Uncategorized

رواية تائهة في نيران غدرة الفصل الرابع 4 بقلم آية الرحمن – تحميل الرواية pdf


الفصل الرابع
(تائهة في نيران غدرة)

خرج من مكتبة متجوها الي الخارج وجدها جالسة كما هيا ومعها فتاة اخري تحاول ان تحاكيها
الفتاة…. يابنتي قاعدة كدا لية انتي مين طيب وبتعيطي كدا لية رأتة يتوجه منهم ركضت الية مسرعة متحدثة بغضب…. مين دي يايوسف وايه مقعدها هنا ماتنطق يايوسف
نظر يوسف اليها وجدها جالسة كما هيا شاردة تنظر امامها لا تتحدث ثم وجة نظره الي تلك الواقفة تشع غضبا متحدثا…. انتي جيتي امتا وجيتي علي هنا لية

الفتاه…. لسة جاية وانتا عارف اني مبحبش ابقي موجودة هناك مين دي يايوسف وازاي تقعد معاك لوحدها كدا
تحدث بغصب ونبرة ارعبتها…. غااااااادة
انتفض جسدها من صوتة الذي يشبة الرعد متحدثة…. في ايه يايوسف انا اختك وبسألك مين دي

يوسف ببرود…. آية مراتي
غادة بصدمة….. مراتك دا ازاي من غير ماتعرفني لدرجادي مش عملنلي حساب ولا اعتبار
شدد يوسف قبضتة علي شعرة محاولا تهدئة نفسة…. غاااادة في ايه الموضوع جة فجأة وبعدين دا جواز ع ورق يعني لاكان في فرح ولا حاجة

غادة بضيق…. ماشي بايوسف وهيا ايه اللي مقعدها كدا
يوسف وهو يعود الي غرفة مكتبة مرة اخري…. براحتها ملكيش دعوة بيها اطلعي انتي ارتاحي
توجة يوسف الي غرفة مكتبة ليتابع عملة مرة اخري بينما صعدت آية متوجه الي اعلي نظرت لها غادة بزهول متحدثة…. مالها البت دي ياتري عملت ايه يايوسف فيها خليتها كدا اخويا وعارفاك ربنا يقوكي علية ويحنن قلبة عليكي ويحببة فيكي يارب

صعدت غادة الي اعلي حاملة حقيبة ملابسها متجة الي غرفتها وضعت حقيبة ملابسة ع السرير الموجود بالغرفة اخذت بعض الملابس ثم اتجهت الي المرحاض خرجت بعد وقت جلست ع الاريكة الموجودة تفكر في حال آية وكيف ستكون النهاية معاها هيا ويوسف
غادة…. ياتري يوسف اتجوزك لية ياآية وايه السر وري جوازة المفاجئ منك دا شكلك واعرة اوي وحكايتك حكاية
@@@@@

مازال واقفا امام غرفة العناية في انتظارها تفوق ولكن كما هيا لا تستجيب الي احد تأخر الوقت ولا يوجد احدي بالمكان سوي هو فقط خرجت الممرضة بعد ان فحصتها متحدثة…. يااستاذ ممكن تدخل تنام ع الكنبة جوه بدل ماحضرتك واقف في البرد كدا والمكان مفتح من كل الاتجاهات
حمزة…. لا عادي مفيش مشكلة المهم هيا اخبارها ايه
الممرضة…. الحمد لله احسن بكتير عن الصبح بس هيا مازالت ف الغيبوبة وياريت تسمع الكلام وتدخل لان يهمنا صحة حضرتك وكمان لازم ترتاح عشان تقدر تقف جمب المريضة
تنهد حمزة بقوة متحدثا…. طيب
الممرضة…. عن اذن حضرتك وانا هعدي عليها الصبح قبل ماامشي
حمزة….. انا متشكر جدا ليكي
الممرضة…. علي ايه حضرتك دا شغلي
انصرفت الممرضة من امامة وتوجه هو الي الداخل جلس ع المقعد الموجود امامها ظل ينظر اليها ويعاتب نفسة…. ياترى اهلك عاملين ايه دلوقتي وقلقنين عليكي ياريت تسامحيني مكنش قصدي ازيكي والله حتي معرفش اي حاجة عنك تخليني اوصل لاهلك وجد مصحف موجود ع الكمود جذبة وبدء يقرء فية ويدعو لها

@@@@@@@

صدحت الشمس بنورها الساطع معلنة عن قدوم يوما جديد هبت آية فازعة من نومها ع أثر دلو مياة اسقط فوقها شهقت بصوت عالي نظرت امامها وجدت يوسف ينظر اليها بغضب شديد متحدثا بنبرة ارعبتها… الهانم نايمة لدلوقتي ليه
آيو بخوف وتوتر…. ما ما ما
يوسف بغضب وهو يجذبها من ذراعها بقوه يدلف بها خارج الغرفة….. ماهو ايه هتعمليلي فيها ست بيت وهانم بجد انتي هنا مدامة يعني تصحي قبل الكل تخدمي علية مش احنا اللي نصحي نخدم ع حضرتك نزل بها الدرج ومازال جذبها من زراعها بقوة وهيا تتأوي تحت يدة من شدة الوجع رأتة غادة من باب غرفتها وهو يمسكها هكذا ركضت من الغرفة مسرعة خلفة متحدثة بغضب…. يوسف يوسف سبها ولم يبالي يوسف اي اهتمام لحديثها تحدثت غادة بصوت يشبة الصراخ…. يوسف بقولك سبها بقاا

حدفها يوسف بقوه من يدة داخل المطبخ سقطت ع الارض من اثر قوتة ركضت غادة اليها ساعدتها ع الجلوس
تحدث يوسف بغضب…. غادة قومي بعيد عنها ملكيش دعوة بيها ثم وجة حديثة لآية وانتي نص ساعة بالظبط والفطار يكون قدامي اي تأخير بحساب

نظرت آية الي الارض ببكاء شديد حاولت ون تقف ولكن لاتقوي علي ذالك
نظرت لها غادة بحزن ثم نظرت الي شقيقها بعتاب متحدثة بهدوء…. حاولي تقفي بس لحد مايمشي
آية ببكاء…. مش قادرة رجلي بتوجعني جدا
غادة بحزن علي حالتها…. معلش دقيقة بس وانا هعمل الفطار بدالك
نظرت آية لها بتشكر ابتسمت غادة لها ولكن توجة يوسف من غادة جذبها من يدها…. يلا ياغادة تعالي معايا عاوزك وانتي انجزي ضاع خمس دقايق من وقت

غادة…. يوسف لو سمحت سبني شوية وهجيلك
ولم يأتي منة اي رد جذبها خارج المطبخ وظلت آية جالسة كما هيا حاولت الوقوف ولكن لا تقوي استندت ع الطاولة الموجودة ووقفت بصعوبة اعدت الطعام ثم وصعتة ع السفرة
نظرت غادة اليها والدمع يلمع في عيناها وهيا تراها لاتقوي ت التحرك وقدميها لونهم يشبة اللون الاخضر

غادة…. تعالي يقا يايويو افطري اكلك باين علية حلو
نظرت آية الي يوسف وجدتة يبعت بهاتفة وهو يتابع فطارة توجهت آية لتجلس بجوار غادة ولكن يد يوسف متعتها جذبها بقوة جلست ع المقعد المجاور لة سرخت آية بصوت صدح أثر بالفيلا كاملة

استغرب يوسف من صرختها القوية ركضت غادة اليها جثت علي قدميها رفعت قدم آية ثم نظرت بغضب الي يوسف….. يهني حد يشد حد كدا هيا رجليها مكسوره اصلا انتا اتجننت يايوسف ايه اللي حصلك انتا مكنتش كدا

نظر يوسف الي آية وجدها تبكي بقوة تحدث…. رجليها مكسورة من اية ومقلتش لية
تحدث غادة بسخرية…. لا ابد من حضرتك برضة لسة عامل نفس العملة دي وكاسر ليها رجليها ابعد عنها بقا يايوسف وروح شوف انتا كنت رايح فين الله يخليك

نظر يوسف بغضب الي شقيقتة ثم اقترب من آية الذى نظرت له برعب وخوف شديد عندما اقترب منها حملها بين ذراعية متوجها بها الي اعلي خلفة غادة وضعها ع السرير برفق ثم توجة الي الخارج مرة اخري متصلا بالطبيب واعلمة يكسر قدميها ليقوم بعمل احطياطاتة اللازمة

