Uncategorized

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf


رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الرابع عشر 14 بقلم شيماء فكري

الرابع عشر
***************************
( زفاف بلا زواج )
في فيلا الشربيني
كان العيلة كلهم متجمعين وبيتعرفوا على نور
الجد: بعد اللي انت حكايه دا انتي هتفضلي عائشة معايا ويبقى يوريني نفسه ابن هشام هيعملك ايه بيت جدك مفتوح ليكي
اسر بفرحة: اخير في بنات في البيت يا اااه
روما بصتله باحتقار
نور: شكرا يا جدو بس انا مش عايزة أتقل عليك
الجد بحدة: دا بيتك انتي فاهمة انتي حفيدتي زيهم
وفون فهد رن
فهد: الو يا ادم
ادم…..
فهد بصدمة : ايه انا جاي حالا
مراد: في ايه
فهد : في مصيبة غريبة مع ادم في المدرسة
مازن: في ايه حصله حاجة
فهد: لا انا رايح المدرسة دلوقتي
مازن: انا جاي معاك
مراد: وانا
واتجهوا الى مدرسة ادم
***********************&***
في مكتب المدير
ادم بزعيق: والله حضرتك انا مش عارف ايه الصور دي
المدير بقرف: زميلك جابهم وقال اهو لاقهم في الفصل
ادم مسك في احمد: ولا انت هتستعبط
احمد: انا ماليش دعوة انا لقيتهم انا زيك مش مصدق
وكانت رنا واقفة بتنفوخ في ضوافرها( انتي مش هتسكوتي غير لما تجيبي أجل الواد دا😂😂😂)
ولا لا واميرة بصوا لآدم بقرف: يع بلا قرف انا رايحة الحصة بعد إذن حضرتك
وباقي البنات بصله بقرف ومشيوا
رنا بقى تعيش الدور: لا حضرتك ابن عمي مستحيل يعمل كده
المدير: اومال ايه دا اتفضلي شوفي الصور
ومسكت رنا الصور وكانت لآدم مع شاب مش باين ملمحه واستغفر الله العظيم( دا انتي طلعتي داهية يا رنا😂😃)
رنا بخضة وفرحة: تؤ تؤ يا ادم ايه دا مش كنت تقول كنا عالجناك العلاج مش عيب لكن تفضح العيلة كده مش لطيف
ادم بزهول: انتي بتقولي ايه انتي كمان
رنا: اومال بس لامم البنات حوليك وخلاص
ادم: ا اه لامم البنات انا كده فهمت
ادم في سره: اه يابنت الكلب هي وصلت معاكي وانا اقول كانت واقفة مع مروان ليه
ادم: حضرتك الصور دي فوتشوب وممكن تجيب مدرس حاسب وتساله
ودخل فهد ومازن ومراد
فهد: انا فهد الشربيني اخوه الكبير ايه الكلام بقى الي بيتقال دا
المدير: اتفضل الصور دي جاتلي شوف اخو حضرتك بيعمل ايه.
ومسك فهد ومازن ومراد الصور
ادم: والله ما اعرف ايه دا دي فيك
المدير: انا بعت لمدرس هنا بيفهم في الفوتوشب
ودخل شاب في منتصف العقد الثاني يسمى حسام
المدير: اهو مستر حسام مدرس حاسب وليه في الفوتوشوب
حسام: نعم حضرتك
المدير: شوف كده الصور دي فيك ولا لا
حسام : ماشي
رنا ذهبت ليه
رنا بدلع: مستر
حسام بص شاف بنت بشعر احمر ووجها ابيض مثل الحليب
حسام بتوهان: نعم
رنا: الصور دي فيك ولا لا
حسام يتوهان: ايه انتي عايزة ايه
رنا : انا
ادم بزعيق: لا تعالي يا منحنة انتي كده على جنب عشان انا عارفك حربايه على كل لون
ووقف رنا بجانبه
فهد: ها يا استاذ حسام
حسام فاق: ماشي خمس دقايق وجاي
رنا: طب انا هروح w.c
ادم: لا يا عسل انتي واقفة جانبي هنا اعمليها على نفسك
رنا: اووف
وبعد قليل
المدير: ها الصور حقيقة
حسام: حقيقية
فهد: نننعم
مازن: بتقول ايه
مراد: ادم الكلام دا بجد
رنا: يع ابعد كده
حسام: ثانية بس الصور حقيقية لكن ملعوب في الأوضاع والأشخاص فممكن مش حقيقي
رنا: او حقيقي
ادم: اخرسي
حسام: حضرتك الصور ملعوب فيها والأوضاع مش حقيقية
ادم: اهو شوفتوا
مازن: حضرتك متاكد
ادم: مازن
المدير: خلاص احنا اسفين يا لازعاج وانا هحقق في الموضوع دا بنفسي
فهد: لا خلاص حضرتك حصل خير كفايه فضائح وكان بيبص لآدم
رنا: هههه كفايه
فهد: طب انا بستأذن حضرتك اخد ادم ورنا معايا
المدير: ماشي مافيش مشاكل
فهد: وبشكر حضرتك يا استاذ حسام
حسام وهو بيبص لرنا: ولا شكر ولا حاجة
فهد شاف حسام بيبص فين: طب خليك معايا هنا
مازن: يلا يارنا
حسام: هو انتي اسمك رنا
رنا برقة: اه
حسام: اسمك حلو
رنا: شكرا
فهد بزعيق: طب يلا يا اختي امشي قدامي
ومشيوا كلهم
في العربية
رنا: اه شعري يا مازن خليه يسبني
ادم: بقى انا يا مجنونة تعملي معايا كده
رنا: اعمل معاك ايه هتلبستي مصيبة كفايه اللي انت بتعمله مع الولاد
ادم بزعيق: رنا احترمي نفسك
رنا: يا شيخ روح وتعالج الاول ابعد كده
مراد: بسسس خلاص وبعدين يا ادم رنا ايه مصلحتها في كده
ادم: أسئل الهانم كانت واقفة مع مراوان فوتوشوب ليه
رنا: يبقى الكراش بتاع صاحبتي ومتاخنقين مع بعض
ادم: والله يا بت
مراد: خلاص يا ادم ما الأستاذ قال خلاص
ادم بحسرة : بعد ايه اصل انت ما شوفتش البنات قالوا عليا ايه وبصولي ازاي
رنا: بس يا واد يا ادم انا اول مرة اشوف مستر حسام دا كيوت خالص
ادم بزعيق: اااه انا في ايه وهي في هتموتيني
رنا: واد مز كده في نفسه وغمازاته
فهد بزعيق: مازن سكت الممحونة دي بدل ما اسيب السواقة واجي امسك فيها
*&*******************&******
في غرفة رنا ليلا
رنا قاعدة وحاطة الهاند فري وفرحانة
رنا : انا مش بتاعتة الكلام دا انت كنت طول عمري جامدة
فجاءة لقت حد مسك شعرها
ادم: دا انتي مش جامدة دا انتي قادرة
رنا بخضة: بسم الله الحفيظ خضتني
ادم: بقى يا حيوانة تعملي فيا انا كده
رنا: عملت فيك ايه مش انت اللي طلعت لامواخذة
ادم ماسكها مت شعرها: انتي مش متوقفش شغل الجنان بتاعك ولا لا
رنا: لما انت تبطل لمة البنات حواليك وريني بقى في بنت هتارقبلك تاني ازاي
ادم بنرفزة: وانتي مالك حاشرة نفسك ليه انتي بنت عمي وبس
رنا الدموع أجمعت في عنيها: طب اطلع برا يا ابن عمي
ادم صعبت عليه وحس انو غلط: رنا
رنا بعصبية: اطلع برا
ادم رايح ناحية البلكونة عشان يرجع
رنا بصريخ: الحقوني
ادم اختل توازنه من الخضة ووقع من البلكونة
ادم بالم: اااه
رنا بشر : أشرب بقى يا ابن عمي
ادم بالم: منك لله اااه حرباية
**************************
وعدت الايام وادم دماغة ورجله اتفتحوا 😂😂😂
وجيه يوم الحنة اللي أصروا يعمله في الحارة
*****************************
في غرفة هنا كان فيها العروستين واسيل وندى
مراد ذهب تجاه الغرفة وخبط
الباب اتفتح
مراد بصريخ: ها ها يا ماما انت مين
اسيا: انا اسيا
مراد: آسيا مين
اسيا: مين ايه انت فقدت الذاكرة اسيا بنت عمك
مراد: وايه الي انتي عاملة في خلقتك دا
اسيا بفخر: ماسك طين المغربي
مراد: طين عليكي وعلى دماغك ومهببة كده ليه
اسيا بسخرية : معلش عروسة بقى محدش قالك
مراد: لا ما انا عارف اصل انا اللي هدبس
فهد دخل
فهد: أعوذ بالله مين دي
فيروز من الداخل: يا اسيا بتعملي ايه برا يلا
وخرجت فيروز هي كمان
فهد: بسم الله الحفيظ مين دي كمان
فيروز: سلامة الشوف يا اخويا
فهد: أيوة هي بلسانها الطويل
اسيا: اووف اخلصوا جبتوا الفاستين
مراد: اه يا اختي اتفضلوا
مسكوا الفاستين
مراد: لفنا لحد ما لقينا الموديل و
الباب اترزع في خلقته
فهد: هههه شكلك وحش
مراد بيعدل قميصة: احم طب يلا نجهز
ودخلوا غرفة مراد
***************************
في الشارع
حمزة بزعيق: يا ابن الهبلة امسكها عدل
ادم: ما تشتمش عشان امي مايته
حمزة: طب اخلص معايا يلا
ادم : حاضر خدام اهلك انا
سيف بيشرب شاي: الله ينور يا رجالة
حمزة: يلعن ابو برودك يا اخي تلاجة
ودخلت نور وهمسة
نور: سيف الأكل
سيف: من يد ما نعدمها يا قمر
همسة: يا بنتي اللي زي دا خسارة في اللقمة اصلا
سيف: الله يسمحك انا مودب
حمزة بزعيق: امشي يلاا بدل ما اديك على دماغك
ادم: والله حرام عليك بقى انت استعبدتني طب ما دا كمان اخو العريس والزفتة دي اخت العروسة
رنا: لسانك هيطول هتزعل وبعدين انا مستنية اسر هيجيلي الفستان بتاعي وهو جاي
حمزة: زفت بطل رغي وروح أرفع سكينة الكهربا
رنا : ادم روح كلم فهد الأول
ادم بضيق: حاضر
وذهب ملقاش فهد
ادم: البت دي اتهبلت
وراح عند السكينة
ولسة بيمسكها
ادم : ااااااه
ذهبوا على الصوت
حمزة شاف ادم الكهرباء ماسكة فيه دفعه بكرسي خشب
ادم : اااه حرام والله ا اه
حمزة بيضربه: كنت هتكهربنا يا غبي عاجبك كده
ادم: اااه كفايه
رنا: هههه احسن تستهل عشان تفكر تشتمني تاني هههه( حررررررام عليكي يا شيخة الناس اشتكت خفي على الواد شوية😂😂😂)
ادم صلب نفسه وقام : منك لله يا شيخة كشفت راسي ودعيت عليك اااه حرام
ومشي في الشارع
سيف: الواد اتلحس
رنا : اووف هو اسر اتأخر ليه دا كلوا بيجيب هدوم
***************************
في وسط البلد
الراجل: قرب قرب يا استاذ اي عباية ب50
قربي يا مدام قربي يا انسة حاجة كويسة ليكي وللبيت
شخص: حاسب يا جدع
اسر: بص انت قدامك الاول
الراجل: انت هتبجح
روما: خلاص يا اه يا اكتب على الله
مازن: انا عايز اعرف جايبنا فين
هنا: مش انت عايز تشتري لبس للفرح
مازن: اه
روما: احلى حتة تجيب منها أهي
اسر: نننعم يا اختي انتي وهي انا اسر الشربيني اجيب لبسي من هنا دا لو رنا عرفت هتعدمني في ميدان عام
روما: اسكت كده بقى انت متعرفش حاجة عن الزوق
هنا بعصبية: ولا انت وهو احنا هنجيب لبس من هنا وبعد كده ناكل كشري ونروح نشرب قصب امين
مازن وأسر بخوف: أمين
هنا: يلا قدامي انت وهو يا ننوس
روما: يلا ادخلوا المحل دا
ودخلوا المحل
وأخذوا يشاهدوا الملابس
هنا: واد يا مازن تعال
مازن: واد الله يرحم مستر مازن
هنا: اسكت بقى شوية شوف البليزر الكحلي دا هيبقى جاحد عليك
مازن: انا مش بلبس بليزر بلبس بدل بس
وتيشيرتات
هنا برفع حاجب: هتلبس البليزر
مازن: لا
وبعد قليل
خرج مازن من البروفا
هنا: كده جبنا بليزر واحد للفرح وواحد للحنة
مازن: اووف
هنا: والله شكلك عسل فيهم
مازن: دي معاكسة بقى
هنا بلوية بق: بلا نيلة وانا اللي كنت بجبر بخطرك ادخل اخلع وانا هشوف فستان
مازن: طب ما تيجي معايا عشان بخاف
هنا: طب ما تاخد عمو اللي وراك دا احلى يونسك
مازن بص لقى واحد شنبه أطول منه: لا وعلى ايه انا داخل
وعلى الناحية التانية
روما بزعيق: مش فاهمة يعني 250 ايه اللي ادفعهم في قميص دا
الراجل: آخره كده
روما: 150 ومش دافعة جنيه زيادة
الراجل: والله ما ينفع كده هخسر فيه
روما: 150 أخري مش عاجبك المحلات كتير
الراجل : خلاص عشان خطري خليهم170
روما: ماشي حطهم في شنطة
روما لاسر: ادفع
اسر :ها معاك فيزا
روما: فيزا حرام عليك هتشليني والله
اسر قرب عليه: والله يا بنتي القميص دا في المول 750 ج
روما: 750 قرد في عينك اخلص معاك فلوس ولا ادفع انا
اسر: لا خدي 200 ج اهم
روما: هات
اسر مسك قميص كمان
اسر: عايز دا كمان
روما: تعال
وراحت بيه عند البروفا
روما: ادخل شوفه
اسر بغمزة : طب ما تيجي نستغل اللحظة
روما بدلع: اوي اوي يا حبيبي ثانية واحدة
اسر: مستنيكي
روما بصريخ: الحقوني متحرش الحقوني
تجمع الناس
الراجل: في ايه يا انسة
روما: بيتحرش بيا وبيقوبس ما تيجي في البروفا وتجيبي بوسة
اسر : والله بتهزر ما حصل
اتجمع عليه الناس وضربه
ومازن وهنا دخلوا
مازن: في ايه يا روما وأسر فين
اسر وهو بيضرب: اااه يا مازن الحقني
مازن راحله
هنا بضحك: عاملتي فيه ايه
روما: والله حاجة يا اوختشي دا انا طيوبة
روما رحتله
روما: خلاص يا رجالة عيل وغلط انا مسامحة خلاص
وبعدوا عنه
وبعد كده اخدوا اسر وجابوا لوق طبي وحاطه على دماغه
وذهبوا أكلوا كشري وشربوا قصيرة واتصواروا
وأسر ذهب للاتيلية جاب فستان رنا اللي كانت حاجزه
*************)**************
وعدوا إلى المنزل
ودخلوا الشارع
سيف: هاالله هالله هالله هالله
حمزة: ويا اختي اسم الله
هنا: ايه
سيف: كنتي فين وراجعه معاهم ليه
روما بزعيق: كانت معايا يا سيف عندك مانع
سيف : لا انا بسئل بس
روما: بحسب
روما: يلا نطلع فوق
حمزة: ايه رايك يا روما عملت الشارع ولا اجدعه قاعة
روما: لا جامد يلا الشغل
هنا: يلا اطلع اشوف العرائس
وطلعوا فوق
ودخلوا المنزل
روما: لولولوللولوي
هنا : غنوا وارقصوا يا بنات وافرحوا دا العمر ساعات عشنا بنتمنى الفرحة وحلمنا سنين وسنين لبس الفستان والطرحة ودعانا وقلنا امين
وخرجوا على صوت هنا
روما وهنا وهمسة لفوا حوالين فيروز وآسيا : واهو ربنا عوض صبرنا خير والدور جي علينا يا بنات بعد ما كنا هنتجنن من الواقفة قصاد المريات ويارب يعدلهالكوا تفرحوا فرحتي يا بنات مبروووك عليا كده ميه ميه عايشين خلاص جنبي في عيش الزوجية عيلته بقت عيلتي مامتي بقت مامتي يا اخواتي يا انطي راقصوني شوية
وفهد ومراد واقفين فرحنين
ندى: ادلع يا عريس يا ابو ناس نايله
اسيل: ادلع يا عريس وعروستك نايله
رنا:عند بيت إم فاروق هاي هاي والشجرة طرحت بارقوق
روما: وصلي صلي على النبي صلي
هنا: واللي ما يصلي أبوه اارمالي
همسة: عند بيت ام العريس نفرح ونهيص
رنا: عند بيت ام العروسة نأكل بسبوسة
ندى: لولولولولولوي
وكانت فيروز تشعر بالفرحة مع ان عارفة ان دا كلوا مش حقيقي بس اهو تعيش اللحظة
اسيا كانت اول مرة تجرب شعور الاهتمام والفرحة وكانت مستمتعة
اسلام: بسسسسس تعال يا ادم شغل الفلاشة
ودخل امير ورهف
رهف: طب استنوني
فيروز: رهف
رهف: واللع لاعمل شغل جامد انا عندي كبت
شغل يا اسلام
واشتغلت اغنية بنت الجيران
ودخلت رهف ترقص وأخذت فيروز وأخذت رنا آسيا ورقصت وروما وهنا شدوا مراد وفهد
هنا: بهوايا اناي قاعدة معايا
وسيف دخل وكلهم انضموا للرقص وقضوا وقت كل واحد نسي ان جوزازه مش حقيقي وعاش اللحظة
**************************&*
وجاء المساء واضيئت الأنوار واشتغلت الاغاني
هنا: لولولولوي قمر يا مرات اخويا
اسيا: شكلي حلو بجد
هنا: قمر مراد هيتهبل لما يشوفك
والباب طرق
هنا: نعم
مراد: في ايه يا بت واقفة كده ليه عايزة ادخل
هنا: تتدخل فين يا عنيا مافيش دخول
مراد: جيت يلا عشان المأذون وصل
هنا: ماشي
روما: يلا يا عرايس المأذون وصل
***************************
تحت في الشارع
قاعدين
فهد: عمي انا بساذن منك عايز ابقى وكيل اسيا
معتز: بس
فهد: عشان خطري
معتز: ماشي يا ابني
سيف: المأذون وصل
وقعد المأذون
الماذون: أين العروس
فهد: نازلة يا شيخنا
وانطلقت الزاغريط تعلن عن وصول العروستين
وكانت اسيا ترتدي فستان نيلي وحجاب من نفس اللون وتاج ابيض
سرح مراد في شكلها وبدون وعي ذهب عندها واخذها من يديها واجلسها بجانبه
وكان هناك اللي واقف سرحان وتايه في فيروز وهي ترتدي فستان موف وحجاب ابيض واقفة منتظرة يجي يا اخدها وحست بإخراج وهو واقف مكانه
مازن: روح خد عروستك يا عم وبطل تسرح
وذهبت فهد إلى فيروز واخدها واتفجئت بفهد بيميل على ايديها وباسها
فيروز اتكسفت ومشيت معه
الماذون: أين وكيل العروس
فهد : انا يا شيخنا
اسيا: نعم وبابا فين
معتز: خلاص يا اسيا هو طلب مني
اسيا: لا
اسر: خلاص يا اسيا بقى
وفهد بص لاسيا بانتصار
اسيا اتغاظت
وقاعد مراد وحط ايده في ايد فهد وتم عقد القراءن
الماذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وشال المنديل
امال وهند : لولولولولوي
سيف اخد المنديل: انا مستني اللحظة دي مت زمان ههه
ومراد قرب على اسيا وقبلها من رأسها
مراد: مبرررروك
اسيا: ماتعيش الدور اوي كده
مراد: فصيلة
اسيا بصتله
مراد: بس زي القمر
اسيا ابتسمت بكسوف
الماذون : أين وكيل العروس
اسلام: انا يا شيخنا
وتقدم وقعد في مقابل فهد وحط ايده في ايد اسلام
الماذون: قول ورايا يا ابني زوجتك موكلتي البكر الرشيد فيروز صالح العمري
وقال اسلام وراه
وكان فهد مش معاهم وسرحان في فيروز
الماذون: وانت يا ابني قول وانا قبلت الزواج من موكلتك فيروز صالح العمري
فهد ينظر لفيروز: وانا قبلت الزواج من موكلتك فيروز صالح العمري
وانتهى مراسم عقد القراءن
الماذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
وذهبت ادم وشد المنديل
ادم: انا اللي هتجوز بعده
مازن: يا شيخ خد الثانوية العامة الاول
سعاد وامال : لولولولولوي
وذهب فهد تجاه فيروز وأمسك فيروز ورفعها وذهب بها تجاه الكوشة
سيف بتصفير وتصقيف: الله عليك يا بطل
وفيروز كانت مكسوفة جدا
فيروز بكسوف: ايه اللي انت بتعمله دا
فهد: ايه مالك انتي مراتي
فيروز: انت هتعيش
فهد مش رد عليها
واشتغلت الاغاني
ونزل سيف وحمزة يرقصون وانضم إليهم ادم وأسر ومازن
هنا: يعني ايه مش هرقص
روما: ولا انا.
همسة: ولا انا كمان
رنا: لا بقى انا نازلة
ونزلت رنا في وسط الرقص
اسر مسكها من هدومها: انتي جاية ليه
رنا: هرقص يلا يا بت انتي وهي انزلوا
ونزلت روما وهنا وهمسة
ونزلوا رقص
والباقي واقف متنح
روما: كمل يا اخويا انت وهو مالكوا
مازن بزعيق : روما خدي شلت وامشي بدل والله اخليها ليلة زي الزفت
روما: اوووف دا ظلم
سيف: يلا يا اختي انتي وهي اقعدوا صقفوا بس
همسة ببراءة: طبعا هنصقف بس
سيف: مش مرتاحلك
وذهبوا البنات
على الناحية التانية
نور قاعدة مع اسيل
نور: الفرح حلو اوي اول مرة أحضر فرح
اسيل: يارب تنبسطي
جاسر: اسيل ما شوفتيش ادم
اسيل: لا
جاسر: أصلوا اختفى
وفجاءة اطفئت الأنوار
وظهر أربع أشخاص لابسين ملايات سودا
واشتغلت اغنية احنا الصعايدة
والكل واقف متفاجى
جاسر: استر يارب
وابتدت البنات اللي على المسرح ترقص على الأغنية
وظهر واحد لابس حلبية صعيدي ومعاه عصايه
واشتغلت الأغنية
وبداو يرقصوا وذهبت واحدة تجاه الشخص ورقصت معه صعيدي بالعصايه
وفضلوا البنات يبدلوا
والكل واقف مستغرب من الفقرة بس مستمتعين وبدأت الناس تسقف
وصعد سيف وحمزة واسر على المسرح يرقصوا معاهم
وكل واحد بيرقص مع بنت
وفجاءة اترفعت الأغطية والمفاجأة
**&***********&**&**********
في مكان في الصعيد
عثمان: جهز حالك عشان هنروح فرح بت عمك بكرة
محمود: انا مش عارف انت وافقت ازاي
عثمان: سبها هي هترجع لوحدها وهتمضي كمان على نصيبها وتيبعه لينا
*****)**************&*****&
في منطقة مهجورة
الباشا الكبير: هربت منموا انت وابنك يا فالح
هشام بتوتر: طب اديني فرصة كمان
الباشا: فرصك كترت يا هشام وبدون نتيجة
هشام: آخر فرصة
الباشا: صفقة للسلاح الي جايه لو حصل اي حاجة بهواك فاهم
هشام بخوف: حاضر
****************************
في الفندق عند وليد
الحارس: هي دلوقتي في الحارة هناك وعندهم فرح بكرة ولاد خالها فهد ومراد
وليد: واجب برضو نروح نبارك بكرة
***************************
في شقة بنت اول مرة نرحه
البنت بتكلم في الفون
الشخص: مافيش اي نتيجة لحد دلوقتي
البنت: خلاص اخر معاد
الشخص: فرصتك الأخيرة عايزه مدمن
البنت: حاضر
وقفلت معاها
وقعدت تبكي البنت
البنت: يارب ساعدني ماليش غيرك
******************************
استوب




Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى