Uncategorized

رواية خلف الاقنعة الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة الله الجزار – تحميل الرواية pdf


ياسر بشكر.. انا حبيت اشكرك يا ولدي علي اللى عملتو مع مليكه انهارده شكرا يا ولدي.

ياسر حط ايده علي كتف مالك بشكر ومالك بص لايده وحس بنفس المسه اللى كان بيحسها مع انس.

مالك.. بصوت هادئ.. مفيش داعي للشكر دا وجبي.

ياسر مش عارف استريح ليه ليه.. واتكلم معاه بهدوء وصوت دافئ.. ربنا يبارك ليك يابني ويحفظك.

مالك.. الله يخليك يا عمى.. اسف لو قولتلك كدا بس انت زي عمي اقصد.. ومالك سكت.

ياسر بضحك.. قول اللى انت عايزه يابني.. المهم وكمل بجديه.. انت هتستلم شغل جديد بكره وهيكون مهمتك بس حماية مليكه لانك زي ما شوفت انها اكتر واحده بتتعرض للاذ’ى منافسيني عاوزين يضر’بوني في بناتي عشان يلو دراعى ودي هتكون مهمتك انت مليكه امانه في رقبتك.

مالك.. طبعاً.. وكمل في سره.. عدوك الحقيقي في قلب بيتك و بتكون بنتك بس هحمى مليكه منها ولازم اعرف السر اللى مخليها عاوزه تخلص منها ومش بعيده كمان يكون اول هجوم عليها كان منها برضو.

ياسر.. انى هسيبك تنام تصبح على خير يا ولدى.

مالك.. تلقى الخير وانت من اهله.

وسابه ومشي ومالك فضل سهران شويه وبعدين نام.

نديم كانت قاعده بتعيط برعب.. هنعمل اية ده ناوي علي شر وشكلنا استهونا بيه قوي.. كله بسببك انتى انتى اللى قولتلى لازم نخلص منه اهو هو اللى هيخلص علينا دلوقت.

سعديه بتفكير.. رنى عليه تاني.

نديم بصدمه بتقولي اية استحاله اكلمه استحاله انى كل ما بسمع صوته بحس ان قلبى هيقف من كتر الرعب.

سعديه اخدت الفون وراحت رنت عليه بس طلع مغلق سعديه بغضب.. مقفول.

ورمت الفون علي السرير جانب نديم.

نديم.. بندب.. انى مليش صالح بالليله دى كلها.

سعديه بزعيق.. اتكتمي بقى خليني اعرف افكر في البلاوه اللى جبتوها لينا دي.

نديم سكتت وسعديه قعدت تفكر.

عند مليكه

مليكه بصدمه.. امي.

صافيه..بحزن.. اه امك امك السبب في العصيان اللى حوصل زمان هي اللى فرقت الاخوات عن بعض وهي اللى خربت البيت كله.

مليكه بصدمه.. كيف؟

صافيه بحزن.. قبل 25سنه من عاداتنا ان البت لابن عمها لكن أنس مكنش رايدها بل اجبر عليها من ابوه

أنس كان بيحب داليا قوي وامك كانت بتحب ولدى انس رغم انها عارفه إن قلبه مع واحده تانيه وهو قالها انى بحب داليا ما تفكريش انى هكون ليكي في يوم من الايام لكن هى الغيره ملت قلبها وبقت تعمل مكايد عشان توقع بين أنس وابوه وحوصل اللى هي رايده وحوصل مشاكل كتير قوي بينهم لدرجه انها.. واتكلمت بقرف.. اتهمت أنس أنه قرب منها لكن لحسن حظه انه كان مسافر مع صاحبه في اليوم اللى هي اتهمته فيه لكن ابوه وابوها قرروا من غير مايرجعو ليه انه لازم يكتب كتابه عليها ويتجوزها عشان الخبر كان انتشر في البلد محدش كان يعرف مين حتي نشره وعشان سمعتها لكن ابنى قال مش هاخد يعنى مش هخدها وفعلا عند قصاد ابوه ويوم كتب الكتاب انس راح لاهل داليا وخطبها منهم واتجوزها واخدها وسافر وفضلت سعديه مستنيه انس كتير بس مجاش والناس بدأت تحدت عليها وإن انس سابها ومجاش لحد ما جدك الله يرحمه اجبر ابوكي انه يتجوزها عشان يلم الدور وفعلا كتبو الكتاب ولما جدك عرف باللى انس عمله طرد اهل داليا من البلد وحرم انس من دخول البيت طول ماهو عايش انس رجع البيت مرتين اتنين بس يوم ما كان جدك بيمو’ت وطلب يشوفه والمره التانيه جه ومشي قبل ما اشوفه بس اللى حوصل انه مشي عشان امك عملت مشكله بينه وبين ابوكي وفضلت اخباره مقطوعه لحد ما وصلني انه ما’ت وعرفت انه ساب مصر وراح الكويت يشتغل هناك ومعاه عيلته كان جاي يوميها يودعني بس ما شوفتوش مشي من غير ما يودعني داليا جات لينا اهنه بعد مو’ت انس بس امك طردتها من البيت استغلت انى مش موجوده وطردتها كانت جايه تعرفني مين قت’ل ولدى… كانت بتحكي وهي بتعيط بقهر ومليكه كانت مصدومه من امها وبتعيط علي عمها مع صافيه.

مليكه بصدمه.. قت’ل.

صافيه بدموع وقهر وهي بتبص علي صوابعها وبتفرك فيها.. ااه ولدى اتق’تل عرفت بعد اكده انه اتق’تل.

مليكه بصدمه.. ومين اللى ق’تله؟

صافيه بشر ودموع.. مخبراش مين اللى عمل اكده بس الله في سماه لحر’قه حى وادفعو التمن غالي قوي.

مليكه حضنت صافيه وقعدو يعيطو الاتنين.

مليكه بحزن.. يعني عليك يا مالك.. يا ترا عارف الحقيقه ولا لاع..؟

صافيه خرجتها من حضنها ومليكه مسحت ليها دموعها بحنيه.. اوعديني محدش يعرف بالموضوع ده ولا مين ما كان حتي مالك.

مليكه.. بوعدك يستي.

صافيه ملست علي شعرها بحنيه وقامت من جانبها.. اسيب ترتاحي تصبحي على خير يعين ستك.

مليكه.. وانتي من اهله.

صافيه سابتها ومشيت ومليكه فضلت سرحانه شويه وبعدين نامت.

الصبح جه ومعاه احداث جديده.

الكل كانو بيفطروا تحت.

ياسر.. مليكه مالك عرفته انه هيكون الجودي جارد بتاعك.

مليكه هزت راسها.

طارق.. بستغراب.. مالك بس انت مقولتش ليا حاجه ياعمي؟

مليكه.. يقصد مالك أنس الشناوي السواق.

صافيه بستغراب.. قولتلي اسمه ايه؟

مليكه.. مالك أنس الشناوي.

نديم.. بتهكم.. وانتى عرفتي اسمه منين يابت ابوي؟

مليكه مردتش عليها.

نديم اتغظت من كدا.

وهما بيتكلمو خبط مالك والشغاله راحت فتحت ليه ودخل.

ياسر بضحك.. ابن حلال كنا لسه في سيرتك دلوقت.

مالك بستغراب.. لي معملتش حاجه لسه؟

ياسر.. ماتخفش بس مليكه كانت بتقول اسمك لستها ونديم بتقول عرفتي منين.

مالك.. اه مانا اللى قولتلها امبارح.

صافيه بشك.. انت منين يا ولدى؟

مالك اتفأج من السؤال.بس رد عادي.. من القاهره.

صافيه.. ايون منين من القاهره.

مالك.. من مصر القديمه.

ياسر.. بس انت مكتوب في العقد بتاعك انك كنت شغال في الكويت.

صافيه ومليكه بصو لبعض بصدمه وبعدين بصو لمالك.

مالك.. اه مانا كنت شغال هناك وبعدين رجعت مصر قولت افضل جانب اهلي احسن من الغربه وبعدين رب هنا رب هناك يعني.

صافيه.. مين اهلك.

مالك بلع ريقه.. اهلي في مصر القديمه زي ما قولتلك قبل كدا بس بقا لقمه العيش لازم اجري وراها.

واثناء ماهما كانو بيتكلمو الباب خبط وراحت تفتح برضو و كان شاب ماسك بوكيه ورد وحطه علي وشه مغطي بيه وشه.

الشغاله.. حضرتك عاوز مين؟

سعديه قامت تشوف مين.. في ايه مين علي البا… ومكملتش الكلمه.

البوكيه الورد نزل من علي وشه والكلام انقطع من سعديه وفتحت عيونها بصدمه وجسمها بدأ يترعش دخلت جري تستخبي ورا ياسر.

الكل استغرب.

ياسر بستغراب.. في ايه مالك اكده اكنك شوفتي عفريت.

دخل الشاب.. ببتسمه.. لا شافتني انا.

الكل وقف بصدمه ونديم حصل ليها نفس اللى حصل لسعديه وراحت تستخبى وراها بخوف.

مليكه قامت بصدمه واكن الوقت وقف بيها و لو هي بتحلم بتتمني انه الكابوس ده يختفي ومايكونش حقيقي.. سامر.ووويتبع

رايكم في البارت

عاوزه اشكر الكل علي تقديركم ليا امبارح بجد شكراً واللى دخلو ليا وسالو عني ميرسي ليكم بجد 🥹
حبايبي ❤

عاوزه رايكم في ساااااامر و هل مالك عارف الحقيقه دي ولا لا؟

“خلف الاقنعة”

للكاتبة منة الله الجزار





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى