Uncategorized

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل التاسع عشر 19 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf


البارت التاسع عشر واحلى واجب
معاكوا عايزة تفاعل عشان بارت تعبت فيه جدا😍
***************

(مهرجان🔥🔥🔥)

وصلت الطيارة شرم
واتجهوا للفندق
فهد: باستغراب مش قال فيلا
امير: ولا اعرف
الباشا: احنا هتقعدي في الفندق عشان الفيلا بتاعتي هعمل فيها حاجة الاول
هبة: احم طب انا يا باشا هقعد فين
الباشا: معايا
هبة بصدمة: ننننننعم
الباشا: أقصد معايا في نفس الدور أوضة ليكي
هبة: اه فهمت
الباشا: انا داخل الجناح بتاعي
ودخل
فيروز: محسسني انه جناح فرخة كتك نيلة
فهد: خدي دا المفتاح بتاعك
فيروز اخدته
وفهد وامير دخلوا الغرفة
امير: انا حاسس ان الراجل دا كشفوا مش عارف ليه
فهد: يا ابني ما انا عارف بس هو مش يهمني وميقدرش يقول لناس الكبيرة كده ممكن يدبحوه انا كل اللي يهمني معلومات الصفقة ومعلومات الشبكة اللي برا
امير: وهتجبها ازاي
فهد: دي بتاعتي انا بقى
****************************
في صباح يوم جديد
اسر فاق على صوت رنين التليفون
اسر بنوم: ألو يا فهد في ايه
فهد: في مصيبة حضرتك افتح الانستجرام والفيس كده وشوف يا حيوان في ايه
اسر قفل وفتح الانستجرام
وجد فيديو ليه وهو بيطري في الشركة باالداخلي😂😂😂
( حفيد الشربيني اسر الشربيني يجري بملابس فاضحة أثناء ساعات العمل )
اسر بفرحة: انا بقيت تريند ( يلا يا ابن الهبلة 😂)
اسر : يا فضحتي السودة
ومازن خرج من الحمام
مازن: مالك يلا في ايه
اسر بيخفي الفون: مافيش
مازن: بيتخبيه ليه وريني
وذهب خلفه ومسك الفون وشاف الفيديو
مازن بصدمة: ايه دا
اسر بابتسامة😆😆: بقيت تريند
مازن: ايه المهزلة دي انت انفضحت وفضحتنا
وفون اسر رن
اسر 😆 : شوفت مش ملاحق على الاوردارات مراد بيتصل
اسر: ألو
مراد: ايه اللي انتي مهببه دا
اسر: عجبك الفيديو بقيت تريند اه يا فضحتك يا اسر بالداخلي
اسيا بزعيق: ازاي تعمل كده يا محترم ومين صور ونزل اصلا( انا عارفة والناس دي عارفة هي مين 😂😂)
اسر: والله ما اعرف مين صور
مراد: اهم حاجة نوقف الفيديو
اسر : أتصرف يا مراد هتفضح دا انت ابن عمي وجوز اختك وهبقى خال عيالك
مراد: يا شيخ عليك انت واختك في ساعة واحدة منكو لله عيال مين ع اللي يتجوز اختك ويعرفك يجيب عيال اقفل
وقفل الخط
اسر قفل وجد ادم بيرن ثم رنا ثم سيف
اسر: دول لو بيتصلوا يبركولي بنجاح الثانوية مش هيعملوا كده
مازن: دي اجمد من الثانوية
واخير المكالمة المنتظرة
روما 😂😂😂
اسر : ألو
روما: الداخلي انت قمر فيه يا روحي
اسر: متصلة تشمتي صحيح تتقتلي القتيل وتمشي في جنازته
روما: بعد الشر عليك يا اسرية
حمزة بضحك: بس الطقم جاحد ابقى اديهولي لفة هههه
اسر: وحتى عمود النور في المكالمة انا هوريكوا مين اسر الشربيني اصبروا يا شوية عيال
وقفل
روما: هههه يا اما ياما خاف يا عيد
حمزة: ههههه فضحتي الراجل
روما: ولسة هو شاف حاجة قال فرصة تانية ابن امال وبعديها يروح لايتن عامر
حمزة: انتي لسة بتحبيه ليه بتعاندي
روما: لأني مش هنسى يوم ما طردني وعيارني بيتمي وضربني مش هنسى انه كان بيلعب بيا وعايز فرصة تانية هو انا هبلة عشان انخدع منه مرتين
حمزة بفرحة: يعني افهم انك هتنسيه
روما: ياريت اقدر بس كنت نسيته لما طردني انا حبي لأسر لعنة من صغري
حمزة بخيبة امل: اومال هتعملي ايه
روما :هلعبه بنفس سلاحه بس محتاجك معايا
حمزة بحزن: انا على طول معاكي
***************************
ومرت الايام ومراد لم الفضيحة بس اسر قعد 3 أيام ميخرجش😂😂😂
وفهد وامير منتظرين الصفقة وفيروز بتندخل تزرع أجهزة تجسس في غرفة الباشا ورهف وصلت شرم
وجاسر واسيل
امير وفهد وفيروز كانوا في انتظار رهف بس متفرقين وبيتكلموا عن طريق سماعة
فهد: رهف حجزتي أوضتك
رهف: اه
امير: أوضتك رقمها كام
رهف: 207 ( مجموع اختي في تالتة اعدادي 😁😂😂)
فهد: فيروز حطت أجهزة تنصت في اوضته انتي عليكي بقى تخترقي اللاب بتاعته فيروز جابت باسورد الشبكة لكن الإيميل لا انتي عليكي اي معلومات يتعلمها كوبي
رهف: تمام
فيروز بغضب: طب اروح انا عايزة اتكلم
فهد: والله ما عايز اشتمك
فيروز: عشان متقدرش
امير: صلوا على النبي يا جماعة
رهف: خلاص انتو هتتخنقوا في السماعة اسكتوا
رهف: انا طالعة الأوضة دلوقتي
فهد: ماشي
فهد: فيروز انا جيلك أوضتك دلوقتي
فيروز: شايفين قلت الأدب طب اقوله ايه دا عيب يا استاذ انا مش كده خالص
فهد بزعيق: انا مش هتكلم والله عشان هتجلط مش كده ايه يا بنت الهبلة هو انا شاقطك انا جوزك
فيروز: جوز جزم
فهد: سمعتك ياللي تنشلي
****************************
في ريسبشن الفندق
جاسر: حبيبي يا عريس واحشني
مراد حضنه: وانت لا
جاسر: حيوان يا برو
اسيا حضنت اسيل
اسيا: وحشتيني يا مجدي
اسيل: وانتي كمان يا كلبة البحر
مراد: طب مافيش حضن ليا
جاسر: ولا
مراد: دا حضن اخوي بري
اسيل: يا ابني اتلم دا حتى مراتك واقفة
اسيا: لا يا حببتي خديه خالص دا هو زاحم الأوضة وخلاص
جاسر: دي مستبيعة
اسيا بغمزة: انا مستعدة ابدل عادي وادفع الفرق
جاسر: احم انا بتشقط شكلك مش مسيطر
مراد: عيب عليك
مراد: حجزت أوضة
جاسر: لا أوضتين
اسيا: ليه
جاسر نظر لاسيل ومراد: ما انت عارف الاوامر
اوووف
اسيل: ههههه ابويا وخايف عليا
اسيا: احم طب ما تجيب اسيل تبات معاي وتاخد صاحبك
جاسر : رد يا عريس
مراد: عريس ايه بقة انتي هبلة يا بت انتي والمفروض اننا في شهر العسل
اسيا: عسل ايه ما هم عارفين اللي فيها بلا نيلة
مراد بصلها بغضب وعينيه بتطلع شرار
جاسر: احم طب يلا يا اسيل نروح لهمسة
وذهبوا
مراد بزعيق: اتفصلي اطلعي قدامي
وزقها وطلعوا الجناح
مراد بزعيق: اسيا االي انتي عملتيه تحت دا ميحصلش تاني
اسيا: وانا عملت ايه
مراد بزعيق:اللي بينا مهما كان مين محدش يعرفه غيرنا مفهوم
************************
عند اسلام وندى
كانوا قاعدين متربطتين في غرفة
ندى: احنا بقلنا 3 ايام هنا مافيش كلب سأل علينا
اسلام: بجد 3 ايام محستش والله من نظافة المكان
ندى: اسلام هو انت على طول كده بتهزر اتكلم جدا شوية
اسلام: انا بهزر عشان مشلش الهم لنفسي كده كده الي هيحصل هيحصل مش فارقة كتير استقبله بازار ولا اقعد اشيل همه قبل ما يحصل
ندى: غريبة يعني زياد كان على طول بيحسبها
اسلام: مش لازم الصحاب يبقوا زي بعض بالعكس لازم مختلفين عشان يكملوا بعض
ندى: حبيت قبل كده يا اسلام
اسلام: اه
ندى: اومال هي فين
اسلام: مكنش حب اوي يعني إعجاب عادي وهي دلوقتي فين معرفش عشان بطلت أحبها
ندى: عرفت بنات قبل كده
اسلام: الصراحة هم بنتين اللي كلمتهم في حياتي بعديها لقيت الموضوع ملوش لازمة ليه احنا الاتنين نضحك على بعض بمشاعر كدابة ومن ساعتها وأما محتفظ بمشاعري للانسانة اللي هتجزوها بس
ندى: تعرف قليلين اللي بيفكروا كده
اسلام: عارف اني نادر
ندى: يا تواضعك
والباب اتفتح
ودخل راجل بصنية طعام
الراجل : الأكل
الراجل بابتسامة لندى: وجباتك انتي عصير كمان لوحدك
ندى بدلع: تسلملي
الراجل: انا برا لو احتاجتي ايوته حاجة
وخرج وهو عينيه على ندى
ندى: كتك القرف
اسلام: مالك يابت ايه الدلع اللي ظهر دا
ندى: هو عمال يغمزلي وكده قولت اجريه يمكن نطلع بمصلحة
اسلام بضحك: اكل ملوكي والله
ندى: ميش بدودوه
اسلام: طبعا عشان نروم عضمنا هههه
*****************8*******
في غرفة رهف
رهف بتكلم في السماعة
فهد: وصلتي لحاجة
رهف: في مصيبة
فهد: ايه
رهف: التواصل بينا انا واسلام وندى انقطع
فهد: مافيش اي اشارة
رهف: لا
فهد : فيروز يا فيروز
فيروز مانت نايمة على الكنبة
فيروز بفزع: ايه في ايه
فهد: انتي نايمة الله يخربيتك
فيروز: ياعم حران عيكوا والله يعني باليل مش منايمني والصبح الباشا دا مستعبدني انا طاقة برضو
رهف: انتي هتشحتي باقولك اخوكي مش عارفين مكانه
فيروز بنوم: احسن
فهد بنفاذ صبر: رهف لو وصلتي لحاجة بلغيني
رهف: حاضر
امير: فهد في مهرجان هنا بكرة لليوم العالمي للمرأة
فيروز: أخير حفلة
فهد: تفتكر
امير: اه مافيش احسن من دي فرصة
فيروز: طبعا مافيش احسن من دي فرصة للأكل
فهد: يبقى خلاص بكرة اجهزي يا رهف
رهف: تمام

**************************
في مسرح البروفا
سيف: كده خلاص يا جماعة كله جاهز
هنا: انا خايفة
همسة: وانا
روما: يا جماعة فرصة جات لينا اهدوا خالص انا لحد دلوقتي مش مصدقة اللي حمزة قاله
سيف: ولا انا
عمر: انا فصلت خلاص يا شباب هموت وأنام
حمزة: خلاص هانت
زهرة: يارب التعب يجي بفيدة
سيف: ان شاء الله يا شباب بكرة 7 تكونوا موجودين اشطا
الجميع: اشطا
سيف : ربنا يوفقنا
**************************
في جناح اسيا ومراد
مراد:اسيا مش هيحصل
اسيا: عشان خطري يا مراد
مراد: مش فاهم هتستفيدي ايه لما تبقي المتحدث الرسمي
اسيا: مراد انا نفسي احس اني مهمة مش حته دكتورة وخلاص مراد انا عارف انك مش عايز يعرفوا اني مراتك مش هقول حاجة
مراد: انتي هبلة اكيد لا طبعا مش عشان كده
اسيا: اومال ليه
مراد : هي كلمة واحدة مش هيحصل ابدا
**************&**&&*&*****
في موتمر عالمي ليوم المرأة في مدينة السلام على مسرح واسع جدا تقف بكل شموخ إمام حشد من ناس من مختلف البلدان والمناصب وكثير من الصحافيين وكاميرات ترصد بث مباشر
اسيا: سيداتي سادتي نعقد اليوم منتدى للأطباء والمهندسين على مستوي عالمي في مدينة السلام للانطلاق والتحضر في مجالي الهندسة والطب تحت اشراف شركة المتحدة للعمارة ويسعدني ويشرفني بأني طبيبة وامثل مندوب لشركة الشربيني والمتحدث الرسمي للمنتدى معاكم اسيا االشربيني والان مع كلامة البش مهندس مراد الشربيني العضو المنتدب ورئيس مجلس الإدارة
تصفيق حار
مراد: شكرا طبعا ليكوا بس هي نسيت تقول كمان انها اسيا مراد الشربيني حرم مراد الشربيني ويسعدني ان شركتي تكون الممثل لمهرجان عالمي زي دا بيجمع بين مجالي هندسة والطب في يوم عالمي للمرأة طبعا
في مدينة السلام وطبعا النهاردة هنشوف مشروعات جديدة وتتعرض ونتناقش فيها واتمنى التوفيق والازدهار وشكرا
ويصقفوا طبعا😂😂
اسيا: ودلوقتي مع كلمة المدير العام للشركة المتحدة للعمارة جاسر زهران
صعد جاسر
جاسر: احم هو انا الصراحة ظابط يعني بس ممكن تقولوا كمان ليا في الهندسة سعيد جدا بالنجاح اللي الشركة وصلتله وأنها تبقى ممثلة لمهرجان كبير زي دا بس دا بعد تعب كني انا وصديق عمري انا وخويا وصاحبي مراد الشربيني وشكرا
اسيا: ودلوقتي مع شركة الشربيني ونرحب برئيس مجلس الإدارة مازن الشربيني والعضو المنتدب اسر الشربيني
صعودا على المسرح
مازن: احم طبعا بشكر بنت عمي واختي اسيا وأحب كمان اوصل سعدتي باليوم دا اللي هنعرض فيه صور للمشروعات االي هتتبني على ارض مدينة السلام من حديثي التخرج من الجامعة وشكرا
اسر: مساء الخير بنرحب طبعا بالسادة الزوار على ارض مدينة السلام وبتمنى تنال المشروعات اعجابكم وكل التمني بالنجاح للشباب حديث التخرج وشكرا
************************
عند الجمهور
رنا: شايف ناس ليه لازمة مش زيك
ادم: بيعملوا ايه بيصقفوا وخلاص ارهنك على كام ان تلاقي كل واحد حاطط قطنة في ودنه عشان الصداع والرغي
رنا: ليه هم زيك
وفجاءة واحد دماغه وقعت على كتف ادم
ادم: اهو اتفصلي واحد بياكل رز مع الملائكة يا عم ابعد كده
ودخلت جايدا
رنا: اخيرا شوفتك
جايدا: معلش اتأخرت عاملة ايه وحشاني
رنا: وانتي يا قلبي.
ادم: طب وانا ماليش حاجة
جايدا: رنا قولي للكائن دا يبعد عني
ادم لفت انتبه شخص
ادم باستغراب : فهد
رنا: ايه
ادم: استني بس راجع تاني
وذهب خلف شخص
فهد واقف مع امير بجانب الباشا
ادم قرب عليه
ادم: فهد ( الله يفضحك يا شيخ 😂😂)
فهد انصدم مش عارف يعمل ايه
مردش
ادم: فهد انت جيت امتى ومن غير ما تقول رد عليا
الباشا: مين دا
فهد بتوتر: معرفش مين
ادم: انت مش عايز تكلمني ليه زعلان مني والله السجارة الي خدتها منك كنت هقولك والله بس خوفت منك
فهد في سره: الله يحرقك
ادم: طب خلاص قصدك على رقم البت اللي كان على فونك وخدته انا اسف
رهف مسخسخة ضحك على السماعة
فيروز: اه ياواطي يعني تعرف بنات
ادم: خلص قصدك على 200 جدا دا انا خدتهم عشان اصالح رنا
فهد في سره: أقفل سيل الاعترفات دا هنتفضح
امير: انت عايز مين تعال معايا بس
وخده ومشي
امير: اسكت بقى اقغل
ادم: مش دا فهد اخويا
امير:اه بس احنا دلوقتي في مهمة يا حيوان
ادم بصوت عالي: اه مهمة
امير: علي صوتك اكتر لسة في ناس في ليبيا مسمعتش اسكت خالص انت ولا اكنك تعرفنا
ادم: ماشي مش هقول لحد انكوا في مهمة ومشي
امير: اخرتنا على ايده
رهف: امير الحق في حد فتح اللاب شكلهم هيبداوا اجتمعهم لكن الباشا دا تقريبا عرفوا أنه متراقب استبعدوه
امير: طب تبعي بسرعة
امير: فيروز انتي معايا
فيروز: اه
امير: دورك دلوقتي تتدخلي أوضة الباشا من عير ما حد يشوفك تشوفي حاجة تنفعنا هناك وخليكي على تواصل
فيروز: حاضر
*************************
على المسرح
اسيا: وانتهت عرض مشاريع الطلبة حديثي التخرج دلوقتي نرحب بشركة الصاوي معانا من امريكا ورئيس مجلس الادارة وليد الصاوي
ظهر وليد ومن بعده نور
نظر وليد لاسيا
نظرت له اسيا بنظرة تحدي
وسط انصدام مازن واسر
وليد: بشكر طبعا الدكتورة اسيا وبوجه خالص تحياتي لشركة الشربيني وشركة المتحدة وحضور سعيد وانا بقى برحب بصاحب الشركة التاني نور وليد الصاوي
سقطت الأضواء على نور الي كانت واقفة مرتبكة
صعدت على المسرح
نور بترتباك: مساء الخير سعيدة جدا بحضورك موتمر ضخم زي دا مع ابن عمي وجوزي وليد الصاوي
وليد نظر لمازن واسر بتحدي
وبعد قليل هبط وليد ونور من على المسرح
اسيا: دلوقتي معانا عقد شراكة لشركة الشربيني والشركة المتحدة
وظهرت منضدة يوجد عليها عقد قام كلا من مراد وجاسر واسر ومازن بامضاء العقود
يعلو صوت التصفيق والتصفير المكان وأخذوا العديد من الصور وهبطوا نت على المسرح
ادم بتصفير: يا جامدين
رنا: كنتوا هايلين
اسيل: كنتوا حلوين جدا
جاسر: قولتلك تعالي معانا قولتي لا
اسيل: لا يا عم انا بخاف من الزحمة
اسر: انا عايز اعرف وليد جيه ليه ونور قالت جوزها ليه
مازن: معرفش
مراد واقف ينظر لاسيا نظرات ثاقبة
واسيا بتهرب بتوتر منه
وفجاءة اطفئت الاضواء واشتغلت موسيقى
وارتفعت الصواريخ وظهر على المسرح صورة كبيرة للفرقة تخيلوا معايا ( حمزة وعمر وفي منتصفهم روما هنا وحضنه سيف وهمسة واقفة بجانب سيف بشموخ ) ومكتوب على الصورة (انتي ب100 دور💪)
وارتفعت أصوات الطلاب بالتصفيق وحشد الجمهور الموجود
وجلس مراد واسيا وجاسر واسيل ومازن واسر ورنا اللي بتدور على جايدا اللي اختفت ادم خدها ووجلسوا
ظهرت زهرة
زهرة:النهاردة في يوم عالمي للمرأة من أرض السلام هنمثل ليكوا عرض مسرحي مع فرقة جماعية من جامعة القاهرة تتعرض النهاردة غناء تمثيل وكوميديا تضحية دراما عرض مسرحي يعرض دور المرأة مع عرض
( انتي ب100 دور )
فكرة : هنا الشربيني
تنفيذ وتمثيل: حمزة الدمنهوري/ روما عز الدين / سيف الشربيني/ همسة زهران
مع فرقة من شباب جامعة القاهرة
واعتلت اصوات التصفيق المسرح
بدأ العرض
حمزة : انا النقيب حازم صالح نقيب في الكلية الحربية ابن الشهيد صالح مختار
روما: انا الدكتورة مريم شاهين كلية طب
همسة: خديجة صالح مختار في كلية فنون جميلة
عمر: خالد صالح مختار آخر سنة في الكلية الحربية
سيف: احمد شاهين نقيب في الكلية الحربية
هنا: حبيبة ام حازم وحبيبة وعمر 😂😂😂
انتهى التعريف وبدأ العرض
وظهر الديكور للمنزل عادي
ومائدة طعام يجلس عليها
حازم وخديجة وخالد وحبيبة امهم
حبيبة : انت هتحجز القاعة بتاعتك النهاردة يا حازم
حازم: اه يا امي
حبيبة: ربنا معاك
خالد: والكلب دا ملوش حاجة طب
خديجة: طب هو ظابط في الحربية وهيتجوز انت مالك
خالد: كلها سنة وابقى ظابط زيه
خديجة: بس يا بابا انت كل ما القائمين بتاعك يشوفك يقدرك اصلا
خالد: ملكيش دعوة شوف البت هتتطلع ايه
خديجة : رسامة طبعا
خالد: فاكرة نفسك بيكسو ولا حاجة انتي اخرك اغنية شخبط شخابيط
خديجة: اسكت يا بارد يا فاشل
حبيبة: سكوت مافيش احترام ليا خالص
حازم: بس انت وهي خلاص انا نازل لأحمد اقعد معه تحت شوية
حبيبة : ماشي يا حبيبي
حازم بضحك: من قلبك بس عشان بعد ما نخلص هتعلق من اخواتك برا
ضحك الجمهور
حبيبة: الله يحرقك انا مصدقت اندمجت
خالد: يا جماعة في حوار هنا
خديجة : اه وانا الي هتكلم اخلص دا دوري
حازم تقلص الشخصية تاني : انا نازل لأحمد تحت
خديجة بهيام: هو احمد جيه
خالد : ايه يابت القلوب الحمرا اللي بتتطلع دي احترمي نفسك
حازم: بسسس انا نازل
وانطفى النور واتغير الديكور
لديكور سلم
مريم واقفة على باب شقتهم
حازم خرج: صباح العسل
مريم: احنا العصر على فكرة
حازم: مش فارق طالما معاكي
مريم: اهو فاضل أسبوع على الجواز لما نشوف الحال هيفضل زي ما هو ولا ايه
حازم: لا طبعا بعد الجواز كل حاجة بتتغير
مريم: طب اخدعني
حازم: لا عشان نبقى على نور من الاول
مريم: لا انا أراجع نفسي بقى
حازم: ما خلاص يا اختي كتبنا الكتاب
مريم: طب يلا شوف انت كنت رايح فين
حازم: نازل لاخوكي
مريم: يلا طريقك أخضر
حازم: طب ايه
مريم: طب بيه
خالد خرج
خالد : على السلم طب في حتة مدارية طيب
حازم: ليه هو انا زيك رايح فين
خالد : رايح اشقط
حازم: ايه الفخر دا
خالد: دا عمل وطني يا ابني ايه فهمك
خالد: ازيك يا مرات اخويا مش تدي جوزك حضن برضو كده
حازم: قولها
خالد: واخو جوزك كمان
حازم ادله بوكس
خالد: اه يا هم بقولك نازل اشقط تشلفط وشي وبعدين دا حضن اخوي ولا ايه يا مرات اخويا
مريم بضحكة رقاصين: هيهيهي اخوي على الاخر خويا
خالد: سافلة
مريم: حازم الواد دا مش مظبوط بيتحرش بيا وانت برا
خالد: انا يا مرات اخويا دا انا محترم دا انا من البيت الجامعة ومن الجامع للبيت
خديجة بضحة رقاصة: هيهيهيه على يدي
خالد: يلا يا بنت الكلب
الجمهور ضحك
حازم: انت مش هتقعد معاهم هنا تاني وانا مش موجود
خالد: يعني انتي لسة متجوزتهوش وخليتيه يطردني هتعملي ايه تاني
مريم: يلا يا حبيبي انت وهو مع السلامة
خالد: يلا يا اخويا امشي وسيبك من جوا بنت الجيران دا
حازم بغناء: بنت الجيران شغلاني انا عنيا ول في المكان في خلق حواليا مش عايز حد ياخد بالي من اللي انا فيه🎶🎶🎶🎶
الجمهور بغناء: بهوايا انتي قاعدة معاي عينكي ليا مراية يا جمال مراية العين خليكي لو هتمشي انديكي انت ليا انا ليك احنا الاتنين قطقيط
وتبدل الديكور
للقهوة
احمد: ايه يا ابني اتأخرت ليه
حازم: ولا حاجة قبلت اختك على السلم
احمد:وبتقولها في وشي
حازم: يا عم اومال بقى اختك لسه قايلي يا حبيبي
احمد: هتتعلق انت وهي برا بعد ما نخلص
حازم: احم نكمل
احمد: طب بوص يا ابني انا عايز اتجوز اختك
حازم: طب وانت بتتطلبها مني على القهوة
احمد: يا عم هجيلك باليل واطلبها منك
حازم: مش فاضي هشوف معاد تاني
احمد: انت هتعملي فيها ابو العروسة هو النهاردة والفرح معاك
حازم: وهي وافقتك يا ابني
احمد: هي موافقة
حازم: نعم وانت عرفت منين
احمد: اما اخدت رايها الصراحة يعني قبل ما اكلمك
حازم: ودي أصول يا صاحبي
احمد:يا عم خلاص بقى
وانطفئت الإضاءة
في ديكور حديقة
خديجة: اه وبعدين انا تعبت كده وعايزة اروح
احمد: خلينا قاعدين شوية
خديجة: قاعدنا
احمد: ايه يا خالد مش عايز تتمشى
خالد: لا انا مرتاح هنا
احمد: ياعم بطل تناحة وامشي
خالد: 5 دقائق وراجع امين
احمد: أمين
وخرج خالد
احمد: فاخلصي عشان اخوكي مديني تايم بروح امه
خديجة: اقول ايه يعني
احمد: بتحبيني
خديجة: اكيد طبعا
احمد: يبقى فرحنا معاهم الاسبوع الجاي
خديجة: موافقة
وتبدل الديكور وانطفئت الأنوار
ديكور حفل زفاف
مريم وخديجة لابسين فساتين وحبيبة بجانبهم
واحمد وحازم بدل وخالد
( الزفاف هخليه اغاني بس دي فقرة الاغاني من العرض )
حمزة: هاتي حضن حضن كبير في حضنك ببقى انا الأمير هاتي حضن حضن وحب🎶🎶🎶🎶
روما: سهرنا يا ليل للصبح يا لياطل وامانة ما تمشي ياقمر االيل يا ما احل ا اليل وي حبيبي دا حياتي معه بقى ليه حياة حيام أفضل طول الليل حضنه مش هشبع من حضن حبيبي🎶🎶🎶🎶
سيف: يا حياة الروح قلبي ما شاف النوم يوم ماتروح 🎶🎶🎶🎶🎶
همسة: هاتي ايديك تحضن ايدي شوف حبك جو وريدي قربت ادوب يا سيدي راح اموت بهواك🎶🎶🎶🎶
سيف: مش عايز أفضل مستني انا منك وانت مني 🎶🎶🎶🎶🎶
سيف وهمسة : يا حياة الروح
حمزة بغناء لروما: ايوة قلبي حب قلبك ايوة انا اللي شريك ايوة بغطس جوا حضنك انتي بنوتي وانا ليكي يا تمين وحب السنين بحب أعوم في بحر عيني ذكرياتك وابتسمت جوا قلبي ومش ناسيكي مستحيل اعشق بدالك لت حبيبتي مش انا اوعى يوم يختر في بال اني هنسى حبنا لت حببتي مش كده ست البنات يا ي ست البنات يا مهلبية يا حلويات
وكان بيرقص روما عليها
والجمهور متفاعل وبيغني
واسركان مضايق
مازن مندمج
وكانت هناك عيون بتبكي على حب مش حاسس بيها
وكانت جايدا
روما بغناء: مالي حاسة بارتباك وبحالة مش عادية عقلي اتجنن معاك مش عارفة ايه اللي فيا قوم فوق الاشتباك او خبي عنيك شوية دا انا واقعة فيك بجد🎶🎶🎶🎶🎶🎶
وبعد كثير من الاغاني
تبدل الديكور
للمنزل
خدبجة قاعدة مع مريم وحبيبة أمام التلفزيون
المذيع: خبر عاجل استشهاد كتيبة حربية في سيناء وبها كل من الشهيد البطل النقيب حازم صالح مختار والشهيد البطل النقيب أحمد شاهين
صدمة صدمة
مريم ببكاء: كدب دا كلوا كدب
حببيبة صدمة : مات
خديجة مش مصدقة
خالد دخل
خالد ببكاء: انا لازم اروح استلم الجثث
مريم بصراخ: جثث مين بطل هزار
حبيبة بصدنة: انا جاية معاك اولادي
خديجة: يا ماما با دا كدب
يا مامااااااا
وتبدل الديكور
للغرفة بها صورة حازم واحمد
حبيبة ببكاء مسكت جواب وفتحها
:ليست الشهادة موت بل حياة
ما اجمل ان تموت وتسكن بجوار الرسول
اين الموت في هذا لا تحزنوا من أجلي انا حي أرزق
امي :انا شهيد انا بطل انا من سيسكن بجوار الرسول لما الدموع انا من سكنت في الفردوس انا من اشتاق إليكي انتي تبكي على فلذة كبدك وضناكي ولكن انا سعيد مبتسم بمنزلتي بجنب الحبيب المصطفى فتبسمي واسعدي
وكوني راضية ابنك الشهيد
في غرفة مريم
مريم ببكاء: زوجتي: حبيبتي انتي تبكي أعلم ولكن معشوقتي الغاليه انتي تعلمي ان اليوم قادم لما الدمع لا تحزني معشوقتي فاانا أنتظرك في جنتي لتكوني حوري شريكاتي
وفتحت جواب أخيها
: اختي حببيتي لا تبكي على فراقي فانا سعيد وكوني قوية من بعدي اخيكي الشهيد
مريم بغناء : سا على الشهداء الي معاك سلم على كل اللي هناك عمرك كان تمن الحرية اك بلدك مش نسياك🎶🎶🎶🎶🎶🎶
في غرفة خديجة
فتحت جواب حازم:اختي :انتي حبيبتي ومونستي الغالية اشتاق إليكي وإلى كلامك ولكن اخواتي في الإسلام لهن حق علي في حمايتهن لا تحزني وافتخري دائما
جواب احمد
: عارف انك زعلانة بس انا فرحان ومتقوليش على نفسك نحس عشان بعد جوازنا استشهدت الجواب دا لو في ايدك يبقى انا بين ايدي ربنا
بحبك يا زوجتي
في غرفة خالد
اخي: انت سندي من سيأتي بحقي بعدي ولا تحزن بفراقي فهو خيرا لي
وبعد مرور 5 سنين
مريم: هتنزل اجازة امتى
خالد: مريم انالسة مرحتش عشان تقولي هرجع امتى
مريم: خايفة يا خالد
خالد: مريم كل واحد مكتبله عمره يلا مع السلامة وسلميلي على حبيب بابا حازم حبيبي لما يصحى
مريم: ماشي خلي بالك من نفسك لا اله الا اله
خالد: محمد رسول الله
وخرج
مريم نظرت لصورة حازم
مريم: قلقانة نفس قلقي لما انت روحت برضو خايفة عارف حازم الصغير شبهك هو مش ابنك وابن خالد بس شبهك انت اوي
وبعد مرور أيام تعلن استشهاد كتيبة في الجيش وكان من ضمنها الشهيد خالد صالح
في غرفة مريم
تنظر لصور احمد وحازم وخالد
مريم: نفس القعدة تاني وبتتكر انا مش عارفة ان مين انا اخت الشهيد ولا زوجة الشهيد وزوجة لاخو الشهيد وخو شهيد
انا ب100 دور
في غرفة خديجة
خديحة: انا بنت الشهيد وانا اخت الشهيد وأخت شهيد كمان وزوجة شهيد انا ب100 دور
في غرفة حبيبة
حبيبة :حبيبة زوجة الشهيد وام الشهدين وحماة شهيد انا ب100 دور
ارتفعت اصوات التصفيق والتصفير واخدت الكاميرات في التصوير وبكى الكثير
كانت اسيا واسيل ورنا بيحبوا
مراد بيصقف ومازن
روما: يا ام الشهيد ابنك بطل اتباهي بيه واحكي عن تضحياته للبلد أوعي في يوم تبكي🎶🎶🎶🎶🎶
همسة: يا ام الشهيد ابنك بطل اتباهي بيه واحكي عن تضحياته للبلد أوعي في يوم تبكي🎶🎶🎶🎶🎶
روما: ربيتي احسن تربية علمتي معنى التضحية ولا حاجة اغلى الضنى وانتي ثابورة ورضيت بحكمة ربنا عشان اكيد مطنة في مكان دلوقتي احسن من هنا🎶🎶🎶🎶🎶

هنا بتلقي شعر:( أستشهاد .. ليست كلمه للضعفاء
إن قلنا إستشهاد .. سيصحوا الأبطال
من منا إبن الشهيد …و من منكم أبو الشهيد
يرى جنته قبل موته
يرى مقعده بجوار الرسول .. و جسده ينزف
نزيف لا يؤلم الروح .. فقط عند رؤيه جنته
لا يشعر بأى ألم مرا على حياته منذ ولادته قط
رسال من الشهيد لوالدته
لا تبكى ى أمى
فدموعكى لؤلؤ أخاف أن تنكسر
لا تبكى ى أمى فأبنكى حى يرزق
أمى شائت الاقدار أن يأتيكى خبرى أخر النهار
كنت أرتب لعودتى للديار
و لكن عدو الله لا ينتظر معاد
نادنى واجبى
شرفى و عرضى ينههك من الأعدار
أترك لهم بلدى التى أوتنى و أوت كل الشهداء
لا و الله .. عندى الموت و أنا محتضن تراب مصر
خير من الموت على وساده الشوك
نادانى واجبى و لن أستطيع الفرار
فكونى سعيده و أفتخرى بين الناس
لأن إبنكى شهيد …)
صوت تصفير عالي والتصقيف
وانتهى العرض
اسيا:كانوا حلوين اوي
اسيل: اه أدائهم رائع
دخل وليد
وليد: طب مافيش سلام ولا اي حاجة دا احنا حتى نسايب ونعرف بعض ولا ايه يا اسيا
مراد: اسمها مدام اسيا وكلامك مش معها
وليد: ما يمكن هي ليها راي تاني
اسيا بتحدي: ماليش راي بعد جوزي وابن عمي
وليد: أمم حلو الكلام
مازن: عايز ايه يا وليد
وليد: كل خير يا ابو نسب
مراد نظر لنور: انا مش فاهم انتي ماشية وراضية معه كده عادي
وليد: كلامك معايا مش معها ولا ايه
مراد: وكلامي معاك ليه انا بكلم بنت عمتي
نور: بسسس بقى كفايه كدب انا مش عارفة انتو بتعملوا معايا كده ليه انا مش عايزة من حد حاجة سبوني في حالي بس وطلعت تجري
ووليد طلع وراها
ومراد طلع يجري هو كمان
على المسرح
كان الفريق كلوا موجود ومعه رئيس الموتمر
رئيس الموتمر: طبعا كنت رائعين جدا
وحاجة مشرفة طب
هنا: مساء الخير سعيدة جدا ان العرض العرض نال اعجابكم هو كان الاول فكرة صغيرة عندي بس انا اشتغلت عليها وطبعا ملقتش وقت مناسب عشان أبين في دور المراة اكتر من دا ويختم العرض مع غناء روما عز الدين وهمسة زهران
روما بغناء: الله أوصى بالمؤمنات الصالحات الصابرات الذاكرات الشاكرات هن النساء عطر الحياة هن اللاواتي غرزنا فينا خلقا ودينا خير الصفات🎶🎶🎶🎶
همسة: اخواتكم وبناتكم زوجاتكم والأمهات والأمهات قراننا يروي لنا قصص النساء والمعجزات🎶🎶🎶
روما: من الصفاء وهاجر تجري الي المروة وارمرة فرعون تتدعو مع الأسرى 🎶🎶🎶
همسة: ومريم العذراء تفر في الصحراء ومريم العذرا تفر في الصحرااااااء🎶🎶
روما :المرأة الحرة اغلى من الثروة من يوذها مرة لم يبفهم الايات🎶🎶🎶🎶
روما وهمسة:اخواتكم وبناتكم زوجاتكم والأمهات والأمهات قراننا يروي لنا قصص النساء والمعجزات🎶🎶🎶
وانتهت الاغنية والتصفيق ارتفع والتصفير
والصواريخ
وفجاءة
وقف سيف امام همسة
واتمنى وانحنى ركبه وقدملها خاتم
سيف: تقبلي تتجوزيني
*****************************
عند وليد فضل يجري ورا نور
واختفت ومش لاقيها
وليد بزعيق: اقلبوا عليها شرم كلها
الحراس : حاضر
وليد:اووف
وفونه رن
وليد: الو
هشام: دا اللي مش لاقيها انا لقتها وخدتها بقة
وليد: مالكش دعوة بيها
هشام: بنت اخويا بقى ولقتها سلام يا ابني العزيز
وقفل
************************
رهف: الو اسلام اسمعني اسمعني إشارة عندك
ندى: ايه الصوت دا
اسلام بعدم اهتمام: معرفش
ندى: يا ابني في صوت ايه الي متعلق فيرالجاكت دا
اسلام: اسلام دا المايك عادي
ندى: مايك بتاع ايه
اسلام: يا بنتي بطلي غباء دا اللي كنت مستلمة من رهف
ندى بزعيق: انا برضو الي غبية يا ابن الهبلة معاك اللي ينجدنا وقاعد ندى قربت عليه
ندى: الو حد سامعني الو
رهف: اسلام انا معاك
ندى: انا ندى يارهف احنا هنا مخطوبين
رهف: طب خولي خلي ليل يتحرك في اي حته تانية اشوف شبكة اعرف احد المكان
ندى: احنا مربوطين
رهف: انصرفوا
ندى فكرت شوية
ندى: يا جماعة ياللي برا
الراجل دخل
الراجل: امري يا ستهم
ندى بدلع: فكني
الراجل: كان على عيني والله
ندى: فكني بقى عايزة ادخل الحمام وعايزاك في كلمة
الراجل: ماشي حلو الكلام
فكها
ندى قربت على الراجل
اسلام بيغمض عينه: قلة ادب لا
ندى ضربت الراجل اسفل معدته
وبعدها خدت السلاح وضربته
ومسكت السلاح صور على اسلام
اسلام: بتعملي ايه انا معاكي انا معاكي ولله
ندى صوبت تجاه القيود
ندى: يلا بسرعة أتحرك
وطلعوا يجروا من الغرفة لا ي حتة فيها إشارة
رهف: اسلام اثبت هنا
اسلام: اصل لوانتي شايفة اللي انا شايفه مش هتقوليلي كده
وكان أمامه مجموعة من الرجال وكلاب
اسلام: احيييه دول بجد
************************
عند فهد وامير
الباشا: احنا هنطلع على الفندق خلاص
فهد: فيروز اطلعي من الأوض عندك حالا
فيروز لا رد
وركبوا العربية وذهبوا تجاه الفندق وصعدوا الباشا الغرفة
ودخل فهد ملقاش فيروز اطمن
وبعدها خرج تاني
ودخل هو امير الغرفة
امير:: رهف في عندك اي اخبار
رهف: انا بحاول احدد مكان اسلام
رهف: الحقوا ايميل بتاع الباشا اتفتح
فهد: هو هيحضر الاجتماع بس كان بيتخلص مننا
فهد طلع يجري خارج الغرفة
ووجد الباشا يخرج
متخفي في زي جارسون
فهد مشي وراه
وجده ذهب تجاه الحديقة وأحضر وأحضر وأحضر ضخم
واتحرك بيه بالعربية
فهد أتحرك وراه
وكان هناك اللي بيراقب فهد
فهد طلع وراه احد ما وصفته مكان صحرا وطلع الشوال وذلك تجاه باب على الارض وفتحه ونزل تحت الارض
فهد: رهف الو رهف
الو رهف إشارة
فهد: طب هعمل ايه
وذهب تجاه الباب
وطلع شعاع ليزر
وفتحت الباب بيه ونزل تحت
وجد مغارة جبلية يوجد بيها الكثير من رجال
رجال والمافيا
فهد وجد بادي جارد استخبى
وفجاءة سحب واحد ولوح لاقيته
بدون صوت ولبس هدومه
ودخل
وجدهم بداو الاجتماع
وواحد قام حط الميكروفيلم
على الشاشة
وبدا الاجتماع
وفهد عينيه وقعنطت على الباشا
الباشا: قبل ما تبداوا الاجتماع جايب هدبة معايا وفتح الشوال
فهد بصدمة: فيروز
الباشا: هدية حلوة
فيروز فتحت عينيها
فهد حاول بتكلم في السماعة ويجمع اي إشارة
فخ بصوت واطي: فيروز لو انتي سماعني بصي على يمينك بالظبط الميكروفيلم اول ما اديكي الأمان تسحبيها وتجري
فيروز وحركته راسها: احم
دليل انها سمعت
فهد فضل يقرب الباشا من ورا بطط
فهد تمام
فيروز سحبت الميكروفيلم
وفهد مسك الباشا وحط المسدس على رقبته
فهد : اي حد هيتحرك هفجر راسه وهفجر القنبلة اللي في ايدي دي
فهد: فين المخرج اللي هنا أنطق بظل ما افجركوا كلكوا
الباشا: لا استنى
ورجال حلو يقربوا ليه
فهد: اللي هيقرب هفجر القنبلة وتولع بينا كلنا
الباشا: المخرج امشي على طول هتلاقي باب في الحيطة افتحه
فهد رمى الراجل
واخد فيروز وطلع يجري
فيروز: أجري يا أشرف
وطلعوا يجروا
فهد: خليكي في ضهري
فيروز: ازي يا ابن الهبلة
فهد: مش واقتك
وفجاءة الباب اتقفل
وطلع واحد ضخم بعضلات
فيروز: احييييبه
الراجل طلع المسدس وصوبه على فهد
فهد اتشهاد
وسمع صوت رصاصة فتح عينه ووجد ااراجل ميت على الارض
فهد بصدمة: الجوكر





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى