رواية الميراث ابناء المافيا الفصل الثامن والستون 68 بقلم منة ابراهيم – تحميل الرواية pdf

رواية الميراث ابناء المافيا الفصل الثامن والستون 68 بقلم منة ابراهيم
اللهم صلِّ وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين اجمعين وسلم تسليما كثيرا إلى يوم الدين 💕💕
+
-لا تنسون الدعاد لأهل غزة وكل بقاع الاراضي العربية المحتلة♡
+
#رواية_الميراث
#بقلم _الكاتبة_Manna Ibrahim
+
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
+
«الْجَمِيعِ لَا يَرَى الِاهْتِمَام…فَـ الِاهْتِمَام لِـمَنْ لَمْ يَجِدْ الِاهْتِمَام»
1
.
+
.
+
.
+
تقدم حمزة من معتز أخيهِ بخطواتٍ غاضبة ثم أردف قائِلًا بحدة:
+
_”انتوا عاملين عصابة علينا أحنا الأربعة؟!”
+
معتز بهدوء أستفز الأخر :” وطي صوتك وانت بتتكلم!”
+
حمزة رفع صوتهُ أكثر :” مش هـ وطي صوتي يا معتز….و أعلى ما في خيلك اركبه! “
+
معتز رفع أصبعهُ السبابة قائِلًا بحدة :” لمّ نفسك يا حمزة….جدك قاعد! “
+
حمزة بسخرية :” يا سلام….أنا آسف يا جدي أني بتكلم و أنت قاعد….أقف بقى!”
+
عامر ضرب بالعصا على ساق حمزة قائِلًا بحدة :
+
_”احترم نفسك يا حمزة….وبعدين أنتوا مش مكسوفين من نفسكم و أنتوا بتتخانقوا قدام أخواتكم الصغيرين….خليتوا أيه انتوا للأطفال؟!”
+
خاطر بشماتة :” تستاهلوا….بتحبوا أنتوا تجيبوا التهزيق لـ نفسكم!”
2
*و كل هذا الجدال، ويوسف كانت عيناهُ على إياد الذي كان مطأطأ الرأس.
3
حمزة وهو يوجه حديثهُ لـ خاطر :” أخرس يا خاطر مش عايز أسمع صوتك! “
+
خاطر رفع حاجباهُ، و معتز فقد أعصابهُ و دفع حمزة خارج الغرفة ولكن حمزة دخل مجددًا قبل إغلاق الباب و أردف وهو ينظر لـ إياد:
+
_”اتكلم قول ليه عملت كده!”
+
خاطر بضيق :”أهدى يا حمزة شوية….بأسلوبك ده هو مش هيتكلم ولا يفتح بُقه….أهدى بقى! “
3
_”مش هتنيل أهدى غير لما يقولي ليه هو عمل كده….اتكلم اخلص! “
+
تقدم حمزة وكاد يضرب إياد على صمتهُ لكن معتز الذي أمسك يدهُ و عامر نهض ووقف أمام إياد مانعًا حمزة من التقدم نحوهُ.
4
عامر بقوة :” لو عايز تحاسب حد….فـ الحد ده هو أنا مش إياد!”
3
نظروا لهُ جميعًا بإستفهام، و إياد الذي صُدِم من أعتراف الجد السريع..سر بينما دام لـ ثلاث سنوات.
+
.
+
#فلاش باك….قبل ثلاث سنوات
إيطاليا..تحديدًا روما….منزل الجد…..غرفة إياد.
5
وكما أخبرتكم أن إياد عاش الثلاث سنوات الخاصة بـ الثانوية في إيطاليا مع والدهُ، أجبرهُ أدهم على المجيء هذه البلاد، لديهِ شركتين في إيطاليا يديرهم واحدة لهُ و الأخرى لـ والدهُ، و منزل أبيهِ يعيش فيهِ معهُ.
+
ها هو إياد يجلس خلف مكتبهُ الدراسي، و يجلس معهُ الجد و يتحدثان في أمور عشوائية، بعدما أنهى إياد المذاكرة.
+
عامر همهم بعدما سمع كلام إياد :” يعني أنت تقصد ان بابا…مش مهتم بيك أوي زي أي اب يهتم بأبنه؟!”
2
-يا جدو انا عندي 17سنة….ولحد دلوقتي ماشفتش اهتمامه غير نادرًا بس….وكمان شغله ده مضايقني.
+
_”متزعلش يا حبيبي….صدقني بابا مكانش بيموت حد…غير دفاع عن النفس بس….وانا ياما قولتلك إن باباك حاول كتير عشان يسيب المافيا دي….بس هو خايف عليك و على أخواتك ليتأذوا!”
1
نظر إياد لـ جدهُ بعبوس ثم أردف الجد قائِلًا :” بس انا عندي فكرة….أنت هتعمل نفسك مريض وتشوف بابا بيحبك ولا لأ….هتشوف يا عم!”
+
إياد بتوتر :” أنا لا عايز اهتمام ولا نيلة….انا بس عايز بابا يعيش بسلام من غير قتل او مافيا…..و بصراحة يا جدو انا عندي فكرة بس لو وحشة متزعقش! “
2
_”قول يا أخرة صبري! “
3
إياد بإرتباك أردف بما ينوى فعلهُ، و بعدما أنتهى هتف الجد بضحك:
+
_” عايز تكذب على أبوك أنك مريض قلب عشان تخليه يسيب القتل و… “
+
إياد قاطعهُ بضجر :” يا جدو يعني انا غلطان اني عايز اعيش انا وعيلتي بسلام! “
1
عامر بدعم :” لأ مش غلطان…وانا معاك في الفكرة دي!”
+
-هو أنت يا جدو كنت زعيم؟!.
+
عامر أبتسم بحزن :” كُنت و انا سبب كل حاجة….لما ابوك اتخرج انا قررت اسيب العالم ده و انا سيبته من هنا و هو راحلهم من الناحية التانية….مكانش عارف انه كده بيدمر نفسه….وسيبته بكل بساطة لأن الكل كان بيخاف مني و بيعملي ألف حساب…..و كمان انا كنت الملك، و القصر اللي أحنا قاعدين فيه ده هو نفسه اللي كنت قاعد فيه لما كنت زعيم…المهم…..ازاي هيكون عندك القلب بقى؟!…لما أدهم يسأل الدكتور ايه السبب هيقوله ايه؟! “
3
إياد بتفكير :” لما كان عندي تلف رئوي….كنت سألت في مرة معتز ايه اسباب مرض القلب و قالي أن ممكن الأمراض النفسية تكون سبب زي الأكتئاب!”
+
-طب ايه سبب الاكتئاب يا عم الفيلسوف.
+
_”هقوله أن انا كنت مضغوط بسبب الدراسة اللي انا مش بعبرها اصلًا…وبس..و الأكتئاب خبط على الباب و دخلي!”
2
عامر تنهد :” ماشي يا إياد…أنا هكلم الدكتور و هفهمه على اللي هيعمله…وبعدها هكلم أدهم! “
+
.
+
.
+
.
+
.
+
دخل أدهم غرفة إياد و ملامحهُ خائفة للغاية، فـ لاحظ وجود الطبيب و عامر يقف و إياد نائم على السرير ومغمض عيناهُ.
+
سأل بقلق بـ الأيطالي لـ الطبيب (الحوار مترجم) :” ماذا حدث؟!…ما به أيها الطبيب؟!”
+
الطبيب بهدوء :” هل أنت والد الفتى؟!”
+
-نعم.
+
_”من فضلك تعال معي انت و السيد عامر!”
1
خرجوا هما الأثنان من الغرفة و نزلوا إلى مكتب أدهم، ثم أغلق عامر الباب وهو يستمع إلى كلام الطبيب الذي قال:
+
_”أظن أن هذه مشكلة عائلية و أنا لا دخل لي بها! “
+
أدهم بعدم فهم :”ماذا تقصد؟! أنا لا أفهم! “
+
الطبيب تنهد :” السيد عامر….تحدث معي و أخبرني أنني أكذب و أخبرك أن أبنك يعاني من مرض القلب!”
1
نظر أدهم إلى عامر بتعجب و دهشةٍ، ثم صافح الطبيب قائِلًا بإبتسامة :” حسنًا سيدي….أعتذر على الأزعاج! “
+
-لا بأس.
+
نادى أدهم على الحارس كي يصل الطبيب إلى الخارج وآتى بعد دقائق، ثم نظر لـ والدهُ بغضب قائِلًا :
+
_”ايه لعب العيال ده يا بابا؟!”
1
عامر بهدوء :” ده مش لعب عيال…. انت لازم تسيب الشغل ده وتجمع ولادك من جديد…..و حاجة كمان اياد عمل كده عشان يخليك تسيب الشغل ده….هو مش حاسس بالامان معاك يا أدهم…وبعدين متنساش انه يتيم….خلي عندك أحساس شوية. “
1
-خلاص يا بابا….انا عندي خطة كويسة و بأذن الله قريب هسيب الشغل ده.
1
أدهم شعر بالألم عندما أخبرهُ عامر أن إياد لا يشعر بالأمان معهُ، فـ قرر أن يقترب من أبنهُ لعلهُ يكفر عن أخطائهُ.
+
.
+
.
+
.
+
.
+
#نهاية فلاش باك.
+
_”أدهم زور وفاته….و أتبين قدام المافيا كلها في الوقت ده انه مات….في حادثة عربية….وأنا سافرت السعودية وقعدت تلات سنين فيها كان قاعد معايا ولد اسمه حازم….كان حفيد صديق ليا وكان بيدير شركتي اللي في السعودية….أنما أدهم أخد إياد بعد ما خلص دراسة وسفروا مصر….وقعدوا في بيتهم..وأدهم رجع يدير الشركة بتاعته اللي فـ مصر.!”
1
كانت هذه كلمات عامر الذي ألقاها على مسامع الأخوة الشبه منصدمين، وأكثرهم حمزة، فهو لم يعرف بـ هذا الموضوع بتاتًا.
+
أكمل إياد بدلًا من عامر :” في الوقت ده بابا كان واخد باله مني….وحاولت كتير اقوله اني مش مريض بس دايما كان بيجيله تليفون من حد مهم يمنعني اني افتح الموضوع….او مثلا أجتماع أو أو….لدرجة أني كتبتله رسالة وحطتها في ظرف و حطتهاله على السرير….بس هو لما جه و شافها و قرأ الاسم اللي على الظرف ‘من إياد’ ضحك و حط الظرف في درج المكتب و مقرأهوش!”
2
عامر تابع هو قائِلًا :” إياد كان مفكر ان أدهم بيعامله كده لأنه مريض…بس أدهم قالي انه بيعمل كده عشان يصلح غلطه ويقرب منه…بيعامل كـ أبن….مش كـ مريض….ولما قالك يا حمزة أنه مريض قلب من وهو صغير مش من تلات سنين كان بيوصلك رسالة…أنك تاخد بالك منه! “
1
معتز تنهد ثم تحدث هو الأخر :” انا مكنتش أعرف أن إياد مريض….واستغربت لما دخلت حياتكم و عرفت بكده….ولما هو جالي في اليوم اللي انا وقعته فيه من غير قصد….أعترف انه مش مريض و قال انه بس كان عايز الأهتمام..و.! “
+
إياد قاطعهُ قائِلًا :” انا مش مستني أهتمام و لا هستنى!”
2
وأردف بينهُ و بين نفسهُ :”كفاية بس إن أنتوا حواليا!”
3
عامر تنهد :” متلوموش إياد….هو كان عايز ينقذ والده بس مش أكتر….وبسببه..انتوا أتجمعتوا بعد سنين من تاني….لأن أبوكم لو جمعكم وهو منهم كنتوا دلوقت بتقتلوا في الناس بلا تردد!”
1
حمزة شعر بـ الحزن على الصغير فـ أبتسم بدفء و أقترب منهُ وقبل أن يستوعب إياد، سحبهُ حمزة إلى صدرهُ يعانقهُ بقوةٍ هامسًا بحب أخوى خارجًا من داخل أعماق قلبهُ:
+
_” أنت أحسن أخ صغنن أنا شوفته فـ حياتي!….أنا آسف يا روحي عشان أتعصبت عليك!”
5
معتز بإبتسامة حنونة :” شوفت لما بتسمع الحكاية من طقطق لـ سلام عليكم..بتعمل ايه؟!”
2
حمزة تنهد بعمق ثم قبّل رأس إياد الذي يدفن رأسهُ في كتف شقيقهُ، و الأخوة يبتسمون بإتساع وبشاشة.
+
خاطر أخرج منديل من جيبهُ ثم مسح دموعهُ المزيفة قائِلًا وهو يستنشق ماء أنفهُ:
+
_”حاجة مؤثرة جدًا! “
1
يوسف ضحك بخفة على مظهرهُ ثم سحبهُ هو الآخر يعانقهُ كما فعل حمزة مع إياد، وهناك من شعر بـ الغيرة كونهُ لم يعثر على من يحتضنهُ كما البقية.
4
حمزة أبتعد عن إياد و أقترب من معتز قائِلًا وهو يضحك بصخب:
+
_” أستنوا يا عيال أما أحضن معتز….بدل ما يعمل زي فهد و يقول مفيش حد بيحضنه! “
1
خاطر بضحك :” نفس البصة بتاعت فهد لما ملقاش حد يحضنه برضو!”
2
بادلهُ معتز العناق قائِلًا بوجه عابس مضحك:
2
_”إحساس هايف بس يوجع! “
2
يوسف أردف وهو يبتعد عن خاطر :” جماعة هو أنا ليه حاسس إننا ناسيين حد!”
1
خاطر أستوعب بسرعة ما يتحدث عنهُ يوسف فـ أردف بفزع:
+
_” يا داهية دُقي….فهد فيـــــــن؟!”
3
يتبع……
+
“الميراث”
+
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
+
حبيت أني أقف عند الحتة دي عشان الفصل الجاي حمزة يبدأ يدور على فهد!
6
فهمتوا اللي إياد عمله ولا البارت ده عملكم Error😂؟
1
-دفاع الجد عن إياد! و أظن بقا إن انتوا حبيتوا جدو عامر عشان وقف في صف دودو 😂😂
1
رأيكم؟!
4
توقعاتكم؟!
+
دمتم بخير 💗🙈….سلام👋🏻
+

