Uncategorized

رواية مغامرات عائلية الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم همس كاتبة – تحميل الرواية pdf


رواية مغامرات عائلية الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم همس كاتبة

بارت 31

عبد الله : لا يا خفيف بالجنينة … كل واحد ياخد خيمة من دول و يفرش و ينام يلا
زياد : خيمة !
عبدالله : ايوة
تميم : احسن برضو اهو نستريح من نكد البيت شوية
زياد : اممم نطري على نفسنا بالجو ده
فارس بتثاؤب : اهو نرجع لايام كامب المدرسة تاني
عبد الله : مش عايز مشاكل و لا خناق .. انا هدخل انام و لو سمعت صوت لحد فيكم هنفخكم
اوس : ما تقلقش يا جدي
عبد الله : انا مش خايف غير منك .. تصبحو على خير
ذهب عبد الله للداخل بينما الشباب قامو بنصب الخيام و احضر زياد الشيشة و شغل موسيقى مع انارة هادئة و جلسو سويا على شكل دائرة
يزن : الجو هنا حلو اوي .. جدكم ده دماااغ اقسم بالله
فارس : لو كمل جميله بس و جابلنا نسوان
تميم : اتلم يا فارس .. و الله حلا عندها حق تديك على دماغك .. ده انت اسفل بني ادم عرفته بحياتي
فارس بشهقة : لا و الله
يزن : بقولكو ايه انا هزوغ دلوقتي و الصبح هرجع من بدري
تميم باستغراب : ليه يا ابني وراك حاجة ؟
يزن : لا مفيش .. بس عايز اطمن على ابويا
فارس : هو انت ملكش اهل يسألو عليك ؟ ده انت بقالك فترة يعني مقضيها عندنا
يزن : تصدق انك بني ادم زبالة
فارس : ربنا يخليك
تميم بضحك : مهو برضو عنده حق بصراحة .. يزن انت ايه الي جابرك تيجي هنا و تتعاقب مرتين و ترمرمط زينا ؟ .. ما تقوليش خايف من جدي
يزن بضحك : لا يعم مش بخاف .. بس انتو لمتكم حلوة و مختلفة بصراحة .. عجبني جو العيلة
اوس بخبث : اممم جو العيلة بس ؟ .. انا اصلا مصدوم انك بتقبل العقوبة و بتنفذ اوامر جدي من غير اعتراض .. ده انت كنت لما تقول كلمة رجالة البلد كلها تقف ساكتة قدامك
يزن : و الله … طب و انت ليه بتقبل و بتنفذ من سكات ؟
اوس : على فكرة ده جدي مش جدك .. و بعدين انا بتسلى .. بقالي كتير مسافر و محروم من اهلي و بصراحة بحب استغل اي فرصة تخلي حبيبتي قربية مني و على طول معايا بكل عقوبة … جدو اصلا بسشتغل على تقريب المسافات
يزن : اممم وجهة نظر
زياد بخبث : طب انت يا يزن ما قولتش لسا .. ليه وافقت تتعاقب ؟
يزن بسرحان : مش عارف .. حاسس اني كدة مبسوط .. يعني تقدر تقول كسر روتين .. اخر فترة بقيت ازهق من الشغل و البيت و الخروج .. كنت شايف كل حاجة مملة .. بس من ساعة ما اتلميت عليكم مليت الفراغ ده و حسيت ان شغفي اتجدد
فارس : يعني ما فيش حاجة كدة و لا كدة ؟
يزن باستغراب : حاجة ايه ؟
فارس : لا مفيش حاجة … الا انت ليه لغاية دلوقتي مش متجوز ؟
يزن : مش عايز
تميم : طب انا هدخل الخيمة باعتي .. عايز انام شوية بعد التعب ده
زياد : مش هتكلم فريدة ؟!
تميم : و اكلمها ازاي و هي مخاصماني ؟ انا مش عارف عملتلها ايه عشان تزعل
زياد : اهو نكد و خلاص .. انا غادة طينت عيشتي بس عشان شافت اسم ست على موبايلي … ده انا ما صدقت ترجعلي
فارس : زياد … غادة عاطفية يعني تقدر تراضيها بكلمتين .. بس انا الي عندي مفترية و بتضرب كمان
اوس : و الله حلا لايقة عليك اوي و انت تستاهل كل الي بتعمله بيك .. عمري ما شوفت حد مستهتر قدك
فارس بعبوس : على فكرة انتو ظالميني انا اصلا مفيش حد طيب قدي
زياد : ماشي يا طيب … ليه متخانق مع حلا ؟
فارس : مفيش اتعصبت عليها بس هيا زعلت بسرعة و خاصمتني
اوس : انا هقوم اتمشى شوية
يزن : خودني معاك
اوس بحدة : اترزع هنا
فارس بضحك : ده بيزوغ عايز يراضي الحتة بتاعته
اوس : راضيتها و انت صادق
يزن بصدمة : بالسرعة دي ؟!
فارس : اممم اوس قدها و قدود .. و الي عنده بترضى بسرعة مش زي اختها الي هتجنن اهلي على ما تكلمني .. دي عملتلي بلوك على كل وسائل التواصل الي في العالم مش فاضل غير تعمله ع الراوتر
يزن : سبحان الله البنتين اخوات بس مش بيشبهو بعض خالص لا شكل و لا تفكير
تركهم اوس و ذهب باتجاه الخارج
*******************
في اوضة البنات
حلا بغضب : يعني صالحتيه ؟! ..انتي يا بت مش بتفهمي ؟ .. ايه التهزيق ده
دينا : بجد يا حبيبة مش للدراجادي .. حتى لما خاصمتيه كنتي بتدافعي عنه … و دوبتي فيه بس عشان وقعتي بحضنه
غادة : خاينة … احنا اتفقنا نغيظهم مش من اول كلمة تترمي بحضنه
فريدة : فعلا انتي خلفتي الاتفاق
حبيبة بنرفزة : منا كنت ظالماه .. و لما فهمت الحكاية منه طلعت انا الغلطانة بحقه .. اكيد مش هزود المشكلة بس عشان اطلع انا الصح بالاخر
حلا : و اش ضمنك انه صادق ؟ ده اكيد
ضحك عليكي عشان تلمي الحكاية
حبيبة بغضب : اوس مش بيكدب .. و عمره ما كدب عليا .. و لو فكر يعملها هكشفه بسهولة .. انا و هو عشنا عمرنا كله مع بعض و بعرف كل حاجة عنه من غير حتى ما يتكلم
دينا : في دي عندك حق اوس لو كدب على كل الدنيا مش هيكدب عليكي انتي
حلا : لا كدة كتير … قولتلك مليون مرة ما تديش ثقتك كلها لراجل .. الرجالة ملهمش امان يا حبيبة
حبيبة : دي نظريتك انتي .. انا مش بفكر زيك .. و كفاية بقى يا حلا .. مش هرد عليكي تاني زي زمان .. انا كنت هدمر حياتي بسببك
فريدة : بس حلا ما قالتش حاجة غلط يا حبيبة .. دي اختك و عايزة مصلحتك
حبيبة : عارفة .. بس مش هقبل حد يتدخل بحياتي .. و قبل ما تعملولي المحكمة دي و اطلع انا الغلطانة كل وحدة تبص لنفسها
غادة : قصدك ايه ؟ احنا بنكلمك عشان كنا متفقين على حاجة و انتي خالفتيها
حبيبة بانفعال : عشان انا غلطت بحقه .. انتو ليه مش فاهمين اني بحبه ؟ البني ادم ده انا بعشقه و كلكم عارفين ايه معنى العشق .. انتي يا فريدة بتحبي تميم بس مش بتفكري بوجهة نظره .. عايزاه يكون متاحلك 24 ساعة و يفهم كل مشاكلك بس انتي مش بتفهميه … الراجل عنده شغل و مسؤليات و فرحه بعد كام يوم و انتي عايزاه يسيب الدنيا كلها و يركز بتحضيراتك انتي .. و هو بيسمع كلامك بكل حاجة و بيجي على نفسه عشان يرضيكي و برضو مش عاجبك .. مش كدة يا فريدة .. انتي كمان لازم تحتويه و تقدري انه بيمر بوقت محتاجلك بيه .. ده بيتحاسب على تصرفات كل الي في البيت و شايل هم الكل .. حرام عليكي الي بتعمليه بيه ده
فريدة : بس انا ما طلبتش منه حاجة غير انه يهتم بيا شوية
حبيبة : مهو ما بيهتمش بحاجة غيرك بالدنيا دي .. و من البداية خطط هو اوس نروح ارض العزايزة عشان يقعد معاكي .. و كل مرة بيعمل اي حاجة عشان يفضل جنبك .. انتي زودتيها عليه كتير
حلا : ده حقها .. لو ما اهتمش بيها ليه تتجوزه من اساسه
حبيبة : اه انتي عايزاها تبقى زيك كدة يعني ؟! … ما انتي كمان ممرمطة فارس معاكي و رغم كل الي بيعمله عشانك انتي عايزة اكتر .. مش اي راجل بيستحمل طريقة تفكيرك دي و مع كدة فارس كان جدع و دافع عنك قدام الكل و وقف لاهله عشان خاطرك .. هو الوحيد الي بيسمعك من غير ما يجرحك يا حلا .. و حتى لو اتعصب عليكي ده مش شك دي غيرة .. انتي عايزاه يبقى خاتم باصباعك و يمشي على مزاجك و ده مش من حقك … فارس حتى لو كان بيهزر و بيتنمر على اي حد بس هيفضل راجل و الغيرة بدمه
حلا : اوك .. بس لازم اخد موقف .. و هو لازم يكون واثق بيا مية بالمية و ما يشكش بيا ابدا
حبيبة : ايواااا اديكي قولتي .. و بناء على كلامك زي ما فارس شك بيكي و جرحك انا كمان شكيت باوس و جرحته .. يعني زي ما فارس غلطان بحقك و لازم يعتذرلك انا غلطانة بحق اوس و لازم اعتذر .. مش كدة ؟
حلا بلخبطة : يخربيتك .. ايه الزنقة دي يا واطية ؟!
غادة بضحك : خسرتي المعركة يا حلا
حبيبة : و انتي يا غادة
غادة بتوتر : مالي ؟ انا زي الفل اقسم بالله
حبيبة بحدة : لا انتي الغلطانة يا غادة .. زياد قالك الست الي كلمته دي كلمته عشان يقنع اوس بالشغل معاها …ملهوش لزوم كل الحوار الي انتي عاملاه ده … ده انتي مسحتي شخصية الراجل تماما .. و هو على طول بيجري وراكي و عايزك تكوني مبسوطة معاه بس انتي هزقتيه و جرحتي كرامته بسبب خوفك الاوفر ده … و زياد مش بيعترض بالعكس هو الي بيهزق نفسه عشان خاطرك … ما تكبريش الحكاية و صالحيه يا غادة … ما تخسريش حبك عشان شوية قلق ممكن تسيطري عليه
التفتت حبيبة الى دينا و قالت : و انتي طول عمرك بتقربينا من بعض .. انتي على طول الي بتفوقي اي وحدة عايزة تدمر حياتها بلحظة غضب .. ايه الي حصلك ؟ ليه بقيتي عايزة تعملي مؤمرات و احزاب عشان ندايقهم ؟ هتبقي مبسوطة لو سبنا بعض ؟!
دينا : لا طبعا .. انا مش بتمنالكم الا كل خير .. بس اتقهرت لما شوفتكم زعلانين
حبيبة : ما تكدبيش .. و قولي انك بتدوري على اي فرصة عشان تشوفي يزن بس عاملة بيها تقيلة و مش عايزاه
دينا : ايه الكلام ده يا حبيبة ؟!
حبيبة : ما تحاوليش تخبي عشان باين عليكي .. من ساعة ما عرفتيه و انتي حالك اتقلب … و لو مش فاهمة احساسك ده ايه انا اقولك .. ده اسمه حب … و انتي حبيتي يزن حتى لو مش عايزة تعترفي .. و اوعي تفتكري اني بدبسك بالعافية .. انا بقول كدة من الي شوفته .. كل ما بتيجي عينك بعينه نظرتك بتختلف و بالامارة انك بتغيري عليه من لارا
غادة بصفير : الله اكبر .. دينا حبت يا جماعة
فريدة : الف مبروك يا حبيبتي و الله لايقين على بعض اوي
دينا بذهول : انتو بتقولو ايه ؟ .. حبيبة انتي اتجننتي ؟
حبيبة : لا .. انا صاحبتك من و احنا عيال يا دينا و فاهماكي كويس .. طول عمرك بتكابري و مش بتحكي الي بقلبك … و زي ما بتخبي اسرارنا برضو بتخبي اسرارك و مشاعرك جواكي .. و على فكرة انا متأكدة ان يزن حاسس تجاهك نفس الاحساس .. و بيتلكك باي حاجة عشان يشوفك .. فما تصعبيهاش على نفسك و عيشي حياتك مع البني ادم الي قلبك اختاره
حلا : دينا .. طالما بتحبيه اعترفي .. ما تحرميش نفسك من الشعور ده عشان حاجات حصلت بالماضي و عقدتك .. مفيش مخلوق خارق في الدنيا دي هيجيلك و يخرجك من كل الي انتي فيه .. بس في راجل شهم و قوي هيحبك و يعيشك ملكة و يعوضك عن كل حاجة عشتيها
جلست دينا بارتخاء على السرير وهي تنظر امامها بسرحان
دينا بتفكير : طب ايه الي هيأكدلي اني بحبه ؟
فريدة بصدمة : انتي هبلة يا بت ؟! ايه السؤال الغبي ده ؟ دي مشاعرك حاولي تفهميها
حبيبة بابتسامة : اكبر دليل انك بتحبيه هو قعدتك دي … طالما سرحتي مع نفسك كدة يبقى في مشاعر قوية تجاهه
دينا بسرحان : يا انهار اسود .. ده مناخيره كبيرة
غادة : انتي مالك و مال مناخيره يا بت ؟؟ ما تحشريهاش بحياتكم و اتكلي على الله
دينا : انا متلخبطة اوي .. سيبوني افكر
حبيبة و هي تنظر لهاتفها : انا هنزل اشوف اوس قبل ما الوقت يتاخر اكتر
غادة : يختي النحنوحة .. روحي لحبيبك روحي
حلا : يا مهزقة
حبيبة : انتو بجد تشلو بقالي ساعة بفهمكم .. حرام عليكم بهدلتو الشباب .. دول بقالهم اسبوعين متمرمطين من عقوبة لعقوبة … و دلوقتي نايمين برا البيت بسبب جنانكم
حلا : ما هما الي غلطو
حبيبة : اتلمي يا حلا عشان عارفة انها فكرتك يا سماوية … و على فكرة جدو زعلان بجد المرادي و انتي قاعداله زي ابليس بتوزيه على الشباب.. ده مش طايق يبص بوش حد فيهم من الي عملوه .. و هما تعبو اوي بالشغل النهاردة
حلا ببرود : ما يتعبو عشان يتربو
حبيبة بغضب : حرام عليكي ازاي قدرتي تقسي على فارس كدة ؟! و فوق كل ده ضربتيه في الغيط يا لئيمة
غادة : فارس يستاهل … ما تيجو نرخم عليهم و هما برا
حلا بحماس : ندلق عليهم مية
حبيبة : يخربيتك منك ليها .. ده انتو معندكوش قلب … ازاي في وحدة يهون عليها تأذي حبيبها ؟؟! .. طب و الله العظيم لانزل بكرا الصبح اترجى جدو يسامحهم عشان تتربي انتي و هيا
ذهبت حبيبة بسرعة و نظرت حلا الى دينا و فريدة
حلا ؛ مالكم سرحانين كدة ليه ؟
دينا : معقولة اكون حبيته ؟!
فريدة : تفتكرو انا مزوداها على تميم ؟
غادة : امم بصراحة اه … و انا حاسة اني كبرت الحكاية مع زياد .. خلاص يا بنات انا لو جيه و اعتذرلي هسامحه
حلا : يا ربييي رجعنا لسهوكة البنات دي
***********************
وقفت في الحديقة الخلفية تنظر للسماء و تنتظر حبيبها
بعد دقائق
احاطت يداه خصرها من الخلف و قبلها من رقبتها
استدارت له بسرعة و ابتسمت
رفع بوكيه ورد عن الكرسي و قدمه لها
حبيبة بذهول : ايه ده عشاني ؟!
اوس بحب : اممم بوكيه ورد لوردة حياتي كلها
حبيبة بخجل : ميرسي .. بس انا الي غلطت بحقك
اوس بهيام : حبيبة قلبي ما بتغلطش .. و لما تزعل انا الي لازم اراضيها
حبيبة بضحك : بس انت الي زعلت
اوس : مش مهم .. المهم حبيبتي تكون راضية
حبيبة بخجل : بحبك
اوس بتوهان : و انا مش بحب حاجة بالدنيا دي غيرك
اقترب من شفتيها و طبع قبلة هادئة … و سحبها لحضنه بقوة
اوس بسرحان : حبيبة
حبيبة : اممم
اوس بزفير : انا بقول كفاية لحد كدة
خرجت من حضنه و قالت باستغراب : مش فاهمة ؟
اوس : انا مش قادر استحمل اكتر من كدة يا حبيبة
حبيبة بخوف : تستحمل ايه ؟!
اوس بجدية : انا عايز اقرب موعد الفرح .. مش مستحمل نفضل بعاد عن بعض كدة .. ده انا مش بعرف اشوفك غير بالسرقة
حبيبة زفرت بارتياح و قالت : هوووف .. بس فرحنا بعد اقل من شهر و نص يا اوس
اوس : عادي نعمله مع فرح تميم و فريدة
حبيبة باندفاع : لأ
اوس باستغراب : ليه ؟
حبيبة : عشان ده يوم فريدة .. و انا كمان مش هقبل حد يشاركني باليوم بتاعي … مش بحب فكرة ان يكون في كذا عروسة بنفس اليوم .. فريدة صاحبتي و عايزة افرح معاها و هي عايزة تفرح معايا بس كل وحدة بيوم غير عن التانية
اوس : طيب .. نخليه بعد فرحهم بيوم
حبيبة بذهول : اوس انت بتتكلم بجد ؟! هنكون تعبانين من فرحهم و مش هنقدر نعمل فرح تاني
اوس بخنقة : طيب بعد فرحهم باسبوع
حبيبة بضحك : انت مستعجل كدة ليه ؟!
اوس : عشان عايز اخدك من هنا و نعيش براحتنا .. حتى لو كنا مبسوطين هنا انا مش عايز يكون حواليا ناس و ما اخدش راحتي معاكي … و انا شايف ان بقى يحصل تدخلات زيادة بعلاقتنا و انتي عارفة طبعي كويس
حبيبة بادراك : اه اوك .. بس بابا ما اعتقدش يوافق
اوس : ما تشيليش هم انا هقنعه .. المهم انتي ايه رأيك ؟
قربت منه بدلال و وضعت يداها على صدره
حبيبة بحب : موافقة طبعا مش عايزة سؤال
اوس بابتسامة : مش انتي قولتي انك عايزة ست شهور على الاقل ؟
حبيبة : لأ .. مش عايزة ابعد عن حبيبي اكتر مني كدة .. عايزة افضل معاك على طول و ما حدش ياخدك مني
اوس بسعادة : اخيراا .. ده انا ببقى اسعد انسان بالدنيا و انتي معايا
**********************
فارس : انا هطلبلها اكل يمكن تصالحني
يزن بضحك : ليه هو انت خاطب جاموسة ؟
زياد بنعاس : و انا ازاي هصالح غادة
غادة من وراه : تعتذر
زياد بفزع : اعااا .. انتي جيتي امته ؟
غادة : دلوقتي
اقتربت منهم غادة و فريدة و حلا و جلسن معهم
فريدة : فين تميم ؟!
زياد : نايم بالخيمة بتاعته
فريدة : انهي وحدة ؟
فارس : هيا دي الي هناك بالزاوية .. الراجل حزين و عايز يقعد لوحده .. بقاله من الصبح عمال يكلم نفسه اراضيها ازاي اراضيها ازاي
فريدة بابتسامة : هروح اشوفه
قامت و اتجهت له
يزن : و انتو ايه الي جابكم ؟ مش على اساس زعلانين ؟
حلا : ايوة .. بس مش هنفوت سهرة زي دي
فارس بغمزة : وحشتك ؟
حلا ببرود : هات حتة الجاتوه دي يا زياد
فارس بخبث : هجيبلك بيتزا يا حلا
حلا ببرود : شكرا مش عايزة
فارس : ببروني
حلا بتوتر : قولتلك مش عايزة
فارس : و طبق بطاطس محمرة مع كتشاب
حلا بنهم : طب مستني ايه ما تروح تجيب
فارس : بس الاول سامحيني
حلا : ما تمسكنيش من ايدي الي بتوجعني يا فارس
فارس : الاكل بالطريق لو سامحتيني هيكون من نصيبك
حلا بجوع : خلاص مسامحاك بس كلم الدلفيري قوله يجي بسرعة
فارس بخبث : ايوة كدة .. زمانه على وصول يا مزتي
حلا بحماس : هقوم استناه على الباب
فارس بغمزة : جاي معاكي
و قامو سويا
يزن بذهول : ده بجد ؟!
زياد بضحك : ايوة .. دي مجنونة
يزن : طب هقوم انام .. تصبحو على خير
ذهب يزن و بقيت غادة مع زياد
زياد : انا اسف يا غادة .. و الله معملتش حاجة
غادة بعبوس : و انا كمان اسفة .. بس اتجننت لما شوفت ست بتكلمك
زياد بابتسامة : ده شغل يا حبيبتي و الله ما ليا دعوة بيها
غادة : برضو ما تكلمش ستات حتى لو شغل
زياد : حاضر .. انا اسف و اوعدك هعمل حملة ضد النساء لغاية ما حلا تدبحني و اموت شهيد
غادة بضحك : بعد الشر عليك .. و انا مين ليا من بعدك
زياد بتوهان : انتي بتقولي كلام حلو ؟
غادة : ليه هو انا كلامي كان وحش ؟!
زياد : هو ايه الي وحش ؟! ده انتي مصنع الحلاوة يا بت .. حياتي مش بتحلى غير و انتي فيها
ابتسمت بخجل و قالت : انت مش هتنام ؟
زياد : لا .. عايز افضل ابصلك كدة
غادة : طب و الشغل بكرا ؟
زياد بعبوس : منتي هتروحي تكلمي جدي و تقوليله يسامحنا
غادة بضحك : ما تحلمش
و قامت بسرعة و ركضت للداخل
زياد بصوت عالي : طب تصبحي على خير يا حبيتي
اخرج يزن رأسه من الخيمة و قال : لحقتو تتصالحو بالسرعة دي ؟!
زياد : ايوة احنا بعصر السرعة يا ابني
يزن : طب ليه النت هنا بطيء طالما عصر السرعة ؟
زياد : انت تحمد ربنا ان جدي ما اخدش الموبايل منك .. ادخل عشتك و نام لاحسن الجيران يبصو عليك
يزن : اتلم و كفاية رخامة
تميم بعبوس : جاية ليه يا فريدة ؟
فريدة : عايزة اشوفك
تميم : بعد ما غدرتي بيا و طعنتيني بضهري ؟
فريدة : ليه يا حبيبي هو انا بلغت عليك القسم .. ده جدو
تميم : جدوووو ؟ ده هتلر و انتي صادقة
فريدة : تميم انت ليه بقيت تتجاهل وجودي ؟ هو انت بطلت تحبني زي زمان ؟
تميم : ايوة بطلت
فريدة بصدمة : يعني ايه ؟!
تميم بحب : يعني انا دلوقتي بحبك اكتر من زمان بمليون مرة … انتي حبيبتي و دنيتي كلها .. بس و الله ما صدقت الجو يهدا عشان اتنيل اتجوزك و اتلم
فريدة بضحك : لسا بتعاملني كويس بعد كل الي عملته بيك ؟
تميم : اعمل ايه القط بيحب خناقه .. و انا بحبك اكتر من نفسي
فريدة بابتسامة : يعني خلاص اتصالحنا ؟
تميم : انا الي لازم اسألك السؤال ده
فريدة : اممم .. يعني اتصالحنا
سحبها تميم لحضنه و قال : ايوة .. يلا ادفعي تمن الصلح ده
فريدة : قصدك ايه
تميم : هاتي بوسة
فريدة بخجل : عيب يا تميم .. لما نتجوز الاول
تميم : محنا متجوزين مع وقف التنفيذ .. هاتي واحدة و النبي انا عندي جفاف عاطفي
فريدة بخجل : عييب
اقترب من شفتيها يريد تقبيلها قاطعهم صوت زياد من الخارج
زياد : فريدة الوقت اتاخر اطلعي نامي
فريدة بفزع : انا هروح يا تميم .. تصبح على خير
و خرجت بسرعة
تميم بجنون : يا ربيييييي هو انا مش هبوس بسنتي السودة دي ؟!
************************
بعد ساعة … ذهب الجميع للنوم عدا دينا التي لم تعرف طعم النوم بعد مواجهتها مع حبيبة
امسكت كتاب و خرجت للبلكونة الامامية … اطلقت تنهيدة طويلة تعبر عن حيرتها … و لكن لفت انتباهها يزن الذي يجلس سارح الذهن بالقرب من خيمته
ابتلعت ريقها بتوتر … و همت بالذهاب .. و لكنها توقفت عندما سمعت صوت حجر صغير سقط على ارضية البلكونة
التفتت الى يزن فرأته ينظر لها و يبتسم .. اشارت له بان يذهب للحديقة الخلفية و هو استجاب لها بسرعة
بعد دقائق
يزن باستغراب : ايه الي مصحيكي لغاية دلوقتي ؟!
دينا بتوتر : مش عارفة انام
يزن : و مال وشك اصفر كدة ليه ؟ انتي خايفة من حاجة ؟
دينا : لا .. بس عايزة اكلمك بموضوع
يزن : اتفضلي
كانت ستتحدث و لكن قاطعها صوت ……..يتبع





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى