Uncategorized

رواية زواج غير تقليدي الفصل الثلاثون 30 والاخير بقلم سارة الراوي – تحميل الرواية pdf


رواية زواج غير تقليدي الفصل الثلاثون 30 والاخير بقلم سارة الراوي

 

الفصل الثلاثون و الاخير

……………………………………….

عمر،، بفزع ،، فيه ايه انت بتولدي

بسمة بضحك،، لالا متقلقش

عمر، بنعاس،، امال مصحياني ليه يا بسمة الساعه كام دلوقتي اصلا

بسمة،، الساعه تلاتة الصبح ،، انا اسفه يا عمر بس انا لازم اتكلم معاك دلوقتي

عمر بقلق،، اعتدل في جلسته ،، اي يا حبيبتي انت عايزه حاجه

بسمة،، انا عايزه اكلمك في حاجة مهمة ،، هو يعني طلب بصراحة

عمر ،، قولي يا بسمة من غير مقدمات انت عارفه ان لو حاجه فأيدي اعملهه انا ماتأخرش

بسمة،، بتردد،، انا بصراحه بقالي فتره بفكر لو يعني ننقل من هنا و نروح نعيش في بيت بابا

عمر بصدمة،، ليه يا بسمة حد هنا مضايقك

بسمة،، لا طبعا انا بعتبر كل اللي في البيت عيلتي

عمر،، طب ليه عايزة ننقل؟؟؟

بسمة،، انا عايزة يكون لينة بيت خاص لوحدنا و بعدين احنا لما كنا هناك انا كنت فرحانه اوي و حاسه ان اهلي جنبي ،،ونفسي نعيش انا وانت و بنتنا و نأسس عيله مع بعض

عمر،، بس الموضوع دة صعب انت عارفة ان بابا مش حيوافق بسهولة

بسمة ،، معلش نحاول معاه مش حنخسر حاجه عشان خاطري يا حبيبي

عمر ،، ماشي يا بكاشه انا حكلمو

بسمة ،، بفرحه احتضنت عمر ،، ربنا يخليك ليا

عمر ،، كل الفرحة دي عشان عايزه ننقل

بسمة،، طبعا انا عايزه ابقى براحتي فبيتي مع حبيبي ، انا و انت و بس

عمر،، ايوا كده بقه كان فين الدلع ده من زمان

بسمة،، انا بدلعك دايما بس انت اللي مبتقدرش

عمر،، اناااا ،، مااشي طب انا حنام

بسمة،، لالالا خلاص انا بموت فيك و بحب ادلعك يا عمري

عمر،، ههههههه و انا بعشقك يا قمري

بسمة بخجل،، مرسي و ……………..

………………………………………….. ……………….

مرت اسابيع و مازال عمر متردد في التحدث مع والده عن الموضوع حتى انه كان يحاشى الكلام مع بسمة ن الموضوع

اليوم هو يوم مميز جدا لأبطال روايتنا انه زفاف ماهر و ريم،،، في احدى الفنادق الفاخره امتلأ المكان بالزغاريط و الفرح ،،، كانت ريم ترتدي فستان زفاف محتشم و بدت رائعه كالملاك و يجلس ماهر بجانبها و يبدو في غاية الوسامة

ماهر ،، اخيرا بقيتي حلالي،، انا كنت حاسس ان اليوم ده مش حييجي ابدا

ريم،، انا كمان حاسه اني فحلم مش مصدقه اني بقيت مراتك

ماهر،، بس ايه الجمال ده كلو ، انا كده حشطب الفرح بدري بدري

ريم بخجل،،، انت نسيت ان ورانا طياره

ماهر،، و انا اقدر انسى انا حاخدك و نطير على لندن و اوعدك انك حتشوفي احلى ايام حياتك هناك

ريم،، انا مبسوطه طول ما انت معايا يا حبيبي

ماهربصوت عالي ،، و انا بحبك بحبك بحبك

ريم بضحك ،، خلاص خلاص حنتفضح

ماهر،، عروستي و انا حر فيهه

ريم ،، ههههههههه بموت فيك يا عريسي

………………………………………….. .

في الجهة الثانيه من القاعة تجمعو عائله العروسين على طاوله كبيره و هم يتبادلون الحديث و الضحكات

عمر،، ايه يا بسبوسة انت بتحلوي كده ليه

بسمة،، يا سلام بص شكلي بقه عامل زي ماكون قنبله و حنفجر بعد شويه

عمر،، قنبلة عسل و سكر و قشطة

بسمة،، ههههههه ماشي حعديها بمزاجي

عمر،، يلا بقة اولدي عايز اشوف بنتي

بسمة،، هو بمزاجي ،، انا نفسي اولد بسرعه تعبت من الحمل

عمر ،، معلش يا حبيبتي بكرا تولدي بالسلامة و ننشغل بالبيبي

بسمة،، ان شاء الله

كان الزفاف جميل جدا و انتهى بسلام و انطلقو ريم و ماهر الى المطار اما عمر فكان يسوق السياره و معه والده و والدته و سماح و بسمة اما مراد فكان في الاسكندرية

في طريق عودتهم الى المنزل انتبهت فاطمة على بسمة اللتي كانت تشعر بالألم

فاطمة،، مالك يا حبيبيتي انت كويسة

لم تجيب بسمة بل كانت عيناها تفيض بالدموع

سماح،، بقلق مالك يا بسمة انت بتعيطي ليه

انتبه عمر على بسمة و كان قلق جدا عليها

عمر،، ايه يا حبيبتي انت كويسة

بسمة بصعوبه و صوت خافت ،، انا بولد الحقني يا عمر

ارتبك عمر و اوقف السياره بسرعه

محمود ،، مالك ليه وقفت العربيه

عمر،، انت بتولدي بجد

بسمة ببكاء،، مش عارفة ااااه

فاطمة،، اطلع بسرعه على المستشفى يا عمر انت مستني ايه

عمر بقلق،، حاضر حاضر

في طريقهم الى المستشفى تزايد الالم على بسمة فاصبحت تصرخ و تبكي مما زاد من ارتباك عمر و خوفه عليها

بسمة،، الحقني يا عمر انا مش قادره خلاص

عمر،،بتوتر،، معلش حنوصل بسرعه متخافيش انا معاكي

سماح،، اتنفسي بانتضام متخافيش

فاطمة،، ربنا يقومك بالسلامة يا حبيبتي احنا كلنا معاكي متخافيش من حاجه

بسمة،، احتضنت فاطمة لتجد فيها حنان الام ،، انا خايفة اوي يا ماما

كان قلب عمر يتمزق لسماع صرخاتها و خوفها ، فهو كان خائف عليها اكثر من اي شئ في العالم

…………………….

وصلو الى المستشفى و اخذو بسمة بسرعه و كان الجميع ينتضرها في قاعه الانتضار ،، حالة عمر كانت تزداد سوء كلما ازداد وقت وجود بسمة في غرفة الولاده ،، كان الالم يعتصر قلبه و يتذكر صرخاتها و خوفها و يدعو الله ان تكون بخير

محمود ،، متقلقش يا بني ان شاء الله حتقوم بالسلامة و تجيبلك البنت اللي نفسك فيهه

عمر،، انا ميهمنيش البيبي انا خايف عليهه هي ،، هم تأخرو ليه اكيد فيه حاجه حصلت

محمود،، مفيش حاجه الولاده بتاخد وقت يا بني ارتاح انت بس

فاطمة ،، خلاص يا حبيبي متقلقش انت حتبقى اب

ابتسم عمر رغم القلق عندما تخيل انه سيحمل ابنته للمره الاولى و خرجت الممرضه في نفس اللحضه

الممرضه ،، الف مبروووك جاتلك بنت زي القمر

عمر ،،بفرح ،، و بسمة عامله ايه

الممرضه،، متخافش هي كمان كويسه و حتخرج بعد شويه

اخيرا بعد ساعات الانتضار الطويلة و القلق و الخوف ولدت بسمة و خرجت الممرضه الثانيه بالطفله و حملها عمر لأول مره

شعر بشعور لا يوصف السعاده العارمة و الفرحه و الخوف و القلق و المسؤوليه و مزيج من المشاعر اللتي يطلق عليها مشاعر الابوة،،،، فاضت عيناه بالدموع وهو يحملها و انهالت عليه عبارات التهاني و التبريكات

في غرفة بسمة،،

بسمة و هي تحمل الطفله،،، انا بقيت ام مش مصدقه

عمر،،كنت هموت من القلق عليكي قلبي بجد كان حيوقف

بسمة،، انا لما شفتها نسيت كل الوجع و التعب ،، انا بحبك اوي يا عمر و اخيرا بقى عندي حتة منك

عمر،، انت بسمة حياتي و كل اللي عدة علينا الفتره اللي فاتت انا كمان نسيته لما شفتهه

بسمة،، طب حنسميها ايه ؟؟؟

عمر،، و هو ينضر الى الطفله ،، فرح حنسميها فرح عشان هي سبب الفرحه اللي احنا فيها

بسمة ،،بسعاده ،، ربنا عوضنا عن كل اللي فات و ادانا فرح

عمر،، ربنا يخليكي ليا انت و فروحة

دخلت سماح الغرفة و هي سعيده جدا

سماح،، اخيرا جات عروسة ابني

عمر،، لا انا مش حوافق بسهوله كده

سماح،، و انت تطول اصلا ان ابني يتجوز بنتك

عمر ،، لا يا ستي ميدو ده ابني انا كمان و لو حب يتجوز فرح حبقى افكر

سماح ،، تفكررر لا انا اشوفلو واحده تانيه اضمن

الجميع ،، ههههههههههههه

محمود،، انتو خلاص جوزتو عيالكو اوام

فاطمة،، ربنا يسعدكو يا ولادي و كل ايامكو تبقى فرح و هنا يارب

الجميع ،، امييييين

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

ماهر،، بفرحة،، تعالي ياريم عندي اخبار تجنن

ريم،، خير يا حبيبي

ماهر،، بسمة ولدت و جابت فرح

ريم بدهشه،، بجددد انا فرحانه اوي ربنا يسعدهم يارب

ماهر،، عقبالنا يا روح ماهر و قلب ماهر

ريم،،ربس انا اللي حسميهم

ماهر،، لا طبعا انا ذوقي في الاسماء احلى

ريم،، كده طب ابقى خلف لوحدك يا حبيبي

ماهر،، جذبها بسرعه ،، احنا مش حنتفق على الاسماء

ريم بخجل،، حنتاخر كده انا عايزه اشوف البحر هنا

ماهر،، انا مش عايز اشوف غيرك بحبك

ريم،، بموت فيك،،،،،،،،،،،،

………………………………………

بعد مرور يومين كانت بسمة تستعد للخروج من المستشفى و سماح و فاطمة يساعدوها في حزم اغراضها ،، ثم اعادها عمر الى البيت و هي تحمل فرح

عمر ،، بسمة انا عندي مشوار حروح و ارجع بسرعه

بسمة،، على فين يا عمر انت مش حتقعد معايا

عمر بتعب،، انا راجع بسرعه ربع ساعة و ارجع

سماح ،، انا قاعده معاكي و ماما كمان بتصلي و جايه

بسمة،، ربنا يخليكو ليه

خرج عمر من الغرفه و هو يشعر بالدوار الشديد ، جلس ببطئ على الكرسي القريب من مكتب والده ،، حاول ان يهدأ ذالك الدوار و لكن لا جدوى ،،و ضع رأسه بين يديه ثم حاول القيام ليذهب الى السياره لكنه كان متعب جدا

شعر بحركه في غرفة المكتب و علم ان والده هناك فذهب اليه مترددا

محمود،، تعالى يا عمر انت واقف ليه

عمر،، لو مشغول خلاص

محمود ،، لا يا بني مشغول ايه انا كنت ببص على الورق بتاع المناقصة

دخل عمر الغرفه بخطوات بطيئه و يبدو عليه الالم

محمود ،، مالك يا عمر انت شكلك مش عاجبني

عمر بتعب ،، بابا انا محتاجلك في حاجه و ،،

محمود،، اتكلم يا عمر عايز ايه

عمر اشتد عليه الالم فبدأ بتدليك رأسه و انتبه محمود على ان عمر يشعر بالتعب فاقترب منه و جلس بجانبه

محمود ،، مالك يا بني انت في حاجه بتوجعك

عمر،، بتردد،، ايوا ، انا بصراحه الدوا بتاعي خلص و حاسس بدوخه و صداع جامد اوي

محمود بشفقة و حزن ،، طب ليه معديتش على الصيدليه في سكتك و انت راجع

عمر،، مكنتش اعرف ان الدوا خلص،، انا عايز اروح الصيدليه بس انا مش قادر اسوق ،، ممكن

قاطعه محمود ،، انا حجيبهولك انت ازاي تسيب نفسك توصل للحاله دي

عمر ،، انا جاي معاك

محمود ،، لا ارتاح انت و انا حرجع بسرعه

عمر،، مش قادر استنى يا بابا ارجوك

محمود بحزن ،، خلاص تعالى معايا

استند عمر على والده و هو يشعر بالامان فهذه المره الاولى اللتي يطلب من والده شئ و يثق به ،،، اصبح محمود يثق بأبنه و يساعده و هذا ما قاد عمر للثقه بوالده من جديد

ذهب عمر مع والده و تناول الدواء فور شرائه من الصيدليه ثم طلب من والده ان يذهبو للتحدث في كافتريا قريبه

محمود ،، انت لسه تعبان خلينا نرجع البيت

عمر ،، لا يا بابا الدوا ده بيشتغل بسرعه،، انا عايز اكلمك في موضوع

محمود ،، ماشي براحتك

ذهبو الى الكفتريا القريبه و اخبر عمر والده عن طلب بسمة

محمود،، انا يا بني مش عايزكو تبعدو عني و انت بالذات نفسي اعوضك

عمر،، انا مقدرش ابعد عنكو يا بابا بس بسمة نفسها تعيش فبيت اهلها اللي تربت فيه و انا كمان عايز اعوضهه عن غياب اهلهه

محمود ،، خلاص يا بني زي ما تحب و ربنا يسعدكو

عمر بأبتسامة،، ربنا يخليك ليه يا بابا

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

فرحت بسمة جدا لموافقة عمها و بدأو فوراً بتغيير بعض الاثاث و ترتيب و تنضيف المنزل و انتقلو للعيش فيه بعد شهر تقريباً

مرت الاشهر و تحسنت حالة عمر بسرعه و توقف عن العلاج الكيميائي و اصبح بصحة جيده و تجمعت العائله في منزل عمر و بسمة ليحتفلو بعيد ميلاد فرح الاول

بسمة،، الحمد الله ان ربنا شفاك و رجعنا لبعض من تاني

عمر ،، انهارده انا حاسس اني ملكت الدنيا كلهه مراتي حبيبتي جانبي و بنوتي و اهلي ،،، كل حاجه كنت بحلم بيهه

بسمة،، انا مش مصدقه ان احنا بقالنا سنه عايشين في البيت ده و بجد يا عمر دي احلى ايام حياتي ربنا يخليك ليا و ميحرمنيش منك ابدا

عمر ،، ولا يحرمني منك يا احلى بسبوسه في الدنيا

………………………..

ماهر ،، يلا بقى قومي عشان نقطع التوترتة مع فروحه

ريم،، انا مش قادره اشم ريحة الاكل

ماهر،، ربنا يقومك بالسلامة و تجيبيلنا اجمل بيبي في الدنيا كلهه

ريم،، انت حتبقى احن اب يا حياتي

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

محمود،، ربنا ميحرمنيش من لمتكو حولينا

فاطمة،، اللمة دي بالدنيا و ما فيها

سماح ،، ربنا يخليكو لينة و تفضلو منورين حياتنا

مراد،، ايه يا جماعه الاكل فين انا حموت من الجوع

عمر،، الاكل جاهز يا طفس انت جاي تاكل و لا تحتفل

مراد ،، طبعا جاي اكل انا راجل شقيان يا ناس

سماح ،، معلش يا جماعه جوزي مبيفكرش غير في الاكل

ماهر،، انت حتقوليلي ده لو سبتو من غير اكل ممكن ياكلنا احنا

بسمة،، يلا يا جماعه تعالو نقطع التورتة

احتمعو الجميع حول الطاولة و هم يغنون بمرح و ضحك و ينضرون الى عمر و بسمة و هم يحملون فرح

هابي بيرثدي فروحه

سنه حلوه يا جميل

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ،،،

اخر حاجه حقولهه هي المفاجأه

الروايه دي مستوحاه من قصه حقيقيه و لكن انا غيرت في الاسماء و الاحداث و خصوصاً التفاصيل الطبيه

و عمر على فكره مش مصري هو من سوريا





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى