رواية زواج غير تقليدي الفصل العاشر 10 بقلم سارة الراوي – تحميل الرواية pdf

رواية زواج غير تقليدي الفصل العاشر 10 بقلم سارة الراوي
الفصل العاشر
—————–
أنا عنك ما أخبرتهم لكنّهم
لمحوك تغتسلين في أحداقي
قرأوك في حبري وفي أوراقي
للحبّ رائحة وليس بوسعها
أن لا تفوح مزارع الدرّاق
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
بسمة،، ايه يا جماعه متفرحوني معاكم ،، مين ماهر و جاي منين
عمر،، ماهر ده صاحب عمري ، انا اعرفه من و انا عندي خمس سنين و افضلنا صحاب لحد ما اتخرجنا من الجامعه و جاتله فرصه شغل في لندن و كان لازم يروح ومجاش من ساعتها ، بقاله حوالي خمس سنين
بسمة،، باين عليكو صحاب اوي
عمر،، انا بعتبره زي اخويه ، مش مصدق انه جاي فعلا
بسمة،، هو بيشتغل ايه في لندن ؟
عمر ،، ماهر دكتور
فاطمة،، فاكره يا بسمة الدكتور اللي جالنه البيت لما عمر تعب المره الفاتت
بسمة،، دكتور منير ؟ ، صاحب عمي ؟
فاطمة ،، ايوااا بالضبط،، ماهر يبقى ابنه
بسمة،، ماشالله العيله كلها دكاتره
قاطع حديثهم صوت تلفون عمر، المتصل كان الدكتور منير
عمر ،، ابن حلال والله ، لسه كنا بنتكلم عن حضرتك
منير ، بجديه،، انت كويس يا عمر
عمر ،، الحمد الله ، انا كويس جدا خصوصا بعد ما عرفت ان ماهر راجع
منير ،، عمر ياريت نتقابل دلوقتي انا عايز اتكلم معاك
عمر ،، خير يا دكتور فيه حاجه
منير ،، لما تيجي نتكلم ، تعالى بسرعه
عمر بقلق ،، حاضر، سلام
عمر استأذن بالخروج ليذهب الى الدكتور منير
في بيت خالة بسمة
ريم،، مش عايزاه يا ماما ارجوكي افهميني
رجاء ،، انت اللي لازم تفهمي ده من عيله محترمه و كويس جدا ايه اللي مش عاجبك فيه بس
ريم،، فعلا هو عيلته محترمه بس هو اللي مش محترم ، انا مش طايقه اشوفو اصلا
رجاء،، بت اتلمي عيب تقولي كده على خطيبك
اثناء كلامهم دخل وليد اخو ريم
وليد ،، ايه ملكو صوتكو عالي ليه
رجاء، اختك حتجنني انا خلاص مش عارفه اتصرف معاهه
وليد ،، موضوع سامي مش كده
ريم ،، و هو في حد منكد عليه غيره
وليد ،، والله انت تنكدي على بلد هههههه
ريم،، اه طبعا مهو مفيش حد معايا كلكم ضدي
وليد ،، هو انتو بتتخانقو ليه اصلا
ريم،، البيه عايزني اروح معاه السينيما
رجاء،، و فيهه ايه بس مش كتوب كتابكو يا بنتي
وليد،، انا مبحبش حكايه الخروج دي
رجاء ،، انت مالك ، هو احنا خدنا رأيك ، اختك لازم تخرج معا عشان تتعرف عليه و تبطل تقول مش عايزاه
ثم خرجت رجاء من غرفه ريم
وليد،، انا مش مطمن لخروجك معاه لوحدك ، و فنفس الوقت مقدرش اروح معاكو ، انت عارفه ماما وبابا مش حيوفقو
ريم،، طب انا حعمل ايه ده عايز نخرج الليله
وليد ،،ايه رايك نكلم بسمة و جوزها و نخليهم يروحو معاكو على اساس انك عايزه تعرفيهم عليه
ريم،،، فكره تجنن انت انقذتني انا مش عارفه حتجوزو ازاي ده
وليد ،، انا كمان مش متطمنلو خالص و حاسس انه نصاب ، متخافيش من اي حاجه انا معاكي و مش حخلي الجوازه دي تتم
ريم ، اختضنت اخيها ،، ربنا يخليك ليه يا وليد انا مش عارفه من غيرك كنت حعمل ايه
وليد ،، انا مليش حد غيرك يا ريري ، بس يلا كلمي بسمة
ريم ،الوو ، وحشاني يا بسبس
بسمة،، وانت كمان يا حبيبتي عامله ايه
ريم ،، انا كويسه بس بصراحه عايزه منك خدمه
بسمة ،، اااه قولي كده ، اطلبي يا ستي
ريم ،، سامي عايز نروح السينيما النهارده وانا مش عايزه اكون معاه لوحدي
بسمة،، يا حبيبتي مهو خطيبك و كاتب كتابك يعني عادي لما تخرجو سوه
ريم ،، المشكله ان انا خايفه اخرج معاه لوحدي،، فانا عايزاكي تيجي معايا انت و عمر بحجه اني حعرفكو عليه
بسمة،، بصراحه انا نفسي اوي اخرج و زهقت من البيت بس مش عارفه عمر حيبقى رأيه ايه
ريم ،، حاولي تقنعي عشان خاطري
بسمة،، انا مش حوعدك باي حاجه بس انشالله حيوافق
ريم ،، يارب يوافق ، مرسي يا بسبوسه
بسمة،، ياا انت لسه فاكره بسبوسه
ريم ،، طبعا يا حبيبتي مش ممكن انسى ، خلاص قولي انت لعمر و كلميني
بسمة،، انشالله سلام يا حبيبتي
في عياده الدكتور منير دخل عمر بقلق ليعرف لمذا طلب منه الدكتور منير الحضور
عمر ،، خير يا دكتور قلقتني
منير ،، عمر اضن ان انا كلامي كان واضح لما قلتلك انك لازم ترتاح بعد العلاج الكيميائي ،، ازاي تسافر فنفس اليوم انت عاوز تموت نفسك ، افرض كان حصلك حاجه و انت هناك
عمر ،، حضرتك عرفت ازاي اني سافرت
منير ،، ابوك اتصل بيه من شويه
عمر،بضحكة ساخره ،، عشان يشتكيلك مني
منير ،، ابوك مش فاهم يا عمر، ازاي عايزه يعذرك و هو مش فاهم اللي انت بتمر بيه
عمر ،، هو طول عمرو مش فاهمني و لا حاسس بيه
منير،، ممكن تقولي ايه الحصلك في السفر ، ازاي استحملت التعب يا عمر
عمر،، انا كويس متخافش عليه
منير ،، مخافش عليك ازاي انت زي ابني و انا دكتور و عارف اللي بيحصلك ، ده في ناس بتقعد بعد العلاج الكيميائي اسبوعين او اكتر ميتحركوش من السرير و انت سافرت فنفس اليوم
عمر،،بعصبيه و حزن،، هو بمزاجي ، انا سافرت غصباً عني ، بابا اصر اني لازم اروح مع العمال ،ده انا كان حيغمى عليه و انا هناك بس ربنا ستر
منير،، ايه الاعراض اللي جاتلك
عمر ،، ولا حاجه شويه تعب
منير ،، ارجوك متنساش ان انا الدكتور بتاعك اتكلم بصراحه
عمر بحزن،، دوخه و صداع و كمان مش قادر اكل حاجه
منير ، عشان كده نمت في الصاله امبارح
عمر،، ايوا انا حسيت باني مش قادر افتح عنيه خالص
منير ،، طب ممكن اكشف عليك
عمر ،، انا كويس مش محتاج كشف
ولكن الدكتور منير اصر على فحص عمر
منير،، ضغطك واطي جدا يا عمر ، انت ازاي كنت سايق العربيه ؟
عمر ،، انا ،، انا ، و بدأ بالتقاط انفاسه بصعوبه
منير انتبه الى ان عمر يتنفس بصعوبه
منير،بقلق، انت مش عارف تتنفس مش كده
عمر، بصعوبه ، ممكن تفتح الشبابيك
منير عرف ان عمر يمر بأزمه و بحاجه للاوكسجين على الفور، عياده منير كانت موجوده داخل المستشفى ، فنقله بسرعه الى قسم الطوارئ ووضعو له ماسك الاوكسجين و لكن مازال يتنفس بصعوبه
منير ،، انت سامعني يا عمر
عمر كان في عالم اخر ، انه شعور مرعب فعلا ان تحاول ان تتنفس و لكن لا تستطيع تأخذ كفايتك من الاوكسجين
كان عمر يتحرك كثيرا في السرير يحاول ان يلتقط انفاسه بصعوبه و لم يهدأ الى ان سمع ذالك الصوت المألوف لديه ليطمئنه
” عمر خد نفسك ، متخفش انا معاك حتبقى كويس بس لازم تركز و تهدى و تحاول تنضم النفس”
هدأ عمر بعد ذالك الصوت و حاول ان يعرف مصدر الصوت لكن الابره المهدئه جعلته ينام قبل ان يرى صاحب الصوت
بعد ساعتين تقريباً فاق عمر و مكنش في اي حد في الاوضه ، لقه نفسه مربوط باسلاك كثيره و حاول انه يفتكر اللي حصل بس كان لسه مش مركز اوي
دخل عليه بعد دقائق الدكتور منير
منير،، ازيك دلوقتي يا عمر
عمر ، بعدم تركيز ، هو ايه اللحصل انا مش فاكر حاجه و ايه ماسك الاوكسجين و كل المحاليل دي
منير،، للاسف الورم ضاغط على القصبات الهوائيه وده اللي سببلك ضيق فالتنفس ، اما المحاليل دي عشان جسمك تعبان جدا و الضاهر انك مبتاكلش كويس
عمر ، انا دايخ اوي
منير ،، ده من اثرالعلاج الكيميائي،، كويس ان احنا قدرنا نلحقك ، خلاص اهلك لازم يعرفو عشان اللي حصل ده مككن يتكرر
عمر ،، محدش حيعرف حاجه خلاص ارجوك انا كويس
منير ،، متضحكش على نفسك يا عمر انت حالتك بتسوء و لازم تعمل العمليه
عمر،، ارجوك يا دكتور انا مش قادر اتكلم دلوقتي
منير ،، ماشي ،، على فكره والدك اتصل لما كنت نايم و انا رديت عليه و قلتله انك عندي عشان تخلصلي كم حاجه في الحسابات عشان العياده الجديده
عمر،، انا مش عارف اشكرك ازاي، انا حكلم بابا عشان يطمن
لاحظ عمر ان بسمه اتصلت اكتر من مره و لكنه قرر الاتصال بوالده عشان عارف اد ايه هو عصبي
محمود ،، انت لسه فاكر تتصل بيه
عمر ،، معلش يا بابا اصلي كنت بخلص ورق مع دكتور منير
محمود ،، و حضرتك مردتش عليه ليه و سبت منير هو اللي يرد ،وايه مش عاوز تتكلم معايا
عمر ،، لا ابدا يا بابا بس هو
قاطعه محمود ، مفيش بس ، انت راجع امته
عمر ،، انا حرجع حالا
محمود ، بسرعه في ناس مستنياك
عمر، ناس مين ؟
محمود ،، بلاش ترغي كتير تعالى و بس
قرر عمر ترك المستشفى رغم ان منير لم يكن راضي على هذا القرار
دخل عمر المنزل و قال بذهول ،، انا مش مصدق عنيه !!!!!
مش معقووول!!!!!
ايه اللي ذهل عمر لهذه الدرجه و هل ما يراه هو حقيقه ام حلم



