Uncategorized

رواية الميراث ابناء المافيا الفصل التاسع 9 بقلم منة ابراهيم – تحميل الرواية pdf


رواية الميراث ابناء المافيا الفصل التاسع 9 بقلم منة ابراهيم

 

                                              

اللهم صلِّ وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين اجمعين وسلم تسليما كثيرا إلى يوم الدين 💕💕

+

-لا تنسون الدعاد لأهل غزة وكل بقاع الاراضي العربية المحتلة♡

+

#رواية_الميراث 

#بقلم _الكاتبة_Manna Ibrahim

+

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

+

سمع أحدهم يناديهِ ، فإِتَّجَهَ الي مصدر الصوتِ فكان قادم من مكتب قائد الكتيبة ، دخل المكتب وعندها سقطت عينيه على احد يجلس خلف المكتب يقول : 

+

_ حمد لله على السلامة يا سيادة المقدم. 

1

و حمزة متصنم مكانهُ لا يعلم ماذا يفعل ، هل هذا حلمًا ام علمًا ، اما الاخر فهو يطالع حاسوبهُ ، رفع انظارهُ ونظر لِـ حمزة قليلًا ثُمَّ نهض متجهًا إلى حمزة قائلًا بحزن :”الظاهر ان انا بعدت زيادة عن اللزوم.” 

+

حمزة سمح بشبح ابتسامتهُ تظهر بشكل غريب موجهًا حديثهُ لِـ إسلام :” لا مبعدتش كتير ….. وجيت في الوقت المناسب…… بس ايه رأيك بقي في القصة بتاعت اسلام صاحبي اللي انا عملتها عليهم!!! “

+

اسلام بخبث :” احلي من الحلاوه ياعم “

+

حمزة بضحك بإستمتاع وكأن شيئًا لم يكن :” لأ ودول كمان صدقوا حكاية ان أنا مريض نفسي ….. عالم عبيطه…… زيك كده يا اسلام “

+

إسلام بغيظ :” وانا كان مالي بأهلك عشان تقولي عبيط “

+

حمزة بإبستفزاز :” في البنك ….. مالك في البنك يا حبيب بابا ….. < بغضب > انا مش قولتلك ياض انتَ متظهرش دلوقت “

+

إسلام بهدوء :” احترم نفسك يلا ووطي صوتك واعرف ان انا اكبر منك ….. وبعدين خُد تعالى هنا ….. كل الفيلم الهندي اللي انت عاملو ده عشان الفلوس؟؟”

+

حمزة بضحك :” اومال ايه يا سُولي؟؟….. انت مفكرني طيب يلا ولا ايه؟…… ده انا أقلبها عليها وطيها عشان خاطر اخد كل حاجة لوحدي “

3

وكل هذا الكلام يقولهُ حمزة والآخر مستغرب تمامًا منهُ ، هل هذا صديقهُ حقًا ام أنه شخص آخر. 

+

إسلام بإستغراب :” حمزة أنتَ كويس؟؟ .” 

+

حمزة بخبث :” ياعم انا ضربت اخويا بالمسدس “

+

إسلام بعدم تصديق :” يخرب بيت ابوك يا حمزة ….. كل ده عشان خاطر الفلوس “

1

حمزة تركهُ وجلس على الكرسي قائلًا بسخرية :” الفلوس تبيع النفوس يا صاحبي …. وفي يوم من الايام هتخليك تبيع نفسك …… ويلا بقي حضر الفريق عشان نروح نحط ايدينا في ايد زعيم المافيا جون ريكاردو ” 

+

 

                

إسلام نظر لهُ بعتابٍ :” يا خسارة يا حمزة “

+

*من الواضح أن حمزة قام بتأليف قصة مزيفة لأجل ان يصدقوها الآخرين ، وكل هذا من أجل…… المـــال 

5

فجأةً رن هاتف حمزة الذي امسكهُ وقام بالرد قائلًا للطرف الآخر :” ها يا رائد ….. ايه اللي حصل”

+

###########

+

_متأكد انه خلاص مشي؟؟

+

###########

+

_ تمام يلا سلام دلوقت.

+

( ملحوظه . 

العلامة دي ## معناها الطرف التاني بيتكلم مع حمزة كلام احنا مش عرفينوا ) 

+

أغلق حمزة الهاتف ثُمَّ إستقام و تقدم من إسلام اللامبالي قائلًا :” يلا حضر الفريق عشان نروح نقبض على جون”

+

رفع إسلام حاجباهُ بإستغراب وعدم فهم ، وقام برفع يدهُ ناويًا ضرب صديقهُ الذي احمر خدهُ وانفجر ضحكًا على إسلام الغاضب و المُستغرب .

+

اسلام بغضب :” أنتَ عايز تجنني يلا…… انت مش من شوية كنت بتقولي انك عايز تحط ايدك في ايدو؟؟ “

+

حمزة كتم ضحكتهُ بصعوبة ثُمَّ تحدث بجدية :” احــم ما هوا انا هفهمك ….. قبل ما انا ادخل المقر ده …… رائد اللي شغال معايا بعتلي رسالة بيقول ان في واحد خاين بيمشي ورايا من رجالة جون ….. فأنا اول ما دخلت المقر دخل هو على شكل ضابط ….. ومشي ورايا لغاية ما وصل قدام المكتب ده ….. سعتها أنا كنت عامل حِساب اللحظة دي وألفت مشهد من مسلسل كده وعملته عليك عشان الاستاذ الزعيم جون يصدقوا ….. ورائد كان بيكلمني دلوقت عشان يقولي انه غار في ستين داهيه تاخده ….. مشي يعني “

+

إسلام موسعًا عيناهُ مصدومًا :” يخرب بيت دماغك يا حمزة ….. وانا الاهبل صدقت “

+

حمزة غمز له :” عيب عليك…… ده أنا حمزة الحديدي يا اسلام…… الاسد “

+

اسلام بتسائل :” طب وهو راح فين؟؟ “

+

حمزة بهدوء :” سافر “

+

أسلام بإستغراب :” سافر راح فين؟؟ “

+

حمزة بخبث :” عند ربنا “

+

اسلام بصدمةٍ :” أنت متخلف…… صح….. والله مجنون و متخلف ….. قتلت روح “

+

حمزة تنهد :” أنت عارف مصير اللي يقع تحت ايدي يا اسلام “

+

إسلام بهدوء :”طيب يا أسد ما فكرتش في الجواز قبل كده “

+

حمزة بهدوء :” انا مش بفكر في الموضوع ده خالص” 

+

إسلام بدهشه :” معقوله؟ … يا بني أنتَ عندك تلاتين سنة ازاي مفكرتش في حاجة زي دي “

+

حمزة بهدوء :” انا عايز اكون لوحدي ….. وبعدين انت بتدخل في الخصوصية ليه؟” 

+

        

          

                

اسلام بغيظ :” قال خصوصية قال “

+

حمزة بسخرية :” ما تيجي يا اسلام نعمل كوبايتين شاي ونشربهم …… انت وراك حاجة؟ “

+

اسلام ببساطة :” لا مواريش انا فاضي اهو”

+

حمزة بغضب :” يلا قبل ما الأوان يفوت وجون يرجع ايطاليا تاني “

+

اسلام بهدوء امسك بسلاحهُ وخرج مع حمزة ثُمَّ أمر الفريق ان يلحقون بهِ نحوّ مكان جون. 

+

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في المستشفى ( غرفة خاطر )

+

يجلس فهد علي الاريكة امام سرير خاطر قلقًا على أخيهِ و يوسف يجلس على اريكة أخرى بجانب السرير ويضع أياد رأسهُ على قدم أخاه يوسف.

+

بعدما قص يوسف لِـ فهد جميع ما حدث ها هو فهد يهز قدميهِ بتوتر من القادم ، فجأةً طرق باب الغرفة ودخل منهُ آدم و راجح كل منهم اخ أدهم و حافظ خال الأخوة .

+

راجح بخوف تحدث بعدما رآي خاطر المُستلقي على السرير :” ايه اللي حصل يا ولاد؟؟” 

+

استقام يوسف بعدما وضع رأس أخيه الصغير اياد على الوسادة ، وتقدم من حافظ الذي كان يسير بالكرسي المتحرك ،

+

جثى على ركبتيه امام والده قائلًا :” ليه بس تعبت نفسك وجيت “

+

حافظ بحزن شديد :” لغاية اللحظة دي مش متخيل ان اختي تعمل فيكم كدا ” 

+

يوسف تنهد :” صدق يا حاج حافظ …… صدقني كل المشاكل اللي احنا فيها دي بسببها ” 

+

حافظ شعر بالٱلام عندما سمع نبرة صوت يوسف المهزوز ، امسك كتفه يسحبه اليه في عناق دافئ وتحدث بعدها بحنان بعدما بادله يوسف العناق :” سامحني يابني….. حقك عليا انا….. امك دي لو كانت قعدت معاكم يوم واحد كانت حست بقيمتكم” 

+

اغمض يوسف عيناه بألم وتعب من القادم والذي مر عليهم . 

+

.

+

.

+

.

+

.

+

استدار لـ خاطر ما أن سمع صوتهُ ، مال برأسهُ قليلًا وبدأ بالمسح على جبين خاطر الذي همس بألم عندما استفاق و لكنهُ لم يفتح عيناه بعد. 

+

خاطر فتح عيناه بتعب ورمش عدة مرات كي يعتاد على الضوء ، تحدث بألم وهو يحاول الاعتدال في جلستهُ بمساعدة اخاهُ يوسِف . 

+

خاطر بتعب :” فين حمزة؟! ” 

+

عانقهُ يوسف بشدة قبل إكمال جملتهُ ، وكانت دقات قلبه تكاد تخترق القفص الصدري ، لا ننكر ان خاطر شعر بالخوف على اخيه لكنه قال بهدوء يحاول ان لا يُظهر تعبهُ . 

+

ولم ينتبه الجميع إلى فهد الذي خرج بعدما رأي رسالة في هاتفه مرسله إليه من طرف شخص مجهول وخرج بعدها من الغرفة دون ان يراهُ احد . 

+

خاطر وهو يربت على ظهر يوسف تحدث بأبتسامة :” اول حضن بينا بعد ما قابلنا بعض ” 

+

يوسف بغيظ ابتعد عنه :” يعني اللي لفت نظرك هو ان ده اول حضن…… وملفتش نظرك اننا في مصيبة ” 

+

راجح بقلق :” انت بقيت كويس يا خاطر يابني ” 

+

خاطر بمرح :” الحمدلله ياحاج رجوحة……انا زي الحصان اهو ” 

+

يوسف ضحك بعفوية :” يابني ده لو حصان امريكي مش هيحصل فيه كده ” 

+

خاطر بغيظ :” بطل استظراف شوية ” 

+

جلس الجميع يطمئن على حالة خاطر ، و بعد وقت محدد خرج البعض من الغرفة. 

+

ٱدم اطمئن ان الوضع بخير هنا في الغرفة ، أستأذن منهم وخرج وهو يدفع كرسي المتحرك الخاص بـ حافظ. 

+

ولم يتبقي احد في الغرفة سواهم و اما راجح خرج ليسأل الطبيب عن حالة خاطر . 

+

وبينما هم جالسون تحدث يوسف فجاة مسببًا الفزع لـ أياد الذي كان نائمًا. 

+

يوسف :” فين فهد؟!!”

+

اياد تنهد بضجر :” هو مش كان هنا من شوية ” 

+

خاطر بتسائل :” هو فهد كان هنا ” 

+

يوسف بأستغراب :” كان هنا بس مش عارف هو راح فين ” 

+

خاطر بهدوء :” ممكن يكون أنشغل في حاجة وخرج ” 

+

ساد الصمت في المكان مجددًا ، بعد مرور خمسة وثلاثون دقيقة بينما هم جلوس في الغرفة محاطين خاطر من الجهة اليسري واليمنى من السرير . 

+

دلفت فجأة إلى الغرفة سيدة صغيرة في السن ، لم يكن هناك اي توقعات تقول انها ستأتي فجاة. 

+

يتبع…….. 

+

انتهت _ الحلقة _ التاسعة 🙈

2

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

+

عارفه ان البارت قصير بس نزلته عشان متأخرش عليكوا ♥

4

رأيكم؟!! 

4

توقعاتكم؟!! 

2

دمتم بخير 💕💕

2

العاشر من هنا 





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى