Uncategorized

رواية زواج غير تقليدي الفصل التاسع 9 بقلم سارة الراوي – تحميل الرواية pdf


رواية زواج غير تقليدي الفصل التاسع 9 بقلم سارة الراوي

 

الفصل التاسع

…………………….

الحب جحيم يطاق . . والحياة بدون حب نعيم لا يطُاق

الحب تجربة حية لا يعانيها إلا من يعيشها

الحب سلطان ولذلك فهو فوق القانون

الحب كالحرب من السهل أن تشعلها . . من الصعب أن تخمدها

الحب هو اللعبة الوحيدة التي يشترك فيها اثنان ويكسبان فيها معاً أو يخسران معاً

قد يولد الحب بكلمة ولكنه لا يمكن أبداً أن يموت بكلمة

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

امام باب الفيلا كان يقف عمر و هو متردد ، جسده متعب و يتمنى النوم والراحه بعد يوم شاق و طوييييييييل ولكن بعد ان يفتح باب المنزل سيضطر للتمثيل بانه شخص عادي ، ابن و اخ و زوج، و يجب ان يمارس حياته بشكل طبيعي و يأدي كل واجباته تجاه عائلته ، يجب ان يتناسى المرض و الالم و العلاج و يتصرف بشكل روتيني رغم كل ما يعانيه

اخرج مفتاح المنزل و توكل على الله و دخل الى المنزل

لكن فور دخول عمر الى المنزل سمع صوت كلام و ضحكات باصوات عاليه ، استغرب جدا فهو متعود على ان كل من في المنزل ينامون مبكرا، و انفتح الباب ليرى عمر بسمه و هي تناديه

بسمة،، عمررر انت جيت ، عمر وصل يا بابا، تعال يا عمر سلم على طنط رجاء خاله بسمة

سيطر الاحراج على عمر ، فهو متعب جدا و لكنه مضطر الى ان يدخل ليسلم على الضيوف

عمر ،، السلام عليكم ، عامله ايه ياطنط

رجاء،، و عليكم السلام يا حبيبي ، الحمد الله انا كويسه

فاطمة،، حمد الله على السلامه يا حبيبي ، احضرلك العشا اكيد جعان

عمر ،، لا متشكر يا ماما مليش نفس

محمود،، عشا ايه ، ده اتلاقي كان بياكل طول السكه

فاطمه،، حرام عليك هو عمر بياكل ده بينسى نفسه طول اليوم من غير اكل

محمود ،، عمر ، انت خلصت الورق بتاع البضاعه

عمر،، كل حاجه جاهزه يا بابا

في جانب اخر من الغرفه كانت بسمه جالسه و هي تنضر الى عمر بنضره عتاب و لكن عمر كان يتحاشى النضر اليها بكل الطرق

ولكن بعد كل هذه المعاناة ليتحاشاها ، اضطر ان ينضر اليها عندما سالته رجاء

رجاء،، ها يا عمر يا بني طمني ، بسمة عامله معاك ايه

عمر بحرج واضح،، انا وبسمة متفهمين و كويسين جدا مع بعض

رجاء،، الحمد الله دي بسمه دي بنتي خلي بالك منها

محمود ،، و بنت اخويه انا كمان و بحبها زي سماح

نضرت له بسمة باعجاب و تقدير لانه رغم ما حصل بينهم لم يحاول ان يضهره امام خالتها كبعض الازواج ، احست بندم اكثر على كلامها و قررت انها هي التي ستبادر بالاعتذار منه

كانت جلسه عائليه لطيفه يسودها الضحك و بدأو الجميع بالتحدث في حوارات جانبيه ،،، الا عمر كان متعب جدا فبعد كل ما تعرض له من تعب طوال اليوم كان مضطر ان يجلس و يجامل كل من حوله ،،،

الحديث كان طويلا و الكل مستمتع بالجلسه اما عمر فحاول جاهدا ان يصارع رغبته في النوم ولكن بعد محاولات طويله استسلم عمر للنوم و اتكأ برأسه على الكنبه و استغرق في النوم

بعد دقائق انتبهت رجاء ان عمر نام و شعرت بالحرج الشديد

رجاء ،، يلا يا ريم ، احنا حنمشي بقه يا ام عمر

فاطمة،، ليه بس ده احنا مبسوطين معاكو

رجاء ،، معلش الوقت اتاخر

بسمه،، بس انا لسه مشبعتش منكو

رجاء ،، معلش يا حبيبتي ، انت بقه تعالي زورينا كمان

محمود،، استني بس يا ام وليد عشان عمر يوصلكو

استدار محمود على عمر ليجده نائم ، لا يشعر بما حوله

كان الشر يتطاير من عينيه لانه احس بالاحراج

محمود بصوت عالي ،، عمرررر

لكن عمر لم يصحو من غفوته و انتبه الجميع على ان عمر نائم،، استغربت بسمه من تصرف عمر فكيف له ان يحرج خالتها بهذا الشكل

حاول مراد ان يصلح الموقف ، فتبرع هو بتوصيل رجاء و ريم

و فور خروجهم من باب المنزل ركض محمود نحو عمر بسرعه فائقه و بصوت عالي جدا ، عمرررررر عمررررر

افاق عمر بفزع ،، ايوا ،،، ايوااا يا بابا

محمود،، بعصبيه شديده ، ايه قلة الادب دي ، بتنام و الناس قاعده ، عايز تحرجني ، احرجتني و احرجت مراتك و اهلها ، انت فاكر نفسك فاوضه نومك

انتبه عمر ان خالة بسمة مشيت فعلا

عمر،، انا اسف انا مكنتش قاصد احرجهم و لا احرجك، انا معرفش نمت هنا ازاي

محمود بصوت عالي ،، يعني ايه متعرفش هو انا بكلم عيل صغير ،، انا زهقت بقه منك و من تصرفاتك ، انت متعرفش يعني ايه مسؤوليه و لاحتى عارف تحترم حد ،،،،قلة ادب

عمر اتجرح من كلام والده جدا و لكن هذه المره مقدرش يسكت

عمر ،، بعصبيه و حزن و صوت عالي،،

حراااام عليك يا بابا كفايه انا مش قادر استحمل خلاص ارجوك انا بحاول اني مقصرش فاي حاجه تطلبهه مني ، والله العضيم انا محسيتش بنفسي و مش عارف نمت ازاي ،، خلاص سيبوني فحالي بقه ارجوكم حرام عليكو

كان كلام عمر بمثابه صدمه لمحمود جعلته لا يستطيع الرد ، و اكتفى فقط بنضره الغضب و الصدمة

فاطمه ،، هدي نفسك يا بني ، ابوك ميقصدش

ثم تدخلت بسمة ، عمي هم اكيد مزعلوش من عمر

عمر لم يكن يقوى على المجادلة و الحديث فأسرع بخطواته الثقيله الى الغرفه تاركهم في صدمه من كلامه و حزن على حاله

بسمة كانت مصدومة من ما يحدث ، في البدايه كانت محرجه من موقف عمر امام اهلها و لكنها الان احست بالشفقه عليه و قررت ان تذهب ورائه الى الغرفة

في غرفة عمر و بسمة

كان عمر جالس في توتر و يديه ترتجف بقوه من شده التعب ، دخلت بسمة الغرفه بهدوء

بسمة، جلست بالقرب منه و لمست يداه التي كانت ترتجف

بسمة ،، عمر متزعلش من كلام عمي ارجوك ، ثم احتضنت كف يده ،، اهدى ، اهدى يا عمر

كانت الدموع في عيون عمر و هو ينضر اليها تحتضن كفه ، انها المره الاولى التي احس فيها بالامان و الحنان و كأنها كانت تسحب منه كل الالم الذي تعرض اليه

بسمة،، قوم معايه يا عمر ، تعالى غير هدومك و نام شويه

عمر ،، لا ، انا حصلي الاول

بسمة،، طيب يا حبيبي

توضأ عمر و صلى ، كان يقف بين يدين الله ، و كأنه يشكو له كل ما يحصل له

عمر، و هو بيدعي ، يارب متحملنيش فوق طاقتي و ساعدني و كون معايا

بعد انهاء صلاته

بسمة،، انت لازم تاكل حاجه يا عمر

عمر ،، مش قادر يا بسمة ارجوكي انا عايز انام

بسمة،، طيب انا ممكن اقلك حاجه

عمر ،، بسمة اررررجوكي انا عندي صداع فضيع و مش قادر اتكلم ، انا اسف

نضرت بسمة اليه بحزن و هو نائم على السرير و ملامحه يبدو عليها التعب الشديد ، و لقته بيمسك راسه كل شويه عشان يخفف الصداع

فقررت انها حتعمل بنصيحه خالتها و تنسى اللي حصل الصبح و تنسى اي حاجه ضايقتها من عمر و مدت ايديها بحنيه و بدأت بتدليك رأسه و هي تلامس شعره الى ان تأكدت انه غط في نوم عميق ، و اطالت النضر الى وجهه و خصلات شعره المنسدله على جبينه و هي تفكر ،

انا كنت عايزه اتكلم معاك اوي يا عمر، ليه كل ما اقرب بتبعدني عنك و تصدني ، انا نفسي اوي اخفف عنك المسؤوليه اللي انت شايلها و نفسي نعيش حياة طبيعيه زي كل المتجوزين ،

بسمه ،،، عمر، عمر قوم بقه يا حبيبي بسرررعه يلا

عمر ،، سيبيني نايم كمان شويه يا بسمه

بسمة، بضحك، لا مش حسيبك خالص لحد ما تقوم ،

وسحبت منه الغطاء و فتحت الستائر

عمر،، سيبي الغطا متبقيش غلسه

بسمة،، ههههههههه مستحييييل

عمر،، طب خلاص انا قمت يا ستي عايزه ايه

بسمة،، ادخل اغسل وشك بسرعه كفايه كسل ، انت عارف الساعه كام دلوقتي

عمر، و هو يتثائب ،، كام يعني

بسمة ،، 12 الضهر

عمر ،بفزع ، ايه ، ليه مصحتنيش يا بسمه انا لازم اروح الشغل

بسمة،، متقلقش انا طلبت من عمي انه يديك اجازه النهارده ، لحد يعني ما اعصابك تروق

و فجأه بدأ عمر بتذكر كل ما حصل ليله الامس و تغيرت ملامحه

بسمة،، مالك يا حبيبي

عمر ،، لا ابدا ،،، بسمة انت قلتي ايه

بسمة،، قلتلك مالك

عمر بابتسامه خبيثه،، لا قلتي حبيبي

بسمة بخجل ،، انا اسفه

عمر ،، اسفه على ايه انت مراتي

بسمة،، انا اسفه على طريقه كلامي معاك امبارح و الله انا مكنش قصدي احاسبك و لا الكلام ده ، انت وحشتني اوي و كان نفسي ارجع و الاقيك قدامي…..

عمر مبتسم،، انا مش زعلان منك خالص يا حبيبتي ، و انا كمان اسف عشان احرجتك امبارح ، انا كنت تعبان جدا من السفر و معرفش ازاي نمت وانا قدامهم انا عمري محصلي كده

بسمة،، لا متقلقش خالتو عقلها كبير و مش حتزعل انشالله

عمر ،، و انت مش زعلانه مني

بسمة،،، بدلع ،، مممم شويه ههههههه، اوعى تسافر من غير ما تقولي بعد كده عشان بقلق عليك يا عمورتي

عمر،، هههههه الله و اكبر ايه الهنا اللي انا فيه عمورتي مره واحده

بسمة،، ااه بس متاخدش على كده

عمر ،، بحبك يا بسمة حياتي

بسمة و هي تنضر الى عينيه ،، و انا كمان بحبك اوووي

عمر اخد شاور و صلى و غير ملابسه

عمر ،، ااه صحيح عملتي ايه فالشغل

بسمة،، انت لسه فاكرر ،،، انا حبتدي شغل بعد بكرا

عمر ،، يعني عجبك المكان

بسمة ،، جداا المدرسه تجنن و مستواها عالي و الناس هناك طيبين اوي

عمر،، الحمد الله ربنا يوفقك يا سوسو ، يلا بقه مش حننزل تحت

بسمة،، لالا استنى متنزلش ، انا عاملالك حاجه بتحبها

عمر، حاجه ايه؟

بسمة،، ماما قالت امبارح انك بتحب الكريم كراميل ، فانا صحيت الصبح و عملتهولك مخصوص عشان انت مكلتش حاجه امبارح و اكيد زمانك ميت من الجوع

عمر كان جعان جدا ولكنه مش قادر ياكل حاجه بسبب الغثيان المستمر بس هو محبش انه يكسفها لما حس بفرحتهه

بسمه ،، استنى انا اللي حأكلك بأيدي

عمر،، يا سيدي على الدلع

بسمة،، يلا هممم يا جمل

عمر و بسمة كانو مستمتعين جدا بالحضات البسيطه دي

الرومانسيه بين الازواج بتيجي بحجات بسيطه ساعات بس بتكون الحب و الفرحه في قلبهم

و بعد ما اكل عمر حس انه بغثيان و مكانش عايز ان بسمة تفتكر ان اكلها معجبوهوش ،

عمر،، ممكن تجيبيلي كبايه ميه يا بسمة

بسمة،، حاضر ، حشيل الطباق و اجيبهالك

عمر،، ارجوكي يا بسمه هاتيها دلوقتي

بسمة، باستغراب ، حاضر

فور خروج بسمة من الغرفه ذهب عمر الى الحمام و تقيئ ،كان متعب جدا ،

بسمة،، عمر انت روحت فين

عمر ،بتعب ، انا كنت في الحمام

بسمة ،، انت مالك فيه ايه وشك اصفر اووي

عمر ، شفتي بيحصلي ايه لما بتبعدي عني

بسمة، انا مش بهزر يا عمر شكلك تعبان

عمر،، لا يا ستي انا كويس متخافيش

بسمه ،، عمر ، صحيح ماما عاوزاك دلوقتي حالا

عمر ، طب تعالي ننزل نشوف فيه ايه

في غرفه المعيشه

عمر ،، صباح الخير يا ماما

فاطمة،، صباح النور و الهنا

عمر،، هو بابا فين

فاطمة، راح الشغل مع مراد

عمر ،، ايه يا ماما شكلك مبسوطه

فاطمة، طبعا مبسوطه ، عندي خبر ليك بمليون جنيه

عمر ،، خير يا ماما

فاطمة،، ماهر جاي يوم الخميس

عمر وقف بسرعه من الفرحه،، انت عرفتي ازاي يا ماما ، هو جاي فعلا انا مش مصدق اخييييرا ، الحمد الله !!!!!

يا ترى مين ماهر و هل حيكون ليه دور في حياة عمر؟؟؟ …





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى