رواية اللقاء المنتظر الفصل العاشر 10 بقلم ندي عبدالحميد – تحميل الرواية pdf

رواية اللقاء المنتظر الفصل العاشر 10 بقلم ندي عبدالحميد
الفصل العاشر
وفي اليوم التالي :
ريم : آآآه يا ظهري ، انا تعبت اووي يا ماما
مروة : معلش يا حبيبتي احنا قربنا نخلص اهوه روحي شيلي المياه اللي هناك دي وهنفرش السجاجيد ونرجع الانتريه تاني مكانه وخلاص كده
امير وهو خارج من غرفته : صباح الخييير
ريم : اهلا اهلا ، مهو ناس نايمة وصاحية الساعة 3 العصر وناس تانية من صباحية ربنا ما قعدتش خمس دقايق علي بعض
امير : الله اكبر يا شيخة مش انتي اللي عاوزة تتجوزي شيلي بقاا
ريم : ما انا شيلت اهوه يارب بس بفايدة
امير : ههههه ابقي قابليني
ريم : كده يا امير ، ايه رايك يا ماما في الكلام اللي ابنك بيقوله ده ( وكانت تسير باتجاه الماء فانزلقت من عليها )
مروة : خدي بااالك
ريم : اااااااه
امير : ههههههه مش بقولك ابقي قابليني
ريم : ليه كده يا روميو ماتخلينا حبايب احسن طبعا فاهمني ، ااااااه ياااانى
امير : والله انتي حبيبتي اريم بس كنت بهزر معاكي هاتي ايدك اما اسندك
ريم : اااه ماشي ماشي
مروة : خلاص خلاص روحي استريحي ساعة قبل ما تنزلي ، وتعالا انت يا امير شد الانتريه ده عقبال ما اشد المياه
ريم : اه اه روح شد الانتريه لما نشوف العضلات اللي عندك دي نفخ ولا حقيقة
امير : ارحميني شوية يابت دا انا لسه ساندك
ريم : ههههههه خلاص انا كده تمام الحمدلله روح اعمل اللي ماما قالتلك عليه
امير : ماشي ياختي
وفي نفس الوقت كانت ليليان في غرفتها تذاكر او بمعني اخر كان امامها الكتب وتقرأ الكلام ولكن كان يشغل تفكيرها شئ اخر :
ليليان : اوووف بقا انا عاوزة اركز في اللي قدامي ليه عماله افكر فيه بالطريقة دي ، طيب ياترى هو كمان بيفكر فيا ولا في واحدة تانية ، هو اكيد قابل بنات كتيير هناك واحلي مني وانا هنا عماله افكر فيه وارفض العرسان اللي بيتقدمولي بحجة اني لسه بدرس بس انا مش قادرة ما افكرش فيه ، طب كده الامتحانات ما فاضلش عليها كتير وماما هتشتغلي في اسطوانة العرسان وانتي خلصتي دراستك ، خلاص انا مش هفكر في حد وههتم بالدراسة وبموضوع المسابقة وبس ، صح كده
ريم تتصل بليليان :
ليليان : الو يا ريمو
ريم : الو ازيك يا لي لي
ليليان : الحمدلله ، ها ايه الاخبار
ريم : خلاص كده مهمة تنظيف البيت خلصت فاضل ننزل سوا
ليليان : انا كمان زهقت من قاعدة البيت ، انتي قدامك قد ايه وتجهزي
ريم : ساعة كده ، هاخد شاور والبس علاطول
ليليان : اوك وانا كمان هروح اجهز نفسي
ريم : اوك هكلمك لما اجهز
ليليان : اوك يلا باي باي
ريم : باي باي
وفي هذا الوقت امير كان يطرق باب غرفة ريم ويستئذنها بالدخول :
ريم : اددخل
امير : انتي نازلة دلوقتي
ريم : هاخد شاور كده وهلبس وانزل
امير : طب انا كمان مش عندي حاجة البسها
ريم : هههه نعم ياخويا ، ليه هو انت العروسة وانا مش واخدة بالي
امير : هاهاها لا ياختي بس مش جايب معاايا بدلة وانا جاي من السفر
ريم : اهاا قول كده ، خلاص تعالي معانا بس انت في مكان واحنا في مكان تااني فااهمني طبعا
امير : ااا…هو انتوا هتروحوا فين بظبط
ريم : احنا هنروح مول… بس مش عارفه فيه محلات رجالي ولا لا
امير : مش انتي بتقولي مول يبقي اكيد فيه محلات رجالي
ريم : اة صح اوك مافيش مشكلة
امير : ريم ممكن اطلب منك طلب تاني
ريم : شكلك مش ناوي تخليني اجهز انهارده
امير : لا والله اخر حاجة ، ممكن بعد لما نخلص وتجيبي اللي انتي عوزاه اعزمكم علي العشاء انتي وليليان يعني
ريم : اممم هفكر وابقي ارد عليك
امير : كده يا ريم
ريم : هههه خلاص والله هكلم ليليان واعرفها علشان تعمل حسابها
امير بفرحة : اووك انا هروح اجهز وهستناكي ننزل سوا
ريم : اوك
امير : يخليكي ليا
ريم : متشكريين ، يلا بقا من غير مطرود علشان اكلم لي لي
امير : طب حيث كده انا هستني لحد ما تخلصي
ريم : امييير
امير : خلاص طالع جه الوقت اللي ترفعي صوتك عليا وما اقدرش اتكللم
ريم : ههههههه
اتصلت ريم بليليان مرة اخري لتخبرها بقدوم امير معهم وعلي عشاؤهم سويا..
ليليان : ايه ؟ بجد ؟ طب ليه ؟
ريم : ايه يابنتي مالك حصل ايه لكل ده
ليليان : لا مافيش حاجة بس اقصد مالوش لزوم
ريم : انا مالي بقا هو مصمم خلاص اهو عزومة ببلاش هو حد لاقي ههههه
ليليان : ههههه اوك
ريم : يلا بااي
ليليان : بااي
ريم : امير ، يا اميير
امير : هاا وافقت
ريم : اها ليليان هاتيجي تتعشا معانا
امير : ايوووة بقا انا هروح اجهز بقا
ريم : هههههه ياعيني عليا
وبعد ان جهزت ريم ذهبت لغرقة امير :
ريم : اوبااا اوبااا ايه الشياكة دي ياعم ، اللي يشوفك يقول رايح تتجوز ههههههه
امير : انا طول عمرى شيك بس انتوا مش واخدين بالكم
ريم : ايه الثقة دي كلها
امير : هنفضل نرغي كتير هنا ولا ايه مش يلا
ريم : يلا
امير : هسوق انا العربية
ريم : هتعرف ؟
امير : ايوة يا بنتي عادي يعني زي ما بسوق في فرنسا
ريم : ايوة بس مكان السواقة هناك غير مكان السواقة هنا
امير : انتي شكلك بتتفرجي علي افلام اجنبي كتير
ريم : ايوة طبعا مش لازم اكون مثقفة
امير : هههههه وهو انتي ماخدتيش بالك ان العربيات هناك ممكن تسوقيها من الناحيتين
ريم : احلف
امير : والله
ريم : ههههه اوك ، يلا يلا علشان مش نتأخر
امير : يلا
امير : ماما احنا نازلين عاوزة حاجة
مروة : لا يا حبيبي تيجوا بالسلامة
امير و ريم : الله يسلمك
وفي عربية ريم :
امير : هي ليليان مشيت من بيتها ولا لسه فيه ، ولو لسه فيه انا مش فاكر مكان بيتها
ريم : لا لا ما مشيتش و بيتها قريب من هنا
امير : اوك
وبعد ان وصفت ريم الطريق لامير : بسس هنا هو البيت ده ، ثواني بقا هتصل بيها تنزل
امير : اوك
ريم : الو يا لي لي
ليليان : الو يا ريمو انتي فين
ريم : انا تحت البيت انزلي يلا
ليليان : اوك انا نازلة اهوه ، باي
ريم : اوك باي
ليليان : ماما انا نازلة يا حبيبتي عاوزة حاجة
سمية : لا ياحبيبتي خدي بالك من نفسك وسلميلي علي ريم كتيير ، لا اله الا الله
ليليان : الله يسلمك ، محمد رسول الله
في عربية ريم :
ليليان وهي تفتح باب العربية : مساء الخير
امير وريم : مساء النور
امير : ازيك يا ليليان
ليليان : الحمدلله وانت عامل ايه
ادهم : انا لما شوفتك بقيت كويس
ريم : آآآآ.. مش يلا يا امير ( وضربته في ذراعه ضربة خفيفة )
امير : ااه اه طبعا
وظلوا طوال الطريق ليليان تنظر من السيارة وكان في وقت العصر فعندما تاتي اشعة الشمس علي شعرها فيبدو وكأنه سنابل ذهبية وكان امير من حين لآخر يخطف نظرات لها في المرآة فكانت المصادفة ان ليليان تجلس في المقعد الخلفي لامير فكان من السهل عليه متابعة ليليان من الحين والآخر وفي لحظة متابعة امير ليليان من المرآة كانت ليليان تلتفت بوجهها حتي تتحدث مع ريم ولكن تلاقت اعينهم فأحسوا وكأن الوقت قد توقف للحظات ظلوا ينظرون لبعضهم البعض حتى :
ريم : يا اميييير
امير : هااه بتقولي حاجة ياريم
ريم : يابني الاشارة اتفتحت امشي بسرعة الناس اللي ورانا هتشتمنا
امير : اه اه حاضر
فابتسمت ليليان قائلة : آآ احنا هندخل يمين يا امير
امير : اوك
في المول :
ريم : الحمدلله وصلنا بخيير
امير : انتي كان عندك شك اننا نوصل ولا ايه
ريم : هههههه لا لا تمام ، يلا انطلق انت واحنا هنلف شوية ولما نخلص هكلمك
امير : اووك
في المحل الاول لبيع الفساتين :
ريم : واااو الفستان الاسود ده تحفة اووي
ليليان : انتي بتهزرى يا ريم صح
ريم : ليه
ليليان : هههه اسود ايه يابنتي اللي هتلبسيه في مناسبة زي دي
ريم : بس شكله حلو اووي يا لي لي
ليليان : هو شكله جميل بصراحة بس هتلاقي حاجات تانية احلي
ريم : اووك
وظلت ريم وليليان يدخلوا اكتر من محل ولكن بلا فائدة
ريم : انا تعبت يا لي لي ومافيش حاجة مناسبة ومافيش وقت
ليليان : معلش فاضل كمان اتنين ما تيأسيش وهتلاقي اللي انتي عوزاه ان شاء الله
ريم : ياارب
ليليان : بصي المحل ده شكله حلو
ريم : يااارب بقا
بداخل المحل :
ليليان : اووه بصي ياريمو الفستان ده شكله رقيق اووى
ريم : الله ده فعلا شكله حلو
ليليان : طب ما تدخلي تجربيه
ريم : بعد اذنك دقيقة
البنت المساعدة : ايوة
ريم : لو سمحتى فيه من ده المقاس الاصغر درجة
البنت المساعدة : ايوة يا فندم اتفضلي معايا
ريم : تعالي يا لي لي
البنت : اتفضلي
ريم : ميرسي ، هدخل اجربه وقولي رايك بقا
ليليان : اوك
وبعد ان ارتدت ريم الفستان :
ريم : يا لي لي
ليليان : وااااااو شكله تحفة عليكي
ريم : بجد
ليليان : اة والله ولونه اصلا تحفة ده شكله جامد جدا
ريم : هو بصراحة شكله جمييل اوي وعاجبني
ليليان : ولايق عليكي كمان
ريم : خلاص انا هشتريه
ليليان : اوك انا هستناكي بره عقبال ما تغيري
ريم : اووك
وبعد ان بدلت ريم الفستان :
ريم : انا هشتري الفستان ده هو بكام لو سمحتي
البنت المساعدة : ده حضرتك سعره….
ريم : اوك ثانية واحدة
واعطت ريم المال للبنت وخرجت من المحل وهي سعيدة كثيرا
ريم : استني بقا كده لما اكلم امير
ليليان : اوك
ريم : الو يا امير انت فين
امير : انا بلف في المول انتي خلصتي
ريم : اها خلصت واشتريت فستان
امير : الف مبروك ياحبيبتي
ريم : الله يبارك فيك ، انت اشتريت حاجة ولا لسه
امير : انا والله لسه ، انا واقف في محل بتفرج علي بدلة كده بس خلاص انا جايلكم بس قوليلي انتي فين بظبط
ريم : لا وخلاص ليه احنا هنجيلك بس قول علي اسم المحل
امير : اوك انا في محل اسمه ….
ريم : اهاا انا شيفاه قدامي دقيقتين وجيالك ، باي
ليليان : ايه هنروح فين
ريم : هنروح المحل اللي هناك ده امير فيه ومحتار يشترى ايه
ليليان : اهاا اوك يلا
في المحل الذي يوجد به امير :
ريم : ايه يابني كل ده اذا كان انا اشتريت خلاص
امير : بصي البدلتين دول محتار بينهم
ريم : اممم هما فعلا الاتنين حلوين ، انتي ايه رايك يا لي لي
ليليان : ااا.. رأيي ؟؟
ريم : اه قولي رايك ايه احلي فيهم
ليليان : انا رأيي الرمادي شكلها حلو اوي حتي هتبقي لايقة عليك اوي يا امير
ريم بابتسامة : لايقة ازاي يعني يا لي لي مهي التانية هتليق عليه بردو
ليليان : لا انا قصد ان الرمادي هتكون احلي علشان نفس لون عين امير و… (احست ليليان باحراج شديد عندما قالت هذه الكلمات )
اما عن امير فابتسم ابتسامه كبيررة لاهتمام ليليان بشكله وتناسق ملابسه
ليليان : احم انااا..يعني كنت اقصد ان الرمادي هتكون احلي و.. ريم انا هستناكي برة علشان الجو هنا حر ، عن اذنكم
وبعد خروج ليليان :
ريم : هااا يابني هتشتري ايه
امير : الرمادي طبعا ، عن اذنك هروح ادفع الحساب بسررعة
ريم : هههههه انا حاسه اني بتعامل مع اطفال
ليليان في نفسها : انا ايه اللي خلاني اقول كده ، ومال الجو حر كدة ليه ، اووف بقا انا لازم امشي
وهمت ليليان بالمشي ولكن استوقفها صوت ريم
ريم : يا لي لي استني
ليليان : نعم يا ريم
ريم : ايه يابنتي كنتي رايحة فين
ليليان : انااا اناا كنت همشي علشان مش اتأخر علي ماما
ريم : طب مش هنتعشي سوا
ليليان : ممش عارفة
امير وهو خارج من المحل : يلا يا جماعة شوفوا المكان اللي عاوزين تروحوا
ريم : ليليان عايزة تمشي يا امير
امير : ايييه ؟ طب لييه ؟
ليليان : مم..مهو علشان مش اتأخر علي ماما
امير : مش انتي قايلالها انك هتيجي معانا
ليليان : ايوة بس..
امير : مافيش بس انتي هتيجي معانا يا اما هرجع البدلة الرمادي تاني
فابتسمت ليليان من طريقة كلام امير
امير : ايوة كده عاوزك كل ما تشوفيني تبتسمي
ريم : استاذ روميو احنا جعانين حضرتك هنفضل واقفين كده كتيير
امير : ياااه انتي واقفة من ساعتها دا انا نسيت ان حد واقف اصلا
ريم : كددددده
امير : لالا يلا بينا ، انتي هتقلبي ولا ايه ماكنتي كويسة
الجميع : ههههههههه
وعند وصولهم الي السيارة تعمدت ريم ان تضع الملابس في الكرسي الخلفي لها حتى تضطر ليليان للجلوس بخلف امير مرة اخري
ليليان : ايه ده ياريم ليه بتحطيهم هنا حطيهم الناحية التانية
ريم : خلاص بقا يا لي لي انا حطيتهم وظبطهم مش هاقدر انقلهم الناحية التانية ، وبعدين يلا بقا قبل امير ما يرجع في كلامه
ليليان : اوك
كان كل شئ يسير علي ما يرام حتي….
يتبع


