رواية اللقاء المنتظر الفصل التاسع 9 بقلم ندي عبدالحميد – تحميل الرواية pdf

رواية اللقاء المنتظر الفصل التاسع 9 بقلم ندي عبدالحميد
الفصل التاسع
ريم : افهمك ، امير لما سافر فرنسا وقعد فترة طويلة هناك كان اصحابه بيحبوا الموسيقي اوي وكانوا بيتدربوا عليها فمرة بقا راح معاهم وعجبه الموضوع اووي وقرر انه يشغل وقت فراغه فإنه يتعلم حاجة جديدة وف مرة كان بيغني فصوته عجب اصحابه وشجعوه علي كده هو الاول ماكنش مهتم بالموضوع ده بس دلوقتي بقا لما بيكون متضايق او زعلان بيقعد يغني ويعزف موسيقي ودي الحاجة الوحيدة اللي بتطلعه من الموود بتاعه
ليليان وقد ارتسمت بسمة علي وجهها : اهااا يعني امير طلع بيغني وبيحب الموسيقي زيي
ريم : اه وعلي فكرة ممكن تستشريه في اي حاجة في الموضوع ده هو مارس الموضوع ده هناك وحبه جدا ، وانتي عارفة بقا فرنسا بلد الرومانسية والموسيقي
ليليان بتلقائية سريعة : اها عندك حق ، رومااانسية
ريم : ههههه اشمعني دي اللي مسكتي فيها
ليليان : ……
ريم : يا لي لي
ليليان : هااه بتقولي حاجة
ريم : كنتي سرحانة في ايه اعترفي حالا
ليليان : اصلك اول ما قولتي كلمة رومانسية وامير آآآ اقصد رومانسية وفرنسا افتكرت حلمي علاطول
ريم : اميير ؟؟!!
ليليان : ماله امير
ريم : انتي قولتي امير صح ؟ صح ؟
ليليان : انا ؟؟ لالا انا كنت اقصد فرنسا
ريم : بس انا سمعتك قولتي امير
ليليان : انا ؟ آآه ممكن يعني آآآ..علشان انتي كررتي اسمه كذا مرة وانا مركزة في الطريق فقولتها يعني بالغلط
ريم : اهاااا اوك
ليليان : حمدلله عالسلامه يا ريمو وميرسي انك جيتي معايا
ريم : الله يسلمك ، خليني انا اعدي بالعربية بكرة عليكي
ليليان : اوك زي ما تحبي
ريم : باي باي
ليليان : بااي
ليليان لنفسها بعد رحيل ريم : هو انا ايه اللي خلاني اقول امير ؟ ياربي انا اتعذبت لما سابني واديني بتعذب تاني لما رجع ، يارب خليك معايا
في منزل ريم :
ريم : سلام عليكم
مروة : وعليكم السلام ، حمدلله عالسلامه
ريم : الله يسلمك يا مامتي ، هو فين امير
مروة : امير جوه في اوضته
ريم : بيعمل حاجة ضرورية يعني
مروة : بيكلم صحابه من ايام المدرسة فاكراهم
ريم : اااااه ، بس ليه يعني
مروة : عادي يعني عاوز يقابلهم ويقعد معاهم شوية
ريم : اهاااا طيب انا هغير هدومي وادخله
مروة : ماشي
وبعد ان بدلت ريم ملابسها اتجهت الي غرفة امير وفتحت الباب وهي تقول : امير امير امير امير
امير : استرر يارب ، بيطلعوا امتي
ريم : تصدق انا غلطانة اني جيتلك اصلا وكنت يعني جيبالك خبر حلو بس انت ما تستهلش
امير : لا لا استني يا ريمو دا انا بحبك والله
ريم : ههههههه لا انا رجعت في كلامي ومش هقولك انا كنت جيالك ليه
امير : خلاص براحتك بس شوفي مين بقا هيستقبل العريس ويقعد مع اهله وحتي لو قولتي ماعنديش اخ هواكيد عارف وهيستنتجوا اننا عيلة مفككة ومش هيضحوا بابنهم علشان يتجوزوا واحدة من عيلة مفك…
قاطعته ريم قائلة : لالالا استني الله يخربيت اللي يزعلك
امير : ههههههه هاااا هتقولي ولا
ريم : هقول هقول
امير : عارفة لو طلعت حاجة تافهه
ريم : تافهه وهتكون بخصوص ليليان ؟؟
انتفض امير من مكانه قائلا : ليليان مالها ؟
ريم : ابدا ، اتأكدت انها لسه بتحبك
امير : ايييه انتى متأكده ، يعنى هي قالتلك كده بنفسها
ريم : لا طبعا بس انا استنتجت ده من كلامها
امير : ريم ممكن تحكيلي اللي حصل بظبط
وبعد ان قصت عليه ريم ما حدث :
امير : كلام حلو بس ممكن تكون اتلغبطت فعلا زي ما قالت
ريم : لا لا انت ماشوفتش هي كانت عاملة ازاى
امير : يااارب يكون كلامك صح
ريم : انا عمري ما فكرت اني انقل حاجة بالشكل ده بس انتوا الاتنين لسه بتحبوا بعض وانا بحاول اقربكم اكتر لبعض
امير : ربنا يخليكي لياا
ريم : هااا رضيت عني
امير : مش فاهم
ريم : يعني هتقابل كريم صح ؟
امير : مصلحجية اوى
ريم : انا غلطانة يعني اني بقولك حاجة فرحتك
امير : لا اذا كان كده هقابله
ريم وهي تحتضن اخيها : رينا يخليك لياا
مروة تفتح باب غرفة امير لترى هذا المنظر : ههههه استنوا اخدكوا صورة علشان دي لحظة مش بتتكرر كتير
امير : وسعي ياريم امك ما صدقت
الجميع : ههههههههه
وفي صباح اليوم التالي بعد انتهاء المحاضرة الاولي :
ريم : ليليان ماشوفتيش كريم
ليليان : هتلاقي كريم واقف مع تامر ولو عاوزة تعرفي فين تامر اسألي البت انجي
ريم : هههههه عندك حق
ريم : جوجي حبيبتي عاملة ايه
انجي : ازيك يا ميمو ايه يا بنتي فيينك
ريم : موجودة ، صحيح كنت عاوزة اسألك فين كريم
انجي : كريم كان لسه واقف هنا مع تامر استني كده ، اهو هناك
ريم : اها اوك ، ثواني وجيالكم
انجي وليليان : اوك
ريم : احم صباح الخير يا كريم
كريم : يا صباح الورد
ريم : عامل ايه
كريم : الحمدلله بقيت كويس لما شوفتك
ريم : احم..آآ ک..كنت عوزاك في موضوع
كريم : اتفضلي
ريم بلغبطة : اااا.. يعني… بص امير اخويا كان عاوز يقولك شوف الوقت المناسب علشان تيجي يعني وتقابله
كريم بفرحة : انتي بتتكلمي بجد ، ده احلي خبر سمعته في حياتي .. انا اسعد واحد في الدنيا..
ريم : ااا..وانا كمان
كريم : انتي قولتي ايه
فاحمرت وجنتيها خجلا
كريم : ينفع كده الكسوف ده يعني حرام عليكي انا مش حمل كده
ريم توترت جدا من كلامته الاخيرة : ااا انااا م..مضطرة امشي بقا
كريم : يا خرابي عليا هو انا ممكن اجي اتقدملك دلوقتي
ابتسمت ريم من طريقة كلامه
كريم : خلاص بصي بعد بكرة ان شاء الله ومش هأجل اكتر من كده
ريم : اوك هستناك
كريم : طب خدي رقمي علشان لو فيه اي تغيرات كلميني
ريم : اوك قول
كريم : ……01 ، قولي انتي بقا رقمك
ريم : مهو يعني…
كريم : خلاص مافيش مشكلة
ريم : كريم استني انت زعلت ولا ايه ، انا قصدي بس ان لسه مافيش حاجة تقربنا من بعض و..
كريم :هههههه علي فكرة انا مازعلتش خااالص واتمسكت بيكي اكتر من الاول (بغمزة )
ريم بلغبطة : آآآ انااا ب..بقي همشي علشان ال..بنات مستنياني و كمان علشاان المحاضرة وكده
كريم بابتسامه : اوك
ريم : باي باي
كريم : بااي
ذهبت ريم الي صديقاتها :
ريم : يلا يا بنات المحاضرة هتبدأ
الجميع : يلا
ليليان : خدودك زي الفراولة احكي بسرعة ايه اللي حصل
ريم : كريم هيجي يتقدملي بعد بكرة وانا مبسوطة اوي وحاسه بشعور غريب اوي
ليليان : ربنا يسعدك كمان وكمان ، وان شاء الله نقول مبروك ثم غمزت لها
وبعد حضورالجميع المحاضرة
تامر : ايه يابرنس امسك نفسك الابتسامة هتخرج من عينك
كريم : الله اكبر ، ايه ياعم انت مبسوط فيها حاجة
تامر : طب ما تبسطنا معاك
كريم : هروح اتقدملها بعد بكرة
تامر : قول كده بقااا
كريم : اهدي بقي علشان الدكتور مش يطردنا ويبقي شكلي وحش
تامر بعصبية : اوووف امتي هنخلص بقا
الدكتور : فيه حاجة يا استاذ انت
تامر : اناا ؟ لا يادكتور مافيش
الدكتور : ايه اللي يستدعي انك تتكلم وقت المحاضرة
تامر : انا اسف يا دكتور
الدكتور : اتفضل اقعد بس ده اخر انذار ليك
جلس تامر وهو يبتسم ابتسامة مصطنعة : شكرا يا دكتور
كريم بصوت منخفض : ههههههه البس
تامر : اسكت ياعم انت كمان ، كانت نقصاه
وانتهي اليوم في الجامعة ولكن بسيارة ريم :
ريم : تفتكري البس ايه يا لي لي في اليوم اللي كريم هيجي فيه
ليليان : انا رايي فستان بس يكون بسيط خاالص
ريم : ايوة بس انا مش عندي فساتين مناسبة للحاجات دي
ليليان : اممم طب تعالي شوفي من عندي ممكن يكون فيه حاجة مناسبة
ريم : مش عارفة ، بفكر انزل اشتري جديد بس حاسه ان مافيش وقت
ليليان : ليه احنا ممكن ننزل نشوف بكره
ريم : مش عارفة هشوف ماما كده واكلمك بليل
ليليان : ههههه مش عارفة مش عارفة ، ليه اللخبطة دي كلها يابنتي
ريم : بكرة يتقدملك واحد وتحسي الاحساس ده
ليليان : …..
ريم : ايه روحتي فين
ليليان : ابدا اصل انا كل اللي بفكر فيه دلوقتي هو اني اخلص الكلية وانجح في المسابقة واسافر باريس
ريم : ممم ربنا يحققلك كل اللي تتمنيه ياروحي
ليليان : يارب ليا وليكي
وعندما اوصلت ريم ليليان وصعدت الي منزلها :
ريم : السلام علييكم
مروة وامير : وعليكم السلام
مروة : حمدلله عالسلامة يا حبيبتي
ريم : الله يسلمك يا ماما
مروة : ادخلي غيري هدومك عقبال ما احضرلك تتغدي
ريم : اوك
وملك بعد ان بدلت ملابسها ومروة حضرت لها الغداء :
ريم : ماما وامير عاوزة اقولكم علي حاجة
مروة : خير
ريم : خير طبعا ، كريم كلمني انهارده في الجامعة وقاللي يعني ان هو هيجي يتقدملي بعد بكرة
مروة : هو ماله مستعجل كده ليه
امير : انا يا ماما اللي قولتلها خليه يجي يقابلني وبعدين تبقي تفكر براحتها علشان اجازتي مش هتطول
مروة : يعني انت ممكن لو حصل نصيب ما تحضرش فرح اختك
امير : لا طبعا استحالة اسيبها لوحدها بس لو حصل نصيب هحاول اطول الاجازة شوية
مروة : ماشي يا حبيبي عقبالك يارب
امير : ان شاء الله يا ماما
ريم : ماما حبيبتي
مروة : نعم
ريم : ينفع بكرة انزل اشتر حاجة البسها يوم ما هييجوا
مروة : ماشي يا حبيبتي بس هتروحي فين ومع مين
ريم : مهو ليليان هتيجي معايا بس لما اكلمها الاول هنتفق احنا هنروح فين
مروة : ماشي
ريم : يلا عن اذنكم
وفي نفس الوقت بس في مكان تاني :
هناء : حمدلله عالسلامة يا كريم
كريم وهو يبتسم : الله يسلمك يا حبيبتي
مي : مالك يابني ايه الضحكة دي كلها
كريم : اعوذوا بالله هو انا لما ابقي مبسوط تستغربوا ولما اقفل علي نفسي الاوضة تقولوا ده كئيب ومنغلق انتي عاوزة ايه بظبط يابت انتي
مي : انا ؟؟ ولا حاجة يا كيمو انت دايما ظالمني
كريم : لا والله
مي : ما تتوهش الموضوع وقولي ايه اللي مخليك مبسوط كده
سامح : يابنتي اهدي عليه شوية خليه ياخد نفسه الاول وبعدين يتكلم
كريم : ربنا يخليك ليا يا حج
مى : هو انت جي الطريق بتجري ولا ايه ما انت معاك عربية
كريم : استغفر الله العظيم
مي : وماله الاستغفار حلو بردو هههههه
هناء : سيبك منهم يا كريم وقولي ايه سر الابتسامه دي
كريم : ياماما و يابابا انا خدت معاد مع اخو ريم اللي هتقدملها بعد بكرة ان شاء الله
مي : الله الله بتاخد مواعيد من نفسك كده من غير استئذان من ابوك وامك
كريم : لا والله انا قايل لهم اننا هنروح نزورهم واهو العيلتين يبقوا موجودين ولا ايه يا ماما
هناء : ايوة يابني معاك حق
سامح : مافيش مشكلة احنا هنروح لهم ان شاء الله واللي فيه الخير يقدمه ربنا
كريم وهو يقبل راس والده ووالدته : ربنا يخليكوا ليا يارب
مي : ايه ده ؟؟ انتوا بتتكلموا بجد
كريم : هاهاهاهااااه منورة يا مي وربنا
مي : ربنا يكتبلك الخير يا كيمو ، انا بس بهزر معاك
كريم : ماشي يا ميمو هزري براحتك ، انا بقي هدخل اغير هدومي واريح شوية
هناء : ماشي يا حبيبي
نرجع تاني لريم :
في غرفة ريم :
ريم تتصل بليليان :
ليليان : الو
ريم : الو
ليليان : هاا ايه اخبار الجوعندك
ريم : الحمدلله كله تمام ، بس هحتاجك معايا بكرة علشان نشتري اللي ناقصني
ليليان : اووك ، بس هنروح فين
ريم : انا بفكر نروح مول… فيه محلات فساتين هناك حلوة اوي
ليليان : اهاا اوك هعدي عليكي بكرة نروح سوا
ريم : اوك ايه رايك نروح عالساعة 5 واهو تذاكرى الصبح شوية وانا انضف مع ماما وبليل نروح سوا
ليليان : دا كده تمام اووي ، ربنا يتمملك علي خير
ريم : انا خايفة اوي يا لي لي
ليليان : اهدي يا ريمو دي مقابلة عادية بس بلاش تزودي الهزار علشان مش يفهموكي غلط وزودى من الرقة
ريم : هههههه تمام يا فندم هعمل كل نصايح سعادتك
ليليان : هههههههه اوك ، اسيبك بقا علشان تستعدي لمعركة التنظيف بكرة
ريم : ههههه فكرتيني ليه
ليليان : انه القددددر
ريم : ههههههه انا هروح انااام تصبحي علي خير
ليليان : وانتي من اهله يا قلبي
يتبع

