رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf

بعد مرور 3 أيام
في غرفة سيف
همسة ببكاء: انا قاعدة مستنيك في أوضتك يا سيف من امبارح وانت مش عايز تيجي انت زعلان متي انا عارفة بس متعقبنيش كده مش هستحمل والله طب ارجع وطلقني بس عشان خاطري متسبنيش لوحدك انا ماليش غيرك اعععع
**********************&*&*
في غرفة هنا
كانت تجلس شاردة في الفراغ فهذا اليوم الثالث التي لم ترى فيه سيف في الصباح
ولا تتسطيع ان تصدق هذا فكيف ستمر باقي الايام
دق الباب
ودخلت اسيا بالطعام
اسيا: كده مش هينفع يا هنا لازم تاكلي
هنا بدموع: ماليش نفس يا اسيا
اسيا: عندك حق بس برضو كده غلط مافيش حد بياكل حاجة وطنط بتحايل عليها مش راضية
هنا ببكاء: مش حاسة بطعم حاجة يا اسيا الدنيا كلها سودة حوليا انا مش هعرف أكمل حياتي من غير سيف
اسيا : انا كمان مش مصدقة أنه راح مش مصدقة اني ههزر معه تاني بس الموت علينا حق يا هنا
************************
في المصحة
فقد كان ادم 3 أيام في منزل سامح ويعود الي المصحة
ادم : انا صعبان عليا سيف اوي
رنا بحزن: ومين سمعك مش مصدقة اصلا انه مات
ادم: ملحقتش اقعد معه
رنا: الموت مابيفرقش بين كبير وصغير
دق الباب
ادم: ادخل
الممرضة : في واحد برا جاي لحضرتك
ادم باستغراب: واحد مين
فهد: انا
ادم بصدمة: فهد
رنا :فهد
انصرفت الممرضة ودخل فهد
فهد: ازيك يا ادم
ادم بسخرية: زي ما انت شايف في مصحة إدمان والدنيا فل على الاخر.
رنا فضلت انها تخرج احسن
رنا : انا رايحة الحمام
وخرجت
ادم: نعم عايز ايه لسه فاكر ان ليك اخ انتو كلكوا فكرني اصلا حد بيفكر فيا عايش ميت متنيل كلكو نستوني ورمتوني برا حياتكوا عشان غلطت غلطة واحدة دي رنا االي هي اتذت مافيش غيرها هي اللي وقف معايا وانتو عملتوا ايه رمتوني للشارع بايدكوا مفكرتوش انكوا كده بتحطوني في متاهة أكبر انا جيه عليا فترة كنت بضرب وانا مش في وعي اصلا عشان مش عايز افوق ألقي نفسي لوحدي طول عمرك يا فهد عايش مع نفسك علاقتك بيا ازاي تهزئني وبس ومازن على طول مع اسر وناسيني وامي بعد ما اتولدت تتدخل في غيبوبة واتحرم منها للأبد معرفش حاجة اسمها اهتمام او حنيه حتى اسيل لما لقيناها مش حاسس انها اختي كلامنا مه بعض معدوم ملقتش غير رنا هي اللي بتهتم بيا كنت عايزة اضمنها انها كمان متنسنيش ملقتش غير كده فانت بتعاقبني على حاجة انتو زرعتوها فيا من الأول ابقوا حاسبوا نفسكوا الاول وبعد كده ابقى حاسبني
نظر له فهد : يااا دا انت شايل مننا اوي بس احب اقولك اني مش ناسيك يا ادم انا عايز اعمل منك بني آدم انا لما طردتك كنت عشان ابعدك عن اسر والي هيعمله فيك اديك فرصة تبقى بني آدم شغلانة الميكانيكي انا اللي جبتهالك عشان عارف انك بتحبها كنت على طول متابع اخبارك لحد ما عرفت انك مدمن من الدكتور لما عملك تحليل دم انصدمت ساعتها مكنتش عارف اعمل ايه لما عرفت ان رنا بتروحلك قولت هي الوحيدة الي هتقنعك كنت بخليها تقعد معاك مع ان دا غلط وان ممكن تعملها حاجة بس مكنش قدامي غير كده خبيتها هي بنفسها انك مدمن عشان تقنعك تتدخل المصحة المصحة اللي انا ماضي فيها على إقرار مسئوليه قبل ما تتدخل عشان انت لسه قاصر عرفت بقة اني مش ناسيك ولا هنساك يا ادم
نظر له ادم بصدمة فهو لا يعرف شي على ما يقوله
نظر له فهد : سلام يا ادم عايز ارجع المرة الجاية اشوف ادم جديد
تركه فهد وخرج
دخلت رنا
رنا: قالك ايه
ادم: فهد كان عارف انك بتجيلي
رنا: احم اه
ادم بغضب: يعني انتي بتجيله بأوامر منه عشان انا عيل صغير جايه تتضحكيه عليه لحد ما يتعالج ويخف انتي واحدة زبالة
وحقيرة
نظرت له رنا بسخرية وضحك : انا زبالة وحقيرة ما انا زبالة عشان قاعدة مع واحد زبالة زيك انا زبالة عشان مرخصة نفسي لحيوان زيك كل شوية يهني ويشتمني وانا زي الهبلة ارجع ليه عشان بحبه
رنا بصراخ: بس انا خلاااااص زهقت وجبت أخري معاك ومش قادرة اتحمل تاني زهقت من قرفك كل شوية إهانة إهانة وانا متحملة بس خلااااص الكلبة دي مش هتشوفها تاني الزبالة والحقيرة زهقت خلاص
وفتحت الباب وخرجت
وضع ادم رأسه بين يديه : غبي
************************
في شقة جاسر
كان اشرف ووفاء وأيمن ومازن يجلسوا
ايمن بزعيق: انا لحد دلوقتي محترم ابوك وأمك واحترم الظروف اللي احنا فيها وحالة الوفاة وانا بقولك عايز بنتي
جاسر: وانا قولتلك بنتك دي مراتي
ايمن: مراتك ازاي بحتة ورقه بقى اسمها مراتك خلاص قول لابنك حاجة
أشرف : هقول ايه غير اني معرفتش اربي لما حيوان زيه ميعملش حساب لابوه
جاسر: مقامك على عيني وعلى راسي بس انا قولتلك قبل كده وانت رفضت
اشرف: عشان دي اختك
جاسر: مش اختي هي اسيل الشربيني وانا جاسر زهران مش اختي افهموا بقة هي مراتي
خرجت اسيل من غرفتها
ايمن: ملك
اسيل: انا مش ملك انا اسيل وانا مش عايزة ارجع معاك يا بابا
ايمن: نعم
اسيل: اه مش عايزة ارجع ارجع ليه ارجع في بيت مافيش في حد قاعد مع التاني دا الي اسمهم اخواتي الكبير هز نفسه وجيه ضربني ومشي من غير ما يسمعني والتاني مع نفسه لسه فاكر ان ليه اخت دلوقتي والتالت منعرفش هو فين ومش راضي يرجع ليه عايزني بقة ارجع لمين ها رد عليا انا عيشت عمري كله وسط عيلة متكاملة ابو وام وأخت وأخ عمري ما اتعودت على الإهمال انا لحد دلوقتي ابنك اللي واقف جنبك دا مش بعتبره اخويا جاي عايز تاخدني توديني فين انا طول عمري عايشة باهتمام جاسر بيا فمش هعرف اعيش بإهمال
وتركتهم ودخلت
نظر ايمن في أثرها بدمع فابنته بعد ابتعدها عمر باكمله ترفضه ولا حتى ذكرت اسمه وسط هذة القائمة
ايمن: انا ماشي ابقى اقولها انها نسيت ان ليها اب اتحرم منها عمر كامل
وخرج ايمن بدموع فهي معها حق فابنائه كل واحد في جهة لا يعرف عنهم شي
ذهب تجاه قبر زوجته
وجلس أمامها
ايمن بحزن: شوفتي يا شيرين عيالنا دول المفروض أنهم ساندي الكبير مش بشوفه واللي بعده مع نفسه والصغير معرفش عنه حاجة وبنتي الوحيدة مش عايزاني ولا معتبراني ابوها ياريتك خدتيني معاكي بدل ما انا عايش لوحدي
**************************
في شقة جاسر
بعد انصراف الجميع دخل جاسر الغرفة وجد اسيل بتبكي
جاسر: اسيل
اسيل ببكاء: ابعد عني بقة انا مش طايقة اشوف حد انا تعبانة مش كفاية موت سيف انا زهقت بقة منك ومن نفسي ومن دنيتي الي ملهاش لازمة يا بختك يا سيف ارتحت ياريت احصلك
جاسر: وانا اعيش من غيرك ازاي يا اسيل انا مقدرش على بعدك
اسيل: وانا زهقت يا جاسر ابويا اللي المفروض اعوضه كسرت خاطره
جاسر: وانا هريحك يا اسيل
جاسر: قومي لمي حاجاتك
اسيل: ايه
جاسر: هوديكي لابوكي يا اسيل هو أولى بيكي
************************
في شقة حمزة
كانت جايدا تجلس شاردة
حمزة: وبعدين يا جايدا مش هتكلي
جايدا بدموع: مش عايزة يا حمزة
حمزة: كده مش هينفع يا حبيبتي
جايدا: هي ليه الدنيا وحشة اوي معايا مش بلحق أفرح بحاجة مش راضية تسيبلي حاجة افرح بيه هو انا اذيت مين في حياتي
حمزة: كده غلط يا جايدا دا أمر ربنا اللهم لا اعتراض وبعدين يا جايدا ما انا معاكي اهو
جايدا: انت أكبر هم في حياتي يا حمزة لا قلبك مش معايا
**************&*******
في الشركة
اسر : طالما تعبانة جيتي ليه
روما: يمكن انسى سيف شوية
اسر: روما انتي كنتي بتحبي سيف
روما: اه
اسر: نعم
روما: مشكلتك يا اسر ان مافيش ثقة كل واحد خايف ليكون التاني بيلعب بيه بس احب اقولك حاجة انا تعبت ومبقتش قادرة تاني لحاجة
***************************
في فيلا الشربيني
دخلت اسيل المكتب وجدت ايمن جالس
اسيل: بابا انا اسفة
فتح ايمن زراعيه
ذهبت اسيل واحتضنته
اسيل: انا اسفة يا بابا انا عارفة اني غلطانة انا اسفة
ايمن: متعرفيش انا بحبك اد ايه يا اسيل ونفسي الزمن يرجع لورا
اسيل: نفسي اعيش معاك انت وأخواتي حتى لو ليوم واحد وواوعدك عيالك كلهم هجمعهلك
***********************
في منزل امير
امير: جهزتي الفطار
رهف: ايوة يا اخويا مش كفاية مستحملة البارد
امير: رهف عيب دا ضيف فهد
رهف: هو فهد هيجي من وراه حاجة عدله نادي عليه
وجدوا باب الغرفة يفتح وخرج سيف وهو يتثائب
سيف: صباح الخير
امير: صباح النور تعال عشان تفطر
سيف: مش عارفين تعابين نفسكوا ليه
رهف: احسن برضو متفطرش
سيف: بس عشان خاطركوا هفطر
وجلس على المائدة
وابتدوا في الاكل
سيف: قوليلي يا أبلة رهف
رهف: نعم يا اخويا أبلة مين دا انا عندي 25 سنة
سيف: احم انا قولت احترام وكده
رهف: نعم عايزة ايه
سيف: انتي شغالة ظابط زي فيروز
رهف: اه بس انا تخصص هكر وشبكات
سيف: بجد طب كنت عايزك تهكريلي فون حد
أمسكت رهف السكينة
ورفعته
امير: اهدي
سيف: وانت وهي متجوزين بقالكوا كتير
سيف وهو يأكل براحة: اصلكوا مكنتوش قائلين
امير: لان انت مكنتش بتقعد معانا فهد واسلام عارفين اننا متجوزين
سيف: حلو الفول دا يا رهف
رهف: بالسم
سيف: طب سفرة دائمة يا جماعة هقوم البس بقة عشان اروح لفهد
خل الغرفة
امير امسك رهف
رهف: سيبني عليه ابن المبقعة دا خلص على خزين التلاجة بالليل وعملي فيها ضيف خفيف
امير: ادخلي البسي بقة
رهف: دا حط من الشاور بتاعي يا امير
امير: هجبلك غيره
رهف: طب البرفان بيحط برفان حريمي يا امير
امير: خلاص يا حبيبتي هو عجبه
رهف بغضب: طب كله كوم بقة وأنه يقعد في أوضة احمد دي كوم كله الا الأوضة دي
امير بغضب عند ذكر سيرة احمد: قولتلك خلاص بفة يا دا ضيف واحمد الله يرحمه افهمي بقة
سيف: انا جاهز
نظر له امير ورهف بصدمة
سيف بفخر: حلو صح
رهف بصدمة: دا الشال بتاعي
امير : دا قميصي
سيف: اصلي مش معايا هدوم فلبست من جوا
رهف بغضب: دا الشال بتاعي يا حمار مش قوفايه
سيف: بجد بس ماشي مع الطقم شغال
*************************
في فيلا الشربيني
فهد: انا مقدر حزنك يا مراد بس برضو شغلك
مراد بدمع: مش قادر يا فهد كل شوية بشوفه قدامي وافتكره
فهد: الموت علينا حق يا مراد عموما هسيبك يومين كمام بس القيادة ادتنا انذار
مراد: ماشي
وأغلق الخط
وقام بالاتصال
مراد: الو
الجوهرة : عامل ايه دلوقتي
مراد بحزن: الحمد لله
مراد: عايز اقبالك
الجوهرة : دلوقتي
مراد: اه دلوقتي في المكان اللي بنتقابل فيه
***************************
في فيلا الشربيني
كان فهد بيلبس الجزمة
دخلت فيروز وهي ترتدي دريس اسود
فهد: جهزتي
فيروز: أه خلاص يلا
وخرجوا
وجدوا اسيل تجلس ممسكة بالهاتف
فيروز: اسيل جيتي امتى
اسيل: جاسر جابني الصبح
فهد بسخرية: والبيه جايبك زيارة لينا وهيرجع ياخدك
اسيل : والله انا حرة امشي اقعد بيت ابويا واللي بيصرف عليا حاجة من جيبه يحوشها وجاسورة حبيبي مش بيغصب عليا في حاجة
فهد بغيظ: يلا فيروز عشان هتشل مش عارف ابويا مش راضي يخلينا اتصرف مع الكلب دا ليه
اسيل: والله الكلب دا احسن من كلبه تانيه واحد. صاحبنا كان عارفها وهي بتتضحك عليه لحد ما آخد على قفه
فهد: مش هرد عليكي عشان خاطر ابويا
فيروز: بسس اسكتوا خلاص يلا يا فهد اتاخرنا
وذهبوا
اسيل: البلد اللي تودي انت وهي
*******************&&*&***
في مكان بجوار النيل
مراد: مش ناوية تخلعي القناع دا
الجوهرة: لا
مراد : ليه
الجوهرة: مزاجي بقة
صنعوا قليلا
الجوهرة: مراد انت بتحب مراتك
مراد: بتسالي ليه
الجوهرة : جاوب بس
مراد: أمم جواز تقليدي عادي يعني هي بنت عمي واتجوزنا
الجوهرة: يعني مش بتحبها
مراد: ولا بكرها
الجوهرة: طب انت جربت تحبها
مراد: مش فاهم
الجوهرة: جربت تديوا بعض فرصة ممكن تحبوا بعض
الجوهرة: هي بتحبك
مراد: اسيا بالنسبة ليا غموض بس انها تحبني ما اظونش
الجوهرة: ليه
مراد: انا وهي اصلا عمرنا ما أدينا بعض امل في حاجة احنا مجرد عايشين في بيت واحد
الجوهرة : طب انت بتحب حد غيرها
مراد: طول عمري فكرة الحب مش في قموسي عشان كده لماجيت اتجوز اسيا ما فرقش معايا لحد
الجوهرة : لحد ايه
نظر مراد: لحد ما قبلت واحدة اكتر غموض من اسيا بس الفرق بقة ان المرة دي عندي فضول احل الغموض دا
الجوهرة: ومين دي
مراد: معرفش
الجوهرة: طب اول
مراد بابتسامة: مانا للاسف معرفش اسمها عشان اقولهولك مش بقولك غموض
رن هاتف مراد
وجدها اسيا
مراد : احم الو
اسيا: انت فين
مراد: في الشغل
اسيا: كداب
مراد: طب انا كداب يا اسيا وملكيش دعوة
وأغلق الخط بضيق
الجوهرة: خليك ان قفلت الخط في وشها مش بالساهل
مراد: هتعمل ايه يعني
الجوهرة : لا هتعمل كتير ان كيدكن عظيم يا جوكر
*************************
في المديرية
فهد : اتهد واقعد بقة زهقتني انا اللي جبت الهم دا لنفسي
سيف: قعدنا
فهد: دلوقتي حضرتك انا دبسدت نفسي فيك وهتساعدني
سيف: ايوة بقة هساعدك في ايه
فهد: يا بني آدم اديني فرصة اتكلم
سيف نظر لفيروز: هو انا مدتلوش فرصته
هزت رأسها بالرفض
سيف بفخر: احم اتكلم يا اسمك ايه على الله يعجبني
فهد امسك مسدسه بغضب: والله انا جبت أخري مافيهوش غير طلقة واحدة
سيف بخوف: اهدى بس قولي انت عايز ايه
فهد : قصر الكلام انا هزرعك في شبكة آداب
سيف : يا بركة دعاكي يا هند هيلفوني في ملايه
فهد: بص دلوقتي اللواء طلب مني وجه جديد عشان يتزرع في شبكة الآداب فأنا قولت انت قضيت فترة التدريب في الجيش فأنت هتروح مقابل انك تاخد معافاة في الجيش فهمت
هز سيف رأسه بالنفي
فهد بعصبية : انا جبت اخري
دخلت رهف
رهف: والله ما انت سايبه دا دا واخد منديل الحمام عملها مفرش ينام عليه ابن المبقعة
سيف ببراءة: يعني انام على السرير من غير مفرش
رهف: سبوني عليه دا جايبه لمهمة يا فهد دا احنا اللي هنتمسك ارهاب بسببه
اسلام: يا جماعة اهدوا بس اهدي يا رهف
فيروز: استنى يا فهد
فيروز: سيف يا حبيبي
ضربها فهد في ذراعها: حبك بورص انتي كمان
فيروز: اهدى بس بفهموه
فيروز: فاكر يا سيف الفضيحة االي اتعملت عندنافي المدرسة لما شوية صبيان اتمسكوا بيكتوا من المدرسة عشان كانوا بيروحوا عند ست اسمها انشراح مش كويسة
سيف : انشراح مراسيل
فيروز: وانت تعرفها
سيف باحراج: احم
رهف: اهلا دا طلع هو الآداب شوف مجايبك كان بروح لانشراح مراسيل
سيف: والله هي مرتين
رهف: ومكملتش ليه
سيف: الفيزا غليت وانا مصروفي ساعتها مش هيكفي
فهد: سوال بس انشراح دي كانت بتعمل ايه
ندى: لا عندك انشراح دي مربية اجيال كانت
دادة عندنا في المدرسة وبعد الضهر كانت لتساعد الشباب
فهد: نعم
سيف: لا متفهمش غلط انا وحمزة كنا بنتفرج بس
فيروز: شوفت ظلمته
ندى: بس الصراحة انشراح دي كانت فراسة
نظر اسلام لندى: ليه كنتي بتجربي مع الشباب انتي كمان
ندى: لا كنت بتفرج ببلاش انا وفيروز
نظرت فيروز للسقف بتقصير
فهد : بسسس خلاص خلصنا من الطفولة الزبالة دي
امير: دلوقتي انتي هتتزرع في شبكة دعارة عند واحدة اسمها لوزة انت هتروح عشان تشقط بنات من على النت
سيف : والله انت ابن حلال هو في أسهل من كده يا جدع
امير: هو انت هتشقط بجد في بنت احنا هنزرعها برضو معاك دي هتبقى رايحة على اساس شاقطها من على النت
سيف: ومين هي بقة
*************************&
في المصحة ظل ادم يتصل على رنا لارد
ادم: لوسمحتي هتطلب منك خدمة
الممرضة: اتفضل
ادم: عايزك تتصلي بالرقم دا وتقوليلها اني تعبان
فعلت الممرضة مثل ما طلب ادم
وبعد قليل جاءت رنا تجري على غرفة ادم
رنا بفزع: ادم
وجدت السرير فاضي
انا اسف
وجدت ادم خلفها ومعه وردة
ادم: انا اسف انا غبي انا عارف بس والله بحبك
رنا بغضب : بتضحك عليا يا ادم
وجاءت تخرج
ادم: والله بحبك واسف يارنا
رنا:كل مرة بتقولي كده يا ادم
ادم: مش هكررها تاني
**************************
بعد مرور خمس ايام
نزلت همسة الجامعة تاني وهي حزينة ووجها شاحب
أمام الجامعة
همسة خارجة
حمزة: ازيك يا همسة
همسة: تمام
حمزة: رايحة فين كده
همسة: مروحة
حمزة: طب يلا اوصلك
همسة : اووف حمزة انا مش عيلة صغيرة للي انت بتعمله دا
حمزة: وانا عملت ايه
همسة: أسلوب التلزيق وكل ما اروح في حته القيك انا زهقت
حمزة: اتفضلي قدامي
همسة: هووف حمزة متنساش اني مرات صاحبك يا ريت
حمزة: الله يرحمه يا همسة وعشان انتي نرات صاحبي يعني اختي الصغيرة يلا اوصلك
ذهبت همسة تجاه عربية حمزة الذي كان لا يستعمله فهو كان يفضل اللف مع سيف عن ركوبها ولأن سيف لا يمتلك سيارة
دخلت همسة العربية وانطلق حمزة الى المنزل
***************************
في منزل امير
اسلام: يا ابني يا حبيبي ركز زهقتني
سيف: ما خلاص يا عم اسلام ام المسدس اهو ونمسكه كده مش حوار هو ونضرب كده
اسلام بصراخ: حاسب.
ولكن فات الأوان جاءت الرصاصة في حوض السمك الذي تحبه رهف واتكسر امامها
نظرت رهف للحوض بصدمة ثم لسيف بغضب
سيف بخوف: انا
رهف بغضب: امممم
اسلام: طب انا رايح اجيب كشري من العصارة اللي تحت
وخرج
سيف: اهدي بس اااااااه
وجدت شبشب رهف على دماغه
سيف: الحقوني
رهف: حوض السمك يا كلب دا انا لو بعتك مش هتجيب تمنه يا معفن
سيف: الحقوني
خرج امير من الحمام على صوت سيف
وابعد رهف عنه
رهف: سيبني عليه الحيوان كسر حوض السمك دا طالع مهمة دا هيطلع روحنا الأول اععععععععع
**********************
في المديرية
مراد بصدمة : انت بتقول ايه يا فهد
همسة بدموع وفرحة: يعني سيف عايش
فهد: اه
مراد: وانت بتعمل كده من غير ما تستاذنا
فهد: لا عمي سامح عارف
همسة بفرحة:طب هو فين عايزة أشوفه انا كنت عارفه انه عايش
فهد: اهدي بس انا قولتلك عشان محتاج مساعدتك
همسة: ازاي
فهد: هتعرفي بس تعالوا معايا
************************
ذهبت فهد ومراد وهمسة لمنزل أمير
فتحت رهف الباب
رهف بزعيق: الكائن اللي قاعد جوا دا يمشي من عندي
فهد: ليه
رهف بصراخ: ساعة كمان وهيجيب حيطان البيت على الارض
خرج سيف
سيف: والله ما كان همسة
همسة ترقرقت الدموع في عينيها فهو حي لم يموت لم يتركني
وقعت همسة على الارض
سيف: همسة فوقي ردي عليا
رهف: روح هات االبرفان اللي بتشفط منه
ذهبت سيف أحضر البرفان
ووضعها على انف همسة
فتحت همسة عينيها
همسة ببكاء: سيف انت بجد صح سيف انت ممتوتش انت عايش انا مش بحلم
احتضنها سيف وفتحت همسة في البكاء
سيف: اهدي يا همسة
همسة ببكاء: سيبتني ليه يا سيف كنت عارفة انك عايش
سيف: خلاص يا همسة انا قدامك اهو
همسة : لا انت كداب انت موتت اععععع
رهف بزعيق: ما خلاص بقة ما قدامك زي القرد اهو اتصدي
نظر سيف تجاه مراد
سيف: انا
وجد صفعة من مراد
ثم احتضنه
مراد بدموع: ما فكرتش فينا يا سيف في امك الي هتموت من قهرتها عليك
سيف: انت اسف والله
امير: طب اتفضلوا يا جماعة جوا عشان نتكلم
فهد قرب على امير: امير اظبط رهف عشان زودتها اوي
امير: دي خربتها
نظر امير لرهف بغضب
دخلوا الصالون
وجلسوا سرد فهد المطلوب
سيف بغضب: همسة ملهاش دعوة بالموضوع يا فهد
فهد: يا ابني مش هيحصلها حاجة دا بالعكس هتكون معاك في كل حتة
سيف: عايزيني اخدها معايا شقة دعارة على اساس اني شاقطها وتقولي مش هيحصلها حاجة
همسة: بس انا موافقة
نظر لها سيف بغضب: وانا مش موافق
همسة: اقدر افهم ليه
سيف: عشان انا مرضاش ادخل مراتي شقة زي دي
همسة : هروح
سيف: وانا قولت لا على جثتي
***************************
بعد مرور يومين
فهد: كده كلوا جاهز بعد بكرة هتروح انت يا سيف على اساس انك واحد اسمه راشد وهمسة هتروح بعدك بمدة احنا نحدددها
كان سيف ينظر لهمسة بغيظ
همسة: طب ايه يا مراد مش هنمشي
مراد: اوك يلا
************************
تاني يوم كانت همسة تعود من الجامعة بصحبة حمزة
نظرت هند من الشرفة وجدت همسة تعود مع حمزة غضبت
ودخلت
هند بغضب: مراد
مراد: نعم يا ماما
هند: تعال نادي لهمسة
خرج مراد وجد همسه تصعد الدرج فقال لها بالدخول
همسة: نعم يا عمتو
هند بغضب: وهيجي منين الخير ايه االي انتي عملتيه دا
همسة: عملت ايه
هند: ازاي تمشي مع حمزة لوحدوكوا وداخلين مع بعض
همسة: انا
هند: انتي اتجننتي نسيتي ان جوزك لسه ميت عايزة الناس تتكلم عليكي
همسة: والله ما كان قصدي
هند: انا عارفة بس الناس كلامها كتير وانا ليا كلام مع حمزة
همسة: انا اسفة
مراد: خلاص يا ماما مش هتعمل كده تاني
هند: مراد انت هتتجوز همسة
مراد: تاني بس لامواخذة عشان مسمعتش
هند: هتتجوز همسة بدل اخوك
مراد : نعم
همسة : ليه هي تلاجة هيبدلوا فيها
هند: والله دا اللي عندي انت هتتجوز همسة كانت مرات اخوك
همسة : اركن انت على جنب
همسة: اتجوز مين يا اما انتي مش واخدة بالك انه متجوز وبعدين دا ابنك دا انا من سنتين كنت بقوله يا أبا
مراد بصدمة: أبا
همسة: دا فضله يومين ويطلع على معاش عشماوي
مراد أشار على نفسه: انا
همسة: وبعدين يا وليه يا مفترية دا انتي ابنك لسه ميت من أسبوع دا انا لسه مخلصتش العدة دا شرع الله يااللي هتتحرقوا في نار جهنم
مراد : متافوريش عشان انتي مالكيش عده
همسة: احم بجد
مراد: والله
همسة: نرجع لموضوعنا والست اللي عايزة تقهريها على جوزها دي ليه ها انتي مش بني ادمة لحم ودم وكرشة ذنبها ايه تخلي جوزها يتجوز عليها
اسيا : هي مين دي
مراد بصدمة: صوتك طلع طرازان من الخيمة اعمل نفسك ميت
عم الصمت قليلا
اسيا: مين اللي هيتجوز
مراد: دا فوزي بتاع النجارة
همسة باندفاع: حماتك عايزة تجوزني جوزك
وضع مراد يديه على فم همسة لكن بعد فوات الاوان
نظرت لهم اسيا قليلا
مراد: هدوء يسبق العاصفة والله ما بعرف اسيطر عليها
اسيا اتجهت لمراد
مراد: انا مالي امي بتقول وهمسة بترد عليها قرمط الغلبان مافتحش بقه ااااااااه
وجد الطفيه في دماغه
اسيا بردح: تجوزي مين يااما يا عيلة منخوليه وانا مستحملكوا دا ابنك واخداه عانس وراضية بيه وكل يوم مصيبة شكل ومفضوحين في الشارع وساكتة وأقول أهلك برضو كل يوم تتطردي فينا زي الخرفان واقول استحملي يا بت مرات عمك وحماتك كل شوية الخلفة الخلفة ومبتكلميش ابنك في الاخر عايزة تجوزيه ليه يااختي طب يكفي جوا الاول وبعد كده يبص برا على رأي المثل اللي سابته الهانم تاخده مسحت السلالم يا اختي واللي اخدته القرعة تاخده ام الشعور وياااحمد يا عمرررررررر
كانت همسة تقف بصدمة لا ترمش بعينيها
ومراد وضع يديع على راسه وخائف فالمعركة لن تنتهي هنا فقط
هند تقف فهي اول مرة حد يرد عليها
هند: انتي ازاي تكلمني كده
اسيا أمسكت الغاز وصعدت على المكتب مرة وحدة : دانا هتكلم وهتكلم وهخلي صوتي صوتي عيلة معفنة قال رضيني بالعجل والعجل مارضي بينا قال يتجوز ابو 30 سنة فاكر نفسه في ريعنة الشباب الي عشماوي بيشاور نفسه معه
هند: انتي بتقري على ابني
اسيا بغيظ وامسكت الفازة: مش دا ابنك اهو
مراد :ااااااااااااه
*********************&&&&
في شقة مراد
ضمضت اسيا الجرح لمراد
مراد: ااااااه منك لله يا شيخة
اسيا: عايز تتجوز يا اخويا
مراد: والله ما حصل دا اامي بتقترح اااه
اسيا بشر: انا وراكي يا هند والزمن طويل
*********&&&&*&&&&***
في الأسفل
هند: ااااااه بنت وفاء عضتني اااااه اسوف فيكي يوم
كانت همسة جالسة تتضحك عليها هي وجايدا
هند: بتتضحكوا انا هوريها بنت المبقعة دي التلج يا زفتة
جايدا: حاضر
***************************
في المساء
سيف: يعني عايزة تعملي فيا ايه تاني يا هند حتى وانا ميت مش عتقانعي
همسة: بس اسيا قامت بالواجب مع امك ومراد كمان هههههه
سيف: اه ما الواجب باين اهو هههههه
مراد: اسكت يا حيوان انتي وهي وخلينا نشوف حل المصيبة دي هند لو فتحت الموضوع دا قدام اسيا تاني هتولع فينا
سيف بابتسامة: لقيته ويانا يا انتي ياهند يا مرات ابويا
*********************
في منتصف اليل
في غرفة هند
فتحت هند عينيه على صوت أحد
هند: سيف
سيف: اه سيف اللي عايزة تجوزي مراته
انتي ايه ياوليه مش يحملني ميت ولا حي
هند: دا انا بعمل كده والله عشان خايفة من كلام الناس عليها
سيف: ملكيش دعوة بيها يا وليه ان شاء تشتغل رقاصة ملكيش دعوة مفهون
هند: مفهوم
سيف: مش عايز اعيد كلامي يا هند والا ههههههههه
واختفى سيف
هند: سيف انت روحت فين سيف
سامح بيكتم الضحك: انتي اتهبلتي يا ولية
هند: سيف كان لسة هنا وبيقولي شغلي همسة راقصة
سامح: دا انتي لسعتي
*********************
في الصباح
مراد: انا فكرت في جوازي من همسة ولقيت أنه حل كويس
هند: لااااااا انسى الموضوع دا خالص
*********************
في المديرية
فهد: ركز يا سيف تخلي الميك دا في جيبك على طول
سيف: حاضر
فهد: انت اسمك راشد وجاي من طرف المعلم زينهم
سيف: حاضر
فهد: يلا يا بطل
*****************&*****
في شقة في حواري شبرا في منطقة تشتهر بسوء السمعة
وقف سيف إمام الباب وخبط
فتحت فتاه ترتدى جلباب ضيق وتشتق البانة وتلعب في شعرها
نوسة: أومر يا أخينا
سيف بتتنيح: ها
نوسة: أومر
سيف بتوهان: انا عايز اروح لأمي
نوسة: هيهيهيهيهيهيهيهيه
سيف: يادين النبي داانشراح طلعت علاء ياجدع
لوزة: مين يا نوسة
نوسة: معرفش يا ابلتشي دا واحد جاي عايز امه هيهيهيهيهيهه
أفاق سيف
لوزة: نعم
سيف: انا راشد جاي من طرف المعلم زينهم يا ستهم
لوزة: اه زينهم لسه قافل معايا تعال
نوسة: ادخل
دخلت سيف وهو متنح
وينظر حوله
لوزة: زينهم فهمك على الشغلانة الصبح النت وبالليل كباربة
سيف بصدمة: كبارية
لوزة: اومال حد قالك علينا بتشتغل في جامع هييهيعيهيهي
سيف: لا زينهم فهمني
لوزة : اعرفك على اصحابك نوسة دي بقة دراعي اليمين كل حاجة هي بتعملهالي نوسة دي زي بنتي
نوسة: ربنا يخليكي لابلتشي
سيف متنح مع نوسة
لوزة : خليك معايا هنا
دا بقة سمسم الصبي بتاعي
نظر سيف لسمسم الذي لايعرف ان يحدد اهو بنت ام رجل
سمسم: مش بطال ياابلتشي
لوزة:اعرفك بقة على جواهر
لوزة: بت يا جواهر انتي يابت
جودي : طب سلام انت دلوقتي العقربة بتنادي
وأغلقت توب عليا بقة يارب ( دي شخصية من شخصيات الرواية التانية )
خرجت جودي: نعم يا ابلتشي
لوزة: سلمي على العضو الجديد راشد
نظرت جودي له بسخافة: اهلا
لوزة: شد حيلك بقة ياراشد عايزة شغل نار .
سيف: عيوني يا ستهم
أوضتي فين بقة
لوزة: نوسة
نوسة: حصل يا ابلتشي
نوسة: تعال معايا
مشيت نوسة واخدت سيف لغرفته
نوسة بدلع: دي أوضتك ودا الكمبيوتر الي بتشتغل عليه عايز ميني حاجة تاني
سيف : ها شكرا
نوسة: طب فكر
سيف: ابوس رجل اللي خلفوكي امشي
خرجت نوسة وهي تتضحك
سيف: ايع العذاب دا ياربي
فجاءة وجد من يشده من هدومه
وجدهاجواهر
سيف: ايه في ايه
جواهر: انت خايف كده ليه ياض انشف كده
سيف: ايه عايزة ايه
جودي: انتي اللي مزروع جديد
سيف: انتي عرفتي والله كنت عارف اني هتكشف انا قلتله والله فهد هو اللي قالي انا ماليش دعوة بحاجة هو هددني لو معملتش كده هيخدني على سطح الواد حمادة لكن انا والله منحرف وكنت بحب ميس انشراح اوي
جودي: انشراح مين يا اهبل دا انت اعترفت من غير قلم انا معاك يا اهبل انا اسمي جودي
سيف: طب معاكي بنطلون ليا
جودي: ليه
سيف: أصل دا اتبل
******************************
بعد مرور 3 ايام واتفاق جودي مع سيف دا اليوم االي همسة هتيجي فيه
واول يوم لسيف في الكباريه غدا
دخلت همسة وتشتق اللبانة ولابسة عباية سودة
لوزة: اسمك ايه يابت
همسة: نواعم يا ابلتشي
لوزة: دي اول مرة تشتغلي فيها هخلي نوسة تعلمك
همسة: اللي تشوفيه يا ا بلتشي
اخدتها نوسة لغرفة بجوار سيف
نوسة: ابلتشي بتقولك هاتنزلي الكبارية
وخرجت
همسة: ربنا يولع فيكي انتي وهي بس ايه البت مزة مش شبه الغفر زي
اما اروح اشوف سيف
ذهبت همسة لحجرة سيف فتحت الباب وجدت نوسة في حضن سيف
شهقت همسة بصدمة
سيف: طبعا هتصدقي لو قولتلك بعلمها تتوضى
*****************************
ذهبت همسة لحجرة سيف فتحت الباب وجدت نوسة في حضن سيف
شهقت همسة بصدمة
سيف: طبعا هتصدقي لو قولتلك بعلمها تتوضى
همسة: انتو بتعملوا ايه
نوسة بدلع: اصل انا كنت بساله على شاحن طلع مش عنده ههيهسهيع
سيف: والله ما أعرفها
همسة امسكتها من شعرها : شاحن يا زبالة
وانزلتها على الارض
على الناحية التانية في المديرية كانوا بيسمعوا ما يدور من خلال المايك
وضع فهد يديه على وجهه
فهد: هيودونا في داهية انا حمار اني اعتمدت عليهم
فيروز: هنعمل ايه دلوقتي
وسيف كان بين نوسة وهمسة
سيف حمل همسة وابعدها عن نوسة
همسة: يا زبالة
سيف: بس خلاص
دخلت لوزة وسمسم
لوزة: في ايه يابت انتي وهي
نوسة باصطناع الدموع: والله يا ابلتشي ما عملت حاجة هي اللي حطاني في دماغها عشان انا احلى منها
همسة: احلى من مين ياللي شبه الضفدع دا انتي أنثى القرد يا بت
نوسة: شايفة يا ابلتشي
لوزة: بس يا اختي انتي وهي انا مش فاتحاها مشاكل اجتماعية هنا
لوزة: واد يا سمسم
سمسم: نعم يا ابلتشي
لوزة: تاخد نواعم توريها هدوم الشغل
سمسم: حصل يا ابلتشي
سيف: ياخدها فين
لوزة: يوريها هدوم الشغل
سيف: نعم ازاي يعني ما تخلي اي بت تانيه
لوزة: انت هتعلمني شغلي انا قولت سمسم يعني سمسم
همسة نظرت لسيف بابتسامة: يلا يا سمسم وريني هدومي ولبسهالي كمان هيهيهيههي
نظر سيف لهمسة بغيظ
همسة: عايزة حاجة يا ابلتشي
لوزة: بكرة تبقي جاهزة عشان بكرة الخميس الصالة بتبقى مليانة فاهمة
همسة: حاضر يا ابلتشي
همسة: يلا يا سمسم
همسة: جرب نار الغيرة وقولي اه وقولي هيهيهيهيهه
على الناحية التانية
فهد: دول مش رايحين مهمة دول رايحين يغيظوا بعض
رهف: مش مجيبك
نظر امير لها بغضب
امير: اخرسي بقة شوية
اسلام: دول هيلبسونا في حيطة
مراد: متخفش سيف قدها
نظرت له فيروز
مراد: احم مش اوي يعني
************************
في الصباح
هم الحلوين علشان حلوين يعملوا كده اهو
لوزة: هزي شوية يابت
نوسة: حاضر يا ابلتشي
لوزة: وريني رقصك يا نواعم
همسة: مين انا ما بعرفش
لوزة: نعم يا اختي ليه جايه تشتغلي في معرض الكتاب قومي يا بت ارقصي
نوسة: سبيها يا ابلتشي شكلها مابتعرفش بجد هيهيهيهيهه
همسة بغيظ: هوريكي
قامت همسة وفتحت الأغنية وابتدات الرقص
خرج سيف ووجد همسة ترقص اشتعل غضبا
فكيف ترقص أمامهم فهي نسيت نفسها
انتهت الاغنية
لوزة: لآ يابت عجبتيني هترقصي في الصالة النهاردة
همسة بصدمة : ايه
نوسة: ازاي يا ابلتشي ناني هي اللي بترقص
لوزة: وانا قولت نواعم
نوسة بغيظ: اللي تشوفيه يا ابلتشي
وقفت همسة في صدمة
******************
في غرفة سيف
قام بالاتصال على فهد
فهد: نعم
سيف بغضب: بقى انا مراتي تشتغل راقاصة
فهد: احكي ايه االي حصل
سيف: عايزة تخلي همسة ترقص في الكبارية
فهد: ربع ساعة وهتصل عليك لحد ملاقي حل
وأغلق الهاتف
سيف: والتانية االي فرحانة اوي وحياة امي لوريكي
فتح باب غرفته وخرج
ذهب لغرفتها بحذر وأغلق الباب
وانصدم
**************************
في المصحة
تعافى ادم واليوم هو معاد خروجه
كان ادم يجمع أشياءه
دق الباب
ادم: ادخلي يا رنا
اسيل: انا مش رنا
ادم بصدمة: اسيل
اسيل: مفاجأة صح
ادم بتوتر: اسيل انتي جيتي ازاي وليه
اسيل: انا جيت ازاي بالعربية وليه عشان اشوف اخويا الصغير حبيي
ادم : تشوفيني وانا في مصحة
اسيل قربت عليه : المهم ان الإنسان يتعلم من غلطه وانت هترجع تاني ادم وتقعد وسط أهلك وتقعد معايا انا موحشتكش ولا ايه دا حتى مقعدتش معايا
أرتم ادم في حضنها
ادم ببكاء: انا مخنوق اوي يا اسيل مش عارف هعمل ايه في حياتي ولا هوري وشي لبابا ازاي ولا هقوله ايه
ايمن: هتقوله وحشتني يابابا
ادم: بابا
ايمن: وحشتني يا ادم
ادم بدموع: انا اسف يا بابا
ايمن: وانا مسمحك يا حبيب بابا
وأخذه في حضنه
ادم: وحشتني اوي يا بابا
مازن: طب وانا موحشتكش
اسيل: اوبا دا الفريق كله جيه
رنا: ايه يا جماعة الأكسجين شح من المكان مش كده
رنا: تعال يا جاسر
اسيل: جاسر ايه جابك
رنا: الواد لقيته مزنوق وسط الممرضات برا بيتحرشوا بيه
اسيل: وانت جاي ليه
جاسر: جاي اشوف ادم انتي مالك
ادم: دا انا اتفضحت بقة
دخلت يارا الممرضة
يارا : اتفضل حضرتك أمضي هنا عشان هتخرج
وقع ادم على الورقة وسط ابتسامته ونظرات رنا ليارا
رنا: ما تخلص يا ابا هي مش اتفاقية السادات
ادم: اتفضلي يا يارا
يارا اخدت الورقة بارتباك وجاءت تخرج دفشت في جاسر امسكها
نظرت له يارا بهيام : انت بجد ولا خيال
ابتسم جاسر : ابقي حسبي وانتي ماشية
يارا : دا انا هتعمي بعد كده عشان تلحقني
جاسر: احم احم
اسيل بغيظ: خلاص يا اختي خدي ورقتك واتفضلي
خرجت يارا
اسيل:وانت بتفرح بالتسبيل اوي
جاسر بفخر: معجبيني
ايمن: يلا بقة نمشي يا ادم فيروز مستنيك هناك
*********************
عند همسة
انصدم سيف عندما وجد همسة ترتدي بدله رقص حمرا
همسة: وسط استك مش بلاستيك اه اه اه اااااااااه يا ما
امسكها سيف من شعرها
سيف: بتعملي
أبعدت يديها
وامسكت صدر البدلة: تف تف خضتني يااسمك ايه مش تتنحن
سيف: اتنحن
همسة وهي تأكل اللبانة: قصره عايز ايه يا اخويا ورايا شغل
سيف: قصدك وراكي نمرة
همسة: هصعد للقمة هيهيهيههي اااه
سيف: انتي عايزة تموتيني صح
هزت رأسها بنفي
سيف: اومال ايه اللي انتي لابسه دا
همسة ببراءة: دا لبس الشغل يا سيف
سيف: وحضرتك هتشتغلي ايه
همسة : راقصة هيهيهيهيههس
سيف : لولولولولولولولوي زغرطي يا منحرفة
***********************
في فيلا الشربيني
وفاء بصراخ: يااااااا فهد
فهد بفزع: في ايه
وفاء: تعال شيل مراتك من المطبخ هتولع في البيت
صوت انفجار من المطبخ
ذهب فهد مسرعا تجاه المطبخ
وجد الميكرويف انفجر في المطبخ
نظرت لفيروز
فيروز: والله نسيت ودخلت الكيكة في صنية معدن
وفاء بصراخ: مطبخي منك لله يا شيخة ولعتي في مطبخي
نظرت لفهد وفيروز بغضب
وفاء بصراخ: بررررررررا
اخد فهد فيروز وخرج
فيروز: دومي وحشتني يا اسطا
ادم: عاملة ايه يا فيروز
وفاء بنحيب من المطبخ: ولعت في المطبخ يا اخويا
فيروز: احم
ادم: عملتيها يا فيروز وولعتي في البيت
فيروز: حمد الله على السلامة يا دومي
فهد:ما خلاص يا اختي انتي وزفت بتاعك
ادم: رجعنا للتهزيق
اسيل: يلا بقة يا ادم اطلع غير همومك وأنزل عشان هنشوي في الجنينة
ادم: مين هيشوي
فهد: انا
مازن: طب انا طالع أغير هدومي
*********************
في منزل سامح
كانت هنا وروما وجايدا يجلسوا
روما: يا بنتي ما تيجي تنزلي معايا الشركة
هنا بحزن: ماليش نفس لحاجة يا روما
روما: همسة مشيت
هنا: اه عندها تدريب تبع الجامعة أسبوعين في عين شمس خالو قالها تروح بدل ما هي قاعدة تعيط
روما: اسمعي انتي كمان كلامي وانزلي معايا الشركة
هنا: هشوف يا روما
تليفون هنا رن
اخدت الفون وخرجت
ظلت جايدا تنظر في الفون وتنفوخ
روما: ما خلاص يا اختي هتطيرينا
اهدي على نفسك شوية
جايدا: انا عملتلك حاجة
روما: ناقص تقومي تولعي فيا
جايدا: صبرني يارب
روما: مش طايقني ليه
جايدا: ابدا ومش هطيقك ليه يعني كنتي مين عشان احطك في دماغي
روما: هههههههه أندر ايدج يا عيني
جايدا: مالكيش دعوة انا أندر ايدج مش ذنبي انك كبيرة وشايخة
روما بغضب: مين دي يا بت متخلنيش اتهبل عليكي
جايدا: لا يا اختي اتهبلي ووريني نفسك
عند هنا كانت تتحدث في الهاتف مع مازن
مازن: تعالي اقعدي معانا شوية وحشتيني يا هنا
هنا: هقول لبابا
مازن : ماشي وهاتي اسيا معاكي
هنا: هقولها
سمعت صوت
هنا: خليك معايا بس يا مازن
ذهبت هنا للداخل
وجدت روما وجايدا بيتخانقوا واسيا بتحاول تبعدهم وهند جالسة تاكل وتشاهد
روما: دانتي شبه السحلية يا بت
جايدا: سحلية مين ياللي شبه الشامبنزي
اسيا: يا جماعة صلوا على النبي وأهدوا
روما: عليه الصلاة والسلام هي االس مستفزة
جايدا: انا مستفزة ولا انتي اللي بتجري في شكلي
هند: انا لو منك يا جايدا مش هسكتلها
اسيا: يا حريقة سكتي امك يا بت
دق الباب ذهبت هنا وفتحت الباب وجدت حمزة
هنا: تعال
حمزة: في ايه
هنا: ادخل بس
دخل حمزة وجد روما وجايدا مشتبكين
هنا: اتفضل
حمزة: احم ايه يا جماعة مالكوا
جايدا : اعععع ضربتني يا حمزة
روما: انا يا كدابة
روما: دا هي يا زوما اللي بتشتمني
جايدا: زومك مين يا عسل ابعدي عنه كده
روما: مالكيش دعوة انا بقوله كده من واحنا عيال وهو متعود على كده مش كده يا زوما
حمزة: ها
جايدا: ومافيش حد هيقوله كده غيري صح يا زومي
حمزة: ها
اسيا: الإشارة وقعت عنده يا عيني
********************
جاء الليل
في شارع الهرم
صف سيارته ودخل وهو يرتدي بدلة شيك
نظرت للمكان وتنهد ودخل
(عبدة حصل عبدة عمل عبدة قولي لابوكي يا بنت الناس انا جاي في شبكة وكتب كتاب )
كانت الاغاني شغالة ويرقص الجميع
نظرت حوله وجد السكران والجميع في انتظار الراقصة
جلس على ترابيزة جاء إليه النادل
لم يطلب شي
اطفئت الأنوار واشتغلت الاغاني
اضيئت الانوار
وظهرت فتاه
( شيكولاتة يا اشطاته شيكولاته يا اشطاته طب سيكا سيكا يا مزيكا سيكا سيكا يا مزيكا )
انصدم الجمهور فكانت البنت ترتدي فستان كاب واسفله تيشيرت باكمام وعليها طرحة
انفجر الجمهور في الضحك
وانصدم الشخص
راجل : ايه دا هي الرقاصة اتحجبت ولا ايه هههههههه
راجل: شو هذا القرف
خرج راجل على المسرح
الراجل: احنا اسفين يا جماعة دي كانت فقرة للضحك بس
وأنزل البنت من على المسرح
واخدها وذهب بها للغرفة
سيف بزعيق: ايه الي انتي عملتيه دا يا هانم انا مش قولتلك قولي انك تعبانة عشان محدش يقولك حاجة طالعة ترقصي يا همسة على آخر الزمن هتشتغلي رقاصة يهمسة
همسة: انا قولت اني تعبانة بس لوزة دي زهقت ومعرفتش اعمل ايه اكيد مكنتش هلبس البدلة وأخرج قولت اخرج اغني وخلاص بس اهم حاجة منكشفش المهمة
سيف بزعيق وغضب: تولع المهمة انا مكنتش موافق من الأول انا نستفيد ايه من ام المهمة دي ولا حاجة لما انتي تعملي كده انا شكلي ايه قدام نفسي ردي عليا
همسة: سيف
دق الباب
استخبى
فتحت همسة
نوسة: هسهيهيهيهسهسع طالعة تعملي فكرة السرك يا اختي استلقي وعدك بقة بس تروخي تكملي السهرة الاول يلا معايا
همسة: طب روحي وانا جاية
نوسة: لا يا اوخة ابلتشي قالتلي اجيبك في أيدي
أخدتها نوسة وخرجت
زفر سيف بضيق
*********************¤¤
كان جالس على الترابيزة في انتظارها
جلست همسة
همسة: مساء الفل يا عسل ها بقة هتفتح ازازة بكام بقة لنواعم هيهيهيهيهي
رفع راسه: دا انا هفتح دماغك بإذن الله
همسة بصدمة: جاسر
جاسر بغضب: ايوة جاسر يا دكتورة ولا نواعم احلى
همسة بخوف: جاسر انا
وطلعت تجري من أمامه
ظلت تجري رآها سيف اخيرا ذهب خلفها
خرجت من الكبترية
سيف بغصب: روحتي فين
همسة بخوف: جاسر
سيف: متوهيش الموضوع
همسة : جاسر
سيف بصدمة: جاسر
جاسر : دا المرحوم هنا هو كمان اهو طالع من التربة يرقص شوية والتانية جاية تشتغل راقاصة
جاسر: وانت ايه هتشغلها راقاصة رافع الاريل
الله ينور
سيف: جاسر حافظ على كلامك
جاسر امسك همسة من شعرها: قدامي يا روح امك
سيف: سيبها
جاسر: ليه هتاجرها باليلة المرة دي
لكمه سيف في وجهه
همسة: جاسر
لكم جاسر سيف في جهه
وابتدت الخناقة بينهم وكان التفوق لجاسر
ظلوا يتخانقوا وكانت همسة تبكي لا تعرف ماذا تفعل
فجاءة وجدت يد تساحبها للخلف
حاولت همسة الصراخ
ساحبها الشخص
توقفوا سيف وجاسر عن الضرب عندما لم يجدوا همسة
سيف بزعيق: همسة
***************************
**
في فيلا وليد الصاوي
وليد بزعيق : لو شفتك واقفة معه تاني يا نور هتزعلي
نور: ليه بقة ان شاء الله مازن ابن خالي
وليد: وانا ماليش دعوة ابن خالك ابن خالتك معرفش
نور: وانت تتحكم فيا بتاع ايه قولي
وليد: بمناسبة اني جوزك
نور: وانا مش معتبرك جوزي افهم بقة
وليد : بتحبي حد تاني
نور: اه عندك مانع
صفعها على وجهها
وليد: تكلمي معايا عدل بدل ما إعدام
نور: بتمد ايدك عليا يا حيوان
وليد: شكلك نسيتي نفسك عشان عملتك حلو شوية وحشك المخزن
اخدها من شعرها
ودفشها
وليد: مكانك يا زبالة عشان تعرفي تكلمي معايا
نور ببكاء: بكرهك يا ابن هشام بكرهك
******************&&&
كان يجلس ويمسك كاس بين يديها
البوص: انا اشتغلت معاهم بس عشانك انتي كل حاجة عملتها عشانك انتي وبس يجي في الاخر ياخدك مني
القى الكأس بعنف : دا انا امسحه من على وش الأرض انتي بتاعتي انا يا نور
************************
الجوهرة :خلاص بقة يا مراد قولتلك انسى مش هقولك اسمي
مراد: ليه بس
الجوهرة : هو كده
مراد: طب حضري نفسك بقة عشان سفرية روسيا
الجوهرة :ههههه ليه هجيب المايوة
مراد: يا ريت
الجوهرة : احترم نفسك
مراد: اكتر من كده دا انت مش عارف اسمك
الجوهرة : بكرة تعرف يا جوكر باي
وأغلقت
الجوهرة : متزعلش من اللي هعمله يا جوكر اللي مش قد اللعب مع الجوهرة ميلعبش
*********************
في فيلا الشربيني
كانوا جالسين يتحدثوا
تليفون فيروز انار برسالة
اخدت الفون
وفتحت المسج فتحت الريكورد
( يا عم انت فاكر هتجوزها عشان احميها من عمها والكلام دا انا خدت دا حجة بس انا بعمل دا كله بس عشان اضمن انها متدورش ورا اخوها وتقلب في القضيه القديمة
امير: وتعرف انك قتلت اخوها )
ألقت الهاتف من يديها بصدمة ودمع
فيروز بصراخ: لاااااااا


