Uncategorized
رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم شيماء فكري
25
على السطوح كانت همسة
منتظرة سيف
وجدته صاعد
همسة: سيف كنت فين
سيف بدوخة : امم كنت فين
همسة: مالك في ايه
سيف بتوهان: مش عارف
همسة: شكلك مش مظبوط
سيف: لا انا زي الفل خالص
همسة: سيف في مصيبة
سيف بصوت واطي: على اساس بتجيبي حاجة غيرها
همسة: نعم
سيف: في ايه
همسة: جدك
سيف: مااات
همسة نظرت له بغضب
سيف: احم انهي واحد
همسه: جدك زهران
سيف: ماله
همسة: عايز يكتب الكتاب
سيف باستغراب: هو هيتجوز
همسة: هيتجوز ايه يا اهبل يكتب كتابنا احنا بعد امتحاناتك
سيف : اه ماشي
سيف بتركيز: نعم يا اختي
همسة:والله يا اخويا
سيف: هو جدك اتهبل ولا ايه
همسة: هتعمل ايه دلوقتي
سيف: يا اما انا مش بتاع جواز لا ويوم ما اتجوز اتجوزك انتي
همسة: نعم نعم يا عمر ليه يا اخويا مالي ناقصة ايد ولا رجل ولا ماشية أعض في الناس الي في الشارع دا انا ألف مين يتمناني
سيف: ايوة وانا محجزتش في الألف دول والله
همسة: هو انت محسسني اني موافقة مثلا ما انا زيك برضو( يلا يا كدابة
)
سيف: والعمل
همسة: والمشكلة ان ابوك وأبويا وافقوا عشان صحة جدك
سيف بصوت واطي: وصحتي انا االي هتضيع على ايدك يا شيخة
سيف: وهم وافقوا واحنا في الزبالة
همسة: انا اعمل ايه يعني هم هيفتحونا في الموضوع بكرة
سيف باستغراب : اومال انتي عرفتي ازاي
همسة: احم مت انا كنت بنضف قدام الباب سمعت من غير قصد
سيف بسخرية: من غير قصد برضوا دا انتي هتلاقي الباب جاله تسلخات من ودانك
همسة: انا غلطانة اني قولتلك حاجة انا نازلة
وسابته ونزلت
سيف: اتجوز ا اه ياربي دا ابتلاء انا عارف
****************************
في الكافي
زينة : خليت الجارسون يحط الجرعة في الكوباية
حمزة: ماشي كده فاضل واحدة كمان
زينة: أه
حمزة : طب سلام دلوقتي
وقفل
حمزة: ايه يا عم اتأخرت ليه
ادم: معلش
وجلس
حمزة: ها بقة جايبني ليه
ادم : بتلف حوالين رنا ليه
حمزة باستعباط: انا
ادم: حمزة متصعش عليا مالك ومال رنا
حمزة سكت قليلا
حمزة: وانت مالك
ادم: مالي ازاي دي بنت عمي
حمزة: أمم يعني مش ابوها أو اخوها
ادم: بس بنت عمي وتهمني وأخاف عليها
حمزة بارد: متخفش عليها معايا في عيوني
ادم: حمزة انا وانت عارفين اننا بنصاحب ونصيع بس بعيد عن حد يخصنا
حمزة بتمعن: ياريت انت تكون عارف دا برضو
ادم: آخر الكلام مالكش دعوة برنا
حمزة:اقدر افهم ليه
ادم: هو كده حاجة تخص ادم الشربيني خط احمر وقام ذهب
حمزة بضحك: لا الواد دا مش أندر ايدج خالص ههههه
*************************
في شقة حمزة
حمزة: جايدا
وجدها واقفة على السلم بتمسح المروحة ولسة بتلف هوب
وقعت على الارض


( كنتو فاكرين هيلحقها لا انا زهقت من الاسطوانة دي قولت أغير
)
جايدا: اااه رجلي يا حمزة
طلع يجري عليها
حمزة: في ايه
جايدا: اعععع رجلي يا حمزة اتكسرت اععع
حمزة بسد اذنه: اهدى بس ما انتي اللي نازلة زي الهبلة من على السلم
جايدا ببكاء: كنت فكراك هتلحقني قبل ما أقع زي الروايات اعععع
حمزة نام جنبها على الارض من كتر الضحك
حمزة بضحك: دا خيال علمي يا اما يعني انا على الباب هاحقك وانتي في الصالة ازاي ههه
جايدا ببكاء: اعععع ماليش دعوة انا عايزة اتشال زي الروايات يا حمزة اعععع
حمزة بضحك: خليك في رجلك الأول
جايدا بتذكر: اعععع رجلي يا حمزة
حمزة: تعالي اشيلك ادخلك على السرير
جايدا: شيلني يلا اععع
حمزة انحنى رفعها
ودخل بيها الغرفة
جايدا: لا خليك شيلني
حمزة رماها على السرير
جايدا: اااه
حمزة: نعم يا ما قال أفضل شايلك وضهر امي انا ذنبه ايه
جايدا: اععع انا عايزة زي الرواية اععع
حمزة : الله يخربيت الروايات اللي هتوديكوا في داهية يا اما دا حلم البطل الي كله عضلات وشغال ظابط ويعمل كده بدراعه عشرة يموته وهو بيحارب الفساد فساد ايه يا اختي دا نص ظباط البلد مرتشين والنص التاني بيشاور نفسه
جايدا: اععع لا انا عايزة واحد زي زين الجارحي
حمزة : ماله دا
جايدا بهيام: رجل أعمال
حمزة بضحك: دجال يعني هههه
جايدا بغضب: دجال يا حيوان زين الجارحي دجال
جايدا بهيام: زين دا كتلة كبرياء على رومانسية على ثقة ولا عياله هيييح
حمزة: أمم وايه تاني
جايدا بقرف: انا بتكلم معاك ليه اصلا انت مش هيحوق فيك حاجة قال جوا وبرا فرشتلك وانت حالك مايل وايه يعدلك
حمزة بغمزة: اقولك ايه يعدلني
جايدا بزعيق: طب قوم بقة هات كريم احطه على رجلي وبعديها تكمل مسح المراوح وبعديها المواعين تتغسل والمطبخ يلمع وبعديها الهدوم اللي على الحبل تتلم وتحط غيرها في الغسالة وحضر نفسك عشان نغسل السجاد العيد داخل بقة كل سنة وانت طيب
حمزة جالس فاتح فمه

جايدا: ايه مالك يا اخويا
حمزة بصدمة: هو انا شقتي بيتعما فيها الحاجات دي كلها دا انا اخر حاجة بعملها في الشقة اغسل طبقين واحط هدومي في الغسالة ومش بشلها منها اصلا بتنضف جواها
جايدا: عشان معفن وانا اقول الشقة شبه مدافن الصدقة ليه عشان ميت عايش فيها
قوم يلا هات الكريم واعمل اللي قولتلك عليه
حمزة: انا اجبلك الكريم واحطهولك كمان لكن الباقي انسي
جايدا بزعيق: حمزة
حمزة: والله ما يحصل
بعد قليل
حمزة بيغسل السجاد
حمزة بغناء: اللي عنده جراح تشبهني يتفضل جانبي
وكانت جايدا جالسة على الكنبة بتاكل
حمزة وهمومه كلها ميا
حمزة: بقت عروسة يا ستي
جايدا: أمم مش بطالة
حمزة: نعم يا اختي
جايدا: حمزة
حمزة: أعيد عليها يا ستنا
جايدا: لا خلاص روح وديها البلكونة وأرجع امسح الميا واعمل السحور يلا
حمزة بنرفزة: ما تعمليها انتي
جايدا: انا رجلي تعباني ويلا بدل ما اخليك تعمل الكحك دلوقتي
حمزة: ربنا على الظالم.
***********************
في فيلا الشربيني
فيروز: يلا يا اخويا انت وهي اعملوا بلقمتكوا
مازن: حلوة دي كده يا فيروز
فيروز: ايه دا يا ابن شيرين دي قرص هنطلعها على روح امك
مازن نظر لها بغضب
فيروز بخوف: حلوة يا باشا وهتتحط في اول صاج كمان
مازن بغضب: انتي مافيش حاجة عجباكي
فيروز: على اساس دا كحك دا يا شيخ هتتحسب على كلامك
ادم: دي حلوة طيب
فيروز مسكنها ورفعتها لفوق : اهو انا دلوقتي بدأت اصدق انكوا اخوات ايه دا يا ابا دي بيتزا يا حبيبي دي كلها كحكة
ادم: وانا اعمل ايه يعني هي اللي بتكبر
فيروز خلعت الشبشب: امنع عنها الأكل يا حبيبي
ورمته بالشبشب
فيروز: عيال هم
ادم: والله دا حرام
فيروز نظرت لروما واسر اللي قاعدين بيضحكوا وبيلعبوا بالعجين
فيروز بزعيق: يا شيخ خلي عندك شوية من الأحمر شوية انت وهي فاكرين نفسكوا في جنينة الأسماك
روما: نعم عايزة ايه
فيروز: أنعم الله عليكي قاعدة انتي والحلو التاني بقالك ساعة عملتوا ايه
اسر: شوفي دي كده
اخدت فيروز الكحكة منه
فيروز: مستنية ايه من اتنين قاعدين يحبوا في بعض بقالهم ساعة غير قلب كويس انك منزلتش بعيل
ادم:عيب يا فيروز معانا أطفال صدي ودنك يارنا
رنا: يلا يا حبيبي من هنا انت بلغت اصلا يا شاطر
ادم بوقاحة: لا كفاية انتي سبقتيني
اسر: ادم
ادم: خلاص يا باشا هس اللي بتسأل
فهد دخل
فيروز: اهلا بالبيه الصايع مابدري يا حبيبي روح بات في الحته اللي كنت بتصيع فيها ومع االي كانت معاك
فهد برفع حاحب: الكلام دا ليا
فيروز: لا لأمي الله يرحمها
فهد: طب اظبطي بدل ما اظبطك
فيروز بااصطناع البكاء: شايفين بعملني ازاي كل يوم خمرة ونسوان ويرجع يضربني كل دا عشان يتيمة وماليش حد اععع
ادم ذهب ليحضنه: عيطي يا اختي هي الرجالة كلها كده
فيروز : اععع وانا مستحيلة وراضية والله
ادم: عيطي يا اختي عيطي
فهد شد فيروز من ادم
فهد: انا عارفك انت اي لحمة جاي فيها
ادم: انا لا طبعا دا انا بوسيها
فهد: وانتي بطلي استعباط
فيروز: طب يلا ايدك معانا
فهد: في ايه
فيروز: في الكحك العيد بقة وكل سنة وانت طيب
مازن: انا بقة باي.
فيروز: انت يا آه يا خيوان بتهرب
فيروز: اقعد يلا
فهد: لا انت بتحلمي
بعد قليل
فيروز وهي بتنقش الكحك: ياليلة العيد انستينا
فهد: حلوة دي
فيروز: ههههه دا انا شيفاك من الناحية التانية
فهد بعصبية : بت انتي انا جبت أخري
فيروز: أتعلم حاجة تنفعك يا اخويا
فون رنا رن
رنا: طب هروح ارد على فون
ذهبت لغرفتها
رنا: ألو يا حمزة
حمزة: ألو يارنا عاملة ايه
رنا: تمام عملت ايه مع ادم
حمزة : هههه نرفزته
رنا: احسن
حمزة:انتو مش أندر ايدج خالص
رنا: شور حبيبي ااااه
ادم: على ايه يا روح امك
رنا بخضة: اااه ادم شعري في ايه
ادم: كتم أوه تعالي
رنا: ا اه ابعد عني يا حيوان
ادم: بتقوليله يا حبيبي حبك بورص
رنا: ابعد عني هصرخ والمصحف
ادم: صرخي خلي اخوكي يجي يشوف الي بتقوليله حبيبي
رنا: وانت مالك اصلا
ادم صفعها على وشها
وقعت على الارض
ادم بشر: لا مالي يا حبيبتي عشان انا حايش نفسي عنك بالعافية ومش عايز اتنرفز عليكي
رنا ببكاء: اطلع برا ابعد عني
ادم مسكها من شعرها: طالع بس عارف لو شوفتك بتكمليها تاني متلوميش غير نفسك
وزقها وخرج
ذهبت لغرفته
وأخرج الهاتف
ادم: ألو يا سميح
سميح: ايه يا شبح
ادم : قبلني بكرة
سميح: ليه
ادم: قابلني بكرة بس في الكافيه
سميح: ماشي يا ريس
وأغلق الخط
ادم: هتشوفي يا رنا وشي التاني
************************
الله وأكبر الله واكبر لاشريك للك
الله وأكبر كبيرا والحمد لله كثيرا
الا اله الا الله الله واكبر الله واكبر
لا اله الا الله
تكبيرات العيد اللي احنا محرومين منها

بعد انتهاء صلاة العيد
سيف: كل سنة وانتو طيبين يا شباب
مراد: وانت طيب يا اخويا
سيف: اه وبعدين فين العيدية
مراد: عيدية ايه يا شحط انت
ادم: طب هات ليا انا
مراد:خد من اخوك
ادم: يا عم اخويا مش طايق نفسه مراته لبسته جلبية غصب عنه
مراد بضحك: هههه هو الصراحة شكلها جامد فيها
فهد بغضب: اسكت عشان انا مش طايق نفسي
سيف : واضح ان المدام مسيطرة
ادم بضحك: اوي
فهد: والله اللي هيفتح بقه هسويه بالاسفلت عشان انا على أخري
اسر: طب يلا على البيت
مازن: كله مجتمع هناك
جاسر: طب تعالى نشوف البنات فين
ادم بضحك: ما ترن على فيروز يا فهد تشوفها فين
فهد نظر أه بغضب
فيروز: حد جاب سيرتي
سيف بضحك: ايه اللي انتي عماله في الراجل دا
فيروز: ماله يا اخويا مهو قمر اهو وزي البدر
مش كده يا فهودي
فهد بغصب: هوريكي فهودك هيعمل ايه لما نروح
فيروز: واروح ليه بقة ابات برا دا حتى النهاردة العيد وموسكو هيهيهيههي
سيف: اموت في الانحراف
فهد شد فيروز من وسطهم
ودخل بيها مدخل بيت
فهد بغضب: قسما بالله يا فيروز لو سمعت صوتك او شوفتك بتضحكي مع جنس راجل مع هخرسك فاهمة
هزات رأسها بتعمل
وهو أزل يديه من على فمها
فيروز ببراءة: حاضر يا سي فهد
فهد برفع حاجب: ايه يا اختي
فيروز: عايز من حاجة تاني يا سي فهد
فهد بصدمة: ايه الطاعة دي يا بت
فيروز : طاعة الزوج عبادة يا سي فهد
فهد: يا مؤمنة
فيروز: اتفضل يا سي فهد عشان نروح
فهد : يلا يا اختي
*************************
في فيلا الشربيني
الجد : كل سنة وانتو طيبين يا ولاد
الجميع: وحضرتك طيب
روما فتحت كيس: يلا كل واحد يشخلل
ايمن: نشخلل
روما : اه يا حلوين انا ما اشفره
وبدأت بالجد ثم ايمن ومعتز وسامح وزهران
ووصلت عند فهد
روما: شخلل
فهد: ده كده تسول والله بالكيس دا
روما: عجبني
فهد طلع 100 ج
روما: 100 جنيه يا معفن
فهد: ايه مش عجباكي ولا وكتير
روما: لا احسن منك
روما: مراد شخلل
مراد: مين انا حرام عليكي دا انا لسه متجوزش جديد وبجهز الشقة بتاعتي دا انا وهي قاعدين عند الوليه االي اسمها امي دي وذلنا ذلة الكلب
روما: اه فأنا كده هتأثر يعني اخلص بدل ما اقول على البت الاجنبية يا قدوة
مراد: ها روما حبيبتي خدي اهو
روما: ايه البخل دا منظر على الفاضي
روما : شخلل يا مازن
مازن: هشخلل عيوني بس انزلي اقولك حاجة.
وانحنت
ومازن قال ليها حاجة
روما بغمزة: عيوني يا شقة شخلل بقة
مازن: خدي يا ستي
روما: شخلل يا اسورة
اسر بغمزة: اشخلل وارقص كمان لو حببتي
واسر : كل سنة وانتي طيبة
وأعطاها الفلوس ومسك يديها
روما: احم وانت طيب
روما بغمزة: اهو انت بقة مش هقولك شخلل لا هقولك الشقة فاضية وماما راضية
انفجر الجميع في الضحك
جاسر : ههههه لا انا بشخلل برضو
روما رمت الكيس فجاءة وقريت منه: اشخلل ايه يا اجل انت تقعد واحنا اللي نشخللك
جاسر اتخض وبعد عنها
جاسر: ايه يا بنتي خمسة سم نفس
روما بهيام: موز
اسر وقف وبعدها عنه
اسر بغضب: خدي كيسك يلا واسرحي
روما: هادم الذات ومفرق الجماعات
واخدت الكيس
جاسر ضحك عليها.
روما: والنبي عسل
اسر دفشها: يلا
روما ذهبت لسيف: شخلل
سيف نظر بجانبه: انا
روما: اه هو فاضل غيرك
سيف نظر لها ثم انفجر في الضحك: انا ههههه
روما: ماله دا اتهبل
همسة: لا بس هي سيرة الفلوس بتعمل معه كده
سيف بضحك: هههه انا وفلوس يا اما انا هعمل زيك وأمسك كيس كده بس هلف بيه في السيدة والحسين اشحط انا اخر 10 جنيه جايب بيها كارت شحن عشان مش عارف اجدد الباقة ودي تقولي شخلل هههه انا لو شخللت هنزل بلح
روما: يعني ايه مافيش فلوس
سيف: تعالي فتشيني لو لقيتي جنيه بالنص
روما: اخلع
سيف: نعم الحقيني يا اما
روما: اقعد يالا
سيف: يا جماعة ابعدوها عني يا عم انت شوف اختك
اسلام وهو يتحدث في الفون: براحتها
وكمل حديث
سيف: طب حد يلحقني منكوا يا مراد شرف اخوك هيضيع
مراد: وانت كان عندك اصلا
روما: اخلع ياض الساعة دي
سيف : اه الساعة ساعة ايه يا اما
روما: اخلع الساعة دي أهي تسد وخلاص
سيف: دا على جثتي
روما: هتجيبها ولا تخلع الباقي قصاد الناس الكبرة دي
سيف بتمثيل الدموع: والله هي دي اللي حيلتي اللي فضاللي من ابويا الله يرحمه
سامح: نعم
روما: الله يرحمه بقة مترح ما اهو راح
سامح: ويسامحه يا اختي
سيف: طب ابقوا طلعوا على روحه قرص بقة سلام
وطلع يجري
روما: ماشي يا حيوان هتروح مني فين يعني
فيروز بطاعة: الفطار جاهز يا سي فهد
روما: ودي مالها دي
فهد: والله ما اعرف بس الاحترام حلو برضو
مراد: حياة عيالك يا شيخ عملتلها ايه عشان تبقى كده اصل انا اللي عندي قربت تطردني
فهد نظر لاسيا: لا انت الله يعينك بصراحة
***************************
في فيلا الصاوي
نور: ايه رايك في الاكل يا ساندرا
يوسف: اكيد يعني تحفة
وليد: مش انت اسمك يوسف برضو ولا قلبت لامواخذة
نور: احم كل يا يوسف
وليد: والله يا اختي ما محتاج عزومة هياكولني
يوسف بابتسامة سماجة: حبيبي يا وليد والله
وليد: زوقك منحدر خالص يا ساندرا والله
يوسف: كفاية زوقها عالي انها اختارت نور تبقى صاحبتها
ساندرا: احم كل يا يوسف عشان نلحق نروح عند جايدا
يوسف ببرود: لا جايدا ايه بقة احنا هنفطر ونطلع نتفسح ولا ايه يا نور
وليد: طب ما تكلمني انا ولا ما بتكشفش على رجالة
عبير: اهدى يا وليد
وليد: انا هادي اهو بس في ناس تفور الدم
يوسف: طب ما تيجي معانا تتعرفي على جايدا اختي
وليد مسك السكينة
نور مسكت يديه: اهدى عشان خطري
وليد : اممم منور يا يوسف
يوسف ببرود: بنورك مش هناكل كحك
وليد : معملناش
يوسف : يا راجل دا عيد الكحك يعني
وليد: تقول ايه بقة الميزانية خربت
يوسف: خربت ايه يا راجل دا انا سمعت ان الاسهم بتاعتك طلعت
وليد : كدب
نور: طب ايه يا جماعة تعالوا نشرب الشاي في الجنينة
وليد: ايه يا نور مش هنروح عند جدك
نور: احم باليل
يوسف: الجنينة حلوة النهاردة فعلا
وليد: مقولتليش يا يوسف هتشتغل ايه بقة
يوسف: والله كنت بفكر اعمل معرض ونور تشاركني فيه
وليد: لا نور بتشتغل معايا
فون يوسف رن
يوسف: ألو يا ابو نسب
حمزة: ايه يا عم فينك
يوسف: بعيد يا عم
حمزة: من غيري ايه معاك مزة
يوسف : مزة مين يا عم دا انا قاعد مع عشماوي
حمزة: ليه يا عم
يوسف: جايدا فين.
حمزة: في المطبخ بقالها ساعة وانا جعان
يوسف: طب سلام هبقى اجيلك
وأغلق الخط
حمزة: ايه يا شيف جايدا مش هنخلص
جايدا: تعالي ساعدني يا اخويا
حمزة: بت يا جايدا
جايدا: خير
حمزة: هو انتي بقيتي تردي يعني وتبجحي الله يرحم كنتي بتخافي تبصي في وشي
جايدا: والله اللي يعيش معاك يتعلم الكفت
حمزة: شكرا والله اخلصي بقة
جايدا: ألو يا رنا
حمزة: يا اختي رنا تبقى خربت مش هنخلص النهاردة
جايدا: وانتي طيبة يا قلبي
رنا: بقولك ما تيجي معانا اخنا رايحين نتفسح انا وولاد عمي
جايدا: ها لا مش هينفع
رنا: ليه
جايدا: اصل انا هروح مع اخويا وخطبته
رنا: ماشي براحتك
وفجاءة الخط قفل
جايدا: هي بتقفل في وشي
حمزة: احسن اخلصي
جايدا: زوما هتخرجني فين
حمزة: أطفح الاول
جايدا: هو انت مش عندك اخوات
حمزة: لا ابويا وامي جابوني مستحملوش الفرحة فماتوا
جايدا: اومال مين اللي قام بتربيتك
حمزة:انا متربتش اصلا
جايدا: انا عارفة يعني انت كنت قاعد لوحدك من وانت صغير بيبي مثلا
حمزة: لا كنت قاعد عند خالتي
جايدا: وهي فين
حمزة : ماتت هي كمان بعد امي بسنة
جايدا: بجد
حمزة: يا بنتي انا نحس فالحقيخلصي الأكل قبل ما اموت انا وانتي
جايدا: ولما خالتك ماتت مين كان بيهتم بيك
حمزة: جوز خالتي
جايدا: شكله كان راجل طيب
حمزة: اه على الاخر اتجوز تاني يوم موت خالتي وفضل مقعدني عنده عشان كل املاك ابويا كانت بتاعتي فهو االي كان بيتحكم
جايدا: أمم مصلحة يعني وانت سبته وانت عندك كام سنة
حمزة: 13 سنة وجيت قعدت هنا لوحدي
جايدا: 13 سنة وقعدت في الشقة لوحدك يا حرام
حمزة: القعدة لوحدي احسن من القعدة معه هو مراته
جايدا: عارف يا حمزة بتفكرني بنفسي وانا صغيرة نفس الوحدة برضو بس انت بقة حررت نفسك من وانت صغير لكن انا بقة مرحلة الطفولة دي عايزة انساها عايزة انسى الملجأ عايزة انسى الضرب والشتيمة والزعيق
ورفعت دراعها
جايدا بدموع: شايف الحرق دا مشرفة الملجأ حرقتني بالزيت المغلي وانا عندي 10 سنين عشان كنت جعانة واخدت من أكلها وانا من ساعتها وانا بكره شعور الجوع عشان هو اللي بسببه حرقتلي دراعي يمكن انت فلوس ابوك كانت سندك لكن انت حتى مشوفتش ابويا اصلا
حمزة عينيه دمعت عليها واخدها في حضنه
جايدا ببكاء: الملجأ كان وحش اوي يا حمزة كنت ببقى جعانة باليل بس بشوف دراعي اخاف وأنام كنت بنام في البرد من غير غطا ولو اتكلمت بتحبسني في أوضة ضلمة لوحدي وانا بخاف منها يا حمزة اععععع
حمزة ضمها ليه
حمزة مسح دموعه: اهدي يا جايدا خلاص بقة قلبتيها حزن ليه يلعن ابو اللي يتكلم معاكي في حاجة يا شيخة
جايدا مسحت دموعها: عارف كان بيجي عليا العيد كان نفسي العب وأخرج والبس فستان
حمزة : والله لهخرجك احلى خروجة
***********************
في فيلا الشربيني
رنا: ايه بتسحب التليفون كده ليه
ادم: مزاجي
رنا: ليه هنحشش
ادم: ادخلي ألبسي عشان هننزل
رنا : ننزل فين
ادم قرب عليها: هخدك افسحك يا روحي مش النهاردة العيد
رنا بفرحة: بجد
ادم: اه يلا يا قلبي
رنا : فوريوة
وذهبت
ادم: مقدميش غير كده يا رنا
******************************
همسة: يلا بقة
روما : اومال رنا فين
اسيا: تلاقيه بتلبس
اسيل: هو احنا هنروح فين
هنا: معرفش بس اهو نتفسح
نزلت رنا
اسيا: يلا
رنا: ها لا اصل انا هروح مع جايدا صاحبتي اتفسح بقالي كتير مشفوتهاش وهي لسه جاية من امريكا متعرفش حاجة هنا
اسيا باستغراب: دا انتي كنتي هتموتي وتخرجي معانا
رنا: احم ما هي صعبت عليا ملهاش أصحاب غيري ومش عندها اخوات
اسيا: ماشي
فيروز: ايه رايكوا في فستاني
فهد: زي الزفت
فيروز: شكرا يا سي فهد
فهد: مش عارف ايه الاحترام دا
جاسر: طب يلا لما نشوف هنروح فين بالجيش دا
مراد: انا هاخد معايا وهنا وهمسة واسيل
روما: يا راجل هتلم انت كلهم وتمشي وانا شخ عليا الكلب ومراتك
مراد: انتي تركبي معايا دا انا اتمسك فيها
روما: ومراتك هتركب فين
مراد: مع اخوها
اسيا: سبيه يتكلم براحته يا روما أصله شكله نسي لما عربيتي عدت عليه وعايز يجريها تاني ولا ايه
وطلعت شي حاد ونظرت لكوتشيات العربية
مراد: احم يلا يا حبيبتي هتركبي معايا لوحدنا
وفتح ليها الباب
وركبت اسيا
سيف بتصفير: اخويا المسيطر
رسالة جات لرنا من ادم
( تعالي برا على الطريق قبل ما هم يطلعوا )
رنا: طب سلام بقة يا جماعة
اسر: انتو هترحوا ازاي
رنا : ها ما هي معاها عربية باي
وخرجت ذهبت على الطريق
وجدت ادم منتظرها بالعربية
ركبت
ادم: ايه القمر
رنا: بجد شكلي حلو
ادم: حلو بس
رنا: عربية مين دي
ادم: سميح واخدها منه
ادم: ها قوليلي بقة عايزة تروحي فين
رنا: إي حتى طالما معاك
***************************
في حديقة عامة
تجري الأطفال ببلونات العيد والملابس الجديد
فهد: قولتلكوا بلاش تمشي ورا دي شوفتوا الفسحة
فيروز كانت فيروز بتاكل كحك: مالها يا اخويا الحتة دي حاجة ترد الروح
فهد مسك شبكتها ورماها بيها: يا بت بطلي طفح هتشليني
فيروز: يا عم وانا باكل من مال ابوك
فهد قام وقف : والله ابدا بالجزمة
فيروز استخبت في اسيا
مراد مسك فهد: اتهد واقعد احنا في الشارع
فهد: بتعصبني جايبنا في حتة انا معديش منها اصلا
فيروز قامت وقفت بزعيق: ما تبطل الانعارة الكدابة دي بقة يا عم في ايه
فهد: يا بت انتي مافكيش قلم
فيروز: هو انت عايز نكد وخلاص يا عم احنا في عيد
فهد لسه هيتكلم
وجد كرة ضربت فى ضهره
فهد بغضب: انت عبيط يالا
الطفل: ايه يا عم معلش
فهد: انت هتبجح فيا
فيروز للطفل:خلاص يا حبيبي أصله مش عارف حاجة اسمها عيد يا حرام اسم ايه
الطفل: زياد
فيروز دمعت على اسم اخوها: تعرف اني بحب الاسم دا اوي
وطلعت فلوس
فيروز: خد يا زياد دي عديتك يا حبيبي
الطفل: لا يا طنط ماما قالتلي ما اخدش حاجة من حد
فيروز: طب هي فين ماما عشان اقولها
الطفل : عند ربنا
فيروز صعب عليها الطفل: طب ما تعتبرني انا زي ماما وتاخد مني العيدية تعرف انا كمان ماما عند ربنا
الطفل: لا بس انتي شحطة كبيرة
فيروز بضحك: ماشي يا عم شكرا خد بقة العيدية دي
الطفل: ماشي بس تعالي العبي معايا
فيروز: بس كده من غير ما تقول
مسكت الكرة
فيروز: ايه رايك لو نخلي عمو دا يلعب معانا
الطفل: ازاي
فيروز : كده
وركلت الكرة تجاه فهد
فهد بغضب: يا بنت
وطلعت يجري وراها هي وزياد
مراد بضحك: فيروز دي والله هبلة
اسيا: عجباك اوي يا اخويا
مراد: اسيا متتهبليش وترمي دبش عشان فهد لو سمع الكلام دا مش هياخدها بهزر فاعقلي كلامك
على الناحية التانية
هنا: يا بنتي جايباني هنا ليه
روما: تعالي بس
روما: كده اهو يا عم جبتهالك
مازن: طب اخلعي انتي
روما: باقي الحساب يا عسل
مازن طلع 100 جنيه
مازن: ابوكي وامك القرش
روما: كده احبك وفي الخدمة يا بيبي باي
هنا: انتي راحة فين روما
مازن: في ايه يا بنتي
هنا: سيف ومراد لوشافوني مش هعيد
مازن: لا سيف مع همسة ومراد قاعد مع فهد
هنا: طب عايز ايه
مازن اخرج ظرف مترز وملون
مازن: كل سنة وانتي طيبة عديتك
هنا بفرحة: بجد
مازن: اه اتفضلي
هنا: شكرا اوي
مازن: شكرا اللي ربنا قدرك عليه
هنا: اعمل ايه يعني
مازن بنرفزة: ولا حاجة يا هنا
عند سيف وهمسة
همسة: يا ابني ما تركز معايا شوية
سيف: نعم
همسة: باليل هنقعد مع جدك نشوف هنعمل ايه في الحكاية دي
سيف: ماشي بقة موجعيش دماغي
ثم نظر لبنت اللي امامه بابتسامة
همسة بغيظ: يا شيخ احترم اني قاعدة معاك
سيف: بت متوجعيش دماغي
**************************
في الملاهي
جايدا: لا يا حمزة انا عايزة اركب اللعبة
حمزة: يا بنتي مش هتقدري عليها
جايدا: بطل تقولي بنتي
حمزة: هههه والله انا بحس فعلا انك بنتي يا أند ايدج
جايدا: على اساس حضرتك كبير اوي
حمزة: بس مش أندر ايدج
حمزة بتصفير الفتاة: اموت انا
جايدا بضيق: يا اخي ركز معايا
حمزة: واسيب رزقي
جايدا: حمزة والله هروح أجبها من شعرها
حمزة: لا رد
جايدا ذهبت تجاه الفتاه
ومسكتها من شعرها
ونيمتها على الارض
والناس اتلمت
الفتاه: ي مجنونة الحقوني
حمزة بضحك بضحك جايدا من عليها
واخدها
حمزة بضحك: ايه اللي بتعمليه دا البت هتموت في ايدك
جايدا : ابعد عني انا رايحة أركب اللعبة ها
حمزة بضحك: استني يا بت
***************************
في عربية ادم
ادم: خدي يا ستي ايس كريم
رنا: مع اني مش عارفة ايه سر الرضا دا كلوا
ادم: هو مافيش حاجة عجباكي خالص
رنا في سرها: شكل الخطة جابت نتيجة
ادم: أمم بقة تروحي فين تاني
رنا بدروخة: ايه بتقول ايه
ادم: مالك يا رنا
رنا بدوخة:حاسة بدوخة
رنا بضحك: هههه انا شايفاك اتنين
ادم: هههه يا راجل
رنا: ايه دا انت قلبت قرد ههههه
ادم بضحك: لا دا انتي ضايعة
ونزل اخدها من العرببة
رنا: احنا رايحين فين
ادم: اش استني بس
رنا: الدنيا بتلف هههه مروحة
وصعد بيها الشقة
رنا: انت جايبني فين
ادم بخبث: شقتك يا بيبي منورة
*************************
حمزة: رجعي يا اختي رجعي
جايدا : اععع
حمزة: قولتلك متركبيهاش فضحتيني
جايدا: اسكت بقة
جايدا: يلا وديني اركب مركب
حمزة: انتي لسه فيكي الروح
جايدا: بعد الشر عليا عايزة اركب مركب
في مركب في النيل
حمزة: مبسوطة يا اختي
جايدا: اممم عايزة بالونة
حمزة ذهب اشترى ليها بالونة
حمزة: اتفضلي يا ستي
فون حمزة رن
وجد روما
كنسل عليها
جايدا: يلا نتصور
حمزة طلع فونه
وأتصور هو وجايدا
حمزة : دخلي لسان الكلب دا
جايدا : ملكش دعوة

ونظر الناحية الأخرى
حمزة بصدمة : نور احييييه
****************************
استوب
على السطوح كانت همسة
منتظرة سيف
وجدته صاعد
همسة: سيف كنت فين
سيف بدوخة : امم كنت فين
همسة: مالك في ايه
سيف بتوهان: مش عارف
همسة: شكلك مش مظبوط
سيف: لا انا زي الفل خالص
همسة: سيف في مصيبة
سيف بصوت واطي: على اساس بتجيبي حاجة غيرها
همسة: نعم
سيف: في ايه
همسة: جدك
سيف: مااات
همسة نظرت له بغضب
سيف: احم انهي واحد
همسه: جدك زهران
سيف: ماله
همسة: عايز يكتب الكتاب
سيف باستغراب: هو هيتجوز
همسة: هيتجوز ايه يا اهبل يكتب كتابنا احنا بعد امتحاناتك
سيف : اه ماشي
سيف بتركيز: نعم يا اختي
همسة:والله يا اخويا
سيف: هو جدك اتهبل ولا ايه
همسة: هتعمل ايه دلوقتي
سيف: يا اما انا مش بتاع جواز لا ويوم ما اتجوز اتجوزك انتي
همسة: نعم نعم يا عمر ليه يا اخويا مالي ناقصة ايد ولا رجل ولا ماشية أعض في الناس الي في الشارع دا انا ألف مين يتمناني
سيف: ايوة وانا محجزتش في الألف دول والله
همسة: هو انت محسسني اني موافقة مثلا ما انا زيك برضو( يلا يا كدابة
سيف: والعمل
همسة: والمشكلة ان ابوك وأبويا وافقوا عشان صحة جدك
سيف بصوت واطي: وصحتي انا االي هتضيع على ايدك يا شيخة
سيف: وهم وافقوا واحنا في الزبالة
همسة: انا اعمل ايه يعني هم هيفتحونا في الموضوع بكرة
سيف باستغراب : اومال انتي عرفتي ازاي
همسة: احم مت انا كنت بنضف قدام الباب سمعت من غير قصد
سيف بسخرية: من غير قصد برضوا دا انتي هتلاقي الباب جاله تسلخات من ودانك
همسة: انا غلطانة اني قولتلك حاجة انا نازلة
وسابته ونزلت
سيف: اتجوز ا اه ياربي دا ابتلاء انا عارف
****************************
في الكافي
زينة : خليت الجارسون يحط الجرعة في الكوباية
حمزة: ماشي كده فاضل واحدة كمان
زينة: أه
حمزة : طب سلام دلوقتي
وقفل
حمزة: ايه يا عم اتأخرت ليه
ادم: معلش
وجلس
حمزة: ها بقة جايبني ليه
ادم : بتلف حوالين رنا ليه
حمزة باستعباط: انا
ادم: حمزة متصعش عليا مالك ومال رنا
حمزة سكت قليلا
حمزة: وانت مالك
ادم: مالي ازاي دي بنت عمي
حمزة: أمم يعني مش ابوها أو اخوها
ادم: بس بنت عمي وتهمني وأخاف عليها
حمزة بارد: متخفش عليها معايا في عيوني
ادم: حمزة انا وانت عارفين اننا بنصاحب ونصيع بس بعيد عن حد يخصنا
حمزة بتمعن: ياريت انت تكون عارف دا برضو
ادم: آخر الكلام مالكش دعوة برنا
حمزة:اقدر افهم ليه
ادم: هو كده حاجة تخص ادم الشربيني خط احمر وقام ذهب
حمزة بضحك: لا الواد دا مش أندر ايدج خالص ههههه
*************************
في شقة حمزة
حمزة: جايدا
وجدها واقفة على السلم بتمسح المروحة ولسة بتلف هوب
وقعت على الارض
( كنتو فاكرين هيلحقها لا انا زهقت من الاسطوانة دي قولت أغير
جايدا: اااه رجلي يا حمزة
طلع يجري عليها
حمزة: في ايه
جايدا: اعععع رجلي يا حمزة اتكسرت اععع
حمزة بسد اذنه: اهدى بس ما انتي اللي نازلة زي الهبلة من على السلم
جايدا ببكاء: كنت فكراك هتلحقني قبل ما أقع زي الروايات اعععع
حمزة نام جنبها على الارض من كتر الضحك
حمزة بضحك: دا خيال علمي يا اما يعني انا على الباب هاحقك وانتي في الصالة ازاي ههه
جايدا ببكاء: اعععع ماليش دعوة انا عايزة اتشال زي الروايات يا حمزة اعععع
حمزة بضحك: خليك في رجلك الأول
جايدا بتذكر: اعععع رجلي يا حمزة
حمزة: تعالي اشيلك ادخلك على السرير
جايدا: شيلني يلا اععع
حمزة انحنى رفعها
ودخل بيها الغرفة
جايدا: لا خليك شيلني
حمزة رماها على السرير
جايدا: اااه
حمزة: نعم يا ما قال أفضل شايلك وضهر امي انا ذنبه ايه
جايدا: اععع انا عايزة زي الرواية اععع
حمزة : الله يخربيت الروايات اللي هتوديكوا في داهية يا اما دا حلم البطل الي كله عضلات وشغال ظابط ويعمل كده بدراعه عشرة يموته وهو بيحارب الفساد فساد ايه يا اختي دا نص ظباط البلد مرتشين والنص التاني بيشاور نفسه
جايدا: اععع لا انا عايزة واحد زي زين الجارحي
حمزة : ماله دا
جايدا بهيام: رجل أعمال
حمزة بضحك: دجال يعني هههه
جايدا بغضب: دجال يا حيوان زين الجارحي دجال
جايدا بهيام: زين دا كتلة كبرياء على رومانسية على ثقة ولا عياله هيييح
حمزة: أمم وايه تاني
جايدا بقرف: انا بتكلم معاك ليه اصلا انت مش هيحوق فيك حاجة قال جوا وبرا فرشتلك وانت حالك مايل وايه يعدلك
حمزة بغمزة: اقولك ايه يعدلني
جايدا بزعيق: طب قوم بقة هات كريم احطه على رجلي وبعديها تكمل مسح المراوح وبعديها المواعين تتغسل والمطبخ يلمع وبعديها الهدوم اللي على الحبل تتلم وتحط غيرها في الغسالة وحضر نفسك عشان نغسل السجاد العيد داخل بقة كل سنة وانت طيب
حمزة جالس فاتح فمه
جايدا: ايه مالك يا اخويا
حمزة بصدمة: هو انا شقتي بيتعما فيها الحاجات دي كلها دا انا اخر حاجة بعملها في الشقة اغسل طبقين واحط هدومي في الغسالة ومش بشلها منها اصلا بتنضف جواها
جايدا: عشان معفن وانا اقول الشقة شبه مدافن الصدقة ليه عشان ميت عايش فيها
قوم يلا هات الكريم واعمل اللي قولتلك عليه
حمزة: انا اجبلك الكريم واحطهولك كمان لكن الباقي انسي
جايدا بزعيق: حمزة
حمزة: والله ما يحصل
بعد قليل
حمزة بيغسل السجاد
حمزة بغناء: اللي عنده جراح تشبهني يتفضل جانبي
وكانت جايدا جالسة على الكنبة بتاكل
حمزة وهمومه كلها ميا
حمزة: بقت عروسة يا ستي
جايدا: أمم مش بطالة
حمزة: نعم يا اختي
جايدا: حمزة
حمزة: أعيد عليها يا ستنا
جايدا: لا خلاص روح وديها البلكونة وأرجع امسح الميا واعمل السحور يلا
حمزة بنرفزة: ما تعمليها انتي
جايدا: انا رجلي تعباني ويلا بدل ما اخليك تعمل الكحك دلوقتي
حمزة: ربنا على الظالم.
***********************
في فيلا الشربيني
فيروز: يلا يا اخويا انت وهي اعملوا بلقمتكوا
مازن: حلوة دي كده يا فيروز
فيروز: ايه دا يا ابن شيرين دي قرص هنطلعها على روح امك
مازن نظر لها بغضب
فيروز بخوف: حلوة يا باشا وهتتحط في اول صاج كمان
مازن بغضب: انتي مافيش حاجة عجباكي
فيروز: على اساس دا كحك دا يا شيخ هتتحسب على كلامك
ادم: دي حلوة طيب
فيروز مسكنها ورفعتها لفوق : اهو انا دلوقتي بدأت اصدق انكوا اخوات ايه دا يا ابا دي بيتزا يا حبيبي دي كلها كحكة
ادم: وانا اعمل ايه يعني هي اللي بتكبر
فيروز خلعت الشبشب: امنع عنها الأكل يا حبيبي
ورمته بالشبشب
فيروز: عيال هم
ادم: والله دا حرام
فيروز نظرت لروما واسر اللي قاعدين بيضحكوا وبيلعبوا بالعجين
فيروز بزعيق: يا شيخ خلي عندك شوية من الأحمر شوية انت وهي فاكرين نفسكوا في جنينة الأسماك
روما: نعم عايزة ايه
فيروز: أنعم الله عليكي قاعدة انتي والحلو التاني بقالك ساعة عملتوا ايه
اسر: شوفي دي كده
اخدت فيروز الكحكة منه
فيروز: مستنية ايه من اتنين قاعدين يحبوا في بعض بقالهم ساعة غير قلب كويس انك منزلتش بعيل
ادم:عيب يا فيروز معانا أطفال صدي ودنك يارنا
رنا: يلا يا حبيبي من هنا انت بلغت اصلا يا شاطر
ادم بوقاحة: لا كفاية انتي سبقتيني
اسر: ادم
ادم: خلاص يا باشا هس اللي بتسأل
فهد دخل
فيروز: اهلا بالبيه الصايع مابدري يا حبيبي روح بات في الحته اللي كنت بتصيع فيها ومع االي كانت معاك
فهد برفع حاحب: الكلام دا ليا
فيروز: لا لأمي الله يرحمها
فهد: طب اظبطي بدل ما اظبطك
فيروز بااصطناع البكاء: شايفين بعملني ازاي كل يوم خمرة ونسوان ويرجع يضربني كل دا عشان يتيمة وماليش حد اععع
ادم ذهب ليحضنه: عيطي يا اختي هي الرجالة كلها كده
فيروز : اععع وانا مستحيلة وراضية والله
ادم: عيطي يا اختي عيطي
فهد شد فيروز من ادم
فهد: انا عارفك انت اي لحمة جاي فيها
ادم: انا لا طبعا دا انا بوسيها
فهد: وانتي بطلي استعباط
فيروز: طب يلا ايدك معانا
فهد: في ايه
فيروز: في الكحك العيد بقة وكل سنة وانت طيب
مازن: انا بقة باي.
فيروز: انت يا آه يا خيوان بتهرب
فيروز: اقعد يلا
فهد: لا انت بتحلمي
بعد قليل
فيروز وهي بتنقش الكحك: ياليلة العيد انستينا
فهد: حلوة دي
فيروز: ههههه دا انا شيفاك من الناحية التانية
فهد بعصبية : بت انتي انا جبت أخري
فيروز: أتعلم حاجة تنفعك يا اخويا
فون رنا رن
رنا: طب هروح ارد على فون
ذهبت لغرفتها
رنا: ألو يا حمزة
حمزة: ألو يارنا عاملة ايه
رنا: تمام عملت ايه مع ادم
حمزة : هههه نرفزته
رنا: احسن
حمزة:انتو مش أندر ايدج خالص
رنا: شور حبيبي ااااه
ادم: على ايه يا روح امك
رنا بخضة: اااه ادم شعري في ايه
ادم: كتم أوه تعالي
رنا: ا اه ابعد عني يا حيوان
ادم: بتقوليله يا حبيبي حبك بورص
رنا: ابعد عني هصرخ والمصحف
ادم: صرخي خلي اخوكي يجي يشوف الي بتقوليله حبيبي
رنا: وانت مالك اصلا
ادم صفعها على وشها
وقعت على الارض
ادم بشر: لا مالي يا حبيبتي عشان انا حايش نفسي عنك بالعافية ومش عايز اتنرفز عليكي
رنا ببكاء: اطلع برا ابعد عني
ادم مسكها من شعرها: طالع بس عارف لو شوفتك بتكمليها تاني متلوميش غير نفسك
وزقها وخرج
ذهبت لغرفته
وأخرج الهاتف
ادم: ألو يا سميح
سميح: ايه يا شبح
ادم : قبلني بكرة
سميح: ليه
ادم: قابلني بكرة بس في الكافيه
سميح: ماشي يا ريس
وأغلق الخط
ادم: هتشوفي يا رنا وشي التاني
************************
الله وأكبر الله واكبر لاشريك للك
الله وأكبر كبيرا والحمد لله كثيرا
الا اله الا الله الله واكبر الله واكبر
لا اله الا الله
تكبيرات العيد اللي احنا محرومين منها
بعد انتهاء صلاة العيد
سيف: كل سنة وانتو طيبين يا شباب
مراد: وانت طيب يا اخويا
سيف: اه وبعدين فين العيدية
مراد: عيدية ايه يا شحط انت
ادم: طب هات ليا انا
مراد:خد من اخوك
ادم: يا عم اخويا مش طايق نفسه مراته لبسته جلبية غصب عنه
مراد بضحك: هههه هو الصراحة شكلها جامد فيها
فهد بغضب: اسكت عشان انا مش طايق نفسي
سيف : واضح ان المدام مسيطرة
ادم بضحك: اوي
فهد: والله اللي هيفتح بقه هسويه بالاسفلت عشان انا على أخري
اسر: طب يلا على البيت
مازن: كله مجتمع هناك
جاسر: طب تعالى نشوف البنات فين
ادم بضحك: ما ترن على فيروز يا فهد تشوفها فين
فهد نظر أه بغضب
فيروز: حد جاب سيرتي
سيف بضحك: ايه اللي انتي عماله في الراجل دا
فيروز: ماله يا اخويا مهو قمر اهو وزي البدر
مش كده يا فهودي
فهد بغصب: هوريكي فهودك هيعمل ايه لما نروح
فيروز: واروح ليه بقة ابات برا دا حتى النهاردة العيد وموسكو هيهيهيههي
سيف: اموت في الانحراف
فهد شد فيروز من وسطهم
ودخل بيها مدخل بيت
فهد بغضب: قسما بالله يا فيروز لو سمعت صوتك او شوفتك بتضحكي مع جنس راجل مع هخرسك فاهمة
هزات رأسها بتعمل
وهو أزل يديه من على فمها
فيروز ببراءة: حاضر يا سي فهد
فهد برفع حاجب: ايه يا اختي
فيروز: عايز من حاجة تاني يا سي فهد
فهد بصدمة: ايه الطاعة دي يا بت
فيروز : طاعة الزوج عبادة يا سي فهد
فهد: يا مؤمنة
فيروز: اتفضل يا سي فهد عشان نروح
فهد : يلا يا اختي
*************************
في فيلا الشربيني
الجد : كل سنة وانتو طيبين يا ولاد
الجميع: وحضرتك طيب
روما فتحت كيس: يلا كل واحد يشخلل
ايمن: نشخلل
روما : اه يا حلوين انا ما اشفره
وبدأت بالجد ثم ايمن ومعتز وسامح وزهران
ووصلت عند فهد
روما: شخلل
فهد: ده كده تسول والله بالكيس دا
روما: عجبني
فهد طلع 100 ج
روما: 100 جنيه يا معفن
فهد: ايه مش عجباكي ولا وكتير
روما: لا احسن منك
روما: مراد شخلل
مراد: مين انا حرام عليكي دا انا لسه متجوزش جديد وبجهز الشقة بتاعتي دا انا وهي قاعدين عند الوليه االي اسمها امي دي وذلنا ذلة الكلب
روما: اه فأنا كده هتأثر يعني اخلص بدل ما اقول على البت الاجنبية يا قدوة
مراد: ها روما حبيبتي خدي اهو
روما: ايه البخل دا منظر على الفاضي
روما : شخلل يا مازن
مازن: هشخلل عيوني بس انزلي اقولك حاجة.
وانحنت
ومازن قال ليها حاجة
روما بغمزة: عيوني يا شقة شخلل بقة
مازن: خدي يا ستي
روما: شخلل يا اسورة
اسر بغمزة: اشخلل وارقص كمان لو حببتي
واسر : كل سنة وانتي طيبة
وأعطاها الفلوس ومسك يديها
روما: احم وانت طيب
روما بغمزة: اهو انت بقة مش هقولك شخلل لا هقولك الشقة فاضية وماما راضية
انفجر الجميع في الضحك
جاسر : ههههه لا انا بشخلل برضو
روما رمت الكيس فجاءة وقريت منه: اشخلل ايه يا اجل انت تقعد واحنا اللي نشخللك
جاسر اتخض وبعد عنها
جاسر: ايه يا بنتي خمسة سم نفس
روما بهيام: موز
اسر وقف وبعدها عنه
اسر بغضب: خدي كيسك يلا واسرحي
روما: هادم الذات ومفرق الجماعات
واخدت الكيس
جاسر ضحك عليها.
روما: والنبي عسل
اسر دفشها: يلا
روما ذهبت لسيف: شخلل
سيف نظر بجانبه: انا
روما: اه هو فاضل غيرك
سيف نظر لها ثم انفجر في الضحك: انا ههههه
روما: ماله دا اتهبل
همسة: لا بس هي سيرة الفلوس بتعمل معه كده
سيف بضحك: هههه انا وفلوس يا اما انا هعمل زيك وأمسك كيس كده بس هلف بيه في السيدة والحسين اشحط انا اخر 10 جنيه جايب بيها كارت شحن عشان مش عارف اجدد الباقة ودي تقولي شخلل هههه انا لو شخللت هنزل بلح
روما: يعني ايه مافيش فلوس
سيف: تعالي فتشيني لو لقيتي جنيه بالنص
روما: اخلع
سيف: نعم الحقيني يا اما
روما: اقعد يالا
سيف: يا جماعة ابعدوها عني يا عم انت شوف اختك
اسلام وهو يتحدث في الفون: براحتها
وكمل حديث
سيف: طب حد يلحقني منكوا يا مراد شرف اخوك هيضيع
مراد: وانت كان عندك اصلا
روما: اخلع ياض الساعة دي
سيف : اه الساعة ساعة ايه يا اما
روما: اخلع الساعة دي أهي تسد وخلاص
سيف: دا على جثتي
روما: هتجيبها ولا تخلع الباقي قصاد الناس الكبرة دي
سيف بتمثيل الدموع: والله هي دي اللي حيلتي اللي فضاللي من ابويا الله يرحمه
سامح: نعم
روما: الله يرحمه بقة مترح ما اهو راح
سامح: ويسامحه يا اختي
سيف: طب ابقوا طلعوا على روحه قرص بقة سلام
وطلع يجري
روما: ماشي يا حيوان هتروح مني فين يعني
فيروز بطاعة: الفطار جاهز يا سي فهد
روما: ودي مالها دي
فهد: والله ما اعرف بس الاحترام حلو برضو
مراد: حياة عيالك يا شيخ عملتلها ايه عشان تبقى كده اصل انا اللي عندي قربت تطردني
فهد نظر لاسيا: لا انت الله يعينك بصراحة
***************************
في فيلا الصاوي
نور: ايه رايك في الاكل يا ساندرا
يوسف: اكيد يعني تحفة
وليد: مش انت اسمك يوسف برضو ولا قلبت لامواخذة
نور: احم كل يا يوسف
وليد: والله يا اختي ما محتاج عزومة هياكولني
يوسف بابتسامة سماجة: حبيبي يا وليد والله
وليد: زوقك منحدر خالص يا ساندرا والله
يوسف: كفاية زوقها عالي انها اختارت نور تبقى صاحبتها
ساندرا: احم كل يا يوسف عشان نلحق نروح عند جايدا
يوسف ببرود: لا جايدا ايه بقة احنا هنفطر ونطلع نتفسح ولا ايه يا نور
وليد: طب ما تكلمني انا ولا ما بتكشفش على رجالة
عبير: اهدى يا وليد
وليد: انا هادي اهو بس في ناس تفور الدم
يوسف: طب ما تيجي معانا تتعرفي على جايدا اختي
وليد مسك السكينة
نور مسكت يديه: اهدى عشان خطري
وليد : اممم منور يا يوسف
يوسف ببرود: بنورك مش هناكل كحك
وليد : معملناش
يوسف : يا راجل دا عيد الكحك يعني
وليد: تقول ايه بقة الميزانية خربت
يوسف: خربت ايه يا راجل دا انا سمعت ان الاسهم بتاعتك طلعت
وليد : كدب
نور: طب ايه يا جماعة تعالوا نشرب الشاي في الجنينة
وليد: ايه يا نور مش هنروح عند جدك
نور: احم باليل
يوسف: الجنينة حلوة النهاردة فعلا
وليد: مقولتليش يا يوسف هتشتغل ايه بقة
يوسف: والله كنت بفكر اعمل معرض ونور تشاركني فيه
وليد: لا نور بتشتغل معايا
فون يوسف رن
يوسف: ألو يا ابو نسب
حمزة: ايه يا عم فينك
يوسف: بعيد يا عم
حمزة: من غيري ايه معاك مزة
يوسف : مزة مين يا عم دا انا قاعد مع عشماوي
حمزة: ليه يا عم
يوسف: جايدا فين.
حمزة: في المطبخ بقالها ساعة وانا جعان
يوسف: طب سلام هبقى اجيلك
وأغلق الخط
حمزة: ايه يا شيف جايدا مش هنخلص
جايدا: تعالي ساعدني يا اخويا
حمزة: بت يا جايدا
جايدا: خير
حمزة: هو انتي بقيتي تردي يعني وتبجحي الله يرحم كنتي بتخافي تبصي في وشي
جايدا: والله اللي يعيش معاك يتعلم الكفت
حمزة: شكرا والله اخلصي بقة
جايدا: ألو يا رنا
حمزة: يا اختي رنا تبقى خربت مش هنخلص النهاردة
جايدا: وانتي طيبة يا قلبي
رنا: بقولك ما تيجي معانا اخنا رايحين نتفسح انا وولاد عمي
جايدا: ها لا مش هينفع
رنا: ليه
جايدا: اصل انا هروح مع اخويا وخطبته
رنا: ماشي براحتك
وفجاءة الخط قفل
جايدا: هي بتقفل في وشي
حمزة: احسن اخلصي
جايدا: زوما هتخرجني فين
حمزة: أطفح الاول
جايدا: هو انت مش عندك اخوات
حمزة: لا ابويا وامي جابوني مستحملوش الفرحة فماتوا
جايدا: اومال مين اللي قام بتربيتك
حمزة:انا متربتش اصلا
جايدا: انا عارفة يعني انت كنت قاعد لوحدك من وانت صغير بيبي مثلا
حمزة: لا كنت قاعد عند خالتي
جايدا: وهي فين
حمزة : ماتت هي كمان بعد امي بسنة
جايدا: بجد
حمزة: يا بنتي انا نحس فالحقيخلصي الأكل قبل ما اموت انا وانتي
جايدا: ولما خالتك ماتت مين كان بيهتم بيك
حمزة: جوز خالتي
جايدا: شكله كان راجل طيب
حمزة: اه على الاخر اتجوز تاني يوم موت خالتي وفضل مقعدني عنده عشان كل املاك ابويا كانت بتاعتي فهو االي كان بيتحكم
جايدا: أمم مصلحة يعني وانت سبته وانت عندك كام سنة
حمزة: 13 سنة وجيت قعدت هنا لوحدي
جايدا: 13 سنة وقعدت في الشقة لوحدك يا حرام
حمزة: القعدة لوحدي احسن من القعدة معه هو مراته
جايدا: عارف يا حمزة بتفكرني بنفسي وانا صغيرة نفس الوحدة برضو بس انت بقة حررت نفسك من وانت صغير لكن انا بقة مرحلة الطفولة دي عايزة انساها عايزة انسى الملجأ عايزة انسى الضرب والشتيمة والزعيق
ورفعت دراعها
جايدا بدموع: شايف الحرق دا مشرفة الملجأ حرقتني بالزيت المغلي وانا عندي 10 سنين عشان كنت جعانة واخدت من أكلها وانا من ساعتها وانا بكره شعور الجوع عشان هو اللي بسببه حرقتلي دراعي يمكن انت فلوس ابوك كانت سندك لكن انت حتى مشوفتش ابويا اصلا
حمزة عينيه دمعت عليها واخدها في حضنه
جايدا ببكاء: الملجأ كان وحش اوي يا حمزة كنت ببقى جعانة باليل بس بشوف دراعي اخاف وأنام كنت بنام في البرد من غير غطا ولو اتكلمت بتحبسني في أوضة ضلمة لوحدي وانا بخاف منها يا حمزة اععععع
حمزة ضمها ليه
حمزة مسح دموعه: اهدي يا جايدا خلاص بقة قلبتيها حزن ليه يلعن ابو اللي يتكلم معاكي في حاجة يا شيخة
جايدا مسحت دموعها: عارف كان بيجي عليا العيد كان نفسي العب وأخرج والبس فستان
حمزة : والله لهخرجك احلى خروجة
***********************
في فيلا الشربيني
رنا: ايه بتسحب التليفون كده ليه
ادم: مزاجي
رنا: ليه هنحشش
ادم: ادخلي ألبسي عشان هننزل
رنا : ننزل فين
ادم قرب عليها: هخدك افسحك يا روحي مش النهاردة العيد
رنا بفرحة: بجد
ادم: اه يلا يا قلبي
رنا : فوريوة
وذهبت
ادم: مقدميش غير كده يا رنا
******************************
همسة: يلا بقة
روما : اومال رنا فين
اسيا: تلاقيه بتلبس
اسيل: هو احنا هنروح فين
هنا: معرفش بس اهو نتفسح
نزلت رنا
اسيا: يلا
رنا: ها لا اصل انا هروح مع جايدا صاحبتي اتفسح بقالي كتير مشفوتهاش وهي لسه جاية من امريكا متعرفش حاجة هنا
اسيا باستغراب: دا انتي كنتي هتموتي وتخرجي معانا
رنا: احم ما هي صعبت عليا ملهاش أصحاب غيري ومش عندها اخوات
اسيا: ماشي
فيروز: ايه رايكوا في فستاني
فهد: زي الزفت
فيروز: شكرا يا سي فهد
فهد: مش عارف ايه الاحترام دا
جاسر: طب يلا لما نشوف هنروح فين بالجيش دا
مراد: انا هاخد معايا وهنا وهمسة واسيل
روما: يا راجل هتلم انت كلهم وتمشي وانا شخ عليا الكلب ومراتك
مراد: انتي تركبي معايا دا انا اتمسك فيها
روما: ومراتك هتركب فين
مراد: مع اخوها
اسيا: سبيه يتكلم براحته يا روما أصله شكله نسي لما عربيتي عدت عليه وعايز يجريها تاني ولا ايه
وطلعت شي حاد ونظرت لكوتشيات العربية
مراد: احم يلا يا حبيبتي هتركبي معايا لوحدنا
وفتح ليها الباب
وركبت اسيا
سيف بتصفير: اخويا المسيطر
رسالة جات لرنا من ادم
( تعالي برا على الطريق قبل ما هم يطلعوا )
رنا: طب سلام بقة يا جماعة
اسر: انتو هترحوا ازاي
رنا : ها ما هي معاها عربية باي
وخرجت ذهبت على الطريق
وجدت ادم منتظرها بالعربية
ركبت
ادم: ايه القمر
رنا: بجد شكلي حلو
ادم: حلو بس
رنا: عربية مين دي
ادم: سميح واخدها منه
ادم: ها قوليلي بقة عايزة تروحي فين
رنا: إي حتى طالما معاك
***************************
في حديقة عامة
تجري الأطفال ببلونات العيد والملابس الجديد
فهد: قولتلكوا بلاش تمشي ورا دي شوفتوا الفسحة
فيروز كانت فيروز بتاكل كحك: مالها يا اخويا الحتة دي حاجة ترد الروح
فهد مسك شبكتها ورماها بيها: يا بت بطلي طفح هتشليني
فيروز: يا عم وانا باكل من مال ابوك
فهد قام وقف : والله ابدا بالجزمة
فيروز استخبت في اسيا
مراد مسك فهد: اتهد واقعد احنا في الشارع
فهد: بتعصبني جايبنا في حتة انا معديش منها اصلا
فيروز قامت وقفت بزعيق: ما تبطل الانعارة الكدابة دي بقة يا عم في ايه
فهد: يا بت انتي مافكيش قلم
فيروز: هو انت عايز نكد وخلاص يا عم احنا في عيد
فهد لسه هيتكلم
وجد كرة ضربت فى ضهره
فهد بغضب: انت عبيط يالا
الطفل: ايه يا عم معلش
فهد: انت هتبجح فيا
فيروز للطفل:خلاص يا حبيبي أصله مش عارف حاجة اسمها عيد يا حرام اسم ايه
الطفل: زياد
فيروز دمعت على اسم اخوها: تعرف اني بحب الاسم دا اوي
وطلعت فلوس
فيروز: خد يا زياد دي عديتك يا حبيبي
الطفل: لا يا طنط ماما قالتلي ما اخدش حاجة من حد
فيروز: طب هي فين ماما عشان اقولها
الطفل : عند ربنا
فيروز صعب عليها الطفل: طب ما تعتبرني انا زي ماما وتاخد مني العيدية تعرف انا كمان ماما عند ربنا
الطفل: لا بس انتي شحطة كبيرة
فيروز بضحك: ماشي يا عم شكرا خد بقة العيدية دي
الطفل: ماشي بس تعالي العبي معايا
فيروز: بس كده من غير ما تقول
مسكت الكرة
فيروز: ايه رايك لو نخلي عمو دا يلعب معانا
الطفل: ازاي
فيروز : كده
وركلت الكرة تجاه فهد
فهد بغضب: يا بنت
وطلعت يجري وراها هي وزياد
مراد بضحك: فيروز دي والله هبلة
اسيا: عجباك اوي يا اخويا
مراد: اسيا متتهبليش وترمي دبش عشان فهد لو سمع الكلام دا مش هياخدها بهزر فاعقلي كلامك
على الناحية التانية
هنا: يا بنتي جايباني هنا ليه
روما: تعالي بس
روما: كده اهو يا عم جبتهالك
مازن: طب اخلعي انتي
روما: باقي الحساب يا عسل
مازن طلع 100 جنيه
مازن: ابوكي وامك القرش
روما: كده احبك وفي الخدمة يا بيبي باي
هنا: انتي راحة فين روما
مازن: في ايه يا بنتي
هنا: سيف ومراد لوشافوني مش هعيد
مازن: لا سيف مع همسة ومراد قاعد مع فهد
هنا: طب عايز ايه
مازن اخرج ظرف مترز وملون
مازن: كل سنة وانتي طيبة عديتك
هنا بفرحة: بجد
مازن: اه اتفضلي
هنا: شكرا اوي
مازن: شكرا اللي ربنا قدرك عليه
هنا: اعمل ايه يعني
مازن بنرفزة: ولا حاجة يا هنا
عند سيف وهمسة
همسة: يا ابني ما تركز معايا شوية
سيف: نعم
همسة: باليل هنقعد مع جدك نشوف هنعمل ايه في الحكاية دي
سيف: ماشي بقة موجعيش دماغي
ثم نظر لبنت اللي امامه بابتسامة
همسة بغيظ: يا شيخ احترم اني قاعدة معاك
سيف: بت متوجعيش دماغي
**************************
في الملاهي
جايدا: لا يا حمزة انا عايزة اركب اللعبة
حمزة: يا بنتي مش هتقدري عليها
جايدا: بطل تقولي بنتي
حمزة: هههه والله انا بحس فعلا انك بنتي يا أند ايدج
جايدا: على اساس حضرتك كبير اوي
حمزة: بس مش أندر ايدج
حمزة بتصفير الفتاة: اموت انا
جايدا بضيق: يا اخي ركز معايا
حمزة: واسيب رزقي
جايدا: حمزة والله هروح أجبها من شعرها
حمزة: لا رد
جايدا ذهبت تجاه الفتاه
ومسكتها من شعرها
ونيمتها على الارض
والناس اتلمت
الفتاه: ي مجنونة الحقوني
حمزة بضحك بضحك جايدا من عليها
واخدها
حمزة بضحك: ايه اللي بتعمليه دا البت هتموت في ايدك
جايدا : ابعد عني انا رايحة أركب اللعبة ها
حمزة بضحك: استني يا بت
***************************
في عربية ادم
ادم: خدي يا ستي ايس كريم
رنا: مع اني مش عارفة ايه سر الرضا دا كلوا
ادم: هو مافيش حاجة عجباكي خالص
رنا في سرها: شكل الخطة جابت نتيجة
ادم: أمم بقة تروحي فين تاني
رنا بدروخة: ايه بتقول ايه
ادم: مالك يا رنا
رنا بدوخة:حاسة بدوخة
رنا بضحك: هههه انا شايفاك اتنين
ادم: هههه يا راجل
رنا: ايه دا انت قلبت قرد ههههه
ادم بضحك: لا دا انتي ضايعة
ونزل اخدها من العرببة
رنا: احنا رايحين فين
ادم: اش استني بس
رنا: الدنيا بتلف هههه مروحة
وصعد بيها الشقة
رنا: انت جايبني فين
ادم بخبث: شقتك يا بيبي منورة
*************************
حمزة: رجعي يا اختي رجعي
جايدا : اععع
حمزة: قولتلك متركبيهاش فضحتيني
جايدا: اسكت بقة
جايدا: يلا وديني اركب مركب
حمزة: انتي لسه فيكي الروح
جايدا: بعد الشر عليا عايزة اركب مركب
في مركب في النيل
حمزة: مبسوطة يا اختي
جايدا: اممم عايزة بالونة
حمزة ذهب اشترى ليها بالونة
حمزة: اتفضلي يا ستي
فون حمزة رن
وجد روما
كنسل عليها
جايدا: يلا نتصور
حمزة طلع فونه
وأتصور هو وجايدا
حمزة : دخلي لسان الكلب دا
جايدا : ملكش دعوة
ونظر الناحية الأخرى
حمزة بصدمة : نور احييييه
****************************
استوب

