رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم شيماء فكري
(البارت الحادي والعشرون )
في صباح يوم جديد
في شقة فهد وفيروز
الباب بيخبط
فهد وفيروز كانوا نايمين على الارض
فيروز بنوم: انت يا بني آدم قوم افتح الباب
فهد: هو في حد يعرف ان احنا هنا
فيروز بنوم: الحتة كلها عارفة عادي
فهد بزعيق: الحتة كلها هتشل المفروض اننا جاين تستخبى
فيروز بنوم: بطل زعيق بقة وقوم افتح مش عارفة انام اووف
فهد قام وذهب تجاه الباب وفتحه
فهد: مين حضرتك
بنت في منتصف العشرين
نوسة بهيام: انا نوسة جارتكوا هنا وامي باعتة الفطار دا لفيروز
فهد: طب ثانية
ودخل
فهد: زفته قومي شوفي مين عايزك
فيروز : خليه يعدي عليا لما اصحى
فهد: قومي يابت في واحده اسمها نوسة برا
فيروز: ا وووف يلعن أبوك لابوها
فهد بغضب: بتقولي ايه
فيروز: بقول ربنا يخليها لابوها اوعى كده بقة
وقامت وفهد ذهب خلفها
فيروز بزهق: ازيك يا نوسة
نوسة : اممم ازيك يا فيروز اني بعتالك الاكل دا وهتيجي تشرب معاكي الشاي العصر
فيروز مش بطيق نوسة كانت معها في المدرسة
فيروز اخدت الصنية
نوسة نظرت لفهد: صباح الخير يا
نوسة: هو الحلو اسمه ايه
فهد كان هيرد
فيروز : ملهوش اسم ابوه وأمه اختلفوا على الأسماء لما زهقوا سبوه كده يلا بقة مع السلامة
نوسة: هتيجي نشرب الشاي
فيروز زقتها: معندناش شاي يلا
وقفلت الباب
فيروز: وانت يا اخويا واقف لازق هنا ليه
فهد: عادي اقف في الحته االي انا عايزها
فيروز نظرت على الأكل
فيروز: دي مجبتش مخلل بنت سلطح ملطح
فهد: شحات وبيتنك
فيروز: شحات مين دا شوية من االي عليها
فيروز قعدت تاكل
فهد: طب اغسلي وشك
فيروز : لا انا جعانة والاكل هيبرد
فهد: ج ايه جعانة انتي لحقتي دا انتي طفحتي اكل يقضي قبيلة ونمتي
فيروز بتأكل ومش بترد عليه
فهد سرح فيها وهي بتاكل
فيروز: كح كح
فهد عطاها ميا
فيروز: خليك انت بصيصلي في اللقمة لحد ما اموت في مرة
*************************
في جناح مراد واسيا
اسيا صحيت وجدت مراد بجوارها
اسيا نظرت لمراد وسرحت في حنيته عليها وهزاره معها
اسيا في نفسها: ايه يا اسيا هتعيدي تاني مش هنتعلم بس هو مختلف بيستحمل مني اي حاجة
مراد فاق وجدها تنظر له
مراد: انا عارف اني حلو
اسيا فاقت من شرودها
اسيا: بتقول ايه
مراد بضيق: لا دا انتي كنتي في حتة تانية
اسيا: انا قايمة اخد شاور
اسيا قامت
مراد: لسه بيتحبيه
اسيا نظرت له بابتسامة: هو مين اصلا
مراد الإجابة وصلت له ابتسم ليها
اسيا بابتسامة: عارف يا مراد حاسة بأمان محستش بيه قبل كده
فجاءة ناس ملثمة دخلت عليهم ومعاهم مسدسات
مراد: حسيتي يا اختي بركاتك
مراد خلى اسيا وراه
وجاب المسدس تابعه
الشخص: لميكروفيلم فين
مراد: معرفش
الراجل رفع السلاح
الراجل: أنطق
مراد: قولت معرفش انت بتتكلم عن ايه ونش معايا حاجة
الراجل صوب تجاه مراد
وبعدها نظر لاسيا
الراجل ضرب مراد رصاصة في رجله
مراد: ا اه
اسيا بفزع: مراد
الراجل سحب اسيا
الراجل: الحلوة دي معانا لحد ما تعرف
مراد حاول يقوم على رجله ومسك مسدسه
الراجل ضرب المسدس برجله وقع
والراجل مسك اسيا
اسيا ضربته في بطنه برجلها ووقعته على الارض واخدت المسدس ورفعته
اسيا: أمم عايز تاخدني انا يا حليتها قول بشوية البهايم دول ينزلوا السلاح
الراجل بصلهم ينزلوا سلاحهم
اسيا رمت الفون لمراد
مراد: الو يا جاسر تعال على الأوضة واتصل بالبوليس
الراجل قايم لما سمع البوليس
اسيا حاطت قدامه المسدس : لا رايح فين دا انت ضيف يا حبيبي انت واصحابك
فجاءة شخص ضرب يد اسيا المسدس وقع
مراد: حاسبي
اسيا وقعت على الارض
الراجل: رايك ايه بقة يا حلوة
مراد: سيبها انت كلامك معايا انا
الراجل: ا لميكروفيلم فين
مراد بالم: قولتلك معرفش
الراجل: يبقى انت اللي جبته لنفسك
الراجل ضرب رصاصة استقرت في كتف مراد
اسيا بصريخ: مراااااد
الراجل اخد اسيا والباقين خرجوا من الشرفة
والراجل اخد اسيا وخارج
فجاءة رصاصة جات في الراجل وقع
اسيا وجدت مراد هو اللي ضرب الرصاصة
اسيا ذهبت له: مراد خليك فايق معايا
واحضرت الاسعافات
وقطن تسد الدم
مراد بالم : ايه رايك في الامان يا بنت امال
اسيا ابتسمت بدموع: متكلمش كتير يا مراد وحاول خليك فايق انت واخد طلقتين
مراد بالم : اااااه
اسيا كانت بتحاول تشيل الرصاصة
جاسر دخل ومعه البوليس
جاسر بخضة: مراد في ايه
اسيا ببكاء: اخد طلقتين
مراد بالم:اااه ساعة عشان تيجي بسرعة وديني المستشفى هموت وانتو بيتكلموا ااااه
واخدوا مراد على المستشفى
واتصلوا باسيل
اسيل : اسيا خليكي انتي
اسيا ببكاء: لا انا داخلة معاكي
اسيل بزعيق: اسيا خلاص مراد هيتصفى
ودخلوا أوضة العمليات
جاسر: ايه اللي حصل
اسيا ببكاء: معرفش فجاءة لقيت ناس دخلوا وماسكين أسلحة وبيقولوا فين لميكروفيلم
جاسر: الميكرفيلم
اسيا: اه
جاسر ذهب للحسابات في المستشفى ودفع
بعدها طلع الفون
جاسر:مراد اخد طلقتين ووصلوا ليه وعايزين الميكرفيلم
فهد: وهو عامل ايه
جاسر: لسه داخل العمليات
فهد: ايه اللي حصل
جاسر حكى له
فهد: واسيا حصلها حاجة
جاسر: لا
جاسر: المهم انت خليك عندك ومتجيش غير لما اخد الاوامر
فهد: حاضر
وقفل
فيروز: في ايه
فهد : مراد اخد طلقتين
فيروز بصدمة: ومات خلاص
فهد نظر لها بغضب
فيروز: احم ايه االي حصله
فهد: الناس اللي عايزين الميكرفيلم دخلوا عليه أوضة النوم وضربه طلقتين
فيروز: واسيا
فهد: لا دي متخفيش عليها دي تخافي منها
فيروز: والله دي كيوت وعسل
فهد: اه على الاخر
فيروز : طب انا نازلة السوق
فهد: اجي معاكي
فيروز: ليه طالعة رحلة
*************************
عند مراد في المستشفى
اسيل خرجت
اسيا ببكاء: طمنني يا اسيل مراد عامل ايه
اسيل: زي القرد يا اختي الطلقة اللي في رجله مدخلتش اصلا هي عورته بس وشلنا الطلقة لللي في كتفه وهيتنقل اوضة عادية
اسيا: الحمد لله
***************************
في مكتب المأذون الشرعي
الماذون: قولي ورايا يا بنتي زوجتك نفسي
نور بدموع: زوجتك نفسي
الماذون : قولي يا ابني اني استخرت الله وقبلت زواجك
وليد: اني استخرت الله وقبلت زواجك
وبعد انتهاء عقد القراءن وسط دموع نور
الماذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
الماذون: مبرروك
وليد: الله يبارك فيكي القسيمة هتتطلع امتى
الماذون: كمان اسبوع ودي ورقة لحد ما تتطلع
وليد اخدها ونظر لنور الي مش مبطله بكاء في حضن امها
وليد: يلا
وخرجوا ركبوا العربية
وليد: احنا هنروح فندق غير اللي كنا فيه
نور : لا رد
وليد انطلق للفندق ودخلوا
وليد: لو سمحت عايز احجز اوضتين
نور: نعم اللي هو ازاي يعني
وليد : احجزيلي لو سمحت
وحجز الغرفتين
نور: انت يا استاذ انت فاكر اني هقعد معاك في أوضة واحدة ولا ايه لا انت بتحلم
وليد ببرود: والله انا مقولتش كده انتي ومامتك في اوضة وانا في اوضة انا بقة لو انتي اللي عايزة كده فأنا معنديش مانع
نور بحراج: احم لا طبعا انا هقعد مع ماما
وصعدوا للغرف
وليد: دي أوضتك ودي اوضتي جنبكوا ودول هيحرسكوا على الباب
ودخلت عبير الغرفة
وليد قرب على نور
وليد: بطلي تقراي روايات كتير تيكير ماي وايف
**************************
في غرفة سيف
سيف: ألو
هند: ايه يا روح امك اللي انت عملته دا بتخطب من ورانا
سيف بعد الفون ونفخ
هند: انفخ يلا ما انت تربية واطية
سيف: هند انا متربتش اصلا فانجزي عايزة ايه
هند: تيجي النهاردة يا روح امك انت مش اللي وراك تيجي
سيف قفل الخط
سيف: امك ثم امك ثم امك دي اهم حاجة مبدأ ماشي عليه دايما
هنا خارجة من الحمام بتنشف رأسها
هنا: شتمتك
سيف: ايه الجديد
سيف: بقولك يا مزة
هنا: أمم
سيف: الكريد كارد االي مراد ادها ليكي
هنا: لا يا سيف
سيف: هنون حبيبة قلبي اخوكي مااشفر هنزل بس الف لفة قبل ما امشي النهاردة
هنا: انت ماشي
سيف: اه هنمشي النهاردة
هنا: احنا مين انا وروما لسه فاضلنا حاجات في المشروع
سيف: انا الصراحة زهقت
هنا: خلاص سافر انت
سيف: وهتيجي مع مين
هنا بارتباك: مع مازن و
سيف بزعيق: مازن أمم قولتيلي
هنا: يا سيف مع روما معايا انا مش عارف انت مش بتحبه ليه
سيف: شوفي يا هنا انا هسيبك براحتك بس يوم ما تعملي حاجة كده او كده متلوميش غير نفسك
هنا: حبيب هارتي اختك راجل يلا
سيف: فين الكريد كارد
هنا: أهي بس مراد ميعرفش حاجة
سيف: شور بيبي
************************
في غرفة جايدا
كانت جايدا نايمة في حضن حمزة
فون حمزة رن
حمزة: ألو
سيف: ايه يا ابني فينك انا في الأوضة عند ادم مش لاقيك
حمزة: لا دا انا راحت عليا نومة على الشط انا جايلك اهو
سيف: اشطا
وقفل
حمزة نظر لجايدا
حمزة: جايدا
جايدا بنوم: ارجوكي سيدتي اتركيني قليلا
حمزة جايدا صعبت عليه والمصاعب اللي عدت بيها وإحساس اليتم اللي هو مجربه بس الفرق ان هي مش يتيمة اهلها عايشين
حمزة: جايدا اصحي حبيبتي انا حمزة
جايدا فاقت
حمزة: صحي النوم يا حجة
جايدا: احم صباح الخير
حمزة: صباح العسل الأبيض
جايدا: احم انا داخلة الحمام
حمزة: ادخل االأول عشان البس وامشي وانزل لسيف
جايدا: اوكي
*************************
في المستشفى
في غرفة مراد
اسيا: فوق بقة يا مراد انا قاعدة زهقانة هقرف في مين
مراد: وانا قرطاس لب ياروح امك
اسيا بفرحة: مراد أخير عامل ايه حاسس بوجع
مراد: اه كتفي يا بنت الهبلة
اسيا ضربته
اسيا: متشتمش
مراد بالم: اطلعي برا
اسيا: انا قاعدة في بيت ابوك
اسيل دخلت
اسيل: ايوة بقينا حلوين خالص اهو
مراد: انتي والبت دي اللي هتجيبوا أجلي كتك نيلة
اسيل: والله كانت خايفة عليك
مراد: انتي هتقوليلي
اسيل: قولي بقة ايه اللي عمل فيك كده
اسيا لسه هتكلم
مراد: معرفش والله انا فجاءة لقيتهم دخلوا كده
اسيل: عموما حضرة الظابط برا عشان ياخد اقوالك
وخرجت
اسيا: انت ليه ماقولتلهاش
مراد: عشان متعرفش ان انا ظابط
مافيش غيرك انتي وجاسر اللي تعرفه
اسيا: وفهد
مراد: مين قالك انوا يعرف
اسيا: هههه مشكلتك يا مراد انك متعرفنيش ولا تعرف انا اعرف ايه
مراد: انتي غامضة اوي الصراحة
والرظابط دخل واخد أقواله ومراد نفى أنه ليه علاقة او يعرف حاجة
اسيا: حمد لله على السلامة يا جوكر
مراد: انا بجد عايز اعرف مين قالك وايه علاقة انك بتقراي حركة الشفايف بشغلي
اسيا: هتعرف كل حاجة في معادها
***********************
في مكتب اسلام
اسلام: خلاص يا سعاد قولت هشوف الاجازة امتى وهنزل سلام
ندى: هنعمل ايه
اسلام: في ايه
ندى: في القضية
اسلام: وهو كان مين خرابها من الاول
ندى: ما خلاص يا عم
ندى: هو مافيش أخبار عن فهد وفيروز
اسلام: معرفش وخلينا في البلوة اللي احنا فيها
*************************
على ارض المشروع
هنا: يعني هنروح لصاحب الارض النهاردة
مازن: أه انا وانتي على الساعة 7 باليل كده
هنا : اوك
عند اسر وروما
روما: انا عجبني دا
اسر: لا دا
روما: انا قولت دا
اسر: انا قولت دا يعني دا
عمر: بسسس صلوا على النبي يا جماعة وأهدوا احنا تاخد التالت دا شكله حلو كلاسيك كده على مودرن
روما: اوك ماشي
اسر: مش بطال
عمر: طب انا ماشي بقة هشوف حاجة وجاي ربنا يعينكوا
اسر: لسه برضو ملبستبهاش
روما: هي ايه
اسر بغضب : ولا حاجة
وذهب
روما بضحك: اسي اسي وجرح احساسي راح اسيبه ياسي وهبكي عينيه
***********************
كان سيف وحمزة وادم بيتجولوا
حمزة: سيف هو احنا هنعمل ايه السنة دي في الامتحانات
سيف: زي السنة اللي فاتت
حمزة: والله اقنعتني
ادم: يعني المفروض امشي مع ناس شاطرة تشجعني لا ازاي امشي مع أفشل ناس في مصر يا جماعة انا ثانوية عامة ومفتحتش كتاب وليلتي سودة
بت اجنبيه عدت من جواهم
حمزة: ليه يا عم ما أهي بيضة بالاقوي كمان أهي
ادم: انا ماشي مع ابو لهب وأبو جهل استغفر الله
على الناحية التانية
رنا:يعني برأيك اعمل كده
جايدا: مش هيجي غير كده
رنا: لما نشوف اخرتها
رنا : زفت الطين جاي هو وسيف وحمزة
جايدا بتوتر: طب انا قايمة رايحة الحمام
وذهبت
***)******)))***********)*)**
في شقة فيروز وفهد
دخلت الشقة وفتحت
وجدت نوسة وفهد منحنين تحت الكنبة
فيروز بزعيق: انتو بتعملوا ايه
نوسة: فيروز احم ولا حاجة دا الخاتم بتاعي وقع كنت بدور عليه
فيروز مسكتها من شعرها
فيروز: والخاتم بتاعك ايه اللي جايبه هنا جاي يتفسح
نوسة: اه سيبي شعري
فيروز: انتي لسه شوفتي حاجة
ونايمتها على الارضة ونزلت ضرب فيها
فهد شال فيروز من عليها بالعافية
فيروز: اشوفك جاية هنا تاني يا بنت سلطح ملطح انتي مش هتعرفي وشك من زبالة بيتكوا
نوسة طلعت تجري
فهد: اهدي بقة ايه اللي انتي عملتيه دا
فيروز: وحياة امك ليه يا حبيبي دخلت لقيتكوا بتقيموا الصلاة وانا قطعتها
انا عايزة اعرف كانت بتعمل ايه هنا
فهد ببرود: زي ما هي قالتلك بالظبط وانا مش محتاج ابررلك لأنك مش فارقة معايا وأظن انتي عارفة اتفقنا
فيروز الدموع ترقرقت في عينيها: عارفة الاتفلق بس ياريت انت تحافظ على شكلي قدام الناس
وسابته ودخلت
الغرفة
فيروز ببكاء: كنتي مستنية ايه يعني غير كده فوقي من الوهم اللي انتي فيه
في الخارج
فهد: انا زودتها بس هي ليها حق لازم احافظ على شكلها برضو
فهد: لا االي انا عملته دا الصح عشان متتعلقش بحاجة مش هتحصل
&***********************
في شقة سعاد
كانت جالسة
سعاد شردت
من 30 سنة
فلاش باك
كانت سعاد فتاه في عمر 18 كانت في كليه الآداب يتيمة الأب والأم تعيش مع خالتها التي تعاملها أسوء معاملة
اول يوم ليها في الجامعة
سعاد خبطت في أحد
سعاد: اسفة
شخص: لما انتي تتاسفي الباقي يعمل ايه ينتحر
سعاد: افندم
الشخص بابتسامة جذابة: عز الدين عاصم 3 تجارة
سعاد بضيق: بعد اذنك
عز: والله ما بعاكس انتي شاكلك جديدة هنا لو احتجتي حاجة قوليلي
سعاد: شكرا بعد اذنك
عز: طب اسمك
سعاد: مش يخصك
عز: حلو الاسم دا وجديد كمان
سعاد سابته وذهبت
وعدت الايام وكانت سعاد في حالها مش مختلطة بحد
عصام: أمم دي بقة البت الجديدة الخرسة
معاذ: اه هي
عصام بابتسامة: لازم نرحب بيها
وذهب تجاها
عصام: بيقولوا انك خارسة
سعاد مردتش
عصام: دا شكله بجد بقة
ومسك دراعها
سعاد ضربته بالقلم
الكل اتصدموا
عصام بغضب: أمم هدفهم تمنع حلو اوي استني عليا
ومرت الايام وفي يوم
في المدرج
الدكتور :في تفتيش عشان في فلاشة امتحانات ضايعة
والكل اتفتش ووجدا الفراشة في شنطة سعاد
سعاد ببكاء؛ انا معرفش جات ازي والله ما عملت حجة
المحقق: الكلام دا تقوليه في التحقيق
واخدوها للتحقيق وهي بتبكي
وطلع قرار بفصلها من الجامعة ودفع غرامة
عز دخل
عز: ثانية واحدة حضرتك اتفضل شوف الفلاشة دي
وشاغلها وجدوا عصام وهو بيشرب الفلاشة من المكتب وبيحطها في شنطتها
وبعدها سعاد طلعت وعصام تم فصله من الجامعة
سعاد: بجد مش عارفة أشكرك ازاي يا استاذ عز
عز: أستاذ ايه بقة يا ستي قوليلي عز على طول
سعاد: احم وانت جبت الفلاشة دي منين دول مفرغين الكاميرات ملقوش حاجة
عز: اصل انا لما عرفت انك رزعتيه قلم قولت مش هيسكت فضلت ترقيه لحد ما لقيته شفر الكاميرات صورته انا
سعاد: وانت عملت كده ليه
عز: الصراحة مش عارف
شيرين: ايوة بقة الناس اللي عاملين ابطال
عز: طول عمري اومال القرد بتاعك فين
شيرين: متقلش عليه قرد يا معفن
عز: يا شيخة اولعوا ببعض علاقة قزرة
ايمن: متغاظ انا عارف وهيولع
عز: على ايه يا حسرة
شيرين: مش تعرفنا يا زيزو
ايمن: قولتلك ميت مرة متدلعيش حد غيري
شيرين: حبيب قلبي بتغير عليا يا روحي
ايمن: طبعا يا بيبي
عز: محن كتير مش عايز البت هتتفقع وهي واقفة
شيرين: اسمك ايه
سعاد: اسمي سعاد
شيرين: وانا شيرين 3 السن
سعاد: انا1 آداب
شيرين بضحك: ياصغنن
شيرين: دا يا استي ايمن ابن عمي وصاحب عز وانا من ضمن الشلة
ايمن: وخطبتي نسيتي
شيرين: والله يا ابني شكل معتز وآمال هيوقفوا حالنا
ايمن: والله دول مجانين وهيولعوا فينا كمان شوية
عز: احم طب ما تيجوا نشرب حاجة
شيرين: يلا
سعاد: لآ انا مش هقدر
شيرين: والله ابدا يا سوسو دي بداية تعارف ولا ايه يا ابو فهد
ايمن: طبعا يا ام فهد
سعاد: احم مش انتو قولتوا انكوا مخطوبين فهد مين
عز: شوفي يا ستي هم ياسوا أنهم يتجوزوا فقالوا يوهموا نفسهم
شيرين: يعني ولا حلم ولا علم يا اخوتي
يلا
وعدت الايام وسعاد اندمجت معاهم وبقوا أصحابها واتقربت هي وعز من بعض
وبعد مرور سنة
سعاد: يعني ايه يا عز
عز: ابويا ضاغط عليا يا سعاد مش هارف اعمل ايه اما اتجوز مها او هيتبرى مني
سعاد بدموع: وانا بعفيك من اي حاجة يا عز
عز: انا عمري ما اقدر اسيبك اصلا مش بمزاجك انتي بتحبيني
سعاد: انت بتسأل
عز: يبقى مافيش غير حل واحد
اتجوز عز سعاد في مكتب المأذون وكان ايمن وكيلها وأيمن مقالش لشيرين حفاظا على مشاعرها عشان مها أختها برضو حتى لو من الأب بس
وبعد مرور سنة كان عز اتجوز مها وكان جوازه من سعاد في السر واخد ليها شقة بعيد عن خالتها
في يوم في شقة سعاد
سعاد فتحت الباب
ودخلت وحدة
سعاد: حضرتك مين
مها: مها الشربيني ضرتك أظن تعرفيني
سعاد بتوتر: اتفصلي
مها بقرف: انا مش هتفضل في حتة انا جاية اقولك بس ان عز سافر وانا هحصله على أمريكا وجاية ابلغك رسالته بيقولك مش عايز يشوف وشك تاني حتى هو باع الشقة دي يعني تشوفي حتة تروحي فيها
سعاد بدموع: لا مستحيل يعمل فيا انا كده
مها: انتي كنتي صفحة ملهاش لازمة واتفقلت خلاص
سعاد: بس انا حامل
مها: أمم حامل وهو ميعرفش ومش فارق معه اصلا شوفي هعمل معاكي ديل حلو مش هقتلك ابنك وهسيبك تاخديه وتمشي بسلام مقابل انك تنسي حاجة اسمها عز خالص أه وعقد بيع الشقة اهو
سعاد مسكت العقد وجدت أنه باع الشقة اللي هي فيها
مها: او بقة لو انتي مش عايزة ابنك وتروحي لعز ساعتها هو اللي هيجبرك تنزليه قولتي ايه
سعاد بدموع: انا موافقة
مها بابتسامة: عين العقل يا روحي بكرة تخرجي من الشقة باي باي
مها: اه صح عشان تعرفي اني طيبة دي بطاقة عز بس باسمه التاني عشان الواد برضو يتسجل باسم حد
وخرجت
سعاد جلست تبكي
وتاني يوم
سعاد خرجت من الشقة مش عارفة تروح فين
واخدت القطر وذهبت لاسكندرية وبعدها نزلت مش عارفة تروح فين وهي فضلت ماشية
وذهبت للمكتب سمسار
سعاد: لو سمحت عايزة أجر شقة
وأجرت شقة صغيرة ليها واشتغلت في مصنع غزل وجيه معاد والولادة وولدت ولد
سعاد: حبيب انت اللي هتكون معايا في الدنيا اللي مش ليا فيها حد دي
وتاني يوم اتصلت بمها عشان تسهل ليه إجراءات التسجيل ومها سجلته وبعدها سابتها ومشيت وغيرت رقمها
والولد لتسجل باسم اسلام محمد عاصم
نهاية الفلاش
سعاد: ياترى هتعمل ايه يا اسلام لما تعرف
وان رحمة مش اختك
فلاش باك
كان اسلام بلغ 5 سنين
وكان اسلام في الحضانة
وسعاد راجعة من المصنع
وجدت طفلة رضيعة تبكي على الطريق
سعاد: يا عسل مين سايب الصغنن دي هنا
واخدتها معاها الشقة وكانت ضحى والدة زياد وفيروز سكنت بجانبها
سعاد ذهبت ليها
ضحى: طب ما توديها للقسم
سعاد: صعبانة عليا اوي لو راحت القسم هيودوها الملجأ
ضحى: وبعدين
سعاد: انا هخدها اربيها مع اسلام
ضحى: انتي بتقولي ايه
سعاد: اه انا حبيتها اوي
سعاد: عايزاكي ترضعيها مع فيروز
ومرت الايام والسنين ورحمة بقت اختهم وبعدها ماتت في حادثة عربية
&****************************
جاء المساء
هنا : طب ليه تسافر باليل
سيف: انتي عارفة اني بعشق السفر باليل
هنا: خليك بالك من نفسك
سيف: متخافيش
هنا: كلمت مراد
سيف: اه بس قالي متجيش عشان انا مش في الفندق
هنا: تلاقيه بيصيع
سيف: يلا بقة مع السلامة وخلي بالك من نفسك
هنا:متخافش روما هتيجي تقعد معايا في الأوضة عشان همسة ورنا راجعين نعاكوا
وخرج سيف
ونزل أمام الفندق
سيف: روما تبقي مع هنا زي ضلها
روما: عيب عليك يا برو
مازن: متخافش انا هخلي بالي منها
سيف: اهو انت بالذات ابعد عنها
اسر: خلاص سيبها ليا انا
سيف: يلا يا بت يا هنا اطلعي هاتي شنطتك انا بدأت أقلق
هنا: متخافش يا عم وراك رجالة
روما: اومال حمزة فين
اسر: اووف
سيف: حمزة هيجي بكرة مش عارف ليه
روما: ابقى اشوفه
رنا وادم نزلوا
ادم: مش عارف مستعجلين ليه
مازن: المفروض ان حضرتك ثانوية عامة وكده
رنا: هيهيهي على اساس الواد هيروح يذاكر
سيف: اومال همسة فين
رنا: بنتخانق مع جاسر في الفون
سيف: خزوق حياتي دا
همسة نزلت
سيف : يلا بقة
وركبوا العربية
وسيف كان بيسوق ورنا وادم في الخلف
وهمسة قاعدة ساكتة.
ادم ورنا: واحدوووا
همسة وسيف: لا اله الا الله
ادم: مالكوا يا جماعة ساكتين ليه
همسة:هنرقص يعني
ادم: ياريت والله
رنا: اصل دا مش منظر اتنين لسة مرتطبتين امبارح الصراحة لا وايه بعد مفاجاة
ادم مسك الفون
ادم: اسمعي يا ستي بيقولوا ايه على الانستجرام
ادم : عشاق مدينة السلام
مهرجان الاحتفال بالمرأة وارتباط احمد وخديجة في العرض وحقيقيا
رنا: عشاق جامعة القاهرة يتالقون في عرض مدينة السلام
همسة ضحكت: مصر مش وراها غير الكلام
ادم: واللع ما مصدق دا انا قولت انا ورنا هنبقى عزول
سيف: الصراحة ما انتو عزول
ادم: لا يا عم براحتك ا عتبيرني شجرة عادي
رنا: اه بالله عليكوا انا جاية أتفرج
سيف: تتفرجي على ايه يا ماما هو عرض
ادم: اعمل اي حاجة بالله عليك
سيف: أقوم ابوسها يعني
رنا وادم: يا ريت
**************************
في شقة فيروز
فهد خبط عليها
فهد: فيروز مش هتعملي الاكل انا جعانة
فيروز فتحت
فيروز: ليه يا حبيبي الفلبنية اللي أبوك جابها
فهد بصلها بغضب
فيروز بخوف: قولتلي المطبخ منين
الباب خبط
فيروز فتحت
فيروز : حنون وحشاني
حنان:وانتي يا قلبي لما عرفت انك جيتي قولت لازم اشوفك
فيروز: تعالي ادخلي
حنان دخلت
حنان: دا جوزك
فيروز: اه فهد جوزي
دي حنان صحبتي
حنان: اهلا
حنان: انا جاية اعزمك على فرحي
فيروز: ما انا عارفة الحنة بكرة واما كنت جاية اصلا من غير عزومة
حنان: حبيبتي همشي بقة
فيروز: خليكي شوية
حنان: عشان لسه ورايا حاجات كتير
فيروز: ماشي مبروك يا حنون
وخرجت
فهد: انتي هتروحي الفرح
فيروز: طبعا وسع بقة اشوف هلبس ايه
فهد مسكها من قفاها
فهد: على المطبخ الأول
فيروز بارتباك: اه طبعا يلا
فيروز في سرها: يا رب استرها معايا انا غلبانة
وذهبوا للمطبخ
فهد: عايز مكرونة وبانية
فيروز: العب بالية ههههه حلوة حلوة
فهد رفع حاجبه
فيروز: احم نبدأ
فيروز جابت البانية وغسلته
فيروز في نفسها: وبعدين ايه يا فيروز يا رب ما اتفضح
ومسكت البانية وجابت دقيق
فهد رفع حاجبه: انتي بتعملي ايه
فيروز: بانيه
فهد: وايه علاقة الدقيق
فيروز: احم عشان اقليه
فهد: ليه هتقلي سمك وبعدين انتي تبلتيه
فيروز في نفسها: احيييه هو بيتبل
فيروز: اه صح شوقت من وافتك على راسي نساتني
وجابت التوابل وحطتهم
وذهبت للمكرونة وجابت اناء ووضعت فيه ميا وبعدها حطته المكرونة بدون غليان الميا
فهد: انتي بتعملي ايه
فيروز: بسلوق المكرونة
فهد بغضب: وهي بتتسلق من غير ما الميا ما تغلي
فيروز : الصراحة بقة انا ما بعرفش اعمل حاجة ولا دخلت مطبخ قبل كده وعلى طول باكل من عند حمكشا او ندى بتطبخ
فهد قرب عليها
فهد: اوماب بتكدبي ليه
فيروز: عشان متتريقش عليا
فهد: هههه وكده شكلك حلو يعني
فيروز سرحت في ضحكته
فيروز: يخربيت ضحكت اهلك
فهد ببراءة: الله يسامحك
فيروز: احم طب هنعمل ايه
فهد : بصي واتعلمي
ولبس المريول
ومسك البانية ووفقش عليه بيضة
وجاب ميا وحطها على النار
وعمل سلطة على ما الميا غليت وسطب المكرونة
وبعدها جاب البانية وحمره
كانت المكرونة خلصت سكبها وأضاف عليها صلصة وجاب البانية وحطته في طبق بشكل حلوا والسلطة وكاتشب
فيروز بانبهار: يا ابن العفريت
فهد: بتعرفي تعملي عصير
فيروز : طبعا
وذهبت فتحت التلاجة وجابت علبة عصير بيتي وصبت كوبيتين
فهد بصلها: اه هتشل حتى دي فاشلة فيها
فيروز: يلا عشان جعانة
وذهبت وجلست على السفرة وقعدت تاكل بنهم
فيروز وفي فمها الطعام: بس الاكل مش قد كده برضو
فهد: اه عشان كده هتاكلي السفرة بالمفرش
فيروز: ما تاكل يا عم انت مكسوف خد
وادته حتة بانية في فمه
فيروز: كل انت هفتان اليوم دول
وبعد انتهاء الطعام
ذهب فهد الشرفة
فيروز : احلى كوباية شاي
فهد: اخير بتعرفي تعملي حاجة
فهد مسك الكوب شرب منه
فهد: يعني ايه القرف دا
فيروز ماسكة كوبها وبتشرب منه بمزاج
فيروز: الدنيا ماشية يظهره حطت عليا قالتلي لما سألتها انت الضحية حرررام يا دنيا مش كده دا كتير عليا كل دا انا مش هفاية
فهد : خلاص يا ست صوتك لم الصراصير
فيروز: خليكوا انتو كده كبسني
فهد: فيروز انتي حببتي قبل كده
فيروز: يوووو كتير متعدش
فهد برفع حاجب: ليه انتي عندك كام سنة
فيروز: دا انا كنت بغير فيهم اكتر من الجزم اشوف دا اكراش عليه صاحبة ماشي جنبه احلى يبقى هو أولى
فهد: مبدأ برضو
وقضوا باقي لليلة في الكلام
**************************
على طريق شرم الشيخ
هنا: ايه يا عم خلصت
مازن: احنا في مشكلة
هنا: استر يا رب قول
مازن: العربية عايزة مكانيكي
هنا: واحنا هنجيب مكانيكي منين في الهوا دا
مازن: قولي احنا هنعمل ايه الاول فينا احنا
هنا: مش انت مهندس صلحها ولا هو اسم على الفاضي
مازن: والله انا مش مهندس مكانيكه وبعدين انتي كمان مهندسة جربي صلحيها يمكن الهندسة اللي انتي خدتيها احسن واكتر مني
اتحرجت هنا
هنا: طب هنعمل ايه دلوقتي
مازن: مش عارف وبعدين مافيش اي signal
هنا خالص
هنا بصوت واطي : signal الله يرحم المرحوم كان بيشرب الملوخية بالخرطوم
مازن: بتبرطمي تقولي ايه
هنا: ولا حاجة هنيل ايه
مازن: مش عارف ممكن نبات في العربية لحد الصبح
هنا: نبات احيييه ومعاك دا انا اتعمل كفتة لما ارجع
مازن: هنا مش وقته احنا في مشكلة
هنا: يا ملة بختك يا هنا يا صغيرة على النفخ يا هناااااااا
مازن ذهب للعربية وفتح فلاش الفون
سمع صوت
مازن : هنا العربية فيها قنبلة
هنا: بتقول ايه
مازن: ابعدي بسرعة
واخدها وطلعوا يجروا
والعربية انفجرت
هنا: منك لله دي خروجة سودة
مازن: هي عين اخوكي المعفن أداها عين جابتها ارض ارض دا انا لسة ملحقتش اتهنى بيها
هنا: شنطتي وتليفوني فيها
هنا: هنعمل ايه دلوقتي حتى العربية راحت
مازن: بس مين كان حاطط قنبلة
************************
في امريكا
هشام: نبدأ العد التنازلي لولاد ايمن
ظهرت امراءة
صافي: وولاد سامح بتواعي انا بقة
هشام: انتي متأكده من البت دي
صافي: والله انا ادتها مهلة أسبوع دا آخرها
هشام: انا بقة هلعب لعبة مع الفهد والجوكر لعبة واحدة بس ومش انا اللي هنفذ دا هم اللي هيقضوا على بعض
صافي: دومي الصغير دا بقة سبهولي
صافي: ابنك هتعمل معه ايه
هشام: كل خير ياروحي
وسابها ودخل أوضة
هشام: وحشتيني ياروحي والله
أمم عارفة مازن حبيب ماما زمانة بيتحاسب دلوقتي يا قلبي والدور الجاي على آخر العنقود يا قلبي دومة حبيبك عشام تبقي تفضلي ايمن عليا واه ملوكة حبيتك توجع قلبك عليها كلوا هياخد حقه يا روحي
وخرج من الغرفة
**************************
كانت روما صاعدة غرفتها
وجدت حمزة يفتح باب الغرفة
وخرجت وواحدة خرجت وراه
روما بصدمة: زينة
***********************

