رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل السابع 7 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل السابع 7 بقلم شيماء فكري
************************&****&
في غرفة الجلوس
اسر قاعد بيزغر لروما
اسر بسخرية: وانتي يا روما اول لما جيتي من السفر مجتيش على هنا ليه
روما في سرها: ماشي يا بن الكلب بتزنقني
روما: ا ا ااا
مراد: اصل هي كانت بتعمل وراقها بتاعت الجامعة من امريكا وهي مكنتش شافت أصحابها من زمان فبابا اقترح عليها تفضل شوية وهي كانت عايزة تعملكوا مفاجاة
روما بابتسامة شماته: أيوة باظبط زي ما مراد قال
اسر كان ينظر لمراد بغيظ
معتز: اتصل بآدم كده يا اسر ولا رنا
اسر بغيظ: حاضر
اسيا: خلاص يا اسر شكلهم هما اللي بيرنوا الجرس
دخل ادم ورنا
وفاء بخضة: ايه اللي عمل كده فيك يا ادم
رنا بتمثيل بكاء: شوفت اللي ادم عملوا فيا يا اسر الحقني وطلعت تجري على حضنه
مازن: عملتلها ايه أنطق
اسر: اهدي يا حببتي عملك ايه
ايمن: عملتلها للبت ايه يا خلفة واطية
الجد: في ايه يا رنا ايه اللي حصل
ادم: والله ما عملتلها حاجة انا اللي حصلي
رنا: واللي حصلك دا ليه مش كنت بدافع هن نفسي
اسر: عاملك ايه قولي
رنا : البيه ابن عمي واخدني شقة مفروشة يا اسر
اسيا:نننعم
مراد: نننننعم
ايمن : انت يا حيوان يا واطي عملت كده أنطق
مازن راح لآدم ونزل ضرب في
اسر ساب رنا وطلع اوضته جري
مراد طلع عند مازن
مراد: اهدى هيموت في ايدك
مازن: بقى تعمل كده فيها يا ابن ***
ادم: اه والله ما عملتلها حاجة دي كدابة اه منك لله يا رنا
نزل اسر جايب المسدس
اسر: ابعد يا مازن اتشهد على روحك يا ادم
مراد : اهدى ونزل المسدس دا
الجد: اسر انت هتعمل ايه وانا واقف نزل مسدسك
ادم: مسدس ايه والله ما عملت حاجة اكلمي يا رنا أبوس ايدك
رنا قربت منا : صعبت عليا هخليه يسيبك بس هتعمل اللي انا عايزه
ادم: حاضر والله
رنا: تعجبني
رنا : خلاص يا اسر انا كنت بضحك معاكو قولت نفك شوية بس معرفش انك منفعل كده يا قمر
اير: ننعم بتهزري انتي هبلة
مراد في نفسه: دي باين عليها عيلة مخها ضارب
مازن: نعم يا اختي بقى بعد دا كلوا وتقولي كنت بهزر
ايمن : والله يستهل اللي حصله حق ناس بتخلصه ناس والله جادعة يا رنا
رنا: حبيبي يا ايمونة
ادم: بالله عليك انت متاكد اني ابنك والله انا اللي ابنك مش هي وانا اللي مضرب مش هي
ايمن : أخرس خالص
ادم : حاضر اه حرام عليك يا مازن هو انت مستعد على طول كده بالضرب وواحد جاي بمسدس انتوا مسجلين خطر
الجد:رنا ايه الهبل اللي انتي عملتيه دا
رنا: خلاص يا جدو يا حبيبي بقى كنت بهزر
ادم: انا مش عارف هي البت دي عمللكوا عمل على ضهر كلب
رنا وهي تنظر لمراد: ايه دا دا في وجوه جديدة عندنا لا ووجوه حلوة كمان
رنا ذهبت لمراد: انا رنا الشربيني 17 وماشية في 18 وسنجل الحلو مرتبط
مراد:ههه لا يا ستي مش مرتبط
رنا: العب لآ وضحكتك حلوة زيك القمر اسمه ايه
مراد بابتسامة: مراد
رنا: لا ونبي بلاش الابتسامة دي عشان بتدوخني
ادم: ايه يا خويا شاطر ماسكلي انا بس المسدس واختك بتشقط هناك
اسر:براحتها
ادم: ونعم الرجولة
اسر: ادم
ادم: ونعم الأصالة
هنا بضحك: دا ياستي مراد اخويا الكبير
رنا بصراخ: لا متقوليش يعني المز دا ابن عمي
روما: اهدي يابت
مراد : ههه دا انتي كارثة
رنا: والنبي تبسم احلى ضحكة دي ولا ايه
ادم: شكلك وحششش اوي اختك بتعاكسه وانت واقف
اسر: ملكش دعوة
ادم: فعلا الرجالة ماتوا في الحرب
رنا وهي تنظر لسامح: اكيد دا عمو سامح نفس الحلاوة
وذهبت رنا لسامح
رنا: ايه الحلاوة دي ياعم دا انا مش مصدقة انك جايب المز والمزة دول
سامح: هههه لا وفي شحط كمان
رنا: بجد هو فين اشوفه
سامح: هو يا ستي مجاش هو مخه طاقق زيك كده
رنا: الله يسمحك يا سموحة انا مخي طاقق بس هعديهالك يا قمر
رنا: وبعدين يا استاذ مهران مش توريني ابنك اللي انت مخبي عني دا ينفع
الجد: معلش يا مرات ابويا
رنا: لا والله ما ينفع يا مهران دي مش أصول صعايدة خالص
الجد: معلش استحمليني
رنا: يلى كملوا اكلكوا
ادم: طب بالنسبة للكلب اللي مرمي في الأرض دا مش هتعطفوا عليه
اسيا جابت علبة الاسعافات
اسيا: تعالى يا قدري
ادم: اه براحة يا حاجة مش كده
مازن: وانت كنت فين انت والهانم وايه اللي عمل في دماغك كده
ادم: ا ا كنت فين فين
مازن: ايه نسيت
ادم: اها اصل رنا تعبت في الحفلة فخدتها بهدوء كده عشان الحفلة متبوظش ورحت بيها الصيدليه
رنا بتعجب: انا كنت تعبانة
ادم: اه يا حببتي انتي مش شايفة وشك اصفر ازاي
رنا فهمت: اه يا مازن حسيت ان الدنيا بتلف بيا لولا ادم الله يكرمه خدني ورحنا الصيدالية وبعدين روحنا كافيه جابلي عصير
مازن بسخرية : وبعدين
ادم: ولا قابلين وانا راجع بقى واحد كان بيعاكس رنا أسكت لا طبعا انت عارف ان اخوك اسد
رنا: اه يا اخويا على يدي
مازن: اه وبعدين كمل يا اسد
ادم: روحت مسكته ونزلت في ضرب وانت عارفني عصب طول عمري وجامد
مازن: اه يا اخويا مهو واضح
ايمن: يا شيخ مكنش ضربك طلقة في دماغك جابت اجلك
ادم: انا عارف انك ماجرني انا مش ابنك قولي بس على عيلتي الحقيقية انت جايبني عشان تورث بيا
ايمن: يا شيخ اتوكس دا انا ممكن ابدلك بموتسيكل وادفع الفرق تقولي ورث
ادم رفع ايديه يدعي: فوضت أمري ليك يا رب إم ميته واب بايعني واخ مفتري وابن عم قاتل وبنت عم حرباية اروح فين يارب دبرني
هنا: ههههههه
ادم: ايه دا داربني بيحبني ابعتلي بنتعم ضحكتها قمر الحمد لله
مراد بزعيق: ولا اظبط كده والا
ادم: والنبي ما انت مكمل انا مبقاش فيا حتة سليمة مش هتلاقي حتة تتضرب فيها
سامح: يا حبيبي يا بني دا انت متشلفط خالص
ادم: انا سامع صوت حد بيتكلم بس مش شايفه
سامح : انا عمك سامح
ادم: عمي حبيبي خدني من عند الناس دي بالله عليك شغلني ممسحة جزم دول ناس مفتريه.
الجد بزعيق: ادم
ادم: عمو انا حاسس بحاجة سخنة في البنطلون بتاعي
سامح: ههههه
روما: معلش يا دومي خلاص تعالى معايا فوق
ادم: ولا جاي ولا نازل كشفت رأسي ودعيت عليكوا
ومشي ادم للغرفة وهو بيدعي عليهم
ايمن: الواد اتلحس
سامح: طب انا همشي بقى يا جماعة
ايمن: تمشي فين انت قاعد
الجد: هتبات انت وعيالك هنا النهاردة يا سامح وابقى امشي الصبح خلص الكلام
سامح: حاضر يا بابا
روما: والله انت راجل عسل يا مهران
رنا: طبعا هو في زي مهران القمر
الجد: ايه يا مرات ابويا انت وهي خلاص خدوا يلى هنا واسيل وريهم اوضتهم
الجد: وانت يا مازن دخل مراد اوضته وانت يا سامح أوضتك عارفها
سامح : حاضر يا بابا
ايمن: انا وانت ومعتز مش هنام النهاردة احنا هنسهر فوق تعالى يلى.
وذهب معتز وسامح وأيمن
الجد: امال تعالي يلى عشان تتديني الدوا
امال: حاضر يا عمي
وذهبوا
رنا: بصوا بقى مافيش نوم النهاردة خالص احنا هنفجر مع بعض
روما: أيوة بالظبط كده تعالي معايا يا هنا انتي واسيل فوق
روما: مازن هنتقابل هنا بعد ساعة تجيب مراد وتيجي
اسر: وانا شفاف مجيش يعني
روما في نفسها: الصبر من عندك يا رب
روما ب ابتسامة مصطنعة: وانا اقدر برضو دا انت القمر بتاعنا مين حبيب روما مين روح روما
اسر: انتي بتلعبي ابن اختك
روما: والله لوكانت عندي أخت وجابت عيل شبهك كنت دفنتها حية
رنا: ههههه
روما : هوف يلى يا بنات
مراد: استني يا ست انتي هو انتوا ريحين فين
روما بتعصب: يوووو هو انا مش هخلص منكم مش عايزة اسمع أسئلة تاني عشان انا صبري لي حدود وبدأ ينفد مفهوم
مازن ومراد واسر: طبعا
البنات:ههههه
روما: ورايا
وذهبت البنات خلفهم
مازن: بقت عنيفة اوي
اسر: طب يلى نطلع نغير وانت خد حاجة من عند فهد
****************************
في الشارع
سيف: انتي يابت استني نفسي اتقطع
همسة: نعم عايز ايه
سيف: يا بنتي انتي زعلتي ليه احنا كنا بنهزر
همسة: هزار رخم زيك
سيف: يا ستي ماتبقيش قفوشة
همسة : عملت ايه مع زينة
سيف: ولا حاجة مش بترد عليا
همسة: احسن برضو
سيف: مش عارفة حاطتها في دماغك ليه
همسة: لان انا عارفة انك بتلعب بيها انا بعاملها كده مش عشان بكرها انا عايزها هي تبعد عشان مش قادرة امنعك انت
سيف: ومين قالك اني بلعب بيها
همسة: سيف انا عارفك اكتر مت نفسك لان انت لو حبتها كان أرقام البنات اللي على تليفونك مش هتبقى موجودة تصور كده اختك تعمل كده مع حد اكيد هتزعل وتصور ان زينة دي تتطلع اختك في يوم
سيف: ايه هههه دا انا كنت اتسوح ابقى بحب اختي
همسة: قارن كل وحدة انها تتطلع اختك وانت متخاف تيجي جنبهم لكن الإنسانة اللي هتحبها عمرك ما هتقارنها انها اختك
شرد سيف في كلام همسة
همسة: سيف انت معايا
سيف: تصوري كده لو اتجوزنا زي ما جاسر قال هنبقى عاملين ازاي
همسة: هههه نتجوز بتهزر
سيف: لا تصوري كده
همسة: ولا حاجة خالص من كتر القعدة مع بعض هنتهبل ونخلف عيال مهبولة ونطلع نجري في الشارع ويقولوا العيلة المهبولة أهي
سيف: هههه هو دا اخرك
همسة: يا بني احنا لو اتجوزنا ممكن تبقى العيشة بنا صعبة اوي
سيف: ليه
همسة: ببساطة لان انت تعرف عني كل حاجة وانا اعرف عنك كل حاجة سيف انا اتولدت انت االي شلتني وسمتني انت كنت معايا خطوة بخطوة اي بنت بيبقى عندها أسرار خاصة بيها مافيش حد يعرافها انت تعرف أسراري كلها جاسر كان بيبقى على طول مع اسيل ومهتم بيها اوي بس انا مكنتش بغير منها عشان كنت بتعوضني الاهتمام دا كنت بقول ان ربنا قسمها كده عشان انا محسش بنقص تفتكر بعد دا كله ممكن حياتنا تبقى عاملة ازاي
سيف: وانتي شايفة ان دي حاجة تخلي الحياة صعبة بالعكس ايه يعني لما ابقى عارف اسرارك
همسة: لان انت ممكن تيجي في يوم تعيرني على سر منهم هي دي المشكلة مهما منت انا وانت متفهمين في اي خناقة هتكون اول حاجة بتعيرني بيها أسراري
سيف: انتي شايفة كده
همسة: أيوة ومش شايفة غير كده
سيف: طب تعالي نروحلها نجيب حاجات من السوبر ماركت
همسة: لا متقولش هتجيبلي شيبسي وشوكولاتة
سيف: أيوة يابنتي في ايه
همسة: سيف انت سخن انت اول مرة تعملها دا انا كل ما اقولك اعزمني على حاجة تقولي منين ومعيش وتشحت وفي الاخر بتاخد مني وتروح تجيب
سيف: لا ما انا قلبت البنطلون بتاع مراد
همسة: فلوس حرام يعني
سيف: خلاص يا حبيبتي متجبيش خليلي انا الفلوس الحرام
همسة: انا بهزر يلى يا أبني ان شاء الله كانت فلوس مضروبة
ودخلوا السوبر ماركت وأشاروا حاجات
همسة: أوف هو الواد البارد دا هو اللي واقف
سيد: ازيك يا أبلة همسة
(سيد ابن صاحب المحل وعايز يتجوز همسة عنده25 سنة )
همسة في نفسها: أبلة في عينك يا بعيد
سيف واقف بيضحك على همسة
همسة: كويسة اتفضل حاسب لي على الحاجات دي عشان امشي
سيد: ليه كده مستعجلة دا المحل نور دا استاذ سيف هنا كمان
سيف بضحك: ازيك يا سيد
سيد: بخير يا استاذ
همسة بزهق: طب يلى حاسبلنا على الحاجة دي
سيد بسماجة: لا خالي عنك خالص
همسة: طب ماشي شكرا يلى مع السلامة يلى يا سيف
وخرجت همسة من المحل بالحاجات
وسط زهول سيد وضحك سيف
سيف بضحك: عشان تبقى تعزم بقلب جامد همسة معندهاش هزار بتلبس على طول
وقف سيد منظر سيف يدفع سابه ومشي
سيد: ادي اللي بناخده من التسبيل دا خراب بيوت ياسيد
في الخارج
سيف بضحك: ايه اللي انتي عملتيه دا يا بت
همسة: مش هو اللي بيسبل ويعزم خليه يلبس
سيف: دا كان هيتنقط
همسة: انت دفعتله
سيف: ادفع لمين هو واحد يسبل وانا البس
همسة : ههه كنت عارفة انك معفن احسن خليه يلبس
سيف: بس شوفتي ادم ورنا اموت واعرف كانوا بيعملوا ايه في حتة مقطوعة
همسة: يا بنى هما كانوا بيتمشوا لحد ما وصلوا للحتة دي
سيف: ممكن برضو
همسة : بس هما سوو كيوت اوي هو بيحبه وضحى من عمره سنة عشان يبقى معها ومعاها من وهما صغيرين ويعرف عنها حاجة وصابر عليها دا كله هييح اوعدنا يارب
سيف: دا انتي هتلاقي العيال ولعوا
همسة: لا طبعا يا اخويا انا عيني حلوة دا انت هتلقيهم دلوقتي قاعدين ادام القمر وبيقولوا كلام رومانسي هييح
***********************
في غرفة ادم
رنا بزعيق وهي ماسكة الفازة: بقى يا بن الكلب اميرة شكلها حلو في السلوبت
ادم يحتمي في المخدة: اهدي بس فشر مين اللي حلوة دي شبه عشماوي هو في احلى منك يا قمر
رنا بزعيق: ادم
ادم: قلبه اهدي بس كده لو حد سمع صوتك هيعرفه انك هنا في الأوضة وهنتعلق
رنا وهي ماسكة الفازة: خليهم يسمعه عشان يشوفوا الأستاذ اللي كان عايز بوسة.
ادم: طيش شباب واحد مراهق وغلط اهدي بس ياقلبي
رنا: بقى يا ابن الكلب زعلت عشان البوسة كنت قولي ادهالك ياروحي
ادم بفرحة: بجد يا رنا
رنا: طبعا يا قلبي تعالى ادهالك بقى
قرب ادم عليها
ضربته رنا على دماغه بالفازة
ادم:ااااااه
رنا: عجبتك البوسة ياروحي تستهل
ادم: اااه منك لله يا شيخة انتي واخوكي وابن عمك في يوم واحد انتوا كلكو
رنا: مع السلامة يا بتاع البوسة
وخرجت رنا من أوضة ادم ورقبت الطريق عشان محدش يشوف انها كانت عنده
ماشية متجهة لغرفتها
اسر: رنا
رنا في نفسها: يارب مايكون شافني
رنا التفت: نعم
اسر: كنت جايه ليه وفين باقي البنات
رنا:اا انا كنت في المطبخ بشرب مياه وجايه والبنات جوه في الأوضة بتاعتي
اسر: ماشي روحي يلى
مشيت رنا
رنا في نفسها: الحمد لله عدت على خير
دخلت رنا غرفتها
اسيا: ايه يابت كنتي فين
رنا: كنت بشرب مياه
هنا:طب انا هلبس ايه مش هينفع اقعد ببجامة
اسيا: يا بنتي احنا هنلبس جلباب مريح وعليه الطرح
هنا: ماشي
اسيل: هي روما فين
هنا: نزلت تحت
اسيل: تعمل ايه
هنا: لا اعرف
اسيا : طب انا هروح اشوف اسر خلص ولا لا
هنا: ماشي
وخرجت اسيا
اسيل: أوف هتجيب الواد الملزق دا
رنا: ههه دا اخويا على فكرة
اسيل؛ انا اسفة بس هو ملزق الصراحة
رنا: دا اسر دا عسل ياريت ربنا يرزقني بواحدزيه هو مشكلته بس عنيه زيغة
***&*&&&&&*************&*
في حديقة القصر
كانت روما تظبط القعدة
روما: كده كل حاجة تمام
وجات تلف خبطت في حد
روما: ااها
اسر: هههه اتخضيتي يا سكر
روما: ياشيخ ابعد عن اللي خلفوني بقى
اسر: بس عاملة فيها خطر وضرب ومسدس وفي الاخر بتخافي
روما: طب خف يا خفيف وملكش دعوة
اسر: الا قوليلي يا روما
روما: خير
اسر: كانت عجباكي القعدة عند عم سامح وولاده
فهمت روما مايرمي اليه
روما بابتسامة: فوق ماتتخيل الواحد اكنه في بيته
اسر: عجبتك اوي كده
روما: وعارف كمان هنا ليه أخ توامهااسمه سيف دا بقى معايا في المدرسة من واناصغيرة
واحنا صحاب اوي وكمان حمزة دا بقى يعرف عني كل كبيرة وصغيرة يعرف مين بحبني مين بيكرهني مين بخدعني
اسر فهم انها قاصده بالكلام دا: أمم كل دا مش فارق معايا عشان انا عارف مين جوه قلبك
روما قربت عليه: مهو عشان انت عارف فإن شلت قلبي ياروحي وحطيته تحت رجلي ودست عليه لحد مابقى ملهوش وجود زيك كده بالظبط ياقلبي
روما: يلى بقى معتلكش
******************************
في الغرفة عند مازن
مراد بيكلم جاسر في الفون: يعني اعمل ايه يا جاسر هو يوم وخلاص
جاسر بغضب: انا مالي انت قاعد عند جدك لكن اسيل لا يا مراد كنت اتصلت بيا اجي اخدها لكن انا مش هعرف انام
مراد: اهو اللي حصل وبعدين مجتش من يوم هي قاعدة مع البنات جوا
جاسر: انا هاجي اخدها
مراد: جاسر خلاص بابا مش هيرضى اصلا
جاسر: ماشي يا صحبي بس خليك فاكرها وخلي بالك منها
مراد : حاضر سلام
وقفل الخط
مازن: هو متعصب اوي كده ليه هي هتبات في الصحراء
مراد: يا بني عشان هو مش بيقدر ينام من غيرها
مازن : ليه بترضعه
مراد: مازن لو سمحت ما تغلطش
مازن: أصلوا افور اوي
مراد: هو انت مش هتفهم جاسر مرتبط باسيل ازاي
شرد مازن ويفكر في اخته دلوقتي عاملة ايه وهي عايشة ولا لا بقى شكلها ايه ونفسه اوي يشوفها ودمعة نزلت منه
مراد استغرب: مالك يا مازن
مازن فاق: مافيش
مازن: انا خارج برا خلص وتعالى
مراد : ماله دا
وخرج مازن
مراد: كانت نقصاك يا جاسر هي.
والباب دق
مراد: حاضر
وفتح الباب
اسيا: أوف هو انت
مراد: يا نعم
اسيا: نعما الله عليك يا اخويا
مراد: يا بنتي دا انتي المفروض دكتور يعني اتكلمي عدل
اسيا: دكتور غصب عن اي حد يا بابا بس محترمة مع الناس ال
مراد: ال ايه
اسيا: المحترمة يا حبيبي
مراد: ايه دا من مقابلة وحدة وقعتي فيا وبتقوليلي يا حبيبي
اسيا: اها اصل انا كان عندي كلب وكنت بيقولوا يا حبيبي برضو
مراد بصوت واطي: يا جبهتك يا مراد طارت ايه البت دي
اسيا: انا مش بت انا دكتورة يا بابا وعلى فكرة انا بقرأ حركة الشفايف
مراد: دا بجد اتعلمتيه فين
اسيا : تعالى اقولك اتعلمته فين
وقرب عليه قليتله في ودنه حاجة صدمته
مراد فاتح بوقه ومصدوم
اسيا بغمزة: عرفت اتعلمتها فين يا بن عمي قول للشباب يلى بأي
وذهبت وتركت مراد في صدمته
**&***********************
غرفة رنا
اسيل: الحقيني يا هنا جاسر بيرن
هنا: اهدي بس
اسيل: هيمرمطني دلوقتي
هنا: كلميه براحة انا نازلة اشوف روما
سي يو
اسيل: حيوانة
وخرجت هنا
رنا: في ايه يابنتي اهدي بس كده مين دا اصلا
اسيل: دا اخويا
رنا: وانتي خايفة كده ليه
اسيل: هيزعقلي عشان هبات هنا
رنا: طب رودي عليه دلوقتي
اسيل اخدت نفس: ألو
جاسر بغضب: ايه يا ست هانم ساعة على ماتردي
اسيل: اسفة معلش كنت في الحمام
جاسر: ويا ترى الإقامة عجباكي هناك من غير أذني
اسيل: والله ابد بس عمو سامح اتصل ببابا وقالوا
جاسر: وانا ماليش لازمة
اسيل: لا والله مش قصدي
جاسر: ولا قاصدك يعني انا النهاردة مش هبات في المديرية وكنت هبات معاكي تسبيني وتمشي
اسيل بدموع: خلاص يا جاسر ماتزعلش عشان خاطري انا اسفة
جاسر: خلاص يا قلب جاسر ماتعيطيش خلي بالك من نفسك
اسيل: حاضر
جاسر: يلى مع السلامة يا قلبي
اسيل: مه السلامة يا قلبي اسيل
وقفلت الخط.
رنا : يا محني والله مرارتي افقعت منكوا دا انا اسر لوقلتلوا هبات برا البيت شهر هيجيب بنات الاوضة بتاعتي وياجرها بالساعة
اسيل: انتي عايزة تقرني اخوكي الصايغ دا بجاسر يا بنتي دا جاسر دا كده حاجة مالهاش وصف انا بعتبره كل حاجة ابويا واخويا وحبيبي انا عايزة اقولك بجد انا مش هايزة اتجوز انا مكتفيه بجاسر هو يعتبر اللي تربيتي من وانا صغيرة يعرف عني كل حاجة حتى اسألي اسيا أخت انا كنت بحكالها
رنا: وأسأله ليه انا مصداقي هي ناقصة محن دا لوحد سمعك مش هيصدق ان دا اخوكي تعالى شوف يا اسر المحن واتعلم
اسيل: هههههه
***************************
عند جاسر كان قاعد مه جده
زهران: ما خلاص يا واد اهدى بقى ماجتش من يوم
جاسر بغيظ: انا مش طايق نفسي
زهران: هههه احسن
جاسر: اضحك يا جديد ليك حق انا غلطان اني حاكتلك
زهران: انا اصلا عارف من قبل ما تقول ومش عارف اقوللك ايه الصراحة
جاسر: متقولش هي متعقدة خلقة
وفي الوقت دا دخلت همسة وسيف
سيف : مساء الخير يا جماعة
جاسر بزعيق: انتي دا كلوا وما كنتيش لسه رجعتي
همسة: ا ا اصل
جاسر: بلا اصل بلا فصل رجعالي الساعة 2 وتفوليلي اصل انا استنك في العربية تيجي بس قولت يمكن روحت هي لكن ست هانم لسة صايعة برا
زهران بزعيق: جاسر
جاسر: مش شايف يا جدي عجبك اللي حصل دا وانتو كنت فين لحد دلوقتي انت وهي
سيف ببرود: كنا بنتمشى
جاسر زعيق: يا بجحتك يا شيخ يعني راجع الساعة 2 وكمان يتبجح
جاسر : وانتي يا ست هانم مش انا قولت خروج وقعاد لوحدكوا تاني لا قولت ولا لا
همسة ببكاء: اها قولت
جاسر بزعيق : وطالما انا قولت كلامي مش بيتنفذ ليه
سيف بزعيق: انا عايز افهم انت بتعمل كده ليه هو انا هعمل فيها حاجة
زهران: الله الله انا واقف ماليش لازمة صح لا اضربوا بعض
زهران: همسة
همسة: نعم يا جدو
زهران: كنتي فين
همسة: والله يا جدو نزلت مع سيف عشان مامشيش لوحدي باليل وروحت السوبر ماركت اشترينا وجينا
زهران: خلاص يا همسة ادخلي انتي
همسة نظرت لسيف ببكاء ودخلت
سيف : اقدر افهم يا استاذ جاسر متعصب ليه
وانت متخيل اني ممكن اعملها حاجة
جاسر : ابعد عن وشي عشان عفاريت الدنيا كلها بتتنط دامي
وتركهم وخرج
سيف: شايف يا جدي
الجد: معلش برضو اعزره انت برضو غلطت
سيف: يا جدي دا بيقول لهمسة ما تتكلمش معايا
الجد: عنده حق خايف على اخته
سيف: خايف عليها مني
الجد: مني انت محسسني انك ملاك دا نت دماغك شيطان ياض
سيف: بس مش مع همسة يا جدي
الجد: الصراحة اللي انت بتعملوا دا مش نافع اقدر افهم انت لازق للبت بصفتك ايه
سيف: انا ابن عمتها
الجد: يعني لو جاسر لازق لهنا زيك كده نا ماهو ابن خالها برضو
سيف: هي رجعت صح
الجد: لا
سيف: نعم
الجد: اختك وأخوك وأبوك واسيل هيباتوا في القصر هناك
سيف بزهول: ايه ازاي
الجد: زي الناس انت ناسي أنهم اهلك
سيف بسخريه: اه اهلي اللي طردوا ابويا
الجد: حتى لو هو في الاخر ابوه وهيرجع لحضنه
سيف: قول بقى ان جاسر متعصب عشان اسيل هتبات برا مش عشان اتاخرنا
سيف: انا داخل للست اللي سباتها لوحدها جوا دي يا حببتي يا هند جايلك
ودخل بيتهم
سيف: يا هند يا هنود
هند: عايزة ايه يابن الهبلة
سيف: وانا قولت هدخل القيقي خايفة عشان قاعدة لوحدك
هند: حد قالك عليا اسمي سيف
سيف: أوف دا احنا بقينا بنعرف نقصف الجبه
سيف: هند انا جعان
هند: قوم اطفح
سيف: عند حضرتك طفح ايه
هند: ماعملتش عشان مافيش حد موجود عشان أعمل اكل
سيف: قولي انك بتهزري بالله عليكي انا جعان
هند: وانا اهزر معاك ليه من باقية عيلتي بطل زن بقى عايزة اسمع المسلسل
سيف: باقية عيلتك يعني انا مش ابنك
هند: أيوة بالظبط وأخفى من وشي
******************************
عند مازن خرج من اغرفة ووقف في الشرفة
وماسك صورة ليه هو وأخته ملك
مازن بدموع: يا ترى انتي دلوقتي فين وعايشة ازاي كان نفسي تبقي معايا اوي يا ملك
وكانت هنا ماشية وسمعته
هنا: هي ضاعت وهي كام سنة
مازن: 4 سنين كنا في المصيف
هنا: يعني عارفة اسمها وببتكلم
مازن : هي كان كلامها بطئ
هنا: معلش اهدى ربنا مش بيعمل حاجة وحشة على فكرة مايمكن هي دلوقتي مبسوطة
مازن: ويمكن مش موجودة
هنا: لا اتفأئل خير بإذن الله يلى عشان ننزل
مازن: اه وكمان بدل ما اخوكي يجي يقولنا التار ولا العار
هنا: هههه يلى
******************************
تحت في الحديقة
روما: يا بني قوم شوفهم
اسر: مش قايم
روما: ابو شكل امك
اسر: شكرا برضو مش قايم
روما: طب انت لازق فيا ليه أبعد شويه الجو حرا
اسر: مهو هنا في هوا
روما : بجد ماشي وقالبته من على الكرسي
اسر: اااه يا بنت المجنونة
رنا واسيل دخلوا
رنا بضحك: اسر هو انا مل واشوفك تكون روما معلمة عليك مش كده يا عم البرستيج
اسيل: جدعة يابت يا روما
اسر حقن: جدعة يازفتة انا عامل حساب انك بنت بس
روما: لا والنبي ماتعمل وتعالى وريني نفسك
روما: ساكت ليه يا واد قوم يلى ماتسكتش عن حقك ابد
اسر: روما كفاية
ودخلت اسيا: هو انتو لسه بتتخانقوا اتهدوا واقعدوا
اسر: انا سكت هي اللي مش راضية تتهد
روما: انا اللي مش راضية اتهد ولا البيه جاي لازق في اللي خلفوني
اسر ببراءة: انا
روما: لا انا ياض طب والله ما انا ساكتة
روما بزعيق: يالهوي الحقوني يا مازن الحقني
اسر: الله يحرقك اسكتي الناس نايمة
روما: والله ابد يا ماززززن
دخل مازن
مازن: في ايه يا زفتة صوتك عالي ليه
روما: اختك اترمتطت اوي يا مازن
مازن: مالك يا اختي
روما: ابن عمك البارد دا بيتحرش بيا ولازق فيا طول ما انا قاعدة وانا زهقت وممكن اروح اعمل محدر دلوقتي عادي ومعايا شهود
اسيل: ايوة وانا شاهدة وانا كمان هعمل محدر في قليل الأدب دا وانا اخويا ظابط وهخلي اللي مايشتري يتفرج
مازن بزهول: ايه يا اسر يا حبيبي مش كده دا كلوا في وقت واحد هو عشان مكنش في بنات في القصر خمس سنين تعمل كده
رنا واسيا: نعم
مازن: مش قصدي انتوا
اسر: انت هتصدقهم دا كدب
رنا: لا يا اسر انا اشهد معاهم برضو انت اخويا بس دا حق الله
اسر: يا مؤمنة
رنا: طول عمري
اسيا: الصراحة وانا اشهد انا كمان
اسر : نعم
اسيا: يعني اكدب دا انت الوحدة في القصر قصرت عليك وبقيت أخاف على نفسي منك يا جدع
روما: وشهد شاهد من اهلها
مازن : خلاص انا اسف يا جماعة أهي البت قالت الوحدة مقصرة عليه شوية معلش فيا دي
روما: عشان خطرك بس
وبصت لأسر
روما: ابقوا روحوا اتعالجوا بقى
اسيل: مليتوا البلد
اسر بحقن لمازن: سامع
روما: بتبصلي كده ليه يا واد تعالى خدني قلمين احسن
اسر: وانا اقدر
اسيا : طب ايه يا روما مش هنقعد
روما: ايوة دا احنا هنهيص للصبح
هنا: بت يا روما أوعي يكون اللي في بالي
روما: هو يا اوختي
هنا: لا مستحيل هنا لا
مازن: هو ايه
روما: هغني
اسيا: بجد
اسيل: ايوة بقى يابت يا جامدة بس لو كانت الفرقة كاملة
مازن: فرقة ايه
اسر: اختك شغالة راقاصة
هنا: انا وروما وسيف وحمزة وهمسة تبع فرقة الجامعة
رنا: بجد طب ينفع أغني معاكو
روما: شور يا قلبي
اسيل: بس لو كان حمزة موجود هو وروما بيعملوا ثنائي تحفة
روما في نفسه: البت اسيل دي لو مسكتتش بالدبش اللي بتحدفه دا هروح في داهية
مازن بغضب: حمزة مين يا روما
روما: دا زميلي في الجامعة وبيغني معايا ساعات
اسيل: ساعات دا انا طلعت من الجامعة بس لسه بتابع حفلتهم عندهم شعور مع بعض تحفة
اسيل: تعالى أوريك فيديو ليهم
روما لهنا: الحقي البت هتوديني في داهية
ذهبت اسيل بالفيديو لمازن
اسيل: تعالى اتفرج
وقف مازن بيده الفون وأسر وآسيا ورنا يشاهده الفيديو
وروما واقفة ماسكة في هنا
وكان حمزة وروما بيغنوا اغنية لوكان بخطري انا
روما : طب استأذن انا بقى
مازن بزعيق: روما
روما في سرها: منك لله يا اسيل اشوف فيكي يوم
روما : نعم
مازن: ايه دا
روما: فون
مازن: بت هبل مش عايز مين دا
روما: دا دا
مازن: ايه علقتي
روما: دا حمزة زميلي في الفرقة ومعايا في الجامعة وبنغني مع بعض عادي
اسر: بس ايه الإحساس العالي دا يا روما حاجة تفرح والله يا مازن
روما: ياابن الكلب هو سخن لوحده مش ناقص
اسيل بغباء اكثر: وكل سنة كانوا بيعملوا حفلة في الجامعة وا
هنا وضعت ايديها على فم اسيل
هنا: كفاية الله يفضحك البت هتتدفن حاية
مازن: نعم كل سنة مش الهانم كانت مسافرة برا برضو
هنا: اها يا مازن بس اخنا اللي كنا بنسافر هناك وكنا بنغني هناك اسيل بس غلطت
اسيل: اه صح
دخل ادم مستند على مراد
ادم: اوعو تكونوا بداتو من غيري
رنا بشر: واحنا نقدر برضو
ادم: لف ورجعنا تاني يابني
هنا : يلى يا جماعة اقعدوا
والتفوا على شكل دائرة
روما : بصوا هنلعب صراحة وتحدي
وبداوا اللعب ولفوا الازازة
روما : ادم يسئل اسيل
ادم: ايوة انا اهو هتسال ايه يا دومي اها
روما : تحدي ولا صراحة الاول
اسيل: صراحة
ادم: ممكن في يوم تحبيني
اسيل بضحك: ههههههه مش قادرة احبك يا ابني انت قد عيالي
رنا : يلى يا تافه ولفت الازازة
رنا: اوووو اسر هيسئل روما
هنا في سرها : هتوقع
اسر: صراحة ولا تحدي
روما: صراحة
اسر بخبث : امم حببتي كام مرة
روما: امم مرة بس
اسر: اعرفه
روما: نووو
اسر: اسمه ايه
روما: هو مش سوال واحد ولا ايه
لفت الازازة
رنا ومازن
رنا: اووووو حبيب قلبي
مازن: أسئلتي يا اوزعة
رنا: بصوا يا ميزو مين اول إعجاب او حب في حياتك
نظر مازن وآسيا لبعض ثم انفجروا في الضحك
مازن: هههههههه
اسيا: هههههه فاكر
رنا: طب ضحكوني معاكوا
مازن: اول وحدة يا اختي اختك
رنا: بجد اسيا
مازن:اه وجوبات بقى واروح استنى عند المدرسة وأجيب من الدرس وواودي الدرس
روما: الله عليك يا ميزو
هنا:وآسيا عملت ايه
مازن: ولا حاجة طفلة 12 سنة تقولي مازن أولا الجوابات دي قديمة ثانيا انت في سن مراهقة ودا لعب عيال وبطل تمشي ورايا ثالثا قول الحلو اللي كاتب الجواب حسبه هيبقى مع فهد بعد كده
اسيا: عايزيني اقولك ايه يعني وانا كمان ياقلبي يلى نهرب مثلا دا انا عندي 12 سنة وانت 15
رنا: لا ملكيش حق يا اسيا كسرتي بخاطر الواد وكتابلك بعديها تاني
مازن: ليه يا اختي هو انا مستغني عن عمري دي قالت لفهد وهو شلوحني
روما: اومال مين اللي كان بيكتب الجواب
اسيا: اسم النبي حرصه وصينه اخويا الكبير اسر
رنا: أووووبا
ادم: ايش ياراجل
روما: انت رافع الاريل من وانت عيل
اسر: يا جماعة والله كان في بت معايا في الفصل عايز رقمها والسكة الوحيدة مازن فهو خيرني فقولت اهو ابن عمنا
اسيا: تقوم تبيع اختك يا حيوان
مراد: ونعم الأصالة ونعم الرجولة
ولفت الازازة هنا وادم
هنا: حبيت قبل كده يا ادم
ادم: بصي يا بنت عمي انا عرفت بنات كتير ودا كلو بفضل القعدة مع اسر
اسر: متشكرنيش دا اقل واجب
ادم: بس حبيت واحدة بس ومازلت بحبها
هنا: بجد اسمها ايه وهي فين
ادم: اسمها ايه شرين وهي فين عند ربنا
روما: خلاص يا ادم الله يرحمها هي وحشنا كلنا
هنا: انتي تعرفيها
مازن: شرين تبقى امي الله يرحمها
ادم بضحك:خلاص يا جماعة ربنا رحمها مني واه ياستي بحب واحدة وهي قاعدة معانا
ولف الازازة
مراد وروما
روما: بص يا سيدي جاسر المز البت اللي بيحبها حلوة
مراد بضحك: الله يخربيتك الصراحة هي زي القمر
روما: خلاص ي اخويا قفلتها
ولفت الازازة مازن واسيل
مازن: اقرب شخص ليكي
اسيا ومراد: جاسر
اسيل: ايه دا إجابة جماعية
مازن: اخوكي
اسيل: اخويا وصاحبي وحبيبي كمان
مازن: لدرجة دي
اسيل: بصوا مش هقول غير هو كل حياتي ومش عايزة اتجوز وتقعد معاه
ولفت الازازة
مراد وآسيا
مراد: ايه اللي حصل بينك وبين فهد
اسيا : دي حاجة تخصني انا
مراد: بس دا سوالي
اسيا: مش مضطرة أجاوب
روما : خلاص يا جماعة
اسر: مش كنتي هتغني يا روما سمعينا
روما: اوك اغني ايه بقى
اسر: حاجة على زوقك
روما:
( رهنت عليك وحبيتك
وكل الناس قالولي بلاش قولت دا روحي وعنيا علي أهرب من الناس والدنيا انا تعبنا خلاص انا مش اول وحدة تحب ويخونها الاحساس…………. )
اسر كان يستمع ويعلم ان كل كلمة مقصودة ليه
رنا: انا اغني بقى
هنا: سمعينا
رنا
( اسمك وينك واخر شهادة معاك في الغرام طرقتك جراتك عجبني يا واد بجد مش هزار
انت كلك مزايا واد حكيتك حكاية …… )
وكانت تغني وهي بصة لمراد’
ادم: شكلك وحش وهي بتغنيله وانت قاعد
اسر: ملكش دعوة
وانقضى الليل وسط لعب وغناء
***************************
في الصباح
في معسكر التدريب
في مكتب اللواء
اللواء: انت عارفين ان في ظابط جاي جديد النهاردة ودا هيسعدكوا على اختراق الشبكات
الجميع: انا ي افندم
اللواء: هو وصل
وطرق الباب
اللواء: اتفضل
ودخل الظابط
الضابط: تمام يا افندم
امير: ننننننننننننعم
****************************
يا ترى مين الظابط الجديد وايه سر اندهاش امير؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احفاد الشربيني هيصفوا لبعض ولا لا؟؟؟؟؟؟
ممكن سامح يرجع لابوه تاني؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سيف هيبقى موقفه ايه لو رجع القصر؟؟؟؟؟؟؟؟
فهد هيعدي لفيروز القلم ولا لا
# رواية
# كبرياء ادم
# انتقام حواء
الواعيد
# جمعة
# اتنين
#
فهد
# مراد
# فيروز
# اسيا
******&*****************&
اقباس يا حلوين توقاعتكوا بقى ورايكوا ![]()
![]()
في مكتب المأذون الشرعي
هو: جاهزة
هي بتوتر ودموع: اه
هو: اهدي انتي عارفة احنا بنعمل كده ليه
هي ببكاء: مش قادرة انا هعمل كده من وراهم
هو بمرح: خلاص يا بنتي هنبتدي نكد من قبل حتى الجواز
هي : انت مش حاسس بيا
هو: والله عارف انه صعب بس مافيش حاجة في ايدينا غير كده يلى بقى قبل ما الراجل يطرودنا
وقام المأذون بمراسم عقد القراءن
الماذون: بارك الله لكم وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
هو: مبروك
هي : بتتريق
هو : ياستي اهو الواحد يعيش الدور
يا ترى مين الحلوين دول وايه اللي جابرهم
!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
***&*&**********************
تقف والدموع في عينيها وتشعر بالدنيا تدور حولها وتتمنى ان تكون في حلم وتستيقظ منه الآن
هو: ايه رايك بقى يا حلوة
هي ببكاء : مستحيل انت بتهزر انت لايمكن تعمل كده
هو: لا عملت ياقلبي بس ايه رايك الدماغ شغالة مش بتنام
هي : انت كداب انا لايمكن اعمل كده
هو: لا ياقلبي عملتي وكله برضاكي
هي: انت بتهزر بتعمل فيا مقلب صح
هو: لا يا حبيبتي دا توقيعك على الورقة العرفي دي والشهود موجودة يعني انتي دلوقتي مراتي وشوفي بقى لما توصل لاخوكي يا جميل
هي بصراخ: انت كداب انا موقعتش على حاجة كداااااااااااب متعملش فيا كده يا ……..
**********************&*
