Uncategorized

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf


31

في منزل سامح

فتح سيف الباب

سيف:تعال يا حمزة

حمزة: زينة عندك

سيف باستغراب: وهي هتيجي ليه وانت مالك بيها اصلا

حمزة: زينة اختك تبقى مراتي يا سيف

سيف: طب يلا يا اهبل ادخل هي ناقصة هبل وانتي يا اختي مصتبحة انتي وهو وجاية تهبلوني

روما تنظر لحمزة بصدمة فهي لا تعلم شي

حمزة: زينة اللي هي جايدا تبقى اختك والله

سيف: بقولك متوجعش دماغي وادخل وانت ساكت ناقصة تخلف على المسى

وترك الباب ودخل

دخل حمزة خلفه

سيف: اسمعي يا ستي حمزة جاي يقولي زينة اختي

همسة: هزار تقيل زيك

حمزة نظر لسامح: زينة تبقى جايدا سامح الشربيني وبنت صافي الكيلاني

سامح بصدمة: نعم

حمزة: اكيد منسيتش صافي طليقتك

سيف بصدمة: طليقته

فلاش باك

بعد خناقة هند وسامح كانت خناقة كبيرة طلق فيها سامح هند وكان معاها سيف وهنا صغيرين

سافر سامح امريكا

وحضر مؤتمر وهناك قابل صافي الكيلاني

صحافية كانت بتغطي المؤتمر

كان سامح خارج من صالة المؤتمر وكان الوقت متاخر

سامح دفش فيها

سامح: انا اسف

صافي : ولا يهمك عادي

سامح: انتي موجودة هنا لحد دلوقتي ليه

صافي: عرييتي البنزين خلص مستنية تاكس

سامح: مش هتلاقي تاكس هنا دلوقتي تعالي اوصلك

صافي: لا شكرا مش عايز أتعب حضرتك

سامح: لا تعب ولا حاجة وبعدين احنا مصرين زي بعض مش انتي مصرية

صافي: اه انا صافي الكيلاني صحافية هنا

سامح بابتسامة: وانا سامح الشربيني

صافي: اكيد عارفة حضرتك

سامح: طب اتفضلي بقة يا ستي اوصلك

ركبت معه العربية

في الطريق طلع عليهم أشخاص حاولوا يخطفوا صافي

سامح هرب منهم بالعربية

سامح: مين دول

صافي ببكاء: دول طليقي بعتهم عشان يخطفوني

سامح: ليه

صافي: عشان عايز يمضيني غصب على املاكي

سامح: اهدي بس انا هوصلك وهاني رقمك أبقى اطمن عليكي

أعطته رقمها

وقام بالاتصال عليها كل ليلة

وظل الاتنين على تواصل لمدة شهر

وفي ليلة عرض عليها سامح الجواز بهدف يغيظ هند اتجوزها لمدة 6 شهور وبعدها رجع لهند تاني ونسي صافي خالص

نهاية الفلاش

سامح: انا طلقت صافي من زمان ومكنتش حامل

حمزة: بعد ما انت سبتها اكتشفت انها حامل انتظرت تولد عشان متجبرهاش تنزله كانت عايزة تجيب ولد عشان يورث عشان انتو صعايدة والبنات مش بتورث بس طلعت بنت بعد ما ولدتها أخدتها ودتها دار أيتام واستبدلتها بولد بس كانت عملت للبنت شهادة ميلاد والولد اللي جابته مات بعديها بسنتين رجعت تتدور على البنت تاني قالت تتطلع باي حاجة بس ملقتهاش كانت ساعتها جايدا راحت دار أيتام تاني بس باسم تاني زينة وعاشت هناك في الملجا في ذل وضرب وإهانة 14 سنة لحد ما عائلة اتبنهتها وعاشت معاهم لحد ما بقة عندها17 سنة أصرت انها تعرف عليتها كانت العيلة اللي اتبنتها واصلة واخوها يبقى يوسف زميل نور كان بيساعدها انها توصل لعليتها وراحت دار الايتام القديم وعرفت اسمها ودورت ورا اسمك وعرفتك وعرفت انك عندك ولاد ساعتها استغربت طب انتو رمتوها ليه وراحت لأمها وياريتها ما راحت

فلاش باك

تقف جايدا أمام باب مكتب ولسة هتدق

صافي: انا مش لازم اسيب سامح يتهنى بعياله وانا اموت بحياتي

رأفت اخوها: هتعملي ايه

صافي: هدمرهم واحد واحد مش في الاخر اطلع من المولد بلا حمص وهبدا بابنه الصغير

رافت: ازاي

صافي بشر: المخدرات طريق بلا رجعة

صافي: مش بعد ما رميت البت في الملجأ وأجيب عيل واصرف عليه ويموت وهو دا كله وميعرفش انه عند بنت اصلا

كانت جايدا تنظر من خرم الباب وانصدمت فامها راحتها وأبوها لايعرف بوجدها من الأساس

رجعت المنزل وجدت يوسف جلست تبكي

جايدا ببكاء: هي اللي رمتني يا يوسف رمتني ومش عارفة ليه وأبويا ميعرفش اني موجودة اصلا اععععع

واستمرت جايدا ويوسف في مراقبة صافي وعلمت بأنها تريد استأجر بنت وتلعب على سيف لما عرفت انه بتاع بنات وبما صافي متعرفش شكل جايدا استغلت جايدا النقطة دي وبقت هي البنت دي زينة

نهاية الفلاش

سيف: يعني زينة اختي وانت عارف

حمزة: انا عرفت من اول يوم ليها في الجامعة

فلاش باك

كانت جايدا تقف بجانب شجرة تكاد تبكي فالكوتش بتاعها اتقطع

جايدا ببكاء: sheet اععععع

ومسكت الكوتش بتاعها تشوفه وكان شكلها عيل اوي

حمزة واقف أمامها بيضحك عليها

حمزة: هههه يا اختي كميلة

جايدا بغضب: What

حمزة: انا حمزة اللي شوفتك اول امبارح في الشارع

جايدا: هايز ايه

حمزة بضحك: هايز ههههه حلوة

جايدا بغضب: اووف

حمزة: استني بس يا بنتي

جايدا: what بنتك

حمزة: ما انتي بشكلك دا اخرك 6 ابتدائي وابقى ظالمك

جايدا بغضب: طب امشي

وقزفته بالكوتش

وسط ضحك حمزة عليها

بعد مرور أسبوع

سيف: أحب اعرفكوا على زينة صاحبتي

حمزة: نعم

انصدمت جايدا من وجوده

سيف: في ايه

حمزة نظر لها : مافيش

مشي حمزة وانتظر تخرج

حمزة: انتي بتصعي علينا يا بت دا انا الفك على صباعي يا روح امك

جايدا فتحت في البكاء

حمزة: ما تردي يا بت

جايدا: pleas come with me

حمزة: اتكلمي حلو يا اختي بدل ما اعدلك

جايدا: انا هحكيلك كل حاجة

جايدا: انا ابقى جايدا سامح الشربيني أخت سيف

حمزة: نعم يا اختي انت هتستعبطي سيف مالوش اخوات غير مراد وهنا

جايدا: والله انا اخته من ابوه ودي شهادة ميلادي

امسكها حمزة

حمزة: ولو افترضنا انها حقيقة جاية تلعبي على اخوكي

جايدا سردت ليه القصة وطلبت منه يساعدها

حمزة: انا مش مصدقك

جايدا بغيظ : عنك ما صدقت مش تعصبني

حمزة: بت صوتك ميعلاش

جايدا بخوف: حاضر

حمزة ضحك عليها

حمزة: انا هاخد منك عينة وهاخد من عم سامح شعرة واعملك تحليل DNA

حمزة: بس لو طلع كلامك مش صح

حمزة : ساعتها يا قطة هخليكي تتمني الموت

وقام حمزة بعمل التحليل وتتطابق

ووبدا يساعد جايدا في الخطة بس خالها عرف بوجدها اسما وهو الواصي عليها

جايدا: هنعمل ايه في المصيبة دي

حمزة: مافيش غير حل واحد اني اتجوزك

جايدا: نعم

حمزة: اسمعي بس انا اتجوزك لحد ما نخلص من الحوار دا عشان خالك ميقدرش يعملك حاجة

نهاية الفلاش

سامح الدنيا لفت بيه

هند واقفة مش مصدقة هي تعلم بجوازه من اخرى لكن ينجب منها

سيف بضحك: ههههه زينة اختي انا كنت مصاحب اختي ههههه

هنا : يعني زينة تبقى اختي

هند ببكاء: خلفت منها يا سامح طلعت بتضحك عليا بعد العمر دا كله

سامح: انت هبلة انا مكنتش اعرف

هند: كداب

سامح: قولي زي ما تقولي انا عايزة اشوف بنتي هب فين بنتي فين يا حمزة

حمزة بحزن: معرفش

سامح: متعرفش ازاي

حمزة: اتخنقت انا وهي ومشيت

روما بدموع: قصدك طردتها

سامح: طردتها طردت بنتي يا حمزة انا اعتبرك ابني وانت تطرد بنتي

حمزة بدموع: والله ما كنت اقصد انا اتخنقت انا وهي ومعرفش عملت كده ازاي

هنا: طب ما تعرفش ممكن تكون فين

حمزة: هي ملهاش حد كان عندها شقة وباعتها وقعدت معايا

سيف بسخرية: اتفضل كانت قاعدة معه ونعم الخلفة والصحوبية والله

حمزة: انت اهبل بقولك مراتي

سيف: ايه متجوزها عرفي

اخرج حمزة قسيمة جواز

حمزة: لآ مراتي عند مأذون وعلى سنة الله ورسوله

سامح: انا كل اللي فارق معايا بنتي فين

*************************

فتحت عيونها وجدت نفسها في غرفة

نظرت حولها غرفة غريبة أول مرة تشوفها

جايدا: انا فين وايه اللي جانبي هنا

قامت من على السرير

جايدا : في حد هنا

جايدا وجدت هدومها متغيرة

جايدا: مين اللي غيرلي هدومي

جايدا بصريخ: انا فين

فتحت باب الغرفة

جايدا: شقة مين دي ومين اللي جابني هنا

صوت من خلفها

حمدلله على السلامة

جايدا نظرت لاتجاه الصوت

جايدا بصدمة: ادم

ادم: مفاجأة صح

جايدا: انا بعمل ايه هنا

ادم: والله انا المفروض اسالك ايه اللي منزلك من البيت الساعة دي بهدوم البيت

شهقت جايدا

جايد: هدومي انت

ادم: متخافيش الممرضة هي اللي غيرتلك همومك مش انا

جايدا بخوف: ممرضة ليه انا حصلي حاجة

ادم: اهدي متخافيش انتي تمام

تذكرت جايدا

فلاش باك

جايدا بصراخ: ابعد عني

ضربها الشاب على وجهها ورزعها في الشجرة

شاب: الحق يلا في حد جاي

تركوها وطلعوا يجروا

جايدا: اااه حد يلحقني

كان ادم بيتمشى في الشارع سمع صوت ذهب خلفها

ذهب تجاه الشجرة وجد فتاة مرمية على الارض

ذهب لها وأدار وجهها

ادم بصدمة: جايدا

شالها ادم وذهب بها للمستشفى

الممرضة: هي متعرضة لمحاولة اغتصاب

ادم بخضة: وهي كويسة

الممرضة: اه الحمد لله جات سليمة

ادم: طب خدي الهدوم دي لبسهلها

**********************&

جايدا فتحت في البكاء وصعب عليها نفسها

ادم: مالك يا بنتي

جايدا: اععععع

ادم: ناقصة حزن هي مش كفاية اللي انا فيه( الواد دا محتاج لحضنك يا يارا😂😂 )

جايدا قامت وقفت ومشيت تجاه الباب

ادم امسكها: انتي رايحة فين

جايدا: ماشية

ادم: رايحة فين مش لما تقوليلي كنتي بتعملي ايه

جايدا : ابعد عني بقة

ادم: اهدي بس واقعدي لحد الصبح خلاص هيطلع اهو

جايدا: اقعد فين

ادم: معايا هنا فين يعني

جايدا: معاك فين لامواخذة دا انا ركبي بتخبط وانا واقفة معاك

ادم في نفسه: والله عندك حق يا بنتي دا انا مش ضامن نفسي

ادم: ليه يعني ابو رجل مسلوخة

جايدا: اما انت يا واطي مضيت بنت عمك اللي من لحمك ودمك على ورقة عرفي وذليت اللي خلفوها هتعمل فيا انا ايه

ادم في نفسه: والله كلام معقول سمعتك سبقاك يا ودمي

ادم: احم لا انا مش كده خالص على فكرة

جايدا: مين مين اللي بيتكلم نسيت عرفتك ازاي يا اخويا دا انت كنت مستقصد اللي خلفوني في الراحة والجاية

ادم: احم خلاص يا ستي انا هنزل واسيبك هنا بس خليكي انتي هنا لحد الصبح

جايدا ببكاء: هروح فين يعني الصبح مليش حد اععع

ادم: ما انتي يا بنت الناس لو تريحيني وتقولي على الحكاية

جايدا: انا هقولك كل حاجة مش هضحي عشان خاطري حد على حسابي

جايدا: انا جايدا سامح الشربيني بنت عمك

*****************************

في غرفة فهد وفيروز في الفندق

فيروز: فهد اصحى

فهد: بت اتهدي ومتوجعيش دماغي عايز اتخمد

فيروز: طب سوال بس عشان اعرف انام

فهد: اخلصي

فيروز: رهف وامير متجوزين ازاي

فهد: هو انتي مناخير أهلك دي هتكبر تروح فين من كتر حاشرها في كل حاجة

فيروز: وانت مال أهلك مناخيري انا

فهد: يلا علي صوتك اكتر عشان ابيتك في الحراج بتاع الفندق تحت

فيروز: قول بقة متجوزين ازاي

فهد: أحمد كان اخو امير الصغير وكان ظابط هو ورهف في نفس الدفعة ورهف كانت جارتهم احمد ورهف حبوا بعض اتخطبوا وكاتبوا الكتاب بعد كتب الكتاب ب3 شهور احمد استشهد رهف كده بقت أرملة وهي قاعدة مع مرات ابوها ومرات ابوها مش سايبها في حالها فامير اتجوز رهف بعدهاب 4 شهور عشان تقعد معه هو وأمه فهمتي

فيروز: بس هي ليه مقلتش انه جوزها وقالت انها مرات اخوه

فهد: عشان رهف وامير جوزهم مش حقيقي لان رهف بتحب احمد

فيروز: طب وامير

فهد: امير دا بقة نحس امير كان بيحب رهف من وهم صغيرين اليوم اللي كان رايح يفاتح امه في الموضوع اخوه قاله أنه هيتجوز رهف وفاتحها في الموضوع ووافقت امير مكنش عارف يعمل ايه بس أخوه الصغير وهو اللي مربيه راح طالبها لأحمد وبقى مش بينزل اجازات عشان ميشوفهاش ولما اتجوزها فرح بس انصدم لما قالت ليه انها بتحب احمد وهو زي اخوها

فيروز: يا حرام أصعب حاجة الحب من طرف واحد

فهد: مجربة انتي

فيروز: كتيرر

فهد: كتير ليه يا اختي بتحبي من وانتي في كيجي

فيروز: انت بتقول فيها كنت بحب واحد معايا في الحضانة

فهد: دا انتي تشرد يا شيخة

فيروز: وانت بقة حبيت قبل كده

فهد بسرحان: اه

فيروز: مين واسمها ايه

فهد بغضب: وانتي مالك اتخمدي بقة

*************************

في شقة ادم

كان ادم فاتح فمه

ادم: يعني انتي بنت عمي سامح

جايدا: اه

ادم: وهو يعرف

جايدا: اومال انا بحكي في ايه من الصبح

ادم: طب كنتي فين

جايدا: لا دي قصة طويلة

ادم: طب انتي النهاردة كنتي فين وايه اللي حصلك

جايدا: طردني وشتمني عشانها

ادم: هو مين لامواخذة

جايدا: حمزة

ادم: انا مش فاهم حاجة

جايدا ولا هتفهم

ادم: ادخلي نامي في الأوضة دي

جايدا: أوضة مين دي

ادم بانشكاحة:😆😆 اوضتي

جايدا: هقول ايه أشكال وسخة فين اي أوضة تانية.

ادم: اتخمدي في اي حتة تعجبك

جايدا: هات مفتاح الأوضة دي

ادم: هههههه مفتاح وانتي كده بتعجزيني يعني ياما انتي في بيتي

جايدا: هو انت صحيح عملت ايه لما مشيت وجبت الشقة دي ازاي

حمزة: خليكي في نفسك الأول

دخلت جايدا الغرفة وأغلقت بالمفتاح وماما فهي متعبة

ادم امسك الفون واتصل على رن كذا مرة.

رنا: ألو مين.

ادم: الو

رنا بشهقة: ادم

ادم: رنا استني ارجوكي متقفليش

رنا: عايز ايه عايز تكمل تعذيب فيا

ادم: تعذيب انا كل اللي كنا بعمله دا عشان اخليكي جانبي

رنا: عايز ايه يا ادم

ادم: في مصيبة عندي لازم تيجي

رنا : اجيلك معلش احلم

ادم: رنا الموضوع بجد في مصيبة عندي

رنا: لا يا ادم مش هيحصل مش هخاطر بنفسي تأني وانت متستهلش

ادم: طب ولو قولتلك ان جايدا عندي

رنا بصدمة: جايدا عندك تعمل ايه يا حيوان

ادم : انا لقيتها في الشارع و

الخط قفل

رنا: جايدا انا لازم اروح ليها حالا

رنا: طب العنوان

رنا اتصلت على ادم

رنا: قولي العنوان

ادم: الشقة اللي جبتك فيها يوم العيد

رنا: انت كداب جايدا مش عندك دي خطة جديدة

ادم: مش محتاج اكدب عليكي واعمل خطط لان لو عايز اشوفك هشوفك بس براحتك انا قولتلك صاحبتك متبهدلة على الاخر

أغلق الخط

رنا: انا هروح بس هعمل ايه النهار لسة مطلعش ولو حد شاف اني مش موجودة هتبقى مصيبة

رنا قامت لبست ونزلت فتحت عربيتها اللي اسر جابهلها هدية نجاحها

و ذهبت للعنوان

اسر: دي رايحة فين دلوقتي

ونزل خلفها

**************************

في منزل سامح

تجمع الجميع في منزله

هنا: وبعدين هنعمل ايه

همسة: ما نبلغ

جاسر: لازم يعدي 24 ساعة

روما: مش يمكن راحت عند اخوها

حمزة: يوسف سافر امريكا مش هنا

سامح: يوم ما اعرف ان عندي بنت تضيع مني

هنا: اهدى يا بابا هنلقيها بإذن الله

اسيل : طب هس ملهاش أصحاب

حمزة: اه صح رنا

هنا: رنا مين

حمزة: رنا بنت عمك جايدا ملهاش أصحاب غيرها

هنا: وقاعد ساكت

حمزة اخرج الهاتف

واتصل عليها

************************

كانت رنا بتسوق ومبصتش على الفون

وصلت رنا نزلت وصعدت الشقة دقت على الباب

فتح ادم الباب

ادم: وحشتيني

رنا: مش قولتلك كداب ومش هتبطل قلة الأصل اللي فيك

ادم: هتفضلي ظالمني كده صاحبتك جوا نايمة عشان تعبانة

رنا نظرت له بشك

ادم: معنديش ضمانات

رنا دخلت

رنا: لا سيب الباب مفتوح

ادم: الله يرحم اوضتي

رنا: جايدا فين

ادم: في الأوضة دي

رنا: طب دي مقفولة بالمفتاح

ادم: اصل صاحبتك خايفة مني زيك كده بوبع انا

رنا: لأنك حيوان وقذر

ادم: دا انا طفل بري

رنا: طب هدخل ازاي

اخرج ادم نسخة أخرى

ادم: اتفضلي

رنا: خليك انت هنا

دخلت رنا

ادم بانشكاحة : بتغير عليا 😁😁

رنا ذهبت تجاه جايدا

رنا نظرت لها وجدت دماغها ملفوفة بشاش

رنا: جايدا ايه حصلك جايدا

جايدا فتحت عينيها وجدت رنا

جايدا ببكاء: رنا

رنا اخدتها في حضنها

رنا: ايه اللي حصلك يا جايدا

جايدا ببكاء: انا اتبهدلت اوي يا رنا عشان ماليش حد

رنا: اهدي يا حبيبتي وقوليلي ايه حصلك

دخل ادم

رنا: انت داخل تعمل ايه برا

ادم: اسمعي بس الخبر دا جايدا تبقى بنت عمنا

رنا : نعم

الباب طرق

رنا بغضب: انت مستني حد

ادم: هستنى مين يعني

رنا: واحدة من الأشكال اللي تعرفها

ادم: لأ دول معادهم من 12 ل2 بس😆😆

رنا : انا اللي هفتح الباب

ذهبت رنا فتحت الباب وخلفها ادم

رنا بصدمة: اسر

اسر: مفاجأة صح

رنا: اسر والله انا كنت ااااااه

اسر مسكها مش شعرها

اسر: بقى يا زبالة يا رخيصة جايله برجلك هقول ايه ما انتي تربية وسخة وانا هربيكي من الأول قدامي

ادم: اسر استنى بس افهم

اسر : وقسما بالله انا ممكن اموتك دلوقتي بس عشان خاطر الدم لللي بينا اللي انت معملتلوش حساب

وضربه بالرجل في بطنه

خرجت جايدا من الغرفة

اسر: جايدا انتي بتعملي ايه هنا

جايدا: سيبها يا اسر رنا معملتش حاجة رنا كانت جايه ليا.

اسر: جاية ليكي وهي تعرفك منين

جايدا: انا ورنا اصحاب في المدرسة وهي كانت جايلي

اسر: اه كانت جايلك عنده ايه تذكروا مع بعض

جايدا: لا بس في شوية ناس طلعوا عليا وادم انقذني واخدني المستشفى واتصل برنا عشان تجيلي

اسر: وانتي مين عمل فيكي كده

جايدا: دول شوية عيال سكرانة بس الحمد لله ربنا ستر

اسر: وانتي ايه منزلك من البيت

ادم: هو دا بقة سوال الحلقة اللي عايزين نعرفه

جايدا اتنهدت وقصت لهم انها بنت عمهم وعلاقتها لحمزة وااخناقة

كان الثلاثة فاتحين فمهم

اسر: يعني انتي بنت عمي

جايدا: اه

ادم: ومرات حمزة

جايدا: اه

ادم: ****

اسر: الفاظك يا حيوان

ادم: يا عم انت مش سامع حكايات الف ليلة وليلة

رنا: يعني انتي بنت عمي ومخبية عليا

جايدا: كان لازم عشان الخطة تمشي

اسر: طب وانتي كنتي بتحكي ايه لسيف

جايدا: كنت ياخد المخدرات واحطه في العصير عشان عارفه انها بتخلي حد يراقبني بس كنت ببدل الكوباية بواحدة تانية

فون رنا رن

رنا: دا حمزة

ادم: وهو بيتصل عليكي ليه ان شاء الله في الوقت دا بيطمن عليكي اذا كنت نايمة ولا لا

جايدا: يا غبي عشان يسألها عليا ردي يا رنا واعملي نفسك نايمة ومتعرفيش حاجة

رنا ردت

رنا: ألو

حمزة: ألو يا رنا بقولك انتي اخر مرة شوفتي فيها جايدا امتى

رنا: يعني انت متصل عليا دلوقتي عشان تسألني سوال اهبل عموما يا سيدي من يومين ليه

حمزة: لا مافيش خلاص

رنا: وانت مالك بجايدا اصلا

حمزة: خلاص سلام

وأغلق الخط

كانت جايدا بتبكي

اسر: طب وانتي اتخانقتي انتي وهو ليه

جايدا نظرت لاسر: بسبب روما

اسر: روما

جايدا: اه روما جات البيت عند حمزة وانا كنت هناك وشافتني وهي فاكراني زينة فشتمتني انا وحمزة فأنا رديت عليها وشتمتها حمزة طبعا عرق الحب نقح عليه اواي اشتمها ضربني وطردني عشانها وهي نزلت ونزل وراها

اسر اتصدم ازاي روما تروح ليه البيت هي كمان بتحب حمزة

رنا: طب وهنعمل ايه دلوقتي

اسر: انتي هترجعي البيت

جايدا: هرجع ليه بعد ما طردني لا

اسر: لا انتي هترجعي بيت ابوكي جايدا سامح الشربيني

اسر: اما حمزة دا بقة سبيهولي دا حبيبي وليه عليا افضل كتير كتيرة اوي

ادم : وانا كمان حمزة عمل واجب معايا لازم اردهوله😈😈

***************************

أشرق الصبح اخيرا

والجميع على نفس الحالة قالقين

ذهب حمزة لشقته

وجلس يبكي فهو ب يعلم ماذا أصابها وكل هذا بسببه بسبب حبه اللعين لروما اللي رفضته

افتكر اول مرة جايدا دخلت الشقة

فلاش باك

حمزة: اتفضلي

جايدا دخلت نظرت الشقة

جايدا: يع شقتك مش نضيفة

حمزة: دي جميلة أهي

جايدا: دا مش منظر شقة

حمزة بهزار: بت هتتريقي على شقتي من اولها

جايدا بخوف: خلاص انا اسفة انا عايزة اروح ليوسف

حمزة: هههههه قولتيلي عندك كام سنة

جايدا: 17.5

حمزة: والله 10.5 كفايه هههههه

جايدا: طب انا عايزة امشي

حمزة قرب عليها: وتمشي ليه يا عسل ما الشقة فاضية وماما راضية

جايدا: انت مامتك اسمها راضية هي فين

حمزة: هههههععع لا دا انتي ضايعة على الاخر

نهايه الفلاش

ابتسم حمزة على هبلها ونظر لهاتفها امسكه وفتحه ونظر للصورها وصور ليهم يوم العيد في المركب وجد فلدر باسمه فتحه

وبدأ يقرأ الي فيه

(حمزة هو اول حد اعرفه بعد يوسف اخويا النهاردة خدني وقدملي في المدرسة وجابلي لبس كتير واشترى حاجات كتير ليا كنت عايزة اجيب مصاصة بس خوفت يقول عليا طفلة مع ان هو على طول بيقولي

عدى شوية كلام

انا بحب حمزة اوي عشان مش بيسبني لوحدي وعلمني حاجات كتير

ايوة انا بحب حمزة بس هو مش هيحبني عشان بيحب روما صاحبته

انا وحمزة اتجوزنا النهاردة انا فرحانة اوي بس هو مش بيحبني بس انا بحبك اوي يا حمزة)

أغلق حمزة الهاتف

وذهب تجاه اوضتها ونام على سريرها

**************************

في الفندق استيقظ الجميع

ونزلوا للريسبشن

فهد: يلا يا جماعة هنتحرك هنقابل الجوهرة في قصر قديم هناك ودا هيبقى المقر بتاعنا

مراد: طب وانا هسيب اسيا لوحدها

فهد: دي اسيا تخوف بلد

فيروز: اومال هي فين

مراد: نايمة فوق

ندى: يا بختها

جاء امير ورهف

فيروز: اهلا بالعرسان الحلوين صباح الخير

رهف: ظريفة

فيروز: طب كنتو قلونا انكو متجوزين اصل البت ندى كانت منمرة عليك يا امير

فهد: افصلي التلاجة بتفصل

اسلام: يلا يا جماعة نتحرك

تحرك الجميع وترك مراد رسالة لاسيا وطلب ليها الفطار

**********************

في مكان مهجور

البوص: هشان بقة كارت محروق دلوقتي بينتقم لنفسه مش ماشي تبع المصلحة عشان كده عايزك تجبلي نور ومرات الفهد

الراجل: بس يا باشا وليد مش بيمشيها غير بحراسة

البوص: معرفش انا عايزها هي ومرات الفهد

**************************

في قصر قديم

تجمع الفريق

فيروز: فين الست زفتة بتاعتكوا

اسلام: هي فين المزة

ندى: هو احنا جايبينك شقة مفروشة

ظهرت الجوهرة

الجوهرة: ازيكوا يا شباب

اسلام: زي الفل يا مزة

فيروز: اهلا يا اختي

الجوهرة: وحشتوني والله

الجوهرة: عامل ايه يا مراد

مراد: الحمد لله

الجوهرة: ماتيجي

فيروز: يجي فين يا بت انتي اتهبلتي سبوني عليها

الجوهرة : فهمتي ايه

الجوهرة بغمزة: تعال مصارعة ولا خايف

مراد: لا خافي انتي يا مزة

بدأت مصارعة وكانت الجوهرة حركاتها سريعة جدا اتصدم الجميع من سرعتها في الاداء

حاول مراد خلع القناع

الجوهرة تؤ تؤ يا جوكر ايدك لا توحشك

مراد: انتي مين

الجوهرة همست لها: انا جنانك الجاي يا جوكر

***************************

في منزل سامح

حمزة: في جديد

هنا: لا لسة

دق جرس الباب

ذهبت روما فتحت الباب

روما باستغراب: اسر

اسر : صباح الخير يا جماعة

روما: ايه سر الزيارة السعيدة دي

اسر: وانتي مالك انا جاي لعمي

اسر: وعندي ليك أمانة

اسر: ادخلي

دخلت جايدا وسط خوفها

حمزة: جايدا

وذهب تجاها

اسر: لا يا حبيبي ارجع

حمزة: وانت مالك دي مراتي

اسر: هي ليها راي تاني

حمزة: جايدا انتي كنتي فين

نظرت جايدا لسامح بدموع

ذهب سامح تجاها

سامح: انتي بنتي

اخدها في حضنه

وسط بكائها

جايدا ببكاء: بابا

سامح: حبيبتي انا مش مصدق اني عند بنت تانية وانا معرفش عنها حاجة

جايدا : انا اتبهدلت اوي يا بابا متسبنيش تاني

سامح: مش هسيبك تاني يا حبيب بابا

ذهبت جايدا لهنا

هنا بضحك: طلعتي اختي دا انا كنت بعمل فيكي عمايل

جايدا : لو قولتلك اني كنت بعشق مقالبك

هنا أخدتها في حضنها

هنا: اخيرا ي عندي أخت بس انتي شكلك متغير غير لما كنتي في الجامعة شكلك قمر اوي

جايدا تركت هنا وذهبت تجاه سيف في توتر وخوف

سيف نظر لها من اهلها لاسفلها

وأخرج نقود

سيف: دول حلوين عشانك

*****************************





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى