رواية الحب علي اوتار الموسيقي الفصل الخامس 5 بقلم اسراء خالد – تحميل الرواية pdf

رواية الحب علي اوتار الموسيقي الفصل الخامس 5 بقلم اسراء خالد
محمد:الو..يا رنيم انا محمد عبد المقصود فاكرني..
رنيم بتمثيل:اه اه فاكرة
محمد:انا كنت هتصل بيكي امبارح بس قلت أنك تعبانة من السفر
رنيم: اه فعلا انا تعبانة من السفر وكدا وبعدين نمت كتير
محمد:ألف سلامة عليكي يا قطتي
رنيم:هههههه..قطتك
محمد:اه
ساد الصمت بينهما لمدة دقيقة كلاهما يفكر في موضوع يقوله حتي قطع محمد الصمت قائلا:أشوفك في البروڤة..خدي بالك من نفسك… سلام
رنيم: سلام
قامت رنيم من علي السرير بسعادة وفرحة لاتعلم سببها أحقا هي تحب محمد أم هي معجبة بشخصية محمد واهتمامه بها وهذا ما كان يدور في رأسها وهي تقفز علي السرير كأطفال وقطع ذلك صوت هاتفها وتقول في نفسها:معقول محمد بيتكلم تاني
ولكن خاب ظنها فكان صديقتها رنا
رنيم بضيق: ألو
رنا:ايه يابت الوش الخشب دا..طردكي من الاوبرا ولا ايه
رنيم:لا …لسه صاحية من النوم
رنا:ماشي..أظن الفستان الاسود عمل شغل انا اختارتي ما تجبش الارض ابدا
رنيم بسخرية:اه طبعا…دا مسح الأرض وأنا رايح وأنا جاية والتراب بصراحة كان شورا مهببة زي صحبتها
رنا:خلاص..خلاص انا الحق علي..بس شكلك كدا في حاجة.. انا لازم اعرفها
رنيم:يلا..سلام بقا عشان هاخد شوار.
رنا:سلام
★**************★
في مدرسة الإمام####
في غرفة الموسيقي كان مدرسات الأنشطة يتناولون الإفطار ونرمين تدخل عليهم مسرعة
نرمين: أسفة علي التأخير ياجماعة…حد مضي لي
جيهان مدرسة أولي لنرمين: اه…البت صفاء مضيت..وبعدين ايه اللي جابك مش قولنا ترتاحي في البيت..يلا تعالي افطرى
نرمين: ماليش نفس والله
جيهان:شايفة وشك أصفر ازاي وتعبانة
نرمين: خلاص والنبي
جيهان وهي تأكل: اللي ياكل علي ضرسه ينفع نفسه
ليسكت الجميع ويحل الصمت وتعود نرمين للذكريات مرة أخري
Flash back
نزلت نرمين من المنزل بحجة فستان زفاف وسرت مسافة قليلة وركبت سيارة
السائق لنرمين:متأكدة من اللي عايزة تعمليه
نرمين: عندك حل تاني
تنطلق السيارة وتقف أمام عمارة
Back
صوت يقطع شرود نرمين قائلا:مالك بتعيطى ليه ؟
نرمين وهي تمسح دموعها:مفيش…وتمسك حقيبة وتخرج قائلة لجيهان:اعملي إجازة
★**************★
في غرفة رنيم
كانت رنيم جالسة أمام المرآة تغني:
أحبك يانى ولو ترعانى ….. أحبك تاني واقول آه ياني
معاك وجدانى وكل حنانى ….. وأخاف تنسانى
آه يانى آه يانى
الحب دا إيه انا معرفشى ….. وبنهواه ليه
ومدام على بعدك مقدرشى ….. قولي نويت إيه
انت حتهوانى والا حتسلانى ….. والا إيه تانى
آه يانى آه يانى
أنا قلبى كتاب وفتحتولك ….. علشان تقراه
ولقيت لما وريتهولك ….. صورتك جواه
ان جت للحق القلب أهو دق ….. وشافك رق
وقال آه يانى
وكانت هناك عيون ترقب رنيم وهي تغني وعندما انتهيت رنيم من الغناء قبلت رأسها
نرمين:يارب يسعد كمان وكمان…انا هروح احضر الغدا
★************★
في منزل علاء الحسيني
نادية لعلاء:هو العريس هيجى امتي؟
علاء ابو هادي :بعد العشا…وبعدين هو مش عريس دا ابن واحد صحابي جاي يزرونا هو و عائلته يتعرفوا وبس مش هتكلموا في حاجة….بعدين خلي ابنك الشملول يقعد مش يروح يتسرمح مع صحابه
نادية:حاضر
وفي المساء أتي محسن طبيب نسا وتوليد في مستشفي خاص ويمتلك عيادة وأمه زينب مديرة مدرسة بنات وأبوه حماد زميل علاء في العمل ويعمل في مصلحة الضرائب
علاء:اتفضلوا يا جماعة في الصالون
وكان الجميع يجلسون في الصالون يتحدثوا في أمور شتي حتي أتيت هدير وكانت ترتدي فستان سماوي من الشيفون وتضع مكياج خفيف يتمشي مع بشرتها القمحية وكانت تحمل العصير للضيوف
نادية:تعالي يا هدير
زينب لهدير:ماشاء الله قمورة
هدير بتوتر:شكرا
زينب:أنتي عندك كام سنه؟
نادية:21سنه بتدرس في طب بشري
زينب:ماشاء الله
ويمر الوقت وكان علاء وعائلته يودعوا عائلة محسن
هادي بهمس لهدير:مكسوفة
هدير:بس ياض
هادي:في عروسة تقول ياض
هدير: اه
★************★
كان كل من رنيم ونرمين ذهبوا لغرفهم ليناموا رنيم غطيت في نوم عميق ولكن نرمين لم تنام وكان تفكر فيما مضي
Flash back
المأذون:بارك الله ليكما وجمع بينكما في الخير…مبروك يا أستاذ فهمي… مبروك يا مدام نرمين..
رحل نرمين وفهمي من عند المأذون وفتح فهمي السيارة لنرمين قائلا:مبروك يا مدام
واتجه إلي الجانب الآخر ليفتح باب قائلا بضحك:هيا بنا الي عش الزوجية
نرمين: هههههه… انا خايفة اوي من بابا تفتكر هيعمل إيه؟
فهمي: مش عارف بس مش هقدر يعمل حاجة احنا متجوزين علي سنه الله ورسوله..ماتخافيش
Back


