Uncategorized

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الخامس عشر 15 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf


الخامس عشر**************
(زفاف ام غموض )

اشتغلت الأغنية
وبداو يرقصوا وذهبت واحدة تجاه الشخص ورقصت معه صعيدي بالعصايه
وفضلوا البنات يبدلوا
والكل واقف مستغرب من الفقرة بس مستمتعين وبدأت الناس تسقف
وصعد سيف وحمزة واسر على المسرح يرقصوا معاهم
وكل واحد بيرقص مع بنت
وفجاءة اترفعت الأغطية والمفاجأة
واشتغلت اغنية دلع البنوتة دلع
روما بغناء ورقص: دلع البنوتة دلع قولها اللي في قلبك طلع
همسة بغناء: دي اللي بتهنن وتطبطب واللي احلى واجمل وأقرب
رنا بغناء: لوتسيب يوم حتة تلضم
هنا ذهبت أحضرت فيروز وآسيا للرقص
معاهم وادم رمى العاصية وذهب تجاه مراد وفهد وهم ماشين مصدومين
والجميع واقف في اندهاش
سيف بصدمة: اختي بقت غازية
اسر بنفس الصدمة: وانا
حمزة: روما وهمسة علمهم الانحراف
حمزة: سيف الحق جاسر رايح لهمسة
سيف مسك جاسر: اهدى بس احنا في فرح
اهدي
جاسر بغضب: مش شايف الرقاصة اللي على المسرح
سيف بضحكة رقاصة: هيهيهي ما انا اختي معاهم هروح الم النقطة
حمزة بضحك: اموت في الانحراف يا سعدية
(والله انت وسيف عسل ناس بترقص وناس بتنحرف😂😂😂)
مازن بزعيق: والكلب التاني عملي فيها شيخ الغفر
اسيل ونور: واقفين يتفرجوا عليهم
على المسرح
كانت اغنية شكولاتة اشتغلت والبنات وديك البرابر ادم حبيب قلبي نازلين رقص ( انا ادم دا صعبان عليا من اللي هيشوفه😂😂😂)
وكانت اسيا وفيروز بيرقصوا وفرحانين
وادم رايح يرقص مع فهد
فهد بغضب : وقف المهزلة دي حالا
ادم خاف وبعد عنه
مراد قرب على هنا: والله العظيم هدفنك حاية دلوقتي انتي والقادرة اللي وراكي
روما بضحكة رقاصة : هيهيهيه جرا ايه ياهندسة بنعمل الواجب
مراد بزعيق: فهد
فهد بص لروما: تنزلوا دلوقتي من سكوت يلا
وشخط فيهم
ومراد بص لأسر ومازن
وطلعوا واخدوا البنات
مراد وفهد سمعوا صوت تصقيف
نظروا خلفهم شافوا
اسيا وفيروز بيرقصوا على اغنية شمس المجرة( هههه يا حبايبي دا الانحراف في العيلة وراثة بقى 😂😂😂)
وآسيا بترقص شعبي بكل احترافية جبارة جدا
مراد واقف مزهول هو اصلا مش بيعرف يرقص بلاحتراف دا
وانضم إليهم اسلام ورهف وندى وحمزة وسيف وادم
وكان اسلام بيرقص مع رهف وحمزة مع ندى وسيف بيرقص مرات اخوها الاهبل اللي هيتعمل كفتة والاهبل التاني بيرقص مرات اخوه برضو( يافرحتي بيكوا يا حبيايب قلبي😂😂 )
واستمر الرقص ومراد واقف متنح في اسيا والاحترافية بتاعتها
فهد بزعيق: انت هتفضل متنح
مراد: هي بنت عمك كانت شغالة بتشكل في افراح
فهد: يا ابني اسيا دي محترفة جدا دا انا اللي معلمها بس غلبتني
مراد: غلبتك ومعلمها يا فضحتك يا مراد دي راقصت مع الشعب المصري كلوا كده اختي ومراتي واخويا الاهبل فرحان بيها وبيرقص معها ويتعلم منها اه يا حوستي السودة يا انا يا اما
فهد: ولا الزفت التاني اللي بيرقصها وفرحان وعملي فيها ام العروسة انا هشلوحه
وذهب فهد واخذ فيروز
وخلفه مراد ورفع اسيا واخده
وقعدوا مكانهم
فهد بزعيق: هو مش كبارية
فيروز: يا شيخ ارحمني انت ولا يترحم ولا بتخلي رحمة ربنا تنزل
فهد: انا شايفك منشكحة اوي ونازلة رقص
فيروز: لا هعيط جانبك روح يا شيخ ربنا يعكنن عليك زي ما دايما كابتني
فهد نظر تجاه ادم بتوعد
ومازن أيضا وأسر وجاسر ومراد
( الواد كان هيعملها على نفسه😂😂)
ادم شاف نظراتهم خاف وبعد عنهم
عند اسيا ومراد
مراد بتصقيف: الله يا فنانة عظمة على عظمة يا ستهم ايه الموهبة دي بجد شابوه ليكي
اسيا مصطنعة الكسوف: بس بقى متكسفنيش كلهم بيقولولي كده
مراد حط ايده فوق راسه: كلهم مين احيبييه دي مشهورة انتي شغالة راقاصة في كباريه
دخل سيف
سيف بغضب: ايه يا مراد أخدتها ليها كانت لسه هتعلم الباقي
مراد : تتعلم امشي يا *****
اسيا بشهقة: ايه الألفاظ دي
سيف: مش هرد عليك عشان انا مودب وانت اخويا الكبير
اسيا بضحكة رقاصة: هيهيهيه مودب اوي
سيف بتصقيف: حلاوتك يا بطل
اسيا: متخافش يا روحي هبقى أعلمك الايام جايه كتير
مراد قام من الكرسي
مراد: لا والله تعال اتفضل اقعد جنبها
اسيا: اه ياريت والله كيوت خالص
سيف: مرات اخويا العسل
مراد: والله لانت قاعد يا جدع مرات اخوك ايه بقى ماخلاص
سيف: لا اقعد انت وانا هقضي الليل معها تعلمني بأي
وطلع يجري قبل ما مراد ينفجر في خلقته
اسيا: مستنياك يا روحي
على المسرح
امير ذهب لرهف
امير: ايه مش هتخلصي النمرة بتاعتك عندنا زبون يا اختي
رهف : لا يا روحي كلوا بتمنوا والناس دافعة فلوس لازم تنبسط
امير بزعيق: رهف
رهف بخوف: طب اتفضل عشان نصلي العشاء
عند حمزة وندى واسلام
حمزة: لا كنتي جامدة يا ندوشة والله تستحقي التحرش
ندى: لا انت أندر ايدج هات واحد ادلز
حمزة: مش بالسن يا روحي
اسلام: اومال بايه يا عسل انت وهي
ندى: بسم الله الرحمن الرحيم جيه امتى دا
حمزة: مش عارف
اسلام: انا مضايقكوا
ندى: اه
اسلام بسماجة: طب كويس انا قاعد
ندى: جرا ايه يا سوسو مدلعة
اسلام : ندى
حمزة بضحك: سوسو هههه
ندى: روح شوف سعاد بتنادي عليك
حمزة : بقولك يا ندى
ندى: اممم
حمزة: انا عامل كده مكان خالي ورا ماتيجي نقعد فيه ونعيد أيام التحرش
ندى: أه وماله يا قلبي روح شوف بس واحدة تلعب معها وانا اجي افشكوا ادب باذن الله
عند مازن وجاسر وأسر والبنات
اسر: اختي الراقاصة
رنا بضحكة رقاصة: هيهيهه الله يخليك يارافع من معنوياتي
اسر : اه يا سفلة اتفوا
جاسر بزعيق: بقى يا حيوانة طالعة عمالالي نمرة على المسرح
همسة: مش انت اللي مش راضي ترقصني قولت انطلق ولا ايه يا روني هيهيهيه
رنا: طبعا يا اوخة
سيف: توأمي اللي جابلي الفضيحة
هنا : نعم
سيف: ايه اللي انتي عملتيه دا
هنا: والله هم الي جروني إلى الرذيلة وانا بحبها بحبها خالص هيهيهيه
اسيل: الله عليكي ياست
هنا بعتتلها بوسة: حبيبتشي
مازن: القنبلة الكبيرة رئيسة العصابة اللي هتودينا على بوليس الادب بدري والحلو التاني اللي عملي حريم السلطان هو فين
روما: مالها روما يا اخويا اللي حراقكوا اوي كده هيهيهيه سيب الفستان دا انا عسل قولت اعمل جو شوية هيهيهيه سيب ايدي
اسر: هو ماسك ايه بالظبط
روما بزعيق: نعم نعم يا عمر ماتحترم نفسك هو مين اوعي يا حبيبي انت وهو تكونوا فاكرين جوا المخبرين دا بياكل معايا دا انا روما عز الدين اصح كده انت وهو محدش ليه دعوة
جاسر: روما
روما بهيام: الا انت يا روحي قطعني حته حنه وارميني لأي قطة انا كنت بحب ستة دلوقتي بحبك انت اه هيهيهيه تيكير يا روحي
وكلهم واقفين مصدومين
هنا: جايلك يا صديقة الكفاح
سيف : اختي بقت رابعة العدوية
همسة: استني يابت اخلع لبس الشغل خدني معاكي
جاسر: اختي
رنا:طب يا شباب فتكوا بعافية
مازن مسك رنا من دراعها: انتي رايحة فين
رنا: توتو يا ابن عمي انا مش كده خالص فهمتني غلط خالص
مازن اتغض وساب ايديها
اسر: لا عادي براحتك بقى
رنا: هيهيهي مش هنا طب اخويا واقف بس انا الفيزا بتاعتي غاليه اوي ومافيش واسطة ياروحي كل بما يرضي الله تيكير يابيبي اشوف اخوك فين
مازن واقف مزهول: العيال دي شاربة حاجة
جاسر: دي بتقولك اخوك هتتغرغر بيه
*************************
عند همسة وروما وهنا
روما: الحقي يا همسة شوفي مين جيه
همسة: هي البت بنت القرعة
روما: الصراحة يا همسة البت مزة
هنا: اه والله جامدة
همسة: جاية علينا هي واخوكي وحمزة
زينة: ازيك همسة
همسة: اووف احسن منك ايه اللي جابك
زينة ببرود:اصل سيفو حبيبي عزامني وصالحني بالخاتم دا
وترفع ايديها في وش همسة
همسة: اه يا ابن المقشفة دا انت مش لاقي تأكل
همسة: أمم مش بطال
زينة بدلع : كفاية انه من سيفو حبيبي وبعدين قولت اجي الفرح عشان حبيبي موش يزعل مني
سيف كان واقف منتظر رد فعل همسة بخوف
حمزة بيكتم الضحكة
زينة لسيف: حبيبي رجلي وجعتني اوي عايزة اقعد
همسة : قاعدة يا اخويا وسعي انتي وهي
ومشيت هي والبنات وسيف وراها
زينة بدلع: هي زعلت ليه
حمزة: بت اظبطي كده مش عليا الدلع دا
زينة بدلع: انت موش حلو
***************)**************
خلصت الليلة خلاص وكل واحد بيتك بيتك
وذهب مراد وفهد إلى مكان مظلم وكان في واحد متعلق من رجله
( ودا كان دومي حبيبي😂😂 افرحي يا ايثار )
ادم: انا عملت ايه
فهد ضربه بالبوكس: عملي فيها ام العروسة وبترقصها
ادم: اه الحق عليا اني بفرحها
مراد ضربه قلم: وعمل شيخ الغفر وعامل نمرة يا حيوان
ادم: اهدى بس ايديك تقيلة والله هم قالولي ورنا هددتني وانا عبد المامور
فهد ذهب اتجاه: والله بكرة بس اشوفك عملت حاجة هنسى انك اخويا
ادم بالم: على اساس حضرتك فاكر اصلا
***************************
صباحا
اليوم ملئ بالأعمال اليوم هو الزفاف
اسيا واسيل وفيروز وندى ورهف في الكوافير في اافندق
ومراد وفهد واسلام ذهبوا يتمموا على الترتيبات
والباقي عاملين فرح في البيت لنفسهم😂😂😂
في فيلا الشربيني
سيف : ايوة اديلوا
روما كانت بترقص مع حمزة
على اغنية شطة نار
همسة: لولولولوي
رنا : شطة نار شطة الحب شطة نار
اسر: مازن روما زودتها هي والتنح التاني
مازن ببرود: براحتها
اسر لنور: ايه يا جميل ما تشريكي معاهم
نور : احم ماليش في كده خالص
اسر بغمزة: اومال ليكي في ايه
نور بزعيق: اسر قولتلك 100 مرة متكلمش معايا بالأسلوب دا
اسر: خلاص اهدي كده اعصابك ياوحش
مازن: اتلم بقى شوية معلش يا نور
هنا داخلة
هنا: تعالي يابت انتي وهي باقي من الحنة بتاعت امبارح تعالوا نحط
رنا سابتهم وذهبت الحديقة
وجدت ادم يتحدث في الهاتف
ادم: ياروحي مش هعرف النهاردة فرح اخويا
ماشي باي
والتفت وجد رنا في وشه
رنا الدموع في عينيها
ادم: رنا انا
رنا بكبرياء: ايه مالك انا بس كنت جايه عشان انديك عشان هنجهز اسفة على المقاطعة
وكانت ماشية
ادم مسك دراعها
ادم: رنا استني
رنا لفت ورزعته قلم
رنا: لو فكرت بس تمسكيني تاني مش هيبقى قلم اقسم بالله
ادم عنيه احمرت وظهر غضبه
ادم بزعيق: بقى انتي بتضربيني فوقي يا ماما انتي فاكرة نفسك ايه انتي ولا حاجة على فكرة
رنا بهدوء: عارف يا ادم لما يبقى كلب فاكر نفسه حاجة مهمة مثلا انت فاكر نفسك حاجة عشان أهتم برأي حضرتك فيا ايه انت هوا
ونفخت بايديها قدامه مش فارق معايا شيافني ازاي او مثلا كلب ماشي في الشارع مش مهم رايه ايه في البني ادمين عرفت انت ايه بقى
( يابا على الكسفة يا دومي شوفلك تربة نام فيها اوامشي بستارة😂😂😂)
*****************************
وجاء المساء النتظر
في الكوافير في الفندق
اسيا: شكلي حلو يااسيل
اسيل: قمر ياروحي
الباب خبط
ندى ذهبت تفتح
اسلام بتصفير: ايه القمر دا.
ندى: بجد شكلي حلو
اسلام بغمزة: احلى من الحلو يا جميل
ندى: عايز ايه
اسلام: دبش
اسلام: اكيد مش جاي اخد الزبالة من عندكوا يعني عايز فيروز يلى
ندى: طب ادخل
اسلام دخل
شاف فيروز
اسلام بتصفير: جامدة يابت
فيروز: بجد
اسلام: ماتيجي اسال في موضوع الناس اللي كانت رضاعة من بقرة واحدة واتجوزك انا
ندى: البقرة جات اقصد امك جات
سعاد بزعيق: بقرى في عينك يا حيوان اشوفك متعلق في أمن الدولة
اسلام: ايه دا دا الحاجة سوسو جات
سعاد: اوعى كده لما اشوف القمر دي
سعاد: مبروك يا حبيبتي
فيروز: الله يبارك فيكي يا ماما
ودخلت امال وهند ومعتز وسامح
امال ذهبت لاسيا
امال بدموع : مبروك يا اسيا مع ان مكنتش عايزاكي تعيدي نفس حظي تاني
اسيا احتضنتها: ماتخفيش عليا يا ماما بنتك اسد
امال: عارفة يا روحي
هند: أوعي كده بقى اشوف مرات ابني
امال: انا كمان اشوف مرات ابني
وذهبت لفيروز
هند: عايزاكي يا اسيا تطلعي عين مراد اصل دا طلع عيني في حمل ورضاعة وتربية ابن كلب اوي
سامح : ربنا يكرم أصلك
اسيا : ماتخفيش يا طنط انا هخليه يولد هو كمان
هند: طنط ايه بقى ماما
معتز ذهب لاسيا : مبروووك يا حبيبتي اخيرا شوفتك عروسة بصي مالكيش دعوة بكلام امك هي طول عمرها كده تاكل وتنسى مش بتعترف بنعمة أبدا صحيح انا وهي مكناش بنطيق بعض بس هعمل ايه بنت عمي بقى واستحمل
اسيا: حبيبي يا بابا هتوحشني
معتز: هو انتي مهاجرة كل يوم تجيلي انتي الوحيدة العاقلة اللي بعرف اتكلم معها في بيت المجانين دول
اسيا: هههه حاضر
واخد معتز اسيا في دراعه
واسلام وفيروز
ونزلوا القاعة وانفتح الباب
وخرجت اسيا في يد أبيها
وكان مراد واقف بجانبه سيف أخيه في انتظار اسيا
وأثناء سير اسيا مع أبيها
قطع فهد الطريق
فهد: بعد اذنك يا عمي
معتز: اتفضل يا ابني
اسيا باستغراب: هو في ايه ودا ماله
فهد اخد يد اسيا وسط استغرابها
فهد: مش قولتلك انا اللي هسلمك لعريسك
اسيا باعتراض: يا بابا ابعد عني انا مش طايقاك
فهد مسك يدها
عند مراد وسيف
سيف: هو ايه الحوار يا معلم مش انت اللي تتجاوز ولا فهد غير رأيه وخدها هو
مراد بصله
سيف: احم خلاص
وكانت رنا بتصور هي وهمسة والصحافة موجودة وروما وحمزة اختفوا وجاسر واقف مع مازن واسيل ونور واسر اللي واقف مستغرب اختفاء روما وادم اللي واقف معهم ونظره على رنا
قام فهد بتسليم اسيا لمراد
فهد : خلي بالك منها مع ان انا عارف تربيتي.
اسيا بدمع: مراد يلا
سيف: ايه دا يا مرات اخويا القمر ما اسيبك منه واتجوزيني انا
اسيا: وانا موافقة عشان اجيب عيال مهابيل زيك كده وامشي أشد في شعري
مراد:طب يلا يا اسيا عشان الزفة
فهد: اروح انا اخد عروستي بقى
وانفتح الباب وخرجت فيروز بذراع اسلام وكانت شبه الحورية وقف فهد سارح في جمالها
ودخل سيف فجاءة واخذ فيروز من ذراع اسلام وذهب تجاه فهد
سيف: كما تدين تدان يا عم يلا بقى ماليش نصيب فيها قولت ألفت الأنظار ليا شوية يلا خلي بالك منها وانتي مافيش تحرش تاني بقى
فيروز: هههه خلاص بقى كده
فهد بحدة: هنخلص
سيف زق فيروز تجاه فهد والناس ضحكت
سيف: خدها يا عم أهي انت هتزعقلي ليه اولعوا
وكانا فيروز في حضني فهد
فيرروز: مجنون بس عسل
فهد : والله يا اختي
فيروز: اه
فهد : طب يلا الزفة يا اختي
وذهب العروسين تجاه الكوشة والصحافة بتصور
وفجاءة اطفئت الأنوار واشتغلت مزيكا( ايه تاني استر يارب😂😂)
مراد وفهد: استر من الفضيحة في صحافة
وفجاءة ظهر على المسرح صوت واشتغلت مزيكا حلم سنين لتامر حسني
وظهر حمزة
حمزة بغناء : حلم سنيييييين 🎵🎵🎶
عشنا وشفنا اليوم اللي اشتقناله🎶🎶
ظهرت روما
روما بغناء: احضني قصد الناس يا حبيبي وماله ما بقينا لبعض خلاص🎶🎶🎵
حمزة:زادوا العشاق اتنين اكتب اسمينا كان حلم سنين وسنين نبقى لبعضينا الله على دا الاحساس🎵🎵🎵🎶
وكان حمزة وروما متأثرين ومندمجين مع بعض
وسط دهشة مازن وكان اسر بيغلي ويولع
وكانت الصحافة بتصور
والمعازيم منهم المنسجم منهم المستغرب
فيروز: الله كيوت اوي وصوتهم حلو
انتهت اغنيه حلم سنين
وذهبت العروسين الكوشة
روما بغناء: انت الإحساس مافيش في الناس جمال منه اتنين وبفكر فيك حبيبي بخاف🎵🎵 عليك من الحاسدين حبك وداني على عالم تاني كان نفسي فيها والشوق خلاني اتغير حالي معرفش ليه🎶🎶🎶🎵
واستمرت روما بالغناء
وسط غضب اسر الذي مان مثل البركان
وتصفيق هنا واسيل ونور ورنا المعجبين
وانتهت اغنية روما
حمزة بغناء : يا اللي شمسي بتضحكي لما تطلع ضحكة منك حسي بالناس الغلابة بعد اذنك بطلي تحلوي اكتر واوعي🎵🎵 وشك يوم يكشر و اضحكي دايما يا سكر🎶🎶
اضحكي خليني أضحك ضحكتك بترد روحي ربنا واحده اللي يعلم بعشقك ازاي ياروحي🎶🎶🎵
كانت اسيا وفيروز معجبين بيهم وفهد غاضب ومراد كان متوقع
وذهب حمزة تجاه فيروز ليرقصها ويليها اسيا
روما بغناء: مالي حاسة بارتباك وبحالة مش عادية عقلي اتجنن معاك مش عارفة ايه الي فيا قوم فض الاشتباك او خبي عنيك شوية دا انا واقعة فيك بجد🎵🎶🎶
وذهبت تجاه مراد وفهد
اسر بغضب لمازن: انت هتسكت على المهزلة دي والصحافة اللي بتصور انت هتسكت انا مش هسكت
مازن: هتعمل ايه يعني
ذهب اسر تجاه المسرح واطفئت الأنوار استغل هذا واخذ روما
وذهب حمزة ووقف العروسين على المسرح
ظهر سيف
سيف بغناء: لو كان بخطري انا لوكان بكفي كمان ما كنت اسيبك يوم تغيب عني اغلى الناس نسيتني ولا ايه ارتحت للنسيان🎶🎶🎵
وظهرت همسة
همسة بغناء : لو كان بخطري انا لوكان بكفي كمان ما كنت اسيبك يوم يا اغلى الناس نسيتني ولا ايه ارتحت للنسيان🎵🎶🎶
سيف: لو كان بايدي المنى ما كنت عني تغيب 🎶🎶🎶
همسة: لا يوم ولا سنة وانت اعز حبيب 🎶🎵
سيف: لسه مكانك هنا لو في كرمالي نصيب 🎵🎵🎶
همسة: وبلاش تسبني بلاش دا انا قلبي حب وعاش ورسم معاك طريقة للعمر وانت طناش 🎶🎵🎵
واستمروا في الغناء والدمج العروسين حتى لكن كان جاسر هينفجر واسيل بتهديه
وانتهت الأغنية والدجي شغل اغنية (انا كلي ملكك ) وقام العروسين للرقص
وخلفهم ذهب جاسر واسيل ومازن رقص مع هنا وسيف وهمسة نور رقصت مع حمزة ويتبقى رنا وادم ينظروا لبعض فقط
همسة وسيف
همسة: انا عارف انا هتعمل شوربة إم اروح بسببك جاسر هيحرقني
سيف: اهدي بس كده انتي هتتعلقي يبقى اعملي اي حاجة بقى وخلاص على مزاجك
همسة: عندك حق هي السنيورة بتاعتك فين
سيف: في الحمام
ذهب اسلام لندى
اسلام: تسمحيلي بالراقصة دي
ندى : اوك
رهف: امير وانا كمان عايزة أرقص
امير: قدامي
عند اسيا ومراد
اسيا: بس روما وحمزة كانوا تحفة هما وهمسه وسيف
مراد: وانتي و القمر
اسيا: عارفة
مراد: ايه يا بت التواضع دا
اسيا: طبعا
عند فيروز وفهد
فيرروز: دوس ياض على رجلي
فهد : ياض
فيروز: اقولك ايه يعني يا استاذ عجل
فهد: الصبر يارب
فيروز: فهد
فهد اول مرة يسمع اسمه منها
فهد: نعم
فيروز: انا جعانة
فهد: انا مش هتعصب والله
فيروز: والله جعانة وتعبت
فهد: شوية والبوفيه هيفتح
فيروز: ما انا مش عايزة اكل البوفية
فهد: اومال عايزة ايه
فيروز بجوع: نفسي كده في كبدة اسكندراني وسجق وعيش وطحينة وفلفل حرا ويل سلام بقى
فهد: بس خلاص اسكتي حد قالك واقفة في السيدة انتي عدي ليلتك
فيروز: اووف طب انا زهقت ورجلي وجعتني من الكعب
فهد: يارب هي مرارة واحدة
فيروز: فهد
فهد: ايه تاني
فيرروز: عمي جيه
فهد: عارف
*****************************
عند اسر وروما خارج القاعة
اسر بزعيق: ايه المسخرة دي
روما : وانت مالك يا اخي
اسر: مالي والصحافة انتي فضحتينا
روما: فرح ابن خالتي وفرحانة
اسر: بت انتي
روما بزعيق : وانت مالك اصلا متخصنيش في حاجة انت مالكش حكم عليا فاهم يا حبيبي روح شوفلك واحدة غيري تعمل عليهم الشوية دول مش انا
اسر: احنا بينا اتفاق
روما: قاصدك على الشهر
اسر: هترجعي تحبيني تاني ياروما
اسر: لو كنتي بطلتي اصلا
وذهبت وتركها
*************************
على تربيزى ايمن
ايمن: انا عايز افهم انتي روحتي فين وعملتي كده ليه
سعاد بدمع: مالوش لازمة الكلام يا ايمن خلاص راح
ايمن بزعيق: انتي مصدقة نفسك بدور الضحية انتي اختفيتي
سعاد: عشان خوفت
ايمن: خوفتي من ايه
سعاد: أظن دا مش وقته ومكانه ابدا
على الناحية التانية انتهت الرقاصة وذهب العروسين إلى الكوشة
وكل واحد ذهب ليبارك
وأخذ سيف زينة وذهب ليبارك لمراد
سيف: زينة صاحبيتي في الجامعة يامراد
مراد: اه طبعا عارفها
زينة بسرحان في مراد: مبروووك
مراد باستغراب: الله يبارك فيكي
اسيا شافت زينة سرحانة في مراد اتغظت
اسيا: بس صاحبتك حلوة يا سيف
زينة : شكرا مبروك
اسيا: الله يبارك فيكي
واخد سيف زينة ومشي
مراد: حلوة زينة
اسيا: جدا
عند فهد
جاء عم فيروز
عثمان: مبروك يا ولدي
فهد: االله يبارك فيك
عثمان: لازم تيجي البلد انت ولا اخويا
فهد: ان شاء الله قريب بس مش هينفع دلوقتي عشان ورانا شغل
عثمان: وقت ما تيجوا تبلغوني
*************************
عند ادم ورنا
رنا خرجت برا القاعة
ادم ذهب خلفها
ادم: رنا
رنا ببرود: يا نعم
ادم: انا اسف
رنا: على ايه
ادم: على اللي حصل الصبح
رنا : بص يا ادم انت ابن عمي في الاخر باي باي عشان داخلة
ادم: شكلي هتعب معاكي
ورن هاتفه
ادم: الو يا روحي( ديل الكلب مش هيتعدل ابدا😂😂)
**************************
في القاعة اشتغلت الاغاني الشعبية
ورقصوا كلهم حتى فهد ومراد
وروما اللي خربتها بس مش مع حمزة دخلت دخلت على اسلام😂😂😂
ولعت الدنيا هي واسلام ورنا وادم اللي اندمجت ونسيوا اصلا
والدنيا جميلة خالص
يدخل فجاءة شخص وراه حراس
وذهب تجاه شخص معين
الشخص : وحشتيني يا بنت عمي
نور بفزع: ها ياماما ابعد عني
وليد: مالك بس يا نوري
نور ذهبت تستخبى في جدها
الجد: عايز ايه يا ابن هشام
وليد: جاي أبارك
الجد: واجبك وصل
وليد: لا لازم أبارك للعرسان
وذهب تجاه فهد وفيروز
وليد: مبروك يا عريس بس العروسة حلوة احلى من اللي
فهد: وليد
وليد: اهدى بس هي العروسة ماتعرفش الماضي ولا ايه
وليد لفيروز: مبروك يا عروسة
ثم ذهب تجاه مراد وآسيا
وليد لمراد: مبروك يا عريس زين ما اخترت أسئلني انا
وليد لاسيا: مبروك يا عروسة
اسيا بصدمة ومش مستوعبة: ا ا ا سامة
وليد: وليد الصاوي
اسيا: انت ازاي
سكتت فجاءة ثم نظرت لفهد نظرات مبهمة
ومراد واقف مش فاهم
وليد ذهب لنور
وليد: يلا
نور : يلا فين مش جاية معاك ماتحلمش
سامح وايمن: ورينا هتاخده ازاي
وليد: بي دا
نور: ايه دا
وليد: عقد جوازك مني نور نبيل الصاوي
نور بخضة وتوهان: جواز ايه انا معرفش حاجة انا سبتك قبل ما تتجوزني جدو ابوس ايدك
الجد: جواز انت كداب دا مش حقيقي
وليد ببرود: والع العقد حقيقي عايز تتأكد روح الشهر العقاري وبالمرة أتأكد اني دي أمضتها بس انا هاخد مراتي ومعاي امر محكمة
اهو يا حضرة الظابط
فهد مسك الورقة
وهز راسه لجده
فهد: برضو مش هتمشي
وليد: دا في أحلامك هي مراتي اولا وبنت عمي يعني هاخده برضو
نور بعيط وزعيق: لا انت كداب انا ممضتش على حاجة انت واحد مريض اكيد ياحرام
وليد ذهب تجاها ورفعها
وأخذها
نور بزعيق وبكاء: سبني يا جدو الحقني والنبي ماتسبنيش يا خالو خليه يسبني يا بااااابااااا
الجميع واقف في صدمة
مراد: انتو سبتوه يا اخدها من وسطكوا
فهد: هي دلوقتي قانونا مراته يا مراد
وكانت البنات بتبكي عليها
الجد : يلا خلاص كل واحد يا خد مراته ويمشي
ذهب سيف تجاه المنظم لينهي الفرح
واشتغلت اغنية للتوديع وخرج العروسان وركبوا العربية في طريقهم إلى الفندق
وكانت اسيا في عالم اخر كيف هذا أسامة حبيبها عايش ولكن من وليد واسئلة وتدور في رأسها ومراد بجانبها
وفرت دمعة من اسيا
مراد: مالك
اسيا : مافيش
مراد: انتي تعرفي وليد
اسيا بتوتر: ليه بتقول كده
مراد : عشان كلامه عليكي أكنه يعرفك وصدمتك لما شوفتيه
اسيا ببرود: أظن مش من حقك
مراد: انا جوزك
صمتت اسيا ولم ترد عليه
وصلوا الفندق
وصعدوا الجناح
دخلت اسيا ومراد
مراد: وانا عايز افهم ايه اللي بيحصل
اسيا: قولتلك مش من حقك
مراد بزعيق: هو ايه اللي مش من حقي الغموض اللي وخليكي كل حاجة حواليكي غريبة موضوع انت وفهد محدش يعرفه ودلوقتي وليد وأسامة ايه ايه مراتي حتى لو قدام الناس بس
اسيا: وانا مش هقول حاجة يا مراد
******************************
عند فهد وفيروز وصلوا الفندق
وصعدوا الجناح
ودهلت فيروز غيرت فستانها ولبست بيجامة باكمام
وذهبت تجاه السرير
فيروز: بص يا ابن الحلال انا مش هقولك هتنام على الكنبة وجوا الروايات دا لا احنا تنقسم البلد اتنين جميل ولو صبعك ها بس صوبعك عدى الخط مش هيحصل كويس
فهد : خط ايه
فيروز : استنى
وءهبت تجاه الشنطة وأخرجت قلم كحل
وخطوط وخطتت السرير
فهد: والله
فيروز: احلف على مصحف ولو عديت الخط هتزعل
فهد: دا تهديد
فيروز : اعتبره زي ما تعتبره
****************************
في شقة حمزة
حمزة فتح الباب
حمزة: ادخلي جايدا
دخلت فتاه غايه في الجمال في عمر 18
حمزة: محسساني انك اول مرة تيجي
جايدا: احم طب يلا عشان نتكلم
حمزة: انا جعان الاول
ادخلي اقعدي على ما أجهز الأكل
جايدا : هجهزه انا
حمزة: هتعرفي
جايدا : على فكرة انا بعرف اطبخ
حمزة: اوكي ابقي اطبخي الصبح دلوقتي اعملي عشاء خفيف
وذهبت تجاه المطبخ
حمزة: حلو برضو ان البيت يبقى عايش في بنت ليه روح
وحضرت جايدا العشاء
وكبوت
جايدا: قولي بقى هنعمل ايه
حمزة: اولا انتي لازم تروحي المدرسة عشان امتحانات الثانوية العامة قربت
جايدا: يا عم طب هنعمل ايه في المصيبة دي
حمزة : بصي يا ستي
*********)**)))*****************
عند وليد
اخرج نور من العربية ودخل بيها شقة في عمارة نضيفة
فتح باب الشقة
وليد : نورتي بيتك يا عروسة
نور: بكرهك
وليد: وانا عيزك تكرهيني يا روحي
نور: انا عايزة افهم انا مراتك ازي وانا ممضتش على حاجة
وليد: اقولك….
****************************
استوب





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى