رواية اللقاء المنتظر الفصل الثالث 3 بقلم ندي عبدالحميد – تحميل الرواية pdf

رواية اللقاء المنتظر الفصل الثالث 3 بقلم ندي عبدالحميد
الفصل الثالث
مروة : بس يا بنت هكون بكلم مين يعني بكلم امير اخوكي
ريم : بجد دا واحشني جدا جدا هاتي اما اسلم عليه
مروة : طب استني هخلص كلامي معاه وهخليكي تكلميه
ريم : لا يا ماما ونبي هاتي اكلمه عقبال ما تحضريلي الغداء بايديكي الحلوين دول وبعدين ابقي كملي كلامك معاه
مروة : مافيش فايدة فيكي ابدا ، خد يا امير كلم اختك عاوزة تسلم عليك عقبال ما احضرلها الغداء
امير : هاتيها اسلم عليها البت دي
ريم : اهلا اهلا بالناس اللي مش بتسأل
امير : طب قولي ازيك الاول ، معلش والله انا عارف اني مقصر معاكي بس اسألي ماما انا بطمن عليكي كل يوم لما بكلمها
ريم : مااشي هعديهالك المرة دي ، المهم انت اخبارك ايه واحشني جدا
امير : انا تمام الحمدلله ، مش عاوزة اي حاجة اجيبهالك معايا من هنا
ريم : لا يا حبيبي شكرا تيجي بالسلامه
امير: يا بنتي مش لايق عليكي دور المكسوفة ده ادخلي عليا بالطلبات علاطول
ريم بضحك : ههههههه اذا كان كده بقي فانا عاوزة شوكولاته كتيير ونسكافيه من النوع الحلو اللي بيتباع عندكم ده واه كنت ناسية صحيح ما تنساش تجيب هدية معاك لليليان كمان
امير : ليليان ! انتوا لسه اصحاب ؟
ريم : ايوة طبعا يا ابني وهنفضل اصحاب طول العمر
امير : احم..طب آآ هى عاملة ايه يعني
ريم : اممم هى كويسة ماتقلقش عليها
امير : مين اللى قال ان انا قلقان عليها ، انا..انا بس بسأل عليها زى ما بسأل عليكي زى اختى يعني
ريم : اختك ااااه ، طب ما تنساش الهدية بقا
امير : اة ..اختى ، وبالعند فيكي هديتها هتيجي قبل بتاعتك
ريم : هههههه لا انت كده بتتلكك
امير : بصراحة اةة
ريم : مااشي مااشي بس ابقى افتكرها
امير : هتعملى ايييه
ريم : ولا حاااجة
امير : هههه اوعى تتهورى
ريم : هوريك التهور اللى على اصوله لما تيجي ههههه ، صحيح انت نازل امتي يابني
امير : ان شاء الله بعد اسبوعين
ريم : طب حلو قريب يعني
امير : اه
ريم : طب هتيجي ازاي انت فاكر مكان البيت ولا
امير : لااا خالص ، يا بنتي انا يعتبر سايب البيت بقالي 6 سنين يعني من ساعة ما جيت دخلت اولي جامعة هنا تقريبا
ريم : خلاص هاجي انا اخدك من المطار انت طيارتك هتكون عالساعة كام كده
امير : يعني الطيارة هتوصل عالساعة 5 المغرب كده ان شاء الله
ريم : كويس يعني مش هيكون بليل اوي
امير : اه
مروة : يلا يا ريم قومي غيري هدومك الاكل جاهز
ريم : حاضر يا ماما هقفل اهوه مع امير وجاية
امير : وحشني اكل ماما اووي
ريم : خلاص هانت اهيه وتيجي تاكل براحتك
امير : اسيبك انا بقي علشان تلاقيكي جعانة ، يلا عاوزة حاجة
ريم : لا يا حبيبي شكرا تيجي بالسلامه ، لا اله الا الله
امير : محمد رسول الله
مر الاسبوعين من غير اي جديد ، ليليان كانت بتذاكر و بتروح الاوبرا علشان تدرب عالمسابقة وريم كانت بتذاكر وساعات بتروح مع ليليان علشان تشجعها و كريم كان بيفكر ازاي هيكلم ريم وخصوصا ان اخوها نازل مصر وامير كان بيجهز شنطه وحاجته علشان هيرجع مصر بعد 6 سنين غربة وهو معاه شهادات كتير من احسن الجامعات اللي كان بيدرس فيها في تخصص هندسة
ريم كانت بتتصل بليليان
ليليان : الو يا ريمو
رين : ازيك يا لي لي عملتي ايه انهارده
( ليليان ما راحتش الكلية انهارده )
Flash back
ريم : اييه مش هتيجي ليه يا بنتي الجامعة انهارده
ليليان : علشان رايحة الاوبرا ورايا اختبار انهارده وهو اللي هيأهلني للمرحلة الكبيرة
ريم : اهااا اوك ، طب تحبي اجي معاكي
ليليان : لا مش مشكلة هروح انا وانتي روحي الكلية علشان مافيش حاجة تفوتك
ريم : اوك هبقي اكلمك بليل بقي ، باي
ليليان : اوك ، باي باي
Back
ليليان : الحمدلله تماام
ريم : هاا ايه الاخبار طمنيني
ليليان : الحمدلله نجحت في اختبار انهارده ومبسوطة اوي
ريم : طب الحمدلله الف مبروك يا قلبي
ليليان : الله يبارك فيكي يا روحي ، تعرفي لولا اني سمعت صوتك الصبح ما كنتش نجحت ولا حاجة
ريم : يا سلام يا سلام عالكلام الحلو ده ، انا بقي مش هعرف اروح بكرة
ليليان : ليه يا بنتي
ريم : علشان امير جاي بكرة من السفر وانا هروح اجيبه لانه مش فاكر اي حاجة في مصر خالص
ليليان بفرحة : بججد ؟؟ امير نازل مصر بكرة ؟؟
ريم : ايه الفرحة اللي فى صوتك دى
ليليان : انا ؟؟ انا..فرحانة من اول المكالمة علشان..ن..نجحت فى الاختبار زى ما قولتلك
ريم : اااه
ليليان : انتى كنتى مش واخدة بالك ولا ايه
ريم : لالا واخدة بالى من كله ، المهم انا محتاجاكى بكرة معايا
ليليان : ه..هنروح فين ؟
ريم : هنروح نجيب امير من المطار يابنتي انتي نسيتي ولا ايه
ليليان : اصل انا مصدعة اوى وتعبانة مش هقدر انزل حتى اروح الكلية
ريم : مهو انا بصراحة اول مرة اروح المطار وكده وغير اني هروح لوحدي وبما انك ليكي خبرة في مجال المطارات ده فهحتاجك معايا بقا ومش هنتأخر والله
ليليان : اصل…
ريم : من غير اصل علشان خاطرى تعالى والله محتاجاكى معايا انا ماعرفش حاجة هناك وكمان علشان العربية بتتصلح
ليليان : ح..حاضر
ريم : هاا هتيجي صح
ليليان : اووك هاجى معاكى
ريم محاولة تغيير الموضوع : ربنا يخليكى ليا ، من كتر ما كنتي بتودي اخوكي مازن المطار وتجيبيه فبقيتي شاطرة وتعرفي كل حاجة هناك
ليليان : هههههه اه علي رايك ، مهو كمان مش عارف اي حاجة في مصر لانه بقاله في انجلترا من سنين من ساعة ما بابا الله يرحمه قاله تعالي كمل تعليمك هناك وهيشغله علاطول
ريم : الله يرحمه ويخليلك مازن
ليليان : امين
ريم : اسيبك بقي دلوقتي لان صوتك شكله تعبان
ليليان : صحبتي و بتحسي بيا دايما ربنا يخليكي ليا
ريم : ويخليكي ليا ، يلا تصبحي علي خير
ليليان : وانتي من اهله
وقد اغلقا المكالمة وكل واحدة تفكر ، فليليان تفكر في امير ونزوله مصر ، وفى مقابلته من جديد ، وكيف اصبح الان ؟؟ وهل مازال يفكر بها ام لا ؟؟ وفى مستقبلها وهل يمكنها تحقيق حلمها وتسافر الي فرنسا من خلال المسابقة ؟؟ اما ريم فتفكر في امير فهو اخوها الوحيد وتشتاق اليه بشدة
وفي اليوم التالي :
مروة : ريم اصحي يا حبيبتي كفاية نووم كده
ريم : صباح الخير يا ماما
مروة : صباح النور يا حبيبتي
ريم : هي الساعة كام ؟؟
مروة : الساعة 12 الظهر ، هو المفروض هتروحي المطار علي امتي
ريم : انا المفروض هنزل من هنا علي 3 كده
مروة : طب وهتروحي ازاي مش الميكانيكي قالك عدي عليا كمان يومين تكون عربيتك خلصت
ريم : اه مهو انا كلمت لي لي وهتيجي معايا بعربيتها
مروة : طب واخوكي هيرضي يركب معاها
ريم : هيرضي ان شاء الله
مروة : ربنا يخليكم لبعض طول عمرها ذوق
ريم : يارب
مروة : يالا بقي قومي افطري وجهزي معايا كده اوضة اخوكي
ريم : حاضر
وعلي الجانب الاخر :
كانت ليليان تذاكر لانها تضيع نصف يومها في الجامعة والنصف الاخر بالاوبرا
اما في الجامعة :
كريم : صباح الخير يا تامر
تامر : صباح الخير يا كبير ، مالك
كريم : مافيش بس انت شوفت ريم انهارده
تامر : ااااه قول كده بقي ، لا ما شوفتهاش ومش هتيجي انهارده
كريم : لييه ؟
تامر : اصل اخوها جاي انهارده من السفر بقي وكده
كريم : بتعرف اخبار حبيبتي قبلي
تامر : هههههه قدرات بقي يابني
كريم : اخيرااا ، انا مستني اليوم ده بقالي كتير
تامر : اهو جه يا صاحبي
كريم : انا فاتحت الاسرة الكريمة في الموضوع
تامر : هاا طمنى ايه رايهم
كريم : موافقين مبدئيا ونفسهم يشوفوا اللي وقعتني في حبها
تامر : هههههههه
كريم : طب انت رأيك اكلمها امتي
تامر : مممم قولها بعد بكرة ، يكون اخوها وصل وخلاص الحياة ماشية عادي خالص
كريم : انا حاسس ان كده بدري
تامر : لا مش بدري ولا حاجة وبعدين انا مش عارف هو اخوها هيمشي امتي فخليك عالخط كده
كريم : اوك
نرجع تاني لريم وليليان :
ليليان بتتصل بريم : الو
ريم : الو يا لي لي انتي فين دلوقتي
ليليان : انا تحت البيت مستنياكي
ريم : اوك انا نازلة اهوه يلا سلام
ليليان : سلام
ريم : يا ماما انا نازلة بقي علشان ليليان وصلت عاوزة حاجة
مروة: لا يا حبيبتي شكرا بس عوزاكي تطمنيني اول ما تشوفي اخوكي نزل من الطيارة
ريم : حاضر ما تقلقيش
مروة : يلا لا اله الا الله
ريم : محمد رسول الله
في عربية ليليان :
ريم : السلام عليكم
ليليان : وعليكم السلام ، اتأخرت عليكي
ريم : لا الوقت كده تمام
ليليان : اوك ان شاء الله الطريق مش ياخد وقت ونوصل بسرعة
ريم : ان شاء الله ، صحيح هي المسابقة هتكون امتي
ليليان : بعد شهر ونص
ريم : ايه ده قبل الامتحانات بشهر
ليليان : اه للاسف ، بس انا خايفة اووي يعني علشان الامتحانات وكده
ريم : لا لا ماتخافيش ان شاء الله خير وتطلعي من الاوائل زي كل سنة انتي بس نظمي وقتك كويس وكله هيبقي تمام
ليليان : مهو المشكلة ان نتيجة المسابقة في نفس اليوم يعني لو مش نجحت هيبقي فيه اكتئاب بقي وكده
ريم : ان شاء الله تنجحي وبكرة تقولي ريم قالت
ليليان : ياارب
وظلت الفتاتان يتحدثان طول الطريق حتي وصولهم الي المطار
في المطار :
ليليان : هي الساعة كام دلوقتي يا ريم
ريم : السااعة 5 الا ربع
ليليان : طب الحمدلله وصلنا في الوقت المناسب
ريم : اه
وبعد ربع ساعة انتظار :
السادة المستمعين نود ان نحيطكم علما بوصول الطيارة القادمة من فرنسا وشكرا
ريم : الحمدلله يارب الطيارة وصلت بسلام
ليليان : اها الحمدلله
وبعد ربع ساعة اخري
ريم : يا لي لي مش امير اللي جي هناك ده
ليليان : مش عارفة انا بقالي كتير مش شوفته ومش عارفة شكله عامل ازاي
ريم بفرحة : ده بيشاورلي اكيد هو
امير وهو يشاور لريم وهو يقترب منها
امير : يا ريموو وحشاني يابت ويحتضنها
ريم بدموع الفرحة : امييير حمدلله عالسلامه وحشني كتييير ووحشتني رخامتك عليا
امير : وانتي اكتر يا حبيبتي بطلعي عياط بقي الناس عماله تبص علينا انا كويس قدامك اهوه
ريم وهي تمسح دموعها : هههه حاضر
ليليان : حمدلله عالسلامه يا بشمهندس امير
امير : الله يسلمك شكرا
ريم : ايه ده انت مش فاكرها
امير ينظر لريم بمعني لأ
ريم : دي ليليان انت نسيتها ولا ايه
امير : ليليان بجد ؟؟ ازيك عاملة ايه
ليليان : آآ..الحمدلله تمام
ريم : طب يا امير هتصل انا بماما واطمنها انك وصلت بالسلامه
امير : اوك
امير لليليان : انا اسف ما تزعليش مني اصلك اتغيرتي اووي
ليليان بهزار : لا عادي ولا يهمك بس اتغيرت للاحسن ولا
امير وهو ينظر في عينيها العسليتان اللامعتان وبكل جراءة : للاحلي طبعا
ثم……
يتبع

