Uncategorized

رواية غرام القاضي الفصل العشرين 20 بقلم بيري الصياد – تحميل الرواية pdf


رواية غرام القاضي الفصل العشرين 20 بقلم بيري الصياد 

البارت العشرين من غرام القاضي

بقلم:بيري الصياد

يخرج جبل مع هذا الشرطي ويركب سيارة الشرطي وينظر جبل الي الجميع وتسير السياره وتأتي عيون جبل علي عاصم الذي ينظر اليه وهو لا يعرف يحزن ام يشمت بالذي حدث به لاكن يبتسم عاصم من أن نظر اليه جبل ليبتسم عاصم بشماته شديده ليبتسم جبل وهو يعلم شماته جيد وتأتي عيونه علي هذه الفتاة الذي تنظر اليه ودموعها تكاد تنزل ويره جبل نظرة بعيونها تمني ان يموت الألف المرات قبل ان يرها ويضغط علي يده بقوه كبيرة وتظهر عروقه من الغضب الشديد ويختفي جبل من امامهم مع هذه السيارة وتبكي صفاء بقوه كبيرة ويقول موسي وهو يركض الي سياره احد الجيران.بدر خليك مع امك واختك وانا هروح واره جبل علشان اتصرف

يذهب صابر بسرعه ويركب السياره مع موسي ويركض بدر ويركب معهم فهو لا يستطيع ان يترك جبل بهذه المحنه ويقود موسي السيارة بعد ان أخذ المفتاح من صاحبها ويذهب موسي من امام الجميع وينظر عاصم الي صفاء الذي تبكي بقوه كبيرة وهي لا تعرف ماذا يكون مصير ولدها ونساء الحارة يوسونها ليذهب عاصم الي صفاء ويسحبها معه ويذهب بها الي منزلها وهو يضمها الي الاحضانه ولا يعرف يحزن عليها أم يسعد بالذي حدث مع جبل والذي كان هو سبب به فهو لا يعرف ماذا يفعل الآن وتأخذ لين حبيبه الي الداخل تركض غرام الي الاعلي وتذهب الي شقة والدها وتدخل الشقة المفتوحه وتذهب الي غرفتها وترمي جسدها علي السرير وتبكي بقوه كبيرة وهي لا تعلم ماذا حدث الي إلان

يدخل قسم الشرطه ومعه الشرطي والظابط ويقول الظابط وهو ينظر الي جبل.هتروح الحجز دلوقتي وبعدها هتتحول لتحقيق يا قاضي

ينظر اليه جبل ويقول.وانت جاي تاخد اومري ما تشوف شغلك يا حضرة الظابط خلينا نخلص من ام الليله السواده دي

ينفخ الظابط بقوه وهو يعلم هذا الشاب جيد فهو يوجد بهذه الحارة شبه يوميا ويعلم من هو جبل القاضي ويعلم بأنه الشاب الجدع الذي يحترمونه الجميع وينظر الي الشرطي ويقول.خدوا علي الحجز يا ابني

اومال لهو الشرطي بطاعه وكان ان يأخذ جبل لاكن يسمع الذي يقول.استني يا ابني

ينظر جبل الي صاحب الصوت يره الظابط الخبيث الذي دخل القسم الآن واقترب من جبل ويقول بخبث وهو يعطي الهاتف.مكالمه ليك يا قاضي

ينظر جبل الي الهاتف ويرفع حاحبه ويمسك هذا الهاتف ويضعه علي أذنه ويقول.الو

يسمع جبل الذي يضحك بقوه وشر شديد ويقول.وادي اخرة اللي يقف في وش عثمان الدمنهوري يا قاضي اخرك هتعفن في السجن ومحدش هيقدر يطلعك منها

ينظر جبل أمامه ويقول ببرود.تبقي لموخذة غبي لو مفكر ان جبل القاضي يخسر قدام واحد زيك رجله والقبر يا عثمان

عثمان بغل وغضب شديد.لا خسرت يا جبل خسرت وانت دلوقتي بين ايد الحكومه ومش هتقدر تطلع منها الحشيش وكان في بيتك عايز ايه تاني

جبل بوقحه.عايز راجل مجبتهوش ولادة يا عثمان انك تقف قدام جبل القاضي كبيره بس انك تفوز عليه دي المستحيله وشكلك لحد دلوقتي معرفتش انت واقع مع مين

عثمان بصوت عالي.مع عيل مفكر ان بعضلاته هيفوز كل مره ميعرفش ان بالفلوس والنفوذ هخليك تحلم نشوف الشارع تاني وانا هروح اخد لين وغرام دلوقتي ومش هتقدر تعمل حاجه

يجن جنون جبل من جملته الأخيره ويقول بغضب شديد وصوت افزع كل ما يقف.راجل اعملها يا عثمان وانا وعهد الله لا اندمك علي الساعه اللي فكرت فيها تلعب مع القاضي

يضحك عثمان بقوه وشر ويقول.هعملها يا جبل هعملها وانا دلوقتي في الطريق مع رجلتي هروح اخد غرام علشان اجوزها للي انا عايزو ومش واحد زيك اللي هيجي يتجوز بنت الدمنهوري

نهي حديثه ويغلق الهاتف علي الفور لينظر جبل أمامه وهو يتوقف عقله بهذه اللحظات الذي لا يعرف لماذا لاكن شعر لاول مره في حياته بأنه يتقيد ولا يستطيع أن يفعل شئ لينظر الي الهاتف ويكتب عدة ارقام كان الظابط الخبيث ان يتحدث لاكن ينظر اليه جبل وعيونه سواده بشدة من الغضب ليبلع ريقه الظابط ويصمت ويسمع جبل صوت موسي وهو يقول.الو

جبل بصوت قوي.تروح دلوقتي البيت وتقعد في ومتطلعش يا موسي عايزك تحمي اختك كويس انت فاهم

موسي بغضب.مش هسيبك يا جبل انا لازم اطلعك من اللي انت في واطمن غرام في البيت ومحدش يقدر يقرب م

قطع حديثه جبل الذي قال بغضب اعمي وصوت عالي.اخرس يا $$$$ واعمل اللي قولت عليه وملكش دعوه بيا خليك مع اختك علشان لو حصلها حاجه مش هتكفيني روحك يا موسي انتتتتت فاهههههههم

نهي حديثه بصراخ عالي ليقول موسي.انا هتصرف يا جبل متقلقش وانا هبعت بدر وباقي الشباب للي

قطعه جبل وهو يقول بصوت عالي.وانا مش عايز حد يحميها غيرك يا حمار انت اخوها لاكن دول لا خليك انت معاها وانا هتصرف وهطلع من الزفت ده بس خليك معاها يا موسي

ينفخ موسي بقوه كبيرة وهو لا يعلم لماذا غضب جبل هكذا ولماذا يفعل كل هذا ويقول.تمام يا جبل اطمن وانا هتصرف

يغلق جبل الهاتف ويرمي الي الظابط ويقول وهو ينظر الي الشرطي.يلا خلينا نشوف اخرتها ايه

اومل لهو الشرطي ويذهب جبل معه ينظر خلفه الظابط الخبيث ويقول بغضب شديد.ده كأنه جاي سياحه ايه ده

يبتسم الظابط الآخر ويقول.انت متعرفش القاضي يا احمد ده واحد مخلي كل اللي يسمع اسمه يضربله تعظيم سلام وانا متأكد ان في حاجه في الموضوع ده جبل ميعملش ده ودي حاجه انا متأكد منها

الظابط بغضب أشد.انت بتقول ايه احنا جابين المخدرات من بيته

ينظر اليه الظابط ويقول.وحتي لو جايبها من جبه يا احمد جبل ملهوش في المشي الباطل ودي حاجه انا عارفها ومتأكد منها انا ماسك حارة ال$$$$$ من اكتر من ست سنين وعمري ما سمعت علي جبل حاجه تخليني اشك في ولو واحد في الميه بالعكس جبل بيساعدنا كتير اوي افهم انت ده

نهي حديثه ويذهب من أمام هذا الظابط الذي نظر خلفه وهو يفكر بهذا القاضي ولا يعرف ماذا فعل لاجل ان كل هذا يتحدثون عنه بهذه الطريقة

كان يجلس هذا القاضي وهو يشرف من هذه السيجاره الذي اخذها من الشرطي ينظر اليها وهو يشعر بأن هذه غير كافيه ان تجعله يهده ام انها تستطيع ان يخرج بها جميع ما يوجد غضب بداخله فهو لم يتعود علي هذا النوع من السجائر فهو لهو نوع خاص ليست هكذا فارغه ينظر الي جميع ما يوجد في هذا السجن وهم ينظرون اليه ليقول.صورتوني كام صورة يا حيلتها منك لي

ينهض أحد كبار هذا السجن ويقول.خمسه يا خفيف

يبتسم جبل ويقول.انا مش خفيف علشان الخفيف بيطير يا روح امك

يقترب منه هذا الشاب وكان ان يلكم جبل لاكن يمسك جبل يده قبل ان تنزل عليه وياخذ اخر نفس من السيجاره ببرود شديد وينفخ الدخان ويقول.اممم شكلك ناوي علي الشر

وينظر اليه ويستكمل.وانا اموت في

نهي حديثه ويدفش هذا الشاب بقوه كبيرة ليقع الشاب علي الأرض وينظر الي جبل ويقول بصوت عالي.انتوا مستنين ايه اتحركوا وهاتوا اود ده عندي هنا

ينهضون جميع من في السجن وينظر اليهم جبل ويبتسم وهو كان يفكر بشئ يخرج عليه ما به الآن ويقول احدهم بعربجه.انت مش عارف مين ده ولا ايه ده كبرنا يعني غصب عنك تحترمه

ينهض جبل ويقول.كبيرك انت يا $$$$ انا مليش كبير ولا حد احترمه وانت وكبيرك اعلي ما في خيالكم اركبوا

يغضب كبير السجن بشدة ويقول.انت شكلك عايز تتربي يالا وانا هربيك

نهي حديثه ويقترب من جبل ويرفع يده ليلكمه لاكن يمسك جبل يده ويقربه منه ويضرب جبهته بانف هذا الشخص بقوه ويلكمه بقوه اكبر ويقع هذا علي الأرض ويقتربون جميع من في السجن من جبل وتبدا معركة جبل وهو يلكم بيهم بقوه كبيرة وهو يتذكر نظرة هذه الفتاه اليه ويمسك احدهم بيده ويحنقه بذراعه وهو يعطي ظهره ويضرب احدهم بقدمه بقوه كبيرة وبيده الآخر يلكم شخص اخر وبعد فتره ينهي جبل علي الجميع ويرمي اخر شخص علي الأرض بعد ان لكمه بقوه كبيرة ويقول بصوت قوي بشدة.ده انا القاضي يا $$$$ منك لي اوعوا تفكروا اني جاي من مدينتي يالا ده انا راضع زباله يا شويه $$$$$$$ فاهمييييين

لا يستطيع ان يتحدث احد ام ينطق بكلمه واحده ويعدل جبل الجاكيت ويقول.حد يتحرك ويجيب عبلة سجاير انفخ فيها احسن من انفخ في حاجه تانيه

ينهض كبير السجن وهو يشعر بوجع شديد بجسده من الذي حدث به ويقبل علي علبة السجائر ويقول وهو يعطيها الي جبل.احلي علبة الا ام حمره ليك يا سيد المعلمين

يسحب جبل منه علبة السجائر وهو ينظر اليه باشمزاز ويخرج سيجاره ويضعها في فمه ويشعلها الكبير اليه وياخذ جبل نفس كبير من السيجاره وينظر الي الكبير الذي ذهب علي الفور بعد نظرته الذي اخافت هذا الشخص بشدة ينظر خلفه جبل وينظر أمامه وينفخ الدخان وياخذ نفس كبير بشدة ويقول في داخله.ليك روقة يا عثمان ووحياتها لا اربيك واعلمك الادب اللي اهلك نسيوا يعلمهولك اتقل عليا انت بس

نهي حديثه وهو يفكر بالذي يفعله مع هذا الجد وهو يطمئن قليلاً علي غرام فهو يعلم بأن موسي سوف ينفذ ما قاله اليه ولا يعلم ماذا يحدث الآن هذا القاضي فماذا سوف يفعل عثمان بهذا الجبل وهل سوف تنتهي هذه الحرب بفوز جبل القاضي ام سوف يخسر هذا الجبل فماذا سوف يحدث بعد (توقعتكم بسرعه)

كانت تتسطح علي بطنها وهي تفكر بهذا القاضي الذي تنزل دموعها بخوف وقلق شديد عليه وهي لا تعرف ماذا سوف يحدث به تغلق عينيها بقوه كبيرة وهي لا تعرف ماذا تفعل الآن وهل هذا الشئ لجبل بالفعل ام ماذا تسمع صوت دق الباب لتنظر ألي الباب وتنهض وتمسح دموعها وهي تذهب الي الباب لكي لا احد يرها تبكي بهذه الطريقة وتفتح الباب وتتفزع بشدة وهي تره فوزي يقف أمامها وكانت ان تغلق الباب لاكن يدفش فوزي الباب بقوه ويمسكها بقوه كبيرة ويضع يده على فمها ويخرج احد الرجال منديل ويسكب به شئ من الزجاجه وتحاول غرام ان تصرخ وهي تتحرك بعنف شديد لكي يتركها هذا الحقير لاكن لا يتركها فوزي ويمسك هذا المنديل ويضعه علي انفها بسرعه كبيره وتتحرك غرام بعنف لكي يتركها لاكن تقع مغشياً عليها من آثار هذا المخدر ويحملها فوزي سريعآ ويذهب الي الأسفل بسرعه وينظر الي شقة والدة جبل الذي يوجد بها عدد كبير من اهل الحاره لكي يقفون مع جبل ووالدته في هذا الظرف وينزل فوزي بسرعه كبيره الي الأسفل ويضع غرام في السيارة ويركب بجانبها ويقود الحارس السياره بسرعه كبيره من هذه الحارة وهو يخاف بشده ان احد يرهم ويتم خطف هذه الفتاه من هذا الجد ولا احد يعلم ماذا سوف يفعل القدر بهذه الفتاه مع القاضي (توقعتكم)

كان ومازال يشرف من هذه السجائر وهو يفكر في الذي يريد يفعله ولا احد يتجرأ ويقترب منه ام يتحدث معه ينفخ دخان هذه السيجاره الذي لا يعلم كم كانت عددها وهو يفكر جيد ويفتح هذا الباب ويقول الشرطي بصوت عالي.جبل القاضي

يشيرون الجميع علي جبل الذي نظر اليهم ببرود ونظر الي الشرطي وقال.خير

ينظر اليه الشرطي ويقول.طلبينك في أوضة مأمور السجن

يأخذ جبل آخر نفس من السيجاره ويرمها علي الأرض وينهض ويذهب مع هذا الشرطي الي الخارج ويذهب الي المكتب ويدق الشرطي ويذهب الي الداخل ويفعل تحية السلام ويقول.جبل القاضي يا سيادة المأمور

ينهض هذا المأمور ويقول.دخله يا ابني

يبتسم جبل ويدخل الغرفة وينظر الي هذا الظابط اعلي رتبة في هذا المكان وينظر حوله يره موسي وصابر وبدر في المكان ليجن جنون جبل ويقول بصراخ غاضب بشدة وهو ينظر الي موسي.انت بتعمل ايه هنا يا $$$$

يتنهد موسي بقوه ويقول.مقدرتش اسيبك يا جبل وغر

قطع حديثه جبل الذي مسك المزهريه الذي علي الطاوله ويرميها بقوه كبيرة علي الأرض ويقول بغضب اعمي.اكتتتتتم يا حيوان اخرس

ينظر اليه موسي ويفهم غيرته الشديده والمجنونه ولا يتحدث ويسمعون المأمور وهو يقول وهو ينظر الي جبل.المخدرات دي بتاعتك يا قاضي

ينظر اليه جبل وهو غاضب بشدة من هذا موسي الذي لم يفعل كما يريد ويقول.لا متلزمنيش ولا اعرف جات ازاي

اومال لهو المأمور وقال.تمام تقدر تروح

يتصدم الظابط الخبيث بشدة من حديث المأمور ويقول.انت بتقول ايه يا فندم احنا جابين المخدرات من بيته

ينظر اليه المأمور وينظر الي جبل ويقول.تقدر تمشي دلوقتي يا جبل ولو احتاجتك في حاجه هكلمك وهكون علي توصل معاك

اومال لهو جبل وكان ان يذهب لاكن ينظر الي الظابط الخبيث الذي يدعي احمد ويذهب اليه ويلكمه بكل ما يوجد في داخله من غضب ليقع هذا احمد بقوه كبيرة علي الأرض ويقول جبل وهو ينظر اليه.دي تحت الحساب يا روح امك لسه حسابك كبير معايا

نهي حديثه ويذهب الي الخارج ويذهب خلفه موسي ويقول بدر بهمس الي صابر وهو يشير علي المأمور.انت تعرف الراجل ده يا صبوره

صابر بنفس الهمس لاكن غاضب.اخرس يا حيوان وبعدين انا هعرفه منين يعني

بدر بغيظ شديد.مش ابنك اللي راح جابه من بيته ولا انا متهيالي يا صابر

ينظر اليه صابر ويذهب الي الخارج وينظر بدر الي الظابط الذي نهض وهو يحاول ان يعدل هيئته ويقول.معلش ياسطا انا عارف اخويا غبي وايده تقيله وطايشه اوي بس يلا انت ابن حلال وتستاهل يلا سلام يا ظبوطه

نهي حديثه ويذهب الي الخارج وينظر خلفه الظابط بغضب شديد وينظر الي المأمور ويقول.ايه اللي حضرتك عملته ده يا سيادة المأمور انت عارف اننا لقينا المخدرات في بيته وجابنها من دولابه كمان

ينظر اليه المأمور ويقول.جبل طالما قال انها مش بتاعته تبقي كده يا احمد انا عارف الشخصيه دي كويس اوي وعارف انا بعمل ايه روح شوف شغلك وبلاش تشغل نفسك بالموضوع جبل كتير

ينظر اليه الظابط وهو لا يعلم لماذا فعل الذي فعله ولماذا جعل جبل يخرج بهذه السهوله وقبل ان يتكتب شئ في تاريخ جبل القاضي ومازالت صفحته بيضه كما هي ويذهب هذا الظابط وهو لا يعلم ماذا يفعل مع عثمان الذي يتفق معه علي كل شئ

قبل هذا الوقت بقليل بعد ان خرج جبل من القسم يلف بسرعه كبيره ويلكم موسي بقوه كبيرة ويمسكه من الجاكيت الذي يرتدي ويقول بصوت عالي بشدة.انا مش قولت تروح تحمي اختك يا ابن ال$$$$$$ مش بتسمع الكلام ليه

يمسك موسي يد جبل ويقول.علشان مش هسيبك تبات فيها يا جبل واختي انا متأكد انها بخير دلوقتي اهده شويه

نهي حديثه وينزل يده من عليه وينظر اليه جبل ويمسح علي شعره ويضغط عليه بقوه كبيرة ويخرج صابر وبدر الذي قال وهو ينظر الي جبل.انت تعرف المأمور ده منين يا جبل وليه يخليك تطلع بسهوله دي مستحيل حد يعمل اللي عملوا ده

ينظر اليه جبل ويقول.اللي عطني بلحه اعرف اني زاع نخله في بيته يا بدر محدش بيعمل حاجه لله وللوطن كله بيسد اللي عليه مش اكتر

صابر باستغراب شديد.وانت ليك ايه عند المأمور ده علشان يعمل اللي عملوا يا جبل

يقف جبل (توكتوك) ويقول وهو يركب به.بعد ما ادخل علي بنتك ابقي اقولك يا صابر غير كده لا

يغضبون صابر وموسي منه بشدة ويقول موسي بغضب شديد.يعني اسمها وحشه ومينفعش وكلامك واللي بتعمله هو اللي حلو يا جبل مش كده

ينظر اليه جبل ويقول.هتركبوا علشان نغور ولا حابين الوقفه دي اوي

وبالفعل يركبون موسي وصابر وبدر ويقول موسي الي السائق.روح علي حارة ال$$$$

اومال لهو السائق ويقود (التوكتوك) علي الحاره وينظر جبل الي الطريق وهو يفكر بهذه غرام ويشعر بأنها بها شئ لا يعلم لاكن نبرة عثمان معه لم تجعله يطمئن ينظر أمامه ويقول في داخله.وعهد الله لو لمستها ولا قربت منها لا اخليك تندم يا عثمان ولا اخليك تشوف الوش الوسخ من جبل

ويصل هذا (التوكتوك) الي الحاره بعد قليل ويقف أسفل المنزل ويخرج جبل ويذهب الي المنزل بسرعه كبيره ويركض علي الدرج وهو يقفذ بثلاث درجات لكي يره هذه الفتاة ويره باب شقة والدته مفتوح ويوجد عدد كبير من النساء وعاصم مع صفاء ويحاول يهدي بها ينظر اليه جبل ويقول بصوت عالي.انت بتعمل ايه يا ابن ال$$$$$ هنا

ينظر اليه عاصم ويتصدم من وجوده الآن بعد الذي حدث معه لينهض عاصم وهو سوف يجن بتأكد فماذا فعل هذا القاضي لكي يخرج من هذا المزنق بهذه السهولة وتنهض صفاء بسرعه كبيره وتركض الي جبل وتضمه بقوه وتقول بدموع.حمدلله علي سلامتك يا جبل كنت هموت من غيرك يا ابني

يضمها جبل ويقول.اهدي يا صفاء انا مموتش انا مكملتش خمس ساعات حتي

تبتعد صفاء عنه وتقول.متقولش كده يا جبل انت مش عارف انا حسيت بايه بعد اللي حصلك

ينظر جبل الي عاصم ويقول بغضب شديد.ايه اللي جابك هنا يا $$$$$ وقاعد وسط الحريم ليه

ينظر اليه عاصم ويستوعب الآن بأن جبل عاد بالفعل ويقول وهو ينظر الي صفاء.مش جاي ليك انا جاي علشان اطمن علي صفاء

يبتسم جبل بسخرية ويقول.واطمنت ياخويا يلا غور وياريت تحرمني من الطله ال

.جبببببببببببببل الحق غراااااااااااااااااام.كانت هذه صرخت لين وهي تنزل علي الدرج بعد ان اسمعت لصوت جبل الذي ركض الي الخارج ويقول صابر.في ايه يا لين

لين بدموع وهي تمد المنديل الذي كان يرمي علي الأرض في الاعلي.طلعت علشان اشوف غرام اختفت فين ملقتهاش في الشقة ولقيت الباب مفتوح والمنديل ده واقع في الأرض

ينظر جبل الي المنديل ويتذكر حديث عثمان ليلكم الحائط بقوه كبيرة ويقول بصوت هز اركان المنزل بشدة.عثمااااااااااااااااااان

يتفزعون جميع ما في المنزل فهو صوته عالي بشدة وتفهم لين ماذا حدث لتقف أمام جبل وتقول.بنتي في قصر عثمان يا جبل انت لازم تجبها بسرعه هي مينفعش تفضل مع عثمان كتير اتصرف يا جبل

يمسكها جبل بقوه من ذراعها ويقول بغضب شديد.فين قصر عثمان يا لين

في نفس هذا الوقت تفتح عينيها هذه الفتاه ببطئ ووجع شديد براسها وترفع يدها وتفرق جبهتها بوجع شديد وتغلق عينيها وتتذكر الذي حدث اليها لتفتح عينيها بسرعه كبيره وتنظر الي هذه الغرفه الذي بها ترها غرفة كبيره ويوجد سرير في النصف لتنهض وتذهب الي الباب وتحاول ان تفتحه لكي تخرج لاكن لا يفتح الباب لتضرب عليه بقوه وهي تقول بصوت عالي.جدو افتح الباب ده افتح يا جدو انا مش هفضل هنا جددددددددو افتتتتتتتتتتح البااااااااب

كانت تصرخ بحديثها وهي غاضبه بشدة من فعلت عثمان معها فهي تريد ان تذهب لتطمئن علي جبل وتعلم ماذا حدث به وتشعر بالباب يفتح لتبتعد عنه قليلاً وتره عثمان يدخل الغرفه لتنظر اليه وتقول بغضب.انت ازاي تخلي فوزي يخطفني يا جدو مش خايف عليا حتي

ينظر اليها عثمان ويقول بقسوة.لا مش خايف عليكي يا غرام وانا قايل لفوزي يجيبك مهما كان التمن

تنظر اليه غرام وتدمع عينيها وتقول.وانا همشي من هنا ومش هقعد معاك لحظه واحده انا رايحه لبابا

وكانت ان تذهب لاكن يمسكها عثمان بقوه ويقول بغضب شديد.مفيش طلوع من المكان ده يا غرام انتي خلاص دخلتي هنا ومش هتطلعي غير بموتك وتنسي ابوكي ده خلاص فاهمه

غرام بصراخ عالي.لا همشي يا جدو همشي وهروح لبابا ومش هرجع تاني بابا احسن منك بمليون مره هو غيرك وعكسك انت وتصرفتك وانا عايزه اعيش مع بابا مش معاك انت

يمسكها عثمان بقوه كبيرة من ذراعها ويقول بغضب شديد.ابوكي مين اللي احسن مني يا زباله ده ابوكي واحد شحات مش لاقي ياكل احسن مني في ايه

تنزل دموع غرام وتقول.اللي بتتكلم عنه انا عيشت معاه ايام معشتهاش معاك يا جدو بابا عطيني كل اللي كان ناقصني عندك وانا هختار اعيش مع ابويا مش معاك انت وهروح لي ومش هرجع هنا تاني

وكانت ان تذهب لاكن يسحبها عثمان بقوه كبيرة ويقول بصوت عالي بشدة.ابوكي ده نفسه ضحك عليكي وراح جوزاك لواحد شحات زيه من غير ما يفكر فيكي ولا في رأيك ثانيه افهمي يا حماره صابر مش بيحبك صابر عايزك جانبه بس علشان مفكر ان لما تكوني معاه انا هديكي فلوسك ونصيبك من كل الدمنهوري لاكن هو مش عايزك ومش بيحبك افهمي

تنظر اليه غرام بصدمه شديده وهي لم تستوعب ماذا يقول هذا الجد وتقول.انت بتقول ايه بابا مستحيل يعمل كده

عثمان بغضب.لا عملها يا غرام ابوكي راح جوازك لجبل تاجر المخدرات وهما اتفقوا انك متعرفيش حاجه عن الموضوع ده علشان فرحه علي بنت خاله ميبوظش بسببك اتفقوا انك تعرفي بعد فرح جبل علشان متخربيش عليه الجوازه

تتصدم غرام وتنزل عليها صاقعة قوية بشدة وتنظر أمامها وهي لم تستوعب شئ ولم تريد ان تصدق وتتذكر افعال جبل معها وتتذكر بأنه بالفعل سوف ينزوج ابنة خاله في نهاية هذا الشهر وتتذكر بأنه كان يأتي اليها بغرفتها دون ان والدها يتحدث ام يقول كلمه واحده ويأتي في عقلها حديث والدها بأنه تسمع حديث جبل وبأنه محق دائما بكل شئ وينظر اليها عثمان وهو يرها مشتته تماماً ولا تستطيع ان تصدق شئ ليضع يده على كتفها ويقول.اوعي تقبلي انك تكوني زوجه تانيه يا غرام جبل بيحب بنت خاله وفي نفس الوقت شايفك بنت حلوه وغنيه وجديده عليه واكيد هيكون عايز ياخدك علشان يتباه بيكي قدام الكل اوعي تقبلي ان ابوكي يدمر حياتك

تنزع غرام يده عنها بعنف شديد وتقول بصراخ عالي.بابا مستحيل يعمل فيا كده افهم بقي هو بيحبني ومستحيل يقبل اني اتجوز اللي اسمه جبل هو مستحيل يخدعني كده

يبتسم عثمان بشماته شديده ويقول.يا خسارة الراجل اللي هربتي من جدك علشانه وسيبتي العز اللي عايشتك في طول عمرك وتروحي لي هو نفسه اللي خانك يا غرام وهو حط ايده في ايد جبل وجوازك ليه وكل ده بموفقة اخوكي عليه هما كلهم خدعوكي وبدل ما ياخدوكي في حضنهم ويفرحوا انك رجعتي ليهم بعد كل السنين دي راحوا جوزوكي علشان يخلصوا منك ومش بعيد يكون جبل دفع فيكي حاجه ما اكيد مش هسيب واحده زيك تروح من ايده مهما كان التمن

تنظر اليه غرام ودموعها تنزل بغزاره شديده وتقول.انت غلطان يا عثمان باشا ولو مفكر انك باللي بتعمله ده هتخليني اكره بابا وموسي تبقي غلطان انا عمري ما هكرهم مهما حصل

.واللي يثبتلك ان ابوكي واخوكي جوازوكي لجبل هتعملي ايه يا غرام.كان هذا صوت اوس الذي لا يستطيع ان يفرد ظهره من الذي به فهو الي الآن لم يصح من الذي فعله به جبل تنظر اليه غرام وتمسح دموعها وتقول بغضب شديد.انت بذات تسكت ومش عايزه اسمع صوتك علشان عمري ما كرهت حد قد ما كرهتك

يبتسم اوس ويقول.خايفه لا اثبتلك ان ابوكي باعك لجبل يا غرام مش كده

تنظر اليه غرام وتقول بثقه لا تعلم من اين أتات بها.بابا عمره ما يعمل كده وعمري ما هصدق الكلام الفاضي ده

وكانت ان تذهب لاكن يمسك اوس يدها ويقول.اصبري وانا هخليكي بنفسك تسمعي الكلام ده يا غرام

تنظر اليه غرام وتقول بغضب شديد.انا مش هقعد هنا دقيقه واحده انا ماشيه ومش هرحع عندكم تاني

يبتسم اوس وينظر الي عثمان ويقول.جبل وموسي داخلين القصر يا جدو عايزين ياخدوا غرام

تسحب غرام يدها منه بعنف شديد وتقول.متقربش مني انا نازله

نهت حديثها وكانت ان تذهب لاكن يسحبها اوس ويقول.مش انتي عايزه تعرفي الحقيقه يا غرام يبقي خليكي هنا وهتعرفي الحقيقه لوحدك

تنفخ غرام بغضب شديد منه ومن افعاله وكانت ان تتحدث لاكن يسحبها عثمان الي داخل الغرفة ويقول.اوس معاه حق خليكي هنا علشان تسمعي وتعرفي ابوكي وموسي عملوا ايه وازاي باعوكي لجبل استني هنا ومتطلعيش غير اقولك

نهي حديثه ويذهب الي خارج الغرفه ويسمع الذي يقول بصوت عالي.عثماااااااااان عثماااااان

تتفزع غرام بشدة وتذهب الي الخارج وتره جبل يقف في الأسفل ومعه موسي وصابر وبدر أيضا لاكن لا يرونها فهي خلف السور الصغير والا أحد ينتبه إليها ويقول صابر بغضب شديد.بنتي فين يا عثمان

نظر عثمان الي جبل وهو يعلم ماذا حدث من الظابط ويقول عثمان بغضب أشد وهو ينظر الي صابر.ملكش بنات عندي يا صابر دي حفيدتي وهي عايزه تعيش معايا ايه هتمنعها

جبل بصوت افزع الجميع بشدة.لا بقولك ايه شغل ال$$$$$ ده مش عليا فين غرام يا عثمان وعدي يومك معايا علشان عليا الحرام من ديني لو مخدش غرام ومشيت من هنا دلوقتي لا اولعك في قصرك ده باللي في

عثمان بصوت عالي.وانت مالك يالا بيها وايه اللي جابك هنا من الاساس

جبل بصوت هز اركان القصر.غرام مراتي يا عثمان وانا عايز مراتي ومش هطلع من هنا من غيرها

الحادي والعشرين من هنا





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى