشير الي لين وحبيبه ان يذهبوا الآن لاكن تنفي لين لينظر اليها جبل بنظرة وكأنه يقول اليها لا تثقي بي لتنفي لين وتنهض وتقول يهمس اليه.علشان خاطري براحه عليها يا جبل حرام عليك اللي عملته فيها انهارده غرام صغيره ومش هتستحمل كل ده علشان خاطري براحه معها يا ابني
يميل جبل برأسه وهو ينظر الي غرام الذي نظرت بعيد عنه سريعآ ويذهبوا حبيبه ولين الي الخارج وينظر جبل اليهم وهم يخرجون من الشقة باكملها ويغلقون الباب خلفهم ويذهب ويتسطح علي حافت السرير وهو يعود بظهره الي الخلف ويبقي علي هذا الوضع لفترة طويلة وغرام تنظر أمامها دون ان تنطق بكلمه واحده ويقطع هذا الصمت المرعب وهو يقول.اللي عملتي صح يا بت صابر
تنظر اليه غرام وتنظر بعيد عنه ولا تتحدث ليبتسم جبل ويقول.ردي عليا علشان مزعلكيش يا غرام
غرام دون ان تنظر اليه.مكنش صح وانت اللي عملته مكنش صح كمان
يسحبها جبل اليه بعنف شديد ويقول بغضب وهو يجز علي اسنانه بقوه كبيرة.انتي هتحسبي رد الفعل قبل الفعل انتي عارفه ومتاكده ان عمري ما هقبل انك تقفي مع ال$$$$$ ده وتتكلمي معاه ليه تعملي ده من الأول وانتي عارفه اني لو عرفت رد فعلي هتكون زباله
تنزل دموع غرام وتقول.كنت عايزه اعرف يا جبل
جبل بغضب اشد.والهانم مفكرتش تسأل جوزها راحت للغريب تسأله مش كده
غرام دون مقدمات.طب قولي انت السبب يا جبل هو انت اللي قتلت سالي دي زي ما هو بيقول
ينظر اليها جبل لفتره وينزل عليها بالصاقعة القويه وهو يقول.ايوه يا غرام انا اللي قتلت سالي بت عمي
_____________________________
الحادي والثلاثون من هنا

