رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf

33
***************************
ادم: الفيديو يا روح امك
سميح: اختي فين
ادم: الفيديو الأول يا بابا وبعديها تشوف اختك
سميح: اختي فين
ادم أخرج فتاه 15 عام
ادم: أمم اختك حلوة تحب اعملها فيديو احلى من اللي معاك
سميح: سيبها والفيديو اهو
اخد الفيديو
ادم: عارف لو عرفت ان في نسخ تاني هعمل لايف مع اختك يا روح امك
أعطه اخته
واخد ادم الفيديو
ولسة هيمشي
وجد السكينة في بطنه
ادم: ااااااه
سميح: مش سميح اللي يتهدد
وقع ادم على الارض
هدى أخت سميح: انت عملت ايه يا حيوان حرام عليك منك لله
سميح امسكها من يديها: يلا بسرعة
ادم كان بيتوجع
هدى ببكاء: لا حرام عليك هيموت
سميح حملها ومشي بيها
ادم بيتوجع امسك الهاتف
واتصل على رنا
رنا: عايز ايه تاني مني
ادم بوجع: ر ن ا ل ح ق يني ب م وت
رنا بفزغ: ادم في ايه
ادم: خ ل ي ف ه د يجي لي في ش ب را و را مصنع الا سمنت بسرعة
رنا: الو ادم رد عليا ابوس ايدك اااادم
ذهبت رنا لغرفة فهد غير موجود
رنا ذهبت لغرفة اسر
رنا ببكاء: اسر الحق ادم ابوس ايدك
اسر: في ايه
رنا: ادم يا اسر حصله حاجة
اسر: ليه في ايه
رنا: اتصل بيا وكان بينازع وقالي قولي لفهد يجيلي في شبرا ورا مصنع الاسمنت
اسر: دي حتة مقطوعة
رنا: ابوس ايدك مش وقته يلا بسرعة
ذهب اسر لمازن واخده معه
اسر: انتي رايحة فين
رنا: هاجي معاكوا
اسر: رنا اعقلي واقعدي
رنا: رجلي على رجلكوا انا عايزة اروح عند ادم
اسر بزعيق: يلا بسرعة
*************************
في مطعم فخم
فهد: ذوقك حلو
فيروز : طول عمري
فهد : بس ايه سر المفاجأة دي
فيروز: ما تيجي نرقص
قام فهد معاها
وابتدوا في الرقص
فهد: مالك يا بت
فيروز: انا بحبك
فهد: بتهزري انتي
فيروز: والله ما بهزر
فهد كشر وبعد عنها
وذهب تجاها الترابيزة
فيروز: ماسمعتش ردك
فهد ببرود: يلا نروح
فيروز شعرت بذل كبير واخدت شنطتها وذهبت للعربية
ارتشف فهد قليلا من الماء وذهب خارج المطعم
**********************
فتح مراد الباب
الراجل: دا منزل جايدا سامح الشربيني
مراد: أه
الراجل: دا محدر من المحكمة
سيف: بركاتك يا مازن
مراد: في ايه حضرتك
الراجل: السيد حمزة الرواي طالبها في بيت الطاعة
مراد: بيت ايه يا اخويا
سيف: اه يا حمزة الكلب
الراجل: حد يمضي بالاستلام
امسك مراد الورقة ومضى وهو لا يفهم شي
وأغلق الباب
مراد: انا مش فاهم حاجة وحمزة هيطلبها في بيت الطاعة ليه
جايدا: حمزة يبقى جوزي
مراد: نعم يا اختي ودا ازاي دا انتي لسه عيلة
جايدا: عيلة مين انا عندي 18 سنة
مراد: انا عايز افهم هو جوز الهانم ازاي
سامح: مش وقتك دلوقتي
اسيا: انت محدش بيعملك حساب
نظر مراد لاسيا بغضب
اسيا: احم هنعمل ايه
سيف: انتو بتفكروا في ايه دا جوزها يعني هيخدها من وسطنا واحنا واقفين ومافيش حد يقدر يفتح بقه
همسة: مش دا صاحبك أتصرف
سامح: كلمه خليه يجي يا سيف
اخرج سيف الهاتف واتصل عليه
حمزة: ايه يا ابو نسب
سيف: تيجي دلوقتي يا حيوان
حمزة: ليه واحشتك
سيف: انت هتستعبط بتبعت لينا محدر
حمزة: قولتلك هاتي مراتي انت مش راضي
سيف: طب تعالى بقة عشان تاخدها
**************************
في فيلا الشربيني
دخلت فيروز وصعدت الغرفة
وصعد خلفها فهد
فهد:فيروز
فيروز: نعم
فهد: انا عارف اني كنت بارد معاكي بس
فيروز: بس ايه انت عارف انا حسيت بايه منتهى الذل ودا ليه عشان قولتلك بحبك
فهد: ليه بتحبيني ليه دا انا بعملك منتهى البرود عمري ما اتكلمت معاكي حلو عمري ما اديتك أمل في حاجة
فيروز : وليه بتعمل كده معايا ليه بتتعامل معايا ببرود
فهد: عشان مش عايز أحبك او انتي تحبيني لأني مش هكمل ومش هقدر
فيروز: ليه بتحب واحدة تانية
ضحك فهد بسخرية
فهد: أحب واحدة تانية طب طالما بحب واحدة تانية مسالتيش نفسك ليه متجوزتهاش لحد دلوقتي وانا عندي 30 سنة عشان مثلا مش مرتاح ماديا بكون نفسي لسه
فيروز: اومال ليه بتعمل كده
فهد: عشان بسبب الحب اذيت أقرب الناس ليا بسبب واحدة كلبة ذليت شخص مالوش ذنب بالعكس كان خايف عليا عشان مراية الحب عامية مشوفتش فيها انها حقيرة ودمرت الشخص اللي كان خايف عليا
فيروز: مش عشان تجربة فاشلة هتتدفن قلبك
فهد: لا اتدفنه عشان بسبب تجربة فاشلة خسرت بنت عمي ولحد دلوقتي اختي بتبص ليا نظرة احتقار
فيروز: اسيا ايه علاقتها بالموضوع
رن تليفون فهد
فهد: ايوة يا مازن
فهد: بتقول ايه انا جاي حالا
واغلق الخط
فيروز: في ايه
فهد بخوف : ادم في المستشفى انا لازم اروحله
فيروز: ادم حصله ايه
فهد: معرفش انا رايح
فيروز: انا جاية معاك
***************************
في منزل سامح
جاء حمزة
وجد الجميع ينظروا له بشر
حمزة: احم انا جيت في وقت مش مناسب
لكمه سيف في وجهه
سيف: هي دي الصحوبية
حمزة: انا عملتلك ايه
سيف: بتتطلب اختي في بيت الطاعة يا حيوان
حمزة: رضيت تيجي بالذوق
جايدا: وانا قولتلك عايزة أطلق مش عايزة اعيش معاك واحنا كان اتفقنا هتطلقني اول لما ارجع لأهلي خليك راجل وقد كلمتك
حمزة: وانا بقة عيل
جايدا نظرت له بغيظ وقزفت الفازة عليه
حمزة: يا بنت المجنونة
جايدا: انا هوريك المجنونة دي يا صايع يا حيوان
حمزة: خوفت انا كده
جايدا: برق
خرج كلب اسود
حمزة بخوف: كلاب لا
جايدا أشارت على حمزة : go
سيف: انا مالي ياما وقفي الأسد دا دخل البيت امتى
اتشعلق سيف على المكتبة وحمزة على النيش
جايدا: يعني هتبات عندك
سيف: ابوس رجل اللي خلفوكي ابعديه عني هعملها على نفسي
حمزة: انا عملتها خلاص
جايدا: هتطلق ولا لا
سامح: جايدا كده عيب خرجي الكلب دا احنا بنتكلم باحترام
جايدا: يا بابا
سامح: اخلصي يلا
صرفت جايدا الكلب
ونزل سيف وحمزة
همسة: كان شكلك مسخرة هههه
سامح: اقعد يا حمزة
جلسوا
سامح: دلوقتي انت مش راضي تتطلق ليه
حمزة: مزاجي
مراد: ما تتكلم عدل ياض انت
حمزة: يعني انا اجي اقولك طلق مراتك
مراد: دي حاجة ودي حاجة خالص
سامح: أولا انت متجوزها من غير اذننا ثانيا مافيش اشهار متعملش فرح
حمزة: سهلة اعملها فرح
سامح: انت وجايدا متجوزين لظروف معينة وخلصت
جايدا: لو سمحت يا بابا ينفع اتكلم مع حمزة لوحدنا
سامح: ماشي
ذهب حمزة مع جايدا البلكونة
جايدا: انت عايز ايه يا حمزة
حمزة: قولتلك تيجي معايا
جايدا: ليه انا وانت عارفين انك ما بتحبنيش وبتحب روما وانا تعبت مش حمل حاجة تاني عايزيني ارجع معاك عشان تتطردني وتتضربني تاني وعشان اشوف وانت كل شوية تذليني قولي عايز ايه انت بتحب روما واخدني انا ليه وانا عمري ما هرجع لواحد طردني في نص الليل عشان واحدة
قربت عليه وقولتلك يا حمزة هتيجي تتذليلي وانا ساعته هتف في وشك
وتركته وذهبت
وخرج حمزة من الشقة
*************************
في المستشفى
كانت رنا بتبكي واسر ومازن واقفين بجانبها
دخل فهد
فهد: ادم فين
مازن: جوا في العمليات
فهد: ايه اللي حصل
رنا: اتصل عليا وكان بينازع روحنا ورا مصنع الاسمنت لقينه مضروب بسكينةو سايح في دمه وفاقد الوعي
فيروز: مين اللي عمل كده وهو كان هناك ليه
رنا ببكاء: معرفش معرفش
تذكرت وهم خارجين
ادم: متخافيش الفيديو هيجيلك النهاردة
رنا : سميح
فهد: ايه
رنا: ها ولا حاجة
خرج الدكتور
فهد: خير يا دكتور
الدكتور : هو نزف دم كتير محتاج حد يتبرعله عشان احنا على ما نوفر من بنك الدم عشان احنا باليل هيكون الحالة اتدهورت
فهد: انا ممكن اتبرعله
الدكتور: هو فصيلته O
فيروز: انا نفس الفصيلة
الدكتور: طب اتفضلي معانا
**************************&
كان حمزة بيتمشى في الشارع
اتصل على روما
روما:ألو
حمزة: نمتي
روما: لسه
حمزة: طب ما تنزلي انا تحت بيتك
روما: انت عارف الساعة كام وبعدين مش هينفع انزل هقول لطنط سعاد ايه
حمزة: قوليلها اي حاجة انزلي من غير ما تعرف
روما: هشوفها نامت ولا لا
دخلت روما لبست وخرجت وجدت سعاد نامت وفتحت ونزلت
وجدت حمزة امام العمارة
روما: في ايه
حمزة: مافيش
روما: نعم يا روح خالتك منزلني الساعة 12 باليل وتقولي مافيش
حمزة: مخنوق
روما: من ايه
حمزة: مش عارف
روما: انت رافع حاجة قبل ما تيجي
حمزة: جايدا
روما: مالها
حمزة: مش راضية ترجعلي
روما: هههههه ترجعلك ليه معندهاش دم عشان ترجعلك تتضربها وتتطردها قدامي وفي الاخر عايزها ترجعلك انت بتهزر وبعدين انت عايزها ترجعلك ليه انت مبتحبهاش وجوازكوا كان اتفاق فمتظلمهاش كفاية اللي هي شافته
حمزة: مش قادر اقعد في البيت من غيرها مش قادر مسمعش صوتها
روما: جاي تعرف دا دلوقتي ما كانت قدامك ويتحرك بس عشان انت غبي يا حمزة ضعيعتها منك عشان وهم لان حبك ليا دا مش حقيقي دا تعود مش حب وقارن شعورك لجايدا بشعورك بيا هسالك سوال انت غيرت على جايدا لما كانت بتكلم اسر انت تقدر تشوفها مع اسر
حمزة: انا مقدرش اشوفها مع حد غيري
روما: انا بقة عمرك غيرت عليا من اسر انت كنت بتضايق اني بتكلم عليه يمكن عشان حاطه في دماغك لكن عمرك ما غيرت عليا زي ما غيرت على جايدا وهي دي بقة الحتة المهمة ان الحب أصله غيرة يا حمزة اقعد مع نفسك وصراحها بحب جايدا الاول عشان تقدر تشيل الوهم اللي في دماغك
حمزة: اول مرة اشوفك عاقلة
روما: الدنيا بتعلم كتير
حمزة: طب انتي واسر
روما: لا انا وهو حكايتنا خلصت احنا بنعاند ومافيش حد عايز يتنازل وانا مستحيل أتنازل بالحكاية خلصت قبل ما تبدا
حمزة: بس انتي بتحببه
روما: وهفضل أحبه بس الكرامة والحب مش بيتفقوا مع بعض
روما: بس انت خليك ورا جايدا جايدا بتحبك متخسرهاش
روما: انا طالعة بقة عشان محدش يلاحظ سلام
حمزة: سلام
**************************
في المستشفى
اتبرعت فيروز بالدم لآدم
وتم نقل ادم إلى غرفة عادية
ودخلوا له
وكانت فيروز جالسة تاكل وتشرب عصير
رنا: ادم انت كويس رد عليا ادم
ادم: غطيني وصوتي احسن اديني فرصة ارد عليكي
رنا : انت كويس حاسس بوجع
ادم: انا كويس الحمد لله
فهد: حمد لله على السلامة
ادم: الله يسلمك
فهد: مين عمل فيك كده
ادم: دا انا كنت بتمشى من هناك طلع عليا اتنين كانوا عايزين يثبتوني اتخنقت معاهم واحد فيهم خذيني بسكينة
فهد: وانت فاكر ملامحهم
ادم: لا الدنيا كانت ضلمة
مازن: وانت رايح الحتة المقطوعة دي ليه
ادم: ها عادي يعني رجلي خدتني فهناك
ونظر لفيروز ليغير الموضوع
ادم: مال نفسك مصدودة كده ليه طب حتى قوليلي حمد لله على السلامة
فيروز: سيبني عشان اعوض الدم اللي انت شفتوا متي حرق ونار في جتتك
ادم بفزع: هو انا اتعملي تحليل دم
فيروز: أه يا اخويا واخدوا مني كيس دم لحضرتك تتغذى بقة بدل ما اهبط منكو فجاءة
ادم: طب هو انا اخرج امتى
رنا: الدكتور قال بعد 3 أيام
ادم بخوف: لا مش هينفع 3 أيام كتير
رنا: ليه وراك ايه
ادم: انا عايز ارتاح
فهد: طب يلا
وخرج الجميع وتبقى رنا
رنا: ادم سميح هو اللي عمل فيك كده
ادم: هش هتفضحينا وطي صوتك
*************************
مرت عدة أيام تعافى فيها ادم وعرض عليه فهد العودة إلى المنزل لكنه رفض تحت استغراب فهد
وتم تحديد خطبة هنا ومازن بعد انتهاء فهد من مهمته
***********************
في غرفة اسيل
كانت تجلس وتفكر في كيفية إبعاد فكرة الحب من رأس جاسر فجاسر تمسك اكتر بفكرة الحب وهي لا تراه الا اخ وكيف تراه حبيب وهي تربت معه 25 عام على أنه اخوها
دق الباب
اسيل: ادخل
دخلت فيروز
فيروز: فاضية
اسيل: اه
فيروز: اقعد معاكي بقة شوية مافيش حد غيرنا في البيت
اسيل: اومال الباقي فين
فيروز: فهد واسر راحوا الشركة ومازن خارج مع هنا ورنا قالتلي هتروح لجايدا ومافضلش غيري انا وانتي
اسيل: طب ارغي
فيروز: عايزة اسألك سوال
اسيل: قولي
فيروز : ايه اللي حصل بين اسيا وفهد زمان
اسيل: يبقى جوزك يقولك ماليش دعوة
فيروز: عيلة هم
اسيل: بتقولي ايه
اسيل : فيروز ينفع اخد رايك في حاجة
فيروز: طبعا
اسيل: جاسر
فيروز: ماله
اسيل: بيحبني
فيروز: نعم ازاي
اسيل: هو اللي قالي وانا بقوله انه اخويا مش مقتنع
فيروز: وهو حبك في الكام يوم دول
اسيل: جاسر كان يعرف اني مش اخته هو بيحبيني من وانا صغيرة
فيروز: ايه الفيلم العربي دا
اسيل: انا مش عارفة اعمل ايه
فيروز: انتي بتحبيه
اسيل: احبه ايه انتي كمان اتجننتي دا اخويا
ومشيت تشوفه غير كده
فيروز: وهو مش مقتنع بكده
اسيل: وانا عايزها يشيل الفكرة دي ماغه دا بقة بيعاملني اكني حببته خلاص
فيروز: يا اختي هو حد يطول القمر دا يحبه ويقول لا مش احسن من اخوكي المعلن اللي بيتنك كمان
اسيل: فيروز افهميني صعب اني اتربى 25 سنة على أكنها اخويا وفجاءة عايزني احبه صعبة
فيروز: عندك حق
اسيل: طب والحل
فيروز: مش عارفة
اسيل: انا بفكر في حاجة
فيروز: ايه
اسيل: ********
فيروز: لا الموضوع ما يجيش كده ممكن يجيب بنتيجة عكسية وانتي اللي هتضري نفسك
اسيل: معنديش حل غير كده
***********************
في شقة ادم
رنا: والفيديو راح فين
ادم: الفلاشة اتكسرت لما دوست عليها برجلي
رنا: اومال هو ضربك بالسكينة ليه
ادم: هو كان عايز ياخد الفلاشة تاني فأنا دوست عليه برجلي هو خاف حد يشوفه اخد اخته وجري
رنا: وانت برضو يا ادم غلطان اخته مالها
ادم: مالها انها اخته
رنا: مش هترجع بقة يا ادم
ادم بتوتر: لا انا كده مرتاح
رنا: مرتاح في ايه وانت قاعد لوحدك اقدر افهم بتصرف منين
ادم: بشتغل وبصرف على نفسي
رنا: بتشتغل ايه
ادم: الحاجة االي بيحبها
رنا: ميكانيكي
ادم: بعشق الشغل دا
رنا: طب ما ترجع تعيش معانا واشتغل برضو
ادم: رنا انا كده مرتاح
رنا: هتقدم الجامعة امتى
ادم: والله ما عارف هدخل ايه
رنا: ليه محتار من كتر الكليات هو مافيش غير حقوق اللي بتلم اللي زيك دي لو رضيت بيك
ادم: طب تجارة
رنا: تجارة مين ياابو 66 هي حقوق وبوس ايدك وش وقفى
ادم: خلاص حقوق حقوق
رنا: هتقدم امتى
ادم: انتي رايحة امتى واروح معاكي
رنا : هروح بعد بكرة
ادم: هتقدمي ايه
رنا بفخر: هندسة ميكانيكة
ادم: نعم يا اختي
رنا: ايه مالي
ادم: هندسة ميكانيكة مين ياما انتي اخرك ديكور
رنا: مالكش دعوة هي هندسة ميكانيكة
ادم: ليه
رنا: عشان انت كان نفسك تتدخلها بس مجموعك واطي
ادم: فلما انتي تتدخليها هكسب انا ايه
رنا: هتشوف حلمك فيا
نظر لها ادم بقرف
رنا: احم الباب منين
ادم: اه احسن قومي امشي يلا
رنا: ماشية يا اخويا وسيبهالك مخدرة
ادم: رنا هو حد يعرف انك ببتيجي هنا
رنا: جايدا
ادم: من البيت
رنا: هو لو حد عرف انا وانت هنفضل عايشين وبعدين مش كفاية جايدا كل شوية تشمني بسببك انتي رايحة للكلب دا تاني ليه انتي مش بتحرمي مش هتسكتي غير لنا تتفضحي
ادم: وانتي بتيجي ليه
رنا: قلبي الطيب بقة
ادم: طب يلا امشي بقة
رنا: عمال تتطرق فيا من الصبح ليه
ادم: عشان حضرتك رغاية يلا
خرجت رنا
ادم: اخيرا الحمد لله كنت هتكشف
ودخل ادم للغرفة وأحضر كيس ابيض
وخرج للمطبخ وافرغ محتوى في طبق وظبط البودرة صفوف وأخرج ورقة نقدية ولفها وسحب بها ثم استنشق لأعلى ورفع رأسه لفوق قليلا
دخلت رنا
رنا: نسيت الفون بتاعي
رنا بصدمة: ادم
************************
في كافية قصر النيل
مازن: منور
سيف اخد آخر شفته في الكوب: عارف عايز واحد كمان
مازن: حرام عليك دا 9 واحد
سيف: انت هتعد عليا ولا ايه لا شكلك بخيل بلاها الجوازة دي كل شي قسمة ونصيب يلا يابت
مازن: اهدى بس دا انا بهزر انت شربت حاجة ياجدع هجبلك تاني
سيف: لا بقة خليها غدا
مازن: من عيوني بس خد غداك واقعد على التربيزة التانية
سيف: لا هي التربيزة دي عاجبني
مازن: اسبهالك انا قومي
سيف: روح انت اقعد هناك ياحبيبي واخد دي معاك ليه
مازن: يا مصبر الوحش على الجحش
ضحكت هنا عليها
مازن: اضحكي أخرت اللي يمشي بالاصول بياخد على قفاه
سيف: وانت قفاك مغري الصراحة
مازن: هتروح الجيش امتى
سيف: الأسبوع الجاي بتفكرني ليه نفسي مصدودة بسبب الجيش دا والله
احتضن مازن رجله
هنا: في ايه
مازن: خايف على فخادي
**********))**************
رنا بصدمة: ادم
نظر ادم بصدمة لها
رنا بدموع: ايه دا يا ادم
رنا: رد عليا
ادم: انتي شايفة ايه
رنا: انت مدمن يا ادم
ادم: عرفتي ليه بقة مش عايز ارجع
رنا: عملت في نفسك كده ليه يا ادم دمرت نفسك ليه كل ما اقول تتعدل خلاص ترجع تهديني تاني انا تعبت منك بقة
ادم: انا تعبت من نفسي انتي فاكرة انا فرحان باللي انا فيه دا انا عايش ميت بس مش قادر امنع نفسي
رنا: انت اللي عملت كده في نفسك يا ادم من الأول
ادم: سميح هو اللي عارفني سكة الضرب كنت الاول بشرب سجارة بعدها جربت الضرب وسميح مشي لكن انا مش عارف امنع نفسي انا ضايع
رنا بدموع: وانا تعبت منك بجد ومش قادرة استحمل تاني
وذهبت تجاه الباب
ادم ذهب خلفها
ادم: ابوس رجلك يارنا متسنيش انا ماليش غيرك مش عايز أبقى لوحدي مافيش حد بيفكر فيا غيرك متسبنيش زي ما هم مش فاكرني اصلا انا محتاجك جانبي
رنا نزلت دموعها : مش هسيبك يا ادم بس هتتعالج
ادم: حولت مقدرتش
رنا: هتروح مصحة وتتعالج هناك
ادم: مصحة
رنا: لازم يا ادم تستحمل عشان ترجع إنسان جديد ونضيف
ادم: مش هتسبيني
رنا: معاك للآخر يا ادم
***************************
في فيلا الشربيني ليلا
كان يوجد. الدكتور شهاب وعائلته لخطبة اسيل
ايمن: شرفتونا
شهاب: شكرا يا عمي
رن الحرس وجاء أشرف ووفاء وهمسة وجاسر
اشرف: في ايه يا ايمن
ايمن: مافيش انا كلمتك بس عشان الدكتور شهاب متقدم لاسيل وانت طبعا ابوها برضو
اشرف: اكيد طبعا
شهاب: تشرفت بحضرتك يا افندم انا الدكتور شهاب معتز ودا والدي ودي والدتي
اشرف: اهلا يا ابني انا اشرف زهران ابوها ودي امها وفاء والدكتورة همسة اختها واخوها المقدم جاسر
شهاب: اهلا وسهلا
وجلسوا
وسط تتطلع جاسر لشهاب بغضب
فهد: وانت زميلها في المستشفى
شهاب: اه
نزلت اسيل وفيروز
والدة شهاب: بسم الله ماشاء الله قمر
اسيل: ميرسي
نظرت اسيل لجاسر وجدتها ينظر لها بغضب بركاني
وبعد حوار طويل وكلام كتير
تم تحديد قراية الفاتحة الخميس القادم
ذهب شهاب وعائلته
وذهبت اسيل إلى الحديقة
اسيل: يا ترى يا اسيل اللي بتعمليه دا صح انا كده بدمر نفسي
وجدت صوت جاسر من خلفها
جاسر: وحياة حبي ليكي يا اسيل لهتندمي ومش جاسر زهران اللي حد ياخد حاجة بتاعته وهتشوفي هعمل ايه
فزعت اسيل وتركته وصعدت
***************************
في شقة مراد
كان يتحدث في الهاتف
مراد بابتسامة: مش هتنامي
الجوهرة: لسة مش جابلي نوم
مراد: ليه بتنامي امتى
الجوهرة: لما عقلي يبطل تفكير
مراد: ودا هيبطل امتى
الجوهرة: أمم لما اللي قاعد جوا يخرج منه
مراد: هو مين
الجوهرة: واحد
مراد: اسمه ايه
الجوهرة:لا دا سر
مراد: طب اول حرف
الجوهرة : ميم سلام يا جوكر
وأغلقت الخط
مراد: ميم مراد
فتحت اسيا الغرفة ودخلت
اسيا: انت بتكلم نفسك
مراد بتوتر: ها لا كنت بتكلم في الفون
اسيا: طب تعالى يلا عشان تأكل
مراد: عاملة اكل ايه
اسيا: محشي
مراد: طب يلا بسرعة بقة دا محشي
وذهبوا تجاه السفرة
مراد: الله الواحد بقاله كتير مااكلش محشي
اسيا: بالهنا والشفى
وبدأوا في الاكل
اسيا: هتروح روسيا امتى
مراد: الأسبوع الجاي بعد قراية فاتحة اسيل
اسيا: انت هاجي معاك
مراد: لا اخدتك مرة
اسيا: بالله عليك يا مراد
مراد: لما نشوف يا اسيا
وانتهو من الاكل وصنعت اسيا الشاي وذهبت للبكونة
مراد: شاي كمان لا دا انتي رايقة
اسيا: اهو بقة قولت اعيش شوية
مراد: اسيا هو انتي ليه غامضة
اسيا: مش غامضة بس كل واحد ليه دنيا بتاعته فانت لما تلاقي الشخص اللي يكتشفك ساعتها هو دا الشخص الصح
مراد: لسة بتحبي وليد
اسيا: عارف يا مراد مش بكره في حياتي اد الخيانة دي حتى لو انا لسة بحب وليد دي مجرد التفكير فيه يعتبر خيانة ليك مع ان احنا جوازنا مش حقيقي بس زي ما انت بتحترمني هحترمك في وجودك او عدمك او حتى في تفكيري
نظر لها مراد فهي أكنها تقصده بالكلام
قام مراد وذهب لغرفته
وجلس على السرير
مراد في نفسه: اللي انت بتعمله دا صح يا مراد انت كده بتخانها بس احنا متفقين بس انت عمرك ما هترضى على نفسك لو هي عملت كده بس انا مش قادر امنع نفسي اااه وبعدين يا جوكر هتعمل ايه
**************************
في الصباح
تجمع سيف وحمزة وهمسة وروما وهنا في كافية
روما: يعني إدارة البرنامج هي اللي كلمتك يا حمزة
حمزة: اه والله
روما: وقالولك امتى
حمزة: بعد بكرة
سيف: طب هنروح
هنا: انا هشوف مازن
سيف: قومي يا بت من هنا مازن مين ياروح امك دا احنا قارين فاتحة
همسة: صوتك بس واهدى انا شايفة ان احنا نروح مش هنخسر حاجة
***********************
(اهلا وسهلا ليكوا ليكوا برنامجنا وبرنامجكوا مواهب مصرية معانا النهاردة فرقة من جامعة القاهرة فريق ابدع يوم المرأة في مدينة السلام وأظهر مدى دور المرأة في تحمل الحزن والتضحية وشباب مصري ابدع وتألق في عرض مسرحي بطولي
(انتي ب100دور ).
صفق الجمهور
المذيعة: اهلا يا شباب منورين
حمزة: بنور حضرتك
المذيعة: عرض انتي ب100 دور اخد مساحة في مدينة السلام وعلى السوشيال ميديا كان فكرة مين
حمزة: هو العرض كان فكرة هنا
المذيعة: هنا انتي اللي اخترعتي فكرة العرض
هنا: اه كل سنة كنا بتعمل حفلة غناء في الجامعة السنة دي صدفة كنا في شرم الشيخ وكان يوم المرأة فقالت استغل الفرصة ونعمل حاجة نسيب بيها اثر عشان دي اخر سنة لينا ملقتاش دور للمرأة بتتحمله اكتر من وجع الابن والأب والزوج الشهادة حاجة بتوجع بس منزلتها كبيرة فالفكرة كبرت في ماغي عرضته كانت الاول فكرة بهزر بس اخدنها جدا بعديها
المذيعة: دورك كان الام
هنا: اه مش قادرة اقولك كنت باخد كمية تريقة والبرافوا دي مش متخيلة ان حمزة وعمر ولادي اخدت وقت على ما تعودت
المذيعة: بس كان دور هايل
المذيعة: حمزة الرواي الشهيد حازم
كلمني عن دورك
حمزة: كانت حاجة جديدة بالنسبالي بس كانت ممتعة وانا بمثلها لأول مرة
المذيعة:بس كنت متألق مع روما احكيلي عن كواليس الدور
حمزة: كنا بنقول جملة ونضحك عليها لدرجة ان احنا اصلا دخلنا المسرحية من غير ما نحفظ
روما: اه والله احنا داخلين مش حافظين فارتجلنا
المذيعة: يعني دا كان ارتجال بجد
روما: حمزة عمره ما يحفظ ورق اصلا
المذيعة : نيجي للكابلز اللطيف عشاق مدينة السلام ايه رايكوا في اللقب
سيف: شايف ان الناس مافورة
همسة: شعب المصري مش وراه حاجة غير الرغي
المذيعة: لا دا انتو حتى متفقين في التفكير برضو
المذيعة: قصة حبكوا بدأت من امتى
نظرت همسة لسيف
سيف: ممكن نقول من ساعة ما اتولدت همسة همسة انا اللي مسميها وانا اللي شلتها
المذيعة: يا ولد دا انت عاشق بجد بقة
ما تسمعنا حاجة
المذيعة: هنا حياتك العاطفية عاملة ازاي
هنا: هو انا دلوقتي مقري فاتحتي على ابن عمي مازن الشربيني
المذيعة: دا عن حب
هنا: اه
المذيعة: سناجل الفرقة
روما: منورين احنا
المذيعة: فكرتوا قبل كده انكوا انتو الاتنين ترتبطوا
روما: انا ما فكرتش فيها خالص
المذيعة: ليه
روما: لان حمزة يعتبر اخويا بمعنى الكلمة احنا مع بعض من 1 ابتدئي طول عمره اخويا وفي ضهري
المذيعة: روما حبيتي قبل كده
روما:اه
المذيعة: لسه حبك مستمر
روما: ايوة
المذيعة: طب هو مين
روما: لا مينفعش اقول
المذيعة: طب غنيله اغنيه وانتي مغمضة
روما بغناء: ( ليك واحشة يا حبيبي تعال دا انا حالتي في غيابك حالة في القلب أشواق متشالة وغرام يكفى الكون ويفيض للبلاد حبيبي ما تخدوني تعبانى من دمع عيوني ومهما في غرامه لموني انا هعمل ايه قلبي وما يريد )
انتهت روما من الأغنية فتحت عينها وجدت اسر امامها
اسر ركع امامها
اسر بابتسامة: تتجوزيني
نظرت روما حولها بصدمة ونظرت لحمزة نظر لها بابتسامة
اسر: تتجوزيني
نظرت روما له بدمع وفرحة: بحبك
قام اسر واليس الخاتم : بعشقك
وسط تصفير الجميع
انتهى البرنامج
*********************
كان حمزة عاد
فلاش باك
في كافية
اسر: عايز ايه
حمزة: عايز اعرف انت بتحب روما ولا لا
اسر: وهي بعتاك مرسال
حمزة: روما ماتعرفش حاجة
اسر: اومال جاي ليه
حمزة: زهقت من لعب العيال بتاعكوا دا لو بتحبها هساعدك تتجوزها
اسر: بحبها
نهاية الفلاش
ذهب حمزة لمنزل سامح طرق الباب خرجت له جايدا
نظر حمزة لها
حمزة: رجعتلك تاني زي الكلب
احتضنته جايدا
حمزة: بحبك
جايدا: انا بموت فيك
*************************
في الصباح
في المصحة
ادم: رنا انا بتعالج عشانك بعمل دا كلوا عشانك انتي بس
رنا: وانا معاك يا ادم لحد ما ترجع إنسان جديد
ادم: هتجيلي
رنا: انا كل يوم هبقى معاك متخافش
ادم: بحبك
رنا: انا عديت المرحلة دي يا ادم انت بقيت ادمان ليا
***********************
فتح حمزة عينيه
وجد نفسه ينام هو وجايدا على السلم
خرج سيف
سيف بصراخ: ايه دا فضيحة
قامت جايدا على الصوت
سيف: على السلم يا زبالة انت وهي
حمزة: طب تعالي نكمل جوا
سيف: التار ولا العار
حمزة: يا عم دي مراتي اصلا
سيف: تيجي تتطلبها رسمي الاول مننا
***********************
مرت عدة أيام وجاء يوم الخميس يوم خطبة اسيل
في المصحة
ادم: مش قادر يا رنا ابعدي عني
رنا: اهدى يا ادم شوية وهترتاح
ادم بزعيق والم: دماغي مش قادر استحمل
رنا: لازم يا ادم عشان السم دا يطلع من جسمك
ادم دفشها وذهب تجاه الباب
رنا أمسكت فيه: ادم عشان خاطري استحمل
ادم بزعيق: ابعدي عني
رنا: لا
ادم رزعها في الجدار وقع مغشي عليها
ودخل الممرضين هدوا ادم ونايموا على السرير واعطه حقنة ونام
وقامت الممرضة بلف دماغ رنا
بعد ساعتين
فتح ادم عينيه
وجدت رنا جالسة أمامه تبكي
نظر ادم برأسها
ادم بدمع: انا اسف
رنا بضحك ودمع: يا عم جات على دي
ادم: عارف انك اتمرمطي معايا كتير
رنا: على يطمر
ادم: عمري ما هزعلك تاني يا رنا
رنا: انا قولت لفهد انك مش هينفع تيجي النهاردة الخطوبة عشان تعبان بس هو مش مصدق
ادم: انتي هتروحي امتى
رنا: والله مش عايزة ارجع البيت من غيرك مش طايقة حد هناك
ادم: يعني القعدة هنا هي اللي حلوة
رنا: طالما معاك مش فارقة
***********************
في المساء جاء الجميع الى القصر
وارتدت اسيل فستان نبيتي
دق الباب
دخلت الخادمة : ايمن باشا عايزك في الجنينة الخلفية
اومات لها اسيل ونزلت وذهبت الحديقة
اسيل: بابا
وضع أحد مخدر على أنفها
وساحبها للخارج
*******************
في شقة جاسر
ادخل اسيل الشقة ووضعها على الكنبة
جاسر: قولتلك بلاش تتحديني يا اسيل عشان انتي ماتعرفنيش وريني هتجوزي بقة حد غيري ازاي
***********************
في فيلا الشربيني
في غرفة الجلوس
همسة: انا مش عارفة يا جدو ازاي وافقت وعملت معاك المسلسل البايخ دا
زهران: عشان بتحبيه
همسة:: مش عشان بحبه اخدعه انا ببفى خايفة كل يوم لا يعرف اننا ضحكنا عليه وان مافيش تار ولا اي حاجة ولبسنه في الجوازة
زهران: كان عندك حل تأتي غير كده بقالة 25سنة حس بيكي لا
همسة: انا هقوله الحقيقة وهو بقة يختار
فتحت الباب وجدت سيف امامها
همسة بصدمة: سيف
***********************
