Uncategorized

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الخامس 5 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf


رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الخامس 5 بقلم شيماء فكري

البارت الخامس
**************8*88*8**************************

وقفنا الحلقة اللي فاتت عند وليد ونور
نور: سيب ايدي يا حيوان
وليد: بصي يا حلوة لو غلطي فيا تاني هقلب عليكي
نور: لا ونبي خوفت اقدار افهم ايه اللي انت عملتوا جوا دا
وليد: معملتش حاجة دا انا لسة هعمل ما تخلقش اللي يمد ايده على حاجة ملك وليد الصاوي
نور بزعيق: وانا مش ملك حد
وليد: وانت مالك زعلانة على حبيب القلب اوي ه ليه وعمل فيها متدينة وخمار وقراءن
وانت مقضيها هنا
وفجاءة لقى قلم على وشه
نور: القلم دا بس عشان تعرف تكلم معايا ازي مش على اخر الزمن واحد زيك هو اللي هيغلط فيا إذ كنت انت وليد الصاوي فأنا نور الصاوي اللي ممكن با شارة وحدة أضيع كل الأملاك اللي انت وأبوك بتجروا وراها
وليد: عارفة القلم دا هدفعك تمنوا غالي اوي يا بنت عمي بس لما تكوني في بيتي الاسبوع الجاي اشوفك بعدين يا زوجتي المستقبلية واه مافيش خروج من البيت لحد الجواز ولا جامعة ولا اي حاجة
نور: ووانت فاكرني هسمع كلامك
وليد: هنشوف كلام مين هامشي باي يا قطة
نور : حيوان
******)********)*******&&***&
فب بيت همسة
همسة قاعدة بتفرج على التليفزيون
الباب خبط
همسة: طيب ياللي على الباب
همسة: سيف ايه انت لسة زعلان مني دا انا بهزر معاك
سيف: هزارك بايخ زيك
همسة : تشكر يا زوق
سيف: طب تعالي نطلع نقعد على السطح
همسة: اد هوا انت مطرود زي كل يوم
سيف: أيوة يا اختي مطرود بسبب اخوكي تعالي يلا
همسة بتوتر: الصراحة كده مش طالعة
سيف باستغراب: ليه
همسة: اصل جاسر آخر مرة زعقلي وقالي مقعدش معاك فوق تاني
سيف: ليه بقى ان شاء الله
همسة: عشان كده عيب مينفعش اقعد معاك فوق لوحدنا
سيف بصدمة : ليه هو انتي خايفة مني
همسة: سيف انت عارف انا بثق فيك اد ايه بس جاسر برضو اخويا مقدرش اعمل كده
سيف: خلاص يا همسة ادخلي
همسة بدموع: والله ياسيف مش زنبي انت عارف انا عمري ما اخف منك
سيف: يا بنتي انتي بتعيطي ليه خلاص انا عارف اخوكي خايف عليكي وانا لو مكانو هعمل كده اصل هو عارف اختو بتجر الواحد الى الرذيلة
همسة: انا يا حيوان طب امشي بقى وحلال فيك الللي انا عملتوه يلى يا بتاع زينة
سيف: يا اختي بفضلك لا بقى في زينة ولا عز الدين يلى سلام
همسة : طب انت رايح فين دلوقتي
سيف : رايح لحمزة
همسة : ماشي سلام
******************************
في بيت حمزة
حمزة بيتكلم في الفون
حمزة: استحملي شوية كمان هانت
شخص: خلاص مابقتش قادرة زهقت
حمزة: هانت خلاص
الباب خبط
حمزة: طب ثانيه خليكي معايا هشوف مين
راح فتح الباب
حمزة بتوتر: سيف
سيف: اه سيف في ايه يلا متوتر كده ليه انت معاك حد جوا من غيري
حمزة: حد مين يا عم خش وقفل الفون
سيف: امال مالك مش على بعضك ليه
حمزة: ولا حاجة اقعد هو انت اللي يعرفك انت وروما يعرف يجيب حد
سيف: طب ما تجيب واخوك هيساعدك
حمزة: ياشيخ دا انت بتقلب بطة بلدي ادام همسة وهنا
سيف: عيب عليك تعرف عني كده
حمزة: ابو كده يا اخويا
سيف: شوفت اللي هنا وهمسة عملوه مع زينة النهاردة
حمزة: اه صح دول علموا عليك
سيف بستغراب: وانت عرفت منين
حمزة بتوتر: اصل هنا قالتلي في الفون
سيف بعصبية : وهنا تكلمك بتاع ايه
حمزة: في ايه يا سيف انت عارف ان هنا زي اختي
سيف: زي اختي زي اخويا ملكش دعوة بيها انت اخرك تكلمها في الجامعة ادامي
حمزة: ماشي يا صاحبي بس خاليك ان هنا زي اختي وانتو اللي مربيني وانا مش قليل الأصل يا صاحبي عشان ابص لأختي
وحمزة ساب سيف ودخل المطبخ
سيف حس ان زودها مع حمزة
دخل وراه
سيف: حمزة انت عارف انا مقصدش
سيف : حمزة حمزة
حمزة مش بيرد عليه
سيف: خلاص بقى يا عم انت عارف ان اكتر حد بغير عليها هي هنا
حمزة بصله وسكت
سيف: وحياه سيدي الجرجير بلاش البصة دي يا اسي
سيف بصوت بنت: بقى ده ياحمزتي مش عايز تبصلي دا ياحبيبي
حمزة: ما تتعدلي يا سعدية.
سيف: حبيب قلبي سعدية هات بوسة يا عسل
حمزة: لا كلوا الاكده ولا اظبط كده بدل ما اظبوطك
سيف: واهون عليك
حمزة: لا انا ماشي اصل بخاف على نفسي
سيف: خلاص تعالى هنا يلا يلا خش البس عشان ننزل نتسول شوية
حمزة: ماشي بس خاليك هنا ماتدخلش عشان انا بقيت أقلق منك
سيف: تقلق من مين يلا لا انا راجل اوي
حمزة : طب اوعي يا اخويا
******************************
عند اسر وروما
اسر بصدمة :امال كنتي فين؟؟؟
روما : كنت عند عمك سامح
اسر : نعم
وهنا جاء الأمن
الامن: اسر بيه أستاذ مازن بيقول لحضرتك يلى عشان تنطفئ الشمع
روما : طب يلى انا ماشية وقربت على أسر بأي بأي انا جايللك عشان اخد حقي منك يا روحي استعد للعب معايا باي
ومشيت روما وسابت اسر في صدمته
*****************************
اجتمعوا كلهم عشان يطفوا الشمع
بعد ما طفوا الشمع
اشتغلت اغنية
ادم لارنا: تسمحيلي بالرقصة دي
رنا: آدم اسر هيزعق
ادم: متخفيش قولتلوا
رنا: إذ كان كده اوكي
******************************
كانت اسيل وآسيا
اسيل: كل سنة وانتي طيبة
اسيا:شكرا ياقلبي
دخل اسر
اسر: حبيبه قلبي كل سنة وانتي طيبة
اسيا : وانت طيب ياحبيبي
اسر وقد لاحظ ات دي نفس البنت اللي عاكسها من شوية
اسر: مش تعارفينا يا اسيا
اسيا: اه طبعا دي اسيل صاحبتي ودا اسر اخويا يا اسيل
اسر بيمد ايده: اهلا
اسيل بقرف : مابسلمش
اسر باحراج: براحتك ياقمر
اسيا: معلش يا اسيل اسر بيحب يهزر
اسيل بقرف: مش معايا
اسيا لتلطيف الجو: اسر تعالى أرقص معايا
اسر: لا انا ارقص مع اسيل
اسيل: مابرقص اصلا يابابا ويا رأت تحترم نفسك
دخلت روما
روما: مش لما يكون محترم الاول
اسيل: ايه يارورو روحتي فين
روما : كنت بأدب ناس كده
اسيل: أيوة شوفتها انا الناس دي ههههه كان شكلها وحش وهي بتضرب
اسيا : هههههههه خلاص ياجماعة دا زي اخويا برضو
اسر : لا وليه يا اختي براحتك انا سكتلك بس ياروما عشان خاطر اسيل لما عرفت انها تابعك
اسيل: يارت تبعد عن اسيل عشان متزعلش يا شاطر
اسر: طب ايه مين هيرقص معايا
اسيا: لا انا غيرت رائي ايه دا مش دا مازن اللي بيرقص مع هنا
اسر : أيوة يابن الكلب يا مازن خدت المزة
اسيل: روما انا خايفة شوفي مين داخل هناك
روما بتبص ناحية البوابة: يا نهار ابيض مراد جه
اسر: مراد مين
اسيل: مش وقتك دلوقتي
اسيل: تعالي معايا بسرعة تعطله
روما: يلى
******************************
عند آدم ورنا
ادم: شكلك حلو في الفستان
رنا: طبعا يابني انا حلوة في اي حاجة
ادم: تبا لتواضعك
رنا: ههه هو صحيح بابا وماما مش موجدين
ادم: يا ستي تلاقيهم خلصوا مننا وبيلعبوا عريس وعروسة
رنا: هههه ربنا يشفيك
ادم: تيجي احنا كمان نعمل زيهم
رنا: نعمل ايه يا روح امك
ادم: مش اللي في دماغك يا شمال
رنا: امال ايه يا يمين
ادم: تعالي آخدك افسحك فسحة بنت كلب دلوقتي من غير ما حد يحس
رنا: لا يا بابا اخاف حد يعرف المرة اللي فاتت انت خدت علقة حلوة وانا اتحبست في البيت
ادم: وانا اعملك ايه انتي اللي بتعترفي من اول قلم
ادم: تعالي بس ومحدش هيحس
رنا: طب لو عرفوا ايه العمل
ادم: مننقيش انتي بس تعالي نتسحب براحة.
واخد ادم رنا ومشيوا
*****************************
عند اسيل وروما ومراد
اسيل: مراد انت جاي بدري ليه
مراد: ليه عايزى تباتي هنا
روما: مش قصدها يا مراد
مراد: اهلا بالاستاذة اللي نزلت معاكسة في جاسر الواد اتكسف الله يحرقك
روما: اعملك ايه ما الواد عامل زي القشطة شعر وأبيض على احمر ظابط في حد عايز اكتر من كده وبعدين كنتوا مخبينه فين عني السنين دي دا الواد حاجة هيحح على الاخر
مراد: اتفضلي يا ستي واحدة هتجوز على نفسها دا كويس انك مشفتهوش من بدري كنتي عملتي فيه حاجة
روما بسرحان: يا ريت
اسيل:ههههه لا دا انتي حالتك بقت صعبة اوي
مراد: اوي يا اختي وبعدين ريحي نفسك يا اختي مش هيبصلك بيحب واحدة تانية
روما: يا خسارة
اسيل: ههه يا بنتي اتهدي
روما بزعيق: لا بقى ما انتوا تشوفوا حل وتجاوزوني اقلتلك يا مراد اتجوزك واسترك بدل رميتك دي
مراد: نعم يا اختي تستري مين دا انت تفضحيني يا شيخة المك كل يوم من قسم
روما: طب جربني النهاردة واشتري بكرة
اسيل: هههههههه كفاية هموت من الضحك
مراد: امال هنا فين
روما: هنا هنا
اسيل بتوتر: هنااا
مراد : ايه الشريط سف
روما: لا هنا اه صح انا كنت سايبها عند حمام السباحة
مراد: طب تعالي نرواحلها
روما : اهدى بس يا كوتش رايح فين هو انت شربت حاجة لسة دا انت جاي بيت الشربيني يعني ابو الكرم كلوا
مراد : والله
روما : اه والله
مراد بص ناحية المسرح شاف هنا بترقص مع واحد وراح نحيتها
اسيل: روحنا في دهية
روما: البت هتتشلوح انا هروح الحق
***********&&&***&&******&&
عند هنا ومازن
هنا بكسوف : انا مش عارفة انا وافقتك ازي ورقصت معاك
مازن: مش احسن من الممحون اللي كنتي هترقصي معه
هنا بعصبية: ومين قالك ان كنت هرقص معه كنت هرفض بزوق
مازن: انا بقى معنديش زوق
هنا: طب ممكن تسبني عشان عايزة امشي
مازن: مافيش مشيان دلوقتي
هنا: انا غلطت لما رقصت معاك
مازن: انا مش عارفة انتي خايفة من ايه
هنا: لو حد من اخواتي شافني مش هيحصل كويس
مازن: هو انتي بتسرقي احنا في حفلة وسط الناس
هنا: طب يا عسل لما تشوف اختك بنرقص مع حد غريب هتعمل ايه
مازن بسرحان: يا رتها ترجع بس
هنا: هي مين اللي ترجع
مازن: متخديش في بالك
هنا: هو انت عندك اخوات غير ادم وفهد
مازن: كان عندي أخت وتاهت وهي صغيرة
هنا: وملقوتهاش
مازن: لا
هنا: محاولتوش تلقوها
مازن: احنا دورنا عليها كتير لحد ما ماما ماتت لما ياست انها متلقيهاش ماتت من الحسرة عليها
هنا بحزن: يا عيني حاجة وحشة اوي وشعور وحش انك تبقى مش عارف الشخص دا فين وبيعملي ايه وهو عايش ولا لا
مازن: أيوة بس احنا بنحاول ننسى هي كانت دلوقتي هيبقى عندها 24 سنة
هنا: كان اسمها ايه
مازن بوجع: ملك
هنا: ربنا يرجعها بالسلامة
مازن: يارب
مازن: وانتي عندك اخوات اد ايه
هنا: انا عندي اخين مراد الكبير ماسك الشركة مع جاسر ابن خالي وسيف توأمي في اخر سنة هندسة
مازن: سيف مجاش يدرب معاكي ليه
هنا: ههههه سيف يدرب يابني سيف في خامسة هندسة بالبركة مبيعرفش يمسك المسطرة
مازن: فاشل أوي كده
هنا: واكتر من كده وبعدين انت عايزه يجي يدرب في الشركة بتعتكوا دا انا عشان اجي عملت عمل بطولي غير الخنقة اللي انا عملتها معه
مازن: لدرجة دي
هنا: انا اول مرة سيف يضربني بالقلم بسبب إم اجي الشركة
مازن: ضربك بجد عشان انتي جاية تتدربي
هنا: أيوة بس انا مش بزعل منه عشان هو خايف عليا
مازن: ومراد كان موقفه ايه
فجاءة دخل مراد
مراد: انا اقولك مراد كان موقفه ايه
*****************************
عند سيف وحمزة
سيف وحمزة ماشين في الشارع
سيف: صلحت روما
حمزة: اه صلحتها
سيف: انت مش هتبطل الدبش دا بقى
حمزة: والله ما انا عارف انت هتعمل ايه مع زينة
سيف : والله مش عارف الحلوين عقدوها
وفجاءة سمع صوت صريخ
************&****************
عند آدم ورنا كانوا بيتمشوا في الشارع
رنا: انا خايفة حد يعرف ان احنا خرجنا واخدنا العربية
ادم: بطلي الخوف اللي انتي في دا انتي خارجة مع سوسن
رنا: طيب يا اخويا اما نشوف اخرتها
ادم: اخرتها فل ان شاء الله
رنا: آدم الحتة دي مقطوعة اوي تعالى نرجع
رنا: يا بنتي اهدي انا ماشي معاكي اه
وفجاءة طلع عليه اتنين
شخص: اطلع بالي في جيبك يا حلو
ادم: ليه هتحوشهولي
شخص اخر: لا هصرفهولك
رنا بخوف : آدم اديهم اللي هما عايزينه
شخص: أيوة اسمع كلام الحلوة دي
ادم: ملكش دعوة وامشي من ادامي يا أمور انت وهو وفلوس مش مطلع
شخص : قلتلك هات اللي في جيبك
ادم: مش جايب حاجة
شخص: انت اللي جبته لنفسك
وضرب ادم في رجله وقعه على الارض
رنا بصريخ: آدم
ادم: أجري انت يا رنا
رنا: لا حاسب يا يا ادم
وواحد جيه من ول ادم بطوبة وضربه على دمعه وطلع يجري هو وصحبه
رنا بصريخ: آدم فوق يا ادم فتح عينك
وظهر حمزة وسيف
سيف: في حاجة يا انسة
رنا ببكاء: ممكن تساعدني في اتنين طلعوا علينا وضربه على دمغه
سيف: خلاص اهدي تعالي معنا بيتنا قريب من هنا
رنا بخوف: لا خلاص شكرا
سيف: متخفيش انا ساكن في بيت عيلة مش لواحدي
رنا بصتلهم وعنيها غمضت واغمى عليها
سيف: الحق يا حمزة شيل معايا هو دا وقتك انتي كمان
حمزة: طب شيل انت الواد وانا هشيل البنت
سيف: لآ اأنا هشيلها
حمزة: ب استغراب ماشي براحتك
واخدهم وطلعوا
سيف : احنا هنروح بيهم عندك عشان لو رحنا البيت هنعمل دوشة
حمزة: ماشي بس هنعمل ايه دلوقتي
سيف : وقف تاكس وهنروح عندك البيت
حمزة: طب ما نروح المستشفى
سيف: احنا منعرفهمش والمستشفى هتحتاج بيانات وبعدين دي شكله إصابة خفيفة
وقف حمزة تاكس وطلعوا على البيت عنده
دخلوا ادم أوضة ورنا أوضة
حمزة: طب هنعمل ايه في البلوة دي
سيف: اتصل لدكتور وانا هتصل بهمسة تيجي عشان البت اللي جوا دي
وطلع سيف الفون زرت على همسة
همسة: ألو يا سيف
سيف: انتي نمتي
همسة: لا لسة هنام
سيف: طب تعالي على شقة حمزة دلوقتي
همسة: نعم يا بابا اجي فين
سيف: يا بنتي اهدي في مصيبة تعالي
همسة: مش هينفع يا عم
سيف: يخربيت ام الاحترام اللي حل عليكي
همية: ما تحترم نفسك
سيف: مش وقتك خناق بصي روحي الشقة عندنا وصحي جاسر وهتيه معاكي بس بسرعة
همسة: ماشي سلام
وقفلت
سيف: يا حمزة انت فين
حمزة: الدكتور مش بيرد
سيف: والعمل
حمزة: انا هجيب الشاش والقطن وهوقف النزيف على ما همسة تيجي انت نسيت انها في صيدلة
سيف: اه صح طب يلى تعالى ندخل للبت اللي جوا دي
ودخلوا وقفوا جنب السرير
سيف: طب هنعمل ايه معها
حمزة: همسة اما تيجي هتصرف معها
سيف: هما كانوا في الحتة المقطوعة دي ليه
حمزة: اكيد يا بني كانوا بيلفوا
سيف: تفتكر متصحبين
حمزة: تفتكر اكيد يا بني دول مش مخطوبين يعني شكلهم صغير واكيد دا مش اخوها
سيف: ليه يعني مش اخوها
حمزة بضحك : يعني لو اخوه هياخدها يفحسها انت بتفسح هنا
سيف: الصراحة لا
حمزة: يبقى خلاص
سيف: طب وهو ساب كل الحتت ومسك في الحتة المقطوعة دي
حمزة بغمزة: دي احلى حتة يا باشا هيوديها يعني معرض الكتاب
سيف بضحك: طول عمرك شمال يا حيوان
حمزة: عيب عليك تربيتك يا برنس
حمزة: بس الصراحة البت مزة
سيف: هههه أيوة والله وشكلها بنت ناس
حمزة: هي دي البنات مش زي الغفار اللي احنا بنشوفها البت شكلها قطة ازاي يا بخت الواد دا بيها
سيف: يا ترى اسمها ايه
حمزة: اكيد جميلة قمر زي شكلها
سيف: خلاص بقى عشان كمان شوية وهنسيب على نفسنا
حمزة: يا حبيبي انا بفكر اعمل دلوقتي فعل فاضح
سيف: لا عيب
حمزة: لا يا راجل ايه الاحترام دا
سيف: انا الاول
وفجاءة
رنا فاقت: : اه ادم اد انا فين
وبصت حوليا لقت سيف وحمزة
رنا بصريخ: انتو مين وانا فين
حمزة: اهدي يا انسة انتي في الشقة بتاعتنا
رنا بصريخ: ايه
سيف: غبي كمل باقي الجملة هتودينا في داهية
حمزة: احنا لقناكي ومعاطي واحد سايح في دمه
رنا : آدم فين
سيف: هو جوا ولسة مكملش باقي الجملة صرخت في وشه
سيف: اهدي
رنا : ادم فين ابعدوا عني
حمزة: مش هتعملي حاجة اهدي
وكان يقرب عشان يهديها وقته وضربتها في بطنه
حمزة: اه يا بنت الهبلة
سيف:يا بت اهدي مش هنعملك حاجة
رنا: ابعد عني يا حيوان متقربش
حمزة بزعيق: ما تهدي يابت انتي مش هنعملك حاجة قولنا
رنا: انت بتزعقلي يا حيوان
حمزة: انتي اللي مش راضية تقعدي ساكتة
رنا: انا عايزة ادم هو فين
حمزة: اخبطها بأي حاجة على دمغه تسكت
رنا: آدم فين يا حيوان واغمى عليها فجاءة
حمزة: ايه البت دي
سيف: ابعد بس وسابها نايمة لحد ما همسة تيجي انا مش عارف اتأخرت ليه
والباب خبط
راحوا هما الاتنين وحمزة فتح الباب
ودخلت همسة وبعديها جاسر
جاسر:في ايه يا حيوان انت وهو
سيف: مش وقته تعالي يا همسة بسرعة في واحد جوا سايح في دمه بسرعة عالجيه
همسة: طب هات العلبة بتاعت الاسعافات ويلى
ودخلوا عند آدم
همسة: ايه دا ايه اللي عمل فيه كده
سيف: انتي لسه هتحكي يلى بسرعة
ووقفت همسة الدم وعقمتها ولفتهت بالشاش
همسة: خلاص كده هي الخبطة مش جامدة
جاسر: ايه اللي حصل
سيف حكالوا اللي حصل
همسة: يعني هو كان معها بنت
سيف: أيوة
همسة: وهي فين
سيف: اغمى عليها جوا في الأوضة
ودخلوا جوا عندها
جاسر بصدمة: هي البت دي حقيقي مش جرافك
سيف: ههه عشان تعرف ان احنا مش بنشوف بنات اصلا
همسة: نعم يا روح امك
سيف: يا شيخة اسكتي انتي مش شايفة البت عاملة ازاي
جاسر: ما تيجوا نسبها نايمة عشان ماتمشيش
حمزة: إي يا حضرة الظابط الحكومة مالها
جاسر: بلا ظابط بلا رابط بقى البت جامدة
همسة: خلاص يا حبيبي انت وهو اطلعوا برا عشان افوقها
جاسر متنح: لا فوقيها واحنا هنا عادي
همسة :والله طب يلى يا روح امك انت وهو برا
سيف: انا هفوقهالك مش عملية هي
وجاب كوبية ميه ورشها على وشها
رنا فاقت : اه دماغي
همسة: حمد لله على السلامة
رنا : انا فين وانتوا مين وادم فين
همسة: اهدي بس كده انا همسة والشباب جابوكي انتي وشاب هنا
رنا : اه ادم هو فين
همسة: هو يا ستي كان متعور في دماغه وانا عالجته اهدي بقى
رنا بعياط : طب انا عايزة أشوفه
همسة : طيب اهدي بس اشربي الميه دي
رنا شربت الميه وهي بتبص على جاسر وسيف وحمزة اللي متنحين
رنا: هما مالهم بيبصولي كده ليه
همسة: ما لهمش انت يا حلو انت وهو كفاية هتكلوا البت
جاسر: حمدلله على السلامة يا هو اسم العسل ايه
رنا: رنا اسمي رنا
جاسر: معاكي جاسر ظابط ومش مرتبط
سيف:معاكي سيف آخر سنة هندسة وسنجل
حمزة: وانا حمزة الحيوان اللي كنتي بتشتمينه من شوية
رنا : انا اسفة
حمزة: لا دا انا حبيت كلمة حيوان على إيديك
سيف: انا بقيت أحب الشتيمة اوي الصراحة
همسة: والله
التلاتة في نفس واحد: والمصحف
همسة:طب يلى يا نحنوح انت وهو نشوف الواد اللي في الأوضة
وقامت رنا معاهم وراحوا عند آدم
رنا قعدت جنبه وعيطتت
همسة بصوت واطي لسيف: هو ايه الحوار
سيف: ولا اعرف
رنا : آدم فوق يا ادم
همسة: اوعي افقوهولك عشان انا مرارتي يتفقع من المحن الكتير
وجابت ميه وكانت هترش على وشها
رنا: لا هاتي افوقه انا
ومسكت الكوبية ورشت براحة على وشها
همسة : لا انا مرارتي مش مستحملة والله
سيف: شوفتي الرقة اتعلمي يا رتني كنت انا
همسة: لا احبوش
سيف:احبوش دا اخرك في الرقة
ورنا فوقت ادم
ادم بدأ يفتح عينه: اه رنا
رنا: انا اه يا ادم
ادم: انتي كويسة
رنا: اه يا ادم انا كويسة
وبدأت في العياط
ادم: خلاص يا رنا اهدي انا كويس
رنا: كنت خايفة عليك يا ادم
ادم: خلاص يا حببتي اهدي
وكان هيحضنها
همسة: ايه يا شبح هتعمل ايه اهدى كده
ادم: انتي مين
همسة: انا دكتورة همسة اللي عالجتك
ادم : شكرا
سيف: حمد لله على سلامتك معك سيف
ادم: الله يسلمك
حمزة: انا حمزة
ادم: واتشرفنا
جاسر: وانا جاسر اخو الدكتورة
ادم : اهلا وسهلا
جاسر :الآنسة رنا اختك
رنا : لا بنت عمو
جاسر: اه ابن عمك
ادم: في حاجة ياريس
جاسر: لآ عادي
سيف:وانت ايه اللي وداك الحتة المقطوعة دي.
ادم: احنا كنا معدين بالعربية سبناها ونزلنا نتمشى ومنعرفش ان الحتة مقطوعة
حمزة: والشبح عنده كام سنة
ادم:19
جاسر: وبنت عمك
ادم: 17سنة هو في حاجة
جاسر: لا يا خسارة صغيرة اوي
سيف: هو انت اسمك ادم اي
ادم: آدم
والباب خبط
***********&******************
في المعسكر
بعد ما فهد شافهم
اسلام راح عند ندى بعد ما فيروز مشيت
اسلام وقف وراها: لو فضلتي كده مش هتعرفي تعيشي
ندى: افندم
اسلام: لازم تبصي لبعدين وحياتك متقوفش
ندى بانهيار: وهو كان كل حياتي انا فضلت سنتين بين نار بعد ماقلتله انا كنت بعيش على صوته وكنت بحب اسمع ضحكته انا كنت بسيب المدرسة وارقبه ويوم ماقلتله اني بحبه بعد عني وافتكرني عيلة ويوم ماهو قالي انو بيحبني بعد برضو بس للأبد المرة دي للأبد انت متخيل ان هو يموت وانا شايلة فستان خطبتي انا كل يوم بموت مليون مرة انا بضحك بس عشان فيروز لكن انا تعبت !!!
اسلام: مش انتي لوحدك اللي مرتي بظروف وحشة طب هو سابني برضو مشي من غير مايودعني على الأقل انتي كنتي شوفتيه قبل مايموت لكن انتى انا ماشفتوش م حضرتش دفنه صحبي واخويا اللي كان بيصبرني على كل حاجة انتي عارفة انا وهو مكناش بتسيب بعض حتى مصيبنا كانت وحدة وفي يوم اصحا مش القيه انا عشت طول عمري يتيم ابوي ميت من وانا صغير محستش اني يتيم غير بعد ما سابني هو كان سندي كنت ببكي في حضنه عشان محدش يشوف ضعفي انتي عيشتي معه 5 سنين وبقولي كده انا وهو عايشين مع بعض من ساعة ما وعينا على الدنيا وتقولي انك تعبتي كل واحد عندو شرخ في قلبه وبيشوف أنه مايقدرش يعيش بعده
وسابها ومشي
دخل اوضته
اسلام بعيط وهو ماسك صورة ليه هو وذياد: سبتني ياصاحبي مش قولتلي انك هتبقى سندي على طول ومش قولتلي انك اخويا الللي كان نفسي فيه مش قولتلي انك انت ابويا الللي مشفتوش كنت بتقولي اعمل المصائب وتعال ليا هتلقيني بشاركها معاك كنت بتقولي هعملك فرح وارقصلك في وانا اللي هسمي ابنك اه اه اااااه سبتني ليه وعيط لحد. ماراح في النوم.
******************************
عند فيروز
واقفة شاردة في السما
فهد: اي الحضن عجابك اوي كده
فيروز: نعم
فهد: هتعملي عبيطة حضنه كان عجبك اوي
فيروز: انت بتكلم معايا كده ليا وبعدين حضن مين
فهد : اه شغل استعباط عموما يا ستي اسلام حضنه عجبك ولا تشوفي حد تاني
فيروز وقد فهمت انوا شافها قربت منه: بص يا روح امك انت تكلم مع اي حد لكن تيجي عندي انا وتقف عشان انا مافيش حد يقولي نص كلمة
فهد: لا يابت انتي تكلمي عدل مش على اخر الزمن واحدة شمال هي اللي تشتم فهد الشربيني
وفجاءة لقى قلم نزل على وشه
فيروز: القلم دا بس عشان تعرف تكلم ازاي معايا يا حيوان وانا مش محتاجة اشرحلك حاجة
وفهد بيرفع ايده
فيروز: لا يا حلتها ايدك لتوحشك متخلقش لسا اللي يرفع ايده عليا يا روح امك
وسأبته ومشيت
فهد: انا هوريكي واحدة زيك ترفع ايده عليا ازاي استني عليا دمارك على أيدي 





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى