رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf

البارت الثاني وثلاثون
*****************************
سيف نظر لها من اعلها لاسفلها
وأخرج نقود
سيف: دول حلوين عشانك
جايدا: ايه دول
سيف: تمن تضحيتك العظيمة والشو الحلو دا
جايدا بدموع: شو حلو بعد كله تقولي شو حلو دا انا عملت دا كله عشانك
سيف: عملتي ايه استغفلتيني لعبتي عليا وجاية تقوليلي انا عملت دا كلوا عشانك تمثلي عليا الحب
جايدا بزعيق: حب ايه اللي بتكلم عليه انت عارفة صافي هانم اختارت تلعب عليك ببنت ليه عشان هي عارفة انك صايع ومع كل واحدة شوية فمتقوليش حب عشان انت محبتنيش اكيد يعني
سيف: وانتي مالك صايع انتي مالك
جايدا: عشان انا اختك عملت دا كلوا عشانك متعملكش حاجة عشان متبقاش مدمن عشان انت اخويا خوفت عليك من غير حتى ما تعرف اني اختك
سيف: وانا مش عيل صغير مش بعيد تكوني مطبخها مع امك كمان وجاية ترسمي علينا دور المضحية
صمتت جايدا قليلا
ثم تحدثت بدمع وضحكة مكسورة
جايدا بسخرية: تعرف انا امي اصلا متعرفش اني بنتها
جايدا بدموع: عشان انا اتولدت بنت مش ولد وهي عايزة ولد عشان يورث فرميتني في ملجا
جايدا بصراخ: تعرف انت بقة ايه عن عيشة الملجأ يعني ضرب يعني إهانة يعني مش بعرف انام من البرد يعني ابقى جعانة بس خايفة اقول عشان المشرفة متحرقنيش طفلة 6 سنين بتمسح وتغسل وتمسح تحت حيوانات وباليل معرفش انام من الجوع والبرد والخوف عمري ما لعبت زي اي طفل عمر ما لقيت اب زيك يجبلي لعب عمري ما لقيت ام تاكلني وتهتم بيا عمري ما لقيت بيت يبقى اسمه بيتي كنت يتيمة وانا ابويا وامي عايشين وكبرت وبرضو الحياة نزلت فيا تلطيش عشان قررت أدور على ابويا وامي ولقيت امي عايز تنتقم من ابويا في اخويا وهي اللي رمتني في الملجا بايديها خوفت على اخويا ومرحتش جريت على ابويا عشان اترمي في حضنه لا كنت لازم احميك كنت بروح الجامعة عشان اقعد معاك وهنا كنت مش ببقى عايزة الوقت يخلص وبرضو الحياة متسبنيش في حالي قبلت حمزة و قولتله على كل حاجة واتجوزني عشان يبقى واصي عليا أدني كل حاجة كنت عايزها كان ابويا واخويا حبيته بس الحياة مش عايزة تتديني حاجة هو محبنيش وكان بيحب روما وانا عارفة ان قلبنا مش بأيدينا كان بيصعب عليا لأني عارفة الحب من طرف واحد عامل ازاي بس حتى حمزة عايرني باني يتيمة وضربني وطردني واللي وجعني هو أنه عايرني اني يتيمة عشان كده كرهته كرهته عشان انا مش يتيمة وبعد دا كله تقولي عرض انت تقدر تستحمل دا كله انت عايش مع ابوك وأمك وأخواتك لكن انا كنت لوحدي تقدى تستحمل دا كله
جايدا بصراخ: رد عليا تقدر
صمت سيف
وكانت هنا وهمسة وروما بيبكوا على حال جايدا
وسامح اللي مصدوم باللي بنته مرت بيه
جايدا: بس انا مش جاية محتاجة منكوا حاجة انا طول عمري لوحدي وهكمل لوحدي برضو
سامح: انتي بنتي ودا بيتك واللي مش عجبه يطلع هو
سامح: والله لعوضك عن كل اللي شوفتيه وأمك حسابها عندي عشان تبقى تجرأ وترمي بنت سامح الشربيني في ملجا
جايدا: لا يا بابا انا هرجع امريكا عند يوسف اخويا اخويا اللي مش من لحمي ودمي بس دا تقريبا اللي طلعت بيه من الدنيا
سامح: مافيش سفر مكفكيش دا كله يا جايدا مش عايزاني اشبع منك
جايدا: بس يا بابا
سامح: مافيش كلام خلاص واللي مش عجبها برا
هنا: ايوة انتي مش هتخرجي من هنا
سامح: يلا ادخلي ارتاحي
هنا: تعالي اقعدي معايا في اوضتي
سامح: روحي اعملي ليها حاجة تأكلها
هنا: حاضر
همسة اخدت سيف ومشيت
جاسر: احم طب هنمشي احنا بقة يلا يا اسيل
وخرجوا
وذهب سامح لغرفة هند
اسر : طب يلا بقة يا جوجو عشان بكرة هخدك انتي ورنا تملوا الرغبات بتاعت الجامعة
جايدا: بلاش بكرة يا اسورة خليها شوية عشان لسه مستقرتش على قرار
اسر: خليكي هندسة عشان اشغلك معايا
جايدا بابتسامة : ماشي
حمزة : وبالنسبة لطب أسنان اللي كنا متفقين عليه
جايدا بجمود: كرهته
اسر: يبقى اعدي عليكي بكرة
حمزة: حليك حليك يا عم الحلو تروح مع مين دي مراتي
جايدا: أولا ملكش دعوة بيه ثانيا هتطلق بالذوق ولا نقضيها محاكم
حمزة: أنسي مش مطلق
جايدا: يبقى من بكرة هرفع عليك قضية وهكسبها على طول ودا طبعا بعد الكشف الطبي اللي هعمله يثبت فيه الضرب والهاجمية
حمزة: ضرب دا هو قلم
جايدا: لا ما دماغي الملفوفة دي هضفها للمحدر وعندي شهود
حمزة: مين
جايدا: ادم اصل يا عيني بيحبك اوي وعايز يخدمك على الاخر
حمزة: اللي عندك اعمليه
جايدا: كده هنلجى لكشف طبي تاني ودا بقة ماظنش انك هتحبه وانت فاهم
اسر: ههههه والله تنفعي محامية
جايدا بغمزة: لا بلاش خلينا في هندسة حلوة على القلب كده ولا ايه
اسر : دي اخر حلاوة يا باشا
كانت روما واقفة بتشيط
حمزة: ماشي يا جايدا هتشوفي هعمل ايه
ومشيت جايدا واسر
تبقى حمزة وروما ينظروا لبعض بغيظ
***************************&
في شقة ادم
بعد ما اسر نزل رنا صعدت لآدم تاني
ادم: ايه راجعك تاني
رنا: عايزة اسالك على حاجة
ادم: قولي
رنا: انت عملت اه في الشهر دا
ادم: ادخلي
دخلت رنا
ادم: تشربي حاجة
رنا: لا شكرا حرمت أشرب حاجة تاني
ادم: اللي بيتلسع من الشربة بينفخ في الزبادي
رنا : انا بقة اتحرقت مش اتلسعت
ادم: عايزة ايه يا رنا
رنا: عايزة اعرف عملت معايا كده ليه اذتني واذيت نفسك
ادم: عشان بحبك
رنا:هههه اومال يا جدع لوكنت بتكرهني كنت هتعمل فيا ايه
ادم: انا عملت كده عشان اضمن انك بتاعتي
رنا: انت اناني اوي يعني عايز تتضمني وانا براحتك تعرف دي تسيب دي ما انت ضامن ان الكلبة مش هتفتح بقها
ادم: انا كنت خايف تحبي حد غيري لما ندخل الجامعة وانتي اتقربتي من حمزة ومستر حسام اللي جيه يطلب ايدك كنت خايف
رنا بزعيق: حسام دا انا وافقت عليه حمزة اصلا انا وهو مكنش بينا حاجة دي كانت خطة عشان تهتم بيا وتركز معايا شوية لان حضرتك كنت على طول مش فاضي مشغلك كتير
ادم: طب ما انا عارف ان دي كانت لعبة بس عشان ممكن متبقاش لعبة في يوم وتحبي حد تاني
رنا: ماهو لو حضرتك اصلا كنت مهتم بيا عمري ما هحب حد غيرك لكن انت عمرك ما عملت كده
رنا: انت بقيت واحد تاني يا ادم انا حبيتك عشان كنت على طول معايا في كل حاجة من وانا صغيرة مكنتش بشوف اهتمام غير منك
وانت أخرت نفسك سنة عشان تبقى معايا لكن دلوقتي شوف بقيت عامل ازاي كل حياتك عبارة عن تصاحب بنات وعايزني محبش غيرك ايه الانانية دي
جاءت مسج برنامج على الفون
فيديو االي كان ادم مصورة ليها وهي بتمضي
( لو مجتيش ليا يا حلوة الفيديو دا هيبقى على النت اصل مش حلال لآدم وحرام عليا انا يا قطة سميح )
رنا نظرت الفون بدموع وصدمة
ادم: في ايه
رنا بدموع: حتى وسختك يا شيخ هتفضحني
امسك ادم الهاتف
ادم: يا ابن الكلب
رنا ببكاء: مبسوط دلوقتي وهو بيقولي حلال ليك وحرام ليه مبسوط وهو بيبيع ويشتري فيا رد عليا اخرة معرفتك الزبالة
ادم: رنا متخافيش مافيش حاجة هتحصل رنا انا مستحيل اخليه ياذيكي حتى لو هقتله
رنا: يعني هو كان يعرف كل حاجة ليه تفضحني قدام واحد قذر انا عملتلك ايه حبيتك يلعن ابو دا حب يا شيخ انا قرفت منك وكرهتك
وتركته و ذهبت
وضع ادم رأسه بين يديه يفكر في حل
*****************************
في فيلا الشربيني
سرد اسر كل شي عن جايدا لهم
ايمن: طب احنا لازم نروح لي بقة
مازن: هو احنا اصلا هتروح يا بابا
ايمن: ليه
مازن: عشان نطلب ايد هنا
ايمن باستغراب : لمين
مازن: ليا
ايمن بفرحة: بجد
مازن: ايوة يا بابا هاخد معاد من عمي سامح ونروح
ايمن: هنروح نخطب من غير اخواتك الاتنين
مازن: هشوف فهد هينزل اجازة امتى
ايمن: وادم
مازن بتوتر : ها
ايمن: ادم اللي انتو مخبين عليا هو فين وحتى مش بكلمه في التليفون انا عايز اعرف ابني فين
مازن: في رحلة يا بابا
ايمن بزعيق: رحلة ايه انت هتستعبط عليا ادم فين
اسر: هو يا عمي بصراحة فهد وادم اتخانقوا خناقة كبيرة وادم ساب البيت وقاعد عند صاحبه
ايمن: اتخانقوا وساب البيت ومن امتى ادم عنده دم اصلا طب ما فهد بيشتمه ويضربه وبيتخانق معه وبلاقي الانشكاحة على وشه بمنتهى التناحة
ايمن : انا عايز اطمن على ابني
مازن: حاضر يا حاج
ايمن: دلوقتي اتصل بيه
امسك مازن الهاتف وقام بالاتصال على ادم
ادم : الو
مازن: ابوك عايز يطمن عليك ها
أعطى مازن الهاتف لوالده
ايمن: الو يا ادم انت فين
ادم: انا عند واحد صاحبي
ايمن: بقالك شهر
ادم: كنا في رحلة قاعدنا أسبوعين وقاعدين مع بعض شوية
ايمن: انت تيجي بكرة
ادم: مش هينفع يا بابا عشان والدة صاحبي تعبانة واحنا واقفين معه
ايمن: ماشي يا ادم يومين وتيجي
ادم: حاضر يا بابا
وأغلق ايمن الهاتف
مازن: ارتحت
ايمن: لا حاسس ان اخوك فيه حاجة اخوك عمره ما كان بالعقل دا
مازن في سره: هو ادم دا فيه كل العبر الراجل مش مصدق حاجة على ابنه
***********************
على السطوح
همسة: انت ازاي تعمل كده معاها البنت عملت دا كله عشانك وانت تهانها
سيف: بقولك انتي كمان مش ناقصة تقطيم
همسة: تقطيم ايه انا بفوقك دي اختك
سيف: اختي انتي مالك بقة اطلعي منها وسبيني في حالي
همسة: ماشي براحتك انت اللي طلبت
وتركته وذهبت
سيف: اووف كانت نقصاكي انتي كمان
************************
في غرفة سامح
سامح: يا هند البنت حكتلك اني مكنتش اعرف والله
هند: بقة عندك عيال من واحدة تانية غيري يا سامح يا ابن فتحيه اععععع
سامح: يعني انتي شايفاني طايق امها اوي مافيش غيرك انتي اللي حبيبتي والله
هند: ادي اخرة رمرمتك اععع
سامح:هند اسكتي انت مش بتعيطي انت بتنعري
هند: انت كمان غلطان وهتزعق
سامح: ما انتي اللي مش راضية تسمعي
هند: ما خلاص يا ابن فتحية سمعت كل حاجة وسمعت ان بقة عندك عيال من درتي اعععع
سامح: دا انتي لسعتي
هند: قوم يا ابن فتحية القرعة من هنا
سامخ: قايم بس حياة عيالك يا شيخة تعملي البت حلو
هند: ليه يا اخويا شايفني أمنا الغولة
سامح: هند انتي مش بتطيقي عيالك وشتماهم في الراحة والجاية وبتطرديهم من البيت مابالك دي بقة
هند: وانت مالك عيالي هو انا وافقت أخلف الا عشان اجيب عيال واذلهم
سامح رفع يديه: لله الامر من قبل ومن بعد
************************
في الفندق
عادوا الي الفندق بعد ما اتفقوا على معاد تاني لمقابلة الجوهرة
وجد مراد اسيا تجلس في المطعم
اسيا: اتأخرت ليه
مراد كان سرحان: ايه
اسيا: دا انت مش معايا
مراد: احم اصلي تعبان هطلع اريح شوية يلا
اسيا: ماشي
وصعدوا الغرفة
مراد: انا هاخد شور هاتيلي هدوم
اسيا: ما تجيب لنفسك انشلت
مراد بغيظ: فصيلة
اسيا: يلا يا اخويا هتعيش الدور يا ابن هند دا انت امك مش طايقك في بيتها بتعيش الدور عليا انا
مراد اخد هدومه : اقول ايه ما امي هي اللي جايبلي الكلام لو بتعملني زي ابنها
دخل مراد الحمام
وفتح الدوش وبدأ يتذكر الجوهرة : انا جنانك الجاي يا جوكر
ابتسم مراد: يا ترى ايه اللي جاي يا جوكر
************************
في غرفة فهد
كانت بفيروز بترتب الهدوم وجدت صورة بنت
فيروز: مين دي اه يا كلب بتخوني
فيروز بصراخ: فهد
فهد بخضة : الله يخربيتك في ايه
فيروز: نهارك اسود بتخوني
فهد: بخونك ايه انا بستحمى حرام
فيروز: بتستحمى عشان تنضف من القرف اللي انت فيه
فهد: بت انتي رافعة حاجة خارجي عايزة اخد شاور
فيروز: شاور يا حيوان يا خاين
فهد: خاين ايه انا عملت ايه
فيروز: مين دي يا عمري
فهد نظر للصورة: دي مونيا
فيروز: يا فرحتي وكمان بتعترف بتخوني مع مونيا كمان مش واحدة عايشة
فهد: اخونك ايه يا غبية دي مونيا سكرتيرة الراجل اللي بنراقبه
فيروز: وانا هبلة وهصدقك
فهد بزعيق: مش مشكلتي برا
فيروز: انت
فهد : قولت برا
خرجت فيروز بغضب
********&&&****************
جاء المساء
في منزل سامح
سامح: كلي يا حبيبتي
جايدا: باكل يا بابا
هنا: ناوية تتدخلي ايه بقة يا جايدا
جايدا: والله محتارة
هنا: متقوليش هندسة كده احنا الأربعة هندسة
جايدا: لسه هشوف
هند: طب كلي يا اختي
جايدا: احم باكل اهو يا طنط
هند: طنط لا يا حبيبتي قوليلي يا ماما
جايدا: حاضر
هند: بعد الاكل انتي هتغسلي المواعين
هنا: حاضر يا ماما
هند: كتك مو اوعي يا بت تكوني فكراني نسيت الي عملتيه حسابك معايا استني
هنا: خلاص يا ماما بقة انا اسفة
دخل سيف
هند: جيت يا حليتها
سيف: هند انا مش فايق ليكي عايز انام
هند: هند يا قليل الأدب ما انا معرفتش اربي
هنا: مش هتاكل
سيف: مالكيش دعوة بيا عشان انا مش بتكلم مع اشكالك خليكي في الأشكال الي تعرفيه وانا اللي حشني عنك ابوكي
وتركهم ودخل
هنا دمعت ودخلت عرفتها
جايدا: احم انا شبعت الحمد لله
سامح: طب قومي نامي يا حبيبتي عشان عايزك في موضوع بكرة
جايدا: حاضر يا بابا
*********&****************
في غرفة سيف
كان واقف في البلكونة وبيتصل بهمسة مش بترد
الباب طرق
سيف فتح الباب
وجد جايدا
سيف: نعم
جايدا: احم عايزاك تجبلي حاجتي من عند حمزة
سيف: حد قالك عليا خدام الهانم روحي هاتيها انتي
جايدا: مش عايزة اروح عنده تاني بعد ما طردني ولو يوسف هنا كنت خليته هو اللي يجبها عموما هقول لأسر اوهستنى يوسف
سيف: متروحيش لحد هجبهالك خلاص
جايدا: شكرا
**********************
في غرفة رنا
فونها رن
رنا: الو
اسيا: ازيك يا رنا عاملة ايه
رنا بحزن: الحمد لله وانتي ومراد عاملين ايه
اسيا: كويسين مال صوتك
رنا: لا مافيش
اسيا: متأكده
رنا: اه
اسيا: وأسر وماما وبابا كويسين
رنا: الحمد لله
اسيا: في أخبار عن ادم
رنا بقهر: كويس يا اسيا متخافيش عليه
رنا : قولي لمراد يكلم عمو عشان في حاجة مهمة
اسيا: ليه في ايه
رنا: هتعرفي سلام
وأغلقت الخط
مراد: مالك
اسيا: رنا مش عارفة مالها فيها حاجة
مراد: خير ان شاء الله
اسيا: بتقولك كلم عمو عشان في حاجة مهمة
مراد: ماشي
وأخرج الهاتف واتصل على والده
مراد: الو يا هنا
جايدا: لا انا مش هنا
مراد: بابا فين يا همسة
جايدا بابتسامة : انا برضو مش همسة
مراد: تبقي اسيل
جايدا: برضو لا
مراد: روما
جايدا بتكشير : لا برضو
مراد بحيرة: اومال انتي مين دا مش صوت هند خالص هو ابويا عملها واتجوز
جايدا: : انا جايدا
مراد: صلاة النبي يبقى سيف جاب بنات الشقة وأبويا بيشارك معه
جايدا: هههه دا انت مسخرة
اسيا اخدت الفون
اسيا: انتي مين يا بت انتي
سامح: اديني جوزك يا اسيا
اسيا: مين دي يا عمو
سامح: بعدين
اسيا: جايبله عروسة
سامح: ربنا يشفيكي يا بنتي اديني مراد
اسيا رزعت الفون على اذنه: خد
مراد: براحة
مراد: الو يا بابا
سامح: هتنزل امتى يا مراد
مراد: لسه يا بابا مش عارف
سامح:: حاول تنزل بسرعة عشان في حاجة مهمة
مراد: في ايه
سامح: في عريس جاي لأختك وعايزاك تجبلي حاجات عن شخص
مراد: حاضر يا بابا سلام
اسيا:مين دي
مراد: والله ما قالي
***********************
في شقة حمزة
حمزة: ادخل
سيف: انا جاي اخد حاجة جايدا وماشي
حمزة: وهي مجتش خدتها ليه
سيف: وانت عايزها تجيلك بعد ما طردتها
حمزة: سيف انا والله ما كنت اقصد
سيف: الكلام خلص وياريت تحترم الصحوبية اللي بينا وتتطلقه
حمزة: انا مش مطلق يا سيف
سيف: حمزة انا عارف انك بتحب روما فليه تظلم جايدا معاك كفايه اللي هي شافته طلقها وخليها تشوف حياتها وحد تاني يستهلها
حمزة: والحد التاني دا مين اسر
سيف: والله انا معنديش مانع ووسع بقة كده عشان اجيب حاجتها
***************************
عاد سيف إلى المنزل بحاجات جايدا
قابل همسة على السلم
سيف: مش بتردي على التليفون ليه
همسة: مش فاضية
سيف: لية وراكي ايه
همسة: وانت مالك خليك في نفسك وتركته ودخلت
سيف: دا بينه هيبج مرار طافح
ودخل الشقة
ذهب تجاه غرفة هنا
سيف: حاجتك أهي
جايدا : وهو شوفته هناك
سيف: اكيد يعني اومال سرقت الحاجة
جايدا بلهفة: سألك عليا قالك ايه اتكلمتوا في ايه
هنا: ههههههه مدلوقة
سيف: طب احترمي اني اخوكي وهو صاحبي وانا شكلي وحش واتقلي شوية
جايدا: انا مالي بيه انا عايزة أطلق
سيف: دا انتي ناقص تاخديه بالحضن استغفر الله العظيم واحدة مدلوقة زي الجردل والتانية حيوانة وبتكلم في التليفون اللي بنعمله في الناس هيطلع علينا
*****************************
بعد عدة ايام
كانت اسيل خارجة من المستشفى
وجدت جاسر أمامها
جاسر: وحشتيني
اسيل: وانت كمان يا أبية والله
جاسر بغيظ: ابيه دا انتي مكنتيش بقتوليها وانتي اختي
اسيل: ومازلت اخويا يا ابية بس قولت الاحترام واجب برضو
جاسر: اسيل متنرفزنيش
اسيل: انا عملت حاجة
جاسر: مين اللي كنتي واقفة معه وانتي خارجة دا
اسيل: دا دكتور زميلي كان بسالني على بيتي
جاسر: ليه
اسيل: طالب القرب
جاسر: نعم يا اختي
اسيل: فأنا اديته عنوان الفيلا وهاجي اقول لبابا وماما عشان يجوا وانت اكيد انت كمان لان انت اللي هتسالي
جاسر قرب على اسيل بغضب: اركبي احسنلك
اسيل بخوف: حاضر
ركبت اسيل السيارة وبعد قليل وقف جاسر إمام كافيه
ودخلوا جلسوا
جاسر: تشربي ايه
اسيل: لا انا جعانة
اسيل: عايزة بيتزا
جاسر طلب الجرسون
جاسر: واحد بيتزا شاورما وايس كريم وواحد قهوة
ومشي الجرسون
اسيل: طب وانت هتاكب ايه
جاسر: مش جعان
اسيل: لو سمحت
الجرسون: نعم
اسيل: عايزو مكرونة باشميل بالفراخ واقفل على القهوة
الجرسون: ماشي يا افندم
اسيل: مش هاكل لوحدي تبصلي في الاكل اموت وانا عارفة انك مش بتحب البيتزا
جاسر: بس بحب اللي بتاكلها
جاسر: وانا مش اخوكي يا اسيل يا ؤيت تفهمي دا
اسيل: انا رايحة الحمام
قامت اسيل من مكانها هبطت في فتاه
الفتاه: جرا ايه يا بت مش تفتحي
اسيل: اتتي اللي خبطي فيا
الفتاه: انتي اللي مش شايفة قدامك يا اختي
اسيل: ما تكلمي معايا عدل يا بت انتي
الفتاة بردح: بت اما تبتك يا روحي
جاسر تتدخل بغضب: انتي يا بت صوتك
الفتاة بهيام: يا دين النبي ايه القمر دا
جاسر: انت بتخبطي فيها وبتجري شكلها
الفتاة: وانت مين يا حلو
جاسر: وانتي مالك
الفتاة: تلقيه شاقطك
جاسر: تمام انا هوريكي تغلطي فيا ازاي
اخدها ع واسيل للقسم
الفتاة بخوف: في ايه
جاسر: انا هوريكي اللي يغلط في حاجة تبع المقدم جاسر زهران ببحصله ايه
جاسر: يا عسكري التحلي محدر دلوقتي البت دي سرقت الساعة بتاعتي
الفتاة: محصلش
جاسر: هات الشاويش نعمة تفتشها
جات نعمة فتشت البنت وجدت معاها الساعة
الفتاة: والله ما اخدت حاجة
العسكري: بطاقتك
أخرجت الفتاه بطاقتها
العسكري: سرقتي الساعة ازاي يا دينا
دينا: والله ما سرقت حاجة يا باشا دي خناقة عادية
العسكري: خدوها على الحجز يلا
اخدته على الحجز
دخلت دينا الحجز
واحدة ضخمة قربت عليها
دينا بخوف: ايه
قادرية: معاكي سجاير
دينا: لا
قادرية: فتشوها يا نسوان
بعد مرور ساعتين
خرجت دينا من الحجز شعرها متقطع ومتخرشمة على الاخر
جاسر: سلام يا حلوة يلا يا سيلا
***************************
في منزل سامح
طرق مراد على الباب هو وآسيا
فتحت هند الباب
مراد: ماما وحشتيني
ألقت هند شنطتين في وجهه
هند: هلهيلك أهي انت ومراتك الشقة بتاعتكوا خلصت مع السلامة وأغلقت الباب
مراد واسيا في صدمة
انفجرت اسيا في الضحك:هههههه مش قادرة
مراد: يلا يا بنتي اطلعي الشقة فوق بدل ما تتطلب البوليس
***************************
في الكافيه
رنا: وهتعملي ايه مع حمزة
جايدا: مش عارفة بس سطوته قالقني
جايدا: وانتي ادم عمل ايه
رنا : معرفش لسه مش بيرد عليا وانا خايفة
جايدا: خير ان شاء الله
رنا: هنقدم بكرة انا وانتي
جايدا: ماشي
رنا: طب انا همشي عشان جاين عندما باليل يطلبوا إي هنا
جايدا: يلا
***************************
في شقة مراد
اسيا: حلوة الشقة دي
مراد: ذوقي انا
اسيا: طب هتاكل
مراد: اه اعملي مكرونة وبانية
اسيا: لا هناكل جبنة وطماطم ونتعشى عند امك باليل
مراد: جبنة جبنة ماشي
ضحكت اسيا عليها
************************
في فيلا الشربيني
في غرفة فهد
فيروز: البس دا ولا دا
فهد: الاتنين حلوين
فيروز: ما تخليك معايا شوية
فهد: باشتغل
فيروز: بتعمل ايه
فهد: عايزة ايه يا فيروز
فيروز: عايزاك بعد ما نرجع من عند عمك تعشيني برا
فهد: مش مرتحلك
فيروز: انا حجزت في مطعم
فهد: ماشي يا ستي
*************************
كان سيف جالس أمام باب العمارة بالفوتو
وكانت همسة صاعدة
صفر لها سيف
لا رد
قفل سيف عليه الطريق
سيف: عبرنا يا مدمرنا
ذهبت من جهة أخرى
سيف بغمزة: ما تحن يا عم الجن
همسة: اووف عايزين ايه يا سيف
سيف: الشقة فاضية وماما راضية
همسة: الشقة فاضية دا انت بتبات على السطوح لما امك بتطردك يا اخويا وماما مين اللي راضية دا انت امك مش طايقك
سيف : ما خلاص بقة يا بت ما كنوش كلمتين
همسة نظرت له بقرف
سيف: ايه يا بت هترجعي
همسة: شيل ايدك يا بابا وبطل الأسلوب البيئة دا يا بابا شوية انضفوا شوية
وتركته وذهبت
سيف برفع حاجب: بيئة وانضفوا دا انتي ساكنة في حارة
***************************
نزل مراد عند امع هو اسيا
رن الجرس
فتحت جايدا الباب
مراد: انتي مين
اسيا: مش دي زينة صاحبة سيف اللي جات في الفرح
مراد: صاحبته لااااا البيت دا طاهر وهيفضل طول عمره طاهر
مراد: يا حاج سامح
سامح: ايه في ايه
مراد: دا انت كمان مشترك مع ابنك وبتدنسه البيت الطاهر ابنك جايب بنات الشقة من غيري
اسيا: ننننعم
مراد: أقصد جايب بنات من ورانا الحيوان بيستغفلنا
سامح: اهدى بس افعمك
مراد: تفهمني ايه تخون ماما الست العاقلة الرذينة اللي زي القمر
مراد: احم دماغها لاسعة بس برضو امي
سامح: اقعد يا حيوان
جلس مراد
سامح: جايدا االي هي زينة تبقى اختك
مراد: نننعم
سرد سامح الحكاية لمراد
مراد بصدمة: يعني اسيبك أسبوع ارجع القيك مخلف أيش يا راجل
************************
جاء المساء
وتجمعوا في منزل سامح
سيف: والله خايف البيت يقع
جايدا بضحك: اسكت بقة
جاءت اسيا بالجاتوه
سيف: براحة يا اختي البيت فيه حمولة كتير
سيف: منور يا عمي احنا بنام بدري
ايمن: ادم اخوك فين
مازن: معرفش
دخل ادم
ادم: سلام عليكوا
سيف: اهلا ليك واحشة يا راجل كده تعمل مع البت كده
جايدا قرصتع : اسكت هتفضحنا
سيف: بتقرصي ليه
سيف: طب كتت قولي
اسيا: احم منور يا عمي
ايمن: بنت مين
سيف: رن
وضع ادم يديه على فمه
ادم: اسكت احب على رأس ابوك
وفاء: عروستنا فين
هند: بتلبس مش عارفة دا كله على ايه اومال لو كان حاجة عدلة
اسيا لسيف: امك هتقوم تدي الواد بالشبشب
سيف: ياريت انا مش طايقه
هند: منور يا ابن شيرين
فيروز أمسكت الفازة: هي خلاص هتديك بديه فوق نفوخك
مازن: اهدي انتي بس
مازن: بنورك يا طنط
هند: طنط لا يا اخويا قولي يا عمتي او يامرات عمي بلاش طنط يلي ستك فتحية
مازن: حاضر
ضحك الجميع على مازن
سامح: منورين يا جماعة
سيف: ما خلاص يا حاج النور هيقطع كده
جاسر لمراد: اخوك وامك ناقص يولوعوا في الواد
مراد: مش عارف فيه ايه
لولولولولوي
خرجت هنا وبجانبها همسة وروما واسيل
هند: بتزغرطي على ايه يا اختي احنا وافقنا
سامح نظر لهند بغيظ : قدمي العصير يا هنا
هند: بيبصلي دا ليه كده
وضعت هنا العصير
وفاء: قمر يا حبيبتي
ايمن: احنا جاين النهاردة نطلب ايد هنا لمازن ابني
سامح: ودا شرف لينا
مازن: طلباتك يا عمي
سيف: اولا شقتها في أكتوبر او التجمع مساحة 500 متر ثانيا عربية موديل السنة دي موخر 500 مليون مهر مليون جنيه شبكة بقة مش أقلل من الماظ والجهاز بقة هنجيب الأجهزة الكهربائية المطبخ عليك واحنا بنشتري راجل
نظر له الجميع بصدمة
ومازن فتح فمه
فيروز : اعمل نفسك ميت
هند: يبقى شرفتوا يا جماعة وكل شي قسمة ونصيب
اسيا: لاحول ولاقوة الا بالله ايه العيلة المنخولية دي
سامح: احم سيف بيحب يهزر احنا مش هنختلف على حاجة اهم حاجة سعادو بنتي
ايمن: نسمع راي العروسة
هنا اتكسفت ونظرت للاارض
ايمن: سمعونا زغروطة
انطلقت الزغاريد وجلسوا قليلا ثم استاذنوا ومشيوا
سيف: أوف اخيرا الأكسجين شح
الباب خبط
سيف: مش هفتح يمكن رجعوا في كلامهم وهيكملوا قاعدتهم هنا
مراد: اوعى يا اهبل
فتح مراد الباب
الراجل: دا منزل جايدا سامح الشربيني
مراد: أه
الراجل: دا محدر من المحكمة
سيف: بركاتك يا مازن
مراد: في ايه حضرتك
الراجل: السيد حمزة الرواي طالبها في بيت الطاعة
*********************
في مطعم فخم
فهد: ذوقك حلو
فيروز : طول عمري
فهد : بس ايه سر المفاجأة دي
فيروز: ما تيجي نرقص
قام فهد معاها
وابتدوا في الرقص
فهد: مالك يا بت
فيروز: انا بحبك
*******************
في حتة مقطوعة
ادم: الفيديو يا روح امك
سميح: اختي فين
ادم: الفيديو الأول يا بابا وبعديها تشوف اختك
سميح: اختي فين
ادم أخرج فتاه 15 عام
ادم: أمم اختك حلوة تحب اعملها فيديو احلى من اللي معاك
سميح: سيبها والفيديو اهو
اخد الفيديو
ادم: عارف لو عرفت ان في نسخ تاني هعمل لايف مع اختك يا روح امك
أعطه اخته
واخد ادم الفيديو
ولسة هيمشي
وجد السكينة في بطنه
ادم: ااااااهط

