Uncategorized
رواية جبابرة العشق الفصل السابع عشر 17 بقلم اميرة عمرو – تحميل الرواية pdf

رواية جبابرة العشق الفصل السابع عشر 17 بقلم اميرة عمرو
17 = البارت السابع عشر17 /
صدمة غير متوقعة كيف هذا لقد عادت بعد ما فعلته بالماضي لقد كانت سبب في معاناتهم لقد قتلت روح بريئةذنبها في الحياة انها احبت كيفها لها ان تأتي وبكل سهولة لما عادت
الجميع بصدمة : انت ..
سوزان بحزن مصطنع : ايوا انا …مكنتيش عايزة اني اجيلك
شجن بعصبية : انت ايه اللي رجعك بعد السنين دي كلها فهميني دمرتي حياتنا حرميتينا من أهم شخص في حياتنا ودلوقتي جاية بكل برود وبجاحة لا يا شيخة ارحمينا ايه اللي رجعك بعد السنين دي كلها انت ايه مفيش في قلبك ولا ذرة رحمة عايزة ايه مننا تاني
الدادة رحمة محاولة تهدئة شجن : شجن اهدي يا بنتي متخليش ناس متستهلش تعصبك وتعمل فيكي كده
شجن بعصبية : اهدي ايه دي مفيش في قلبها رحمة دي شيطان يا دادة كل اللي بيهمها مصلحتها وبس ذنبها ماما سارة علشان تقتلها وتموتها حرمتنا من اكتر انسانة حنونة في الدنيا دي كلها انسانة طيبة عمرها ما أذت حد ذنبها ايه علشان تشوه سمعتها وتحولها من واحدة طيبة الي واحدة خاينة في نظر الكل وتبعدها عن حبها و لما تيجي تولد وتجيب فرحة عمرها متلقيش السند متلقيش حد يمسك بنتها ويكون معاها
سوزان ببكاء تماسيح : والله يا بنتي غلطة وندمت عليها صدقيني مليش ذنب في موتها اه صحيح كنت بكرها بس مقتلتهاش صدقيني
شجن : لا برافو بجد برافو تعرفي انك ممثلة شاطرة اوي دا انت تاخدي الاوسكار في التمثيل طالما ندمانة كنت فين كل السنين اللي فاتت خمستاشر سنة محدش يعرف عننا حاجة فكرتي تدوري علينا اكيد لا
سوزان : كنت بدور عليكم في كل مكان بس ملقتكمش والله يا بنتي انا كنت بدور عليكم علشان أصلح غلطتي واربيكم تربية كويسة
شجن : انا ساعات بقرف من نفسي ان انتي امي …يا ريتك يا شيخة ما كنت امي ولا كنت جيت في الدنيا دي علشان ميبقاش عندي ام ذيك
بينما الجميع مذهول لما يحدث لنجد عامر وجيهان حزينين علي تلك الحالة التي وصلت لها شجن فهي تكره والدتها بشدة اما يزيد وتولان فكانا يحاولان تهدئة شجن من غضبها وعصبيتها اما أيهم وكنان ومراد وجوليا وجيسكا انصدموا عند رؤية سوزان فهم يعرفونها جيدا فهم رأوها عند رائف اكثر من مرة ليصدموا عند معرفة انها والدة شجن بينما أيهم ينظر الي آسين يجدها باردة كالثلج ليحاول معرفة ما يدور ببالها ولكنه يفشل فهي غامضة
شجن بغضب: اطلعي بره ومش عايزة اشوف وشك مرة تانية لا دلوقتي ولا حتي بعدين انا تعبت منك
سوزان ببكاء تماسيح: انا آسفة سامحيني ….ندمانة اديني فرصة اصلح بيها غلطي
لتقوم شجن بامساكها من ذراعها بشده وأخذها عند البوابة وتقول لها : برا مش عايزة اشوفك في حياتي مرة تانية
سوزان : اسمعيني بس…علشان خاطري
شجن : ايه مبتسمعيش بقولك برا
لتهم سوزان بالذهاب ليسمعوا صوت احدهم يقول بكل برود : استني عندك
ليلتفت الجميع الي مصدر الصوت ليجدو آسين واقفة بكل برود بينما شجن لم تفهم لما فعلت ذلك لتقول آسين ببرود :
ايه اللي رجعك دلوقتي وبعد السنين دي كلها
سوزان ببكاء مصطنع: عايزة اصلح غلطي فوقت وندمت وعرفت قد ايه كنت وحشة في حقكم بس اديني فرصة اصلح غلطتي
آسين : امممم…عايزة تصلحي غلطتك وانا بديكي الفرصة دي
سوزان بسعادة : بجد يعني سامحتيني
آسين : لا مسمحتكيش لسه…بس بديكي الفرصة عايزة اشوف اذا كنت ندمانة والا لاء
شجن بصدمة : آسين انت بتقولي ايه…دي السبب في اللي حصلنا زمان
آسين : انا عارفة انا بعمل ايه كويس ومن ثم تنادي علي كريستين لتأتي الخادمة لتقول آسين ببرود:طلعي سوزان هانم اوضتها
كرستين : تحت امرك سيدتي
لتهم وتأخذ سوزان لتقول شجن بغضب: لا اوقفي عندك كرستين مفيش حد هيعيش هنا
آسين ببرود: اعملي اللي بقولك عليه كرستين
لتفعل كرستين ما أمرتها به آسين لتصعد وبجوارها سوزان لتقول شجن :
انا عايزة افهم انت ليه عملتي كده خليتها تقعد معانا ليه
آسين ببرود : هتعرفي في الوقت المناسب
شجن بعصبية : امتي الوقت طول عمرك متحكمة في حياتي وكل قرار انت اللي تقوليه وكلامك لازم يمشي ايه كأننا مش موجدين وملناش اي أهمية في حياتك
آسين بحدة: شجن افتكري انت بتكلمي مين انت بتكلمي آسين بنت الرعد متخلنيش انسي انك أختي الصغيرة علشان انت عارفة كويس مين هي آسين وقت الغضب
شجن بسخرية: عارفة مين هي آسين بنت الرعد ..وشكرا انك وضحتيلي ان انا مش مهمة في حياتك ومن ثم تخرج من القصر وهي حزينة بينما آسين تقف تنظر الي مكانها ببرود لتقول جيهان:
ليه عملتي كده …دي شجن يا آسين شجن بنتك اللي ربيتها وكنت امها وابوها
آسين ببرود : هتعرفي بعدين
عامر: بقيتي غامضة اوي يا بنت الرعد …معتش فاهم انت بتفكري في ايه
آسين ببرود: ومن امتي انتم بتعرفوا أنا بفكر في ايه
لتذهب آسين باتجاه غرفتها بينما الجميع جالس حزين علي ما حدث للأختين
في غرفة سوزان تدخل العرفة لتنصدم بجمال التصميم وتقوم بالاتصال برائف وتخبره بما حدث لتقول سوزان:
دلوقتي انا نفذت اللي طلبته مني بس هي وافقت بسهولة وخلتني اقعد في القصر معاهم
رائف: كده انت عملتي الي قولتلك عليه عايزك دلوقتي تقوليلي اللي بيحصل في القصر أول بأول واياكي تفكري تعملي حاجة تإذيها وقتها موتك هيبقي علي ايدي يا سوزان
سوزان بخوف: ححاضر
لتغلق الخط وتنظر الي الغرفة وتقول بشر: دا بعينك يا رائف يا زيدان اني اسيبها عايشة عايزني اسيبها تتمتع بكل الفلوس دي وانا عايشة تحت رحمتك لا دا انا سوزان ونهاية بنت رعد هتبقي علي ايدي زي ما أمها كانت نهايتها علي ايدي بالظبط ومن ثم تضحك ضحكة شر ههههههه
عند شجن في المقطم حيث هذا المكان الذي تشعر فيه بالراحة هي واختهةنجدها واقفة تنظر الي الامام بشرود ودموعها تنزل منها بدون اراداتها لتجد من يمسح دموعها ويقول بحنان:
بنت الرعد متبكيش …هي قوية ومحدش يقدر يزعلها ويبكيها حتي لو كان رعد ذات نفسه
لتنظر لها شجن بدموع ومن ثم تنظر الي الامام مرة الاخري لتقول آسين بحنان:
عارفة انك زعلانة مني بس دا لمصلحتك صدقيني عمري ما هعمل حاجة تضرك او تإذيكي هو في حد بيإذي روحة يا عبيطة
شجن ببكاء : بس انت مأدتنيش انت دمرتيني لما وقفت ضدي علشان خاطر واحدة متساتهلش كانت السبب في حزننا وبكائنا كانت هي السبب في دمارنا كانت السبب في حزنك وزعلك دايما كنت بشوف الدموع في عينك بس كنت بتمحيها فورا قبل ما تنزل علشان متضعفيش كنت بشوف خوفك عليا وتضحيتك ليا كنت بتضحي بأي حاجة علشاني وعايزاني اول ما أشوفها اخدها بالحضن واقولها وحشتيني يا ماما وانا عارفة انها السبب في حرمانك من كلمة ماما زي ما كانت السبب في حرمانك من رعد يشيلك اول واحد ويكبر في أذنك ذي بقية الاطفال
آسين: صدقيني انا كل ده ميهمنيش انت اهم عندي ولما ولدت ورعد مكنش موجود هو عوضني عن كل ده لما كان بيهتم بيا والاقيه بيسأل عني ومهملك وكنت بشوف حزنك ان مامتك مش موجودة وان أمي هي اللي بتعتني بيكي بس رعد كان بيحبك اوي وهو عمره ما حس انك السبب في بعده عن أمي بالعكس كان بيقول دايما انك بنت سارة مش سوزان وسارة كانت بتفرح بالكلمة دي اوي وعمرها ما حست انك مش بنتها بالعكس دي كانت بتحبك اكتر لدرجة اني ساعات كنت بغير منك وببقي عايزة اجيبك من شعرك واضربك
لتضحك شجن وتقول: وانا والله بحبها وعمري ما حسيت بناحيتها بالكره بالعكس كنت بحس بالراحة والفرحة
آسين بهدوء: سوزان وجودها في القصر مهم اوي ومن ثم تقول بغموض وهي اللي هتوصلني للي انا عايزاه ومن ثم تقول بحنان ودي فرصة انك تعيشي مع الست اللي جابتك للدنيا وتحسي بحنان الام الحقيقة
شجن: بس يا آسين …
آسين: انت مش واثقة فيا والا ايه وبعدين دي فرصة نتسلي شوية
شجن بخبث: شكلنا هنرجع للشقاوة
آسين بخبث: يلا نرجع لأيام زمان
شجن : ايوا بقي ومن ثم تضحك ضحكة شريرة نيهههههه

لتضحك شجن وآسين معا ومن ثم تعودا الي القصر وهم سعداء بحبهم لبعض بينما آسين سعيدة لقرب تحقيق هدفها وانتقامها
في القصر يجلس الجميع ماعدا سوزان لنجد الجميع قلق علي شجن لتقول تولان بتوتر:
هي هاكون راحت فين ..الوقت اتأخر وآسين ولا هي هنا مش فارق معاها
يزيد: تولان مش وقت كلام شجن مش بترد علش موبايلها وبعدين انت عارفة قد ايه آسين بتخاف علي شجن دي هي اللي مربياها وكانت ليها الام والاب والاخت
تولان بعصبية: بس المرة دي انا ضدها ازاي تسمح للست دي تقعد هنا وكمان تعاند شجن علشانها نسيت هي كانت السبب في دمار حياتهم والا ناسي
نسيت شجن عانت قد ايه من موضوع مامتها وازاي كانت بتبقي زعلانة والدموع في عينها بسبب الست دي
يزيد: وكمان آسين عانت بس متنسيش ان آسين قبل ما بتعمل حاجة بتبقي عارفة هي بتعمل ايه وكمان أكيد في حاجة بتفكر فيها ومش عايزة تقولها والا نسيتي
تولان بتوهان: هو دا اللي محيرني انها مبتعملش حاجة ولا بتتقدم خطوة من غير ما تكون حاسباها وعارفة هي بتعمل ايه آسين اتغيرت الفترة دي وبقت غامضة جدا ومش بتقول اي حاجة
جيهان : طب اطلعي شوفيها يمكن تعرف هي فبن وتصالح شجن
تولان : حاضر
بعد قليل تنزل تولان وتقول بغضب : الهانم مش فوق
يزيد: انت متأكدة دي مخرجتش من القصر
تولان: طلعت دورت عليها ملقتهاش
جيهان : بعني هتكون راحت فين هي كمان
كنان متدخلا: با جماعة اهدو اكيد في حاجة ضرورية خليتها تخرج من غير متقول
جيسكا بتهكم: انتم ليه محسسني انهم عيال صغيرة دول دكاترة كبار يعني
يزيد : والنبي تقعدي ساكتة …لو عندك كلمة مفيدة قوليها غير كده تتسكتي
أيهم : ممكن تسكتوا وتخلونا نفكر بالعقل ايه اكتر مكان البنات بتروحه او بتحبه
تولان : تصدق احنا ازاي مفكرناش في الحل ده مقلتوش من بدري ليه
مراد: انتم مش مديين حد فرصة يتكلم معاكم
عامر بهدوء: ممكن تقعدوا ساكتين شوية انا صدعت منكم وبعدين الاتنين محدش يدخل منهم هما بيتخانقوا ويتصالحوا مع بعض هما يحلوا مشكلتهم ويتفاهموا سوا
جيهان: طب نعرف هما فين الاول وبعد كده يبقي يتفاهموا سوا
ليجلس الجميع يفكر كيف يجدوا الفتيات ليسمعوا صوت ضحكات لينظروا يجدوا آسين وشجن تدخلان سويا وهما تضحكان ليصدم الجميع من ذلك ليتجهوا ناحيتهم ويجلسوا بجانبهم وكأن لم يحدث شئ
جوليا بصدمة: هما دول اللي كانوا بيتخانقوا من شوية وزعلانين من بعض
شجن وآسين : احنا عمرنا ما نزعل من بعض لينظروا لبعض ليضحكوا
ومن ثم ينظران الي الجميع ليجدوهم ينظرون لهم بغيظ وعلي وشك الفتك بهم لتقول شجن يتوتر:
انا تعبانة وعايزة انام تصبحوا علي خير
آسين هي الاخري حتي لا يفتك بهم: انا كمان عايزة انام تصبحوا علي خير
ويخرجان بسرعة لتقول تولان بعصبية : طب والله ما انا سيبتكم يعني بقالي ساعة خايفة عليكم وبفكر انتم ايه اللي حصلكم لتجري خلفهم
ويزيد: والله لأوريكم
ليركضوا خلف الفتيات لتصعد الفتاتان وتدخلان الي غرفة آسين لتقول شجن: ندفدنا بأعجوبة
آسين: كابوس وانزاح
لتجد تولان تقول بغضب : طب شوفوا هعمل فيكم ايه بس تخرجوا ليا
شجن: هتعمل ايه يعني
تولان : شوفي هتخرجي ازاي من عندك هتفضلي محبوسة كده
شجن : غرفة أختي ستسعنا نحن الاثنتان مش كده يا قلبي
آسين: طبعا يا روحي
تولان بغضب : طب والله ما انا سيباكم
بينما الجميع يتابع ما يحدث بذهول ليقول عامر وهو يضرب كف بكف: عيال اتجننت ..الصبر يارب
ليذهب الجميع الي غرفته
في الصباح تصحو آسين وتجد شجن تحتضنها لتضحك علي تلك الصغيرة لتذهب الي المرحاض لتأخذ شاور وتبدل ثيابها الي ملابس رياضة لتخرج لتجد سحن صحيت لتدلف شجن الي المرحاض وتبدل ثيابها الي ملابس الرياضة هي الاخري
لينزلوا الي أسلل ليجدوا الجميع متجمع ماعدا سوزان لتذهب شجن ناحية تولان وتحتضنها وتقول:
أنا آسفة حقك عليا …
تولان بحدة: يعني انا اقعد قلقانة عليكي واتصل بيكي ومترديش عليا
شجن: والله الفون فصل شحن وبعدين متزعليش مني انا آسفة
تولان بابتسامة : لا ولا يهمك بس متتكررش تاني وعد
شجن: وعد
لتقول آسين ببرود: سوزان صحيت
الدادة رحمة: صحيت وهي في الحديقة القصر برا
آسين بخبث: اممم ومن ثم تنادي علي كرستين وتأمرها ان تأتي بريمكس
لتقول تولان: انت هتتدربي مع ريمكس
لتومأ لها آسين لتقول شجن بخبث: استعنا علي الشقي بالله
يزيد: انا مش مرتاح ليكم انتم الاتنين مش عارف ليه
شجن ببراءة:ليه دا حتي احنا ملايكة
يزيد بسخرية : ملايكة قولي شياطين
بعد قليل يسمعوا صوت صريخ أحدهم ليفزع الجميع وو……
صدمة غير متوقعة كيف هذا لقد عادت بعد ما فعلته بالماضي لقد كانت سبب في معاناتهم لقد قتلت روح بريئةذنبها في الحياة انها احبت كيفها لها ان تأتي وبكل سهولة لما عادت
الجميع بصدمة : انت ..
سوزان بحزن مصطنع : ايوا انا …مكنتيش عايزة اني اجيلك
شجن بعصبية : انت ايه اللي رجعك بعد السنين دي كلها فهميني دمرتي حياتنا حرميتينا من أهم شخص في حياتنا ودلوقتي جاية بكل برود وبجاحة لا يا شيخة ارحمينا ايه اللي رجعك بعد السنين دي كلها انت ايه مفيش في قلبك ولا ذرة رحمة عايزة ايه مننا تاني
الدادة رحمة محاولة تهدئة شجن : شجن اهدي يا بنتي متخليش ناس متستهلش تعصبك وتعمل فيكي كده
شجن بعصبية : اهدي ايه دي مفيش في قلبها رحمة دي شيطان يا دادة كل اللي بيهمها مصلحتها وبس ذنبها ماما سارة علشان تقتلها وتموتها حرمتنا من اكتر انسانة حنونة في الدنيا دي كلها انسانة طيبة عمرها ما أذت حد ذنبها ايه علشان تشوه سمعتها وتحولها من واحدة طيبة الي واحدة خاينة في نظر الكل وتبعدها عن حبها و لما تيجي تولد وتجيب فرحة عمرها متلقيش السند متلقيش حد يمسك بنتها ويكون معاها
سوزان ببكاء تماسيح : والله يا بنتي غلطة وندمت عليها صدقيني مليش ذنب في موتها اه صحيح كنت بكرها بس مقتلتهاش صدقيني
شجن : لا برافو بجد برافو تعرفي انك ممثلة شاطرة اوي دا انت تاخدي الاوسكار في التمثيل طالما ندمانة كنت فين كل السنين اللي فاتت خمستاشر سنة محدش يعرف عننا حاجة فكرتي تدوري علينا اكيد لا
سوزان : كنت بدور عليكم في كل مكان بس ملقتكمش والله يا بنتي انا كنت بدور عليكم علشان أصلح غلطتي واربيكم تربية كويسة
شجن : انا ساعات بقرف من نفسي ان انتي امي …يا ريتك يا شيخة ما كنت امي ولا كنت جيت في الدنيا دي علشان ميبقاش عندي ام ذيك
بينما الجميع مذهول لما يحدث لنجد عامر وجيهان حزينين علي تلك الحالة التي وصلت لها شجن فهي تكره والدتها بشدة اما يزيد وتولان فكانا يحاولان تهدئة شجن من غضبها وعصبيتها اما أيهم وكنان ومراد وجوليا وجيسكا انصدموا عند رؤية سوزان فهم يعرفونها جيدا فهم رأوها عند رائف اكثر من مرة ليصدموا عند معرفة انها والدة شجن بينما أيهم ينظر الي آسين يجدها باردة كالثلج ليحاول معرفة ما يدور ببالها ولكنه يفشل فهي غامضة
شجن بغضب: اطلعي بره ومش عايزة اشوف وشك مرة تانية لا دلوقتي ولا حتي بعدين انا تعبت منك
سوزان ببكاء تماسيح: انا آسفة سامحيني ….ندمانة اديني فرصة اصلح بيها غلطي
لتقوم شجن بامساكها من ذراعها بشده وأخذها عند البوابة وتقول لها : برا مش عايزة اشوفك في حياتي مرة تانية
سوزان : اسمعيني بس…علشان خاطري
شجن : ايه مبتسمعيش بقولك برا
لتهم سوزان بالذهاب ليسمعوا صوت احدهم يقول بكل برود : استني عندك
ليلتفت الجميع الي مصدر الصوت ليجدو آسين واقفة بكل برود بينما شجن لم تفهم لما فعلت ذلك لتقول آسين ببرود :
ايه اللي رجعك دلوقتي وبعد السنين دي كلها
سوزان ببكاء مصطنع: عايزة اصلح غلطي فوقت وندمت وعرفت قد ايه كنت وحشة في حقكم بس اديني فرصة اصلح غلطتي
آسين : امممم…عايزة تصلحي غلطتك وانا بديكي الفرصة دي
سوزان بسعادة : بجد يعني سامحتيني
آسين : لا مسمحتكيش لسه…بس بديكي الفرصة عايزة اشوف اذا كنت ندمانة والا لاء
شجن بصدمة : آسين انت بتقولي ايه…دي السبب في اللي حصلنا زمان
آسين : انا عارفة انا بعمل ايه كويس ومن ثم تنادي علي كريستين لتأتي الخادمة لتقول آسين ببرود:طلعي سوزان هانم اوضتها
كرستين : تحت امرك سيدتي
لتهم وتأخذ سوزان لتقول شجن بغضب: لا اوقفي عندك كرستين مفيش حد هيعيش هنا
آسين ببرود: اعملي اللي بقولك عليه كرستين
لتفعل كرستين ما أمرتها به آسين لتصعد وبجوارها سوزان لتقول شجن :
انا عايزة افهم انت ليه عملتي كده خليتها تقعد معانا ليه
آسين ببرود : هتعرفي في الوقت المناسب
شجن بعصبية : امتي الوقت طول عمرك متحكمة في حياتي وكل قرار انت اللي تقوليه وكلامك لازم يمشي ايه كأننا مش موجدين وملناش اي أهمية في حياتك
آسين بحدة: شجن افتكري انت بتكلمي مين انت بتكلمي آسين بنت الرعد متخلنيش انسي انك أختي الصغيرة علشان انت عارفة كويس مين هي آسين وقت الغضب
شجن بسخرية: عارفة مين هي آسين بنت الرعد ..وشكرا انك وضحتيلي ان انا مش مهمة في حياتك ومن ثم تخرج من القصر وهي حزينة بينما آسين تقف تنظر الي مكانها ببرود لتقول جيهان:
ليه عملتي كده …دي شجن يا آسين شجن بنتك اللي ربيتها وكنت امها وابوها
آسين ببرود : هتعرفي بعدين
عامر: بقيتي غامضة اوي يا بنت الرعد …معتش فاهم انت بتفكري في ايه
آسين ببرود: ومن امتي انتم بتعرفوا أنا بفكر في ايه
لتذهب آسين باتجاه غرفتها بينما الجميع جالس حزين علي ما حدث للأختين
في غرفة سوزان تدخل العرفة لتنصدم بجمال التصميم وتقوم بالاتصال برائف وتخبره بما حدث لتقول سوزان:
دلوقتي انا نفذت اللي طلبته مني بس هي وافقت بسهولة وخلتني اقعد في القصر معاهم
رائف: كده انت عملتي الي قولتلك عليه عايزك دلوقتي تقوليلي اللي بيحصل في القصر أول بأول واياكي تفكري تعملي حاجة تإذيها وقتها موتك هيبقي علي ايدي يا سوزان
سوزان بخوف: ححاضر
لتغلق الخط وتنظر الي الغرفة وتقول بشر: دا بعينك يا رائف يا زيدان اني اسيبها عايشة عايزني اسيبها تتمتع بكل الفلوس دي وانا عايشة تحت رحمتك لا دا انا سوزان ونهاية بنت رعد هتبقي علي ايدي زي ما أمها كانت نهايتها علي ايدي بالظبط ومن ثم تضحك ضحكة شر ههههههه
عند شجن في المقطم حيث هذا المكان الذي تشعر فيه بالراحة هي واختهةنجدها واقفة تنظر الي الامام بشرود ودموعها تنزل منها بدون اراداتها لتجد من يمسح دموعها ويقول بحنان:
بنت الرعد متبكيش …هي قوية ومحدش يقدر يزعلها ويبكيها حتي لو كان رعد ذات نفسه
لتنظر لها شجن بدموع ومن ثم تنظر الي الامام مرة الاخري لتقول آسين بحنان:
عارفة انك زعلانة مني بس دا لمصلحتك صدقيني عمري ما هعمل حاجة تضرك او تإذيكي هو في حد بيإذي روحة يا عبيطة
شجن ببكاء : بس انت مأدتنيش انت دمرتيني لما وقفت ضدي علشان خاطر واحدة متساتهلش كانت السبب في حزننا وبكائنا كانت هي السبب في دمارنا كانت السبب في حزنك وزعلك دايما كنت بشوف الدموع في عينك بس كنت بتمحيها فورا قبل ما تنزل علشان متضعفيش كنت بشوف خوفك عليا وتضحيتك ليا كنت بتضحي بأي حاجة علشاني وعايزاني اول ما أشوفها اخدها بالحضن واقولها وحشتيني يا ماما وانا عارفة انها السبب في حرمانك من كلمة ماما زي ما كانت السبب في حرمانك من رعد يشيلك اول واحد ويكبر في أذنك ذي بقية الاطفال
آسين: صدقيني انا كل ده ميهمنيش انت اهم عندي ولما ولدت ورعد مكنش موجود هو عوضني عن كل ده لما كان بيهتم بيا والاقيه بيسأل عني ومهملك وكنت بشوف حزنك ان مامتك مش موجودة وان أمي هي اللي بتعتني بيكي بس رعد كان بيحبك اوي وهو عمره ما حس انك السبب في بعده عن أمي بالعكس كان بيقول دايما انك بنت سارة مش سوزان وسارة كانت بتفرح بالكلمة دي اوي وعمرها ما حست انك مش بنتها بالعكس دي كانت بتحبك اكتر لدرجة اني ساعات كنت بغير منك وببقي عايزة اجيبك من شعرك واضربك
لتضحك شجن وتقول: وانا والله بحبها وعمري ما حسيت بناحيتها بالكره بالعكس كنت بحس بالراحة والفرحة
آسين بهدوء: سوزان وجودها في القصر مهم اوي ومن ثم تقول بغموض وهي اللي هتوصلني للي انا عايزاه ومن ثم تقول بحنان ودي فرصة انك تعيشي مع الست اللي جابتك للدنيا وتحسي بحنان الام الحقيقة
شجن: بس يا آسين …
آسين: انت مش واثقة فيا والا ايه وبعدين دي فرصة نتسلي شوية
شجن بخبث: شكلنا هنرجع للشقاوة
آسين بخبث: يلا نرجع لأيام زمان
شجن : ايوا بقي ومن ثم تضحك ضحكة شريرة نيهههههه
لتضحك شجن وآسين معا ومن ثم تعودا الي القصر وهم سعداء بحبهم لبعض بينما آسين سعيدة لقرب تحقيق هدفها وانتقامها
في القصر يجلس الجميع ماعدا سوزان لنجد الجميع قلق علي شجن لتقول تولان بتوتر:
هي هاكون راحت فين ..الوقت اتأخر وآسين ولا هي هنا مش فارق معاها
يزيد: تولان مش وقت كلام شجن مش بترد علش موبايلها وبعدين انت عارفة قد ايه آسين بتخاف علي شجن دي هي اللي مربياها وكانت ليها الام والاب والاخت
تولان بعصبية: بس المرة دي انا ضدها ازاي تسمح للست دي تقعد هنا وكمان تعاند شجن علشانها نسيت هي كانت السبب في دمار حياتهم والا ناسي
نسيت شجن عانت قد ايه من موضوع مامتها وازاي كانت بتبقي زعلانة والدموع في عينها بسبب الست دي
يزيد: وكمان آسين عانت بس متنسيش ان آسين قبل ما بتعمل حاجة بتبقي عارفة هي بتعمل ايه وكمان أكيد في حاجة بتفكر فيها ومش عايزة تقولها والا نسيتي
تولان بتوهان: هو دا اللي محيرني انها مبتعملش حاجة ولا بتتقدم خطوة من غير ما تكون حاسباها وعارفة هي بتعمل ايه آسين اتغيرت الفترة دي وبقت غامضة جدا ومش بتقول اي حاجة
جيهان : طب اطلعي شوفيها يمكن تعرف هي فبن وتصالح شجن
تولان : حاضر
بعد قليل تنزل تولان وتقول بغضب : الهانم مش فوق
يزيد: انت متأكدة دي مخرجتش من القصر
تولان: طلعت دورت عليها ملقتهاش
جيهان : بعني هتكون راحت فين هي كمان
كنان متدخلا: با جماعة اهدو اكيد في حاجة ضرورية خليتها تخرج من غير متقول
جيسكا بتهكم: انتم ليه محسسني انهم عيال صغيرة دول دكاترة كبار يعني
يزيد : والنبي تقعدي ساكتة …لو عندك كلمة مفيدة قوليها غير كده تتسكتي
أيهم : ممكن تسكتوا وتخلونا نفكر بالعقل ايه اكتر مكان البنات بتروحه او بتحبه
تولان : تصدق احنا ازاي مفكرناش في الحل ده مقلتوش من بدري ليه
مراد: انتم مش مديين حد فرصة يتكلم معاكم
عامر بهدوء: ممكن تقعدوا ساكتين شوية انا صدعت منكم وبعدين الاتنين محدش يدخل منهم هما بيتخانقوا ويتصالحوا مع بعض هما يحلوا مشكلتهم ويتفاهموا سوا
جيهان: طب نعرف هما فين الاول وبعد كده يبقي يتفاهموا سوا
ليجلس الجميع يفكر كيف يجدوا الفتيات ليسمعوا صوت ضحكات لينظروا يجدوا آسين وشجن تدخلان سويا وهما تضحكان ليصدم الجميع من ذلك ليتجهوا ناحيتهم ويجلسوا بجانبهم وكأن لم يحدث شئ
جوليا بصدمة: هما دول اللي كانوا بيتخانقوا من شوية وزعلانين من بعض
شجن وآسين : احنا عمرنا ما نزعل من بعض لينظروا لبعض ليضحكوا
ومن ثم ينظران الي الجميع ليجدوهم ينظرون لهم بغيظ وعلي وشك الفتك بهم لتقول شجن يتوتر:
انا تعبانة وعايزة انام تصبحوا علي خير
آسين هي الاخري حتي لا يفتك بهم: انا كمان عايزة انام تصبحوا علي خير
ويخرجان بسرعة لتقول تولان بعصبية : طب والله ما انا سيبتكم يعني بقالي ساعة خايفة عليكم وبفكر انتم ايه اللي حصلكم لتجري خلفهم
ويزيد: والله لأوريكم
ليركضوا خلف الفتيات لتصعد الفتاتان وتدخلان الي غرفة آسين لتقول شجن: ندفدنا بأعجوبة
آسين: كابوس وانزاح
لتجد تولان تقول بغضب : طب شوفوا هعمل فيكم ايه بس تخرجوا ليا
شجن: هتعمل ايه يعني
تولان : شوفي هتخرجي ازاي من عندك هتفضلي محبوسة كده
شجن : غرفة أختي ستسعنا نحن الاثنتان مش كده يا قلبي
آسين: طبعا يا روحي
تولان بغضب : طب والله ما انا سيباكم
بينما الجميع يتابع ما يحدث بذهول ليقول عامر وهو يضرب كف بكف: عيال اتجننت ..الصبر يارب
ليذهب الجميع الي غرفته
في الصباح تصحو آسين وتجد شجن تحتضنها لتضحك علي تلك الصغيرة لتذهب الي المرحاض لتأخذ شاور وتبدل ثيابها الي ملابس رياضة لتخرج لتجد سحن صحيت لتدلف شجن الي المرحاض وتبدل ثيابها الي ملابس الرياضة هي الاخري
لينزلوا الي أسلل ليجدوا الجميع متجمع ماعدا سوزان لتذهب شجن ناحية تولان وتحتضنها وتقول:
أنا آسفة حقك عليا …
تولان بحدة: يعني انا اقعد قلقانة عليكي واتصل بيكي ومترديش عليا
شجن: والله الفون فصل شحن وبعدين متزعليش مني انا آسفة
تولان بابتسامة : لا ولا يهمك بس متتكررش تاني وعد
شجن: وعد
لتقول آسين ببرود: سوزان صحيت
الدادة رحمة: صحيت وهي في الحديقة القصر برا
آسين بخبث: اممم ومن ثم تنادي علي كرستين وتأمرها ان تأتي بريمكس
لتقول تولان: انت هتتدربي مع ريمكس
لتومأ لها آسين لتقول شجن بخبث: استعنا علي الشقي بالله
يزيد: انا مش مرتاح ليكم انتم الاتنين مش عارف ليه
شجن ببراءة:ليه دا حتي احنا ملايكة
يزيد بسخرية : ملايكة قولي شياطين
بعد قليل يسمعوا صوت صريخ أحدهم ليفزع الجميع وو……