جلست غادة بجوار آية تحاول تهدئتها وصل الطبيب بعد وقت دلف الي الداخل امسك بقدم آية يتفحص مكان الكسر صرخت آية مرة اخري
غادة ببكاء لرأيتها هكذا…. معلش بقا استحملي شوية
نظر يوسف الي الطبيب بغضب وهو يراه يتحسس قدم آية ثم نظر الية آية بتوعد
انتهي الطبيب من تجبيس قدميها ماحدثا.. المدام محتاجة راحة تامة ومتقومش من مكانها لان الكسر شديد اوي وواضح انهم كسرين مش كسر واحد محتاجة تغذية كويس عشان الكسر يلم بسرعة وكمان تجبولها العلاج دا وتدهنولها الكريم دا حولين الجبث لحد ماالورم يخف وتشرب لبن وتاكل فواكهة وراحتها ف اديكوا انتوا وبكررها مرو تانيو تالتة الحركة ممنوعة اللي هيا عاوزاه يجلها لغياة عندها عن اذنك يايوسف بية

يوسف…. اتفضل طرقة يوسف واعطي له حسابة ثم توجه الي الغرفة مرة اخري وجدها نائمة وغادة جالسة بجوارها تحدث بهدوء…. نامت
غادة بضيق…. ايوا
نظر يوسف الي شقيقتة ولكن لم يعلق ع نبرتها ف الحديث معه فتحدث…. هروح اجبلها العلاج واجي
غادة… ماشي يايوسف متتأخرش عشان تاخد المسكن لانها تعبانة
يوسف بضيق…. طيب
خرج يوسف من الفيلا ليجلب لها الدوء بينما جلست غادة ع الاريكة الموجودة داخل الغرفة تنظر لها بحزن دفين تذكرت معاملة زوجها لها

فلاش بااااااك
تصرخ بقوة وهيا تتأوي بين يدة وهو جذبها من شعرها تتحدث…. ابوس ايدك سبني بقا عملتلك ايه لكل دا ارحمني بقا والنبي يوووووسف الحقني حمزة الحقوني ااااااه
جذبها زوجها من خلصلاتها يهبط الدرج وهيا خلفة حتي توجة الي اسفل دفشها بقوة حتي اتصدمت بالحائط فاقدة وعيها
بااااااااك

اغمضت عينها لينزل الدموع منها ع وجهاا فتحت عينلها ع صوت آية لها متحدثة…. وانتي بتعيطي
ابتسمت غادة ثم اقتربت منها وجلست بجوارها تمسح ع شعرها بحنان…. لا ياحببتي مبعيطش انتي عاملة ايه دلوقتي
آية…. بتكدبي لية انتي كنتي بتعيطي
تنهدت غادة بقوة رجعت بظرها الي الخلف ماحدثة بحزن…. تعرفي ان جوزي بيعمل فيا نفس اللي يوسف بيعملة فيكي دا
آية بحزن…. هو وانتي متجوزه
غادة بتنهيدة…. ايوا كنت مفكرة اني لما اخترت الشخص اللي قلبي اختارة هبقا مبسوطة هما اول سنة جواز وبعد كدا اتغير جدا لدرجة اني مبقتش اعرفة بقا ضرب وقلة قيمة وع طول مبهدلني

آية بحزن…. وانتي مبتقوليش ليوسف لية وهو كان علمة الادب
غادة بأبتسامة…. وانتي مقولتيش لااخوكي لية ع اليوسف بيعملة فيكي ع الاقل يوسف كسر رجلك وبيعذبك اكتر مابتعمل فيا انا اللي بتعمل فيا ميجيش حاجة قدام عمايل يوسف
آية بأبتسامة انكسار…. انا مليش اخوات مليش حد غير بابا بعد ماما الله يرحمها
غادة…. طب مبتقوليش ل باباكي لية
آية بسخرية وضحكت وجع…. بابا ياحببتي بابا هو اللي بعني لااخوكي خلاها يبيع ويشتري فيا براحتة مفكر ان كدة هيكسر بابا وينتقم منة ميعرفش اني مسواش حاجة عند بابا وماصدق يتخلص مني بعني لاول مشتري اخوكي لو راحدلوقت قلة بنتك ماتت هيقولة طب انا مالي مش كانت عندك بتقرفني بيها لية انزلت من عيناها دمعة خائنة رجعت برأسها الي الخلف متحدثة… تعرفي ياغادة

ان مهما كانت نار هنا افضل بكتير من الجنة هناك ع الاقل انا هنا بتهان وبنجرح من واحد معرفوش خطفني وبعدها بكام ساعة قلي انتي مراتي وتاني يوم جبلي ابويا يقولي دا جوزك تعرفي نفسي اروح اوي عند ماما هيا الوحيدة اللي كانت حنينة عليا كنت مفكرة اني لما اتجوز ربنا هيعوضني عن تعب السنين دي كلها وان ربنا هيبعتلي اللي يحبني ويصوني ويشلني جوة عنية يعيشني ملكة ع عرش قلبة لكن للاسف طلع العكس

نظرت لها غادة بدموع جذبتها الي اخضانها تحدثت غادة…. ياااااه ياآية كل دا جواكي وساكتة وبعدين انتي مش لوحدك من النهاردة انا اختك وكل عيلتك دا لو معندكيش مانع طبعا
آية بفرحة…. بتتكلمي جد
غادة بأبتسامة اشارت رأسها اليها بالموافقة ارتمت آية في احضانها مرة اخري احست في هذه اللحظة انها وجدت من كانت تبحث عنه طول عمرها

هناك من يراقبهم من خلف الباب واستمع الي حديثهم سويا اعتلت الابتسامة وجهه عندما رأهم هكذا توجه داخل الغرفة واضعا الدوء بجوار غادة متوجها نحو آية
نظرت آية له برعب اختيئت داخل احضان غادة متحدثة ببكاء وجسدها ينتفض من شدة الخوف…. متسبنيش والنبي
غادة بهمس…. متخافيش ياحبيبتي انا معاكي
جذبها يوسف من احضان غادة بهدوء نظرت له برعب ادخلها داخل احضانة يمسح ع رأسها بهدوء وهيا مازالت مرتعبة منة اشار لغادة ان تنصرف انصرفت ع الفور بهدوء وظل هما الاثنان فقط

سكنت آية بعد وقت داخل احضانة احس بسكينتها اخرجها من حضنة وجدها نائمة اعدلها ع السرير وضعا الغطاء عليها واطفي الانوار ومدد ع الاريكة الموجودة بجوارها ينظر اليها ظل يتذكر تلك النظرة التي لاتفارق عقلة اغمض عيناة بتعب مستسلما للنوم

@@@@@@@

مر اسبوع بدون ذكر احداث حمزة مازل موجودا بالمستشفي مع البنت المجهولة ومازالت في الغيبوبة وآية علي نفس حالتها تخاف من يوسف وترتعب عندما تراه انب يوسف نفسة ع ذالك فهو حقا يريد ان ينتقم منها ولكن لايريد ان تهابة هكذا عاد الخدم مرة اخري ليعملون بالفيلا
اخضر يوسف فريق مخصص لخدمة آية فقط
اما غادة فيها جالسة مع آية طول اليوم يتحدثون سويا ويمزحون فهما الاثنان كانوا بأشد الحاجة الي بعضهم

عاد يوسف من عملة وجدهم جالسين مع بعضهم كاكل يوم تحدث بمرح…. اسف لو قطعت عليكوا
غادة بضحك….. ههههههههههههه اه والله كلك نظر
يوسف…. بقا كدا ماشي ياستي
غادة بجدية…. يوسف كنت عاوزة اكلمك في موضوع مهم
يوسف بجدية…. تمام تعالي
غادة…. لا اقعد آية مش غريبة دي بقت اختي وانا مبخبيش عنها حاجة اصلا

جلست يوسف مرة اخري نظر الي آية وجدها تظر الي الاتجاه الاخري مما اغاظة بشد ثم وجة بصرة نحو غادة متحدثا بجدية…. خير
غادة بتوتر…. اصل انا هو
يوسف بغصب بسيط…. اخلصي ياغادة انجزي
غادة بدموع…. يوسف انا حامل
شهقت آية بقوة نظر لها يوسف بزهول ماحدثا بسخرية…. اول مره اعرف ان الناس بقت بتنصدم لما تعرف ان حد حامل

آية بضيق… ولما يكون الحد دا بييهدلها ويضربها ومقلل من كرمتها يبقا غلط انها تحمل منة اصلا انا لو مكنها عمري مااعملها لاني نكون ظلمت نفسي واتعذب انا وابني اللي فية عادة بتفضل فية طول عمرة وهو اتعود انه يضربها يبقا هيفضل يضربها زي بابا لما كان بيضرب ماما ولما خلفتني بقا بضربني انا كمان عشان انا بنتها

غادة بحزن عليها…. يعني وانتي مش ناوية يكون عندك بيبي
آية….. لا مش ناوية ولا عاوزة رجالة في حاتي ولا اكةن مرات حد ان بزنس مان مشهورة واظن يوسف بية عارف كدا كويس واول مايوسف بية يكتفي من انتقامة ليا هطلق ع طول وارجع لحياتي تاني بس هتبقا حياه جديدة بتاعتي انا تطلع صح بقا تطلع غلط مش مهم المهم انها هتبقا حياتي وانا اللي اخترتها عن اذنكوا اقعدوا براحتكوا وانا هطلع البلكونة اشم هوي

غادة…. طب استني اسندك اطلعك
آية بأبتسامة…. مرسي ياحببتي انا بقيت بعرف امشي
خرجت آية من الغرفة جلست ف البلكونة تنظر الي الحديقة اما بالداخل يجلس يوسف مصمتنا من حديث آية
غادة…. يوسف يووووسف رحت فين بقالي ساعة بكلمك وانتا ولا هنا
يوسف بأنتباه…. ايوا معاكي
غادة…. قولي بقا هعمل ايه في الموضوع دا
يوسف…. شوفي انتي عاوزة ايه وانا معاكي فية ثم هب واقفا…. انا عندي شوية شغل هخلصهم عقبال ماتكوتي قررتي

هبط يوسف الي اسفل متوجها الي غرفة مكتة وبعد وقت توجه الي غرفة الالعاب الرياضية

@@@@@@
حل المساء وهو مازال جالسا بجوارها كاالعادة يقرء في الكتاب الشريف احس بها تتحرك صدق بالله واضعا المصحف ع الكومود وجدها تهز برأسها اعتلت الفرحة معالم وجهه توجة الي الخارج ثم عاد مرة اخري ومعة الطبيب تفحصها الطبيب جيدا ثم تحدث…. الحمد لله بقت بخير الف حمدالله ع السلامه يااستاذ

حمزة بفرحة…. الله يسلمك يادكتور يعني هيا حاليا مفيش اي خطر عليها
الدكتور… لا وهيا حاليا هتتنقل غرفة عادية وحمدلله علي السلامة مرة تانية
مسكت رأسها بألم متحدثة…. انا فين
حمزة …. الف حمدالله علي سلامتك ياانسة انا اسف جد بس والله كان غصب عني مااخدتش بالي وانتي اللي جيتي قصادي اسف جدا

هزت رأسها بتعب…. انا فين
الدكتور…. في المستشفي
حمزة…. اسمك ايه عشان ابلغ اهلك يطمنوا عليكي
وضعت يدها ع رأسها لتقوم الوجع…. انا اسمي انا هو انا اسمي ايه
نظر حمزة والطبيب الي بعضهم ثم تحدث الطبيب…. طب حاولي تفتكري اي حاجة

اغمضت عيناها بقوة ثم تحدثت…. مش فاكرة كل اللي فكراه ان حد خبطني بالعربية بس
الدكتور…. ماشي ياانسة ارتاحي انتي بس ساعدها حمزة ت التسطح ثم وجة حديثة الي الطبيب…. يعني ايه
الطبيب بعلمية…. هيا حاليا عندها فقدان مؤقت ف الذاكرة بسبب قوة الخبطة والنزيف زدا عادي انا كنت مستنظر كدا وبكد اقدر اقولك انها بخير بس بلاش ضغط عليها هيا هتفتكر لوحدها وحاليا تقدر تخرج من هنا لو حابب وجودها مبقاش لية داعي هيا بقت بخير عن اذنك
حمزة…. اتفضل
خرج الطبيب وجلس حمزة ع الاريكة يفكر في المستقبل ومالذي يحمبة له القدر لكي تقع تلك الفتاة في طريقة ولا يقدر ع التخلص منها





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى